صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

رساله معماری هنرستان دخترانه با رویکرد ارتقاء کیفیت آموزش و سرزندگی 168 صفحه

پروپوزال معماری هنرستان دخترانه برای ارشد معماری,رساله کارشناسی ارشد معماری هنرستان دخترانه با رویکرد ارتقاء کیفیت آموزش و سرزندگی

مقدمه
مدرسه یک نهاد اجتماعی است و نمایانگر فرهنگ خاص جوامع مختلف است که به دانش آموز، جهان بینی، عادات و رسوم،مهارت ها و دانش معینی را منتقل می کند.
“کورت کافکا” بین محیط جغرافیایی و محیط رفتاری تمایز قائل شده است.محیط جغرافیایی به محیط عینی و واقعیت های اطراف انسات گفته می شود،محیط رفتاری تصویرشناختی محیط عینی است که اساس رفتار را شکل می دهد.(لنگ،128،1381).
پروفسور “لاوسون” یکی از برجسته ترین تئوریسن های معماری اعتقاد دارد: از میان تمامی پروژه های معماری که می بایست طراحی شوند، هیچیک به اندازه طراحی مدرسه نمی تواند جذاب و دل انگیز باشد چرا که به بسیاری از فعالیت های مهم انسانی و آموزش و رشد کودکانمان می انجامد(کامل نیا،1385).
“هرمان هرتزبرگر” معتقد است یک مدرسه از آنجا که به افراد بیشماری تعلق دارد و افراد با نقش های اجتماعی متفاوت در آن سهیم هستند موضوعی بسیار قابل توجه در طراحی است (کامل نیا،1385).

رساله معماری هنرستان دخترانه با رویکرد ارتقاء کیفیت آموزش و سرزندگی,طرح نهایی معماری هنرستان دخترانه با رویکرد ارتقاء کیفیت آموزش و سرزندگی,برنامه فیزیکی هنرستان دخترانه,نمونه موردی هنرستان دخترانه,رساله طراحی هنرستان دخترانه,ظوابط معماری هنرستان دخترانه,مقاله معماری هنرستان دخترانه,رساله معماری,مطالعات معماری,دانلود رساله معماری هنرستان دخترانه,مدرسه به عنوان خانه دوم یکی از مراکز اصلی آموزش و پرورش محسوب می شود . پیشرفت و توسعه هر جامعه در گرو توسعه نظام آموزش و پرورش آن جامعه است.فضاهای آموزشی جزو کاربری های مهم و اصلی در یک شهر می باشد که توجه به کیفیت فضایی و اصول حاکم بر طراحی آن امری ضروری است.برخی نیازها و الگوهای رفتاری فضاهای آموزشی در فرهنگ های مختلف یکسان بوده و معدودی از آنها متفاوت هستند،از جمله وجود فضاهای جمعی آموزشی،فضاهای بازی در محوطه،فضاهای تعامل والدین و مسئولین فضاهای آموزشی(فصلنامه مدرسه نو،1392).
فضای باز مدرسه فرصت بسیاری از تجارب را برای رشد دانش آموز فراهم می سازد که آموزش کلاسی از فراهم آوردن آن عاجز است.فرصت بازی به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی اجتماعی نوجوانان،عامل اصلی سرزندگی آنان در این سنین می باشد که عمدتا در فضای باز حیاط مدرسه برای آنها مقدور است.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله هنرستان دخترانه:

بازی تجربه ای خوشایند برای کودکان است.روشهای آموزشی توام با بازی،یادگیری را به لحاظ فعال شدن دانش آموز،موثرتر و مطبوع تر می کند.کودک از راه بازی به استعدادها، توانایی ها،خواست ها،ضعف ها و نکات مثبت و منفی خود پی می برد و با شناخت ویژگی های خود،ساختار شخصیتی خود را تحکیم می بخشد.بازی حواس را تقویت می کند،تمرکز و خلاقیت را بالا می برد و علاوه بر رشد کودک از نظر ذهنی،جسمی و شخصیتی،باعث سرزندگی و شادابی کودکان می شود(ریاحی، 1380).
بنا بر این حیاط مدرسه باید محلی باشد که با سطوح فضاها و وسایل متنوع بازی مطابق با سن و رشد کودک طراحی و ساخته شود.حیاط مدرسه اگر طوری ساخته یا بهسازی شود که امکان بازی های آرام، خلاقانه و ابتکاری،بازی های بدنی،بازی های فردی یا دسته جمعی را فراهم آورد، سبب رشد و ارتقا خلاقیت در بچه ها می شود و همچنین تبدیل به محوطه ای آموزشی و مکانی جهت آماده شدن کودکان برای ورود به اجتماع خواهد شد. فضایی که بدین ترتیب مهیا و آماده شود به نیازهای کودکان بهتر پاسخ می دهد و تبدیل به موقعیتی طبیعی و چند عملکردی در مدرسه خواهد شد(کامل نیا،1386).
به گفته”پاتریک”،هدف بازی تجدید انرژی است.هنگامی که کودکان خسته و آرام می شوند، بازی آنان را سرگرم می سازد و در حالی که منتظر ترمیم انرژی اضافی طبیعی خود هستند،کمک می کند تا از خستگی رهایی یابند.(گنجی،46،1392).
شایان توجه است که«فضای معماری زمانی می تواند به صورت زمینه رشد کودک مطرح گردد که در کنار سایر عوامل بازی،طبیعت و هنر باشد. به عبارت دیگر فضای معماری، باید امکان بازی را برای کودک فراهم کند همچنین رابطه مستقیم وی را با طبیعت برقرار کند.شکل و نوع فضای معماریبر اساس نوع فعالیت کودک تعریف می شود،باید همراه با آزادی ارتباط وی با طبیعت باشد تا به گونه ای غیر مستقیم کودک را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند(مرتضوی،1376).
مجهز کردن مدرسه در کلیه ابعاد فیزیکی از ضرورت های اجرایی مهم تعلیم و تربیت است. هر فضای ایده آل آموزشی از جهت وسعت و موقعیت باید در شرایط مناسب و مساعد تربیتی باشد و مبنای استانداردهای مطلوب تربیتی برای معلمان و دانش آموزان مجال همه فعالیت های لازم روزانه را فراهم آورد.مدرسه باید به مساعد ترین شرایط زندگی گروهی مجهز باشد.
در هر حال امیدمان به راهنمایی استادان و کارشناسان محترم است تا ثمره این تلاش آغازی برای تحقیقات دیگر و بهبودی هرچه سریعتر فضاهای آموزشی و رفع مشکلات این مرز و بوم باشد.

 

محتوا
مقدمه
1-1 اهمیت مسئله
1-2 اهمیت تحقیق
1-3 ضرورت تحقیق
1-4 سابقه پژوهش
1-5 اهداف تحقیق
1-6 سوالات تحقیق
1- 7 روش تحقیق

 

1-1 بیان مساله
محور اصلی پیشرفت هر جامعه نیروی انسانی آن است و مدرسه مهم ترین پایگاه تربیت و آموزش نیروی انسانی است.مدرسه زیربنای شخصیت عقلانی، اعتقادی و فکری جوانان را پی ریزی می کند. بخش تعلیم و تربیت نسبت به سایر بخش ها محرومیت بیشتری دارد. فراهم آوردن مکان آموزشی و امکانات آموزش و پرورش بهتر برای فرزندان این مرز و بوم امریست ضروری و متمضن آموزش بهتر و تخصصی تر با امکانات بیشتر و در نتیجه آینده ای روشن تر برای این کشور است.
انسان پس از مرتفع شدن نیازهای اولیه اش به آموزش نیاز دارد تا بتواند مهارتهای لازم جهت برقراری زندگی ای مطلوب را کسب کند.پس از خانه، مدرسه به عنوان خانه ی دوم فرد ،محل رشد و بالندگی وی به حساب می آید.
((به گفته ی والتر گروپیوس، « اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه ای ثمربخش برای نسل آینده باشد محیط و ساختمانها یش باید خلاقانه باشند،نه تقلید شده.محیطی محرک برای آزاد کردن اندیشه و بیان خلاقانه،به همان اندازه ی روش تدریس دارای اهمیت است». بدین لحاظ، قدرت و توان در خلق ساختمانهایی که برای تمرکز رشد فرهنگی افراد مناسبند،مستقیما به طراحی فضاهای هدایت کننده به فعالیت فکری مربوط می شود.مواردی نظیر روشنایی و نورپردازی، انتخاب رنگ، آرایه بندی، ارتباط مناطق گوناگون، خلق حیاط های داخلی و سلسله مراتب فضایی، برای به دست آوردن نتیجه نهایی معماری که گشاده دست بودن با کاربرانش را هدف قرار می دهد، از جمله جنبه های اساسی کار هستند.فضاهای مرتبط با کار آموزش باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی باشد. تحقق این امر از طریق بکارگیری ضوابط طراحی معماری که منطبق با شرایط جسمی و روانی دانش آموزان باشد،امکان پذیر است.)) (عرب،240،1389)
در واقع در طول چند دهه ی گذشته رشد آگاهی های جهانی نسبت به محیط آموزش و پرورش خلاق و سازنده، موضوع طراحی مدرسه را در منزلتی جدید و در خور تعمق بسیار مطرح نموده است. مدارس مدرنی که بر مبنای فهمی عمیق طراحی شده اند به خوبی نشان می دهند که سامان دهی خلاق محیط آموزش، هنر تعلیم و تربیت را تحت تاثیر خود قرار داده و به تجربیات آموزشی دانش آموزان (نوجوانان) ابعاد جدیدی می افزاید. به لحاظ روانی نیز یک محیط پویا و خلاق آموزشی دارای جذابیت هایی است که با روح سرشار از نشاط نوجوان و احساس او از فضا سنخیت دارد. اکنون این نکته عمیقا فهمیده می شود که ((محیط بهتر،آموزش و پرورش مطلوب تر را در پی خواهد داشت.)) لذا به موازات توسعه سیستم و برنامه آموزشی مدارس ،((الگوی محیط کالبدی مدارس)) نیز باید تکامل یابند. امری که در تاریخ مدارس معاصر اصلا اتفاق نیفتاده است.
یکی از شاخصه های مدرسه خوب داشتن فضای شاد و محیط زیبا است. اختصاص ساختمان های زیبا، نورگیر، روشن، تمیز و مرتب به مدارس باعث ایجاد سرزندگی در دانش آموزان می شود. با توجه به اینکه بهترین ساعات روز هر دانش آموز در مدرسه سپری می گردد، اگر مدرسه ای دارای ساختمانی فرسوده، مخروبه، تنگ و تاریک باشد خود به خود روحیه افسرده و گرفته و گریز از محل را موجب می شود.
یکی دیگر از عوامل موثر در سرزندگی دانش آموزان وضعیت فیزیکی کلاس می باشد.فضای فیزیکی شامل رنگ، نور، چینش صندلی ها، تهویه و تعداد دانش آموزان است. در رابطه با مشکلات و تنگناهایی آموزش در درون هنرستانها مسائل زیر را می توان نام برد:
– عدم توجه به زیبا سازی مدارس
– عدم وجود فضای سبز در مدارس
– سالم و تمیز نبودن ساختمان مدارس
– رنگ آمیزی نامناسب کلاس ها و سالن های مدارس
– نامناسب بودن فضاهای آموزشی
– عدم وجود فضا برای تفریحات و بازی دانش آموزان
– عدم وجود فضای نمایشگاهی و کارگاهی در مدارس
– عدم وجود امکانات و مکانهای ورزشی در داخل مدرسه
در واقع در طول چند دهه ی گذشته رشد آگاهی های جهانی نسبت به محیط آموزش و پرورش خلاق و سازنده، موضوع طراحی مدرسه را در منزلتی جدید و در خور تعمق بسیار مطرح نموده است . مدارس مدرنی که بر مبنای فهمی عمیق طراحی شده اند به خوبی نشان می دهند که سامان دهی خلاق محیط آموزش، هنر تعلیم و تربیت را تحت تاثیر خود قرار داده و به تجربیات آموزشی دانش آموزان (نوجوانان) ابعاد جدیدی می افزاید. به لحاظ روانی نیز یک محیط پویا و خلاق آموزشی دارای جذابیت هایی است که با روح سرشار از نشاط نوجوان و احساس او از فضا سنخیت دارد.اکنون این نکته عمیقا فهمیده می شود که ((محیط بهتر، آموزش و پرورش مطلوب تر را در پی خواهد داشت.)) لذا به موازات توسعه سیستم و برنامه آموزشی مدارس، محیط مدارس نیز باید تکامل یابند. امری که در تاریخ مدارس معاصر اصلا اتفاق نیفتاده است(صباغیان،1384).
با توجه به موارد ذکر شده، اهمیت و تاثیر مستقیم محیط مدرسه در کارکرد آموزشی آن بدیهی می نماید. در این راستا سعی خواهد شد با بررسی نحوه تاثیر عوامل مختلف محیطی بر روان دانش آموز، به معماری مطلوب دست یافت.

1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقيق
“لویی کان”مدرسه را چنین تعریف می کند:”تمام مکانهایی که انسان برای تامین خواسته خود در فراگیری از آنها استفاده می کند مدرسه نام دارد و این مکانها تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمی باشد بلکه برای فهم و ادراک دلایل وجود هر چیز و مناسبت های دو جانبه و روابط بین انسان و طبیعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد(لویی کان،ص 77).
مهمترین وظیفه آموزش قرار دادن فرد در اجتماع از طریق رشد دادن حس مسئولیت شخصی است،به چنان شیوه ای که اجتماع نتایج آن را بیش از مجموع افرادی که در بر دارد نشان دهد.این جنبه آموزش را نمی توان مستقیم در نظر گرفت،این جنبه تقریبا تجربه عام و شکل گیری تدریجی شعور و آگاهی است که به فرد امکان می دهد تماس درست با زندگی همگانی و جامعه سیاسی به دست آورد. به دین لحاظ ساختمان مدرسه نباید نمادی از قدرت سیاسی و نه اساسا نوعی تولید فنی یا کمال هنری باشد.مدرسه مانند هر ساختمان دیگری ،باید ایده ای از شیوه زندگی حاکی از همدردی با اصل جهانی دموکراسی را انتقال دهد(فصلنامه معماری ایران، شماره 1383،17،ص24).
تحصیل در رشته های هنری و حرفه ای و بالا رفتن مهارت و توانایی برای ورود به بازار کار به عنوان کاردان و همچنین ایجاد آمادگی برای ورود به دانشگاه در رشته های هنری و حرفه ای از اهداف تاسیس و طراحی اینگونه مراکز است.
بازی تجربه ای خوشایند برای کودکان و نوجوانان است. روش های آموزشی توام با بازی،یادگیری را به لحاظ فعال شدن دانش آموز، موثرتر و مطبوع¬تر می کند. دانش¬آموز از راه بازی به استعدادها، توانایی¬ها، خواست¬ها، ضعف ها و نکات مثبت و منفی خود پی می برد و با شناخت ویژگی های خود،ساختار شخصیتی خود را تحکیم می بخشد. بازی حواس را تقویت می کند، تمرکز و خلاقیت را بالا می برد و علاوه بر رشد دانش آموز از نظر ذهنی، جسمی و شخصیتی، باعث سرزندگی و شادابی در آنها می شود. (ریاحی،1380).
پروفسور “لاوسون”یکی از برجسته ترین تئورسین های معماری اعتقاد دارد: از میان تمامی پروژه های معماری که می بایست طراحی شوند، هیچ یک به اندازه طراحی مدرسه نمی تواند جذاب و دل انگیز باشد چرا که به بسیاری از فعالیت های مهم انسانی و آموزشی و رشد کودکانمان می انجامد (کامل نیا، یازده، 1385).
“هرمان هرتزبرگر” معتقد است یک مدرسه از آنجا که به افراد بیشماری تعلق دارد و افراد با نقش های اجتماعی متفاوت در آن سهیم هستند موضوعی بسیار قابل توجه در طراحی است(کامل نیا، یازده، 1385).
هدف از این تحقیق طراحی مدرسه ای شاد و سرزنده می باشد، با رعایت شرایط اقلیمی محل احداث بنا، رعایت ضوابط ساختمانی، استاندارد ها، آئین نامه ها و ضوابط مربوط به فضاهای آموزشی و در نهایت ارتقای سطح کیفی آموزش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان.
یکی از مهمترین مسائل در این حوزه، همدوسی میان تئوریهای آموزشی و کاربرد آن در طراحی فضاهای آموزشی است(کامل نیا، یازده، 1385).
در یک نگاه کلی ، چهار حوزه اصلی مورد توجه در مقوله طراحی محیط های یاگیری عبارتند از:

حوزه ها ویژگیها
فضایی خودمانی، باز، روشن، بسته، فعال، ساکت، ارتباط با با طبیعت، یادمانی، تکنیکی
روانی آرامش بخش، ایمن، لذت بخش، بازی، شبیه سازی، خلق،
تشویق ، روحی، حس اجتماعی
فیزیکی گرما، سرما، خنکی، دنج، لذت بصری، معطر، بافت
رفتاری مطالعه فردی، همکاری، کارگروهی، فعالیت های بدنی، آموزش، استراحت
نوشتن، خواندن، کاربا کامپیوتر، موسیقی، تئاتر، ارائه، طراحی، ساخت، بازی
جدول 1-1: حوزه های اصلی طراحی( منبع: کامل نیا، 1385)

این حوزه ها موجب توجه به جنبه های مختلف در طراحی فضاهای آموزشی بوده است و الگوهای مختلف طراحی آموزشی را به همراه دارد(کامل نیا، 1385).
پیچیدگی و چند بعدی بودن مقوله ی آموزش و پرورش و ساخت مراکز آموزشی که از ابعاد گوناگون چون: «روانشناسی کودک و نوجوان، روانشناسی محیط، جامعه¬شناسی، مسئله¬های اعتقادی و فرهنگی، فلسفه¬ی معماری، ابعاد کالبدی و فضایی، کیفیت های بصری و ادارکی، ابعاد زیبایی شناسی، جنبه های محیطی و اقلیمی، مسائل فن آوری و … برخوردار است نیازمند توجهی بیش از دیگر بناهاست. اگر کلاس درس را یک میکرو سیستم فرض کنیم ، عوامل موجود در آن می تواند بر جریان تحول فردی و اجتماعی دانش آموز تاثیر گذارد، چرا که کودکان و نوجوانان، بیشترین وقت زنده و فعال خود را در آن می گذرانند.» (کلانتری، 1357)
«گامپ (1978) نتیجه گرفت که هر فرد بطور متوسط از دبستان تا کلاس12، 1400 ساعت را در مدرسه می گذراند. افرادی که به دوره پیش دبستانی یا دانشگاه می روند زمان بیشتری را صرف می کنند.در واقع جوانترها بیشتر ساعت بیداری خود را در محیط های تحصیلی سپری می نمایند.بنابراین مهم است که این محیط ها خوشایند و کارکردی باشند تا تجارب یادگیری را آسان سازند.» (تی مک اندرو، 1387)
در واقع، تاکید روانشناسی آموزشی به آموزش موثرتر و لذت بخش تر است؛ در این بین روانشناسی آموزشی عواملی مانند سروصدا، نور، حرارت، ازدحام، آرایش و مبلمان و… را مورد تاکید قرار می هدو پژوهشگران این حوزه از روانشناسی به بررسی و آزمایش رفتارهای دانش آموزان در محیط های آموزشی با تغییر عوامل مذکور می پردازد(کامل نیا، 1385، 9). بنابراین بی توجهی به معماری مدارس در حقیقت بی توجهی به کیفیت پرورش نسل های آینده کشور خواهد بود. این در حالی است که به گفته ی برخی صاحب نظران، مدارس کنونی ما برای دانش آموزان تداعی کننده¬ی سربازخانه و گاه زندان است تا مدرسه و خانه دوم¬شان.
مواردی همچون: استاندارد نبودن فضای آموزشی، رعایت نکردن استاندارد رنگ آمیزی برخوردار نبودن از نور و هوای نا مناسب، مکانیابی نادرست، بحث اشراف به مدارس دخترانه و ایجاد ناراحتی برای دانش آموزان دختر، نفوذ آلودگی های مختلف از جمله آلودگی صوتی، هوا و … محاصره شدن مدارس توسط کاربری های صنعتی، ترافیکی و مزاحم، نامقاوم بودن بناهای آموزشی و ده ها مسئله دیگر از جمله مشکلاتی است که مدارس ما با آن دست به گریبانند.

 

 

و….

فهرست مطالب

عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه 7
1-1 بیان مساله 8
1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقيق 10
1-3 اهداف تحقيق 13
1-4 سؤالات تحقیق 13
1-5 تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی 14
1-5-2 انواع مدارس 15
1-6 روش تحقیق 15
1-7 سابقه پژوهش 15
2-1 آموزش و پرورش 16
2-2 آشنايي با نظام جديد متوسطه 16
2-3 روانشناسی محیط و فضاهای آموزشی 16
2-4 کیفیت آموزش 16
2-7 سرزندگی 16
2-1 آموزش و پرورش 17
2-1-1 آموزش و پرورش چيست؟ 17
2-1-1-1برخی از تعاریف آموزش و پرورش 17
2-1-2 اهداف آموزش و پرورش 18
2-2 آشنايي با نظام جديد متوسطه 19
2-2-1 اهميت آموزش متوسطه 19
2-2-2 اهداف نظام جديد آموزش متوسطه 19
فصل دوم
2-2-3 هدف در شاخه متوسطه نظري 20
2-2-4 هدف در شاخه متوسطه فني و حرفه‌اي 20
2-2-5 هدف در شاخه متوسطه كاردانش(آموزش مهارتي) 21
2-2-6ساختار نظام جديد متوسطه 21
2-2-7 مزاياي نظام متوسطه جديد 22
2-2-8 جمع بندي و تحليل برنامه‌هاي آموزشي مقاطع متوسطه 23
2-3 روانشناسی محیط و فضاهای آموزشی 24
2-3-1روانشناسی و معماری 24
2-3-2 تعریف روانشناسی محیط 24
2-3-3 تاثیر متقابل انسان و محیط: 24
2-3-3-1 روانشناسی عمقی یا روانکاوی 25
2-3-3-2- روانشناسی رفتارگرایی 25
2-3-3-3مکتب گشتالت 25
2-3-4 عوامل نمادی: 25
2-3-4-1 ابعاد سازمانی – اجتماعی 25
2-3-4-3 عوامل روانشناختی – فردی 26
2-4 کیفیت آموزش 28
2-4-1 فضای سبز و تاثیر آن در بهبود کیفیت آموزشی 29
2-4-2 نورپردازی و اثرات آن بر روحیه دانش آموزان در مکان های آموزشی. 29
2-4-2-1 دورنما، جنبش و اصول نورپردازی 30
2-4-2-2 طیف های کامل نور پردازی 31
2-4-3روشنایی در مدارس 31
2-4-4 تعریف روشنایی باکیفیت 32
2-4-5 صرفه جویی در انرژی 32
2-4-6 روشنایی و دست آوردهای اموزشی 33
2-4-7 سلامتی و تندرستی 33
2-4-8 عامل روشنایی روز 33
2-4-8 روشنایی روز برای کلاسها چگونه عمل می کند؟ 34
2-4-8-1 عنصر آسمان 35
2-4-8-2 عنصر منتصویر شده ی خارجی 35
2-4-8-3عنصر منتصویر شده ی داخلی 35
2- 4-9 شکل اتاق 36
2-4-10 روشنایی خوب روز 37
2-5 تئوری یادگیری و طرح آموزشی 38
2-5-1 توضیح اصطلاحات 38
2-5-2رفتارگرایی 39
2-5-2-1 نظریه پردازان 40
2-5-2-2مفاهیم رفتارگرایی در طراحی آموزشی 41
2-5-2-3 نقاط قوت و ضعف رفتارگرایی 41
2-5-3 شناخت گرایی 42
2-5-3-1 نظریه پردازان 42
2-5-3-1 مفاهیم شناخت گرایی برای طرح آموزشی 43
2-5-3-2 نقاط قوت و ضعف شناخت گرایی 44
2-5-4 سازه گرایی 45
2-5-4-1مفاهیم سازه گرایی در طراحی آموزشی 46
2-5-4-2نقاط ضعف و قوت سازه گرایی 47
2-6-1ویژگی های اساسی بازی 48
2-6-2 نظریه های بازی 48
2-6-3 بازی های دوره ی نوجوانی 49
2-6-3 بازی و یادگیری 50
2-6-4ورزش 50
2-7 سرزندگی 51
2-7-1 سرزندگی تحصیلی 54
2-7-2 شادی در نگاه قرآن 55
2-7 -3 تعریف شادی از دیدگاه روانشناختی 55
2-7-4 چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس 56
2-7-4-1 شاداب سازی ظاهری در مدارس 56
فصل سوم
3-2 معرفی نمونه ها 61
3-2-1 نمونه های خارجی 61
3-2-1-2- مدرسه لانگلی 63
3-2-1-3 هنرستان موسیقی Maizières 64
3-2-1-4 هنرستان هنری در شهر Burgos 66
3-2-1-5 مدرسه AMET ؛ القای معانی در معماری 68
3-2-1- 6 مدرسه vittra 69
3-2-1-7 مجموعه آموزش فرانسوي چارلز دوگل در دمشق ؛ نامزد دريافت جايزه آقاخان 2013 71
3-2-1-8 دبیرستان هنرهای بصری و نمایشی لس آنجلس 73
3-2-1-9 دبیرستان Nordahl Grieg 76
3-2-2 نمونه های داخلی 78
3-2-2-1مدرسه عالی مدیریت 78
3-2-2-2 مدرسه چهارباغ اصفهان 88
3-2-2-3 مدرسه آقا بزرگ كاشان 90
فصل چهارم
4-1 بررسی ویژگی های کالبدی شهر سنندج 94
4-1-1 وجه تسمیه 94
4-1-2پیشینه 94
4-1-3 سنه دژ 96
4-1-4 جمعیت 97
۴-1- 5 و ضعیت طبیعی( جغرافیایی) 97
۴-1-6 آب و هوا 98
۴-1-7 رطوبت نسبی 98
۴-1-8 بررسی تابش آفتاب در سنندج 98
۴-1-9 خصوصیات کلی بافت سنندج 98
۴-2 تجزیه و تحلیل سایت پلان در مقیاس خرد 99
4-2-1 مكان‌يابي فضاهاي آموزشي 99
4-2-1 ضوابط همجواري 99
4-2-2 ضوابط محيطي 100
4-2-3 ضوابط دسترسي 100
4-3 شناخت و تحليل سايت 100
4-3-1دسترسی سايت 102
4-3-2 تجزیه و تحلیل باد غالب 104
4-3-3 مساحت سایت 105
فصل پنجم
5-1 برنامه ريزي فيزيكي 107
5-1-1محیط فیزیکی 108
5-1-2 اقلیم کلاس 109
5-1-3 محیط روانشناسی 110
5-1-4 نقش معلم در محیط کلاس 112
5-1-5 اندازه گیری محیط کلاس 113
5-1-6 مفاهیم و ملاحظات 114
5-2 برنامه آموزشی 115
5-2-2 نيروي انساني 117
5-2-3 ويژگي‌هاي كمي فضاها 118
5-2-4 دسته بندي فضاها 119
5-2-5 فضاهاي آموزشي 120
5-2- 6 فضاهاي كمك آموزشي 123
5-2-7 فضاهاي اداري 129
¬5-2-8 فضاهاي رفاهي و خدماتي 130
5-2-10 ظرفيت كالبدي مدارس در فضاهاي شهري 133
5 -2-11جمع بندي ظرفيت مطلوب مدارس 135
5-2-12 جمع بندي برنامه‌ي فيزيكي هنرستان پيشنهادي 137
5-3 انواع سازماندهي فضاها در كنار هم 140
5-3-1 سازماندهي مركزي 141
5-2-2 سازماندهي خطي 143
5-3-2 سازماندهي شعاعي 144
5-3-3 سازماندهي مجموعه‌اي 145
5-4 طرح نهايي 146
5-4-1 روند طراحي 146
5-4-2 ارکان عمومی فضاهای آموزشی 146
5-4-2-1 انتخاب استقرار واحد آموزشی متناسب با نیازهای آموزشی 146
5-4-2-2 مکانیابی فضاهای آموزشی کاربریهای سازگار و ناسازگار 146
5-4-2 خلاصه ای از مفاهیم طراحی 148
فصل ششم
طراحی …………………………………..152
نقشه های معماری 153
منابع
منابع فارسی 159
منابع لاتین 161
سایت های اینترنتی 163

 

 

 

 

تصاویر فایل:

رساله معماری هنرستان دخترانه با رویکرد ارتقاء کیفیت آموزش و سرزندگی,طرح نهایی معماری هنرستان دخترانه با رویکرد ارتقاء کیفیت آموزش و سرزندگی,برنامه فیزیکی هنرستان دخترانه,نمونه موردی هنرستان دخترانه,رساله طراحی هنرستان دخترانه,ظوابط معماری هنرستان دخترانه,مقاله معماری هنرستان دخترانه,رساله معماری,مطالعات معماری,دانلود رساله معماری هنرستان دخترانه,طرح نهایی معماری هنرستان دخترانه با رویکرد ارتقاء کیفیت آموزش و سرزندگی,برنامه فیزیکی هنرستان دخترانه,نمونه موردی هنرستان دخترانه,رساله طراحی هنرستان دخترانه,ظوابط معماری هنرستان دخترانه,مقاله معماری هنرستان دخترانه,رساله معماری,مطالعات معماری,دانلود رساله معماری هنرستان دخترانه,برنامه فیزیکی هنرستان دخترانه,نمونه موردی هنرستان دخترانه,رساله طراحی هنرستان دخترانه,ظوابط معماری هنرستان دخترانه,مقاله معماری هنرستان دخترانه,رساله معماری,مطالعات معماری,دانلود رساله معماری هنرستان دخترانه,

رساله طراحی هنرستان دخترانه,ظوابط معماری هنرستان دخترانه,مقاله معماری هنرستان دخترانه,رساله معماری,مطالعات معماری,دانلود رساله معماری هنرستان دخترانه,

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: 23 مگابایت
  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان