بخشی از پروپزال:

فصل اول: کلیات
۱-۱- مقدمه
آمار مربوط به تیراژ کتاب و متوسط زمان کتابخوانی هر ایرانی، نشان دهنده کم توجهی به کتاب است که زنجیره ای از مشکلات اجتماعی را بوجود می آورد. به عنوان مثال در پی نبودن میل و اشتیاق به مطالعه کتاب، تعداد کمی از مردم اقدام به خرید کتاب می کنند. نبودن خریدار و کتاب های روی قفسه، ناشران را به تیراژ بیشتر کتاب تشویق نمی کند- تیراژ پایین و نبودن سود کافی، نویسنده را سرد و بی انگیزه می کند که این خود منجر به خلق کتابی می شود که در خور ستایش در بازار جهانی نیست. دور ماندن نویسندگان از صحنه بین المللی، انگیزه لازم به خلق آثار قوی به نویسنده نمی دهد تمام این ناکامی ها منجر به نبودن میل و اشتیاق به مطالعه می شود و…
کم توجهی جامعه به مسایل فرهنگی یکی از دلایل چرخه ناکامی هایی است که در بالا ذکر شد. مطمئناً اگرحرکت ها و مراکز فرهنگی در سطح شهرها و کشور پررنگ تر شود شکوفایی که نیاز است آغاز می شود.
کتاب به عنوان پایه ای ترین گزینه در چرخه ای که در بالا آمده، مورد توجه است و وجود مرکزی که حول محور مطالعه و کتاب بچرخد، تلنگری خواهد بود به این غفلت ما.

رساله کتابخانه هنر و معماری,مطالعات کتابخانه هنر و معماری,پایان نامه کتابخانه هنر و معماری,پروپوزال کتابخانه هنر و معماری,دانلود رساله کتابخانه هنر و معماری,برنامه فیزیکی کتابخانه هنر و معماری,ریزفضاهای کتابخانه هنر و معماری,دانلود پروپوزال کتابخانه هنر و معماری,دانلود رساله کامل کتابخانه هنر و معماری,مطالعات اماده کتابخانه هنر و معماری,دانلود رساله رایگان کتابخانه هنر و معماری,رساله رایگانه کتابخانه هنر و معماری,رساله کتابخانه تخصصی معماری
۱-۲- تعریف طرح
کتابخانه ها یکی از مراکز فرهنگی و اطلاع رسانی در جوامع محسوب می شوند و از این میان کتابخانه های دانشگاهی با توجه به نوع مراجعین و روش ارائه خدمات باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. از آنجایی که دانشجویان آینده سازان جامعه محسوب می شوند باید آنها را چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ فرهنگی بارور ساخت.
از آنجایی که رشته هنر پل ارتباطی بین فرهنگ و علم می باشد، دانشجویان این رشته نیز نیازمند توجه و آموزش بیشتری می باشند و باید گام های محکمی برای رسیگی به نیازهای این قشر آینده ساز انجام داد. ایجاد کتابخانه تخصصی هنر می تواند در راستای نیل به این هدف خلاءهای موجود بین سیستم های آموزشی و مراکز فرهنگی جامعه را جبران کند.

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

فصل دوم: شناخت
۲-۱- گردآوری قوانین و نمونه ها
۲-۱-۱- سیر تحول تاریخی کتابخانه ها ۱
۲-۱-۱-۱- کتابخانه های باستان:
تاریخ ایجاد کتابخانه در جهان به دوران کهن می رسد و به تاریخی که قرن ها پیش از میلاد مسیح است، ارتباط پیدا می کند. نخستین سنگ بنای کتابخانه را سران و زمامداران کشورها نه به قصد و نیت صرفاً ایجاد کتابخانه بلکه به خاطر حفظ و نگهداری اسناد و گزارشات محصوص و محرمانه پایه گذاری کردند.
اولین کتابخانه بزرگ و مهم در «آتن» ایجاد گردید. در آن زمان مدارس که نظریات افلاطون و اپیکوریان در آن ها تدریس می گشت صاحب کتابخانه بودند. معروف ترین مجموعه کتابخانه ای متعلق به مدرسه ارسطو بود که به وسیله خود او بر طبق روش و نظامی منطقی ایجاد گردید که در معبد «موسس» قرار داشت.
در سال ۳۰۰ قبل از میلاد اسکندر مقدونی در شهر اسکندریه کتابخانه عظیمی تاسیس کرد که دارای ده تالار بزرگ و صدها قفسه شماره گذاری شده بود. هر یک از تالار های ده گانه به یکی از بخش های علم و دانش اختصاص یافته بود. بطلمیوس اول که ریاست کتابخانه را بر عهده داشت بر مجموعه کتاب های آن افزود. استفاده از منابع این کتابخانه هم در اتاق های کوچکی که برای مطالعه در نظر گرفته شده بود میسر بود.
کتابخانه های معابد معمولاً دارای چند اتاق بود، در هر اتاق الواح و طومارها روی زمین یا گنجه های چسبیده به دیوار نگهداری می شد. ساختمان کتابخانه های باستان برای استفاده از روشنایی روز، رو به آفتاب و مقابل جبهه شرق بنا می شد. ساختمان را طوری می ساختند که مانع نفوذ رطوبت باشد، زیرا رطوبت برای کتاب هایی که جنس آن ها از پاپیروس یا پارچه بود بسیار مضر بود و سبب از بین رفتن کتاب ها می شد. غالباً مجسمه های بزرگان و مشاهیر ادب آن روزگار زینت بخش تالار های کتابخانه بودند.
۲-۱-۱-۲- کتابخانه های قرون وسطی:
نخستین کتابخانه عمومی در یونان در سال ۳۳۰ قبل از میلاد تاسیس شد. اولین کتابخانه مسیحی در دیرها و کلیسا ها دایر گردید. کتاب ها در طاقچه ها و یا در گنجه ها وصندوق هاییکه در رواق ها تعبیه شده بود نگهداری می شدند. محل کتابخانه تنگ، تاریک و دراز بود. نور از یک طرف به رواق ها می تابید و در ضلع دیگر گنجه های کتاب تعبیه شده بود. در کنار رواق ها اتاقک هایی برای مطالعه وجود داشت که از دریچه های باریک آن نور به اتاقک ها وارد می شد. در داخل هر اتاق صندلی و میز گذاشته شده بود. بطور قطعی نمی توان گفت که همه اتاق ها و رواق ها دارای پنجره شیشه ای بوده اند، چون بعضی شیشه نداشت و بعضی هم به جای شیشه سفید شیشه رنگی داشته اند.
در کتابخانه های صومعه ها و کلیسا ها در اواخر قرون وسطی روش غرفه ای معمول شد. غرفه های کتاب طوری طرح ریزی شده بودند که نیاز خوانندگان را از بابت نور کافی تامین می کردند. هر یک از غرفه ها شامل یک اتاق دراز بود که نور از دو طرف از طریق دو ردیف پنجره وارد اتاق می شد. حد فاصل پنجره ها و دیوار های دو طرف ردیف های پشت به پشت گنجه ها و قفسه های کتاب چیده شده بود. در قسمت جلوی هر قفسه کتاب، میزی چسبیده به آن قرار داشت و کتاب ها در داخل قفسه ها به زنجیر کشیده شده بودند.
۲-۱-۱-۳- کتابخانه در دوران اسلامی:
در دوره پیشرفت تمدن اسلامی کار به جایی رسید که در هر مسجد جامع یک کتابخانه بزرگ هم ایجاد می کردند و فضلا و اهل علم کتاب های خود را وقف مساجد جامع می کردند. بسیاری از کتابخانه های اسلامی خدمات گوناگون به مراجعه کنندگان ارایه می دادند. برای آن ها صرف نظر از محل زندگی و غذا، کاغذ و مرکب هم فراهم می آوردند. برای مثال علی بن یحیی منجم معروف که از همنشینان خلفا بود، در اواسط قرن سوم هجری در ملک خود کتابخانه بزرگی بنا کرده بود و مردم از هر شهری برای کسب علم ودانش آن روز به کتابخانه او می آمدند و علاوه بر استفاده از کتاب ها از مسکن، غذا و لوازم التحریر بهره مند می شدند.
یکی دیگر از کتابخانه های مهم اسلامی، کتابخانه بیت الحکومه بود که به وسیله مامون خلیفه عباسی در بغداد تاسیس شد. خلیفه دستور داده بود تا بسیاری از نسخه های خطی یونانیان را از امپراتوری بیزانس بیاورند و توسط مترجمین توانا به عربی ترجمه کنند. در قرن چهارم هجری ساختمان هایی مخصوص کتابخانه وجود داشت. کتاب ها در کتابخانه های اسلامی بر حسن علوم مختلف طبقه بندی و در اتاق های جداگانه جایگزین می شد و فهرست آن ها بر سر در هر اتاق الساق می گردید. عضدالدوله دیلمی در شیراز کتابخانه ای ساخته بود که دارای ۳۶۰ حجره بود و او هر روز در یکی از حجره ها جلوس می کرده و می گویند در هیچ علمی کتابی تالیف نشده بود جزء آن که در آن کتابخانه وجود داشت.
۲-۱-۱-۴- کتابخانه های قرون هفدهم و هیجدهم میلادی:
در این دو قرن تغییر عمده ای که بر ساختمان کتابخانه ها به عمل آمد این بود که کتابخانه ها برای برخورداری از نور بیشتر بالاتر از سطح زمین احداث شدند. روشنایی کتابخانه ها از طریق پنجره های بلندی که تا کف تالار ادامه داشت تامین می شد. روش ثابت کردن کتابخانه ها تا اواخر قرن ۱۸ کاملاً منسوخ شد. از قرن ۱۸ بنای کتابخانه های ملی که در واقع تجسم آرمان های معماری در عصر شکوه و جلال مهندسی بود آغاز شد. این ساختمان ها دارای چشم انداز های دل انگیز، پله های عریض، سردرهای مجلل، گنبدهای بزرگ، ستون های عظیم داخلی و خارجی، تالار های بزرگ مطالعه، ردیف های طویل قفسه کتاب، راهروهای بلند، میزهای کنده کاری شده، سقف های مزین به نورافزارهای تزیینی، پنجره های مشبک باشکوه، آجر فرش های زیبا، کتیبه ها و نقش های دیواری و مجسمه ها و تندیس های پایه دار بودند.
۲-۱-۱-۵- کتابخانه های قرن نوزدهم میلادی:
در قرن ۱۹ تعداد خوانندگان نسبت به فضای اتاق ها و تالارهای مطالعه فزونی گرفت. کتابخانه بسیاری با بناهای نسبتاً باشکوه تاسیس شد. به تدریج لازمه ارایه خدمات در کتابخانه ها باعث ایجاد بخش مرجع، بخش امانت و اتاق مطالعه در هر در هر کتابخانه بود ولی وحدت و انجسامی در طرح و نقشه های بنا وجود نداشت و به اشکال مختلفی ساخته می شدند. هزینه نگهداری، حفظ و حراست و خدمات این گونه کتابخانه ها نیز بسیار زیاد بود.
از اواسط قرن ۱۹ تفاوت بسیار آشکاری در ساختمان کتابخانه های دانشگاهی از جمله مخازن بزرگ کتاب و تالارهای مطالعه پدید آمد. طرح همه این ساختمان ها بر طبق سبک های معماری سنتی، گوتیک و یونانی تهیه می شد. ولی پیش بینی کافی برای توسعه و گسترش ساختمان کتابخانه به عمل نمی آمد و به همین دلیل آنچه کتابخانه های این زمان را در مضیقه و تنگنا قرار داده بود انبوه کتاب چاپی و جای کم برای نگهداری کتاب بود.
سبک کلی ساختمان مبنای یادگاری و تاریخی داشت و بیشتر برای مطالعه و تحقیق فضلا و دانشمندان مناسب بود. انبوه کتاب، مخازن را به تدریج به شکل برج کتاب در می آورد یعنی کتاب ها روی هم چیده می شدند و به صورت عمودی بالا می رفت. سالن های مطالعه واحدهای معماری جداگانه به حساب می آمدند. در موارد زیادی مقیاس و اندازه فضای اتاق های مطالعه با مخزن کتاب تناسبی نداشت و دسترسی به کتاب ها در اتاق مطالعه امکان پذیر نبود.
فضاهای مورد نیاز بخش های اداری و کارهای اجرایی و روزمره کتابخانه مثل کنترل و و بازرسی، بایگانی سوابق امانت، آماده سازی، فهرست نویسی، صحافی و حمل و نقل در نقشه ها گنجانده نمی شد. اساساً ساختمان با طرح و نقشه ثابت قبلی ساخته می شد. امکان تغییر پذیری و انعطافپذیری از نظر جابجایی فضاها و مواد و مجموعه کتابخانه وجود نداشت. مراجعه کنندگان به ندرت به قفسه های کتاب دسترسی داشتند و هیچگاه با رضایت خاطر از کتابخانه خارج نمی شدند. اکثر کتابخانه ها در خیابان های قدیمی جای داده شده بودند. در این زمان لزوم تنظیم و طبقه بندی و رده بندی کتاب ها و نیز دسترسی آزاد به کتاب ها، تا خوانندگان بتوانند محل و جای موضوعات و کتاب های مورد نیاز خود را به سادگی و راحتی پیدا کنند به عنوان یک ضرورت مطرح شد. تغییر و تحول اساسی در طرح و نقشه بنای کتابخانه بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفت.
۲-۱-۱-۶- بنای کتابخانه ها در قرن بیستم و گرایش به ساختار مدولار و انغطاف پذیر:
در این دوره از سوی طراحان و کارشناسان برای ساختمان کتابخانه بنای مستطیل شکل ساده توصیه شد. در این مدل تقریباً همه بخش های کتابخانه در یک طبقه جای می گیرند. قسمت های مختلف کتابخانه بر حسب نیاز به کمک پارتیشن و قفسه ها و وسایل و تجهیزات متحرک ایجاد می شود. دسترسی آزاد به منابع و مواد کتابخانه از تغییرات عمده و انقلابی این قرن است. به همین دلیل قفسه ها کوتاه تر می شوند. قفسه های دو طرفه به فرم و شکل راهرویی رایج می گردد. طرز آرایش قفسه ها نظارت بر آنها را تسهیل می کند.طرح های ساختمان ساده تر، کارآمدتر و جدیدتر و فضای داخلی بازتر، وسیع تر و انعطاف پذیرتر می شود. خلاصه این که در این قرن در رابطه با کاربرد و کارایی بناها و نیازهای استفاده کنندگان تحول اساسی ایجاد گردید.
در سال ۱۹۳۰ مکتب جدیدی برای طرح ساختمان کتابخانه بوسیله مبتکر آن «مک دونالد» به وجود آمد. روش جدید مبتنی بر اندازه های متناسب به نام روش «مدولار» که ساختمان را به وسیله ستون هایی که در فواصل معین کار گذاشته شده اند. بنیاد می گیرد، یعنی بار و سنگینی ستون ها بر روی ستون ها است و دیوار های خارجی ساختمان، راه پله و تاسیسات، لوله کشی ها، سرویس ها و خدمات بهداشتی هر کدام در جای خود طراحی بر طبق نقشه طراحی می شوند. در سیستم مدولار تغییر خدمات، وظایف و کاربرد یک محل یا فضا مستلزم تغییر ساختاری بنا نمی گردد. امتیاز این سیستم تغییرپذیری و انعطاف پذیری آن است و فضاها را می توان برای منظور های مختلف بدون تغییرات زیاد و هزینه های گزاف آماده ارائه خدمات و کاربرد مورد نیاز کرد. در سیستم مدولار قفسه های متحرک، ارتفاع سقف کوتاه و روشنایی یکنواخت و یکسان است. تجهیزات و وسایل ساده و قابل جابجایی، فضاهای دلپذیر و بی تکلف و استفاده از آن ها آسان است.
۲-۱-۲- انواع کتابخانه ها ۱
کتابخانه ها به شش دسته تقسیم می گردند.
۲-۱-۲-۱- کتابخانه های ملی
طبق تعریف یونسکو کتابخانه ملی کتابخانه ایست که خود را وقف شناسایی، جمع آوری و حفظ آثار و انتشارات مربوط به یک کشور کند. وظایف کتابخانه ملی را می توان در سه گروه تقسیم کرد:
۱) فعالیت های اصلی شامل:
– جمع آوری انتشارات و آثار ملی،
– جمع آوری انتشارات خارجی در باره آثار ملی،
– انتشار کتابشناسی ملی (کتابشناسی ملی ایران از سال ۱۳۴۲ در فواصل زمانی سالیانه انتشار یافته است)،
– ایجاد مرکز ملی اطلاعات کتابشناختی، انتشار فهرست ها،
– تاسیس نمایشگاه ها.
۲) فعالیت های قابل انتظار شامل:
– امانت بین کتابخانه ها،
– جمع آوری نسخه های خطی،
– تحقیق در زمینه های فنون کتابخانه.
۳) فعالیت های فرعی شامل:
– خدمات مبادله بین المللی، ارسال کپی ها
– کمک فنی به سایر کتابخانه ها.
علاوه بر آن جمع آوری و حفظ سکه ها و مدال ها، مهرها، مدارک نادر و قیمتی که دارای ارزش ملی هستند، مدارک خاص دیداری- شنیداری، عکس ها، نقشه ها، صفحات و نوارهای موسیقی، تهیه نشریات رسمی خارجی از طریق ارتباط و مبادله و در بعضی از کشور ها هدایت و برنامه ریزی تحقیقات در زمینه علوم انسانی و اجتماعی را نیز به عهده دارد.
۲-۱-۲-۲- کتابخانه های عمومی
سازمان یونسکو در سال ۱۹۹۵ میلادی اعلامیه ای را در زمینه کتابخانه های عمومی منتشر کرد. در این متن آمده است که استفاده از این کتابخانه ها باید به صورت رایگان باشد و تمام مردم (بدون در نظر گرفتن گروه سنی، ملیت، مذهب، نژاد، زبان و طبقه اجتماعی خاص) باید توانند به طور یکسان از منابع و خدمات کتابخانه های عمومی بهره گیرند.
هدف کتابخانه عمومی آموزش، اطلاع رسانی، فراهم آوردن امکانات پژوهشی، تعالی بخشیدن به روح و فکر، ایجاد تفریح و تفنن و تشویق مردم به مشارکت فعال در فعالیت های فرهنگی و اقتصادی است. گاهی محدوده خدمات آن ساختمان کتابخانه فراتر می رود و به زندان ها و مراکز تامین اجتماعی می رسند و زمانی با «کتابخانه های سیار» مناطق روستایی را در بر می گیرد. خدمات کتابخانه های عمومی به کودکان و نوجوانان نیز حائز اهمیت است.
۲-۱-۲-۳- کتابخانه های دیجیتال
معماری دیجیتال یک چارچوب کلی برای کتابخانه دیجیتال است که در آن اشیاء دیجیتالی بسیار زیادی مرکب از همه نوع منابع بر روی شبکه های رایانه ای ملی و از طریق اینترنت قابل دسترسی برای همه می باشند، که به این نوع دسترسی «نشر الکترونیک» می گویند. ویژگی های کتابخانه الکترونیک عبارتند از:
۱٫ از کتابخانه های دیجیتال بدون محدودیت فیزیکی و اداری کتابخانه های دیگر می توان استفاده کرد.
۲٫ کتابخانه دیجیتال دیدگاهی منسجم از همه اطلاعات موجود در کتابخانه را بدون در نظر گرفتن شکل یا فرمت آن فراهم می آورد.
۳٫ کتابخانه دیجیتال هم به مهارت های کتابداران و هم به مهارت های متخصصان کارآمد رایانه نیاز دارد.
۴٫ در کتابخانه دیجیتالی ارتباط استفاده کننده با کتابدار وجود ندارد و آموزش شیوه بهره گیری توسط کتابدار ممکن نیست.
۵٫ در کتابخانه دیجیتال حجم اطلاعات گسترده و ریزش اطلاعات کاذب فراهم می شود.
۶٫ در کتابخانه دیجیتالی امکان گسترش منابع منحصر به فرد وجود دارد.
۲-۱-۲-۴- کتابخانه های آموزشگاهی
کتابخانه های آموزشی بیشتر مخصوص مدارس هستند. هدف اصلی آن تشویق به خواندن کتاب، عادت به مطالعه (که در سنین کودکی باید به آن پرداخته شود)، تقویت قوه تفکر و بر انگیختن حس کنجکاوی بچه است.
بر حسب امکانات و بودجه و از همه مهم تر توجه مسئولان در بعضی از مدارس گاه کتابخانه ممکن است تنها محدود به یک کلاس یا یک قفسه باشد. کتابخانه های آموزشی بزرگ معمولاً نمونه کوچکی از یک کتابخانه عمومی با هدف در دسترس قرار دادن منابع اطلاعاتی در موضوع های گوناگون و کمک به برنامه درسی و پیشبرد آنها است.
عمده ترین خدمات کتابخانه های آموزشگاهی عبارت است از: پاسخ به نیاز های علمی کادر آموزشی و دانش آموزان است. کتابخانه های مزبور جزء کتاب و نشریات از وسایل تکنولوژیک و به خصوص وسایل دیداری- شنیداری نیز برخوردار است.
۲-۱-۲-۵- کتابخانه های دانشگاهی
فلسفه وجودی این نوع کتابخانه ها در دانشگاه ها، دانشکده ها، موسسات آموزش عالی و دانشسراها کمک به اساتید، مدرسان و دانشجویان برای پیشبرد کار تحقیق و تدریس است. مهمترین نوع آن کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها یا کتابخانه های بین دانشگاهی است. کتابخانه های دانشگاهی ممکن است شامل کتابخانه های متعددی به صورت کتابخانه های دانشکده ای و حتی بخش ها و رشته های گوناگون باشد.
کتابخانه های دانشگاهی ایران پس از تاسیس مدارس عالی به تدریج شکل یافتند و به موازات گسترش دانشگاه ها، منابع و عرضه خدمات در آنها افزایش یافت. از کتابخانه های دانشگاهی قدیم و مهم ایران، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران است که در سال ۱۳۲۸ شمسی بنیاد نهاده شد. از فعالیت های آن می توان به برگزاری نمایشگاه ها و سمینارها، همکاری با سایر دانشگاه ها و مراکز علمی- پژوهشی، تهیه میکرو فیلم و میکرو فیش از نسخه های دست نوشت و انتشارات نشریات و فنون کتابداری و کتابشناسی اشاره کرد.

و…………

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات ۱
۱-۱- مقدمه ۱
۱-۲- تعریف طرح ۲
۱-۳- دلایل انتخاب طرح ۲
۱-۳-۱- هدف طرح ۲
۱-۳-۲- اهمیت و ضرورت موضوع ۳
۱-۴- معرفی زمین پروژه و محدوده طرح ۳
۱-۵- نتیجه گیری ۵

فصل دوم: شناخت ۶
۲-۱- گردآوری قوانین و نمونه ها ۶
۲-۱-۱- سیر تحول تاریخی کتابخانه ها ۶
۲-۱-۱-۱- کتابخانه های باستان ۶
۲-۱-۱-۲- کتابخانه های قرون وسطی ۷
۲-۱-۱-۳- کتابخانه در دوران اسلامی ۷
۲-۱-۱-۴- کتابخانه های قرون هفدهم و هیجدهم میلادی ۸
۲-۱-۱-۵- کتابخانه های قرن نوزدهم میلادی ۸
۲-۱-۱-۶- بنای کتابخانه ها در قرن بیستم و گرایش به ساختار مدولار و انغطاف پذیر ۹
۲-۱-۲- انواع کتابخانه ها ۹
۲-۱-۲-۱- کتابخانه های ملی ۹
۲-۱-۲-۲- کتابخانه های عمومی ۱۰
۲-۱-۲-۳- کتابخانه های دیجیتال ۱۰
۲-۱-۲-۴- کتابخانه های آموزشگاهی ۱۱
۲-۱-۲-۵- کتابخانه های دانشگاهی ۱۱
۲-۱-۲-۶- کتابخانه های اختصاصی ۱۲
۲-۱-۳- بررسی استانداردها و ضوابط طراحی ۲۰
۲-۱-۳-۱- استاندارد های کتابخانه های دانشگاهی ایران ۲۰
۲-۱-۳-۲- استاندارد های کتابخانه های تخصصی ایران ۲۳
۲-۱-۳-۳- معیار های برنامه ریزی و طراحی کتابخانه کشور ۲۵
۲-۱-۳-۴- استانداردهای ساختمان کتابخانه ۲۷
۲-۱-۴- بررسی ضوابط شهرسازی موثر بر طرح ۳۱
۲-۱-۵- مطالعه و بررسی نمونه های داخلی و خارجی ۳۱
۲-۱-۵-۱- کتابخانه عمومی آیت الله روحانی بابل ۳۱
۲-۱-۵-۲- کتابخانه JAOME FUSTER 42
۲-۱-۵-۳- کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان ۵۰
۲-۱-۵-۴- کتابخانه دانشگاه هنر تاما- توکیو ۵۵
۲-۱-۵-۵- کتابخانه مرکزی دانشگاه UNIVERSIDAD CATOLIA DEL NORTE 59
۲-۲- بستر طرح ۶۲
۲-۲-۱- اقلیم ۶۲
۲-۲-۱-۱- دما ۶۲
۲-۲-۱-۲- بارش ۶۳
۲-۲-۱-۳- وزش باد ۶۳
۲-۲-۱-۴- رطوبت نسبی ۶۴
۲-۲-۱-۵- تابش خورشید ۶۵
۲-۲-۱-۶- یخبندان ۶۶
۲-۲-۱-۷- پوشش گیاهی منطقه بابل ۶۶
۲-۲-۲- تحلیل سایت ۶۶
۲-۲-۲-۱- دسترسی به سایت ۶۶
۲-۲-۲-۲- بررسی همسایگی سایت ۶۷
۲-۲-۲-۳- دیدهای مطلوب سایت ۶۸
۲-۲-۲-۴- تحلیل نور مطلوب و نا مطلوب سایت ۶۸
۲-۲-۲-۵- تحلیل بادهای مطلوب و نامطلوب سایت ۶۸
۲-۲-۳- گونه شناسی الگوی معماری منطقه ۷۰
۲-۲-۴- مطالعه آداب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محدوده طرح ۷۶
۲-۳- بررسی نمونه ای فن آوری، مصالح، سازه و تاسیسات مرتبط با موضوع ۷۷
۲-۳-۱- سازه ۷۷
۲-۳-۲- نور پردازی ۷۷
۲-۳-۳- تاسیسات و تنظیم شرایط محیطی ۸۰

فصل سوم: فرایند طراحی ۸۳
۳-۱- مبانی نظری ۸۳
۳-۱-۱- ارائه ایده بنیادین طرح با توجه به کلیت و شناخت موضوع ۸۳
۳-۱-۲- ارائه مصادیق طرح ۸۶
۳-۱-۲-۱- طرح سید هادی میرمیران برای کتابخانه ملی ایران ۸۶
۳-۱-۲-۲- کتابخانه دانشگاه جندی شاپور ۸۷
۳-۱-۲-۳- کتابخانه BATON ROUGE 87
۳-۱-۳- نحوه تاثیر مبانی نظری بر طرح ۸۸
۳-۲- برنامه ریزی کالبدی و تهیه طرح شماتیک ۸۹
۳-۲-۱- ارائه برنامه فیزیکی ۸۹
۳-۲-۱-۱- محاسبه ظرفیت پذیرش مجموعه ۸۹
۳-۲-۱-۲- محاسبه ابعاد فضاهای مختلف مجموعه ۸۹
۳-۲-۲- ارائه ۳ ایدئوگرام در نحوه کاربری زمین و بنا ۹۴
۳-۲-۳- تحلیل و نقد گونه ها و انتخاب گزینه نهایی ۹۵
۳-۲-۴- پیشنهاد مصالح، سازه و تاسیسات ۹۶
۳-۳- تهیه طرح نهایی ۹۷

فصل چهارم: ارایه نقشه ها ۹۹

فهرست جداول

۱-۱- تعداد دانشجویان هنر در استان مازندران ۱
۲-۱- سرانه فضاهای فنی و کارگاهی ۲۵
۲-۲- سرانه فضاهای عمومی ۲۶
۲-۳- سرانه فضاهای پشتیبانی ۲۷
۲-۴- متوسط دمای سالیانه بابل ۶۲
۲-۵- متوسط رطوبت نسبی در شهر بابل به تفکیک ماه بین سالهای ۴۴-۴۰ ۶۵
۲-۶- میزان زاویه تابش در ماه های سال در بابل ۶۵
۲-۷- مقدار روشنایی مورد نیاز فضاهای مختلف ۷۸
۲-۸- شرایط مطلوب دمایی ورطوبتی در کتابخانه ۸۲
۳-۱- محاسبه جامعه آماری ۸۹

فهرست تصاویر

۱-۱- موقعیت زمین طرح در شهر ۴
۱-۲- موقعیت زمین طرح در بافت پیرامون ۴
۱-۳- ابعاد زمین طرح و دسترسی ها ۵
۲-۱- بنای کتابخانه آیت الله روحانی بابل ۳۱
۲-۲- حوزه نفوز کتابخانه تا شعاع ۳۰۰ متری ۳۲
۲-۳- سایت کتابخانه عمومی آیت الله روحانی ۳۲
۲-۴- حجم کلی کتابخانه ۳۳
۲-۵- ورودی و نمای اصلی کتابخانه ۳۴
۲-۶- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه همکف ۳۴
۲-۷- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه اول ۳۴
۲-۸- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه دوم ۳۵
۲-۹- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه سوم ۳۵
۲-۱۰- تفکیک فضاهای عمومی، پشتیبانی، اداری، فنی، کارگاهی و گردشی در پلان ها ۳۵
۲-۱۱- ارتباطات فضایی طبقه همکف، اول ، دوم و سوم ۳۶
۲-۱۲- دیاگرام فضایی طبقه همکف ۳۶
۲-۱۳- دیاگرام فضایی طبقه اول ۳۶
۲-۱۴- دیاگرام فضایی طبقه دوم ۳۶
۲-۱۵- دیاگرام فضایی طبقه سوم ۳۶
۲-۱۶- مخزن کتابخانه ۳۷
۲-۱۷- بخش گردش و امانت آقایان ۳۷
۲-۱۸- تالار مطالعه آزاد آقایان ۳۸
۲-۱۹- بانک اطلاعات و سایت ۳۹
۲-۲۰- مرکز اسناد ۳۹
۲-۲۱- نمای کتابخانه در شب ۴۰
۲-۲۲- نمای اصلی مجموعه ۴۱
۲-۲۳- مقطع طولی مجموعه ۴۱
۲-۲۴- کتابخانه خائومه فوستر ۴۲
۲-۲۵- نمای شرقی ۴۲
۲-۲۶- نمای شمالی ۴۲
۲-۲۷- سایت پلان مجموعه ۴۳
۲-۲۸- اسکیس های اولیه ۴۳
۲-۲۹- تصاویر سه بعدی از حجم ۴۴
۲-۳۰- حجم کتابخانه در تقابل با بافت قدیم شهر ۴۴
۲-۳۱- ورودی مجموعه ۴۴
۲-۳۲- ورودی مجموعه در شب ۴۴
۲-۳۳- کافی شاپ در کنار ورودی ۴۴
۲-۳۴- تشخص حجم کتابخانه نسبت به بافت شهر ۴۵
۲-۳۵- منظر کتابخانه در شهر ۴۵
۲-۳۶- فضای مطالعه ۴۵
۲-۳۷- سالن اینترنت ۴۵
۲-۳۸- فضای استراحت ۴۶
۲-۳۹- بخش نرم افزاری کتابخانه ۴۶
۲-۴۰- پلان های زیر زمین، طبقه همکف، اول و دوم ۴۶
۲-۴۱- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلان زیر زمین ۴۷
۲-۴۲- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلا ن طبقه همکف ۴۷
۲-۴۳- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلان طبقه اول ۴۷
۲-۴۴- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلان طبقه دوم ۴۸
۲-۴۵- تفکیک فضاهای عمومی، پشتیبانی، اداری، فنی، کارگاهی و گردشی در پلان ها ۴۸
۲-۴۶- ارتباطات فضایی در پلان ها ۴۹
۲-۴۷- دیاگرام فضایی طبقه زری زمین ۴۹
۲-۴۸- دیاگرام فضایی طبقه همکف ۴۹
۲-۴۹- دیاگرام فضایی طبقه اول ۴۹
۲-۵۰- دیاگرام فضایی طبقه دوم ۴۹
۲-۵۱- ورود نور به مجموعه از نورگیر های سقفی ۵۰
۲-۵۲- جداره شفاف جهت نورگیری ۵۰
۲-۵۳- نورگیر ها در ارتفاع بالا جهت ورود نور به عمق ساختمان ۵۰
۲-۵۴- دید از بیرون مجموعه ۵۱
۲-۵۵- پلان پارکینگ و مخزن ۵۲
۲-۵۶- پلان همکف ۵۲
۲-۵۷- نمای غربی ۵۲
۲-۵۸- نمای جنوبی ۵۲
۲-۵۹- بخش داخلی فضای مطالعه ۵۳
۲-۶۰- سایت اینترنت ۵۳
۲-۶۱- فضای داخلی گالری ۵۳
۲-۶۲- بخش نشریات و مجلات ۵۳
۲-۶۳- بخش جستجوی اطلاعات ۵۳
۲-۶۴- سالن همایش ۵۳
۲-۶۵- حجم پلکان اصلی (از گرانیت نارنجی) و بالکن مشرف به آن ۵۴
۲-۶۶- دید از بیرون مجموعه ۵۵
۲-۶۷- دید از دالان طاق دار ۵۶
۲-۶۸- دید از سالن مطالعه ۵۶
۲-۶۹- پلان طبقه همکف و اول ۵۷
۲-۷۰- مقطع ۵۸
۲-۷۱- اتاق مرجع ۵۸
۲-۷۲- سالن نشریات جدید ۵۸
۲-۷۳- محوطه مشاهده ویدیویی ۵۸
۲-۷۴- فضاهای استراحت در دالان ستون دار ۵۸
۲-۷۵- راه پله ۵۸
۲-۷۶- نمای اصلی کتابخانه ۵۹
۲-۷۷- دید از درون کتابخانه ۵۹
۲-۷۸- دید از بیرون کتابخانه ۵۹
۲-۷۹- سایت پلان ۶۰
۲-۸۰- پلان همکف ۶۰
۲-۸۱- پلان طبقه اول ۶۰
۲-۸۲- پلان طبقه دوم ۶۰
۲-۸۳- پلان طبقه سوم ۶۰
۲-۸۴- نمای شمالی ۶۰
۲-۸۵- نمای جنوبی ۶۰
۲-۸۶- نمای غربی ۶۱
۲-۸۷- نمای شرقی ۶۱
۲-۸۸- مقاطع طولی ۶۱
۲-۸۹- مقطع عرضی ۶۱
۲-۹۰- طرح اولیه ۶۱
۲-۹۱- چند تصویر از فضاهای داخلی و تراس کتابخانه ۶۱
۲-۹۲- نمودار میزان بارندگی سالانه شهر بابل ۶۳
۲-۹۳- نمودار گل باد سالانه شهر بابل ۶۴
۲-۹۴- دسترسی ها به سایت ۶۷
۲-۹۵- همسایگی های سایت ۶۷
۲-۹۶- مقطع عرضی از خیابان مدرس تا ۱۷ شهریور ۶۷
۲-۹۷- دید از میدان ۱۷ شهریور ۶۸
۲-۹۸- کشیدگی شرقی-غربی و امکان استفاده از نورهای مطلوب ۶۸
۲-۹۹- دید های اطراف سایت ۶۹
۲-۱۰۰- عکس از کوه دماوند، جلگه های مازندران و دریای خزر ۷۰
۲-۱۰۱- نمونه ای ورودی و سردر های منازل ۷۲
۲-۱۰۲- نمونه ای از حوض و چاه آب مجاور آن ۷۲
۲-۱۰۳- ایجاد گربه رو و کف کرسی ۷۲
۲-۱۰۴- پلان زیرزمین، طبقه همکف و اول یک خانه قدیمی ۷۳
۲-۱۰۵- یک نمونه از گربه رو ۷۴
۲-۱۰۶- قرار گرفتن ساختمان بالاتر از سطح زمین ۷۴
۲-۱۰۷- وجود ایوان در اطراف ساختمان ۷۴
۲-۱۰۸- ایوان فضای مناسبی برای استراحت ۷۴
۲-۱۰۹- نحوه استقرار ساختمان در حیاط ۷۵
۲-۱۱۰- نمونه ای از نماهای ابنیه سنتی با سقف شیروانی ۷۵
۳-۱- ماکت طرح کتابخانه ملی ایران ۸۶
۳-۲- فرم کلی طرح کتابخانه ملی ایران ۸۶
۳-۳- کتابخانه جندی شاپور ۸۷
۳-۴- کتابخانه BATON ROUGE 87
۳-۵- ایده های اولیه کانسپت ۸۸
۳-۶- کانسپت انتخابی ۸۸
۳-۷- ایدئوگرام های اولیه طرح ۹۴
۳-۸- بهترین ایدئوگرام ۹۴
۳-۹- دیاگرام های کلی مجموعه ۹۵
۳-۱۰- دیاگرام بخش کتابخانه ۹۵
۳-۱۱- دیاگرام بخش فضاهای جانبی ۹۵
۳-۱۲- حالات مختلف بخش مطالعاتی ۹۵
۳-۱۳- حالات مختلف بخش مطالعاتی به صورت ۳ بعدی ۹۶

 

تصاویر فایل:

11-23-2015 11-07-03 PM11-23-2015 11-07-22 PM

************************************************************************************

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. آموزش تصویری خرید آنلاین
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: ۳۲ مگابایت

************************************************************************************

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : ۰۹۳۷۱۹۲۵۳۱۲ – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – admin@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

************************************************************************************

  • برای تماس با ما و تبادل اطلاعات معماری ( مقاله ، نقشه و رساله معماری ) با شماره تلگرام 09037759555 در ارتباط باشید.