مقدمه:
اگر فضیلت دانشمندان،کشف وتدوین قانون مندی های جهان محیط برانسان وجوامع انسانی است،منزلت ووظیفه مهندسان،به کارگرفتن این قانونمندی ها برای تغییر وبهبود شرایط زیست وکار انسان ها وتلاش مستمر برای حل مشکلات جوامع انسانی می باشد واین تلاش است که حرکت جوامع انسانی رابه سوی تعالی میسر می سازد.
با نگرشی به معماری گذشته ایران زمین و به موازات آن به فرهنگ و هنر این مرزو بوم، بر آن شدم تا با طراحی این پردیس فرهنگی – هنری ایده ای جدید از ترکیب فضا را هماهنگ با برنامه و سازه ی  پروژه مطرح کنم. یکپارچه شدن سالن های سینما در کنار موزه گالری های آثار هنری از سینماگران این مرز و بوم در یک مجموعه واحد،به وجود آورنده  فرصتیست  برای بالا بردن آگاهی عمومی و نگرشی نو نسبت به هنر تئاتر و سینما به کمک بهره گیری از علم و هنر معماری.
اتخاذ این راهبرد خلاقانه و نو آورانه در ساماندهی فضایی پروژه،منجر به شکل گیری ساختمانی شده که ضمن برقراری ارتباط ساختاری با محیط اطراف و ایجاد فضاهای متنوع،تصویر ذهنی مارا از ساختمان سینما به چالش بکشد و بدین ترتیب چشم انداز نوینی از فضا را در برابر دیدگان ما قراردهد.

مطالعات پردیس فرهنگی هنری,رساله پردیس فرهنگی هنری,طرح نهائی پردیس فرهنگی هنری,پایان نامه پردیس فرهنگی هنری,برنامه فیزیکی پردیس فرهنگی هنری,مطالعات تطبیقی پردیس فرهنگی هنری,ظوابط طراحی پردیس فرهنگی هنری,استانداردهای طراحی پردیس فرهنگی هنری,طراجی پردیس فرهنگی هنری

چکیده
آنچه تحت عنوان دفترچه  مطالعاتی طراحی پردیس  فرهنگی –هنری  واقع در شهر تهران در ادامه به آن خواهیم پرداخت مجموعه ای است شامل فصول زیر :
فصل اول از مطالعات اختصاص  به مجموعه فرهنگی-هنری و آشنایی با آن دارد. در این فصل با عملکرد این مجموعه آشنا خواهیم شد.
فصل دوم از مطالعلت به دو بخش ”مطالعات استان تهران“ و ”مطالعات سایت“ تقسیم می شود و در نهایت عوامل موثر در انتخاب سایت بررسی می شود.
فصل سوم  نیز به شناخت و بررسی نمونه های مشابه داخلی و خارجی میپردازد.
در فصل چهارم با ضوابط و استانداردهای کلی طرح وتحلیل آنها و  برنامه فیزیکی آن آشنا خواهیم شد.
در فصول آخر نیز نوع جانمایی طرح در سایت، لکه گذار ی ها ،طرح های پیشنهادی،روند طراحی و به طور کلی  رسیدن به حجم نهایی بررسی میشود

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

مقدمه
در این فصل به بررسی سابقه موضوع و سابقه مجموعه  در جهان و ایران پرداختـــــــــه می شود. در ادامه به طرح جامع مجموعه  پرداخته می شود که در آن تعاریف ، معیارها و ضوابط عمومی مکانیابی ها ارائه می شود و در نهایت انواع مجموعه هاو خصوصیات آنها بررسی می شود.

1-1-بيان مسئله
ریشه های فرهنگی و هنری هر تمدن بر گرفته از آثار به جامانده ی هنر و معماری آن میباشد.با نگرشی به تاریخچه ی پیدایش سینما در ایران و پیشرفت علم معماری تصمیم به طراحی این  سازه گرفتم که در آن نگرش آحاد مردم را نسبت به سینما که بیشتر جنبه اوقات فراغت و پر کردن وقت را دارد عوض کرده و نیز مکتبی برای دوستداران  و شیفتگان تئاتر و سینما ،برای شناخت بیشتر اسطوره های سینمای ایران وآشنایی هرچه بیشتر باهنرهایی از این هنرمندان  به غیر از پرده نقره ای را پدید آورم. با کنار هم قرار دادن موزه گالریها و آرشیو ها  در کنار سالن های اکران مکانی برای اطلاع رسانی عمومی و تخصصی در زمینه هنر سینما و تئاتر پدید آوردم تا عموم مردم با مراجعه به این مجموعه با پیشینه کارگردانان بزرگ،ادوات و وسایل ساخت فیلم در دوران خود و…که  بخشی ارزشمندو نایاب  برای دوستداران و بازدیدکنندگان میباشد بیشتر ارتباط بیشتری برقرار کنند.
1-2-بدنه مسئله
این مجموعه از چهار  بخش کلی تشکیل شده است:
بخش اصلی و قلب مجموعه :سالن های اکران فیلم.
قسمت دوم موزه گالری ها: که به صورت دائمی اقدام به نمایش گذاشتن آثارماندگار سینمای ایران از جمله سرگذشت کارگردانان بزرگ مجموعه ها ،تصویرهای سینمایی، ادوات، دیالوگها ،نقشها ،موسیقی متن های  ماندگار و… میکند.
قسمت سوم گالریهایی  برای به نمایش گذاشتن آثار هنری کارگردانانیست که فیلم آنها در حال اکران  است.
قسمت چهارم  مراکز خریدو بخش فروشگاهی  مرتبط با این هنر و این حال و هواست.
1-3-بیان اهداف طرح
در اینجا تاکید میشود که هدف اصلی طراحی،ایجاد فضایی هنری فارغ از پر کردن اوقات فراغت،بلکه ایجاد آگاهی بیشتر نسبت به این هنر با بهره گیری از علم معماری میباشد .

تاریخچه و پیشینه
1-1-مقدمه
ارائۀ تصویر، جذاب ترین، مؤثرترین و ماندگارترین شیوۀ ارائۀ اطلاعات محسوب می گردد. اطلاعات دریافتی از راه چشم به نیمکرۀ راست مغز انتقال می یابد. انسان با نیمکرۀ راست مغز خود با اطلاعات برخورد شهودی می کند؛ یعنی اطلاعات در آنجا ماندگار است و بزرگترین و عمیق ترین تأثیرات را بر شخصیت انسان می گذارد. روانشناسی می گوید که هر تصویر معادل هزار کلمه است. سردمداران این عرصه هنری ،ایده ها و اهدافشان را به زبان تصویر به جهانیان ارائه کرده و با درگیر کردن همزمانِ ادراک و احساس، نهایت تأثیر را در القای معانی به مخاطب بر جای می نهند. با پیدایش صنعت سینما ،تأثیر فراوانی بر بشریت گذاشته شد و بشر از گذشته تاکنون در جهت توسعه ی آن کوشید.
1-2-مفهوم سینما
شاخه‌ای از هنر است که در آن یک داستان به وسیله دنباله‌ای از تصاویر متحرک (فیلم) نمایش داده می‌شود. یک اثر سینمایی که فیلم سینمایی نامیده می‌شود، از عناصر تصویر (به صورت مجموعه‌ای از فریم‌ها) و صدا (گفتگو، صدا و موسیقی) تشکیل شده‌است. یک فیلم بر اساس فیلمنامه یا سناریو و توسط مجموعه‌ای از بازیگرها، کارگردان، فیلم‌بردار و عوامل دیگر ساخته می‌شود. سینما جدیدترین شاخه هنر، معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومی‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات هنری را ارایه می‌کند. سینما همچنین به محل پخش عمومی فیلم سینمایی نیز گفته می‌شود. واژه سینما از واژه یونانی κινῆμα, -ατος به معنای جنبش گرفته شده است.
1-3-تاریخچه ی سینما
تاریخ سینما ۱۰۰ سال قدمت دارد، از آخرین سالهای قرن ۱۹ام تا آغاز قرن ۲۱. تصاویر متحرک بتدریج از کاوانهای شادی شروع شد و تا آنجا پیشرفت کرد که یکی از مهمترین ابزار ارتباطات و تفریحات و رسانه پرتعداد قرن ۲۰ شد. تصاویر متحرک فیلمها تحت تاثیر سه عامل هنر، تکنولوژی و سیاست بوده است.
1-3-1-پیش از سینما
نمایش و رقص مولفه‌های مشترک بسیاری با فیلم داشت، از قبیل متن نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، تولید، کارگردانی، بازیگری، بینندگی، مستمعین و درجه بندی . سابقه دو هنر فوق به هزاران سال قبل از فیلم بر میگردد. بسیاری از اصطلاحات فنی این دو حوزه نیز در آینده در نظریه و نقد فیلم بکار رفت مثل اصطلاح میزانسن. قدمت جعبه به ابن هیثم در کتابی از او با نام کتاب المناظر بر میگردد (۱۰۲۱م، قرن پنجم) و بعدها این دستگاه توسط گیامباتیستا دلا پارتا در سال ۱۶۰۰ تکمیل میشود. نور توسط یک سوراخ کوچک یا یک لنز در خارج از آن برتصویر میشود، و بر روی یک سطح صاف یا صفحه نمایش داده میشود، در سال ۱۷۴۰ و ۱۷۴۸ دیوید هوم در مقالات رساله ای درباره طبیعت آدمی و پرس و جویی درباب ((فرآیند فهم در آدمی)) به بحث درباره مشارکت و انگیزش مایه خیال بوسیله تصاویر میپردازد که عده ای گمان میکنند که اولین ارجاعات در مورد زبان فیلم است .
1-3-2-تولد سینما در جهان
در سال ۱۸۷۸ میلادی، ادوارد مایبریج با حمایت مالی للاند استانفورد که سیاستمدار و موسس دانشگاه استنفورد بود موفق به تصویربرداری پشت سر هم از اسبی به نام سالی گاردنر شد. این تصویرهای متوالی توسط ۲۴ دوربین پشت سر هم برداشته شد. آزمایش فوق در ۱۱ ژوین در مزرعه پالو آلتو و با حضور نشریات برگزار شد. دوربینها به موازات حرکت اسب در یک مسیر مستقیم قرارداده شد و شاتر هر دوربین بوسیله سیمی که با سم اسب در ارتباط بود کنترل میشد. هر تصویر در یک هزارم ثانیه برداشت میشد. فیلم بعدی که تجربه شد منظره باغ روندهای بود که در ۱۴ اکتبر ۱۸۸۸ میلادی بوسیله لوئیس پرینس در لیدز، ایالت یورکشایر غربیانگلیس ساخته شد. لذا انگلیس بعنوان اولین کسانی که تصویر متحرک دست یافته اند شناخته میشوند. در ۲۱ ژوئن ۱۹۸۹ میلادی، ویلیام گرین حق امتیازی به شماره ۱۰۱۳۱ برای دوربین کرونوفوتوگرافیک اش گرفت. ظاهرا دوربین او قادر به گرفتن ۱۰ تصویر بر روی فیلم سلولولید سوراخ دار بوده است. گزارشی از این دوربین در روزنامه تصویری انگلستان در تاریخ ۲۸ فوریه ۱۸۹۰ میلادی منتشر شد . گرین یک سری تصویر از قضیه را برای توماس ادیسون یعنی کسی که در آزمایشگاهش دستگاهی به نام کینتوسکوپ را ساخته بود ارسال کرد. این گزارش بار دیگر در مجله Scientific American در تاریخ ۱۹ آوریل همان سال به انتشار رسید. گرین در سال ۱۸۹۰ مکانی برای نمایش تهیه کرد اما سرعت پایین نمایش تصویرها باعث عدم توجه چشم گیری به آن شد. ویلیام کندی لاری دیکسون، که همکار ادیسون در لابراتوارش بود توانست با ساخت نواری از جنس سلولولید برای خودش اعتباری کسب کند. آنها برای تولید فیلم استودیویی به نام بلک ماریا ساختند. (به علت شباهت ساختمان استودیو با ماشین مخصوص حمل مجرمین که نامش بلک ماریا بوده است). کینتوسکوپ با موفقیت در کل اروپا منتشر شد اما ادیسون هرگز این وسیله را خارج از آتلانتیک ثبت نکرد. این امر باعث شد تا از روی این دستگاه تقلیدهایی صورت گیرد، مثل دوربینی که بوسیله مخترع انگلیسی رابرت و. پائول و بیرت اکرس شریکش ساخته شد. پائول عقیده بر نمایش تصاویر متحرک برای گروهی از تماشاچیان عمومی به جای بینندگان خاص را داشت، از اینرو یک فیلم پروژکتر تولید کرد، اولین نمایش خودش را در ۱۸۸۵ انجام داد. در حول و حوش همین زمان، در فرانسه،آگوست و لوئی لومیر سینماتوگراف را اختراع کردند، یک دستگاه قابل حمل که سه قطعه دوربین، چاپگر و پروژکتور را در یکجا جا داده بود. آنها به زودی با فیلمهای واقع گرایانه خود به اصلیترین تولید کنندگان اروپا تبدیل شدند، کارهایی مثل کارگران کارخانه لومیر را ترک میکنند و کارهای خنده آوری مثل آب پاش آب پاشی میشود(هر دو در سال ۱۸۹۵). اولین نمایش عمومی فیلم موشن پیکچرز در اروپا، متعلق به ماکس و امیل اسکلادانوسکی بود که با دستگاه آپاراتوس شان بایوسکوپ که یه دستگاه بدون لرزش بود از ۱ تا ۳۱ نوامبر ۱۹۸۵ انجام شد. در می همان سال در آمریکا، اوژن آگوستین لائوست دستگاه ایدلوسکوپ را برای خانواده لاتهم طراحی کرد. در این دوران فیلمها کمتر از ۱ دقیقه بودند و اغلب یک صحنه واقعی یا نمایشی را از یک اتفاق عمومی یا ورزش یا بزن و بکوب را نمایش میدادند. هنوز از دستکاری در فیلم خبری نبود: نه تدوینی و اکثرا بدون حرکت دوربین و صحنه مستقیم. شاخصه تازگی تصاویر متحرک خود به تنهایی کافی بود تا یکی از بزرگترین اتفاقات قرن اخیر باشد.
1-3-3-دوران صامت
در دوران صامت پیوند تصویر با صدای همزمان برای مبدعین این امر ممکن نبود، در واقع روشی برای این کار تا اواخر ۱۹۲۰ پیدا نشده بود. از اینجهت در ۳۰ سال اول عمر سینما، فیلمها صامت بودند هرچند که با موسیقی زنده و حتی گاهی هم جلوه‌های صوتی محیطی و حتی تفسیرهایی که توسط نمایش دهنده فیلم ارائه میشد همراه بود.
1-3-4-تاریخ سینما از ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۶
۱۱ سال اولیه عمر تصاویر متحرک سیر تحول سینما از یک ابداع تازه به یک تفریح عمومی و همگانی بود. خود فیلمها تحولی را از فیلمهای تک شات که کاملا توسط یک نفر و تعداد محدودی همکار ساخته میشد به فیلمهای چند دقیقه ای و چند شاته، که توسط کمپانیهای بزرگ با قواعد صنعتی ساخته میشد را نشان میدهد.
1-3-5-تجارت فیلم تا ۱۹۰۶
اولین نمایش تجاری فیلم در ۱۴ آوریل ۱۸۹۴ در اطاقک کینتوسکوپ صورت گرفت. مشهود است که ادیسون در پی اختراع سیستم صوتی فیلم بوده، اتفاقی که تا ۱۹۲۷ و در فیلم خواننده جاز صورت نگرفت. در ۱۸۹۶ فهمیدند که در صورت نمایش برای افراد بیشتر پول بیشتری حاصل خواهد شد . از این رو کمپانی ادیسون پروژکتوری که توسط آرمات و ژنکینز ساخته شده بود و نامش فانتسکوپ بود را گرفتند و به ویتاسکوپ تغییر نام دادند.
1-4-تاریخچه ی سینما در ایران
با ظهور و استقرار سلسلة قاجار اين روند آشنايي با مظاهر مغرب زمين سرعت بيشتري گرفت. چاپ و عكاسي از اولين اين مظاهر بودند كه خيلي زود مورد توجه دربار قرار گرفتند. شخصيت ناصرالدين شاه قاجار كه يكي از طولاني‌ترين پادشاهي‌ها در ايران را داشته است نيز در اين ميان كم‌اهميت نبوده است.
باري اين روند روزبه‌روز با اعزام محصلان به فرنگ و ترجمه رمان‌ها و كتب فلسفي سرعت بيشتري يافت. با كشته شدن ناصرالدين شاه به دست «ميرزارضاي كرماني» كه اغلب متفكرين و تاريخ‌نگاران آن را نتيجه‌ی همين برخورد با مظاهر فرهنگ غرب و روشنگري‌هاي مطبوعات مي‌دانند، فصل تازه‌اي در تاريخ اجتماعي ايران گشوده شد.مظفرالدين شاه، فرزند ناصرالدين شاه كه عمري را تا چهل‌سالگي در ولي عهدي سپري كرده بود به تهران آمد. با شروع سلطنت‌اش و باز شدن پاي او به فرنگ، ورود مظاهر تمدن غربي فزوني گرفت.سينما كه مدت زيادي از تولدش نگذشته بود در اين اوضاع و احوال وارد ايران شد.
در سال 1274 ش/1895 م كه در زيرزمين «گراند كافه پاريس» اولين تصاوير سينماتوگراف بر پرده نقش بست، در ايران مظفرالدين شاه بر تخت پادشاهي بود. مظفرالدين‌شاه در سفر به فرنگ با دستگاه سينماتوگراف، كه هم دستگاه فيلم‌برداري بود و هم دستگاه نمايش، آشنا شد.
او در فروردين 1279ش از تهران به قصد اروپا حركت كرد. در سفرنامه مباركه مظفرالدين شاه مي‌خوانيم كه شاه در تير 1279ش به اتفاق ميرزا ابراهيم‌خان‌عكاس‌باشي به تماشاي دستگاه سينموفتوگراف «ولانترن ماژيك» رفته است. اين واقعه پنج سال پس از اختراع سينما توسط برادران «لومير» در پاريس رخ داده است.
مظفرالدين شاه در همان سفر دوبار ديگر طرز كار دستگاه را تماشا كرد: يكي در «پاريس» و ديگري در «اوستاند بلژيك». در ديدار اخير واقعه‌اي رخ داد كه از نظر تاريخ سينماي ايران بسيار مهم است. در آن روز در ساحل دريا در بلژيك جشن «روز گل» برگزار مي شد. مظفرالدين شاه نيز به اين مراسم رفته بود و «ميرزا ابراهيم خان» عكاس باشي از حضور او در مراسم فيلم‌برداري كرد؛ و اولين فيلم ايراني اين چنين پديد آمد.

در سال 1382ش، تقريباً 100 سال پس از مراسم جشن گل در بلژيك، فيلم «جشن گل» پس از بازسازي و مرمت در فرانسه به ايران آورده و به نمايش گذاشته شد. با آن چه تاكنون يافته‌ايم، «جشن گل» در «اوستاند بلژيك» نخستين فيلمي است كه ايرانيان برداشته‌اند.
با بازگشت مظفرالدين شاه از فرنگ دوربين فيلم‌برداري به دربار ايران راه يافت. مانند بسياري از پديده‌هاي فرهنگي و هنري در تاريخ ايران، نمايش فيلم و فيلم‌برداري از دربار آغاز شد. اين فيلم‌ها كه «ميرزا ابراهيم خان»‌عكاس‌باشي آنها را برداشته، عموماً در برگيرنده‌ی رويدادهاي ساده و خنده‌آور متعلق به شاه و درباريان است. تأثير اين گونه تصويرپردازي تا سال‌هاي بعد حتي در فيلم‌هاي اوليه‌ی سينماي ايران (آبي و رابي و حاجي آقا اكتور سينما) ديده مي‌شود.
در فيلم كوتاه «تاخت خرسواران»، عمله‌ی خلوت مظفري در خيابان مشجر، «عيسي خان»، نخستين بازيگر سينماي ايران، سوار بر مركب خويش در ميان تصوير ديده مي‌شود. فيلم را «ميرزا ابراهيم خان» عكاس باشي در حدود سال 1280 ش برداشته است. در فيلم كوتاه ديگري مظفر‌الدين شاه در نقش خويش ظاهر شده، كه فيلم‌برداري اين فيلم نيز از «ميرزا ابراهيم خان» عكاس باشي است.
در مورد ورود دوربين فيلم‌برداري به ايران بايد گفت كه اگر چه تحولات فرهنگي و هنري را نبايد صرفاً به وقايع سياسي تحويل كرد، اما اين واقعيت را نمي‌توان ناديده گرفت كه با اوضاع نابسامان اقتصادي و اجتماعي پس از قتل ناصرالدين شاه، كسي توان يا جرأت خريدن و وارد كردن سينما توگراف به ايران را نداشت و چنين كاري فقط از عهده‌ی شاه برمي‌آمد. وقايع‌ نشان مي‌دهد كه شاه اين دستگاه را براي سرگرمي خود به  ايران آورد و «ميرزا ابراهيم‌خان» ‌عكاس باشي كه در تمامي سفرهاي شاه به فرنگ حضور داشت و عكس‌ها و فيلم‌هاي خوبي نيز تهيه كرد، بار گران وارد كردن سينما به ايران را بر دوش گرفت.
اما گويا نخستين ايراني كه به تماشاي سينما رفت «ابراهيم صحاف باشي» (مهاجر) طهراني بود. «صحاف باشي» دوست‌دار فنون و ابزارهاي جديد و اشياي متعلق به آسياي شرقي و وارد كننده‌ی آنها به تهران بود، و در اين راه بارها جهان را درنورديد. او چند ماه پس از نخستين نمايش عمومي فيلم در پاريس، در لندن به تماشاي فيلم رفت. او چند سال بعد، در سال 1282 ش/1903م نخستين تالار نمايش عمومي فيلم را در ايران ايجاد كرد. نخستين تالار سينماي ايران، يا به قول خود صحاف باشي «تماشاخانه»، در حياط پشت مغازه‌ی او در خيابان لاله‌زار جاي داشت. اما اين تماشاخانه ديري نپاييد و پس از مدتي تعطيل شد.
نخستین سالن سینمای ایران در سال ۱۲۷۹ (۵ سال پس از اختراع جهانی آن توسط برادران لومیر)ا نام «سینما سولی» که توسط کاتولیک‌ها در شهر تبریزتاسیس شده بود، آغاز به کار کرد؛ اما به دلیل عدم دسترسی به فیلم‌های جدید، در سال ۱۲۹۵ تعطیل شد.2 در حدود سال 1286ش/1907م سالن‌هاي سينما دوباره در ايران ظاهر شدند و حيات آنها نيز تا امروز ادامه يافته است.
1-4-1سینما متروپل
این شاهکار معماری با قدمتی حدودا 70 ساله یکی از بهترین آثار وارطان هوانسیان معمار دهه 20 است. این سینما سال‌ها متروکه و تعطیل بوده و نخستین‌بار درهایش برای فیلمبرداری گشوده شده است. سینمای متروپل در سال 1325 با فیلم “نگهبان مبارز” رونمایی شد.
در این نما ظرافت هنر، مدرنیته، هماهنگی، سادگی و جذابیتی والا بکار رفته است. این معماری فاخر که آخرین اثر وارطان است سال‌ها از چشم هنرمندان و قدیمی ها به دور مانده بود.

تصویر1-1
1-4-2سینمای پس از انقلاب
بعد از انقلاب طی سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ بدلیل نبودن ضوابط تدوین شده فیلمسازی، سینمای ایران تقریبا در وضعیتی نابسامان بسر می‌برد. پس از سال ۱۳۶۲ با تدوین ضوابط فیلمسازی که با توجه به شرایط پس از انقلاب تنظیم شده بود، عناصری چون خشونت و سکس را اجباراً از سینمای ایران خارج ساخت و از طرف دیگر به دلیل مصادره بسیاری از سینماها و شرکت‌های تولید فیلم و اعمال نظارت دولتی بر آنها به طور غیر مستقیم نقش عامل سودآوری در سینما کمرنگ تر شد. این عوامل همراه با تکامل کیفی فیلمسازان دهه پنجاه چون عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی تاثیر مثبتی بر روند فیلمسازی در ایران گذاشت که با توجه به محدودیت‌ها، محصولات بدیعی را آفریدند و تحسین منتقدان جهانی را به همراه داشت. در این دوره فیلمسازان جوانی چون محسن مخملباف، ابراهیم حاتمی کیا، جعفر پناهی، مجید مجیدی و ابوالفضل جلیلی که با تمایلات مختلف پا به عرصه فیلمسازی گذاشتند و به مرور با مطالعه و پشتکار توانستند به صورتی هنرمندانه عناصر این هنر را بکار بگیرند، نقش موًثری در این تحول ایفا نمودند.
همچنین برقراری منظم سالانه دست کم یک جشنواره بین‌المللی فیلم که در بهمن ماه هر سال به نام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در کشور برگزار می‌گردد نیز در ایجاد علاقه به سینما در قشر جوان کشور از یکسو و توسعه این هنر نقش مهمی ایفا نموده‌است .

مقدمه
در این فصل به معرفی و بررسی مشخصات جغرافیایی ، اقتصادی ، سیاسی ، وضعیت دسترسی ها و….. شهر تهران پرداخته می شود.در بخش دوم از این فصل به برسی و معرفی منطقه 5 پرداخته می شود. در ادامه دسترسی ها ، همجواری ها و .. سایت مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت ویژگی های مهم انتخاب سایت ارائه می گردد.

الف:مطالعات تهران
الف2-1-مشخصات جغرافيائي استان تهران
شهر تهران در دامنه رشته کوه¬هاي البرز و حاشيه شمالي کوير مرکزي ايران واقع شده و شمالي¬ترين فرونشست ايران مرکزي به شمار مي¬آيد.تهران از نظر جغرافيايي در 51 درجه و 4 دقيقه تا 51 درجه و 42 دقيقه طول شرقي و 35 درجه و 35 دقيقه تا 35 درجه و 50 دقيقه عرض شمالي قرار گرفته ارتفاع تهران در جنوب پالايشگاه تهران 1160 متر، در نواحي مرکزي پارک شهر 1210 متر و در شمال کاخ سعدآباد 1700 متر است. در جنوب تهران ناحيه¬اي بياباني با آب و هواي گرم و خشک قرار دارد. در ناحيه مزبور دشت¬هاي نمک و ساييدگي کوه ها و خصوصيات کامل کويري مشاهده مي¬شود.در قسمت غربي دشت قزوين قرار دارد که يکي از مناطق حاصل خيز جنوب کوه البرز بوده و داراي مراکز متعدد فعاليت¬هاي کشاورزي، صنعتي و خدماتي است. برودت هواي کوهستاني و اختلاف دماي آن با دشت گرم جنوب، باعث وزش باد خنکي از شمال به جنوب مي¬شود که در تنطيف و اعتدال هواي منطقه تهران بسيار مؤثر است. بر اثر ذوب تدريجي برف¬ها، جويبارها و رودخانه¬هاي متعددي جريان مي¬يابد. بيشتر نقاط ييلاقي منطقه، پيرامون همين رودخانه¬ها که به آب مصرفي تهران را نيز تأمين مي¬کنند پديد آمده¬اند. رودهاي اصلي آن کرج در غرب و جاجرود در شرق هستند و رودهاي فصلي آن جعفرآباد (دربند) و دارآباد (شاه-آباد)، درکه و کن هستند که همگي از شمال به جنوب جاريند.

تصویر2-1

الف2-2- اقليم و آب و هواي تهران
الف2-2-1-اقلیم
با توجه به تقسيمات کلي آب و هوايي ايران، تهران در منطقه گرم و خش (نيمه کويري) و سرد کوهستاني واقع گرديده است. شهر تهران خود به پنج حوزه آب و هوايي تقسيم مي¬شود که عبارتند از: حوزه شرقي (نارمک)، حوزه شمالي (نمايشگاه بين¬المللي)، حوزه غربي (فرودگاه مهرآباد)، حوزه جنوبي (پالايشگاه تهران) و حوزه مرکزي (پارک شهر)، هواي تهران در تابستان گرم و در زمستان معتدل و سر است.
  
الف2-2-2-دما
حداقل درجه حرارت مطلق ثبت شده در تهران 12- درجه سانتي¬گراد در دي ماه و مربوط به حوزه جنوبي و حداکثر حرارت مطلق 44 درجه سانتي¬گراد در تيرماه و مربوطه به حوزه غربي بوده است. ميانگين درجه حرارت سالانه حداقل 3/14 درجه در حوزه شمالي و حداکثر 1/17 درجه در حوزه غربي بوده است.
 
الف2-2-3-بارندگی
بر اساس آمارهاي موجود، ميزان ميانگين بارندگي سالانه 4/410 ميلي¬متر در حوزه شمالي و حداقل 270 ميلي¬متر در حوزه جنوبي بوده است. ميانگين تعداد روزهاي باراني در دوره 15 ساله حداکثر 95 روز در حوزه غربي و حداقل 62 روز در حوزه جنوبي ثبت شده است.
الف2-2-4-رطوبت نسبی
به طور کلي شهر تهران در فصل زمستان از رطوبت نسبتاً کافي برخوردار است. ولي در فصل تابستان هوا خشک و رطوبت ناکافي است. حداکثر رطوبت نسبي روزانه 74 درجه و حداقل آن 12 درجه بوده است. ميانگين رطوبت نسبي حوزه هاي مختلف شهر تهران حداقل 36 و حداکثر 57 درجه بوده است.
الف2-2-5-باد
جز در تابستان، 50 درصد از بادهاي تهران از غرب و در تابستان 35 درصد از جنوب شرقي به شهر مي-وزند، بادهاي نسبتاً شديد از سمت غرب مي¬وزند. عوارض طبيعي مسلط بر شهر تهران و کمبود بادهاي مطلوب موجب کاستي و ضعف جريان جايگزيني و حرکت هوا و در نتيجه افزايش آلودگي آن شده است.
الف2-2-6-تابش خورشید
زاويه تابش خورشيد در اول دي ماه خيري 30 درجه نسبت به افق دارد که جهت استفاده از نور خورشيد و تابش آن به داخل ساختمان بين ساعات 10:30 صبح تا 13:30 بعدازظهر لازم است در استقرار و احداث ساختمان به آن توجه شود و فواصل ساختمان¬ها از يکديگر به نحوي باشد که تابش خورشيد به داخل ساختمان نفوذ کند. بدين خاطر بايد به نسبت يک به يک و هفتاد و سه صدم ارتفاع ساختمان¬ها از يکديگر، با توجه به کسر اختلاف تراز فاصله داشته باشند.
جهت اصلي استقرار واحدهاي ساختماني درحوزه 5/10 تا 5/22 درجه جنوب شرقي، ضمن نفوذ نور خورشيد در زمستان به داخل ساختمان، در جلوگيري از کاناليزه شده باد غلب غربي تهران نيز مفيد خواهد بود.
زاويه تابش خورشيد در فصل تابستان خيزي 78 درجه دارد که به کمک سايبان ها مي¬توان از نفوذ نور خورشيد در فصل تابستان به داخل ساختمان جلوگيري کرد.
الف2-3-وضعيت زمين شناختي تهران
بستر تهران اساساً از رسوبات آبرفتي شديد البرز تشکيل شده است و ضخامت آن به 1000 متر مي¬رسد. بستر تهران را مي¬توان به دو قسمت کوهپايه و دشت تقسيم کرد. بخش کوهپايه که به وسيله بلندي¬ها و فرونشست¬هاي شرقي – غربي به چند قسمت تقسيم مي¬شود و تا اراضي عباس¬آباد ادامه مي¬يابد. پس از آن دشت تهران ري آغاز مي¬شود که از رسوبات و مخروطه افکنه رودخانه¬هاي کن، کرج و جاجرود تشکيل شده است. محدوده تهران از لحاظ زلزله¬خيزي، روي خط زلزله قرار دارد و از درجه زلزله¬خيزي نسبي بالايي برخوردار مي¬باشد.
الف2-4-آلودگي هاي شهر تهران
آلودگي¬هاي صوتي در شهر، رابطه مستقيم با کاربرهاي و عملکردهاي موجود در شهر دارد. بنابراين عملکردهايي مانند صنايع سنگين، فرودگاه¬ها، راه¬آهن و عملکردهاي ديگري که مولد صداي زياد باشند، نبايد بر محدوده شهر واقع گردند.
بر اساس برداشت آمار مرکز تحقيقات ساختمان و مسکن در يک ناحيه از تهران، در حاشيه اتوبان¬ها و بزرگراه¬هاي شهر، ميزان فشار صدا از 80 dBA بيشتر است.
از آلودگي¬هاي مهم شهر تهران، آلودگي هواي شهر است که باعث ايجاد مشکلات فراوان براي شهروندان شده است و علت اين آلودگي عمدتاً به دليل ازدياد وسايل نقليه، وجود مراکز صنعتي و نيز شرايط جغرافيايي خود شهر تهران مي¬باشد. کمبود فضاي سبز در شهر تهران باعث بروز کاستي¬هايي چشم¬گير از جمله آلودگي هوا و کمبود فضاي تفريحي شده است.
الف2-5-وضعيت دسترسي در تهران
رفت و آمد و سهولت دسترسي به نقاط مختلف شهر مهم¬ترين ويژگي شبکه¬هاي ارتباطي درون شهري است. طرح جامع تهران ساختار خطي براي شهر پيش¬بيني کرده بود و سياست¬هايي نظير شبکه مترو و دسترسي¬هاي شرقي – غربي را براي تقويت گسترش خطي در شهر تهران در نظر داشت، اما نه تنها الگوي خطي تهران عملي نشد، بلکه الگوي شعاعي پيشين قوي¬تر نيز شد و مشکلات شهر تهران چندان پيچيده شدند که حل آن¬ها با راه حل¬هاي ساده امکان¬پذير نخواهد بود. امروز کنترل کلان شهر تهران با تنوع گوناگون اداره¬ها و مجموعه¬هاي زيستي و بافت شهري بدون مديريت علمي و بکارگيري ابزار پيشرفت نظارت، به دليل ارتباط پيچيده کليه مسائل شهري و تأثير متقابل آن به يکديگر امکان¬پذير نمي¬باشد. چگونگي عملکرد ترافيک قابليت دسترسي به مسيرها در شبکه راه¬ها اهميت زيادي دارند.
شبکه ارتباطي اصلي عموماً به سه شکل عمل مي¬کنند:
1-نقطه ترافيک شهري را از خود عبور مي¬دهند، مانند بزرگراه مدرس.
2-قابليت دسترسي به خيابان¬هاي جنبي دارند، مانند خيابان جمهوري.
3-راه¬هايي که هم ترافيک را از خود عبور مي¬دهند و هم قابليت دسترسي به خيابان¬هاي جنبي را دارند، مانند خيابان آزادي و بلوار ميرداماد.
شناخت اين که يک مسير با راه چه وسعتي از سطح شهر را پوشش مي¬دهد، همزمان چه حجمي از ترافيک شهري را از خود عبور مي¬دهند، عاملي در تشخيص دقيق¬تر شبکه ارتباطي تهران مي¬باشد.
الف2-6-ساختار خدماتي تهران
ساختار کاربري عناصر خدماتي اصلي شهر تهران در وضع موجود را مي¬توان به پنج حوزه مجزا تقسيم کرد:
1- حوزه شمالي اين بخش از جنوب به بزرگراه همت ختم مي¬شود. به دليل وجود دانشگاه ملي، نمايشگاه بين¬¬المللي، فرهنگسراي نياوران، کاخ ها و موزه¬هاي سعدآباد در نياوران، تأسيسات صدا و سيما و مجموعه ورزشي انقلاب داراي شخصيتي آتشنشاني مي¬باشد.
2- حوزه مرکزي: اين حوزه خود به دو بخش تقسيم مي¬شود.
يکي محدوده هسته تاريخي شهر تهران است که از شمال به خيابان انقلاب، از جنوب به خيابان شوش، از شرقي به خيابان هفده شهريور و از غرب به خيابان کارگر ختم مي¬شود. اين بخش بيش¬تر تأسيسات و ساختمان¬هاي اداري، تجاري و خدماتي را در خود جاي داده و داراي شخصيت اداري، سياسي، آموزشي، تجاري، بهداشتي و تفريحي است.
بخش ديگر موجود در حوزه مرکزي محدوده، محصور بين خيابان¬هاي شريعتي از شرق، وليعصر از غرب، انقلاب از جنوب و بزرگ راه همت از شمال است. اين بخش به دليل وجود تپه¬هاي عباس¬آباد، تمهيدات طرح جامع و به دنبال آن برنامه¬هاي عمراني در حال اجرا در اين اراضي از جمله مصلي تهران، کتابخانه ملي و نيز مجموعه ساختمان¬هاي اداري شهر تهران در حال تبديل شدن به مرکز اداري و آتشنشاني ساختار خدماتي شهر تهران مي¬باشد. کاربري مناسب در اين بخش، کاربري اداري – آتشنشاني – تجاري مي¬باشد.
3- حوزه جنوبي: شامل اراضي جنوبي تهران بوده که به دليل وجود بقعه شاه عبدالعظيم در اين محدوده داراي شخصيتي مذهبي مي¬باشد.
4- حوزه شرقي و غربي: به دليل گسترش شهر به شکل خطي، اين مناطثق کماکان در حال رشد است. در اين بخش کاربرهاي مشابهي وجود دارد که خصوصيات مشابهي به آن ها داده است. صنايع سنگين، کاربرهاي گذران اوقات فراغت از قبيل استاديوم و پارک¬هاي جنگلي و کاربرهايي نظير فرودگاه و ترمينال از اين دست مي¬باشند.
2-7- سیاست
شهر تهران علاوه بر این‌که مرکز سیاسی کشور ایران است، مرکز استان تهران و شهرستان تهران نیز به شمار می‌رود. مهمترین نهادهای دولتی و قضایی شامل وزارتخانه‌ها، مجلس شورای اسلامی و … در آن واقع شده است و تاثیرگذارترین مقام‌های کشور ایران شامل رهبر، رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس دستگاه قضایی، رئیس و بعضی از اعضای مجلس خبرگان رهبری، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان، وزرای کابینه و اعضای شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در آن زندگی می‌کنند.
مردم این شهر در ۲۰۰ سال گذشته همیشه از تاثیرگذارترین‌ها در سیاست کشور ایران بوده‌اند. این تاثیرگذاری شامل حضور آن‌ها در ساختار سیاسی کشور، جریان‌های تغییردهنده سیاست کشور شامل انقلاب‌ها (انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) و جنگ‌ها (جنگ تحمیلی) می‌شود به‌طوری‌که درصد شهدا در برخی محله‌های تهران از این درصد در همه نقاط دیگر کشور بیشتر است.
این شهر ۳۰ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. اداره شهر توسط شهرداری تهران انجام می‌شود. شهردار تهران توسط شورای شهر تهران انتخاب شده و این شورا بر عملکرد شهرداری نظارت و برای اداره شهر قانونگذاری می‌کند. شهر تهران به لحاظ اداری به ۲۲ منطقه شهرداری و ۱۱۲ ناحیه تقسیم شده و شهرهای تجریش و ری را نیز دربرگرفته است.

الف2-8- اقتصاد
تهران علاوه بر این‌که مرکز سیاسی کشور است، مهم‌ترین قطب اقتصادی آن نیز است. با این‌که تنها ۱۱ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی ایران مربوط به این شهر است. البته توزیع این حجم عظیم تولید در بین مردم یکنواخت نیست، به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد این فعالیت اقتصادی تنها در اختیار ۱۰ درصد جمعیت این شهر قرار گرفته است که عمدتا در نواحی ثروتمند شمال شهر ساکن هستند.
قیمت زمین در برخی نقاط شهر تهران جزء گران‌ترین‌ها در کل جهان می‌باشد. بیش از ۱۵۰۰ سازمان دولتی هم‌اکنون در تهران فعالیت می‌کنند و گران‌ترین ساختمان‌های تهران نیز در اختیار این سازمان‌های دولتی است.
تهران با جمعیتی حدود ۸ میلیون و مساحتی حدود ۷۰۰ کیلومترمربع، تولید ناخالص داخلی برابر ۸۸ میلیارد دلار دارد که این شهر را در رده پنجاه و ششمین شهر ثروتمند جهان و بالاتر از شهرهایی چون ریاض، لیسبون، برلین، بیرمنگام، لیون و هامبورگ قرار داده است، هرچند که همچنان با شهرهایی با جمعیت مشابه خود مانند لس آنجلس (با جمعیت حدود ۱۱٫۸ میلیون نفر) که تولید ناخالص داخلی آن ۶۳۹ میلیارد دلار است یا لندن (با جمعیت ۸٫۳ میلیون نفر) با تولید ناخالص داخلی ۴۵۰ میلیارد دلار فاصله دارد.
بخش خدمات سهمی ۷۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی تهران دارد و پس از آن به ترتیب بخش‌های صنعت (۱۴ درصد) و کشاورزی (۸ درصد) قرار دارند. در بخش خدمات در استان تهران، رشته فعالیت‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی با ۲۸ درصد و مستغلات و کسب و کار با ۲۵ درصد بیشترین سهم را در جی‌دی‌پی دارند.
فعالیت‌های خدماتی تهران در داخل شهر و فعالیت‌های صنعتی (زمین‌بر) در حومه آن متمرکز هستند. در دههٔ گذشته تراکم بالای جمعیت و گران بودن مسکن در این شهر هجوم تازه‌واردان به درون شهر را محدود کرده و در نتیجه درصد رشد جمعیت آن کاهش یافته است اما این امر سبب استقرار آن‌ها در حومه شهر به عنوان مناطق خوابگاهی شده، به طوری‌که درحالی‌که سایر مناطق روستایی کشور با کاهش نسبی جمعیت و مهاجرت به شهرها مواجهند، روستاهای تهران برتصویر مهاجرپذیرند و رشد جمعیت آن‌ها از ۵٫۶ درصد به ۶٫۷ درصد رسیده است. به همین دلیل سهم جمعیتی شهر تهران نسبت به استان تهران در چند ده گذشته به سرعت کاهش یافته و از ۹۱ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۷۲ درصد در سال ۱۳۷۵ و ۵۸ درصد در سال ۱۳۸۵ رسیده است. بنابراین درکل هرچند که مجموعه شهری تهران همچنان مهاجرپذیرترین مجموعه شهری در کشور است اما این مهاجران به جای خود شهر رفته‌رفته حومهٔ آن را به عنوان مقصد خود انتخاب کرده‌اند.
الف2-9- جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان تهران
امام زاده
امامزاده عبدالعظیم حسنی,امامزاده عبدالله آیین ورزان,امامزاده عبدالله,امامزاده عبدالله و عبیدالله دماوند,امامزاده قاسم، شمیران,امامزاده قاسم وحیدیه.
مساجد
مسجد امام خمینی (سلطانی),مسجد جامع تهران (جامع عتیق),مسجد جامع دماوند,مسجد جامع ورامین,مسجد حضرت سیدالشهداء و …
بازار
مجموعه بازار تاریخی تهران در ضلع جنوبی خیابان ۱۵ خرداد و حد فاصل آن با خیابان مولوی، خیام و ۱۷ شهریور، در بافت قدیمی و تاریخی شهر واقع شده و چون گذشته مهمترین مرکز تجاری و بازرگانی است.
الف2-10- جاذبه های طبیعی استان تهران
دریاچه
دریاچه تار,دریاچه سد لار,دریاچه سد لتیان,دریاچه سد امیرکبیر,دریاچه آهنگ فیروز کوه
چشمه و آبشار
چشمه آب علی هراز,چشمه قلعه دختر,چشمه شاهدشت کرج,چشمه البرز,آبشار لار,آبشار دوقلو,آبشار یخ کوه دماوند,آبشار پیچ ادران
قله
قله دماوند,قله توچال
رود
وجود رودخانه هایی دایمی مانند رودخانه کرج، رودخانه جاجرود، رودلار، حبله رود، رود شور یا ابهر رود و طالقان رود موجب شده تا استان تهران از لحاظ منابع آب کمبودی نداشته باشد.
ب:بررسی سایت
ب-2-1-موقعیت سایت
سایت این مجموعه در منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده است . منطقه ۵ شهرداری تهران در غرب کلان‌شهر تهران واقع شده‌است.این منطقه از شمال به رشته‌کوه البرز، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به منطقه ۲ شهری (در امتداد شمال میدان آزادی)( و از غرب به منطقه جدید ۲۲ شهری (استادیوم آزادی( محدود شده‌است.منطقه 5 شهر تهران مشتمل بر 7 ناحيه و27 محله مي باشد.

 

 موفعیت سایت:

سایت این مجموعه در منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده است . منطقه ۵ شهرداری تهران در غرب کلان‌شهر تهران واقع شده‌است.این منطقه از شمال به رشته‌کوه البرز، از جنوب به بزرگراه شهید لشگری، از شرق به منطقه ۲ شهری (در امتداد شمال میدان آزادی)( و از غرب به منطقه جدید ۲۲ شهری (استادیوم آزادی( محدود شده‌است.منطقه 5 شهر تهران مشتمل بر 7 ناحيه و27 محله مي باشد.

 

 

 

فهرست مطالب
چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………………………1
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………2
فصل اول : معرفی و اهداف پژوهش، تاریخچه و پیشینه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..3
1-1-بیان مسئله  ………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-2-بدنه مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………….4
1-3-بیان اهداف طرح……………………………………………………………………………………………………………………4
تاریخچه و پیشینه………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-2-مفهوم سینما………………………………………………………………………………………………………………………….5
1-3-تاریخچه ی سینما…………………………………………………………………………………………………………………5
1-3-1-پیش از سینما…………………………………………………………………………………………………………………..5
1-3-2-تولد سینما در جهان…………………………………………………………………………………………………………6
1-3-3-دوران صامت…………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-3-4-تاریخ سینما از ۱۸۹۵ تا ۱۹۰6………………………………………………………………………………………..7
1-3-5-تجارت فیلم تا ۱۹۰۶………………………………………………………………………………………………………..7
1-4-تاریخچه ی سینما در ایران…………………………………………………………………………………………………..7
1-4-1سینما متروپل……………………………………………………………………………………………………………………..9
1-4-2سینمای پس انقلاب……………………………………………………………………………………………………………10
فصل دوم: شناخت بستر طرح (مطالعات جغرافیایی، طبیعی، اجتماعی و اقتصادی)
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………11
الف : مطالعات تهران………………………………………………………………………………………………………………………12
الف-2-1-مشخصات جغرافیایی استان تهران………………………………………………………………………………..12
الف-2-2-اقلیم و آب و هوای استان تهران……………………………………………………………………………………13
الف-2-3-وضعیت زمین شناختی استان تهران…………………………………………………………………………….14
الف-2-4-آلودگی های استان تهران……………………………………………………………………………………………..14
الف-2-5-وضعیت دسترسی ها در استان تهران……………………………………………………………………………15
الف-2-6-ساختار خدماتی در استان تهران…………………………………………………………………………………..15
الف-2-7-سیاست در استان تهران………………………………………………………………………………………………..16
الف-2-8-اقتصاد در استان تهران………………………………………………………………………………………………….17
الف-2-9-جاذبه های فرهنگی و تاریخی استان تهران………………………………………………………………….18
الف-2-10-جاذبه های طبیعی استان تهران…………………………………………………………………………………18
ب  : بررسی سایت………………………………………………………………………………………………………………………….19
ب-2-1-موقعیت سایت ( مطقه 5 تهران )………………………………………………………………………………………………………………….19
ب-2-2-دسترسی های سایت……………………………………………………………………………………………………….20
ب-2-4-شاخص‌های اصلی معرف منطقه (در مقایسه با شهر تهران)…………………………………………..21
ب-2-5-فرصت و تهدید، نقاط قوت و ضعف ……………………………………………………………………………….22
ب-2-6-منطقه 5 دراهداف توسعه طرح جامع……………………………………………………………………………..23
ب-2-7- دلايل انتخاب سايت……………………………………………………………………………………………………….24
ب-2-9- عكسهاي سايت……………………………………………………………………………………………………………….25
فصل سوم: شناخت و بررسی نمونه های مشابه داخلی و خارجی
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………28
3-1-پردیس سینمایی پارک ملت…………………………………………………………………………………………………29
3-2-طراحی سینما در نیویورک……………………………………………………………………………………………………35
3-3-سینما آزادی تهران………………………………………………………………………………………………………………..40
3-4-مرکز سینمایی یو افت ای پالست………………………………………………………………………………………….54
3-5-مرکز سینمایی بوسان…………………………………………………………………………………………………………….57
فصل چهارم: شناخت وتحلیل برنامه طرح (برنامه فیزیکی، ضوابط و استانداردها) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………67
4-1- بررسي ضوابط و مقررات ونيازمنديهاي فضايي طراحي سالن های سینما………………………….68
4-1-1-هدف از بررسی …………………………………………………………………………………………………………………68
4-1-2-سالن انتظار سينما…………………………………………………………………………………………………………….69
4-1-3-ورودي سينما…………………………………………………………………………………………………………………… 69
4-1-4-گيشة بليط‌فروشي ……………………………………………………………………………………………………………70
4-1-5-راهروهاي سالن نمايش ……………………………………………………………………………………………………70
4-1-6-صندلي تماشاگران ……………………………………………………………………………………………………………71
4-1-7-ورودي‌ها و خروجي‌هاي سالن نمايش سينما …………………………………………………………………71
4-1-8-سرويسهاي بهداشتي سينما …………………………………………………………………………………………….72
4-1-9-اتاق پروژكتور و ملحقات آن ……………………………………………………………………………………………72
4-1-10-صداگیرها………………………………………………………………………………………………………………………..73
4 -1-11-پخش صدا……………………………………………………………………………………………………………………..73
4-1-12-پرده نمايش فيلم……………………………………………………………………………………………………………74
4-1-13-فضای پارکینگ………………………………………………………………………………………………………………74
4-1-14 انواع مختلف پاركينگ ……………………………………………………………………………………………………75
4-2- بررسي ضوابط و مقررات ونيازمنديهاي فضايي طراحي گالری های هنری…………………………77
4-2-1-ساختار عمومی گالری‌ها ………………………………………………………………………………………………….77
4-2-2-ترتیب قرارگیری اشیاء …………………………………………………………………………………………………….78
4-2-3-نورپردازی گالری‌ها ………………………………………………………………………………………………………….78
4-2-4-حرکت و دسترسی گالری‌ها ……………………………………………………………………………………………80
4-3- بررسي ضوابط و مقررات ونيازمنديهاي فضايي مرکز خرید محصولات  هنری…………………..82
4-3-1-بررسی بخش های مختلف………………………………………………………………………………………………..82
4-4-بررسي ضوابط و مقررات ونيازمنديهاي فضايي رستوران………………………………………………………83
4-5-ضوابط واستانداردهاي طراحي……………………………………………………………………………………………….89
4-5-1- ضوابط عمومی طراحی سالن های سینما،گالری،مرکزخرید…………………………………………89
4-5-1-1-سینما……………………………………………………………………………………………………………………………89
4-5-1-2-گالری ها……………………………………………………………………………………………………………………….89
4-5-1-3-مرکز خرید……………………………………………………………………………………………………………………90
4-5-2-4- مقررات ساختمانی در حوزه ساختمان های فرهنگی…………………………………………………..90
4-6 ساختمانهاي عمومي ومعلولين……………………………………………………………………………………………….104
4-7-برنامه فیزیکی مجموعه………………………………………………………………………………………………………….109
فصل پنجم: مبانی نظری معماری، اصول طراحی و عناصر موثر در طراحی
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………111
5-1-اصول مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………….112
5-1-1-مبانی نظری معماری………………………………………………………………………………………………………….112
5-1-2-مبانی نظری عام معمار یا طراح در یک طرح……………………………………………………………………112
5-1-3-مبانی نظری طراحی معماری…………………………………………………………………………………………….112
5-1-4-گذر زمان جبری فرا راه معماری سنتی…………………………………………………………………………….112
5-2-فضا و زمان……………………………………………………………………………………………………………………………..115
5-2-2- معماری همگام با زمان ……………………………………………………………………………………………………116
5-2-3-انسان فضا معماری…………………………………………………………………………………………………………….117
5-3-کانسپت………………………………………………………………………………………………………………………………….119
5-4-ایده – اصول اصلی و عناصرمهم در طراحی مجموعه فرهنگی و هنری……………………………….122
5-4-1-معماری مینیمالیسم و ساده گرا……………………………………………………………………………………….122
5-5-تعریف سیستم نماي دو پوسته……………………………………………………………………………………………..147
5-6-ایده اصلی پوسته روی نما……………………………………………………………………………………………………..149
5-7-استفاده از سازه گرایی ………………………………………………………………………………………………………….150
فصل ششم: دیاگرام، لکه گذاری و جانمایی در سایت
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..154
6-1-دیاگرام های پیشنهادی مجموعه سینمایی…………………………………………………………………………..155
6-2-دیاگرام های اصلی مجموعه سینمایی…………………………………………………………………………………..157
6-3تحلیل سایت…………………………………………………………………………………………………………………………….158
6-4-لکه گذاری و جانمایی در سایت…………………………………………………………………………………………….159
فصل هفتم: روند طراحی، آلترناتیوهای پیشنهادی و طرح نهایی
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..160
7-1-سینما و معماری……………………………………………………………………………………………………………………161
7-2-ایده اصلی طرح کلی و نمای مجموعه………………………………………………………………………………….171
7-3-آلترناتیو های پیشنهادی……………………………………………………………………………………………………….178
7-4-مصالح و سازه به کار گرفته شده در طرح کلی…………………………………………………………………….182
7-4-1- نمای شيشه ای فريم لس (Frame Less)…………………………………………………………………..182
7-4-2-بادبند…………………………………………………………………………………………………………………………………186
7-4-3-خرپا……………………………………………………………………………………………………………………………………193
7-4-4-بتن و فولاد………………………………………………………………………………………………………………………..195
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………………….211

 

 

فهرست تصاویر
تصویر1-1-سینما متروپل…………………………………………………………………………………………………………………9
تصویر2-1-نمای شهر تهران……………………………………………………………………………………………………………..12
تصویر2-2-تصویر منطقه 5……………………………………………………………………………………………………………….19
تصویر2-3-نقشه نواحي و محلات منطقه…………………………………………………………………………………………20
تصوير2-4-لاين كندرو بزرگراه آبشناسان(ورودي خيابان سجاد)……………………………………………………25
تصوير2-5-خيابان حسيني(ضلع غربي سايت) ……………………………………………………………………………….25
تصوير2-6-ضلع جنوب غربي……………………………………………………………………………………………………………26
تصوير2-7-ضلع شرقي منتهي به خيابان سجاد………………………………………………………………………………26
تصوير2-8-ضلع شمالي ،ديد به سمت غرب……………………………………………………………………………………27
تصویر 3-1-پردیس سینمایی پارک ملت………………………………………………………………………………………..29
تصویر 3-2-پردیس سینمایی پارک ملت………………………………………………………………………………………..31
تصویر 3-3-پردیس سینمایی پارک ملت………………………………………………………………………………………..31
تصویر 3-4-پردیس سینمایی پارک ملت………………………………………………………………………………………..32
تصویر 3-5-پردیس سینمایی پارک ملت………………………………………………………………………………………..32
تصویر 3-6-طراحی سینما در نیویورک…………………………………………………………………………………………..35
تصویر3-7-روند طراحی سینما در نیویورک……………………………………………………………………………………36
تصویر3-8-کانسپت سینما در نیویورک…………………………………………………………………………………………..37
تصویر3-9- سینما در نیویورک……………………………………………………………………………………………………….38
تصویر3-10- سینما در نیویورک…………………………………………………………………………………………………….38
تصویر3-11- الی 3-24-سینما آزادی…………………………………………………………………………………………..40
تصویر3-11- الی 3-25-الی 3-26-مرکز سینمایی یو افت ای پالست…………………………………………54
تصویر 3-27-الی 3-33-مرکز سینمایی بوسان……………………………………………………………………………..58
تصویر4-1-………………………………………………………………………………………………………………………………………68
تصویر 4-2-……………………………………………………………………………………………………………………………………..69
تصویر 4-3-و4-4-…………………………………………………………………………………………………………………………..69
تصویر 4-5-……………………………………………………………………………………………………………………………………..71
تصویر4-6-و4-7-……………………………………………………………………………………………………………………………72
تصویر4-8الی4-9…………………………………………………………………………………………………………………………….73
تصویر 4-10-……………….. ………………………………………………………………………………………………………………..74
تصویر 4-10-……………………………………………………………………………………………………………………………………74
تصوير4-11- مجموعه اصلی و پاركينگ هاي مورب……………………………………………………………………..75
تصوير4-12- مجموعه اصلی خطي با پاركينگ قائم………………………………………………………………………76
تصوير4-14الی4-18- مجموعه اصلی خطي با پاركينگ قائم………………………………………………………..77
تصوير4-19- چيدن ميز هاي موازي………………………………………………………………………………………………83
تصوير4-20الی 4-22ضوابط رستوران   …………………………………………………………………………………………84
تصوير4-22- فضای داخلی رستوران    ………………………………………………………………………………………….88
تصوير 4-24-ضوابط آسانسور………………………………………………………………………………………………………… 95
تصوير4-25-دیتیل پله برقی…………………………………………………………………………………………………………. 96
تصوير4-26-………………………………………………………………………………………………………………………………….. 97
تصوير4-27-الی 4-29- عبور ضربدري دوبل……………………………………………………………………………….. 100
تصوير4-30- نقاله مسافرتی………………………………………………………………………………………………………….. 101
تصوير 4-15-ضوابط پله……………………………………………………………………………………………………………….. 106
تصویر 5-1الی5-22……………………………………………………………………………………………………………………… 123
تصویر5-23الی 5-24………………………………………………………………………………………………………………….. 149
تصویر5-27-………………………………………………………………………………………………………………………………… 150
تصویر5-28-……………………………………………………………………………………………………………………………….. 151
تصویر5-29-………………………………………………………………………………………………………………………………. 152
تصویر5-30-و5-30-………………………………………………………………………………………………………………… 153
تصویر6-1-الی6-4- دیاگرام های پیشنهادی مجموعه سینمایی…………………………………………….. 156
تصویر6-5الی6-6- دیاگرام های اصلی مجموعه سینمایی………………………………………………………. 157
تصوير7-1- مرکز فرهنگی بارسلون اثر میس ون در روهه……………………………………………………… 171
تصوير7-2 – منزل فارنزورث، اثر میس وندر روهه………………………………………………………………….. 172
تصویر 7-3-……………………………………………………………………………………………………………………………… 180
تصویر7-4……………………………………………………………………………………………………………………………….. 182
تصویر7-5……………………………………………………………………………………………………………………………….. 184
تصویر7-6……………………………………………………………………………………………………………………………….. 193
تصویر7-7الی 7-10……………………………………………………………………………………………………………….. 206
تصویر7-11الی 7-16…………………………………………………………………………………………………………….. 208

فهرست نقشه ها و جداول
جدول2-1-وسعت وجمعيت…………………………………………………………………………………………………….. 21
جدول2-2-شاخص های منطقه ای…………………………………………………………………………………………. 21
جدول2-3- تحليل وضعيت منطقه از نظر فرصت و تهدید،نقاط قوت وضعف……………………….. 22
جدول2-4: اهداف توسعه طرح جامع……………………………………………………………………………………… 24
جدول4-1 :مشخصات استاندارد پله برقي………………………………………………………………………………. 98
جدول4-2: ظرفيت استاندارد پله برقي بر اساس نوع كاربرد………………………………………………… 100
4-7-برنامه فیزیکی مجموعه…………………………………………………………………………………………………. 109
نقشه 3-1الی 3-6-…………………………………………………………………………………………………………………..33
نقشه3-7الی نقشه 3-9…………………………………………………………………………………………………………….57
نقشه3-10الی نقشه 3-14……………………………………………………………………………………………………….61
نقشه3-15و نقشه 3-16…………………………………………………………………………………………………………..65
نقشه7-1و7-2………………………………………………………………………………………………………………………….178
نقشه 7-3…………………………………………………………………………………………………………………………………179

 

منابع پاورقی و همچنین منابع کلی در انتهای رساله قرار گرفته است.

 

 

تصاویر فایل:

دانلود رساله پردیس فرهنگی هنری,دانلود مطالعات پردیس فرهنگی هنریپروپوزال پردیس فرهنگی هنری,پایان نامه معماری پردیس فرهنگی هنریبرنامه فیزیکی پردیس فرهنگی هنری

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: 11 مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – 10 صبح تا 4 عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.