دانلود رساله کارشناسی ارشد معماری

رساله معماری طراحی هنرستان عالی موسیقی ۳۸۹ صفحه

چکیده:
اگر از کسی بپرسید که چرا او آواز می خواند دچار شگفتی خواهد شد وقتی خوشحال هستید و شادی و سرور می خواهد از وجودتان به خارج فوران کند شما آواز نشاط انگیز می خوانید. هنگامی که در بهر اندیشه مستغرق می شوید، یک ملودی آرام و خیال انگیز به مغزتان خطور می کند و زمانی که لشکر غم در وجود شما یورش می آورد هیچ چیزی نمی تواند به اندازه موسیقی درد و اندوه انسان زا بیان سازد. موسیقی علم است و هنر یعنی دنیایی از هر حرف است در صدای آواز. شناخت این هنر گران بهای انسانی به طور تخصصی و جامع در حیطه نظرات موسیقی دان ها و نوازندگان به نام است و در این مختصر نمی گنجد.

مطالعات معماری هنرستان موسیقی - رساله معماری هنرستان موسیقی - طرح نهائی معماری هنرستان موسیقی
لذا در بحث مورد نظر من نخست به طور اجمالی با بیانی ساده و مستند با موسیقی آشنا می شویم و در تاریخچه موسیقی سنتی ایران گشتی می زنیم و این که چه گذشت در موسیقی اصیل ایرانی و سپس از وادی معماری وارد می شویم و با نگاه معمارانه موسیقی را به مقایسه می آوریم، تا قطعا نقاط تشابه فراوان موسیقی و معماری را بازگو کنیم و در قالب طرح پیشنهادی موزه موسیقی از روح موسیقی به کالبد معماری برسیم. موسیقی آوای زندگی است و معماری خود موسیقی منجمد.
موسیقی نیز دارای فرم است و چه خوش است رسیدن به فرمی والا و انسانی در موزه موسیقی که خود با فرم معماری در هم آمیزد و انسانی و ماورایی گردد تا همگان لذت برند از سیر در کالبد معماری و روح موسیقی.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب و پروپوزال:

مقدمه:
انسان از دیرباز تحت تاثیر صداها و نواهای موجود در طبیعت مانند باد و باران و امواج و صدای جویبار و نغمه پرندگان ، زنگ کاروان و …. بوده است و این اصوات را با غم ها و شادی ها و خاطرات گذشته و امیدهای آینده در هم آمیخته و به صورت لالایی و اشعار فولکور، نی چوپان و حرکات موزون و عواطف و احساسات نشان داده است .
هر قوم و ملتی چه متمدن و چه اولیه موسیقی و ریتم ها و نواهای موزون مخصوص به خود را دارد و در گذر زمان و پیشرفت ارتباطات و نزدیک شدن جوامع، موسیقی را نیز که مانند سایر هنرها متعلق به زمان و مکان خاصی نبوده به خصوص با هنرهای دیگری چون نقاشی ، معماری ، حجاری ، شعر و …. در هم آمیخته و به صورت علم در آورده است. موسیقی نه تنها هنری است که احساسات را بر می انگیزد بلکه چون با چشم و گوش و زبان و روح و ذوق آدمی سروکار دارد موجب بروز خلاقیت ها و پرورش افکار و تسکین آدام و آرامش و لذت او می گردد.
ایجاد اصوات که با وسایل اولیه ای چون نی و سیم و حجم های توخالی شروع شده امروزه تبدیل به ابزاری بسیار پیچیده و کاملا تکنیکی و علمی و دیجیتالی گردیده است.
فضایی برای نمایش و ارائه این هنر و تلفیق آن با سنگ و سیمان و خطوط و …. مکانی را به نام موزه می طلبد که بتواند غم ها وش ادی ها و خاطرات و سنتها را برای مردو زنده نگاه داشته و از نسلی به نسل دیگر انتقال یابد .
فصل اول:
نگرشی در عرصه موسیقی
۱-۱- هنر چیست ؟
کلمه ساده هنر غالبا” مربوط به آن هنر هایی است که ما آن ها را به نام هنر های تجسمی یا بصری می شناسیم اما اگر درستش را خواسته باشیم باید هنر ادبیات و هنر موسیقی را هم در بر بگیرید پاره ای از خصایص میان همه هنر ها مشترک است .«شور پنهاور» نخستین کسی بود که گفت همه هنر ها می خواهند به مرحله موسیقی برسند .
این گفته بارها تکرار شده است و منشا اشتباهات بسیاری بوده استولیکن حقیقت مهمی را بیان می کند. شور پنهاور به کیفیات انتزاعی موسیقی را در نظر داشت.
در موسیقی و تقریبا” فقط در موسیقی هنرمند می تواند مستقیما” با مخاطبان خود طرف شود آن هم بی وساطت وسیله ای که عموما” برای مقاصد دیگر هم بکار برده شود.
معمار باید غرض خود را به زبان عمارت بیان کند که بعضی فواید مصرفی هم دارد . شاعر کلمات را به کار می برد که در محاورات روزمره بکار می رود نقاش معمولا” به زبان تصاویر جهان قابل قابل رویت سخن می گوید فقط آهنگساز است که به آزادی کامل می تواند از ضمیر خویشتن اثری پدید آورد که هدف آن چیزی جز لذت بردن نیست.
اما همه هنرمندان نیتشان لذت بخشیدن است و ساده ترین و معمولی ترین تعریف هنر این است که بگوییم هنر کوششی است برای آفرینش صور لذت بخش.
این صور حس زیبایی ما را ارضا می کنند و حس زیبایی وقتی ارضا می شود که ما نوعی وحدت یا هماهنگی حاصل از روابط صوری در مورد کار حسی خود دریافت کرده باشیم.

۱-۱-۱- حس زیبایی :
هر نظریه کلی در مورد هنر با این فرض آغاز می شود که انسان در برابر شکل و سطح و حجم اشیایی که حاضر به حواس او باشند واکنش نشان می دهد و بعضی از آمایش ها در تناسب شکل و سطح و حجم اشیا منجر به احساس لذت می شود در حالی که نبودن آن آرایش ها باعث بی اعتنایی یا ناراحتی اوست.
حس تشخیص روابط لذت بخش همان حس زیبایی است. حس مقابل آن حس زشتی است البته امکان داد که پاره ای از مردم تناسباتی که در جسمیت اشیا است اگاه نباشند .
همانطور که پاره ای از مردم کور نگند پاره ای هم ممکن است نسبت به سطح شکل و حجم کور باشند اما همانطور که مردم کورنگ نسبتا ” نادرند به دلایلی می توان باور داشت مردمی که یکسره از سایه اوصاف بصری اشیا غافل باشند به همان اندازه کمیابند . احتمال قویتر این است که مردم قوایشان پرورش یافته است.

۱-۱-۲- زیبایی :
در حال حاضر تعاریف متعددی درباره زیبایی رایج است اما آن تعریف جسمانی محض زیبایی عبارت است از وحدت روابط صوری در مورد حرکات حسی ما یگانه تعریف اساسی است و بر این اساس ما می توانیم نظریه ای در باب نو بنا کنیم که دامنه شمود آن است تا آنجا که چنین نریه ای لازم دارد وسعت داشته باشد.
اما شاید مهم باشد که در آغاز بحث نسبت این اصطلاح زیبایی را مورد تایید قرار دهیم .
تنها صورت قضیه این است که بگوییم هنر رابطه الزامی با زیبایی ندارد و این موضوع موضوعی است که کاملا” منطقی به شرط ان که این اصطلاح را به ان تصوری از زیبایی محدود سازیم که یونانیان بنایش را گذاشتند و سنت کلاسیک اروپا دنباله اش را گرفت.

۱-۱-۳- تاثیر هنرو زیبایی :
بیشتر اشتباهات ما درباره هنر از نداشتن وحدت نظر در استعمال کلمات هنر و زیبایی ناشی می شود .
می توان گفت در سوء استفاده از این کلمات وحدت نظر داریم . ما همیشه فرض می گیریم که هر آنچه زیباست هنر است یا هنر به بطور کلی زیباست .

۱-۲- موسیقی :
عبارت است از علم اصوات و هنر تزیین و ترکیب و عرضه آن به نحوی که برای گوش مطبوع باشد .پیرامون این هنر پر رمز و راز مطالب و مباحث فراوان است که در آغاز به بررسی ریشه لغوی آن می پردازیم.

۱-۲-۱- ریشه یابی واژه موسیقی :
لفظ موسیقی از واژه یونانی Mousika و مشتق از کلمه Muse که نام رب النوع حافظ شعر و ادب موسیقی یونان باستان می باشد .
موسیقی علم تالیف الحان و ادوار و نغمات است . این واژه به آهنگی که گروهی از نغمات پی در پی و ترکیبی باشد ، اطلاق می شود . به هر صورت موسیقی را هنر بیان عواطف و احساسات به وسیله اصوات گفته اند. و مهم ترین عامل آن را صدا و وزن گفته اند. هم چنین صنعت ترکیب اصوات به لحن خوش آیندی که سبب لذت سامعه و انبساط و انقلاب روح گردد ، نامیده شده است . ارسطو موسیقی را از شعب علم ریاضی و بوعلی نیز در بخش ریاضی از موسیقی نامبرده است .

ریشه واژه ایرانی موسیقی
چنانکه گفته شد ، واژه موسیقی در کتاب های علمی یا کتاب هایی که ترجمه کتاب های یونانی بود ، بکار می رفت ، اما در دیگر دفترها ، این نام بکار گرفته نمی شد . و در کتاب های دوره اول پس از اسلام معادل ایرانی آن ، بیشتر از نام موسیقی بچشم می خورد ، تا آنکه امروز این معادل فراموش شده ، و یکجا ، جای خویش را به موسیقی داده است !
از موسیقیدان در ادب فارسی دری ، با نام رامشگر ، یا خنیاگر یاد شده است .
رامشگر از دوبهر « رامش » و پسوند «گر» ساخته شده است .
این پسوند گر نشان دهنده مشاغل است ، همچون در گر ( نجار ) دیوارگر ( بنا ) آهنگر ، مسگر ، زرگر ، بازیگر …. که در اصل پهلوی بصور « کر» تلفظ می شده است .
رامش یعنی خوشی ، خوشحالی ، خوشبختی آمده است و ایرانیان ، گذران زندگی را به رامش ، از جمله فرایض دینی می شمردند .
رامش مخالف آرامش است همانطور که رمیدن ، و آرمیدن ، و مقصود از آن ، حرکت و جنبش و ابراز زندگی وخوشی و شادی است اما در هر صورت در معنی رامش که خوشی بوده باشد شکی نیست ، بنابراین رامشگر کسی است که وسائل خوشی و سعادت و خرمی و خوشحالی مردمان را فراهم می کند ، چه با موسیقی ، و چه با متعلقات موسیقی که در همین بخش درباره آن سخن گفته خواهد شد .
ز رامشگران ، رامشی کن طلب
که رامش بسود ، نزد رامشگران
اما خنیاگر در زبان پهلوی هونیاک کر ، و با تخفیف هونیاکر بوده است ، و آن نیز از یک ریشه و پسوند « گر » ساخته شده است . ریشه آن هونیاک نیز خود دارای دو بخش است . بهر نخست آن هو ، همانست که در واژه هومن به معنی اندیشه نیک هنوز به همان صورت در واژه به جای مانده است ، و با تبدیل « هـ » به « خ » که در زبان شناسی مورد تحقیق قرار گرفته از آن واژه خوب امروز ساخته شده .
دیگر قسمت ، نیاک است ، که دگرگون شده واژه نواک باشد که امروز نوا خوانده می شود . زیرا که بسیاری از واژه ها که به « ک » پیش از حرف صدا دار پایان می پذیرفته اند . به مرور از پهلوی ، به فارسی دری « ک » خود را از دست داده اند . مثل داناک = دانا رواک = روا پرستوک = پرستو ، تاریک و تاری … و از آن میان فقط در واژه خوراک و پوشاک به همان صورت نخستین باقی مانده است .ژ
از این سخن بگذشتیم و یک غزل مانده است
تو خوش حدیث کنی ، سعدیا بیا و بیار
باری واژه نواک نیز از جمله واژه هایی است که از یک ریشه و یک پیشوند ساخته شده .
پیشوند آن « نی » است که هنوز در واژه هایی چون نشستن . نهفتن ، نوشتن … دیده می شود و ریشه آن واک همانست که در واژه های آواز پژواک ( انعکاس آوا ) ، و خود واژه واژه هنوز دیده می شود . این ریشه در زبان های ایرانی به همین معنی صورت و آوا است و در سانسکریت با ریشه vakas مشتقات فراوان دارد که همگی به همان آوا و صوت بر می گردد در زبان کردی هنوز واره به معنی گویم است . و واژیدن یا واختن به معنی گفتن در زبان پهلوی نیز به همین معنا است .
پس روی هم رفته خنیاگر از چهار بخش ترکیب شده و خنیا ، یا هونیاک به معنی آواز خوب ، یا نوای خوش است ، و این همانست که فردوسی بزرگوار ما ، در مقدمه داستان کاوس و مازندران ، در آمدن رامشگر چیره دست و خواندن سرود مازندرانی ، دریک بیت گفته است :
چنین گفت : کز شهر مازندران
یکی خوش نوازم زرامشگرانى!

۱-۲-۲- سرچشمه موسیقی :
ملت های آسیا و آفریقا سرخ پوستان آمریکایی دارای فرهنگ ها سنت ها ی موسیقاتی بسیار سر شاری بوده اند.
نظام سر مایه داری که درطی پانصد سال گذشته در اروپا و آمریکا رشد یافت ثروت هایش را از غارت و استثمار استعماری کشور ها و ملت ها ی آسیا و آفریقا و آمریکا به دست اورد.
این استثمار با به اختیار در آوردن خلق ها و خار شمردن فرهنگ ها ی آنان همراه بود. لیکن سهمی که اروپا در طی پانصد سال گذشته در پیشبرد تکامل این هنر ایفا کرده است تاریخی و سرنوشت ساز است.
این سهم را نمی توان حاصل یک فرهنگ خاص دانست .زیرا تاثیر عظیمی از موسیقی یونانی سوری و عبری متاثر بودند.
موسیقی قومی اروپا شرقی مرکزی و جنوب غربی که آمیزه ای از آفریده های موسیقی کلاسیک پانصد سال گذشته است خود بر میراث موسیقی آسیا و آفریقا بنیان گرفته بود.
۱-۳- دانش موسیقی :
موسیقی نیازی شناختی است با توجه به موسیقی دنیایی از زیبایی ها امروز از صوت ها ، هماهنگی ها و وحدت اجزا و ارضای خیال انگیزی ها گشوده می شود و ذهن از ورود به تصویرهای تازه ، الهام و خلق افکار جدید لذت می برد اندیشه ها و افکاری که در ذات دانش موسیقی وجود دارد و با کنجکاوی بشر اندکی از آن کشف شده و دانش گسترده موسیقی امروزی را به وجود آورده است دانشی که امروزه به عنوان رشته ای کار او عملی جایگاه ویژه ای در میان علوم انسانی و ریاضی پیدا کرده است.
از سوی دیگر موسیقی با عناصر ذهنی مانند تخیل ، حافظه ، تداعی ، الهام و … در آمیخته که در نتیجه از آن مقوله ای شناختی به وجود آورده است.

۱-۴- موسیقی زبان مشترک :
موسیقی مانند یک زبان مکالمه و به دلیل همگانی بودن و نیاز عمومی آن در واقع نوعی زبان مادری و درونی بشر است . زمانی که هر روز به صورت های مختلف کلمه ها و مفاهیم آن را می شنویم و حس می کنیم.
از آنجایی که بشر نخستین ، فاقد زبان مراوده و نوشتاری بوده با ضرب آهنگ و آواگری های موسیقی ، ترسیم خطوط ، اشکال نقاشی در رقص و پانتومیم ، حالت های طبیعی و نیاز های خود را بیان می کرد.
موسیقی یک زبان است، صداها کلمات آن ها هستند و ملودی ها از ترکیب صداها به وجود می آیند و ملودی پیام و احساس را منتقل می کنند . ریتم ، انرژی این بیان است. ملودی ها با فواصل فیزیکی متنوع جمله های گوناگون و احساس آن هستند . موسیقی ، احساس ها و حرف ها را منتقل می کنند. هرگاه که احساس ها و افکار به دلایلی از قبیل حجب ، ناتوانی، ممنوعیت ، مهار و سرکوب دور یا طرد شوند ، موسیقی می تواند با بیان زیبا چهره از حجاب درون بر کشد و احساس ها را در هاله ای از ایمنی و همدلی جاری سازد. انسان از این خاصیت موسیقی در کاهش فشارهای درونی و تنش های خود بهره جسته است.
موسیقی زبان احساسی تاریخ و فرهنگ ،آیین ها و مراسم بشری است، به خصوص آنگاه که کلام و نوشتاری ناتوان بوده اند در طول تاریخ ، موسیقی وسیله ارتباط و بیان نیاز و القای خواسته ها بوده است. موسیقی از احساس برخاسته و با آن شکل و تحول یافته است . موسیقی هر ملتی روحیه و سیر عاطفی و رفتاری آنها پی برد و رفتارهای احساسی آن ها را پیش بینی کرد. چگونگی متاثر و چگونه برانگیخته می شوند . چه طور واکنش نشان می دهند و روحیه و حساسیت های آنها چگونه است.
۱-۵- موسیقی و طبیعت :
موسیقی رابطه زیستی و فیزیولوژیک با مغز آدمی دارد. ریتم ، محرک بیولوژیک و ملودی مولد لذت ، خوش و خیال انگیزی است به این دلیل کوچکترین کنش ریتمیک و نوای موزون ، روح و جسم را بر می انگیزد و تحریک می کند از آنجا نوزادی بدون اینکه آموزش درکار باشد توجه به ریتم و ملودی وجود و مغز به هماهنگی ، نظم و سازماندهی اصرار و گرایش دارد و موسیقی جلوه تشابهی از این هماهنگی است.
نیرو و جاذبه ای که ما را به سوی طبیعت می کشاند و به آن نزدیک می کند موسیقی آن است و موسیقی طبیعت به مراتب کمال یافته تر از هنر است . ستایش برانگیز است، ترغیبمان می کند به سوی جنگل برویم و به نرمی آن را به تماشا بنشینیم در کنار آب روان درنگ کنیم و به ریتم و آهنگ بی نظیر موسیقی جریان آب گوش فرا دهیم رقص موزون شاخه های درختان در باد ، افت و خیز امواج آب هر یک موسیقی خاص خود را دارد و به محض اینکه در طبیعت متمرکز و با آن همراه شویم ، گوش جان آنها را خواهید شنید.
بسیاری از مظاهر طبیعت دوای موسیقی را ایجاد می کنند صدای آبشار ریزش باران بر روی آب ها ، وزش باد از میان برگ های درختان ، چهچهه بلبل و چار نعل اسب هر یک نغمه ای از نواهای طبیعت است . انسان در میان این اصوات به دنیا آمد و معنای موسیقی را از طبیعت آموخت. در سیر تمدن خود نیز انسان را با اصوات جدید پی برد و دانست که هر حرکتی کم و بیش صوتی ایجاد می کند ، از چرخ هایی که برای پیشرفت کار خود می ساخت پس از فرسودگی صدا هایی بر می خواست و این صداها که به فواصل معین تکرار می شد در ذهن او حالت مطبوعی ایجاد می کرد . به تدریج انسان متوجه شد که صداهای منظم در تنظیم کار و تهیج فعالیت او تاثیر دارند . از آن وقت برای حرکت دادن سنگ های بزرگ یا آوازهای موزون بر قدرت کار خود می افزود.
ترس از عوامل طبیعی مانند رعد و طوفان و زلزله و تاریکی که باعث پیدایش عقاید دینی و ما بعد طبیعی شد و باعث شد تا انسان به یک قدرت ما فوق که سبب فعل و انفعالات طبیعی است ایمان آورد و برای حفظ وجود خود و غلبه بر ترس به خدایان و ارباب انواع متوسل گردد و برای پرستش آن ها آواز هایی بخواند که تدریجا به صورت سرود های مذهبی و آواز های دسته جمعی برای عبادت تبدیل شد.

۱-۶- رسالت موسیقی در تاریخ بشریت :
این زمین که هزاران انسان پیش از ما را در خود جای داده است ، در تاریخ انسانی چندین بار با تحول روبرو بوده است. طی قرن ها ، تمدن ها سایر تمدن ها را به وجود آورده است. معذالک گویی قرن حاضر احتملا شاید یک دگرگونی بزرگ در کل بشریت باشد . در سایه پیش گویی بزرگ کتاب مقدس قبلا با تاریخ بشریت آشنا شده ایم و همه پیش گویی های پیامبران عصرجدید و با عصری که ما از قرن های خیلی پیش به زندگی در آن عادت کرده ایم ، رابطه ای ندارد.
هدف بیش گویی خیلی خاص مورد نظر در این جا رویدادهای تاریخی – که حاصل دیوانگی و غرور هستند- نمی باشد بلکه گرایش های هنری است که طی قرون تجلی نموده اند یعنی آنچه که انسان را در عظمت معنوی بالا می برد.
در میان هنرها، موسیقی به طور کلی ، مهم ترین و عمیق ترین روش بیان است، اما به خصوص یک زمان جهانی تاریخ یک پدیده فیزیکی است که آن نیز به وسیله یکی از قوانین بیعت ، اداره می گردد.
این پدیده – که به طور خیلی دقیق تعیین گردیده – راهنمای پیامبر گونه مادر تاریخ انسان ها خواهد بود که بدین ترتیب رسالت موسیقی نامیده شده و اهمیت آن نه فقط به دلیل روابط مستقیمش با پیش گویی کتاب مقدس بلکه به ویژه به خاطر دقت غیر قابل انکار آن می باشد . ابدا نمی توان به گونه های بسیار متفاوت تفسیر نمود . یک تفسیر معتبر است . یعنی تفسیری که دقیقا با واقعیت تطبیق می کند.

۱-۷- موسیقی از دید گاه های مختلف :
این گفته شوپن هاور که همه هنر های انسانی می خواهند به مر حله موسیقی برسند در بر گیرنده حقیقتی است که فهم آن مارا به شنا خت واقعی از مفهوم تمام هنر های انسانی رهنمون می کند.
سوال این است که در هنر موسیقی چه کیفیتی است که سایر هنر ها سعی در رسیدن به آن دارند. آنچه موسیقی را از دیگر هنر ها متمایز می کند بیان صریح و بی واسطه با مخاطبان خود است که انتقال پیام و آرمان های ذهنی و عواطف احساسات هنرمند را به دیگران آسانتر می کند.
در حالی که در معماری پیام ذهنی هنرمند توسط اشکال و خطوط و رنگ ها بیان می شود.نیز در شعر کلمات نقش مفاهیم ذهنی شاعر را به عهده می گیرند .
موسیقی را مخاطب تعریف کرده اند از همه ساده تر اینکه گفته اند موسیقی صفت ترکیب اصوات با کیفیت الحان است.
بعضی از این حد تجاوز کرده اند مقام آن را بالاتر دیده اند چنانچه میکلانژ نقاش معروف ایتالیایی موسیقی را نوای آسمانی دانسته است الفردو موسه شاعر شیرین سخن فرانسوی می گوید که تنها موسیقی مرا به شناسایی خداوند راهنمایی کرد .
لوتر واضح مذهب پروتستان موسیقی را نوای الهی می دانسته و معتقد است این هنر با عالم ماورا طبیعت رابطه دارد . واگنر می گوید موسیقی ما بهترین هنر هاست که بسی مطالب نامفهوم و نفهمیدنی را برای ما توضیح و تفسیر می کند.
با وجود این برخی معتقدند که حالت آهنگ های موسیقی را می توان تمیز داد و حتی مبالغه کرده و می گوید از طرز ساختن یک قطعه موسیقی ممکن است به کیفیات و روحیات سازندگان الحان پی برد.
در این که آیا موسیقی علم است یا هنر زیاد بحث کرده اند و عاقبت به این نتیجه رسیده اند که هر دو جنبه را دارا است و حتی امروزه موسیقی را علم هنر و زبان می دانند.

و….

فهرست مطالب:

عنوان صفحه
چکیده ۱۹
مقدمه ۲۰
فصل اول : نگرشی در عرصه موسیقی ۲۱
۱-۱ هنر چیست؟ ۲۱
۱ -۱-۱- حس زیبایی ۲۱
۱-۱-۲- زیبایی ۲۲
۱-۱-۳- تاثیر هنرو زیبایی ۲۲
۱-۲- موسیقی ۲۳
۱-۲-۱ ریشه واژه ایرانی موسیقی ۲۳
۱-۲-۲ سرچشمه موسیقی ۲۵
۱-۳ دانش موسیقی ۲۶
۱-۴ موسیقی زبان مشترک ۲۶
۱-۵ موسیقی و طبیعت ۲۷
۱-۶ رسالت موسیقی در تاریخ بشریت ۲۸
۱-۷ موسیقی از دید گاه های مختلف ۲۸
۱-۸ تاریخچه موسیقی ۲۹
۱-۸-۱ موسیقی ایرانی ۳۰
۱-۸-۱-۱- پیشینه اجرای موسیقی ایرانی ۳۱
۱-۸-۱-۲- دوره قبل از اسلام ۳۱
۱-۸-۱-۳- دوره پس از اسلام ۳۲
۱-۸-۱-۴- دوره معاصر ۳۴
۱-۸-۲- مشخصات موسیقی دستگاهی (ردیف) ۳۸
۱-۸-۳- دستگاه های موسیقی ایران ۴۳
۱-۸-۴- روشهای اجرای موسیقی ۴۴
۱-۸-۵- سازه های موسیقی دستگاهی ۴۵
۱-۸-۶- فرم های موسیقی دستگاهی ۴۵
۱-۸-۷- نحوه اجرا : تکنوازی و بداهه خوانی ۴۶
۱-۸-۸-خصوصی بودن موسیقی ۴۶
۱-۸-۹-آداب اجرای موسیقی ۴۷
۱-۸-۱۰- جمع بندی ۴۸
۱-۸-۱۱- پیشینه فضای اجرای موسیقی ۵۰
۱-۸-۱۱-۱- دوره قبل از اسلام ۵۱
۱-۸-۱۱-۲- دوره پس از اسلام ۵۱
۱-۸-۱۱-۳- دوره معاصر ۵۲
۱-۸-۱۱-۳-۱- موسیقی در دربار ۵۲
۱-۸-۱۱-۳-۲- موسیقی در مجالس خصوصی ۵۳
۱-۸-۱۱-۳-۳- موسیقی در جمع های بزرگ ۵۵
۱-۸-۱۱-۳-۴- موسیقی در تالارها ۵۷
۱-۸-۱۱-۳-۵- موسیقی مردمی ۵۹
۱- نقالی ۵۹
۲- نمایش های شادی آور ۶۰
۳- ورزش باستانی ۶۲
۴- آیین های خالقاهی ۶۲
۵- تعزیه ۶۲
۱-۹- موسیقی از دیدگاه های مختلف ۶۳
۱-۹-۱- موسیقی علم است ۶۳
۱-۹-۲- موسیقی هنر است ۶۳
۱-۹-۳- موسیقی زبان است ۶۴
۱-۱۰ مفهوم زمان ۶۵
۱-۱۰-۱ نظریه هگل ۶۶
۱-۱۰-۲ زمان مستقیم و زمان مدور ۶۶
۱-۱۰-۳ مفهوم دایره در موسیقی سنتی ۶۷
۱-۱۰-۴ زمان حال ۶۷
۱-۱۰-۵ خلق جدید و مداومت نوزایی ۶۸
۱-۱۱ تاریخ موسیقی در نظر بزرگان ۶۸
۱-۱۲ فضا و موسیقی ۶۸
۱-۱۲-۱ فضای واقعی ۶۸
۱-۱۲-۲ فضای مجازی ۶۹
۱-۱۲-۳ بافت ۶۹
۱-۱۲-۴ تونالیته ۷۰
۱-۱۳ موسیقی و تصویرهای انسانی ۷۰
۱-۱۴ نگاهی به موسیقی ایران ۷۱
۱-۱۴-۱ ردیف ۷۱
۱-۱۴-۲ وجوه پنجگانه صدا ۷۱
۱-۱۴-۳ گوشه ۷۱
۱-۱۴-۴- دستگاه های موسیقی سنتی ۷۲
۱-۱۴-۴-۱ شور ۷۲
۱-۱۴-۴-۱-۱ ابوعطا ۷۲
۱-۱۴-۴-۱-۲ بیات ترک ۷۳
۱-۱۴-۴-۱-۳ افشاری ۷۳
۱-۱۴-۴-۱-۴ دشتی ۷۴
۱-۱۴-۴-۲ همایون ۷۴
۱-۱۴-۴-۳ چهار گاه ۷۵
۱-۱۴-۴-۴ سه گاه ۷۶
۱-۱۴-۴-۵ ماهور ۷۶
۱-۱۴-۴-۶ نوا ۷۷
۱-۱۴-۴-۷ راست پنجگاه ۷۸
۱-۱۵ تقسیم بندی موسیقی ۸۱
۱-۱۵-۱ تقسیم بندی موسیقی از لحاظ جغرافیایی ۸۱
۱-۱۵-۲ از لحاظ تاریخ در ایران ۸۲
۱-۱۵-۳ از لحاظ ارزشی(علوم دستوری) ۸۲
۱-۱۵-۴ از لحاظ فلسفی ۸۲
۱-۱۵-۵ از لحاظ علمی ۸۲
۱-۱۵-۶ از لحاظ کاربردی ۸۲
۱-۱۵-۷ از لحاظ آموزشی ۸۳
۱-۱۶ تقسیم بندی موسیقی کنونی ایران ۸۴
۱-۱۷ وضعیت کنونی موسیقی و جایگاه معنوی آن ۸۴
۱-۱۸ باروری از طریق موسیقی ۸۵
۱-۱۹ هارمونی های منجمد ۸۶
۱-۱۹-۱ بلابارتوک ۸۶
۱-۱۹-۲ اورنولنری وا ۸۷
فضاهای موجود ۸۸
۱-۱۹-۳- اتاق موسیقی (چینی خانه) عالی قاپو ۸۹
۱-۱۹-۴- تکیه دولت ( عظیم ترین تماشا خانه همه اعصار تاریخ ایران ) ۹۳
۱-۱۹-۵-تالار و مدرسه دارلفنون ۹۴
فصل دوم : نگرشی در عرصه معماری ۹۷
۲-۱ تعریف معماری ۹۸
۲-۱-۱ تعریف معماری از نگاه معماران ۹۸
۲-۱-۱-۱ ویلیام موریس ۹۸
۲-۱-۱-۲جان راسکین ۹۸
۲-۱-۱-۳ اتین لویی بوله ۹۸
۲-۱-۱-۴ آدولف لوس ۹۹
۲-۱-۱-۵ لوکوربوزیه ۹۹
۲-۲ معماری و حرکت ۹۹
۲-۲-۱ پویایی ۱۰۰
۲-۲-۲ سیالیت ۱۰۰
۲-۲-۳ مکث ۱۰۰
۲-۳ مفهوم فضا و زمان ۱۰۱
۲-۳-۱ مفهوم فضا ۱۰۱
۲-۳-۲ مفهوم واژه فضا در معماری ۱۰۱
۲-۳-۳ فضا در معماری ۱۰۲
۲-۴ نگاهی به معماری ایران ۱۰۴
۲-۴-۱ معماری سنتی ایران ۱۰۴
۲-۴-۲ معماری امروز در ایران ۱۰۵
۲-۵ تجلی ماندالا در معماری موسیقی ۱۰۵
۲-۵-۱ ماندالا چیست؟ ۱۰۵
۲-۵-۲ماندالا در بافت سنتی ایران ۱۰۶
۲-۵-۳-ماندالا و موسیقی ۱۰۶
فصل سوم: پیوندهای مفهومی و مبانی نظری معماری و موسیقی ۱۰۸
۳-۱تشابه معماری و موسیقی ۱۰۸
۳-۱-۱ نور و رنگ ۱۱۱
۳-۱-۲ تقارن ۱۱۲
۳-۱-۳ تعادل ۱۱۲
۳-۱-۴ سلسه مراتب ۱۱۲
۳-۱-۵ تکرار ۱۱۳
۳-۱-۶ سادگی و پیچیدگی ۱۱۳
۳-۱-۷ ترکیب بندی ۱۱۴
۳-۱-۸ تضاد ۱۱۴
۳-۱-۹-کنترپوان ۱۱۴
۳-۱-۱۰ تاکید ۱۱۵
۳-۱-۱۱- ریتم ۱۱۵
۳-۱-۱۱-۱ریتم در طبیعت ۱۱۶
۳-۱-۱۱-۲- ریتم در کلام ۱۱۶
۳-۱-۱۱-۳- ریتم در موسیقی ۱۱۷
۳-۱-۱۱-۴ ریتم در معماری ۱۱۷
۳-۲هنر در موسیقی و معماری ۱۱۸
۳-۲-۱- هنر انتزاعی در موسیقی و معماری ۱۱۸
۳-۳ ارتباط معماری و موسیقی ۱۱۹
۳-۴ الهامات موسیقایی ۱۲۰
۳-۵ از معماری تا موسیقی ۱۲۱
۳-۶ شعر در معماری ۱۲۱
۳-۷ آفرینش مفهوم در موسیقی و معماری ۱۲۲
۳-۸- معماری و موسیقی ۱۲۳
۳-۹ معماری در گستره زمانی مکانی ۱۲۷
۳-۱۰ موسیقی در گستره زمانی مکانی ۱۲۸
۳-۱۰-۱ فرم در موسیقی و معماری ۱۲۹
۳-۱۱ نگاهی به ماده معماری و موسیقی در فضای زمانی – مکانی ۱۳۱
۳-۱۱-۱ توازی و تقارن شالوده ای ۱۳۲
۳-۱۱-۲ زمان در معماری و مکان در موسیقی ۱۳۲
۳-۱۱-۳ بار زمانی – مکانی شکل در معماری و موسیقی ۱۳۳
۳-۱۲ مبانی نظری معماری و موسیقی ۱۳۴
۳-۱۳ نظریه ها در رابطه با شباهت موسیقی _ معماری ۱۳۴
۳-۱۳-۱ رایت.طبیعت و موسیقی ۱۳۵
۳-۱۳-۲ معماری موسیقی منجمد ۱۳۵
۳-۱۴ نتیجه گیری از بحث موسیقی و معماری ۱۳۶
فصل چهارم : نمونه های موردی ۱۳۹
۴-۱ سالن کنسرت والت دیسنی ۱۳۹
۴-۲ مرکز موسیقی BBC 142
۴-۳ شهر موسیقی پارکودلا ۱۴۳
۴-۴ خانه موسیقی جوتلند شمالی ۱۴۶
۴-۵ تالار وحدت ۱۴۹
۴-۶ تئاتر شهر ۱۵۱
فصل پنجم: حرکت در معماری و موسیقی ۱۵۲
۵-۱ حرکت ۱۵۲
۵-۲ حرکت و پویایی در معماری
۵-۳ حرکت در موسیقی
۵-۴ ریتم یا ضرب آهنگ در معماری و موسیقی
۵-۴-۱ ریتم در معماری
۵-۴-۲ ریتم در موسیقی
۵-۵ مقایسه معماری و موسیقی از دیدگاههای مختلف به صورت مختصر
۵-۶ معماری نغمه یا ترجمان تصویری ملودی های موسیقی تصویر
۵-۷ بررسی تطبیقی ویژکیهای مشترک موسیقی و معماری سنتی ایران
۵-۷-۱ مفاهیم و زبان مشترک معماری و موسیقی سنتی ایران
۵-۷-۲ ساختارمشترک معماری و موسیقی سنتی ایران
الف – حدود و مرزها
ب – تکرار درونی
ج – اتمام ادواری
د – تغییرات ۱۵۵
ضوابط و استانداردهای معماری ۱۹۲
مطالعات پایه ای صوت و اکوستیک
فیزیک صوت
الف) منشاصدا
ب) چگونگی حرکت صداها
سرعت حرکت صداها
ادراک صدا
صدا
وسعت صوت و گستره صدای انسان
چگونگی شنوایی در موسیقی
اکوستیک و موسیقی
صفات ذهنی کیفیات اکوستیک موسیقی
تالارها و صحنه ها
انواع فرم های تالارها و صحنه
محصورکردن صحنه با زاویه ۲۱۰ درجه
محصورکردن صحنه با زاویه ۱۸۰ درجه
محصورکردن صحنه با زاویه ۱۳۵ درجه
محصورکردن صحنه با زاویه ۹۰ درجه
محصورکردن صحنه با زاویه ۰ درجه
تالارحیاط دار
صحنه فضایی
صحنه متقاطع
صحنه فروبرده شده
صحنه متعارف و معمول
روش های تعویض دکور صحنه
الف)سیستم برج صحنه
۱-وزنه تعادل تکی
۲- وزنه های تعادل دوگانه
جادهی ریسمان ها و طناب ها
ب)بالابر دکور صحنه
۱- بالابر های تفکیک شده
۲- طرز کار بالابر ها
ج) سیستم های سن گردان
د) صحنه های واگنی
ه) پالت های هوایی
اکوستیک تالار و صحنه
شیب محل نشستن در تالار و نحوه چیدن صندلی ها
اندازه و شکل
پیچش صدا
منعکس کننده ها
روش های تعدیل اکوستیکی
الف) روش های فیزیکی
ب) روش های الکترونیکی
شرایط صوتی برای تالار کنسرت
نورپردازی تالار و صحنه
میز تنظیم نور
اتاق تنظیم نور
بررسی و مطالعه ایمنی در تالار
دیواره بین صحنه و تالار تماشاچیان
پرده ایمنی
تهویه دود
خروجی ها
فضای جنبی تالار
فضای عمومی
سرسرای اصلی
ورودی
ورودی ها با تالار
جداسازی اکوستیکی
تماشاچیانی که با تاخیر میرسند
تلفن های عمومی
محل های نگه داری کت و پالتو
رفع خستگی
رستوران
گیشه خرید و رزرو بلیط
فروشگاه ها
دسترسی معلولین
فضاهای اداری و خدماتی
۱-موسیقی
۲-مهمانان
۳-واحد تولید و دکور
۴-مدیریت صحنه
۵-مشارکت با دیگران و مدیریت صحنه
۶-حمل و نقل
امور اداری و ماشینی
تاریخچه ساختمان سالنی و تکامل ان
سالن های عمومی و سالن های کنسرت و سالن های کنگره
برنامه طرح ریزی سالن ها
بررسی قسمت های اصلی مجموعه
معرفی و مقدمه
بخش نمایش و اجرا
سالن
اپرون ( قسمت جلوی طاقی در صحنه )
شبکه
توفال ها
پرده پشت صحنه
پوسته
در ها
نور ها
ارتفاع دهنده ها
محل تماشاچیان
بررسی زوایای دید
طرح صندلی ها
سطح نشستن
داده های اصلی مربوط به صندلی ها
انواع چیدن ها
دید تماشاچیان
مقطع سالن
نور
تقسیم سالن ها و ارتباط ان ها
دیوار های جداکننده
خارج مجموعه
در ها به سمت هال ورودی
بلیط فروشی
سرسرا ( لابی )
قسمت نگه داری لباس ها
محل استراحت
سرویس های بهداشتی
رستوران
تاسیسات
موزه موسیقی
فضای موزه ( نمایشگاه )
نورپردازی در موزه ها
امنیت در موزه
فضاهای جنبی موزه
خلاصه احکام منتجه از قسمت هایی که تا اینجا امده
الف)صحنه
ب)محل تماشاچیان
ج)خدماتی
اکوستیک و بررسی عمل ان در سالن
ملاحظاتی درباره شنوندگان در سالن
الف)تعداد شنوندگان
ب)تراکم شنوندگان
مجموعه سطح جاذب صدا
زندگی و حجم – زمان پس اوا
محاسبه زمان پس اوا
حجم سالن در محاسبه زمان پس اوا
حجم سالن
فرم
فرم سقف
بالکن ها
روشنی ( وضوح )
بلندی صدای مستقیم و منعکس شده
مشکل سالن و صمیمیت اکوستیکی
بافت
پخشایی ( دفوزیته )
بررسی انواع سالن ها
الف)سالن کنسرت بدون اتاق صحنه
۱-الف- سالن هایی باسقف بلند
۲-الف- سالن های جدیدتر
نتایج
بحث
ب)سالن های کنسرت با اتاق صحنه
تقویت صوت
راهنمایی هایی برای ایزولاسون ارتعاشات
بخش اموزش و تمرین
تسهیلات موسیقی و ساز های مساحتی
۱-سطوح اموزشی
۲-فضاهای کمکی
۳-فضاهای اموزشی
سالن های تمرین – اتاق های ساز
ابعاد اتاق
ارتفاع اتاق
ارتفاع دهنده ها
سایر ملاحظات
سالن های تمرین – اتاق کر
ارتفاع دهنده ها
سایر ملاحظات
سالن های تمرین – تسهیلات مرکب سازی اوازی
تسهیلات شنیدن
استودیوها ( دفاتر شخصی معلمان )
سالن رسیتال
فضاهای کمکی فضاهای انبار
کارگاه ها
کتابخانه
هدف از مراجعه به کتابخانه
نور پردازی در کتابخانه
اکوستیک در کتابخانه
مساحت
خلاصه احکام منتجه
بخش اداری
جاگیریها
بخش اصلی اداری مجموعه
بخش اول
فضاهای اصلی اجرای موسیقی
فضاهای جنبی تالارها
فضاهای انتظار و ارتباطات
بخش دوم
فضاهای اموزشی و تمرینی
فضاهای تحقیقاتی و سمعی بصری
فضاهای اداری و خدماتی
بخش سوم
فضاهای نمایشگاهی و موزه
فضاهای تجاری-فرهنگی
بخش چهارم
فضاهای اداری و کلان مجموعه
بخش پنجم
فضا های سبز و باز
فصل ششم – زندیان
زندیان پس از کریمخان
فرمانروایان زند
رابطه با بیگانگان
وضعیت مردم در زمان پادشاهی کریمخان
وضعیت مردم پس از پادشاهی کریمخان
کریمخان زند ( وکیل الرعایا )
شیوه اصفهانی
شهرسازی
ساخت و سازه
امود ها ( تزئینات یا الحاقات غیر سازه ای )
ارگ کریمخان – شکوه معماری دوران زندیه
بر اساس ویژگی های کوشک کریمخان زند
بنای کلاه فرنگی
ویژگی های کاشیکاری کوشک کریمخان زند
۱-کاشیکاری های افقی قسمت فریز وزیر دوره رشد سربنا
۲-اسپر های چهارگانه بدنه بزرگ و اصلی بنا
۳-تزئینات لجکی های جهار ضلع کوچک بنا
صحنه شکار
مجلس به تخت نشستن سلیمان
عمارت دیوانخانه شیراز
موزه اب انبار وکیل
بازار وکیل
راسته ها و خرده بازار ها
حمام وکیل
هنرستان عالی موسیقی
فصل هفتم – مطالعات منطقه ای
مشخصات جغرافیایی شهر شیراز
وضعیت اب و هوای شیراز
کلیات
دمای هوا
رطوبت نسبی
باد
تابش خورشید
سایبان های طبیعی
بررسی سایت مورد نظر
راه های دسترسی
فصل هشتم – ایده های طراحی
فصل نهم – نقشه ها معماری و سازه و تاسیسات
منابع

 

فصل اول منابع درون متنی و پاورقی دارد. فصل های بعدی فقط پاورقی در صفحات قرار دارد و همچنین منابع نهایی در انتهای رساله قرار گرفته است.

 

تصاویر فایل:

دانلود رساله هنرستان موسیقی,دانلود رساله معماری هنرستان موسیقی,رساله هنرستان موسیقیمطالعات معماری هنرستان موسیقی,پروپوزال هنرستان موسیقی,پروپوزال معماری هنرستان موسیقی11-24-2015 11-40-58 AM

11-24-2015 11-41-16 AM

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. آموزش تصویری خرید آنلاین
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: ۱۵ مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : ۰۹۳۷۱۹۲۵۳۱۲ – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – admin@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.
  • برای تماس با ما و تبادل اطلاعات معماری ( مقاله ، نقشه و رساله معماری ) با شماره تلگرام 09037759555 در ارتباط باشید.