هدف تحقیق

هدف از تحقیق یافتن ویژگی های باغ های فرانسوی در قرون مختلف و ویژگی ها و اداب ورسوم مردم فرانسه و تفاوت ان با باغ های ایرانی است .

باغ فرانسوی 23 صفحه,توسعه ی باغ سازی در زمان رنسانس یا عصر طلایی تا امروز,مقاله درباره باغ سازی,مقاله درباره باغ,مقاله در مورد باغ,باغ فرانسویمقدمه

باغ نمایانگر منظره ای از دنیای ایده ال بشر است.باغ ها را نمیتوان جدا از مردمی که ان ها را ساخته اند دانست.لذا باغ های زینتی و تفریحی هر دوره ای نمایانگر دنیای ایده ال و رویائی مردم ان دوره و اجتماع خاص خود محسوب میشود.باغبانی و باغسازی در هر دوره از تاریخ منتصویر کننده ی وضع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ان مردم بوده است.
در کتابهای مختلف از واژه های منظره سازی و باغبانی استفاده شده است.تفسیر این دو کلمه گویای واضحی از ارتباط بشر با گیاهان در محیط زیست خود او می باشد.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مقاله:
باغ به معنای یک ناحیه ی محصور و مخصوص کشت گیاه است.منظره سازی در اصل به معنای شکل دادن به فرم زمین به کار رفته است.در باغهایی که قبل از میلاد مسیح احداث شده گیاهان را از نظر مذهبی به کار میبردند.ولی در برخی از قسمت های جهان فقط علاقه به گل ها و گیاهان باعثاحداث باغ های زیبا میشد.گاهی اوقات نیز عده ای برای نشان دادن قدرت و ثروت خود اقدام به ساختن باغ های زیبا مینمودند.
علاوه بر عوامل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی برخی از عوامل جغرافیایی و بومی نیز تاثیر بر سبک و توسعه ی باغ سازی هر جامعه گذاشته است.

باغ سازی از مظاهری است که تاریخ اندیشه اداب وسنن و فرهنگ یک ملت در ان تبلور می یابد و شاید به همین دلیل است که بررسی باغسازی یک کشور برای شناخت این عوامل حائز اهمیت می باشد.

توسعه ی باغ سازی در زمان رنسانس یا عصر طلایی تا امروز
باغبانی و باغ سازی مانند سایر هنرها در دوران رنسانس به اوج خود رسید در این دوران نه تنها سبک های کهن وکلاسیک رومی و یونانی دوباره زنده شد بلکه سبک های خاص پردیس سازی که تاثیر زیاد بر طراحی باغ های امروزی جهان گذاشته است نیز اشکار شد وتکامل باغ های مدرن و امروزی جهان از این دوران اغاز گردید . ( طراحی باغ – غزاله روحانی)

باغ سازی فرانسوی در اوائل قرن شانزدهم میلادی عناصر یا المان های سبک باغ سازی از ایتالیا به فرانسه برده شد.فرانسویان حیاط قصر های بزرگ خود را که به وسیله ی دیوارهای بلند پوشیده شده بود به سبک باغهای ایتالیایی طراحی نمودند.
با پیشرفت دوره رنسانس در فرانسه فرانسویان سبک خاصی برای تزئین باغ های خود یافتند.
در قسمتی از قصر که تابستان ها استفاده میکردند زیبا ترین باغچه هارا احداث نمودند.درختان ودرختچه ها را به اشکال مختلف هرس کرده و درختان را نزدیک به یکدیگر غرس کرده و به شکل دیوار سبز هرس می کردند این کار وقت و دقت فراوانی لازم داشت و نشانه علاقه فرانسویان ان زمان به باغبانی بود.
فرانسویان بر سطوح افقی عظیم با اشکال هندسی بسیار پیچیده گل کاری و چمن کاری کرده و راه های شنی احداث می کردند لذا بیشتر باغ های فرانسوی اگر از بلندی نظاره میشد با شکوه تر و عظیم تر به نظر میرسید.این باغچه هارا ( پارتر) مینامیدند.(طراحی باغ –غزاله روحانی)

باغچه ا ی در باغ ورسای نمونه ای از پارتر,باغ,باغ فرانسوی,تصویر باغ,باغ سازی

باغچه ا ی در باغ ورسای نمونه ای از پارتر

استفاده از پارتر در طی قرن شانزدهم میلادی توسعه بیشتر یافت و در قرن هفدهم میلادی به اوج خود رسید.در اوائل کار این نقوش مربع یا مستطیل بودند ولب به تدریج طرح های منحنی تزئینی و بسیار زیبا
جایگزین ان ها شد.
از گل های فصلی پاکوتاه مانند بنفشه برای کشت در این باغچه ها استفاده میشد و حاشیه گل کاری را درختچه های پا کوتاه دائمی مثل شمشاد غرس کرده و مرتب هرس می نمودند.
برای تنوع بخشیدن به پارتر فرانسویان مجبور بودند از گل های مختلف استفاده کنند و این خود باعث شد که توجه بیشتری به گل های بی نظیرو خارق العاده بنمایند.

یکی از خواص مشترک بیشتر باغ های فرانسوی (کوچک یا بزرگ) در نظم و ترتیب ان ها بود.
باغ های وسیع را به قسمت های کوچک تری تقسیم کرده و این قسمت ها را به یک دیگر مربوط می ساختند.
در باغ های بزرگ معمولا یک قسمت را به سبزیکاری و قسمتی را به درختکاری (درختان مثمر) و بخش دیگر را به فواره ها و حوض ها و قسمت دیگر را به محل استراحت تقسیم می کردند.
هیچ بخشی درباره ی باغ سازی دوره رنسانس در فرانسه بدون ذکر نام ((اندره لونوتر=Andre le notre))
و باغ های عظیمی که او طراحی و احداث نموده است کامل نخواهد بود.
معروف ترین این باغ ها باغ ورسای و باغ وو لوویکویت میباشد.اگر چه او سبک خاصی در طراحی باغ ابداع نمود ولی قسمت هائی از سبک باغ های رنسانس فرانسوی را بهم امیخت و زینت داده و بر سطح بسیار وسیعی پیاده نمود .
باغ وو لوویکونت که در سال 1661-1656میلادی احداث گردید و بهترین کار لونوتر به شمار می اید.
کار باغ سازی ورسای نیز در سال 1661 میلادی اغاز گردید این پروژه اول برای تبدیل شکارگاه سلطنتی لوئی چهاردهم و به محل سکونت خاندان سلطنتی او بود.
بدستور لوئی چهاردهم درختان بزرگ را از مسافت های دور برای کشت در این باغ می اوردند به طوری که در یک محوطه تعداد 25000 اصله درخت وارد نمودند.در این باغ نه تنها از گیاه بلکه از اب و مجسمه نیز به تعداد بسیار زیاد استفاده شده است به طوریکه در مجموع 1400 فواره در یک زمان بکار می افتاد.
کار ساختمانی واحداث این باغ زیبا 25 سال به طول انجامیده است و طراحی فضای سبز به شکلی است که نمای بسیار وسیع و بی انتهایی را به ذهن می اورد.باغ ها نیز در قسمت جنوبی کاخ قرار گرفتند که نمای فوق العاده ای را از ایوان کاخ سلطنتی فراهم میکند .تمامی این فضا بر دوسوی کانال محورسازی ورسای قرارگرفته اند.
در چهار سوی این کانال نیز فواره ها و استخرهای عظیمی پدید امده اند که بعضی از ان ها نظیر استخر اپولون و یا استخر لاتونا شهرت جهانی دارند.(طراحی باغ –غزاله روحانی)

نمایی دیگر از باغ ورسای,تصاویر باغ,مقاله باغ سازی,مقاله درباره باغ,مقاله درباره باغ فرانسه
نمایی دیگر از باغ ورسای

مقاله درباره باغ,باغ سازی,باغ,تحقیق درباره باغ سازی,انواع باغ,باغ در گذشته
فواره مشهور لاتونا

مقایسه تفاوت ها در مفاهیم .الگوها و شکل باغهای ایرانی و فرانسوی
در تقسیم بندی کلی نحوه برخورد با طبیعت وساختن باغ سه نوع تعامل بین محیط و باغ یا به نوعی معماری در اکثر کتاب ها ذکر شده است که عبارتند از = باغسازی با تبعیت از طبیعت . باغسازی با قرارگرفتن در کنار طبیعت . باغسازی با تسخیر و سیطره بر طبیعت.
علیرغم اینکه در بیشتر کتابها از جمله کتاب زیبایی شناسی گروتر هم شکلی های هندسی و ارتباط با محیط پیرامون سبب نهاده شدن باغسازی ایران وباغسازی فرانسه در دسته سوم یعنی حاکم وغالب بر طبیعت ذکر شده است چنین می نماید که با وجود تفاوت هایی که بین پیشینه تاریخی اصول فکری مبانی نظری اقلیم وفرهنگ این دو کشور وجود دارد .قرار گیری این دو در یک زیر مجموعه چندان منطقی نیست
لذا هدف از مقایسه ی این دو شیوه ی باغ سازی یافتن تشابهات وتفاوتهای انها و از همه مهمتر ریشه ها و دلایل این مسئله میباشد. در این راستا و برای تفهیم و مقایسه ی بهتر مطالب تفاوت هایی بررسی شده در دو بخش بررسی شده است .در ابتدا تفاوت های مفهومی یعنی تفاوت در ریشه مبانی نظری مربوط به باغسازی هریک از کشورها را بررسی می کنیم و سپس تفاوتهای شکلی موجود بین انها را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.
بخش اول=تمایز های مفهومی
ایرانی ها از قدیم الایام به ساختن باغ ها و باغچه ها علاقه ی زیادی داشته اند.بر اساس نوشته های مورخان یونانی نزدیک به 3000 سال پیش پیرامون خانه های بیشتر ایرانیان را باغ ها یا پردیس ها احاطه کرده بود.از نشانه های باغ سازی در این منطقه می توان به نوشته های باقی مانده از سومریان اشاره کرد=((که خلقت چنین بهشتی را به دستور خدای اب فراهم امده توسط خدای افتاب میداند.)) (مقتدر .44.83)
شخصیت هر فضا تابع چگونگی و نظم حاکم بر عناصر تشکیل دهنده ی ان است.(گروتر.1383-186)باغ ایرانی مجموعه ای هماهنگ و زیبا از اب و گیاه .سایه روشن .رنگ.فضا.معماری و نقوش بر پایه ی هندسه ای ارام ومتین است(نعیما1386-122)
در قرون بعد در کشور های مختلف جهان باغ های متعدد به تاثیر پذیری از شیوه ی باغ سازی ایرانی احداث شد به گونه ای که می توان فضایی محصور با دیوار هایی بلند .تقسیم فضا به چهار قسمت.استفاده از یک نهر اصلی .وجود کوشک یا قصر در مرکز فضا.انتخاب قطعه زمینی که به طور طبیعی سراشیب بوده ویا ایجاد یک تپه مصنوعی به منظور جریان و حرکت اب و همچنین باغ های انگور .باغ های میوه ویا باغ هایی که به منظور تفرجگاه ساخته میشود را از شاخصه های معماری ان ها بر شمرد.(ویلبر1388-64) با روی کار امدن دولت صفویه بزرگترین دستاورد ها در عرصه هنر معماری به دست امد که مهمترین ان و جود باغ های صفویه در تاریخ باغ سازی ایران محسوب میشود(پروشانی1373-63).پس از دوران صفوی تا دوران قاجار میتوان گفت که تغییر عمده ای در شیوه ی باغسازی ایران به وجود نیامد.از نمونه باغ هایی که در دوران زندیه احداث شد میتوان به باغ دولت اباد یزد.نمیر تفت.باغ نظر.دلگشا و هفت تن در شیراز اشاره کرد.
با توجه به اقلیم گرم وخشک اکثر نقاط ایران .مهمترین ویژگی باغ ایرانی که زاده اقلیم ان استاب و نحوه ی حرکت ان است حتی مکان باغ و هندسه ی ان متاثر از حضور اب است که با اشکال گوناگون در باغ جلوه میکند در کنار این عنصر حیات بخش در باغ ایرانی .گیاهان به منظور ایجاد فضایی دلنشین در تباین با محیط خشک اطراف به عنوان عامل تاثیر گذار بر ادراک بصری و اسایش روح وجسم .عنصر دیگر شکل دهنده ی فضای باغ به حساب می اید.(سیر تحولی باغ ایرانی در ادوار مختلف تاریخی)

1-مفهوم چهارباغ

اولین موضوع که شاید بر همه ی مسائل بعدی مقدم است اعتقاد به مسائل ما بعدالطبیعه و دنیای جاویدان
است که این اعتقاد از زمان اریایی ها اغاز گشته است.

چهار باغ,انواع باغ,انواع باغ سازی,باغ فرانسوی,باغ ایرانی,باغ ها,تصویر باغ,اصول اجرای باغ ها

 

منابع:
روحانی-غزاله (1365)-طراحی باغ و احداث فضای سبز
بهبهانی –هما(1384)-معماری با طبیعت در گذر زمان
حیدر نتاج-وحید(1389)-باغ ایرانی
جواهریان-فریار(1383)-باغ ایرانی حکمت کهن منظر جدید
دانش دوست-یعقوب(1369)-طبس شهری بود
سمیعی-کاوه(1388)-بررسی تطبیقی مفاهیم فرهنگی در باغ ایرانی وژاپنی
شاه چراغی-ازاده(1388)-تحلیل فرایند ادراک باغ ایرانی بر اساس نظریه روانشناسی بوم شناختی
مقتدر محمد رضا خوانساری -مهدی یاوری مینوش (1383)-باغ ایرانی بازتابی از بهشت
ویلبر-دونالد(1385)-باغ های ایران و کوشک ها ی ان

 

 

تصاویر فایل:

12-9-2015 1-17-24 PM

*************************************************************************************

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

اعضاء سایت از پائین می توانند این مقاله را دریافت نمایند.

  • برای دانلود مقاله درباره محوطه سازی اینجا را کلیک نمائید.
  • برای دانلود مقاله درباره باغ های ایرانی اینجا راکلیک نمائید.