صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

تعمير و نگهداري ساختمان فلزي 100 صفحه – تحقیق کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان های فلزی

ارسال شده از آرشیواطلاعات سایت

عنوان: تعمير و نگهداري ساختمان فلزي 100 صفحه – تحقیق کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان های فلزی

به نام یگانه معمار هستی

سازه های فلزي
مقدمه
از زماني كه انسان بوجود آمد نياز به سر پناه در او شكل گرفت. نياز به سرپناه جهت حفاظت از باران، حفاظت از سرما، حفاظت در برابر حمله حيوانات وحشي، حفاظت در برابر حمله ديگر انسانها و …
در ابتدا سرپناه انسان يك محيط طبيعي مانند غارها بودند اما به مرور با افزايش تعداد انسانها و پديدار شدن محيط‌هاي ديگر نياز به تهيه سرپناه غيرطبيعي احساس شد و ساخت اولين خانه‌ها توسط انسان شروع شد.
خانه‌هاي اوليه بيشتر از چوب، سنگ و مصالحي كه در محيط در دسترس بود ساخته مي‌شد. كلبه‌هاي چوبي بيشتر در جنگلها و سنگي بيشتر در مناطق كويري و هموار بوجود آمد.
ملاتهاي اوليه از گل خالص بود و به مرور با مخلوط كردن با گچ و آهك ملاتهاي چسبنده‌تري تهيه شد و به مرور تكامل يافت تا اكنون كه به ساختمانهاي بتن آرمه و يا ساختمانهاي با اسكلت فولادي تبديل شده است.

 پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,مقاله کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,تحقیق کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,دانلود تحقیق درباره ی تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان های فلزی,دانلود مقاله در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان

اما آيا ساختمانهاي قديمي كه فقط توسط مصالح اوليه ساخته مي‌شد مي توانست در همه مناطق مورد استفاده قرار بگيرد؟ با توجه به اتفاقات و حادثه‌هايي كه رخ مي‌داد مانند  زلزله، بادهاي شديد، سيل و … نياز به تهيه ساختمانهاي محكم از همه جهات بود كه هم در برابر زلزله و هم در برابر بارهاي جانبي و قائم مقاوم باشد و همچنين ساختمانهاي با مصالح بنايي در طبقات كم قابل استفاده بود ولي با اين تراكم جمعيت جهت ساخت در طبقات زياد نمي‌توانستيم از آن بهره‌مند شويم به همين دليل بايد ساختماني داشته باشيم كه در برابر بارهاي وارد شده به آن مقاوم باشد به همين جهت بود كه ساختمانهاي با اسكلت فولادي و بتني با فونداسيونهاي عظيم بوجود آمد و روز به روز در حال تكامل و پيشرفت مي‌باشد تا جايي كه ساختمانهايي ساخته مي‌شوند كه در برابر نيروهاي عظيم مقاوم بوده مثلاً ساختمانهايي كه در برابر زلزله‌هاي پر قدرت از بين نمي‌روند. شايد حتي تركهايي در آنها بوجود آيد يا حتي اتفاق ديگري در آن بيفتد ولي حداقل اسكلت ساختمان فرو نمي‌ريزد و جان انسان را حفظ مي كند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

نام فایل : تعمير و نگهداري ساختمان فلزي 100 صفحه – تحقیق کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان های فلزی

 

با بوجود آمدن اين ساختمانها انسان با امنيت بيشتري در محل سكونت خود زندگي مي‌كند و ترس از بلاياي طبيعي او را هراسان نمي‌كند چون يكي از اهداف ساختمان سازي مهندسي رضايت و حفظ جان بهره‌بردار مي‌باشد.

انواع ساختمان :
ساختمانها از نظر اسكلت به چند دسته تقسيم مي‌شوند كه عبارتند از:
1-    ساختمانهاي با اسكلت فلزي (فولادي)
2-    ساختمانهاي با اسكلت بتن آرمه
3-    ساختمانهاي با ديوار باربر با ستون فلزي
4-    ساختمانهايي كه با مصالح بنايي اعم از خشت، گل و آجر ساخته مي‌شوند
5-    ساختمانهاي مختلط كه تلفيقي از اسكلت فولادي و بتني است
هر يك از ساختمانها با هر اسكلت از نظر سازه‌اي ونوع ساخت با هم متفاوت است ولي بيشتر بحث در اين قسمت معرفي ساختمانهاي فلزي و بتني و نوع كاربري، مراحل طراحي و ساخت و تفاوتها و مزيت‌هاي هر يك نسبت به يكديگر است.
سازه‌هاي با اسكلت فولادي
سازه‌ فولادي مجموعه‌اي از اعضاي باربر، ساخته شده از ورق و يا نيمرخ هاي فولادي مي‌باشد كه به كمك اتصالات به يكديگر متصل شده و اسكلت ساختمان را بوجود مي‌آورند.
نيمرخهاي فولادي توليدات كارخانه‌اي هستند كه با توجه به روشهاي تكامل يافته براي توليد آنها غالباً رفتاري در حد انتظار از خود نشان مي‌دهند.
موضوعي كه هميشه بحث برانگيز بوده و موجب نگراني طراحان و سازندگان سازه‌هاي فولادي است، چگونگي رفتار اتصالاتي است كه الف: براي ساخت اعضاي مركب از نيمرخ و ورق ب: براي يكپارچه نمودن اعضاء (شامل تير، ستون و مهاربندها) در محل گره‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
وسايل اتصالي كه براي ساخت اعضاء و اتصال آنها به  يكديگر به كار مي‌رود شامل پرچ، پيچ و جوش است. در اين ميان استفاده از جوش در ساختمان سازي متعارف در ايران بسيار رايج است. در سطح جهاني قدمت استفاده از جوش‌هاي ساخت اسكلت فولادي شايد به 100 سال برسد. در كشور ما نيز شايد بتوان قدمتي 50 ساله براي استفاده از جوشكاري در ساختمان تصور نمود. طي اين ساليان نسبتاً طولاني مسلماً پيشرفتهاي قابل توجهي در شناخت جوش و توسعه فن آوري مربوطه صورت گرفته است اما هنوز هم بدگماني‌هايي در خصوص رفتار اتصالات جوشي در ذهن مهندسين وجود دارد. صدمات بوجود آمده در اتصالات جوشي ساختمانهاي بلند مرتبه تحت اثر زلزله، عاملي براي افزايش اين بدگماني‌هاست.
با وجود تمام اين معضلات، هنوز نمي‌توان جانشيني براي اتصالات جوشي متصور بود. عقيدة اهل فن بر اين است كه اگر استانداردهاي مربوطه در طراحي و اجراي اتصالات جوشي به كار گرفته شود، با توجه به خواص متالوژيك و مكانيكي ناحيه جوش شده،نبايد اشكال خاصي  در رفتار اتصال جوشي بوجود بيايد گواه خوب اين دعا استفادة موفق از جوش در صنايع كشتي سازي، اتومبيل سازي، ظروف تحت فشار، خطوط انتقال گاز، و صنايع نظير مي‌باشد كه در آنها اتصالات جوشي به طور موفقيت آميزي ايفاي نقش نموده‌اند. با توجه به اين موضوع مي‌توان نتيجه گيري نمود كه عامل اساسي بروز مشكلات در جو شكاري‌هاي ساختماني عدم رعايت اصول اساسي در حين اجراست. متأسفانه اين معضل در ساختمان سازي كشورما بسيار حادتر است. با وجود سابقه نسبتاً طولاني در استفاده از جوشكاري در صنعت ساختمان در ايران و وجود كارخانه‌هاي توليد كنندة تجهيزات و لوازم جوشكاري از قبيل دستگاههاي جوش، الكترود و غيره، از لحاظ سطح آموزش پرسنل جوشكاري و به كار گرفتن آيين نامه‌هاي تعيين صلاحيت جوشكاران و تأييد كيفيت درزهاي جوش، بسيار فقير هستيم.
اگر از تعدادي پروژه‌هاي عمراني خاص صرفنظر كنيم، غالباً اكثر پرسنل جوشكاري شاغل در بخش ساختمان، آموزش خاصي نديده و فاقد تبحر لازم هستند و معضل مهمتر اينكه هيچ كنترلي بر روي كيفيت اجراي جوش وجود ندارد.
با توجه به قوانين جاري، در سطح ساختمان سازي مسكوني، تنها فرد مسئول در قبال كيفيت ساختمان و رعايت موارد آيين نامه‌اي، مهندس ناظر مي‌باشد.

تعريف ساختمانهای اسکلت فلزی:
منظور از ساختمان فلزي ساختماني است كه ستون ها و تير هاي اصلي آن از پروفيل هاي مختلف فلزي بوده وبار سقف ها و ديوارها و جداكننده ها (پارتيشن ها) بوسيله تير هاي اصلي به ستون منتقل شده و به وسيله ستون ها به زمين منتقل گردد .
ساختمانهای با اسکلت فلزی به ساختمانهایی اطلاق می شود که اجزای اصلی بار بر آن از فولاد تشکیل شده باشد. این اجزا شامل:ستونها، تیرهای حمال(شاه تیرها وپلهای اصلی)،تیرهای فرعی، باد بندها وپله ها است که با روشهای مختلف  اتصال (مفصلی ساده،نیمه گیر دار و گیر دار) توسط پرچ،پیچ،جوش متصل می شوند و کلیه بارهای اتصال شده شامل بارهای زنده، مرده و نیروهای جانبی(باد وزلزله) توسط ستونهای فلزی به فونداسیون متصل میشود در این نوع ساختمانها تیرهای فرعی بار سقف را به تیرهای حمال یا باربر می دهند و تیر های حمال بار تیرهای فرعی واضافی (دیوارجدا کننده، دست اندازو…..)  رابه ستونهای فلزی منتقل می کنند. پوشش سقف ها معمولأ به صورت طاق ضربی یا تیرچه بلوک است.
کاربرد ساختمانهای اسکلت فلزی:
این ساختمانها به طور عمده برای مجتمع های مسکونی، ویلایی اداری و ….. مورد استفاده قرار می گیرد .و در شهر ها به دلیل گرانی و محدودیت زمین بسیار مقرون وبصرفه می باشد.
تعریف فولاد:
بیشتر آهن هایی که از کوره بلند به دست می آیند برای تهیه فولاد به کار می برند به این ترتیب آهن خام را ذوب می کنند ومواد خارجی آن را جدا کرده و مقدار معینی کربن به آن اضافه میکنند.
انواع فولاد های ساختمانی که مقاومت آنها در برابر خمش زیاداست عبارتند از:
الف) تیر آهن های معمولیINP تیر آهن بال پهنIPB و تیر آهن های IPE (تیر آهن نیم پهن)
ب) ناودانیU که طرز نمایش آن بصورتUNP میباشد.
ج) نبشی L که بصورت بالهای مساوی یا نا مساوی ساخته می شوند.
سپری که بر دو نوع می باشد:
1-سپری های که قاعده شان دو برابر ارتفاع است.
2-سپری های که ارتفاع وقاعده شان با هم برابر است .این پرو فیل ها در کارهای ساختمانی مثل ساختن شیربانی،در وپنجره، اسکلت و سقف کاذب مصرف می کنند.
ح) پرفیلZ شکل: برای زیر سازی و بستن ورقهای فلزی یا ورقهای آزبست سیمانی در سقف های شیب دار به کار می رود.
تاریخچه مصرف فولاد در بتن:
در سال 1887 کنن و وایس در کتاب سیستم مونییر،تئوری بتن فولادی را بر اساس سه اصل  بنا نهادند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد . این اصول بدین قرارند:
1-تمام نیروی کششی در یک عضو بتن مسلح به وسیله فولاد تحمل می شود.
2-انتقال نیرو به فولاد به وسیله چسبندگی بین بتن و فولاد صورت می گیرد.
3-تغیرات حجمی بتن وفولاد در اثر تغییر درجه حرارت با هم برابرند.
علل مصرف فولاد در بتن:
1-افزایش تنشهای کششی در بتن
2-افزایش دوام بتن
3-افزایش مقاومت فشاری وبرشی
4-پیوستگی کامل بین فولاد وبتن در مقابل ترکهای کششی
انواع فولادهای مصرفی در بتن:
1-از نظر روش ساخت:گرم نورد شده، سرد نورد شده، گرمعمل آمده
2-از نظر شکل رویه:میلگرد با رویه صاف(میلگرد ساده)میلگرد آجدار
3-از نظر جوش پذیری :فولاد جوش پذیر، فولاد جوش پذیر مشروط، فولاد جوش نا پذیر
4-از نظر شکل پذیری:فولاد نرم، فولاد نیمه سخت، فولادسختمقاومت فولادهای مسلح کننده معمولی در بتن تقریبأ100برابرمقاومت کششی بتن و10 برابر مقاومت فشاری بتن است.
میلگرد با سطح صاف ومقطع دایره کامل از جنس نرمه(ΠA)با تنش جاری شدن ²kg⁄cm 2400 می باشند.
عنوان خاموت در تیرها وتنگ در ستونها ،میلگردهای حرارتی در دالها و میلگردهای اصلی وخمشی در منابع آب وسازهایی که ترک خوردگی در آنها مهم است به کار میرود.
میلگردهای آجدار دارای برجستگیهایی در سطح میلگرد به نام آج  هستند وظیفه آنها افزایش پیوستگی بتن و میلگرد است این میلگردها ممکن است نیمه سخت ویا سخت باشند
فرمهای رایج کاربرد میلگرد در بتن:
-میلگرد طولي: برای افزایش مقاومت کششی بتن به کار برده می شود.
-خاموت ها: برای جلو گیری از بیرون زدگی آرماتورهای طولی در اثر کمانش وتحمل نیروهای برشی وجلوگیری از گسترش ترک می باشد.
-سنجاقک: برای تقویت مقاومت برشی خاموتها واتصال کامل بین میلگردها ی طولی وخاموت.
-خرک: برای قرار دادن دو شبکه متوالی افقی با فاصله معین درداخل قالب (در بتن ریزی کف وفونداسیون).
-رکابی: برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی دیوارها(به شکلU)
ادکا: برای تحمل لنگر های منفی در تکیه گاههاي تیر (تیر یکسره) و برای تحمل نیروهای برشی.
قطر ومشخصات میلگرد:
عبارتند از قطری که در برگ شناسایی ذکر می شود و معادل قطر دایره هم مساحت با مقطع عرضی میلگرد بر حسب میلیمتر است.
حداقل قطر خم ها برای میلگردها:
1-برای میلگردهای که قطر آنها کمتر از mm28 است،حداقلخم از Db5 تاDb6
2-برای میلگردهای که قطر بینmm34-28 است،حداقل خم ازDb5 تاDb8
3- برای میلگردهایی که قطر آنها بین mm55-34 است،حداقل خم از Db7 تاDb10 حداقل قطر خم برای خاموتها به شرح زیر است:
برای میلگردهایی که قطر آنها mm16 وکمتر باشد، حداقل قطر خم ازDb2.5  تاDb4 توجه منظور از Db همان قطر میلگرد است.
استاندارد طول قلاب در میلگرد ها به شرح زیر می باشد:
الف) میلگرد اصلی:
1-برای قلاب 180 درجه، طول قلاب Ø10 است.
2-برای قلاب 90 درجه، طول قلاب برابر Ø15 است.
3-برای خاموتها:برای قلاب 180 درجه، طول قلاب بعد از انحنا(نیم دایره)برابر4 تا 6.5 سانتی متر است.
4-برای قلاب 135 درجه ،طول قلاب بعد از خم کردن 135 درجه برابر 6 تا 6.5 سانتی متر است.
ب) میلگرد های آجدار:
اکثر استانداردها تنها استفاده از میلگردهای آجدار را توصیه می کنند چون چسبندگی آنها به بتن بهتر انجام می گیرد.
مزايا و معايب ساختمان هاي فلزي
1-    اجراي اين نوع ساختمان ها خيلي سريع پيشرفت مي نمايد ، ودر صورتي كه براي ساختن ساختمان هاي بتوني يا آ جري زمان بيشتري لازم است .
2-    ستون ها و قطعات بار بر ساختمان هاي فلزي فضاي كمتري را اشغال مي نمايند و اين خود با عث بوجود آمدن سطح مفيد زيادتر در ساختمان هاي فلزي مي گردد در صورتي كه براي ساختمان هاي بتوني مرتفع ناچار به ايجاد ستونها و ديوار هاي قطور مي باشيم .
3-    ساخت قطعات ساختمان هاي فلزي در خارج از محوطه كارگاه(مثلا در كارخانه هاي فلز كاري) ممكن بوده و اين خود از لحاظ دقت كار وكيفيت بهتر قطعات و همچنين از لحاظ اقتصادي به صرفه مي باشد .
4-    ساختن ساختمان هاي فلزي (البته در قسمت فلز كاري) كمتر تابع آب وهوا و عوامل جوي ميباشد در صورتي كه ادامه كار ساختمان هاي بتوني در هواي زير صفر ممكن نيست ، بعضي از آيين نامه ها جوش كاري و چكش كاريرا در هواي خيلي سرد اجازه نمي دهند.
5-    امكان تقويت ساختمان بعد از اتمام كار و بالاخره نزديك بودن فرضيات با عمل در ساختمان هاي فلزي از مزاياي آن ميباشد زيرا بعضي از فرضياتي كه در ساختمان هاي بتوني مي كنيم به سختي با عمل وفق مي دهد از جمله همگن بودن بتون و فولاد و مساوي بودن تنش وكرنش اين دو ماده كه عملاً اين دو ماده همگن نيستند ولي در ساختمان هاي فلزي چون از يك ماده استفاده مي نماييم (فولاد) فرضيات به عمل نزديكتر است .
اينها از مزاياي سا ختمان هاي فلزي است ودر عوض اين نوع ساختمان ها در مقابل آتش سوزي بسيار ضعيف بوده و با كوچكترين حريقي كه در كنار ستون ها ايجاد شود فوري فولاد گداخته شده ودر مقابل بار وارده كمانش نموده و به سرعت ممانهاي موجود در قطعات افزايش يافته و ساختمان خراب مي شود ،به همين علت است كه در بعضي كشور ها سازندگان ساختمانهاي فلزي مجبور هستند براي ساختمان هاي خود پله هاي بتوني ايجاد نمايند تا در موقع آتش سوزي ساكنان ساختمان بتوانند خود را نجات دهند .
ساختمان هاي فلزي در مقابل عوامل جوي و خورندگي بسيار ضعيف بوده وبه همين علت داراي عمر كوتاهتري مي باشند و بالاخره به علت نازكي ديوارها ساختمان فلزي در مقابل حرارات وصوت عايق نيست .
مقاومت زیاد: مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع ، ساختمانهائی که برزمینهای سست قرارمیگیرند ، حائز اهمیت فراوان میباشد .
خواص یکنواخت : فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه میشود ، یکنواخت بودن خواص آن میتوان اطمینان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد ، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو یی در مصرف مصالح را باعث میشود .
دوام : دوام فولاد بسیار خوب است ، ساختمانهای فلزی که در نگهداری آنها دقت گردد . برای مدت طولانی قابل بهره برداری خواهند بود .
خواص ارتجاعی : خواص مفروض ارتجاعی فولاد با تقریبی بسیار خوبی مصداق عملی دارد . فولاد تا تنشهای بزرگی از قانون هوک بخوبی پیروی مینماید . مثلآ ممان اینرسی یک مقطع فولادی را میتوان با اطمینان در محاسبه وارد نمود . حال اینکه در مورد مقطع بتنی ارقام مربوطه چندان معین و قابل اطمینان نمی باشد .
شکل پذیری : از خاصیت مثبت مصالح فلزی شکل پذیری ان است که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت شروع خرابی است ونیروی دینامیکی و ضربه ای را تحمل نماید ،در حالیکه مصالح بتن ترد و شکننده در مقابل این نیروها فوق العاده ضعیف اند. یکی از عواملی که در هنگام خرابی ،عضو خود خبر داده و ازخرابی ناگهانی وخطرات ان جلوگیری میکند.
پیوستگی مصالح : قطعات فلزی با توجه به مواد متشکله آن پیوسته و همگن می باشد و ولی در قطعات بتنی صدمات وارده در هر زلزله به پوشش بتنی روی سلاح میلگرد وارد میگردد ، ترکهائی که در پوشش بتن پدید می آید ، قابل کنترل نبوده و احتمالا” ساختمان در پس لرزه یا زلزله بعدی ضعف بیشتر داشته و تخریب شود .
مقاومت متعادل مصالح،مقاومت : مصالح فلزی در کشش و فشار یکسان و در برش نیز خوب و نزدیک به کشش و فشار است .در تغییر وضع بارها، نیروی وارده فشاری ، کششی قابل تعویض بوده و همچنین مقاطعی که در بار گذاری عادی تنش برشی در انها کوچک است ، در بارهای پیش بینی شده ،تحت اثر پیچش و در نتیجه برش ناشی از ان قرار میگیرند. در ساختمانهای بتنی مسلح مقاومت بتن در فشار خوب ، ولی در کشش و یا برش کم است. پس در صورتی که مناطقی احتمالا تحت نیروی کششی قرار گرفته و مسلح نشده باشد تولید ترک و خرابی مینماید.
انفجار : در ساختمانهای بارهای وارده توسط اسکلت ساختمان تحمل شده ، از قطعات پرکننده مانند تیغه ها و دیواره ها استفاده نمی شود . نیروی تخریبی انفجار سطوح حائل را از اسکلت جدا می کند و انرژی مخرب آشکار میشود ، ولی ساختمان کلا” ویران نخواهد گردید . در ساختمانهایی بتن مسلح خرابی دیوارها باعث ویرانی ساختمان خواهد شد .
تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی : اعضاء ضعیف ساختمان فلزی را در اثر محاسبات اشتباه ، تغییر مقررات و ضوابط ، اجراء و …. میتوان با جوش یا پرچ یا پیچ کردن قطعات جدید ، تقویت نمود و یا قسمت یا دهانه هائی اضافه کرد .
شرایط آسان ساخت و نصب : تهیه قطعات فلزی در کارخانجات و نصب آن در موقعیت ، شرایط جوی متفاوت با تمهیدات لازم قابل اجراء است .
سرعت نصب : سرعت نصب قطعات فلزی نسبت به اجراء قطعات بتنی مدت زمان کمتری می طلبد .
پرت مصالح : با توجه به تهیه قطعات از کارخانجات ، پرت مصالح نسبت به تهیه و بکارگیری بتن کمتر است .
وزن کم : ‌میانگین وزن ساختمان فولادی را می توان بین 245 تا 390 کیلوگرم بر مترمربع و یا بین 80 تا 128 کیلوگرم بر مترمکعب تخمین زد ، درحالی که در ساختمانهای بتن مسلح این ارقام به ترتیب بین 480 تا 780 کیلوگرم برمترمربع یا 160 تا 250 کیلوگرم برمترمکعب می باشد .
اشغال فضا :‌ دو ساختمان مساوی از نظر ارتفاع و ابعاد ، ستون و تیرهای ساختمانهای فلزی از نظر ابعاد کوچکتر از ساختمانهای بتنی میباشد ، سطح اشغال یا فضا مرده در ساختمانهای بتنی بیشتر ایجاد میشود .
ضریب نیروی لرزه ای : حرکت زمین در اثر زلزله موجب اعمال نیروهای درونی در اجزاء ساختمان میشود ، بعبارت دیگر ساختمان برروی زمینی که بصورت تصادفی و غیر همگن در حال ارتعاش است ، بایستی ایستایی داشته و ارتعاش زمین را تحمل کند . در قابهای بتن مسلح که وزن بیشتر دارد ، ضریب نیروی لرزه ای بیشتر از قابهای فلزی است . تجربه نشان میدهد که خسارت وارده برساختمانهای کوتاه و صلب که در زمینهای محکم ساخته شده اند ، زیاد است . درحالیکه در ساختمانهای بلند و انعطاف پذیر ، آنهائی که در زمینهائی نرم ساخته شده اند ، صدمات بیشتری از زلزله دیده اند . بعبارت دیگر در زمینهای نرم که پریود ارتعاش زمین نسبتا” بزرگ است ، ساختمان های کوتاه نتایج بهتری داده اند و برتصویر در زمینهای سفت با پریود کوچک ، ساختمان بلند احتمال خرابی کمتر دارند. تصویر العمل ساختمانها در مقابل حرکت زلزله بستگی به مشخصات خود ساختمان از نظر صلبیت و یا انعطاف پذیری آن دارد و مهمترین مشخصه ساختمان در رفتار آن در مقابل زلزله ، پریود طبیعی ارتعاش ساختمان است.

پي سازي در ساختمان هاي فلزي
در ساختمان هاي فلزي بيشتر از پي نقطه اي استفاده مي نمايند ودر زمين هاي سست و ساختمانهاي بسيار سنگين از پي هاي سراسري (راديه ژنرال) هم استفاده مي كنند .
پي هاي نقطه اي
پي هاي نقطه اي براي ساختمان هاييكه بار آن به طور متمركز (نقطه اي) به زمين منتقل مي شود ساخته مي گردد مانند ساختمان هاي فلزي ويا ساختمانهاي بتوني .
1-    زمين مناسب
2-    بتن مگر
3-    ميلگرد هاي كف پي
4-    بتون اصلي
5-    صفحه زير ستون يا ميلگرد هاي ريشه
پي هاي تكي معمولاً با ابعادي كه به وسيله مهندس محاسب با توجه به قدرت مجاز تحملي زمين وبار ستون تعيين مي گردد ساخته مي شود  اين گونه پي ها را اغلب با بتن مسلح مي سازند .
بتني را مسلح مي گويند كه داخل آن قطعات فولادي به كار رفته باشد . اين قطعات معمولاً ميلگرد آجدار ويا ساده مي باشد .
اجزاء تشكيل دهنده ساختمان هاي فلزي
ساختمان هاي فلزي از اجزاي مهم زير تشكيل مي شود :
1-ستون ها
2-پل يا تير هاي اصلي
3-تير چه ها
4-پروفيل هاي اتصال مانند نبشي ، تسمه وغيره
ستون ها
در ساختمان هاي فلزي و ساختمان هاي بتوني به آن قسمت از اجزاء كه تحت نيروي فشاري واقع هستند ستون مي گويند .
ستون ها از مهمترين و حساسترين اجزاء ساختمان هاي فلزي مي باشند ، بار سقف ها به وسيله پل ها به ستون ها منتقل مي شود و به وسيله ستون ها به زمين منتقل مي گردد.
از نمونه كارهايي كه در دفتر ساختماني بهنقش سازان گلستان انجام مي گيرد :
1- طراحي و ديزان داخلي    2- مشاوره        3- نظارت و اجراي ساختمانهاي بتني و فلزي
4- توليد و اجراي سقف تيرچه بلوك
5-اجراي منابع و بند انحرافي
6-اجراي پل سازي و سوله
كارهاي اصلي در دوره كارآموزي :
1-حضور مسنمر بر سر كارگاه ساختماني آقاي اسماعيلي من از ابتدا بر سر ساختمان نبودم و از زمامي كه سقف و طبقه پيلوتو كف اول اجرا و ستونهاي طبقه اول اجرا شده بود به اين مجتمع رفتم و از روز دوم كارآموزي در امجا بودم طريقه كار به اين صورت بود كه به ميله گردهاي انتظار كه براي طيقات بعد بود ميله گردهاي جديد راجوش مي كردند و با خاموت آنرا مهار مي كردند و بعد به وسيله قالب هاي فلزي كه به هم پيچ مي شود و دورتا دورستون را مي بستند و بعد با بتن داخا آن را پر مي كردند . البته اگر ستونها شاقل نبود ايد حزاب مي شد پس خيلي مسائل بر سر شاقل كردند آن پيش مي آمد و بعد از تيرگذاري سقف زير آن را با شمعهاي چوبي در ديگر ساختمان حضوري با جك هاي فلزي يا همان شمع هاي جدبد كار انجام شد از كارهاي من سر وكله زدن باكارگران كه از كار زير در رويي مي كردند و اغلب خريد لوازم صبحانه و حاضر كردن ان و اگر مهندس كار ديگري داشت مانند كارهاي زير با استادكار تماس مي گرفت و بهمن مي گفت ، كه بعضي  وقتها خريد ابزار آلات و نياز به مواد مصالح رانيز شامل مي شد.از ديگر كارها حضور و غياب كارگران و ساعت ورود و خروج و نوشتن مقدار مواد و مصالخي كه  در روز وارد و با از كارگاه خارج مي شد بود كه وظيفه داشتم هر چند وقت يكبار به صورت گزارش به مهندس بدهم .
بنده تا حدود دو ماه اول شايد هم كمي كمتر درمجتمع حضوري بودم و بر كار نظارت داشتم كه البته سرما و روزه گرفتن كار خيلي سخت كرده بود.
1-حضور مستمر بر سر مجنمع مسكوني آقاي مسگران  واقع در خيابان ميكريم كنار تاكسي تلفني داخل كوچه سمت چپ اولين كوچه بن بست ساخت آنجا بودم
كه دو روز اول به كندن زمين و تسطيح خاك زمين براي ريختن مگر گذشت ووجوهي نيز به صورت دستي به كارگران داده شد چون استادكاراني كه براي مهندس كار مي كنند ماند استادقربان بايدحتما از دفتر آقاي جعفري رسيددريافت كند و در دفتر كل ثبت شود.
بعداز تسطيح هگر را ريختم و بعد از خشك شدن در روزهاي بعدآرماتور پي را بستم و به علت هم پوشاني زماني از اتها كه آماتور مي بستيم يك بتن آورديم و شروع به بتن ريزي كرديم من چند هفته بيشتر در انجا نبودم و بعد امتحانات ترم شروع شدو ديگر به سركارگاه نرفتم  البته رماني كه در آمجا بودم تمام مسائل بالا مثل آمار روزانه را نيز داشتم و چند روز پيش كه به سر كارگاه رفتم ستونها مشخص شده و پي اجرا شده بود و داشتند چاه را مي ساختند و قرار است كه بعد از كاراموزي همچنان پيش مهندس جعفري باشم به سر ساختمان خوابگاه دانشگاه آزاد علي آباد بروم.
از ديگر كارهايي كه در اين بين انجام داده ام عبارتند از :
1-    برداشت متراژ زمين گلشهر
2-    روش مراحل كار به صورت زير بوده است :
1-    ابتدا ما نقشه سايت داده شده از طريق شهرداري را ملاحظه كرديم در هر ضلعاين مجموعه زمين چند هزار متري چند قواره و به چه ابعادي لازم است كه تفكيك شود كه ما از ابتدا ضلع شرقي كوچه شروع به متراژ كرديم و سه زمين به ابعاد250 متر جداكرديم كه بعد از اندازه گيري فهميدم كه زمين سمت خيابان اصلي حدود80متر بيشتر از زمينهاي كناري و پشتي است بعد مهندس كوچه را چشمي نگاه كرد و فرمود كه از انتهاي و ابتداي كوچه متر شودو در بين فهيميدم كه كوچه عرضش 2 متر كم است بعد زمين همسايه رو به رو را از انتها متر كرديم (دو بار) و دريافتيم كه ايشان و تمام همسايه هايروبه رويي 2 متر در حدود 50متر خلافي دارند و با صحبتي كه به آنها شد كسي موضوع را به گردن نگرفت و مهندس نيز چون از قبل ا انتهاي زمين چند متري زيادتر  خريده بود خودش در زمين خود 2 متر را عقب نشيني كرد و ما دوباره زمينها را متراژ كرديم و هنگام متراژ دوباره فهميدم كه همسايه ته كوچه يك پخي دو متري را رعايت نكرده بعد از متراژ نوبت به ريسمان بندي شد كه ما به علت كمبود ريسمان كار هر دو ضلع به دو ضلع ريسمان بندي مي كرديم و بعدبه كمك يكي از كارگران مهندسشروع به گچ ريزي نمودم كه مهندس به او گفت كه نبايد گچ را با ضربه بپاشد بلكه بايد همراه باحركت خود از بين پاهايش نرم نرم گچ راروي ريسمان بريزد ما حدودا سه ياچهار قواره زمين 250 متري را در آورديم و براي بدست آوردن دقيق اضافي زمين جنب خيابان اصلي از روبه روي زمين شروع به متراژ كرديم و دريافتيم كه دقيق تمام زمينهاي رو به خيابان 60 متر اضافه ترهستند.
از روز دوم كارآموزي آقاي مهندس جعفري مرا به ساختمان آقاي عزيزنيا فرستادند كه بك مجتمع مسكوني چند طبقه بود كه به من گفتند برم و اختلافي را كه ناشي  از جابجايي ستونهاي مجتمع بوده و به دست آوردم كه اين ساختمان واقع در خيابان سروش جنگل بود فرستاد. كه من با يكي از كارگران شروع به اندازه گيري آكس به آكس جديد ستونها كرديم ووقتي تمام تونهاي يك مسير تمام مي شد به رديف ديگري مي رفتيم و بعد ازاتمام ستونها ، ستونهاي زاه پله را گرفتيم و بعد نيز ردبف هاي افقي را گرفتيم كه بعد از اتمام ستونها تمام تغييرات روي تراسها عقب نشيني ها و جلو رفتيگي ها را متر كرديم و هنگاميكه به دفتر رتم مهندس از من پرسيد كه ضخامت ستونها را چند گرفته ام كه من 40*40 گرفته بودم و مهندس گفت : چون تغيير كرده ستونها 42 شده است و من همان جا در دفترتغييرات را روي نقشه با دست كشيدم و از همان روز به بعد مهندس گفت كه من بعنوان ناظر هر روز به سر ساختمان عزيزنيا بروم و گاهي اوقات هم  براي كارهاي جزي پشت كامپيوتر به دفتر مراجعه كردم
تز كارهاي ديگريغير از نظارت بر ساختمان حضوري داشتم :
1-    رولوه ساختمان آتش نشاني كه مجتمع اداري در خيابان شهيد رجاي است كه نقشه هاي آن را بوسيله اتوكت كشيدم و در گزارش است  مي توان ياد كرد كه آنها  براي تعميرات  بنا به دفتر مراجعه كرده بودندالبته كار از اول در دست مهندس جعفري  بوداما آن تغيراتي  كه از ابتدا داده شده بود در محل اجرا نشد و يك تغيير كلي در داخل امجام شده بود كه مشكل اصلي از سرويس ها ناشي شده بود كه خيلي كوچكتر از ابعاد مورد نياز طراحي شده بود كه مشكل اصلي از سرويس ها ناشي شده بود كه خلي كوچكتر از ابعادمورد نياز طراحي شده بود و هفته جديد را فردا صبح به آقاي كياني داديم اين بين اگر قبوضي براي واريض به بانك وجود داشت براي دفتر انجام مي دادم.
2-    رولوه ساختمان آقاي مهندس سليماني  كه يك مجتمع مسكوني واقع در چهارراه مهر است كه ايشان ميز از طراحي آقاي مهندس جعفري استفاده كردند و چون نقشه ايشان دستي بود براي فروش طبقه آخرو همچنيني پيلوت نقشه كامپيوتري مي خواستند من به كمك يك نگهبان ساختمان كه با خانواده در آنجا اقامت داشت شروع به متراژ كرديم ابتدا از پاركينگ شروع شد كه فهميدم آسانسور از بين پله ها به آخر ساختمان تغيير مكان پيدا كرده پستو يكي از انبارها كم شده كه به آسانسور اختصاص پبدا كرده بود و بخشي از موتورهاخامه بهانبار اختصاص داده شده بود در طبقه بالا نيز به جز حياط روباز بالا كه يك تراس بزرگ قبل از ورودي بود تغيير ديگري نداشت بجزدر ابعاد و اندازه برخي سرويسها و چون ساختمان دوبلكس بوددر طبقه بعدشكه اتاق كودك بودبعضي پنجره ها تغيير داشت البته در حياط پايينپخي داشت تغيير جزيي انجام شده بود.

پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,مقاله کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,تحقیق کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,دانلود تحقیق درباره ی تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان های فلزی,دانلود مقاله در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان

تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,تحقیق کامل در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,دانلود تحقیق درباره ی تعمیر و نگهداری ساختمان فلزی,پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان های فلزی,دانلود مقاله در مورد تعمیر و نگهداری ساختمان

3-    رولوه ساختمان آقاي مقسمي  واقع در خيابان فردوسي فردوسي هفتم پلاك 100
روزي كه براي رولوه رفتم باران شديدي گرفته بود و من حدود نيم ساعت منتظر آقاي مقسمي شدم  تا بيايد و در ساختمان را باز كند بعد از آمدن ايشانبه اتفاق به بالا رفتيم وشروع به متراژ كرديم كه مشكل و اختلاف نظر بر سر تراس رو به خيابان بودكه هنوز هم بعد از چند ماه معلوم نيست كه چه چيزي مي خواند ساخته شود آشپزخانه ، يا جزو سالن باشد در اين ساختمان نيز جاي اتاق خوابها و داكت و ابعاد سرويسها همه دستكاري شده بود و هر مالكي به ميل خود ديز اين داخلي راتغيير داده بود بعد از متراژ نقشه جديد دستي متراژشده را به خانم ميري رساندم كه چند وقتي است مجددا پيش آقاي مهندس  جعفريكار مي كند و ايشان تغييرات راوارد كرده و پرينت جديد را به آقاي مقسمي دادند.
4-    حاضر كردن ساختمان كه توسط مهندس ساخته شده بود واقع در خيابان استخر سيدين آخرين كوچه سمت چپ كه براي خامواده تحت كميته امداددر نظر گرفته بودند تا هم سر پناهي داشته باشند وهم نگهبان ساختمان كناري آن باشد كه در آن موقع مگر را ريخته بودند و آماتورها را بسته بودند قالب هاي فلزي سمت خيابان راانجام مي دادند البته قسمت انتهاي بتن پي را ريخته بودند به علت هم پوشاني زماني دو اكيپ در آنجا كار مي كردند.
اما آماده سازي به علت اينكه ساختمان تكميل شده بود و در و پنجره نداشت ما چند متري پلاستيك خريديم و آن را به در و پنجره هاي آن ميخ كرديم و به وسيله يك كابل كه تهيه كرده بودم از همسايه يك رشته سيم برق گرفتيم و لامپها را وصل نموديم ولي وقتي آقايان كميته امداد به همراه خانواده آمدند خانواده خانه را قبول نكرد چون بيم داشت تاكميته به آنها خانه ندهد و بعد از صحبتهاي فراوان محل ديگري را مهندس براي آنها در نظر گرفت و من و آقاي كياني مجبور به در آوردن و جمع آوري تمام كارها شديم كه شامل در و پنجره ها و برق كشي بود .
در هفته آخرمن به ساختمان صندق انصار واقع در ميدان وليعصر رفتم و در آنجا كارهاي زيادي انجام دادم كه از جمله آنها آمار گيري روز به روز كارگرا و گزارش آنها در روز چهارشنبه  هر هفته به  شركت براي پرداخت حقوق كارگرا بود و نوشتن ريزمتر و برآورد آن با نظارت مهندس و فرستادن  آن براي كارفرما براي كنترل و پرداخت پول شركت بود و الان كه كارآموزي من به پايان رسيده كار شركت ما هم درآنجا تمام شده و كار صورت جلسه و به كار فرما تحويل داده شد و بعد ازاينكه كار آموزي من به پايان رسيده است با ز هم براي اين شركت كار مي كنم كه يه ساختمان خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علي آباد است و همه روزه بر سر اين كار مي روم .

راههاي حفاظت ونگهداري ساختمانهاي اسكلت فلزي :
1ـ خوردگي :
امروزه فلزات مختلفي به طرق گوناگون در ساختمانها به كار مي‌روند و به همين دليل، مسئله خوردگي در ساختمانها گستره وسيعي را دربر مي‌گيرد .
تكنولوژي خوردگي اكنون به خوبي پيشرفت كرده و در حال تثبيت موقعيت خود به عنوان شاخه‌اي از علوم مهندسي است . براي يافتن شيوه‌هاي مناسب جلوگيري از خوردگي، مي‌توان از متخصصين راهنمايي خواست . خدمات ايشان در زمينه ساخت و ساز مي‌تواند بسيار ارزشمند باشد خصوصاً اگر هنگام طراحي به آن توجه شود . اعمال نظرات آنها در زمان طراحي ممكن است موجب تغييرات اندكي شود؛ در حالي كه هرگونه تغيير پس از اتمام ساختمان معمولاً هزينه زيادي را تحميل مي‌كند .
خوردگي به هر فرايندي اطلاق مي‌گردد كه موجب فرسايش يا فساد اجزاي فلزي شود و رايج‌ترين نمونه آن، زنگ زدن فولاد است . فرآيندهاي خوردگي غالباً الكتروشيميايي هستند و ضروريات يك باتري (پيل) را به همراه دارند، فلزات مختلف در حضور يك سيال هادي كه الكتروليت ناميده مي‌شود، پتانسيل الكتريكي ايجاد مي‌كنند كه در زمان مناسب، سبب جريان الكتريكي مي‌گردد . اين پتانسيلهاي الكتريكي همچنين ممكن است بين دو قسمت از يك سازه كه از فلزي واحد ساخته شده، در اثر تفاوتهاي جزئي در تركيب يا ساختار فلز ايجاد شوند . بخشي از سازه فلزي كه خورده مي‌شود ″ آند ″ و آن قسمت كه نقش قطب ديگر را بازي مي‌كند و خورده نمي‌شود اما وجودش براي سيستم ضروري است، ″ كاتد ″ نام دارد .
در خوردگيهاي رايج ساختماني، غالباً يك نوع فلز به همراه آبي كه كمي نمك در خود حل كرده (به عنوان الكتروليت) دخالت دارند . خوردگي‌ گاهي در حضور اكسيژن با آب خالص صورت مي‌پذيرد . در چنين مواردي، اكسي;8ن با هيدروژني كه در كاتد توليد مي‌گردد تركيب شده و به واكنش اجازه تداوم مي‌دهد .
عوامل ديگر ا جمله باكتريهاي خاص موجود در خاك كه هيدروژن را جذب مي‌كنند نيز ممكن است به عنوان عوامل دپولاريزه كننده عمل كرده و باعث پيشرفت واكنش خوردگي شوند .
فولاد به خاطر قيمت پايين و قابليتهايش، فلزي رايج در ساختمانهاست . با استفاده از پوششهاي من’A7سب، اغلب مي‌توان فولاد را به نحوي مطلوب محافظت كرد . البته براي كاربردهاي خاص فلزات مقاوم‌تر بسته به قيمت و عمر مفيدشان ممكن است انتخابهاي بهتري باشند .
اجزاي فلزي به‌كار رفته در ساختمانها را بر حسب احتمال ايجاد خوردگي مي‌توان به چهار گروه تقسيم كرد :
۱)   آنهايي كه در خارج ساختمان به عنوان روكار، پوشش بام، آفتاب شكن و سايبان به‌كار مي‌روند .
۲)   آنهايي كه در اسكلت ساختمان به عنوان فولاد سازه‌اي يا به‌صورت تركيبي با مصالح بنّايي به‌كار مي‌روند .
۳)   آنهايي كه در تأسيسات ساختمان مانند لوله‌كشي، مخزن آب گرم، كانالها و غيره استفاده مي‌شوند .
۴)    آنهايي كه در خاك دفن مي‌شوند .
خوردگي‌ فلزاتي كه در خارج ساختمان به‌كار مي‌روند .
فلزاتي كه در خارج از ساختمان به‌كار مي‌روند، در معرض شرايط جوي هستند اما تأثير اين شرايط با لحاظ كردن نكاتي خاص در طراحي، قابل كنترل است . فاكتورهاي اصلي جوي كه بر خوردگي‌ فلزات مؤثرند عبارتند از : دما، ميزان آلودگي ناشي از دي‌اكسيد گوگرد و كلريدها و مدت زماني كه فلز تحت تأثير رطوبت، خيس باقي مي‌ماند .
با اندازه‌گيري اين متغيرها در مناطق مختلف، مي‌توان مقايسه‌اي از ميزان خوردگي‌ فلز در نقاط متفاوت به‌دست آورد . يك روش مناسب براي اين منظور، قرار دادن نمونه‌هايي از فلزات مختلف در مناطق متفاوت و تعيين ميزان خوردگي فلز با استفاده از مقدار كاهش وزن پس از تميز كردن فلز است . اين آزمايش نشان داده است كه ميزان خوردگي در مناطق مختلف و براي فلزات گوناگون، بسيار متفاوت است . چنين آزمايشهايي تنها به عنوان راهنما براي محاسبه ميزان خوردگي فلزات در صورتي به‌كار مي‌روند كه كاربردهايي چون پوش بام، سايبان و سطوح خارجي نمايان (روكار) در ساختمان داشته باشند؛ زيرا شگردهاي طراحي مي‌توانند به نحو مؤثري سطوح نمايان فلزات را محدود كنند . به عنوان مثال، پيش‌آمدگي بام مي‌تواند پوشش ديوار را از رطوبت زياد برف و باران حفظ كند . چنين شيوه‌هايي بايد تا حد ممكن اعمال گردند زيرا مي‌توانند از فلز در برابر خوردگي محافظت كنند . در طراحي بامها، آبروها و ناودانها، بايد از وجود هرگونه درز يا منفذي كه آب در آن جمع شده و براي مدت طولاني باقي بماند، جلوگيري كرد زيرا تا زماني كه فلز خيس باشد، خوردگي تداوم مي‌يابد . اين نكات طراحي خصوصاً در مورد پلها، برجها و ساير سازه‌هاي فلزي نمايان از اهميت بسيار زيادي برخوردارند . كانالها را نيز بايد مورد توجه قرار داد چون محلهايي هستند كه آب ممكن است در آنها جمع شود و به علت طولاني بودن مدت قرار گرفتن در معرض رطوبت برف و باران، خوردگي جدي ايجاد نمايند . مي‌توان گفت كه طراحي نادرست، اولين عامل مهمي است كه منجر به خوردگي فولاد و آهن در ساختمانها مي‌شود .
دي‌اكسيدگوگرد كه از سوختن زغال حاصل مي‌شود نيز عامل مهمي در خوردگي است . دودكشي كه بر فراز يك ساختمان واقع شده، مي‌تواند مقادير عظيمي دي‌اكسيدگوگرد خارج كند و بام و آفتاب شكنها و يا ساختمانهاي مجاور را در شرايط خوردگي شديد قرار دهد .

انواع فنداسيون براي ساختمان اسكلت فلزی
1ـ فنداسيون منفرد يا تك
2ـ فنداسيون نواري
3ـ فنداسيون راديه ( گسترده )
فنداسيون منفرد يا تك
با توجه به كاربري ساختمان ، بارهاي وارده و مكانيك خاك واينكه ساختمان در منطقه زلزله خيز قرار دارد يا نه عرض و ارتفاع و طول پي زير هر ستون مشخص مي شود كه يك مكعب است و اين پي ها توسط كلافهاي افقي كه معمولاً از مقطع كوچكتري برخودارند به هم وصل مي شوند تا پي ساختمان پيوسته عمل كند و بعد عمليات آرماتور بندي و مش بندي طبق آنچه در ساختمان بنايي تو ضيح داده شد انجام مي پذيرد .
نصب بيس پليتها
با توجه به آكس بندي كه در پلان فنداسيون صورت پذيرفته ودر آن كه ازتفاع داده شده است در چندين نقطه از پي ساختمان ميگردهايي را مي كارد و توسط شيلنگ تراز به ارتفاع داده شده در پلان فنداسيون كه معمولاً آن را با (0 0 .0 ± ) نمايش مي دهند علامت ها ي را مي زنند كه ارتفاع( 0 .0 ± ) يا از زمين كناري بلند تر است در آن صورت ارتفاع مربوط به زمين با علامت منفي نوشته شده و يا پايين تر از زمين كناري است .كه درآن صورت با علامت مثبت نوشته مي شود
پس ازآن كه علامت گذاري تمام شد بر طبق آكسي در نقشه آورده شده ريسماني در يك آكس طولي و يك آكس عرض مي بندند به طوري در محل قرار گيري بيس پليتها دو ريسمان كاملاً بر هم عمود باشند كه محل برخورد دو ريسمان وسط بيس پليت خواهد بود و ريسمانها در اينجا نقش تراز راهم بازي مي كنند چون دو طرف ريسمان به يك تراز بسته شده است با كار تمام بيس پليتهاي يك آكس كاملاً به موازات هم و در تر از يكديگر قرار مي گيرند زيرا اگر بيس پليتها در يك تراز نباشند به همان ترتيب سقف ساختمان نيز تراز نخواهد بود و اين يك ايراد بزرگ براي ساختمان به شمار مي رود .
بعد از عمليات بتن ريزي بيس پليتها مجدداً باز و دوباره ملات نرمه زير آن مي ريزند و توسط پيچها تراز مي كنند يعني عمليات هواگيري انجام مي دهند چون احتمال دارد هنگام بتن ريزي بتن كاملاً زير پليت را پر نكرده باشد .
فنداسيون نواري
فنداسيون نواري دو طرفه و نواري يك طرفه است كه بر حسب موقعيت جغرافيايي منطقه و زلزله خيز بودن منطقه و بارهاي وارده در روي فنداسيون از نوع يك طرفه يا دو طرفه استفاده مي شود كه نوع دو طرفه يا مشبك نسبت به نوع يك طرفه قوي تر است .
فنداسيون منفرد
در اينجا چيزي به نام شناژ نداريم و عرض و ارتفاع مقطع چه زير بتن و چه در قسمتهاي ديگر يكسان است ولي در نوع يك طرفه ، همانطور كه از اسمش پيدا است در يك جهت پي منفرد ولي در جهت نواري است .
فنداسيون راديه ( گسترده )
در برخي موارد بر اساس بارهاي وارده و اينكه منطقه زلزله خيز و يا خاك مقاومت كافي ندارد عرض پي هاي نواري دو طرفه يا مشبك به قدري بزرگ مي شود كه مجبور هستي كل كف ساختمان آرماتور بندي وبتون ريزي كنيم كه به آن پي راديه يا گسترده گفته مي شود . ودر مناطق ما براي ساختمانهاي بزرگ از اين نوع پي استفاده مي شود .
نصب ستونها
قبل از اينكه ستونها نصب گردند توسط جوشكاران و با توجه به نقشه تيپ بندي ستونها در روي زمين قبلاً آماده مي شوند كه در زير شرح آن آمده است .
باتوجه به ارتفاع فاصله دو ارتفاع و فاصله دو پروفيل كه در يك ستون شركت دارند آنها قبلاً به ارتفاع مورد نظر بريده شده و روي پروفيل قرار داده مي شوند واين پروفيلها عمود بر هم هستند تا پروفيل ستون كه جوشكاري مي شود از زمين فاصله داشته باشد و را حتر بتوان آن برگرداند تا دو طرف آن جوشكاري شود.
بعد از اينكه دو پروفيل مورد نظر در محل قرار گرفت با توجه به اينكه چه پليتهايي روي آن جوشكاري شود كه معمولاً‌ در طبقات پائين براي ساختمان چند طبقه از پليت سرتاسري استفاده مي شود . عمليات جوشكاري انجام مي گيرد .
و پليتها به اندازه ها و ارتفاع مورد نظر و در فواصل مشخص شده در نقشه جوشكاري مي شوند كه در محل اتصال سقف از پليتهاي بزرگتري استفاده مي شود و اگر در محل اتصال سقف بادبند نيز اتصال داده شود از پليتهاي بزرگتر نسبت به پليتهاي سقف استفاده مي شود كه همه در نماي تيپ بندي ستون در نقشه داده شده است . به مثال اگر براي سقف از Pl 60*23*1 استفاده كنيم براي بادبندي از Pl120*23*1(b.r) استفاده مي كنيم .
بعد از اينكه ستونها آماده شدن روي بيس پليتها نبشي هايي را در يك جهت كه باهم ريسمان هستند جوش مي دهند و محل قرار گيري ستون را مشخص مي كند بعد هم توسط جرثقيل ستونها روي بيس پليت قرار داده شده و به نبشي ها تكيه داده مي شوند و در واقع كار نبشي ها اين است كه نگذارد ستونها تكان بخورد سپس ستونها را از چهار طرف جوشكاري مي كنند و شاغول مي نمايد بدين تزتيب ستونها جهت اتصال تيرها آماده مي شود .
تيرريزي
با توجه نبشي هاي زير سري كه براي اتنصال تيرها و شاه تيرها قرار داده شده است عمليات تير ريزي صورت مي پذيرد در پلان تير ريزي شماره تيرها و محل اتصال آنها مشخص شده است اگر تير لانه زنبوري باشد قبلاً روي زمين توسط جوشكاران ساخته مي شود ودر محل نصب مي گردد ودر واقع سقف جهت اجرا آماده مي شود كه معمولاً‌ از تيرچه بلوك استفاده مي شود .
انواع بادبند و نحوه اتصال آن
بادبندهايي كه براي مقابله با نبروهاي جانبي (wl) مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتنداز :
ـ بادبند ضربدري
ـ بادبند V شكل شامل Vشكل باز و بسته است
ـ بادبند 8 شكل شامل 8 شكل باز و بسته است
ـ بادبند K شكل و …
بادبندها اعضا كششي فشاري هستند كه براي مقابله با نيروهاي جانبي در نظرگرفته مي شوند و مانع كج شدن اسكلت ساختمان درهنگام اعمال نيروي جانبي مي گردند كه بايد در يك ساختمان به صورت متقارن اجرا گردند يعني در هر چهار طزف ساختمان بايد بكار گرفته شوند كه بر حسب دلايل معماري ميتوان از انواع بادبند استفاده كرد .
بطور مثال در جاهايي كه مي خواهيم از پنجره يا نور گير و حتي در استفاده كنيم باد بند 8 شكل باز بهترين گزينه براي ما خواهد بود ولي از لحاظ مقاومت K شكل بهترين حالت براي يك ديوار بادبندي مي باشد .
عرض وارتفاع پليتها قبلاً با توجه به طول جوش و زاويه اتصال تير بادبند محاسبه شده است و اينكه نوع تير باد بند از نبشي يا ناو داني را سالم به دو پليت گوشه جوش مي دهند و توسط لقمه كه پليت كوچكي دو ناو داني را به هم جوش مي دهند و در جهت ديگر ناوداني دو قسمت كرده ودر قسمت اتصال و تير قبلي توسط پليت به هم جوش مي دهند و بدين ترتيب ديوار بادبندي آماده مي شود .

 

 

 فهرست مطالب

سازه های فلزي    1
مقدمه    1
انواع ساختمان :    2
سازه‌هاي با اسكلت فولادي    2
تعريف ساختمانهای اسکلت فلزی:    3
کاربرد ساختمانهای اسکلت فلزی:    4
تعریف فولاد:    4
تاریخچه مصرف فولاد در بتن:    5
علل مصرف فولاد در بتن:    5
انواع فولادهای مصرفی در بتن:    5
فرمهای رایج کاربرد میلگرد در بتن:    6
قطر ومشخصات میلگرد:    6
پي سازي در ساختمان هاي فلزي    10
اجزاء تشكيل دهنده ساختمان هاي فلزي    11
راههاي حفاظت ونگهداري ساختمانهاي اسكلت فلزي :    17
انواع فنداسيون براي ساختمان اسكلت فلزی    20
فنداسيون منفرد يا تك    21
نصب بيس پليتها    21
فنداسيون نواري    22
فنداسيون منفرد    22
فنداسيون راديه ( گسترده )    22
نصب ستونها    22
انواع بادبند و نحوه اتصال آن    23
اجراي سقف ساختمان اسكلت فلزي    24
معرفي نيم‌رخها:    25
نيم‌رخ  IPE :    25
نيم‌رخ نبشي :    25
نيم‌رخهاي مركب :    25
اتصالات :    26
اتصال به وسيلة جوشكاري:    26
خوردگي فلزات درون‌سازه‌اي ساختمان    26
خوردگي فلزات درون‌ بتن و مصالح بنّايي    27
خطاهاى جوشكارى اتصالات در ساختمانهاى فولادى    31
* اجزاء تشکیل دهنده ساختمانهای فلزی    41
*مزایا و معایب ساختمانهای فلزی *    54
– جوشكاري در ساختمان با اسكلت فلزي :    63
ناپيوستگيهاى فلز جوش و فلز پايه    66
منابع :    90

 

 

برای دانلود این مقاله کامل از زیر اقدام به خرید آنلاین نمائید.

فرمت فایل: word  –    تعداد صفحات: 100 صفحه  –  حجم فایل: 15 مگابایت

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

 

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان