عنوان :  مقاله و پروژه های معماری و عمران

موضوع : دانلود پروژه بتن کامل با فهرست بهای 88 ( محاسبات ETABS ، گزارش کار و نقشه های اجرائی )

ارسال شده از :آرشیو سایت

معرفي پروژه :

اين پروژه يك سازه ساختماني در 3 طبقه كه طبقه همكف بصورت همكف و پاركينگ پيش بيني شده و با كاربري مسكوني  مي باشد .

از سيستم قاب صلب خمشي بتني استفاده شده است .

كف ها و يا به عنوان ديگر سقف هاي ساختمان بصورت بتني و از نوع تيرچه بلوك و بلوكه سفالي استفاده شده است .

ارتفاع طبقات در تمامي طبقات m 4/3 منظور گرديده است .

پلان معماري اين پروژه بصورت فايل اتوكد ترسيم و ارائه شده است .

دانلود پروژه بتن کامل با فهرست بهای 88 ( محاسبات ETABS ، گزارش کار و نقشه های اجرائی )

 

توضیحات : دانلود پروژه بتن کامل با فهرست بهای 88 ( محاسبات ETABS ، گزارش کار و نقشه های اجرائی )

آيين نامه هاي مورد استفاده :

در اين پروژه از مفاد آئين نامه هاي زير استفاده مي شود :

  • آيين نامه مقررات ملي ساختمان مبحث ششم بارهاي وارده به ساختمان براي استفاده از بارگذاري ثقلي و جانبي .
  • آيين نامه مقررات ملي ساختمان مبحث نهم اجراي ساختمانهاي بتن آرمه ، براي طراحي قابهاي بتني .
  • چون در برنامه از آيين نامه كانادا CSA-A23.3-94 استفاده شده است بايستي با تغييراتي براي هم خواهي با آيين نامه ايران براي طراحي قاب بتني استفاده نماييم.
  • براي طراحي سقف تيرچه و بلوك  بر اساس نشريه 82 عمل شده و همچنين مي توان از نشريه 94 سازمان مديريت و برنامه ريزي استفاده نمود .

تعيين ضخامت سقف :

تعيين ضخامت سقف يكي از پارامترهاي مهم قبل از مدل سازي و بارگذاري مي باشد . براي اين منظور به استناد مبحث نهم حداقل ضخامت سقف هاي تيرچه بلوك بايستي از يك بيست و هشتم طول دهانه بيشتر باشد . به جهت سهولت در اجرا و عملي بودن آن بيشترين طول دهانه را مفروض قرار داده كه 5/6 متر مي باشد . براي اين منظور بايستي از سقف 23 سانتيمتري استفاده نمود ولي به جهت رايج بودن سقف در بازار از سقف 25 سانتيمتري استفاده مي نماييم كه ارتفاع بلوك مورد استفاده 20 سانتيمتر خواهد شد .

بارگذاري :

بار هاي ثقلي :

بارهاي ثقلي شامل بارهاي مرده و زنده مي باشند كه بر اساس جزئيات اجرايي سقف ها و ديوارها مقدار آنها را بدست خواهيم آورد . براي اين منظور از جرم مخصوص مصالح و ضخامت آنها استفاده مي نماييم .

بارهاي زنده بر اساس نوع كاربري بر اساس آيين نامه مبحث ششم مقررات ملي ساختمان تعيين خواهد شد . براي ساختمانهاي مسكوني اين مقدار 350 كيلوگرم بر متر مربع مي باشد .

نكته مهمي كه بايستي در نظر داشته باشيم اينست كه بايد اجزاي ساختمانها را با حداقل هاي ضخامت و وزن طراحي و اجرا نماييم . براي اين منظور تا حد امكان از مصالح سبك و مقاوم استفاده كرده تا وزن ساختمان كاهش يابد .

بار زنده :

حال به محاسبه بار زنده در ساختمان مي پردازيم . بر اساس مبحث ششم در ساختمانهاي مسكوني مقدار بار زنده كف طبقات 200 كيلوگرم بر متر مربع و بار زنده راه پله و راهرو هاي اصلي 350 كيلوگرم بر متر مربع مي باشد . بار زنده براي بام هاي تخت 150 كيلوگرم بر متر مربع و بار برف براي شهر مشهد در منطقه با بار برف زياد برابر 150 كيلوگرم بر متر مربع مي باشد . بار زنده با برابر حداكثر دو مقدار فوق مي باشد كه برابر 150 كيلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته مي شود .

بارگذاري جانبي :

با توجه به منظم بودن ساختمان و كمتر بودن ارتفاع آن از 50 متر ، طبق بند 6-7-2-3-1 مبحث ششم براي محاسبه و اعمال نيروي جانبي زلزله از روش استاتيكي استفاده مي شود .

براي اعمال نيروي زلزله به ساختمان ، ضريب زلزله را به برنامه ETABS وارد كرده ، برنامه بصورت خودكار برش پايه را محاسبه و آن را بين طبقات توزيع مي كند .با توجه به اينكه سيستم سازه در دو جهت يكسان است ، ضريب زلزله در دو جهت برابر خواهد بود . ضريب زلزله بر اساس مبحث ششم بصورت زير بدست مي آيد :

1-   با توجه به موقعيت ساختمان ( شهر مشهد ) بر اساس پيوست شماره 6-4 مبحث ششم در پهنه با خطر نسبي زياد  قرار دارد كه از جدول 6-7-2 مبحث ششم شتاب مبناي طرح (A) برداشت مي شود :

A = 0.3

2-  با توجه به اينكه كاربري ساختمان مسكوني است ، بر اساس بند 6-7-1-7 مبحث ششم ساختمان در گروه III ساختمانهاي با اهميت متوسط قرار مي گيرد كه ضريب اهميت ساختمان (I) از جدول 6-7-5 مبحث ششم برابر است با:

I = 1.0

3-  سيستم ساختمان در دو جهت قاب ساده فولادي با مهار بندي هم محور ( همگرا ) مي باشد ، ضريب رفتار سازه در دو جهت برابر بوده و از جدول شماره 6-7-6 مبحث ششم برداشت مي شود :

Rx = Ry =  7

4-   طبقه بندي نوع زمين محل پروژه بر اساس جدول 6-7-4 مبحث ششم انجام مي شود كه نوع زمين محل احداث ساختمان مورد نظر نوع II در نظر گرفته مي شود . حال با توجه به نوع زمين و خطر نسبي زلزله پارامترهاي محاسبه نيروي زلزله از جدول  6-7-3 مبحث ششم برداشت مي شود كه عبارتند از :

T0 = 0.1 , Ts = 0.5 , S = 1. 5

5-   زمان تناوب اصلي ساختمان بر اساس بند 6-7-2-5-6 مبحث ششم و با توجه به نوع سيستم سازه اي تعيين مي گردد . ارتفاع ساختمان از روي فونداسيون ( تراز مبنا ) تا تراز بام برابر 13.6 متر مي باشد كه بر اساس آن زمان تناوب اصلي ساختمان محاسبه مي شود :

H = 4 * 3.40 = 13.6    Y  T = 0.05 * H 3/4 = 0.05 * 13.63/4  = 0.354 sec

* طبق نظر آيين نامه در صورتي كه وزن خرپشته كمتر از 25 درصد وزن بام باشد ، ارتفاع ساختمان براي محاسبه زمان تناوب اصلي تا تراز بام در نظر گرفته مي شود . در اين حالت وزن خرپشته به وزن بام اضافه شده و در محاسبه نيروي زلزله محاسبه مي شود .

* در برنامه بايد دقت داشته باشيم كه اگر پريود ساختمان كمتر و يا مساوي 7/0ثانيه بود در تعريف بار زلزله از user coefficient استفاده مي نماييم . اگر از 0.7 ثانيه بيشتر بود از user load استفاده مي نماييم . كه در اين پروژه چون كمتر از 7/0 ثانيه مي باشد بايستي از user coefficient استفاده نماييم .

       6-  ضريب بازتاب ساختمان (B) بر اساس بند 6-7-2-5-4 مبحث ششم به صورت زير محاسبه مي شود :

T0 ≤ T ≤ Ts Y B = 1+S = 1+1. 5 = 2. 5

7-     طبق مبحث ششم بايد كنترل شود كه نسبت B/R از 0.1 كمتر نباشد :

B/R = 2. 5 / 7 = 0.357 ≥ 0.1     ok

8-     ضريب زلزله براي دو جهت ساختمان يكسان بوده كه بصورت زير محاسبه مي شود :

Cx = Cy = (ABI)/R = (0.3 * 2. 5 * 1)/6 = 0.125

* طبق بند 6-7-2-5-10-4 مبحث ششم ، در ارتباط با لنگر پيچشي ، در ساختمانهايي كه تا 5 سقف و يا كوتاهتر 18 متر مي باشند در مواردي كه برون مركزي بين مركز جرم و سختي در هر راستا از 5 درصد بعد ساختمان عمود بر آن راستا كمتر باشد ، محاسبه لنگر پيچشي الزامي نمي باشد . بررسي اين بند پس از تحليل ممكن مي باشد كه اگر غير از آن باشد بايستي اين مقدار را لحاظ كرده و مجددا تحليل را انجام دهيم .

پس از انجام محاسبات بالا كه در مدل سازي برنامه به آن نيازمند خواهيم بود بايستي برنامه ETABS را راه اندازي كرده و با ساختن خطوط شبكه ، فواصل بين آنها ، تعداد طبقه ، ارتفاع آنها و چندي تنظيمات كه به سهولت مدل سازي در برنامه به ما كمك خواهد كرد بپردازيم .

در قسمت Story Data  گزينه  Splice pointبايستي وجود وصله را تعيين نماييم داده و مقدار آن را بصورت زير بدست آورده و در فيلد مربوطه وارد نماييم . با توجه به اينكه شكل پذيري قاب بتني متوسط معرفي شده است مي توانيم محل وصله ها را در محل تراز طبقات در نظر بگيريم . براي اين منظور نيازي به تغيير پارامترهاي  در Splice point نيست . پس از انجام اين موارد ok را مي زنيم .

ترسيم :

حال بايستي به ترسيم تير و ستون و كف ها بپردازيم . تير و ستونها توسط نوار ابزار كناري صفحه برنامه ترسيم خواهد شد . براي ترسيم كف ها از گزينه DECK1 استفاده خواهيم كرد . در ترسيم كف ها اگر دقت به جهت پخش بار مناسب بين دو تير داشته باشيم مي توانيم طراحي مناسب تري در انتها داشته باشيم . مي دانيم كه هرچه بارها روي دهانه هاي بزرگتر پخش شوند ، به عبارت ديگر بار روي تيرهاي كوتاه تر قرار گيرد ابعاد تير ها كوچك تر و مرقوم به صرفه تر خواهد بود .

تعريف مشخصات :

در اين قسمت با استفاده از منوي  Define  مشخصات ساختمان را براي موضوعات سازه اي تعريف مي نماييم . اين موضوعات شامل مقاطع خطي ، مقاطع صفحه اي ، نام بارها ، و تركيبات بارگذاري مي باشد .

با توجه به اينكه تير و ستونها و كف ها بتني مي باشند بايستي روي ماده CONC كليك كرده و مشخصات اجرايي را به برنامه معرفي  مي كنيم .

تعريف مقاطع موضوعات خطي :

براي موضوعات خطي بايستي ابعاد مقطع به برنامه معرفي شود . براي تيرها بهترين و اقتصادي ترين مقطع براي تيرها مقطعي است كه ارتفاع آن 5/1 برابر عرض آن باشد . بايستي دقت داشته باشيم از مقاطع مستطيلي با ارتفاع زياد استفاده ننماييم چون باعث ارتفاع سقف مي شود .

براي ستونها بر اساس پيشنهاد استاد 40*40 منظور مي گردد .

براي تعريف مقاطع تير و ستونها از منوي Define دستور Frame Section  را اجرا مي نماييم . گزينه  ADD Rectangular را اجرا كرده و بسته به تير و ستون بودن مقاطع ابعاد ، نام ، جنس و مشخصات آنها را تعريف مي نماييم .

در برنامه نام تير را B40x45 و ستون را C40x40 معرفي كرده ايم . B مخفف Beam و C مخفف Column مي باشد .

تعريف مقاطع موضوعات صفحه اي :

حال بايستي به تعريف مقاطع صفحه اي مانند كف ها بپردازيم . براي اين منظور چون سقف تيرچه بلوك مي باشد و پخش بار بصورت يكطرفه مي باشد بايستي در منوي Define دستور Wall/Slab/Deck Sections را اجرا نماييم و از گزينه Deck1 براي تعريف كف استفاده نماييم . ما در برنامه از كف تو خالي استفاده كرده و بار سقف را بصورت جداگانه به عنوان بار مرده بر روي سقف ها وارد          مي نماييم .

تعريف بارهاي استاتيكي :

در اين قسمت بايستي بارهاي استاتيكي را تعريف نماييم . براي اين منظور از منوي Define دستور Static Load Cases استفاده كرده و بارها را در آن تعريف مي نماييم . اين بارها بارهاي مرده ، زنده و زلزله در دو جهت X وY با خروج از مركزيتهاي اتفاقي مثبت و منفي خواهد بود .

تعريف تركيبات بارگذاري :

حال بايستي به برنامه اعلام نماييم كه بارهاي تعريف شده را به چه صورتي با هم تركيب كرده و به سازه وارد نمايد . براي اين منظور بايستي از مبحث نهم مقررات ملي ساختمان استفاده نماييم . ضوابط آيين نامه ايران در برنامه تعريف نشده است. در صورتيكه از آيين نامه CSA-A23.3-94 برنامه استفاده نماييم برنامه بصورت خودكار تركيبات بارگذاري را انجام مي دهد. ولي در شرايط فعلي بايستي اين تركيبات را بصورت دستي به برنامه وارد نماييم .

براي اين منظور از منوي  Defineدستور Load Combinations را اجرا مي نماييم .