صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

طرح نهایی کلینیک قلب 140صفحه – مطالعات کلینیک قلب 140صفحه ,رساله کلینیک قلب 140ص

مطالعات کلینیک قلب 140صفحه

مطالعات کلینیک قلب 140ص,رساله کلینیک قلب 140ص,پایان نامه کلینیک قلب 140ص,طرح نهایی کلینیک قلب 140ص,نقشه کلینیک قلب,دانلود پایان نامه کلینیک قلب,دانلود رساله کلینیک قلب,دانلود طرح نهایی قلب,دانلود نقشه کلینیک قلب,مطالعات پایه و زمینه کلینیک قلب,مطالعات تطبیقی کلینیک قلب,مطالعات کالبدی کلینیک قلب

 

بخشی از مطالب:

فصل اول:کلیات
1-1- مقدمه

با افزايش روز افزون جمعيت در سالهاي اخير و تجمع مردم بخصوص در مراكز شهري، رعايت اصول بهداشت توسط عموم طبقات مردم در سراسر كشور بيش از پيش ضروري به نظر مي رسد و به طور كلي نياز به احداث مراكز درماني جديد و مدرن كاملاً محسوس است. پيشرفتها و جهشهاي شگرف علم پزشكي به ويژه در سالهاي اخير، همراه با كاربرد روز افزون تجهيزات و سيستمهاي مدرن در امر تشخيص و درمان بيماريها و پژوهشهاي علمي و اهميت بازگشت سريع و تندرستي بيماران، موجب شده است كه اكثر جوامع توجه زيادي به برنامه ريزي و اداره بيمارستان معطوف دارند.
با توجه به تخصصي بودن اين کیلینیک لزوم مطالعه و بررسي تحولات علم پزشكي و روشهاي تشخيص، درمان، تحقيق در فضاها و تجهيزات مورد لزوم و ….. از اهميت خاص برخوردار مي باشد، در ضمن با توجه به شرايط خاص بيماران در نظر گرفتن امكانات رفاهي براي افراد بستري شده و همچنيني مراقبتهاي لازم پزشكي و امكانات خدمات لازم در الويت مي باشد.
در روند مطالعات خود با نگرشي چند جانبه به تمامي عناصر موثر در شگل گيري مجموعه سعي گرديده به موارد ذيل توجه خاص مبذول گرديده و پس از تجربه و تحليل، راه حل مناسبي ارائه گردد.

برای توضیحات بیشتر و دریافت رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…


1-1-1- شناخت 
عوامل و ضوابط بسياري در طراحي مراکز درمانی دخالت دارند كه ناديده گرفتن و يا كم بها دادن به يكي از عوامل از كارآيي بيمارستان و مراکز درمانی خواهد كاست، اين عوامل عبارتند از: عملكرد هر بخش و فضا – ارتباطات داخلي و خارجي، سازه، تاسيسات مكانيكي و برقي و …..
1-1-2- بررسي و مطالعه‌ي روشها و سيستمهاي معمول طراحي بيمارستان در داخل و خارج كشور و نقد آنها ( بهره گيري از اصول و روشهاي طراحي در غرب و تطبيق آنها با شرايط ايران مستلزم دقت بسيار است، چون آنچه كه در غرب تدوين و طراحي مي شود محصول انديشه فرهنگ، جامعه و اقليم ديگري است )
1-1-3- ضوابط و معيارها و تجزيه و تحليل بستر طرح
آب و هواي معتدل و مرطوب گرگان مسائل خاصي را ديكته مي كند كه در فرم كلي مجموعه و در جرئيات معماري ساختمانها تأثيرات بسزايي دارد.
1-1-4- دستيابي به شيوه اي بهينه در طراحي

1-2- تعریف طرح
نياز مبرم كشور به خدمات درماني و فضاهاي درمانگاهي و بيمارستان و نيز كمبود اين فضاها و خدمات ذكر شده در سطح كشور غير قابل ترديد است. با توجه به شمار بيماران كشوررو نسبت تعداد تخت به بيمار و نيز كمبود پرسنل درماني، پزشكي، ضرورت توجه به اين كمبود و احداث و توسعه مراكز خدماتي درماني و بيمارستانهاي عمومي و تخصصي كاملاً ملموس و محسوس است. اين نياز كما بيش در تمامي نقاط كشور وجود دارد و غالب نقاط ايران به نسبت محروميت نيازمند بيمارستان هستند.
با توجه به اين كه بيمارستانها و درمانگاهها در كدام جامعه، چه كشور و يا چه منطقه اي باشد و با چه نظام از نظامهاي ارائه دهنده خدمات بهداشتي و درماني واقع گرديده است، مي تواند عملكرد متفاوت داشته باشد. ولي اصول طراحي آن همگي واحد بوده و شامل تركيب اجزاء مختلف آن با يكديگر، حل ارتباطات و سيركولاسيون ميان آنها است. مسئله تركيب كردن اجزاء متعدد كه به ترتيب داراي عملكردهاي متفاوت باشند، در يك واحد كاري است بسيار دشوار، وليكن آنچه بيمارستان سازي را از اين هم مشكلتر مي سازد اين است كه يك بيمارستان هيچ وقت بناي مجزا و ايزوله اي نيست بلكه جزئي از اجتماع خود است و چون احتياجات هر اجتماع به مرور زمان تغيير مي كند، رابطه بين بيمارستان و اجتماع هم به صورت پيچيده اي تظاهر مي نمايد.
بديهي است كه طرحهاي مطلوب معماري به هر منظوري كه باشند فقط در صورتي
مي‌توانند كاملاً مفيد واقع شوند كه در آنها فضاهاي مختلف به تناسب نيازمنديهاي استفاده كنندگان طرح ريزي شده و متكي بر اصل تفكيك فضاهاي سرويس دهنده باشند. اين اصل در جهت بهتر كردن گردش كارها و تسريع فعاليتهاي مختلف بسيار مؤثر مي باشند.
1-3- بيماري قلبي
عارضه قلبي از نوع بيماريهاي خطرناك و جدي مي باشد. هر چند كه با پيشرفت علم پزشكي روشهاي كاملتري براي درمان اين بيماريهاي به دست آمده است، ليكن افراد مبتلا خود را در معرض يك خطر جدي احساس مي كنند.
انواع شايع اين عارضه بصورت، نارسايي قلبي، فشار خون، بيماريهاي دريچه اي، عضله اي و عروق و كرونر مي باشد. با توجه به بررسيهاي انجام شده بيماريهاي عروق و كرونر از شايعترين نوع بوده كه بيشترين آمار را به خود اختصاص داده و مهمترين علت مرگ و مير افراد مبتلا مي باشد. بيمار قلبي فردي است كه يكي از موارد ذكر شده به صورت، آريتيمي ( اختلال سيستم هدايت قلب ) ، تامپوناد ( افزايش حجم مايع داخل پريكارد) ، آنژين قفسه صدري ( درد قفسه سينه كه خون رسناني عضله قلب به اندازه كافي صورت نمي گيرد.) انفاركتوس قلبي، كارديوميوپاتي و ….. در او ظاهر مي شود.
1-4- بيمار اورژانسي
بيماريكه بصورت حاد دچار علائم قلبي-ريوي از قبيل درد قفسه سينه،تنگي نفس، محدوديت فعاليت، طپش قلب، علائم فشار خون بالا از قبيل سردرد و علائم شوك و كما گرديده به اورژانس قلب مراجعه نموده و توسط پزشك مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در صورت عدم وجود علائمي نظير شوك و كما از بيمار با توجه به نوع بيماري نوار قلب، عكس قفسه سينه و آزمايشات اوليه گرفته مي شود، و در صورت نياز تحت مونيتورينگ قلبي قرار مي گيرد و در نتيجه اگر بيماري از نوع آنژين صدري،، انفاركتوس قلبي، نارسائي قلبي، آريتيمهاي قلبي و پريكارديت باشد، بيمار در بخش c.cu بستري مي گيردد. در غير اين صورت بعد از 24-12 ساعت تحت نظر قرار گرفتن بيمار مرخص مي‌شود. در بعضي موارد نظير تامپوناد قلبي نياز به عمل جراحي اورژانس بوده و بيمارر بايد فوراً به اتاق عمل ارجاع داده مي شود.
1-5- بيمار سرپايي
در اين مورد بيمار به درمانگاه قلب مراجعه نموده و بعد از پذيرش توسط متخصص قلب ويزيت مي شود. جهت تمام بيماران قلبي يك نوار قلب، عكس قفسه سينه و آزمايشات اوليه برحسب مورد بيماري انجام مي گيرد. براساس تشخيصهاي اوليه، آزمايشات تخصصي تكميلي نظير تست ورزش ( جهت تأييد آنژين قلبي ) ، آنژيوگرافي ( جهت تشخيص رگهاي درگير ) و اكوكارديوگرافي( وضعيت پمپ قلب، دريچه هاي قلبي و پريكارد ) انجام گرفته و بر حسب تشخيص نهايي بيمار تحت درمان داروئي، بستري در بخش، عمل جراحي و يا بالون قرار گرفته و به بخشهاي مربوطه ارجاع داده مي شود.
براي درمان بيمار با جراحي اعمالي نظير گشاد كردن عروق توسط بالون حتي تعويض عروق قلبي، گشاد كردن دريچه اي يا تعويض دريچه هاي قلبي انجام مي شود. عمل بالون وقتي انجام
مي‌شود كه درگيري رگ آنچنان پيشرفته نيست و يا نمي شود شخص را عمل كرد. عمل بدين صورت مي باشد، با يك Guide داخل رگ شده، آنجا بالون باد مي شود سپس بلوكي كه باعث تنگي رگ شده پاره مي شود، و يا اگر دريچه تنگ باشد با بالون گشاد مي‌كنند.
در صورت كاهش ضربان قلب تحت نام sss ، عدم هماهنگي دهليز و بطن و يا علل خاص الكتريكال قلبي بيمار نياز به Pace Maker دارد. گذاشتن باطري قلب به دو صورت داخلي
(Parmanent ) و خارجي( Temporary ) انجام مي‌شود. در موارد اورژانسي Pace خارجي نصب مي‌شود و دائمي در قسمت آنژيوگرافي نصب مي شود. كنترل باطري با نوار قلبي انجام
مي‌شود. در ايران تنظيم باطري انجام نمي‌شود و فقط آن را تعويض مي‌كنند. اعمال بالون، آنژيوگرافي،آنژيوپلاستي و …. توسط متخصص داخلي قلب انجام مي‌گيرد.
1-6- مرگ و مير ناشي از بيماري قلبي
بيماري قلبي شايعترين نوع بيماري و مهمترين علت از كار افتادگي و مرگ و مير مي باشد. استرس و فشار عصبي، آلودگي هوا، ماشيني شدن زندگي ، كاهش فعاليت جسماني، استعمال دخانيات و … از علل و عوامل عمده اين بيماري مي باشد.
هر چند جمعيت جهان به طور دائم رو به افزايش است و بيماران بسياري از شهرها و روستا جهت معالجه به گرگان مي آيند و درصد اشغال تختهاي بيمارستاني توسط بيماران درگرگان كاملاً مشخص نيست ولي آمار افرادي كه فوت مي كنند به طور ماههانه منتشر مي شود
تعداد افراديكه هر ماهه فوت مي نمايند به جز موارد استثنايي در سالهاي مختلف كم و بيش با هم برابرند ولي درصد افراديكه به علت بيماريهاي قلبي فوت مي نمايند تدريجاً رو به افزايش است و بيماريهاي قلبي عمده ترين علت مرگ و مير را تشكيل مي دهد و براساس شواهد و آمار ها منتشر شده شايعترين نوع اين بيماري كه منجر به مرگ و مير نيز مي شود، بيماري عروق و كرونر است.
1-7- ارائه دلایل انتخاب موضوع
با توجه به بحران کمبود فضاهای درمانی و نیز عدم تناسب این فضاها با خصوصیات استفاده کنندگان من را بر آن داشت تا تحقیق و مطالعات خود را در طرح نهایی بر محور فضای درمانی تخصصی معطوف گردانم.
برای این منظور با مشورت اساتید محترم طراحی کلینیک درمانی قلب گرگان را انتخاب کردم که دستیابی و رسیدن به معیارهای قابل قبول در طراحی مراکز درمانی تخصصی با توجه به روحیات بیماران از اهداف اصلی این پروژه محسوب می شود.
مزیت این مراکز برای بیماران:
– کوتاه بودن زبان انتظار
– امکان مداوای تخصصی
– دسترسی به قسمت های تخصصی دیگر از جمله آزمایشگاه ها و آنژیوگرافی…
– عدم اختلاط در محیط درمان بیماری های مختلف
مزیت این مرکز برای پزشکان:
– ساعات کاری منظم تر
– تبادل و بهره گیری از همکاری سایر پزشکان
– استفاده مناسب از امکانات تشخیص و درمانی موجود در مجموعه
– احساسی تعلق بیشتر در محیط
ضرورت این مرکز در استان:
– ایجاد مرکز تشخیص و درمانی بیماری های قلب و عروق در استان
– گردهم آوری امکانات مختلف تشخیص و درمانی
– صرفه جویی در وقت و هزینه که مراجعه به مطب های خصوصی را کاهش می دهد.
– بهبود شاخصه های بهداشتی و درمانی
ضرورت این مرکز در شهر ستان گرگان:
– عدم وجود مرکز تخصصی قلب
– فاصله نسبتا زیاد با تنها مرکز تخصصی قلب در استان در شهرستان کردکوی
1-8- هدف از انتخاب پروژه:
با توجه به مطالب ذكر شده و رشد روز افزون جمعيت و كمبود فضاهاي درماني در ايران بخصوص در مناطق نوساز شهرها از جمله گرگان نياز به احداث مجتمع هاي درماني به شدت احساس مي شود. از طرفي پيشرفت هاي پزشكي و تكنولوژي در آستانه هزاره سوم و توجه هر چه بيشتر به بهبود فيزيكي بيماران و تقويت روحي آن ها لزوم تغيير در معماري بيمارستان و فضاهاي درماني كه بطور معمول فضاهاي خشك و عاري از هرگونه تنوع را مشخص تر مي كند. با در نظر گرفتن اين مطالب در طراحي پروژه اخير سعي شده است علاوه بر اينكه گامي در جهت رفع كمبود فضاهاي درماني برداشته مي شود از نظر نوع فضاهاي ساخته شده تحول به وجود آورده شود.
در طراحي و تركيب فضاهاي مختلف سعي شده تا از طريق توجه به خصوصيات رواني فضاها، فضايي پويا و متنوع براي پزشك و بيمارستان و … بوجود آيد.

1-9- نتیجه گیری
در طراحی فضاهای درمانی طرح هایی بر پایه این عقیده که طرح و عملکرد دائمی هستند، مردود می باشد زیرا کلیه ساختمان های مربوط به امور بهداشتی مرتبط در حال تغییر و تبدیل می باشد.
چگونگی تضمین پیشرفت یک موسسه مرکب از چندین بخش مشکل است زیرا که می تواند سبب بوجود آمدن ساختمانی شود که دیر یا زود مانع انجام خدمات آن موسسه به علت گسترش و تغییرات خواهد شد.
بنابر توضیحات فوق ساختمان باید دارای امکانات کافی و قابل توسعه باشد و توضیح بیشتر اینکه فن طراحی و خط مشی ساختمان باید به گونه ای باشد که امکانات برای تغییر داخلی و آراستن مجدد اتاق ها فراهم باشد.
بنابراین فضاها و ساختمان ها باید:
– امکانات کافی داشته باشد.
– انعطاف پذیر باشد.
– قابل توسعه باشد.
به امید آنکه واحدهای درمانی در کشورعزیزمان از حالت مکان هایی کسالت آور و غمبار بالاخص برای بیماران به محیطی آرام ، امیدوارکننده به زندگی و شادی آور، نه فقط برای بیماران بلکه برای ملاقات کنندگان و کارکنان تبدیل شود.
فصل دوم: شناخت

2-1-تاریخچه
بیمارستان نهادی است اجتماعی که بر حسب ضرورت تداوم حیات و حفظ بقای انسانها و بازگشت به تندرستی و معالجه امراض به تدریج در تاریخ زندگی اجتماعی مردم پدیدار گشته است و همراه با تکامل توسعه علوم و فنون و مهارت ها و شیوه زندگی و طی طولانی در شکل امروزین خود به عنوان یک نیاز در جوامع بشری نمایان شده است . بنابراین تاریخ بیمارستان و تاریخ پزشکی در هم آمیخته و در حقیقت رشد و پیشرفت بیمارستان متاثر از پیشرفت و توسعه روز افزون دانش و تکنولوژی پزشکی ( به ویژه در سده حاضر ) است . پزشکی از پر سابقه ترین نهادهای اجتماعی فرهنگی است که به علت پیوستگی و قرابت آن با حیات انسانی از پدیده هایی است که انسان به طور مستقیم با آن در تماس می باشد و بدین لحاظ است که بررسی تاریخی ریشه های آن را در مذهب اسطوره شناسی سنت ها و آداب و رسوم اجتماعات گوناگون نشان می دهد.
بنابراین پزشکی به صورت بخشی از نیاز انسان و تمایل او به بقا سابقه ای بس طولانی داشته است . مدارک تاریخی نشان میدهد که تحولات مربوط به امر پزشکی در بابل 6000 سال قبل یعنی 4000 سال پیش از یونان آغاز گشت . مذهب بابل مبتنی بر وجود خدایان متعدد بوده است . برخی از این خدایان به عنوان مکافات گناهی که بندگان مرتکب می شدند آنان را بیمار میکردند . اعتقادات و آگاهی های پزشکی بابل از آنها که جنبه باستانی داشته و یا آنهایی که از اقوام دیگر اخذ شدند به تدریج در جامعه پزشکی آشور رسوخ کرد و به طوریکه آشور نیز اعتقاد پیدا کرد سلامتی و بیماری از طرف خدایان به بندگان اعطا می گردد . یکی از جنبه های طبابت در آشور پیدایش بهداشت عمومی بود که به وسیله مقررات شدید مذهبی به موقع اجرا گذاشته می شد . تاریخچه پزشکی مصر نشان میدهد که این کشور وارث یکی از کهن ترین سنت های پزشکی بوده است . مصریان پدر طب را “ایزیس “و تدوین کننده آن را «هرمیس»می دانستند. در 3500 سال پیش از میلاد طبیب مشهوری به نام«ایمهوتپ»در مصر زندگی می کرد که به مقام الوهیت رسیده بود . در منطقه دیگر آسیا در سرزمین هندوستان تاریخ طب از قدمت بسیار برخوردار است . می توان گفت که هندوان از نخستین ملت هایی بوده اند که به ساختن بیمارستان مبادرت ورزیدند.
دورساله یا دو خلاصه در کتب الهی و مذهبی هندوان دیده می شود : یکی رساله جراحی دوم رساله پزشکی در این دو رساله یا دو خلاصه مطالبی «بیمارستان » و ملازمین آن یعنی پرستاران دیده می شود . در رساله جراحی از اعمال دستی و پیوند بینی و پوستی و بیماریهای گوناگون چشم جلب توجه می نماید . آریائیها ی قدیم بهداشت و پیشگیری از بیماریها را به وسیله روش های خاص خود در صدر وظایف خویش می شناختند و می کوشیدند که با آیین ویژه کفن و دفن مردگان خود رتا گسترش بیماریها که به وسیله اجساد انسانها و جانوران به موجودات زنده دیگر انتقال می یابد و تندرستی آنان را در معرض خطر قرار می دهد جلوگیری کنند . برای عملی کردن این روش آریاییها در دستگاه حکومتی و دسته ها و اقوام کشور مقرار ت و فرمان های درست پزشکی و بهداشتی داشتند . مثلا یکی از پر اهمیت ترین این فرامین دور کردن جسدهای انسان ها و حیوانات از خانه و محیط زیست شهر و سالم دور کردند و به بیمارستان ها و یا مراکز درمانی دیگر انتقال داده شوند در بیمارستان ها و مراکز درمانی اینگونه بیماران فقط با پزشکان معالج خویش و پرستاران و دیگر موظفین و مراقبین و مسوولین در تماس بودند و نیز ملاقات بااین گونه بیماران دارای ضوابط پزشکی خیلی دقیق بوده در کتیبه های مصری داریوش را به سبب ایجاد بیمارستان ها و آموزشگاه ها و امور آبیاری و تسهیل حمل و نقل و تکمیل نخستین ترعه میان دریای سرخ و مدیترانه که همه از اقدامات ایرانیان بود «نیکوکار بزرگ »لقب داده اند .

 

2-2- بیمارستانهای ایران
ایرانیان در ایجاد و اداره بیمارستان ها پیشرو ملت متمدن بوده و بیمارستان در عالم اسلام و جهان پیشرفته از طریق ایران شناخته شده است . بیمارستان ها به دو دسته بیمارستان های ثابت که به صورت بنایی در نقطه های خاص مستقر بوده است و بیمارستان های صحرایی یا سیار، یعنی بیمارستانهای اردوهای جنگی ، تقسیم می شد . وسایل و تجهیزات بیمارستان های صحرایی ، همرام با قشون از نقطه ای به نقطه دیگر حمل می‌شد و در هر محلی که سپاه استقرار می یافت بیمارستان نیز برپا می‌گردید . از بیمارستان های معروف آن دوره به بیمارستان «ری» می توان اشاره کرد که در سده سوم و چهارم هجری در ایران بوده و رازی برای مدتی ریاست آن را به عهده داشته است . بیمارستان نیشابور که به فرمان خواجه نظام الملک در نیشابور ساخته شد و به دست مغول ویران گشت و بیمارستان اصفهان که احتمالا در عهده آل بویه ساخته شده بود .
2-3- وجه تسمیه بیمارستان 
بیمارستان واژه‌ای فارسی است که کوتاه شده آن در عربی ،« مارستان» است . این کلمه، نامی است مرکب از« بیمار+ ستان ادات مکان» و آن خانه یا عمارتی است که بعضی حکومت ها یا افراد نیکوکار، در برخی از شهرها می سازند و در آنجا پزشکان حقوق بگیر دولت یا موسسات نیکوکاری ، بیماران را به طور رایگان درمان می‌کنند. عمارت و خانه ای که جهت بیماران بنا شده و در آنجا بیماران بی بضاعت و بی کس را پذیرفته و مجانا و بلاعوض آنان را تداوی کرده و دوا و غذا می‌دهند و پرستاری می‌کنند. نام بیمارستان فارسی است زیرا بیمار به مریضان گفته می‌شود و ستان به معنی جای است و نام بیمارستان «اخشندوکین» است . مریضخانه ، دارالمرضی و دارالشفا نیز مترادف بیمارستان است . در برخی مدارک ، داروخانه و بیت الادویه نیز گاها بجای بیمارستان یا درمانگاه به کار می‌رفته است . بیمارستان از آغاز به عنوان درمانگاه های عمومی بود که در آن همه بیماری های داخلی ، جراحی ، چشم و روان درمان می شد تا اینکه بر اثر گذشت زمان و نا به سامان شدن کارها و بی توجهی ، بیمارستانها در بسیاری از نقاط به ویرانه‌هایی تبدیل شدند و تنها در آن دیوانگان باقی ماندند .از این رو از کلمه مارستان یا بیمارستان گاهی مفهوم دیوانه خانه به ذهن می‌آمد. شیخ فریدالدین عطار در تذکره الولیا از قول فضیل بن عیاض گوید: دنیا بیمارستان است و خلق درو چون دیوانگان و دیوانگان در بیمارستان در غل و قید باشند .
2-4-تشکیلات بیمارستان 
2-4-1- جایگاه و اهمیت بیمارستان های ایران
بیمارستان های ایران و برخی دیگر از مناطق جهان اسلام ، در دوره اعتلای خود ، جایگاه درمان ، پژوهش و آموزش پزشکی بودند .جایگاه بیمارستان‌ها در خوش آب و هواترین قسمت های شهر قرار داشت و به سبزه و درخت آراسته بود . محمدبن زکریای رازی برای تعیین محل بیمارستان بغداد دستور داد تا قطعاتی از گوشت را در ناحیه های مختلف شهر بیاویزند و آنجایی که گوشت دیرتر فاسد شده بود را به عنوان محل بیمارستان برگزید. معمولاً پزشکان معروف ، به درمان مردم غنی پرداخته و توده فقیر را به آنها دسترسی نبود . پزشکانی مانند محمدبن زکریای رازی و یا محمود بن الیاس که ناداران را در مطب یا خانه خویش به رایگان درمان کرده و در واقع مخارج دارویی آنها را تامین نموده و گاهی نیز کمک خرجی در اختیارشان قرا ر می‌دادند نادر بودند . اگردر شهری بیمارستانی موجود بود ، در آن ناداران ، مسافرین و بی کسان به رایگان درمان می‌شدند .
در بیمارستان های ایران ، از درمان یهودیان ، مسیحیان و پیروان دیگر ادیان نیز دریغ نداشتند.در آمد بیمارستان از وقفیاتی تامین می شد که همراه با بیمارستان ایجاد شده بود .این وقفیات شامل خانه ها ، مغازه ها، بازارها ، آسیاها، ده ها ، زمین ها ، کاریز ها و غیره بود. این درآمدها برای تامین حقوق کارکنان بیمارستان‌ها ، هزینه های غذا، بستر و پوشش‌، داروها ، وسایل لازم و تعمیرات بیمارستان به کار می‌رفت . بیمارستان تحت نظر سلطان یا حاکم وقت به وسیله یک مدیر یا متولی اداره می‌شد. در مجاورت بیمارستان های بزرگ یک مدرسه مذهبی به نام «دارالشفا » و یک مسجد وجود داشت .
2-5-بخشهای مختلف بیمارستان 
بیمارستانهای کهن و مجهز ایران و سایر مناطق جهان اسلام به دو قسمت مربوط به زنان و مردان تقسیم شده و در هریک از آنها به ویژه در قسمت مردان بخشهای زیر وجود داشت:
بیماریهای داخلی امراض گوارشی خصوصا اسهال خونی بیماریهای واگیر جراحی و درمان زخم ها و شکستگی استخوان ها بیماری های چشم بیماری های روانی داروخانه یا بیت الادویه و همچنین درمانگاه مربوط به بیماران سرپایی (غیر بستری ) از قسمت های اصلی بیمارستان ها بود . در این بیمارستان ها افراد مختلفی اعم از طبیب ، جراح ، کحال ، رگ زن (فاصد ) ، شکسته بند ، داروکوب و شربت ساز(عطار ) ،خازن ،پرستار ، رخت شوی ، آشپز ، نگهبان و سایر خدمات فعالیت داشتند . معمولا در جوار بیمارستان ، مسجدی هم برای انجام فرایض دینی کارکنان و بیماران بهبود یافته بنا می شد و فردی روحانی آن را اراده می کرد . در کنار برخی از بیمارستان های بزرگ ، قبرستانی یافت می شد که در آن بیماران فوت شده بی سرپرست را دفن می نمودند.
در اواخر سال 1299 و اوائل سال 1300 شمسی بنگاه پاستور ایران در تهران تاسیس شد . در سال 1300 مدرسه داروسازی وابسته به مدرسه طب دارالفنون شروع به کار نمود . در سال 1310مدرسه رادیولوژی تکمیل شد و در سال 1313 بیمارستان فیروزآبادی در تهران و جذام خانه مشهد بنیاد نهاده شدند و در سال 1320اداره کل صحیه مملکتی به وزارت بهداری تبدیل شد. در اروپا در دوره قرون وسطی دانش پزشکی تحت تسلط کلیسا در آمد و به هر ترتیب بیمارستان از دوره قرون وسطی تاکنون«به ویژه در اروپا » تحولاتی را پشت سرگذاشته که می‌توان آن را به سه دوره متمایز تقسیم نمود :
1- نظام سنتی
2-ملی شدن مراکز درمان و جدایی مذهب از درمان
3- تخصص گرایی و توسعه مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها
بيمارستان هايي كه در سرزمين هاي اسلامي قرار داشتند به شرح زير بوده است:
– اولين بيمارستان (دارالمرض)، سال 86 هجري در دمشق.
فعاليت اين بيمارستان محدود به نگهداري جذاميان و معلولين بوده است.
– بيمارستان رشيد، سال 171، در بغداد.
– بيمارستان ري، سده سوم و چهارم در ايران، كه توسط رازي، پزشك نامدار ايراني، اداره مي شده است.
– بيمارستان در بيت المقدس، قرن پنجم هجري.
– بيمارستان عضدي، سال 372 در بغداد.
– بيمارستان نيشابور، به فرمان نظام الملك در نيشابور ساخته شد و به دست مغول ها ويران گشت.
– بيمارستان اصفهان، عهد آل بويه در قرن ششم.
– بيمارستان نضيين، انطاكيه، صغير و كبير در دمشق.
2-6-بیمارستان در حال
بیمارستان محلی است که از طریق یک تشکیلات مشخص که بر اساس نوع بیماری های بیماران ،با وسائل لازم از نظر پرسنلی و تکنیکی بنحو منطقی و معقول بهبود حال بیماران بررسی و تعیین می شود شکل می گیرد .دقت در تعریف این موضوع بمنظور اساس کار در بوجود آمدن یک بیمارستان بدان لحاظ مهم است که در آن عملی تولیدی برای یک اجتماع انجام می گیرد« بیمار بایستی در آن سالم گردد».
در آن به انسان آمادگی دوباره داده می شود تا عنصری مولد برای اجتماع شود.هر قدر عمل تولیدی بیمارستان بر اساس سیستم معقول تری قرار گیرد امکان خودسازی جسمی و روحی افراد که از طریق بیمارستان میسر می گردد، راحت تر انجام می پذیرد .لذا بیمارستان محیطی است متعلق به مردم و باید به مردم در حد معقول سرویس دهد.
2-7- باز زنده سازی بیمارستان 
واکنش متقابل بسیاری از بیمارستان ها طی سال های اخیر، تغییر دادن شیوه های کهن برنامه ریزی به سوی گروه بندی کردن عملکرد بیمارستان ها است، این مراکز حداقل از سه نظر اشتراک دارند، غیر مرکزی بودن سرویس های داخلی، غیر تخصصی کردن کلیه عملکرد ها و ارائه ی کارهای اسنادی به روال کاملاً ساده و طبیعی. مسئولیت هر بیمار به یک تیم کوچک از کارکنان(در هر نوبت کاری، دو یا سه نفر) واگذار می شود که هرکدام در رشته ای تعلیم دیده اند. نتیجه تداوم مراقبت از بیمار طی اقامت او در بیمارستان است که با روش های پیشین و سر گردانی او بین انبوهی از مراقبان بسیار متفاوت است. جداول خاصی استفاده می شود که کلیه عملکرد ها و برنامه های درمانی در آن پیش بینی شده است. بدیهی است سپردن این جداول به کامپیوتر نقش بسیار مهمی در تبادل سریع و مدیریت اطلاعات خواهد داشت.
2-8-بیمارستان در آینده
تاکنون راجع به بیمارستان با فرم های معمولی بحث به میان آمده است و دراین بخش سعی شده است درباره اهمیت کارکردی با روشی پیشرفته و حساب شده بحث نمائیم قبل از هر چیز باید توجه داشت که طرح نقشه بیمارستان ایده آل خلق الساعه و یا برتصویر ایده ای طولانی نمی باشد ، بلکه روشی است که باید طبق آن قدم برداشت . اصراری نیست که این روش از ما باشد بلکه لازم است که آزمایش شده بود ه و در عمل بتواند دارای عملکرد باشد . وقتی قرار است طرحی راجع به بیمارستان در آینده کشیده شود مشکل است خطی کشید بین منطق و تخیل حرکت نماید . از آلفرد لوس معمار و دکتر مکلین در مجله مدرن هاسپیتال در اوت سال 48 مقاله ای آمده است که جالبترین قسمت آن آینده نگری آنها راجع به راهروهای دو طرفه در واحد پرستاری می باشد و قسمت عمده سرویسهای پزشکی بطرف انتهای راهروها و کریدورها کشیده می شود که بنظر اگر کریدورها موازی باشند مورد استفاده بیشتری دارند .
همچنین بنظر آنها بغیر از طبقه همکف در بیمارستانها ، واحد پرستاری در تمام نقاط موجود است و بقیه قسمتها از یکدیگر مجزا می باشند . قسمتهای تشخیص بیماری و استراحت بیمار که دارای 200 تا 250 تختخواب هستند بصورت عمودی رشد می کند . معمار دیگری انقلاب بزرگی در طب و در نتیجه درطرح آن می بیند وی معتقد است که جهت قابلیت تغییر برای جایگزینی فضاها لازم است که دهنه های بزرگ جای ردیف ستونها را در طرح بگیرد . معمار دیگری می گوید پیشرفت های زیادی از نظر تکنولوژی در بیمارستان بوجود خواهد آمد . بنظر وی بیمارستان آینده با وجود آنکه از موادی ساخته خواهد شد از قابلیت تغییر زیادی برخوردار خواهد بود دکتران از دستگاههای تکنولوژیکی استفاده خواهند کرد. این نویسنده پیش بینی می کند که در عوض سرویسها ی تشخیص بیماری و یرویس های مربوط به بهبودی بیمار در یک بیمارستان کوچک شده و قسمت اداری بیمارستان بزرگ خواهد نتایج عملی تاکنون بسیار کم است و ممکن است احتیاج باشد که دائما برنامه ریزی کامپیوتر تغییر کند زیرا که الگوی روش پزشکی نیز دائما در حال تغییر است . یکی از آژانسهای دولت آمریکا که در طرح برنامه ریزی بیمارستان ها تخصص دارد مشغول طرح و بررسی یک بیمارستان تجربی است . اساس این بیمارستان بر این محور است که تمام کارهائی که با ماشین می تواند انجام شود را از انسان گرفته و آن را توسعه داده و در اختیار سیستم های پیشرفته الکترونیکی قرار دهد .

 

 

 

 

فهرست مطالب:

فصل اول:کلیات
1-1-چکیده
1-2-مقدمه
1-3-تعریف طرح
1-4-بیماری قلبی
1-5-بیمار اورژانسی
1-6-بیمار سرپایی
1-7-مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی
1-8-ارائه دلایل انتخاب موضوع
1-9-هدف از انتخاب پروژه
1-10-نتیجه گیری
فصل دوم:شناخت
2-1-تاریخچه
2-2-بیمارستانهای ایران
2-3-وجه تسمیه بیمارستان
2-4-تشکیلات بیمارستان
2-4-1-جایگاه و اهمیت بیمارستان های ایران
2-5-بخشهای مختلف بیمارستان
2-6-بیمارستان در حال
2-7-باز زنده سازی بینارستان
2-8-بیمارستان در آینده
2-9-عوامل اجتماعی موثر در بیمارستان
2-10محیط بهداشتی و پزشکی
فصل سوم:بررسی نمونه های داخلی و خارجی
3-1-معرفی بیمارستان قلب تهران
3-1-1-زیرزمین
3-1-2-طبقه همکف
3-1-3-طبقه اول
3-1-4-هال ورودی و پذیرش
3-1-5-نواقص و کمبودها
3-1-6-درمانگاه
3-1-7-اورژانس
3-1-8-سلف سرویس
3-1-9-پاتولوژی
3-1-10-اشعه ایکس
3-2-بیمارستان قلب کردکوی
3-2-1-طبقات ساختمان
3-2-2-ساختمان دوم،آنژیوگرافی
3-3-بیمارستان شولوزان
3-3-1-بخش جراحی
3-3-2-داروخانه در سطح چهارم
3-4-بیمارستان آکولی
3-4-1-برنامه معماري
3-5-بیمارستان كارولينا
3-6-بیمارستان يوتا ولي
3-7-بیمارستان قلب اينديانا
3-8-نتیجه گیری
فصل چهارم:ضوابط طراحي بيمارستان
4-1-تعریف بیمارستان
4-2-تیپولوژی
4-2-1سیستم پاویون
4-2-2سیستم متراکم
4-3-درمانگاه
4-3-1-درمانگاه مستقل
4-3-2-درمانگاه بیمارستانی
4-3-3-درمانگاه اورژانس
4-4-کلینیک پزشکان
4-4-1-انواع کلینیک پزشکان
4-5-طراحی بناهای درمانی
4-6-مقررات عمومی
4-7-شرایط بهداشتی بخشها
4-8-معیارهای برنامه ریزی وطراحی بیمارستان
4-9-بیمار
4-10-اتاق بستری بیمار
4-11-تسهیلات مورد لزوم اتاق بستری
4-12-بخشهای بستری در بیمارستان قلب و عروق
4-13-مراقبت ویژه
4-14-ضوابط شهرسازی موثر بر طرح
4-15-شرایط تاسیس وبهره برداری
4-16-شرایط ساختمانی
4-17-شرایط ارزشیابی
4-18-اندازه قطعات
4-19-مقررات ساختمان
4-20-همجواریهای مناسب
فصل پنجم:مباني نظري
5-1-مبانی نظری
5-2-تئوریهای مرتبط با موضوع
5-2-1-انسان طبیعت معماری
5-3-طراحی داخلی
5-4-کندوکاوی کوتاه بر مبانی نظری زیبایی شناسی
5-5-رنگ عامل نشاط بخش
5-5-1-کاربرد در درمان بیمار
5-6-صدا عاملی آرامبخش یا استرس زا
5-7-حضور طبیعت در بیمارستان
5-7-1-در فضای سبز
5-7-2-در پیاده روها
فصل ششم :برنامه ريزي فيزيكي
6-1-برنامه ریزی عملکردهای درمانگاه
6-1-1-سیرکولاسیونهای اصلی درمانگاه
6-1-2-انتظار پیش از پذیرش
6-1-3-سیرکولاسیون کادر
6-1-4-سیرکولاسیونهای وسایل در درمانگاه
6-2-برنامه ریزی فیزیکی
6-2-1-تقسیم بندی فضاهای درمانگاه
6-2-2-سیستم ادغام مصاحبه ومعاینه
6-2-3-سیستم تفکیک مصاحبه ومعاینه
6-2-4-فضاهای مکمل
6-3-اتاق نوار قلب
6-3-1-اکوکاردیوگرافی
6-3-2-تیلت تست
6-3-3-هولتر مانیتورینگ
6-3-4-تالیم اسکینگ
6-3-5-آنژیوگرافی
6-4-رادیولوژی
6-4-1-اتاق بررسی گزارش نویسی
6-4-2-تاریکخانه
6-5-آزمایشگاه کلینیکی
6-6-داروخانه
6-7-بخش اداری
6-8-پذیرش
6-9-صندوق
6-10-خدمات وپشتیبانی
6-10-1-اتاق غذاخوری
6-10-2-کاخداری
6-11-تدارکات مرکزی استریل
6-11-1-تجهیزات استریل
6-12-جمع آوری زباله
6-13-رختکن کارکنان
6-14-انبارها
6-15-اتاق نظافت
6-16-اتاق کار کثیف
6-17-سرویسهای بهداشتی
6-18-اتاق استراحت کارکنان
6-19-مراقبتهای ویژه قلبی
6-20-پیش ورودی
6-21-اتاق ایزوله
6-22-اتاق بستری یک تختخوابی
6-22-1-اتاق بستری چند تختخوابی
6-23-معاینه ومعالجه
6-24-واحد پرستاری
6-24-1-شای سرویس مرکزی
6-24-2-شمای یک راهرویی
6-24-3-شمای مربع شکل
6-25-بخش اورژانس
6-25-1-برنامه معماری بخش اورژانس
6-26-بخش اعمال جراحی
6-26-1-جهت
6-27-ضوابط طراحی فضاهای عمومی بیمارستان
6-27-1-ورودیها
6-27-2-راهروها
6-27-3-آسانسورها
6-27-4-راه پله
6-27-5-سطح شیبدار
6-27-6-راههای فرار
6-27-7-پله فرار
6-27-8-پارکینگها
6-28-خیابانها در بیمارستان
6-29-پیاده روها
6-30-کف سازی
6-31-دیوارها
6-32-سقفها
6-33-سازه
6-33-1-مصالح ساختمانی
6-33-3-سرعت و تداوم عملیات اجرایی
6-33-3-زلزله
6-33-4-درزهای حرارتی وجدا کننده
6-34-تاسیسات
6-34-1-تاسیسات مکانیکی
6-34-2-تاسیسات الکتریکی
6-34-3-انتخاب سیستم
6-35-تاسیسات بهداشتی
6-35-1-سیستم توزیع آب در محوطه
6-35-2-سیستم توزیع آب در داخل ساختمان
6-36-فاضلاب
6-36-1-نحوه جمع آوری فاضلاب محوطه
6-37-پیش بینی توسعه آینده
6-38-محاسبه فضاها وریز فضاها
منابع

 

 

 

خرید نقشه:

نقشه اتوکد کلینیک قلب کلیک کنید.

 

 

 

تصاویر فایل:

دانلود رساله کلینیک قلب,رساله کلینیک قلب,رساله معماری کلینیک قلب,مطالعات معماری کلینیک قلب11-23-2015 4-01-27 PM11-23-2015 4-01-53 PM

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  •  فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: 7 مگابایت

************************************************************************************

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – 10 صبح تا 4 عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

************************************************************************************

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان