پایان نامه موزه سکه 149 صفحه + نقشه ها و پوسترهای طراحی,مطالعات و رساله موزه سکه بهمراه نقشه ها ,رساله موزه,طرح موزه سکه,نقشه موزه سکه,مطالعات زمینه موزه سکه,مطالعات تطبیقی موزه سکه,برنامه فیزیکی موزه سکه,ظوابط طراحی موزه سکه

 

شناخت موضوع :(موزه)
تعريف موزه:
موزه مكان گردآوري، نگهداري، مطالعه و بررسي كردن و نيز به نمايش گذاشتن نعمتهاي فرهنگي يا طبيعي به منظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به اين مجموعه ها و لذت بردن از آنهاست.

معناي لغوي و اصطلاحي موزه:
نام موزه از لغت فرانسوي “Musee ” گرفته شده و به معناي مكاني است كه مجموعه بزرگي از آثار باستاني و صنعتي و چيزهاي گرانبها را در آن به معرض نمايش مي گذارند و دانشمندان و پژوهشگران و هنرمندان و علاقه مندان از آن استفاده مي كنند.
كلمه موزه را فرانسويان از لغت يوناني گرفته اند. موزه نام تپه اي در آتن بوده است كه در آن عبادتگاهي براي موزه ها ساخته شده بود.
نگاهی گذرا به تاریخچه موزه و موزه داری در ایران و جهان:

برای توضیحات بیشتر و دریافت رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

تاريخچه موزه در جهان:
در دوران نوسنگي انسان مجموعه اي از صدف، گوش ماهي، نسگوينده و استخوان جانوران را گردآوري و از آن براي تزئينات استفاده مي کرد.
در مراحل بعد تمدن اين مجموعه ها بيانگر شيوه هاي اعتقادي و آييني اقوام مختلف گرديد.

تاريخچه موزه ايران:
تاریخ تشكیل اولین موزه در ایران را باید در گنجینه های گرانبهایی كه باستان شناسان به دست آورده اند، جستجو كرد.

ایرانیان برای رهایی از آسیب بیگانگان گاهی گنجینه های گرانبهایی مانند كلوزر، كلماكره و مجموعه سفال آبگینه گرگان را درون چاه ها و حفره هایی پنهان می كردند.

اولین بار به دستور ناصرالدین شاه قاجار در داخلكاخ سلطنتی گلستان، تالاری به موزه اختصاص یافت كه سپس همین مكان با ملحقاتی غنی تر شد و به نام موزه “همایونی” گشایش یافت.

اهداف موزه:
• گردآوري، حفظ و نمايش آثار هنري معاصر و گسترش سطح شناخت جامعه
• شناساندن هنرهاي معاصر اصفهان، ساير استانهاي ايران و هنر معاصر بين الملل
• عرضه و نمايش دائمي هنرهاي معاصر و ساير كشورها
• آشنا نمودن مردم و خصوصاً هنرمندان با هنرهاي معاصر
• برقراري ارتباط با موزه ها و مراكز حفظ، آموزش و اشاعه هنر معاصر در ايران و ساير كشورها
• برنامه ريزي و ارائه طرح هاي لازم براي تشويق، تحقيق و پژوهش در زمينه هنرهاي معاصر
• ايجاد برنامه هاي آموزشي جهت آشناسازي جامعه و خصوصاً هنرمندان با هنر معاصر از طريق برگزاري جلسات سخنراني، برنامه بازديد، گردهمايي، انتشار كتاب و مجله، امور سمعي و بصري، مرمت آثار و انجام خدمات فني
• ايجاد بانك اطلاعات هنرمندان معاصر ايران

عمده فعاليتهاي موزه:
• برپايي نمايشگاههاي هنري در سطوح استاني، ملي و بين المللي
• برگزاري جلسات سخنراني و سمينارهاي تخصصي در ارتباط با رشته هاي مختلف هنري
• گردآوري، حفظ، مرمت و نمايش آثار هنري نفيس
• آشنا نمودن مردم و هنرمندان با هنرهاي معاصر
• برقراري ارتباط با موزه هاي و مراكز فرهنگي، هنري داخلي و خارجي

انواع موزه ها
موزه ها را به شكلهای گوناگون طبقه بندی كرده اند:
• موزه های تاریخ و باستان شناسی
• موزه های فضای باز
• موزه های مردم شناسی
• كاخ موزه ها
• موزه های هنری
• موزه های علوم و تاریخ طبیعی
• موزه های منطقه ای (محلی)
• موزه های سیار (گردشی)
• پارك موزه ها
• موزه های سلاح (نظامی)
• موزه های اندیشمندان (خانه هنرمندان)
• موزه صنایع دستی:(موضوع پروژه)

موزه تاریخ و باستان شناسی:
موزه تاریخ و باستان شناسی دید تاریخی دارند و بیانگر سلسله ها و دوره های تاریخی هستند. بیشتر این آثار بر اثر كاوش های باستان شناسی به دست آمده اند و بیانگر فرهنگ و تمدن گذشته و تلفیق كننده علم، هنر و دانش یك ملت یا یك قوم هستند. چنین موزه هایی مادر نیز نامیده می شوند.موزه ملی ایران ” موزه ملی” ورسای” در فرانسه و موزه تاریخ در واشنگتن از این نوع هستند.

موزه فضای باز:
موزه فضای باز با ایجاد این نوع موزه ها می توان به معرفی یافته ها و داده های مهم باستان شناسی كمك بزرگی نمود. زمانی كه كاوش علمی باستان شناسی منجر به نتایج مطلوب و كشف آثار ارزشمند غیر منقول می شود و قابل انتقال به موزه ها نیست، با فراهم آوردن شرایط و امكانات لازم، مكان مورد نظر را جهت بازدید عموم مهیا می نمایند.
این امر در اصطلاح به موزه فضای باز مشهور است. از جمله این موزه ها می توان به تخت جمشید در شیراز و محوطه تاریخی هگمتانه در همدان اشاره نمود.
این موزه ها در دیگر كشورها مانند چین، یونان و برخی از كشورهای اروپایی نیز معمول است. در استان خراسان محوطه تاریخی ” بندیان” در گز كه دارای گچ بری های بسیار زیبایی از دوره ساسانیان است و همچنین محوطه تاریخی ” شادیاخ” نیشابور می توانند مكان مناسبی برای این امر باشند.

موزه های مردم شناسی:
موزه های مردم شناسی فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاك و سنن اجتماعی حاكم بر جامعه را نشان می دهند. موزه مردم شناسی تهران و حمام گنجعلی خان كرمان از این نوع هستند.

كاخ موزه ها:
كاخ موزه ها بنا یا اثر تاریخی هستند كه از گذشتگان به دست ما رسیده و بیانگر وضعیت و نحوه زندگی صاحبان آن است .ممكن است در این بنا اشیای تاریخی و نیز آثار هنری از جمله نقاشی روی دیوار، كچ كاری و … وجود داشته باشد.
كاخ موزه ها معمولاً در مراكز حكومتی به وجود می آیند. هدف از تأسیس این موزه ها به نمایش گذاشتن اثر و بنای تاریخی و نیز عبرت آموزی است. مجموعه كاخ های سعدآبادتهران و باغ ملك آباد مشهد از این نوع موزه ها هستند.

موزه های هنری:
موزه های هنری انواع هنرهای تجسمی وتزیینی كه از زیبایی شناسی بالایی بر خوردارند را به نمایش درمی آوردند و معمولأ بازدید كنندگان زیادی نیز دارند. موزه هنرهای زیبا در تهران و موزه هنرهای تزیینی در اصفهان از این نوع هستند.

موزه علوم و تاریخ طبیعی :
موزه علوم و تاریخ طبیعی تجربه های علمی بر اساس شواهد و وسایل تاریخی- طبیعی را كه در بر گیرنده گونه های مختلف گیاهی به ویژه جانوان است را به نمایش می گذارند. موزه تاریخ طبیعی اصفهان و موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد از این نوع هستند.

موزه های محلی یا منطقه ای :
موزه های محلی یا منطقه ای بیانگر و نمودار فرهنگ یك منطقه و یا یك محله ی خاص هستند و صرفأ آثار و اشیای تاریخی همان منطقه را به نمایش می گذارند.موزه شوش، تخت جمشید و موزه توس در خراسان از این نوع هستند.

موزه های سیار:
موزه های سیار برای پیشبرد سریع اهداف فرهنگی و به دلیل عدم امكانات موجود در مناطق و شهرهای محروم شكل می گیرند. این موزه ها فرهنگ های گوناگون را در مكان های مختلف در معرض دید عموم می گذارند. اگر به این نوع موزه ها توجه كافی شود، بسیار تأثیر گذار خواهند بود.

پارك موزه ها :
پارك موزه ها به دلیل داشتن ابعاد گوناگون علمی و فرهنگی و جاذبه های تفریحی و آموزشی از اهمیت زیاد برخوردارند، چرا كه مسایل زیستی و طبیعی را از نزدیك برای مردم به نمایش می گذارند.ویژگی مهم این موزه ها این است كه عموم مردم می توانند از دیدن آنها بهره مند شوند.
مكان های فرهنگی، ملی و تاریخی چون آرامگاه فردوسی در مشهد، آرامگاه عطار و خیام در نیشابور می توانند مكان مناسبی برای این منظور باشند.

موزه های نظامی :
موزه های نظامی روند تاریخی انواع سلاح های نظامی و جنگی را در معرض دید همگان قرار می دهند. این نوع اشیا شامل لباس های نظامی رزمی، اسلحه و دیگر وسایل رزمی هستند.

موزه های اندیشمندان (خانه هنرمندان) :
موزه های اندیشمندان برای ارج نهادن به هنرمندان، نویسندگان، مخترعان و مفاخر جامعه، معمولأ پس از درگذشتشان در خانه شخصیشان پدید می آید و در بر گیرنده ی وسایل شخصی، وسایل كار و آثار ایشان است . است. در ایران خانه بزرگ مرد موسیقی “استاد ابوالحسن صبا” تبدیل به موزه شده و در برگیرنده تابلوهای نقاشی، تألیفات و اموال شخصی وی است.

موزه صنایع دستی: (موضوع پروژه)
تعریف:
صنایع دستی به مجموعهای از هنر-صنعت اطلاق می شود که عمدتا با استفاده از مواد اولیه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید, به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد ان ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگرسازنده بنحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی اینگونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کار خانه ای می باشد.

 

با این همه از آنجا که تاثیر فوق العاده سنت ها و رسوم منطقه ای در صنایع دستی بخوبی قابل رویت است تعریف مشخص و معینی به عنوان یک تعریف استاندارد از انچه صنایع دستی نامیده می شود نمی توان به دست داد ولی با توجه به تعریف فوق الذکر و سایر تعاریفی که تا کنون در این زمینه عنوان شده می توان خصوصیات زیر را برای محصولات دست ساخته قائل شد:
• حضور موثر و خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات ساخته شده و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرحهای مختلف در مرحله ساخت اینگونه فراورده ها.
• تامین قسمت عمده مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی.
• داشتن بار فرهنگی ( استفاده از طرحهای اصیل بومی و سنتی).
• عدم همانندی و تشابه فرآوردههای تولیدی .
• عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد در مقایسه با دیگر صنایع.
• دارا بودن ارزش افزوده زیاد در مقایسه با سایر فعالیتهای تولیدی.
• قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف شهری و روستایی و حتی در جوامع عشایری .
• قابلیت انتقال تجربیات و رموز و فنون تولیدی به صورت سینه به سینه .

فرش جهان نما
برای اطلاعات بیشتر به پیوست 1 مراجعه شود.

کلیه اشکال محصولات صنایع دستی را به چند بخش طبقه بندی نموده اند که شامل بافته های داری و زیر اندازها – نساجی سنتی – بافتنی ها – رودوزی های سنتی – چاپ های سنتی – نمد مالی – حصیر بافی – سفال و سرامیک سازی – شیشه گری – هنر چوب – سنگتراشی – فرآورده های پوست و چرم – فلزگری – زیورآلات سنتی وبسیاری از دست ساخته های سنتی اقوام و مناطق مختلف ایران است که بعضا جزو شاخصه های هنری مناطق مختلف ایران محسوب می شوند .

تصاویر زیر درموزه صنايع دستي مجموعه سعد آباد می باشد.

تاکنون نزدیک به 255 رشته و زیر مجموعه از تولیدات صنایع دستی در ایران معرفی شده است.

بررسی نمونه مشابه موزه فرش ایران:
معرفی و شناخت:
موزه فرش ایران در سال 1342 به سفارش فرح دیبا جهت نمایشگاه دائمی فرش توسط مهندس فرمانصرمایان طراحی و با همکاری شرکت های خارجی ساخته شد . این بنا در زمینی حدود یک هتکار در تقاطع خیابان های فاطمی غربی و کارگر شمالی و در مجاورت پارک لاله ساخته شده است.

زیر بنای این ساختمان 3400 متر مربع مشتمل بر دو تالار ، نمایشگاه دائمی و نمایشگاه موقت و دارای کتابخانه تخصصی ، فضای آموزشی کارگاه مرمت ، آمفی تئاتر و چایخانه نیز می باشد . در سال 1358 بنای مذکور به موزه تغییر کاربری داده شد و در 22 بهمن 1365 رسما به عنوان موزه فرش ایران افتتاح شد.

بررسی مفاهیم و ایده های معمارانه:
گفته شده است فرم و طرح اصلی موزه برگرفته از دار قالی می باشد اما حجم بنا بیان از طرح سیاه چادرهای قشقایی دارد و به خوبی آن را به نمایش گذشته است شیوه طراحی مهندس فرمانصرمایان در بنای موزه به شیوه ی مدرن می باشد که ترکیبی محدود با مفاهیم معماری سنتی ایران مثل وجود حیاط مرکزی نیز در آن به چشم می خورد.

ستون هایی که دور تا دور بنا به صورت ریتمیک و مرتب قرار گرفته اند استحکام و پایداری خاصی را به هر بیننده یاد آوری می کنند .

بررسی چگونگی تاثیر مسائل اقلیمی بر معماری بنا:
زمین مذکور در ضلع جنوب شرقی چهار راه کارگر در خیابان فاطمی قرار گرفته است بنای موزه که با ارتفاع 5/1 طبقه و به رنگ سفید می باشد از دیوار ه های میله ای محوطه به خوبی نمایان است. همخوانی خاص بنا با محوطه ای سر سبز اطرافش و پارک لاله از دیگر شاخص های آن می باشد.

از جمله نشانه های معماری سنتی ایرانی در محوطه این لابی مرکزی وجود حوض آب در وسط آن می باشد .حیاط مرکزی بنا که در گذشته به صورت سر باز بوده و به عنوان محلی جهت استراحت و تجمع در نظر گرفته شده بود ولی در حال حاضر سقف آن پوشیده شده و به عنوان نمایشگاه موقت مورد استفاده قرار می گیرد .
نحوه نورگیری:
هیچ گونه باز شو یا پنجره ای در نمای دور تا دور بنا دیده نمی شود که علت آن تاثیر نامطلوب نور مستقیم و طبیعی بر روی فرش ها و دید باز دید کنندگان می باشد .
نور پردازی در موزه ی فرش از اهمیت بسیار بالایی برخورد می باشند زیرا در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی آنها از مهمترین عوامل فرسایش و پوسیدگی فرش ها خواهند بود.
بررسی چگونه استفاده ازسازه و تاسیسات:
سازه بنا مسلح می باشد. سقف کاذب سالن با طراحی خاص خود ، خودنمایی می کند در زیر این سقف کاذب سیستم های مدرن تهویه هوا ودر روی آن نور پردازی ضد یواس و مادون قرمز قرار گرفته است.

سیستم تهویه هوا در موزه ی فرش از اهمیت بسیار بالایی برخورد می باشند زیرا در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی آنها از مهمترین عوامل فرسایش و پوسیدگی فرش ها خواهند بود.
بررسی نمونه مشابه موزه ملی ایران:

معرفی و شناخت عملکردها :
مجموعه “موزه ملی ایران” بعنوان موزه مادر کشور در بر دارنده بیشترین یافته های باستانشناسی در زمینه تاریخ ،فرهنگ،هنر و تمدن ایرانی و آثار مرتبط با آن ،از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی است،این مجموعه شامل دو موزه “ایران باستان “و “ایران دوران اسلامی “است.

موزه ایران باستان اولین بنای موزه ای کشور در سال 1312 خورشیدی با طراحی و نظارت “آندره گدار” (معمار فرانسوی )و “عباسعلی معمار” و “استاد مراد تبریزی “در فضایی به مساحت یازده هزار متر مربع و در سه طبقه ساخته شد و در سال1316 خورشیدی گشایش یافت ،طراحی و نمای آن بر گرفته از “تاق کسرا”(بنای دوره ساسانی )است.
در سال 1375 خورشیدی آثار اسلامی از طبقه دوم موزه ایران باستان به ساختمانی مجزا در شرق مجموعه منتقل شد و از همان زمان موزه ایران باستان و موزه ایران دوران اسلامی در یک مجموعه با نام کلی “موزه ملی ایران ” تغییر نام داد .
نمایش آثار فرهنگی در موزه ایران باستان بر پایه توالی زمان ،فرهنگی و پیدایی حکومت ها است،گستره ی زمانی این اشیا از دوره ی پارینه سنگی (نزدیک به یک میلیونسال پیش) تا پایان دوره ی ساسانی را در بر می گیرد.

این بنا با هدف نگهداری و پژوهش در آثار گذشتگان ،معرفی و نمایش و انتقال میراث آنها به آیندگان ،ایجاد و تقویت تفاهم میان اقوام و ملل ،شناخت و نمایش سهم آنها در فرهنگ و تمدن جهانی ،کمک و تلاش در بهبود و افزایش میزان دانش عمومی مردم،به ویژه پژوهشگران بر پا شده است .
بررسی مفاهیم وایده های معمارانه:(حجم کل”نماها”برش”ترکیب بندی)
ساختمان موزه در واقع حجمی مکعب مستطیل است که از سه قسمت تشکیل شده است .
ورودی آ ن از یک تاق بزرگ ساسانی که یاد آور قصر های ساسانی خصوصاً در فیروز آباد فارس است و با ابهت خود را در مجموعه ی شهری بیان می کند ،صورت می پذیرد .

حجم مستطیل شکل موزه دارای ابعاد 34 × 100 متر بوده و از سه قسمت ورودی،فضای نمایش اشیا و فضای اداری تشکیل شده است که با شکست هایی در نمای جانبی ،درازی آن تعدیل شده است .

بررسی چگونگی تاثیر مسائل اقلیمی بر معماری بنا :
این بنا در ابتدای خیابان امام خمینی (مجموعه ی تاریخی باغ ملی،خیابان پروفسور رولن )تهران واقع است و به علت وجود بادهای شمالی ، معماری آن به صورت شرق و غرب طراحی شده است .

این ساختمان دارای حیاط مرکزی می باشد که بخشی از نورگیری از اینجا انجام می شود و همچنین از باد های مزاحم جلوگیری می کند.

بررسی نحوه نورگیری:
سالن اصلی موزه به طول 61 متر و عرض 34 متر طراحی شده و دارای نورگیر داخلی(حیاط مرکزی)به ابعاد 16×16 متر است و نور مناسبی به فضای اصلی سالن می رساند .

در دیوارهای جانبی شرقی و غربی ،پنجره های باریک و بلندی قرار دارد که ریتمی یکسان و تکراری را در امتداد سالن ایجاد می کند .
بررسی مصالح:
بنا بر روی سکویی از سنک تراورتن سفید تراشیده به ارتفاع 5/1 متر از سطح خیابان قرار گرفته همین سنگ سفید به صورت قرنیز ضخیم که کلاف بالای ساختمان است، نقطه اختتام سقف را مشخص می کند. جرزهای آجری دیوارهای خارجی از روی این سکو تا زیر قرنیز بام ادامه می یابند.

در بالای قرنیز سنگی، جان پناه آجری، ارتفاع 12 متری بنا را به پایان می رساند. گدار هر قدر که در توان داشته، آجرکاری و جزئیات آن را در بنا غنی تر کرده است.
بررسی سازه بنا:
در زیبا شناختی این ساختمان طراح با ترکیبی میان بافت ساده با فرم هندسی و سنتی توانسته ساختار حدی از معماری سنتی و مدرن خلق نماید. سازه این بنا مسلح می باشد وبا استفاده از منحنی پایداری خلق نموده است .

دراین ساختمان طراح با بداعت های خاص توانسته ارتباط صحیح و جستجوگردر ساختمان ایجاد نماید.
عناصر فضايي موزه:
بخش هاي مختلف موزه:

1-تالار ورودي
درهاي ورودي موزه ها بايد طوري در طراحي لحاظ شوند که محافظت و کنترل آن براي نگهبانان به آساني صورت گيرد.
وضع مطلوب آن است که موزه يک در ورودي عمومي و اصلي داشته باشد و توسط چراغ يا علامت هاي ديگر کاملاً مشخص باشد. اين در به لابي موزه منتهي شود.
در يا (درهاي)ورودي موزه بايد به لحاظ تزئينات ساده و با سبک معماري بومي و معمول در جامعه هماهنگ باشد. همچنين اندازه آن بايد چنان باشد که در هر لحظه تعداد زيادي از بازديدکنندگان بتوانند به آساني از آن عبور کنند.

ادامه…….

 

فهرست مطالب

شناخت موضوع: (1)
• موزه: (1)
• تعريف موزه:
• معناي لغوي و اصطلاحي موزه: (1)
• تاريخچه موزه در جهان: (1)
• تاريخچه موزه ايران: (1)
• اهداف موزه: (2)
• عمده فعاليتهاي موزه: (2)
• انواع موزه ها: (3)
1. موزه تاریخ و باستان شناسی:
2. موزه فضای باز:
3. موزه های مردم شناسی:
4. كاخ موزه ها:
5. موزه های هنری:
6. موزه علوم و تاریخ طبیعی :
7. موزه های محلی یا منطقه ای :
8. موزه های سیار:
9. پارك موزه ها:
10.موزه های نظامی :
11.موزه های اندیشمندان (خانه هنرمندان)
12.موزه صنایع دستی: (موضوع پروژه)

• بررسی نمونه مشابه موزه فرش: (9)
• بررسی نمونه مشابه موزه ملی: (12)
عناصر فضايي موزه:
بخش هاي مختلف موزه: (17)
• تالار ورودي (17)
• لابي و عناصر وابسته به آن: (17)
1. گيشه ي فروش بليط
2. فضاي انتظار و نشمين
3. گالري ها يا تالارهاي نمايش آثار
• ويترين (19)
رعایت نکاتی در طراحی موزه:
• قانون سه ثلث در موزه: (20)
• استفاده از فضا و تقسيمات داخلي آن: (20)
• استانداردهاي طراحي نمايشگاه: (22)
• ديد و نظاره: (22)
• محفظه(ويترين)نمايشي: (23)
• سير کولاکسيون فضاهاي نمايش در موزه: (23)
• سلسله مراتب صحنه آرايي در موزه: (23)
• نور در موزه: (24)
1. استفاده از نور طبيعي:
2. نورگيري از بالا:
3. نورگيري جانبي:
• انتخاب رنگ و مصالح در موزه: (26)
• محافظت: (27)
دسته بندی فضاهای مورد نیاز موزه: (28)
• فضاهای نمایشگاهی: (29)
• فضاهای خدماتی – رفاهی: (30)
1. سالن اجتماعات و آمفی تئاتر:
2. سالن کنفرانس:
3. کتابخانه:
4. چایخانه:
5. فروشگاه فرهنگی:
• فضاهای خدمات پشتوانه ای: (32)
1. تاسیسات برقی و مکانیکی:
2. واحد مرمت و آزمایشگاهی:
3. انبارها و گنجینه ها:
4. سیستم های ایمنی:
• فضاهای اداری: (34)
• فضاهای ارتباطی و سرویسها: (35)
• فضاهای آموزشی: (35)
• فضاهای خارجی: (35)
عوامل موثر در برنامه ریزی فیزیکی : (36)
دیاگرام:
• تصویر دیاگرام فضاهای یک موزه با عملکرد محدود: (37)
• دیا گرام عمومی مجموعه: (38)
• دایاگرام واحدهای خدماتی –رفاهی: (39)
معرفی پروژه:
جداول برنامه فیزیکی موزه : (40)
• جدول برنامه فیزیک فضاهای نمایشگاهی : (40)
• جدول برنامه فیزیک فضاهای آموزشی و مرمتی : (40)
• جدول برنامه فیزیک فضاهای خدماتی – رفاهی : (41)
• جدول برنامه فیزیک فضاهای پشتبانی: (41)
• جدول برنامه فیزیک فضاهای اداری: (42)
دیاگرام:
• تصویر دیاگرام فضاهای طراحی شده : (43)
پیوست ها:
• پیوست 1: (50)
• پیوست 2: (51)
• پیوست 3: (53)
• پیوست 4: (56)
• پیوست 5: (60

 

کلیات:   صفحات 60 تا 149:
تعريف موزه:
تاريخچه موزه در جهان:
نهادينه شدن موزه ها:
طبقه بندي موزه ها:
موزه هاي تاريخي:
موزه هاي باستانشناسي:
موزه هاي اماكن باستاني:

موزه هاي هنري:
موزه هاي علمي:
موزه هاي علوم طبيعي:
موزه هاي علوم و فنون:
ساختار و عملكرد موزه ها:
فضاي فيزيكي موزه:
محل و ساختمان موزه:
هنر و هنرهاي تجسمي:
هنرهاي معاصر:
هنرهاي تجسمي
دسته بندي هنرهاي تجسمي:
سير تحول فضايي- كالبدي موزه در جهان:
سير تحول فضايي كالبدي موزه در ايران:
بررسي تجارب عملي در ايران:

نتيجه گيري:

پيدايش موزه

ورود به قرن 21

مبانی نظری

– ساختمان صنعت چند رسانه اي

ناماديات :
حسي بودن :
چند رسانه‌اي بودن :
الگوواره جديد در معماري :

دلالت گر معما گونگي :
مباني طراحي

مبانی نظری طرح

به اعتقاد پيتر آيزنمن :
چارلز جنكز :

معماري‌ سيال‌ :

 شكل گيري فضاي معماري جدید :
خصوصيات فضا :
سازه :

انواع سقف کاذب

درز:
پنجره دوجداره

تأسیسات:

آسایش و آرامش در بالاترین حد ممکن:
3- سبکی وزن ساختمان، افزایش ارتفاع اتاقها:
4- صرفه¬جویی در مصرف سوخت:
6- هوای پاکیزه¬تر و خشک نشدن هوا:
10- خشک¬تر باقی ماندن زمینهای مرطوب و یا خیس:
• گرمای مطبوع و یکنواخت
• عدم وجود رادیاتور، بنابراین:
ایمنی و بهداشت:
2- فن¬کویل با هوای تازه مستقیم از خارج
معایب سیستم عبارت است از:

– فاضلاب

– سیستم اطفاء و اعلام حریق
– آکوستیک
-سیستم صوتی
— تهویه مرکزی
– نورپرداری و روشنایی سالن¬ها
منابع

پیوست:

9-1- بازتاباندن و تقويت صدا:
9-2- ارتباط مستقيم حجم انسان با جذب صدا:
9-3- ملزومات انساني طراحي آكوستيكها در سالنها:
1
9-5- صندلي:
9-5-2- عمق صندلي:

9-5-4- فرم رديف ها:

9-7- شيب كف سالن:
9-9- كتابخانه ها
9-14- استانداردهاي سالن همايش

 

 

 

 

 

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

 

برای خرید آنلاین از زیر اقدام  نمائید.

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

 

فرمت رساله: word
فرمت نقشه ها: dwg
حجم فایل ها: 14 مگابایت

 

 

تصویر ها:

مطالعات موزه سکه - رساله موزه سکه - طرح نهایی موزه سکه - نقشه موزه سکه - دانلود نقشه موزه سکهپایان نامه موزه سکه 149 صفحه-مطالعات تطبیقی-مطالعات پایه موزه-برنامه فیزیکی موزه سکه-ظوابط طراحی موزه سکه

تصویر نقشه ها:

مطالعات موزه سکه - رساله موزه سکه - طرح نهایی موزه سکه - نقشه موزه سکه - دانلود نقشه موزه سکهمطالعات موزه سکه - رساله موزه سکه - طرح نهایی موزه سکه - نقشه موزه سکه - دانلود نقشه موزه سکهمطالعات موزه سکه - رساله موزه سکه - طرح نهایی موزه سکه - نقشه موزه سکه - دانلود نقشه موزه سکه پایان نامه موزه سکه 149 صفحه + نقشه ها و پوسترهای طراحی - مطالعات و رساله موزه سکه بهمراه نقشه ها