صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

مطالعات هتل هوشمند – رساله هتل هوشمند 134 صفحه

معماری هتل
مجتمع هاي خدماتي- رفاهي ،پاسخگوي نيازهاي مسافران بين راهي
پيشينه تاريخي سرزمين كهن ايران بيانگر پيشتازي و سرآمدي ايرانيان در ساخت راه هاوتاسيسات بين راهي است واحداث كاروانسراهاو خدمات مربوطه گواه اين ادعا ست.در عصر حاضر با توجه به توسعه صنعت حمل ونقل بويژه حمل ونقل جاده اي وگسترش فناوري ساخت وسايل نقليه وتوسعه وتنوع راه هاي ارتباطي،موضوع ارائه خدمات در طول راه ها به مسافران ورانندگان دچار دگرگوني اساسي شده وهمچنين خدمات مورد نياز آنان از نظر تنوع،كميت وكيفيت نيز تغيير نموده است.گسترش چشمگير حمل ونقل جاده اي در ايران و توسعه شبكه جاده اي كشور از يك طرف وپراكندگي غير اصولي وناكارآمدي مكان هاي خدمات رفاهي موجود در كنار جاده ها موجب بروز مشكلات عديده اي براي مسافران ورانندگان شده است.

مطالعات معماری هتل هوشمند,رساله معماری هتل هوشمند,پروپوزال معماری هتل هوشمند,دانلود رساله هتل هوشمند,دانلود مطالعات هتل هوشمند,دانلود رساله معماری هتل هوشمند,دانلود مطالعات معماری هتل هوشمند,ظوابط معماری هتل هوشمند,ظوابط طراحی هتل هوشمند,دانلود رساله کامل هتل هوشمند,دانلود مطالعات کامل هتل هوشمند,دانلود طراحی نهائی هتل هوشمند,دانلود پروپوزال هتل هوشمند

ساليانه ميليونها مسافر و صدها هزار وسيله نقليه در شبكه راه هاي كشور رفت وآمد مي كنند،انبوه مسافران و رانندگان اتوبوس ها وكاميون ها به مكان هايي نياز دارند تا بتوانند از خدمات مورد نياز در طول سفر استفاده كنند.بدين منظور طرح احداث واحدهايي كه بتواند با رويكرد هاي علمي و كارشناسي نيازهاي فوق الذكر راپاسخ دهد بوجود آمد.
تاريخچه خدمات بين راهي در ايران:
ايجاد راه وساختمان هاي بين راهي در سرزمين ايران پيشينه اي كهن دارد.ايرانيان در مسير وفواصل معين،مكان ها واطراق گاه هايي ايجاد كرده بودندكه محل توقف وآسايش مسافران وكاروان هاي تجاري وبازرگاني بوده است.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

منابع تاريخي حكايت از آن دارند كه بنيانگذار احداث بناهاي مذكور هخامنشيان بوده اند .در دوره اشكانيان ،همانند عهد هخامنشي توسعه راه ها و ايجاد ايستگاه هاي بين راهي بويژه در مسير تاريخي جاده ابريشم اهميت فوق العاده اي يافت . در دوره اسلامي نيز عوامل متعددي در شكل يابي ،توسعه وگسترش كاروانسراها دخالت داشته كه اهم آنهاعوامل مذهبي ،نظامي واقتصادي است .قرن پنجم (ه-ق)عصر شكوفايي هنرهاي اسلامي بويژه هنر معماري است .بنيان گسترش شبكه راه هاي تجاري واحداث كاروانسراهاي متعدد در مسير جاده ها و داخل شهرها در اين دوره بوده است.در دوره تيموري توسعه تجارت ،معماري و ايجاد كاروانسراها شتاب بيشتري يافت ولي عصر طلايي ايجاد كاروانسراهاي ايران متعلق به دوره صفوي است كه بقاياي 999كاروانسرايي كه در آن دوره ساخته شده هنوز در كنار جاده ها ايران پابر جاست.
اهداف مورد نظر در احداث مجتمع هاي خدماتي بين راهي:
1. فراهم كردن آسايش بيشتر رانندگان ومسافران با ارائه خدمات متمركز و مناسب
2. جلوگيري از پراكندگي واحد هاي خدماتي در طول جاده ها وتمركز آنها در يك مكان
3. دسترسي سريع رانندگان ومسافران به خدمات مورد نياز
4. كاهش ميزان تصادفات جاده اي و افزايش ضريب ايمني جاده ها
5. كاهش اتلاف وقت رانندگان ومسافران
6. كاهش مزاحمت هاي ترافيكي و روان ساختن ترافيك جاده ها
7. فراهم سازي امكانات مناسب براي اقامه نماز و گسترش فرهنگ آن
8. ارائه اطلاعات جاده اي ،توريستي و زيارتي بصورت شبكه سراسري
9. جلوگيري از آلودگي زيست محيطي
10. تقويت جاذبه هاي توريستي و تفريحي دركشور
11. ايجاد بستري مناسب جهت اشتغالزل زايي
12. امكان اعمال مديريت متمركز و نظارت دقيق بر عملكرد مجموعه هاي خدماتي –رفاهي
مزاياي احداث مجتمع هاي خدماتي-رفاهي در راه هاي كشور
با احداث هر مجموعه تعدادي شغل در رسته هاي مختلف ايجاد ميشود وبراي گردش كار مناسب افراد آموزش ديده تصدي مشاغل مختلف در اين مجتمع ها از قبيل تعمير كار ،كارگران رستوران،مخابرات ،پمپ بنزين و…….را بعهده ميگيرند .
از لحاظ بين المللي ايران يكي از مسير هاي معتبر و مهم ترانزيت كالا بشمار ميرود .همچنين بخش مهمي از راه هاي اصلي كشور در مسير كريدورهاي بين المللي شمال-جنوب وشرق-غرب قرار دارد .ايران كريدورهاي آسيا را به اروپا و اروپا را به قفقاز و آسياي مركزي متصل ميكند. قرار گرفتن ايران در مسير اين كريدورها ،گسترش احداث مجتمع هاي خدماتي- رفاهي را به منزله يك اقدام زير بنايي در حمل ونقل ضرورت حياتي مي بخشد . امروزه با احداث مجتمع هاي خدماتي –رفاهي ،رانندگان ترانزيت علاوه بر استفاده از غذاي مناسب ،تعميرگاه ،سرويس هاي بهداشتي و پاركينگ ،امكان استفاده از استراحت گاه مجهز نيز براي توقف هاي طولاني براي آنان فراهم ميشود.اين موضوع ضمن تامين امنيت و رفاه رانندگان موجب ايجاد رغبت براي ترانزيت كالا از جاده هاي كشور شده است .وجود اين مجتمع ها با ارائه خدمات متعدد و ارزشمندو ساختار زيبا و مدرن علاوه بر اينكه چشم نواز مسافران در طول راه هاي كشور مي باشد ،خود شاءن ملي كشور را نزد گردشگران خارجي حفظ مي كنند .
تعریف هتل:
هتل یک واژه فرانسوی و منظور آن مکانی است که تسهیلات لازم برای اقامت کوتاه مدت مسافر را در مقصد یا مسیر حرکت تامین می کند. به عبارت دیگر هتل یک مجتمع خدماتی است با هدف کسب درآمد که پیشینه آن به انقلاب صنعتی اروپا بر می گردد معادل های فارسی آن عبارت اند از: کاروانسرا، مهمانخانه، مهمان پذیر،زائرسرا و مسافر خانه،که صرفنظر از درجه و کیفیت خدماتی آنها در دنیا پیشینه چندین هزار ساله دارند. این تاسیسات برای کسب و کار و ایجاد درآمد ساخته می شوند، و گرنه اقامت موقت از طریق خیریه، و انواع کم هزینه تری وجود داشته و دارند. میان شیوه مسافرت،سنت و نحوه اقامت موقت رابطه تنگاتنگی وجود دارد.
آیا هتل صنعت است!
باید به آن به عنوان فرآورده صنعتی نگریست؟یقینا هتل و هتلداری باید سودآوری موردانتظار ومتعارف و سرمایه گذار را تامین کند.اما هتل یقینا دارای وجوه دیگر است بسیار متنوع و شگرف،زیرا فضایی است که مانند سایر فضاها به شیوه خاص خود ، جمعی انسان به صورت فردی و گروهی مورد خطاب قرار دهد،جمعی که فرد فرد آن دارای ویژگی های خاص خود بوده،و باید در قالبی از پیش فرض شده قرار داده شوند،بنابراین:
میهمانخانه،هتل آپارتمان ،زایرسرا، هتل،فضای اقامت موقت و…بخشی از فضای اجتماعی است که در آن برخورد های اجتماعی باید ممکن گردد و از این منپور هتل بخشی از فضای برخورد اجتماعی و گاه آمیزش با فضایی است فرهنگی که باید از اهداف صرفا تجاری فراتر رود. شماره حساب

درجه بندی ستاره های هتلها
ستاره‌ها چه می‌گویند

در واقع همه ما می‌دانیم که هر چه یک هتل ستاره‌های بیش‌تری داشته باشد، شرایط رفاهی مطلوب‌تر و همچنین قیمت گران‌تری دارد. اگرچه این سیستم تقسیم‌بندی و ستاره‌دهی به هتل‌ها همواره مورد اعتراض برخی از منتقدین بوده است اما هنوز هم به عنوان پذیرفته‌ترین طبقه‌بندی مراکز اقامتی در سراسر جهان کاربرد دارد.
البته این نوع تقسیم‌بندی بر اساس تعداد ستاره‌ها را در بسیاری از مراکز تفریحی خدماتی و حتی رستوران‌ها شاهد هستیم.
برای نمونه یکی از بالاترین درجات رستوران‌ها در اروپا دریافت عنوان سه ستاره میشلین است، ولی در مجموع در سراسر دنیا وقتی صحبت از ستاره‌ها می‌شود تمام توجه‌ها به هتل‌ها و مراکز اقامتی معطوف می‌شود.

نمونه ظرف غذا در یک رستوران دارای رتبه میشلین

بدیهی‌ترین نکته در مورد کسب هر ستاره برای هتل‌ها، داشتن امتیازات و امکانات مناسب و کافی است. در این میان حتی در شرایط برابر نوع امکانات ارايه‌شده و میزان نوآوری و تکنولوژی به کار رفته در آن نیز می‌تواند در رتبه‌بندی هتل‌ها نقشی به سزا داشته باشد و این موضوع بسیار مهم است که نوع هتل خود را بر اساس نیاز و نوع سفر خود انتخاب کنید.
قطعا انگیزه، هزینه و هدفی که از سفر به منظور استراحت و تمدد اعصاب صورت می‌گیرد با سفرهای تجاری و کاری متفاوت بوده و امکاناتی که مورد نیاز هر گروه از مسافران نیز قرار دارد، یکسان نیست.
نوع سرویس‌دهی به میهمانان، میزان حرفه‌ای بودن کارکنان هتل، محل قرارگیری هتل در شهر، امکانات ورزشی– تفریحی جانبی، نوع و تعداد رستوران و کافی‌شاپ‌های موجود، وسایل به کار رفته در اتاق‌ها و لابی هتل، امکانات ارتباطی و خدمات جانبی هر یک در کسب تعداد بیش‌تر ستاره‌های هتل تاثیرگذار هستند.
گفتنی است که اگرچه رایج‌ترین نوع تقسیم‌بندی هتل‌ها در دنیا بر اساس تعداد ستاره‌ها است ولی انواع دیگری از تقسیم‌بندی نیز در سطح جهان برای طبقه‌بندی هتل‌ها به کار می‌رود که برخی از آن‌ها به این شرح هستند:
تقسیم‌بندی از A تا F یا استفاده از واژه‌های
مجلل‌( Luxury)‌– درجه یک‌(First Class)‌- ممتاز‌(Superior)‌- ویژه گردشگری‌(Tourist Class)‌– استاندارد‌(Standard) و اقتصادی .(Budget Class/ Economy)‌
این تنوع در روش‌های تقسیم‌بندی گاه می‌تواند موجب سردرگمی گردشگران و مسافران گردد به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا مانند
بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، مالت، هلند، پرتغال، اسپانیا، مجارستان و آلمان تنها از یک روش استاندارد مبتنی بر تعداد ستاره استفاده می‌گردد. این نوع تقسیم‌بندی برای اولین بار در سال 1979 در کشور سویيس ابداع گردید و پس از آن کشورهای آلمان و اتریش از آن استفاده نمودند.
بر اساس این استاندارد که به استاندارد آلمانی معروف است، هتل گردشگری، یک ستاره- هتل استاندارد، دو ستاره– مجموعه هتل‌های اقامتی رفاهی، سه‌ستاره – هتل‌های درجه یک، چهار ستاره و هتل‌های  پنج ستاره دارند. این روش یکسان استانداردسازی هتل‌ها به صورت قانون متمرکز و یکپارچه برای اولین بار در سال 1996 در کشور آلمان به اجرا در آمد و نتایج حاصل شده نشان از موفقیت بسیار زیاد این سیستم دارد و آمارهای اخذشده نشان از رضایت بیش از80 درصدی مسافران و میهمانان هتل‌ها داشت که این موضوع سبب شد در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی این قانون به کار گرفته شود. در حال حاضر در اروپا اتحادیه هتل‌های اروپایی یاHOTREC مسئول نظارت بر این استانداردهای وضع شده در بیش از 24 کشور اروپایی است.
بر اساس استاندارد رایج در اروپا و سیستم استاندارد آلمانی هر هتل با داشتن امکاناتی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد و پس از گرفتن تايیدیه از
اتحادیه HOTREC می‌تواند تعداد ستاره‌های دریافت شده را به عنوان درجه‌بندی هتل خود اعلام کند.

هتل‌های یک ستاره:
این هتل‌ها با نام هتل‌های گردشگری یا Tourist Hotel شناخته می‌شوند.
تمامی اتاق‌ها باید مجهز به سرویس بهداشتی و حمام باشند.
کلیه اتاق‌ها می‌بایست به صورت روزانه نظافت شوند.
کلیه اتاق‌ها باید مجهز به تلويزیون رنگی و کنترل از راه دور باشند.
در همه اتاق‌ها باید میز و صندلی وجود داشته باشد.
در حمام‌های هر اتاق باید به صورت روزانه صابون و شامپو قرار داده شود.
هتل باید مجهز به بخش پذیرش باشد.
هتل می‌باید مجهز به دستگاه دورنگار بوده و امکان استفاده از آن در پذیرش وجود داشته باشد.
امکان استفاده از تلفن عمومی در هتل برای مسافران مهیا باشد.
هتل موظف به ارايه صبحانه به مسافران از ساعات اولیه صبح تا ساعاتی پیش ظهر است.
هتل می‌بایست مجهز به پایانه‌های خدمات بانکی برای پرداخت الکترونیک باشد.

هتل‌های یک ستاره ممتاز Superior Tourist:«
هتل‌های یک ستاره ممتاز معمولا دارای امکاناتی بیش‌تر از هتل‌های یک ستاره هستند ولی این امکانات به اندازه‌ای نیست که بتواند برای آن‌ها ستاره‌ای دیگر به ارمغان بیاورد. برای نمونه در هتل‌های یک ستاره ممتاز ممکن است، سرویس حمام و دستشويی مشابه هتل‌های یک ستاره باشد ولی در ساخت آن‌ها از مصالح و مواد مرغوب‌تری استفاده شود.

هتل‌های دو ستاره یا Standard:
زمانی یک هتل می‌تواند دو ستاره محسوب شود که دارای این امکانات باشد:
کلیه امکانات ذکر شده در هتل‌های یک ستاره.
ارايه صبحانه در رستوران هتل با تنوع غذايی.
نصب چراغ مطالعه در کنار تخت‌خواب‌ها.
ارايه صابون، ژل شست‌وشوی بدن و شامپو.
ارايه سه عدد حوله برای هر مسافر.
تعبیه کمد و قفسه لباس در اتاق‌ها.
ارايه سایر وسایل بهداشتی مانند مسواک، خمیردندان و وسايل اصلاح.
پذیرش کارت‌های اعتباری.
هتل‌های دوستاره ممتاز یا Superior Standard :
این هتل‌ها حد فاصل میان هتل‌های دو و سه ستاره هستند و عموما از نظر وسعت و تعداد اتاق از هتل‌های سه ستاره کوچک‌تر هستند. در این هتل‌ها امکاناتی بیش‌تر از هتل‌های دو ستاره معمولی به مسافران ارايه می‌شود.

هتل‌های سه ستاره یا Comfort :
دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های دو ستاره.
پذیرش هتل‌های سه ستاره باید حداقل چهارده ساعت در طول روز فعالیت کرده و به صورت بیست و چهار ساعته نیز پاسخگوی تلفنی مسافران باشد.
پذیرش این هتل‌ها باید مجهز به مبلمان مناسب باشد و علاوه بر آن خدمات حمل بار و سرویس جامه‌دان نیز به مسافران ارايه شود.
در کلیه اتاق‌ها برای مسافران نوشیدنی و تنقلات فراهم باشد.
کلیه اتاق‌ها باید مجهز به تلفن باشند.
امکان دسترسی به اینترنت باید در اتاق‌ها یا سالن هتل برای مسافران مهیا باشد.
حمام اتاق‌ها باید مجهز به وسیله گرمایش مناسب، سشوار و دستمال توالت باشد.
اتاق‌ها باید دارای یک آيینه تمام قد و همچنین محل مخصوص قرار دادن چمدان باشد.
در اتاق‌ها باید بسته لوازم خیاطی و کفش قرار گرفته و هتل می‌باید سرویس‌های خشکشويی و آشپزخانه داشته باشد.
هتل موظف است در صورت درخواست مسافران، پتو و بالش اضافه به صورت رایگان به هر نفر ارايه دهد.
هتل می‌بایست بخشی سیستماتیک مربوط به رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مسافران داشته باشد.
هتل‌های سه ستاره ممتاز یا Superior Comfort:
این هتل‌ها حد فاصل هتل‌های سه و چهار ستاره هستند.

هتل‌های چهار ستاره یا First Class:
دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های سه ستاره.
پذیرش هتل‌های چهار ستاره باید حداقل هجده ساعت در طول روز فعالیت کرده و به صورت بیست و چهار ساعته نیز پاسخگوی تلفنی مسافران باشد.
دارا بودن لابی به همراه سرویس کافی‌شاپ.
ارايه صبحانه در رستوران هتل و یا اتاق مسافران به درخواست آن‌ها.
ارايه روم‌سرویس بیست و چهار ساعته.
اتاق‌ها باید دارای مبل و میز مخصوص آن باشند.
ارايه وسایل نظافتی آرایشی مانند کلاه حمام، سوهان ناخن، زیرانداز حوله برای دم در حمام و وجود آيینه بزرگ در داخل حمام در کلیه اتاق‌ها.
ارايه امکانات دسترسی به اینترنت در داخل اتاق‌ها.
دارا بودن رستوران مجهز و کامل.

هتل‌های چهار ستاره ممتاز یا First Class Superior:
این هتل‌ها درجه بودن بیش‌تری نسبت به هتل‌های چهار ستاره داشته و امکانات و خدمات ارايه شده در آن‌ها از سطح بالاتری برخوردار است.

هتل‌های پنج ستاره یا Luxury:
دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های چهار ستاره.
دارا بودن پذیرش بیست و چهار ساعته با حداقل دو شیفت کارمند.
دارا بودن دربان و مامور پارکینگ.
دارا بودن پادو و آسانسورچی.
داشتن لابی مجلل با تعداد زیادی مبل و ارايه خدمات کافی‌شاپ در آن.
خوش آمدگويی به هر یک از میهمانان با اهدای گل.
ارايه خدمات روم‌سرویس و رستوران بیست و چهار ساعته.
ارايه سرویس اینترنت و کامپیوتر در داخل اتاق‌ها.
ارايه گاو صندوق و جعبه‌های امنیتی داخل اتاق‌ها.
ارايه خدمات حرفه‌ای میهمانداری.

هتل‌های پنج ستاره ممتاز یا Superior Luxury :
تفاوت این هتل‌ها با هتل‌های پنج ستاره معمولی عموما شامل خدمات خاص به میهمانان بین‌المللی و لوکس‌تر بودن سرویس‌های ارايه شده است.

هتل‌های شش و هفت‌ستاره
استاندارد امتیازدهی به هتل‌ها حداکثر دارای پنج ستاره است ولی در دهه‌های اخیر و با تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت درآمدزای بین‌المللی، در بسیاری از مناطق جهان هتل‌هايی ساخته شد که سطح استاندارد آن‌ها بسیار بالاتر از هتل‌های پنج ستاره و پنج ستاره ممتاز است. رویکرد سنتی تقسیم‌بندی با پنج ستاره نیازمند یک بازنگری کلی و انعطاف‌پذیری بیش‌تر است. امروزه سطح امکانات برخی از هتل‌ها به اندازه‌ای بالاست که به هتل‌های شش ستاره یا هفت ستاره مشهور شده‌اند که البته تنها هتلی که در سراسر دنیا به عنوان هتل هفت ستاره شناخته شده، هتل برج‌العربی دبی در کشور امارات است که سطح جدید از خدمات‌دهی و امکانات رفاهی موجود در یک مرکز اقامتی را ارايه کرده است.

هوشمند سازی:
امروزه یکی از مهمترین نکاتی که در ساختمانها اعم از مسکونی، تجاری، بیمارستانها و هتلها در نظر گرفته می شود، مسئله بهینه سازی مصرف انرژی است. در بین این موارد شاید هتلها یک نمونه منحصر به فرد باشد. زیرا آنچه در هتلها دارای اهمیت بسیار زیاد است، بالا بردن ضریب آسودگی میهمانان است که در این راستا باید پارامترهای هزینه نیز در نظر گرفته شوند. خوشبختانه تجهیزات الکتریکی هوشمند، علاوه بر رعایت موارد ذکرشده، در زمینه زیباسازی و راحتی نیز پاسخگوی بسیاری از نیازهای مهمانان هتل می باشند..
هتل هوشمند هتلی است که در داخل اتاقهای آن از آخرین تکنولوژی کنترلی به منظور تأمین آسایش میهمانان استفاده شده است. امکاناتی که وظیفه تنظیم شرایط محیطی را برای کاربران به طور خودکار به مطلوبترین روش بر عهده دارد. این امکانات کاربر را از لحاظ ورود تا زمان خروج از اتاق (مطالعه، تماشای تلویزیون، خواب و نیز برخاستن از خواب) تنها نمی گذارد و سعی می کند بهترین شرایط را در هر مرحله تأمین نماید. از دیگر امکانات تجهیزات هوشمند راحتی استفاده از آنها، انعطاف پذیری و زیبایی است. سیستم های روشنایی در یک هتل شامل انواع روشنایی از قبیل: مسیرهای روشنایی، سقفی، دیواری، مسیرهای روشنایی مخفی و دکوراتیو و … می باشد که تمامی این مسیرها در اتاقها، لابی و راهروها و تمامی محوطه ها قابل هوشمندسازی و کنترل است. همچنین سیستم های گرمایشی و سرمایشی، امنیتی و صوتی از دیگر امکانات کنترل هوشمند می باشد. به عنوان مثال برای آشنایی بیشتر با این سیستمها کنترل روشنایی هوشمند اتاقی را در یک هتل بررسی می کنیم: وسایل روشنایی هتل در هر اتاق شامل لامپ راهرو وسط، دو لامپ بالای سرتخت، لامپ دیواری و دو آباژور می باشد. البته لامپهای مربوط به میز توالت کنترل مجزایی دارند. همچنین هر نوع مسیر روشنایی درنظر گرفته شده متناسب با کاربری می تواند به این سیستم اضافه گردد. کنترل روشنایی از طریق یک کلید هوشمند ۵ پل انجام می پذیرد خصوصیت ویژه این کلیدها قابلیت دریافت و اجرای سناریوهای کنترلی می باشد.
در این سیستم منظور از سناریو و یا مد آن است که بسته به کاربری فضا می توان شدت و شکل مناسبی از روشنایی را با استفاده از وسایل روشنایی موجود تعریف نموده و تنها با فشردن یک پل از کلیدهای هوشمند، سناریو را فعال نمود. به عنوان نمونه، سناریوهای صبح بخیر و شب بخیر برای این کلید تعریف شده و مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل روشنایی های بالای تخت، لامپهای دیواری و لامپ راهرو وسط نیز به وسیله این کلید انجام می پذیرد. کنترل روشنایی سرویس بهداشتی نیز بوسیله یک کلید یک پل هوشمند انجام می گیرد. همچنین جهت راحتی بیشتر کنترل فعالیت پنل های ۱Don’t Disturb و Make Up Room2 به وسیله همین کلید انجام می شود. رنگ بندی این کلیدها بسیار متنوع بوده و با توجه به سبک دکوراسیون هتل، موارد خوبی برای انتخاب وجود دارد. کنترل روشنایی سرویس بهداشتی به وسیله یک کلید یک پل هوشمند انجام می گیرد. البته می توان از کلیدهای دیگری که به سیستم هوشمند مرتبط هستند نیز استفاده نمود.
در هر یک از اتاقهای هتل یک دستگاه ۱CARD HOLDER در نظر گرفته شده است که فعالیت آن به این نحو است که با قرار گرفتن کارت در آن، سیستم های گنترلی در نظر گرفته شده در اتاق در حالت ENABLE2 قرار می گیرند. به کار گرفتن این وسیله از دید بهینه سازی مصرف انرژی بسیار مفید است زیرا تنها در صورتی که میهمان در اتاق حضور دارد سیستم های در نظر گرفته شده برای اتاق او مثل روشنایی وتهویه مطبوع فعال می باشند و در صورت عدم حضور میهمان، سیستم ها خاموش هستند. آباژور، تابلوهای روشنایی و دیگر وسایلی که به پریز متصل می شوند نیز با سیستم هوشمند مرتبط شده و به صورت یکپارچه کنترل می گردند. با لمس نمایشگر هوشمند کنترل مرکزی مسیرهای روشنایی، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های صوتی لابی، فعالیت فواره ها، عملکرد پرده ها و مانند آن به راحتی تحت کنترل قرار می گیرد. با نمایشگر هوشمند می توان سناریوهای مختلف کنترلی را برای فضاهای مختلف مثل رستوران تعریف نموده و به راحتی به کار گرفت.

وجود سیستم ۳Touch panel (نمایشگر متأثر از اثر انگشت) در داخل پذیرش، این امکان را به مسئول آن می دهد که بتواند قسمتهای مختلف هتل، از جمله لابی، رستورانها، کافی شاپ، سالن همایش، سالنهای ورزشی، محوطه فضای سبز و اتاقها را از پذیرش کنترل کند و یا حتی این امکان وجود دارد که توسط این نمایشگر بتوان، از صحت عملکرد تجهیزات موتور خانه ای اطمینان حاصل کرد تا در صورت بروز هرگونه خرابی اقدامات لازم جهت رفع آن در کوتاهترین زمان ممکن انجام گیرد.
با توجه به اینکه در این سیستم قابلیت منطقه بندی وجوددارد، می توان تجهیزات الکتریکی مربوط به هر منطقه مانند روشنایی، پرده و سیستم صوت را به صورت مجزا کنترل کرده و یا سناریوهای مختلفی با توجه به شرایط آنها تعریف کرد. برای مثال محوطه فضای سبز را در نظر می گیریم. در این منطقه با توجه به ساعات مختلف روز سناریوهای متفاوتی قابل اجراست. از جمله موارد دیگری که می توان برای پذیرش در نظرگرفت استفاده از نرم افزاری است که می تواند در یک نقشه گرافیکی کل سیستم هتل و سیستم های الکتریکی مربوط به آن را به نمایش گذاشته و امکان کنترل آنها را به صورت مجزا فراهم کند. علاوه بر آن از طریق این نرم افزار می توانیم از صحت عملکرد سیستمها از جمله سیستمهای موتورخانه ای اطمینان یافته و در صورت بروز هرگونه مشکلی در کوتاهترین زمان ممکن در جهت رفع آن اقدامات لازم را به عمل آوریم. از دیگر محاسن این نرم افزار آن است که مسئول پذیرش می تواند در هرلحظه از باز شدن در هر یک از اتاقها اطلاع یابد. این روش کمک بسیار زیادی در برقراری امنیت هتل خواهد کرد. علاوه بر آن در صورت پایان اعتبار کارت در ورودی اتاق و یا به وجود آمدن مشکل می توان از داخل پذیرش در را قفل کرده و امکان استفاده ازاتاق مورد نظر را منتفی کرد.
در بیرون از در ورودی هر یک از اتاقها ، یک دستگاه کارت خوان وجود دارد به هر یک از میهمانان یک کارت مخصوص داده می شود که با قرار دادن این کارت در مقابل دستگاه کارت خوان، درب اتاق باز خواهد شد. لازم به ذکر است که این کارت برای مدت زمان اقامت فرد در داخل هتل شارژ شده است و پس از پایان این دوره عمل نخواهد کرد.
در بیرون از در ورودی اتاق پنلی قرار دارد که دارای چند قسمت است. چراغ قرمز رنگی که مربوط به ۱Don’t disturb است چراغ سبز رنگی که مربوط به ۲Mark up Room است. بعد از ورود به اتاق وجود دستگاه ۳Card Holder این امکان را برای کاربر فراهم می کند که بتواند با قرار دادن کارت (کارت در ورودی) در آن سیستم روشنایی را در حد تأمین روشنایی اولیه و سیستم گرمایشی یا سرمایشی را به طور کامل فعال کند. به کار گرفتن این وسیله از دید بهینه سازی مصرف انرژی بسیار مفید است زیرا تنها در صورتی که میهمان در اتاق حضور دارد سیستم های در نظر گرفته شده برای اتاق او فعال است.
از دیگر کلیدهای مورد استفاده در اتاق هتل کلیدهای سه و پنج پل می باشد. در راهروها و راه پله ها و معابر استفاده از سنسورهای حرکتی جهت کنترل روشنایی توصیه می شود. این سنسور با قدرت دید ۱۸۰ درجه به راحتی از تردد افراد در راهروها و راه پله ها مطلع شده و مسیرهای روشنایی را فعال می نماید. این وسیله در حدود ۸ متر از هر طرف را تحت پوشش قرار می دهد و برای راهروها و راه پله های هتل بسیار مناسب است. این وسیله دارای مدل ها و رنگهای متنوعی است به نحوی که با دیگر اجزای هتل کاملاً قابل انطباق است. در فضاهای بیرونی برای مثال بالکن ها و آلاچیق ها، در دفاتر هتل و دیگر اتاقها استفاده از سنسورها یا استفاده از سنسور ضد آب با میدان دید ۱۸۰ باعث روشن شدن چراغها در هنگام لزوم می شود. این سنسور یک وسیله ایمن و عملی است و در تاریکی بسیار خوب کار می کند. با در نظر گرفتن سناریوهای متفاوت برای ساعات مختلف روز، می توان سیستم روشنایی، موزیک و یا حتی فعال یا غیرفعال بودن آب نما را کنترل کرد و یا در صورت وجود نورپردازیهای ویژه با توجه به سیستمهای نمای متغیر برای این محوطه، آنها را نیز با سیستم هوشمند یکپارچه کرد.
از جمله امکاناتی که می توان برای داخل رستوران و یا کافی شاپ در نظر گرفت استفاده از ۱Touch panel است. با تعریف سناریوهای متفاوت برای شرایط گوناگون مانند جشن، سناریو مربوط به روز و یا شب و … می توان محیط داخل رستوران را برای میهمان جذاب کرده ومیهمانان را جهت صرف غذا در داخل رستوران هتل تشویق کرد. علاوه بر آن می توان از طریق Touch panel سیستم روشنایی، سیستم های تهویه، پرده ها و صوت را به صورت مجزا کنترل کرد.
در سالن های همایش که کاربری های مختلفی دارند نصب نمایشگر هوشمند بسیار مفید است. سناریوهای کنترلی با این وسیله به راحتی قابل تعریف و بکارگیری می باشند. برای مثال سناریوهایی مثل برگزاری جلسات، پذیرایی، نمایش اسلاید و فیلم و مانند آن به راحتی تعریف شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اگر ابعادTouch panel مناسب اتاق کنفرانس شما نیست امکان کنترل روشنایی، تهویه مطبوع، پرده اورهد، پرده ها و مانند آن به وسیله ریموت کنترل به راحتی و بدون وقفه میسر است. در برگزاری جلساتی که کنترل روشنایی، صوت و وسایل صوتی و تصویری ضرورت دارد استفاده از این وسیله کار را آسان خواهد نمود. زیرا فراخوانی سناریوهای مختلف از پیش تعیین شده بسته به کاربری فضا از جمله خصوصیات این وسیله است.
هنگامی که میهمانان وارد پارکینگ می شوند ورود آنان بوسیله سنسور ویژه با زاویه دید ۲۲۰ درجه تشخیص داده شده و مسیرهای روشنایی بلافاصله روشن می شوند. کنترل مسیرهای روشنایی به گونه ای که فقط در صورت نیاز مورد استفاده قرار می گیرند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد. استفاده از سیستم های هوشمند علاوه بر ایجاد محیطی بسیار آرام و دلپذیر برای میهمان که جزو اهداف هتلداری است، مصرف انرژی و هزینه نگهداری را به حداقل می رساند. این سیستم ها ضمن رعایت اصول ایمنی (کمترین جریان در مدولهای کنترلی از لحاظ برق گرفتگی) با یکپارچه شدن با سیستم های امنیتی و ایمنی به افزایش استاندارد و مشخصه های هتل کمک بسیاری می کند.

اتوماسيون ساختماني در هتل
با هدف كلي خودكار سازي و يكپارچه نمودن تأسيسات و تجهيزات مستقر در داخل و خارج ساختمان در راستاي استفاده بهينه تر از امكانات به وجود آمده است. يكي از مزاياي رشد سريع فن آوري اطلاعات، توسعة سيستمهايي است كه مي توانند تغييرات اطراف ما را اندازه گيري و ارزيابي كرده و نسبت به آنها عكس العمل داشته باشند. اين توانايي در كنترل تغييرات منجر به تغيير در محيط فيزيكي اطراف ما، بخصوص ساختمانهايي كه در آنها كار مي كنيم ، گشته است.
در نتيجه اين تغيير، ما شاهد رشد وسيع و مهمي در زمينة ساختمانهاي هوشمند« ساختمانهايي كه سيستمهاي ارتباطاتي و فن آوري اطلاعات را تركيب كرده و يك سيستم يكپارچة راحت ، با امنيت بالا، سودمند از لحاظ اقتصادي و در نهايت با هزينه پايين بوجود مي آورند، هستيم.
به طور كلي ساختمان هوشمند، ساختماني است كه مجهز به يك زيرساختار ارتباطاتي قوي بوده كه مي تواند به صورت مستمر نسبت به وضعيتهاي متغير محيط عكس العمل نشان داده و خود را با آنها وفق دهد و همچنين به ساكنين ساختمان اين اجازه را مي دهد كه از منابع موجود به صورت مؤثرتري استفاده نموده و امنيت و آرامش آنها را افزايش دهد.
هزينه هاي جاري يك ساختمان معمولا هزينه هاي سربار زيادي را براي انواع مشاغل و ساكنان ايجاد مي كند و همين موضوع مي تواند در سوددهي نقش عمده اي را ايفا كند. بعلاوه خيلي از سازمانها در دنيا به صرفه جويي در مصرف انرژي و بهينه سازي محيط زندگي و كم كردن هزينه هاي سرويس و نگهداري براي اينكه بتوانند به هدف نهايي خود برسند از يك طرف، و از طرف ديگر احتياج آنان به امنيت و در دسترس بودن اطلاعات در زمان حقيقي، روي آورده اند تا جايي كه اين تغييرات حتي در شركتهاي بسيار كوچك نيز به چشم مي خورد.
مزاياي يك ساختمان هوشمند از طريق اتوماتيك كردن سيستمهايي مانند گرمايش، Ventilation و تهويه مطبوع يا (HVAC) Air Conditioning ، سيستم اعلام حريق و ‌آتش نشاني، سيستمهاي امنيتي، مديريت انرژي و روشنايي بوجود مي آيد.
به طور مثال، در نظر بگيريد كه حريقي در يك ساختمان به وقوع بپيوندد، سيستم اعلام حريق با سيستم امنيتي به صورت خودكار ارتباط برقرار مي كند و از اين طريق قفلهاي كليه درب ها باز مي شوند و مردم مي توانند به راحتي از محل حريق دور شوند و سيستم امنيتي با سيستم HVAC نيز ارتباطي خودكار برقرار كرده و از اين طريق هواي سالم جايگزين هواي دودآلود مي شود.
از سوي ديگر يكي از مزاياي بسيار مهم اين ساختمان ها، صرفه جويي در زمينه حامل هاي مختلف انرژي مي باشد.
مسأله انرژي در كشور ما سالها مورد توجه در خور نبوده و يارانه هاي آشكار و پنهان دولتي همواره ما را از توجه واقعي به ارزش انرژي در اشكال مختلفش باز مي داشته است.در سالهاي اخير، به دلايل گوناگون لزوم محاسبه ميزان مصرف و صرفه جويي انرژي بعنوان يك ضرورت قطعي و چاره ناپذير ، پديدار گشته است. سرعت رشد مصرف داخلي انرژي به حدي است كه با روند موجود توسعه منابع نفتي شايد با گذشت چند سال و اندي ديگر قادر به صادرات نفت نباشيم.
بخش ساختمان بيش از يك سوم انرژي مصرفي كشور را به خود اختصاص داده، كه به نظر مي رسد ارزش آن به قيمت جهاني، ساليانه بالغ بر شش ميليارد دلا گردد. در صورتي كه مي توان با اجراي سيستم هاي نوين در ساختمانها، اين هزينه را به شكل قابل توجهي كاهش داده و هزينه اي را كه براي پياده كردن اين سيستم اجرا مي شود در مدت زماني نه چندان دور از راه ذخيره انرژي به دست آورد.
در مبحث صرفه جويي در مصرف انرژي بيشتر نگاهها به سوي BMS ساختمان معطوف مي گردد زيرا در BMS مصرف كليه انرژي ها مانند برق و انرژي حرارتي تحت كنترل در مي آيد.
در ادامه با ذكر چند مثال كاربردي طريقه صرفه جويي در مصرف انرژي را شرح مي دهيم.
1- در اكثر اداره ها و سازمانها، كارمندان براي مصرف درست اهميتي قائل نيستند مثلاً وقتي كارمندي محل كار خود را ترك مي كندئ حتي اگر بازگشت وي زمان زيادي طول بكشد ، سيستم تهويه و روشنايي خود را همچنان روشن مي گذارد. در ساختار BMS در صورت عدم وجود كسي در محل، به صورت خودكار و پس از طي زماني، سيستم به حالت حداقل مصرف سوئيچ مي كند تا دوباره شخص به محل كار خود بازگردد.
2- در ساختمانهاي بزرگ اداري ساعت 7 صبح تمام سيستم تهويه و روشنايي كل ساختمان روشن مي گردد در صورتي كه ممكن است افرادي در مرخصي يا مأموريت بوده و يا با تأخير به محل كار بيايند كه در اين صورت انرژي بيهوده مصرف مي گردد. در ساختار BMS تا فرد كارت حضور و غياب را در ورودي مي كشد سيستم تهويه و روشنايي اتاق او فعال مي گردد و بدين صورت از مصرف بيهوده جلوگيري مي گردد.
3- در ساختمانهاي بزرگ اگر كنترل و مديريتي روي تأسيسات مكانيكي نداشته باشيم بطور مثال بويلر را در نظر بگيريم، مثلاً چهار بويلر داريم كه در صورت عدم وجود كنترل بر عملكرد مجموعه بويلرها دو يا سه بويلر را همواره در مدار قرار مي دهيم . در صورتي كه ممكن است حتي يك بويلر نيز جوابگوي سيستم در زمانهاي خاصي باشد كه در اين صورت نيز مصرف بهينه نمي باشد ولي اگ با استفاده از اندازه گيري، تعداد بويلرها را تعيين كنيم همواره به صورت بهينه انرژي را مصرف مي كنيم ضمن آنكه خللي در كار سيستم بوجود نمي آيد.
4- در هواساز ممكن است دماي مطلوب را بتوان از هواي محيط بيرون تأمين نمود بدون اينكه نياز به فعاليت هواساز باشد. اگر مديريت و كنترل وجود نداشته باشد با اينكه محيط بيرون جوابگوي سيستم نمي باشد ولي همچنان هواساز نيز در حال كار است كه نتيجه عدم استفاده صحيح از انرژي مي باشد.

بحث ديگري كه در بازگشت سرمايه نقش دارد مصرف بهينه از امكانات مي باشد كه توصيحات آن به شرح زير مي باشد:
1- در سيستم تأسيسات مكانيكي با تقسيم زمانهاي كاركرد بين تمام اعضاي يك مجموعه( مثلاً مجموعه پمپ هاي سيركولاسيون) فشار كاري بين همه اعضاء تقسيم مي شود. ضمن اينكه از غير فعال بودن يك بخش از مجموعه بطور دائم جلوگيري مي كند كه خود باعث بهتر عمل كردن تمام مجموعه مي گردد.
2- روي تمام تجهيزات مورد استفاده در ساختمان كنترل داشته و تمام وضعيتهاي موجود را اندازه گيري كرده و در صورت بروز خرابي در سيستم به طور خودكار به مد Standby سوئيچ كرده و خرابي را به اطلاع كاربر مي رساند تا در اسرع وقت جهت تعمير اقدام گردد.
3- زمان هاي كاركرد تمام تجهيزات را ذخيره مي نمايد و در زماني كه نياز به سرويس مي باشد به كاربر اطلاع مي دهد تا سيستم همواره در حالت مطلوبي كار نمايد.
4- در تمام سيستم تهويه مطبوع و تأسيسات مكانيكي ( مثلاً مبدلها) علاوه بر اندازه گيري دماي پروسه و نقطه تنظيم تعريف شده، با اندازه گيري دماي محيط بيرون روي نقطه تنظيم اثر گذاشته تا نوسانات دما جبران گردد. ( با توجه به اينكه در اغلب مناطق ايران دماي شب و روز بسيار متفاوت مي باشد با استفاده از اين روش به راحتي مي توان نوسانات ناشي از اين تغيير دما را بصورت خودكار جبران نموده، بدون اينكه نيازي به تغييرات مداوم نقطه تنظيم باشد.
با توجه به موارد ذكر شده و موارد بسيار ديگر كه در ساختار BMS قرار دارند، علاوه بر استفاده بهينه از تجهيزات، بر عمر تجهيزات نيز افزوده مي گردد. ضمن اينكه فضاي كار را ايده آل مي نمايد. با توجه به مطالب ذكر شده و آمارهاي بدست آمده از پروژه هاي اجرا شده بر اساس ساختار BMS بطور ميانگين در بحث ذخيره سازي انرژي حدود 25 الي 30 درصد كاهش مصرف وجود داشته است و بازگشت سرمايه در اثر استفاده از ساختار BMS در حدود 5/2 الي 3 سال امكان پذير مي باشد.
بر اساس تجارب موجود مي توان گفت بوسيله پياده سازي يك سيستم كنترلي جهت ذخيره انرژي، برگشت سرمايه گذاري آن در كمتر از دو سال و نيم و ميزان ذخيره انرژي در سيستم بين 20 تا 30 درصد خواهد بود. يك نمونه از هتل هايي كه توانسته است به اين نتايج دست پيدا نمايد هتل هاي Chain دبي مي باشد. شعبه اصلي هتل Chain در دبي به طور دقيق مصرف انرژي را در هتلهاي خود بررسي نموده و سپس تصميم به اجراي برنامه ذخيره انرژي در شش هتل خود گرفت.
تركيب ذخيره پول و ذخيره انرژي در شش هتل به شرح زير است:
حجم درهمي ذخيره انرژي: 1840000
ذخيره انرژي الكتريكي: MWH 1148
ذخيره آب: 6220000 گالن
كاهش انتشار Co2 : 163 تن
زمان بازگشت سرمايه: 5/2 سال
صرفه جويي در پرداخت هزينه كل انرژي: 22%
1- مزيت‌هاي اتوماسيون ساختماني (BMS) به صورت كلي
مزيت‌هاي ذكر شده براي اين سيستم مخصوصاً بهينه‌سازي مصرف انرژي و كاهش هزينه‌هاي نگهداري و راهبري تجهيزات حرارتي – برودتي و الكتريكي افزايش شرايط راحتي ساكنين بستگي مستقيم به كيفيت و طراحي برنامه‌نويسي و اجراي آن و همچنين رابطه مستقيم با سطح علمي مهندسين راهبر BMS در آناليز اطلاعات دارد.
مزاياي اين كنترل در نيل به اهداف زير خلاصه مي‌شود:

صرفه جوئي در مصرف انرژي
كاهش نيروي انساني
افزايش عمر مفيد تجهيزاتو كاهش نرخ خرابي آنها
كاهش هزينه‌هاي نگهداري و راهبري
نگهداري و راهبري علمي و برنامه‌ريزي شده (Preventive maintenance)
برقراري اتوماسيون قابل انعطاف براي تمامي عملكردهاي ساختمان
افزايش بازده كاري نيروي انساني به لحاظ فراهم شدن محيط كاري مناسب از رهگذر كنترل دقيق پارمترهاي مختلف نظير دما، رطوبت، CO2 و روشنائي در ساختمان
بهينه‌سازي عملكرد سيستم‌هاي ساختمان به طور مداوم
بالا بردن سطح علمي مهندسين راهبري و نگهداري تأسيسات ساختمان
تأمين ايمني ساختمان
1- BMS در هتل
در اين بخش به صورت خلاصه سيستم هاي مختلفي كه در BMS مطرح مي باشند و مي توانند در هتل ها مورد استفاده قرار گيرند، مورد بررسي قرار گرفته است.

فهرست مطالب:
معماری هتل
هوشمندسازی
اتوماسيون ساختماني در هتل
BMS در هتل
سيستم گشت و نگهباني

كارت هاي هوشمند بيسيم

سيستم كنترل تردد افراد در درب هاي ورودي

سيستم هاي صوتي و تلفن اينترنتي (Voice Over IP)
سيستم كنترل HVAC
كنترلهاي هوشمند دما و تهويه مطبوع در داخل ساختمان
سيستم اعلام و اطفاء حريق

مديريت سيستم انرژي الكتريكي
مانيتورينگ و مديريت سيستم
مراحل پيشنهادي جهت تهيه طرح جامع براي اتوماسيون ساختماني
روش انجام مشاوره

توریسم مشهد
بررسی هتل های مشهد
مطالعه وضعیت هتل های موجود مشهد
بررسی زمینه(اقلیم و سایت)
لیست فعالیت ها،ابعاد،سرانه ها و دیاگرام ها
الگوهای طراحی هتل
استانداردها
مبانی نظری و اهداف طراحی
طرح نهایی
منابع ومآخذ

تصاویر فایل ها:

پروپوزال هتل هوشمند,ظوابط طراحی هتل هوشمند,دانلود رساله هتل هوشمند,دانلود مطالعات هتل هوشمند,نمونه موردی هتل هوشمند,نمونه مشابه هتل هوشمند,طراحی هتل هوشمند,رساله معماری هتل هوشمند,مطالعات معماری هتل هوشمند,طراحی نهائی هتل هوشمند,نقشه هتل هوشمند,دانلود نقشه هتل هوشمند,رساله آماده هتل هوشمند,مطالعات آماده هتل هوشمند,رساله کامل هتل هوشمندرساله معماری هتل هوشمند,مطالعات معماری هتل هوشمند,طراحی نهائی هتل هوشمند,نقشه هتل هوشمند,دانلود نقشه هتل هوشمند,رساله آماده هتل هوشمند,مطالعات آماده هتل هوشمند,رساله کامل هتل هوشمند

خرید:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

فرمت رساله: word
حجم فایل ها: ۹ مگابایت

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان