صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

نورپردازی در فضاهای شهری 28 صفحه – مقاله های معماری – مرجع معماری و عمران

نورپردازی در فضای شهری

طرح مسئله

تاثیر نور پردازی بر افراد از لحاظ فیزیکولوژیکی و روانشناسی

نور روشي به منظور تامین امنیت و آسودگی بهتر در محیط می باشد

نورپردازی در فضاهای شهری - معماری - پارسی کد - پارسا کد - علی شفیع زاده - تصویر های معماری

امیدوارم از این پروژه که از آرشیو سایت ارسال شده راضی باشید.

از همینجا از شما عزیزان درخواست دارم هر اطلاعاتی که در ارتباط با رشته معماری و عمران در اختیار دارید برایم ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت انتشار بدم و بقیه دوستان هم استفاده کنند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

توضیحات : نورپردازی در فضاهای شهری – مقاله های معماری – مرجع معماری و عمران

نورپردازی در فضای شهری

طرح مسئله

–   تاثیر نور پردازی بر افراد از لحاظ فیزیکولوژیکی و روانشناسی

–   نور روشي به منظور تامین امنیت و آسودگی بهتر در محیط می باشد

اهداف  طرح

نورپردازی فضاهای مختلف ، نیاز به شناخت روشها و فنون مختلف نورپردازی و استفاده صحیح از ویژگی های نور و ارتباط با محیط پیرامونش را دارد.

دستیابی به روشهای جدید نورپردازی در محیط های شهری

    – شاخص نمودن فضا و نشانه های شهری

    – ارتقا کیفیت محیط های شهری

    – تمایل به حضور در فضا

    – ایجاد امنیت در فضا

 

تاثیرنور بر فضای شهری  

معماري بازي استادانه ، صحيح و با شكوهي از احجام تركيب شده زير نور مي باشد. چشمان ما تربيت شده اند كه فرم ها را زير نور ببينند، سايه و روشن ، اين فرم‌هارا اشكار مي سازند .

)لوكوربوزيه(

ازدید همگان نور”جزء اساسی و ضروری“ در ساختمان است ، که کاربرد آن روشن کردن  فضا به منظور قابل رویت ساختن آن می باشد. در هنر ساختمان سازی یا  به  عبارتی معماری  نور یکی از اجزایی است  که  کنار عناصر و مفاهیم دیگر از قبیل ساختار” نظم فضایی “مصالح” رنگ و …. مطرح می شود و در طراحی به عنوان یک عنصر مجزا باید نقش خود را ایفاکند.

 همانطور که گفته شد اولین وظیفه نور روشن کردن فضا وفرم­های ساختمانی است، با این­حال نور، چه طبیعی و چه مصنوعی، علاوه بر کارکرد اصلی خویش، می تواند نبوغ معمارانه را برجسته تر نماید، اشتباهات را بپوشاند و پنهان کند، توجه بیننده را جلب نماید و یا اینکه باعث شود مکانی مقدس یا امن به نظر برسد.

در بعد معماری ساختمان های عمومی ، بحث نورپردازی بصورت علمی مطرح می شود و برای هر ساختمان نوعی از نورپردازی را می طلبد

اجسام از خود هیچ نوری را ندارند و این وظیفه ی طراح و نورپرداز است که با تابش نورهایی با طیف های خاص و رنگ های متفاوت ماهیت هر نوع جسم رانمایان کند. استفاده از نورهای مات و مستقیم و غیر مستقیم همچنین به کاربردن وسایل نورپردازی نوین که درخارج از ساختمان برروی نما منتصویر می شوند نیز در شب می تواند جلوه ای خاص به محيط ببخشد.

نور وطبیعت

نور طبیعی که حامل انرژی حیات بخش درونی است به عنوان یکی از منابع وجود حیات بر روی زمین محسوب می گردد. علاوه بر آن نور می تواند با رنگ ها و جلوه های متفاوت خود باعث تغییر چهره یک مکان شود زیرا نور در هر یک از فصول سال ” در آب و هواهای متفاوت و یا در هر زمانی از طول روز دارای چهره ای مخصوص به خود می باشد .

ضمناهرمکانی دارای نور خاصی است که تنها به آنجا تعلق دارد برای مثال در صحرای یک منطقه استوایی تابش به قدری شدیدوسایه ها آنقدرکوتاه است که اشیا به چشم بیننده مرتعش ودرحال ذوب شدن به نظرمی آیند.

به همین ترتیب نور موجود در مناطق کوهستانی ” جنگلی و یا سواحلی نیز دارای ویژگی های مکانی مخصوص به خود و متمایز از سایر مناطق است . زمانی که نور را به داخل فضای ساخته شده هدایت می کنیم در اصل نوعی ارتباط بین ساختمان و محیط خارج از آن ایجاد کرده ایم . بدین وسیله می توان جلوه های متفاوتی از فضای داخلی را که هر یک دارای ماهیت خاص خود از لحاظ ادراک فضایی می باشند ” ایجاد کرد .

نور و بشر

از دوران ما قبل تاریخ همواره اجسام نورانی که تجسمی از یک شی ء زنده را در ذهن بیدار می کردند توسط بشر مورد ستایش و احترام قرار گرفته و مشتاقانه برایشان جشن می گرفتند ” آنها را عبادت کرده و می پرستیدند.

این توجه بیش از اندازه به عنصر نور در اغلب فرهنگ های اولیه بشری و در جوامعی با آداب و رسوم و عقاید مذهبی متفاوت همچنان در طول زمان مشاهده می شود . برخی از جوامع نور خورشید را در تشریفات مذهبی شان به کار می برند و برخی دیگر درخشش اجسام نورانی را به عنوان عامل ایجاد فعل و انفعالاتی رمز آلود جهت دست یابی به حیطه هایی ماورای دنیای زمینی تلقی می کردند.

حتی امروزه در بسیاری از مدارس شرقی که به تدریس یوگا اشتغال دارند برای ایجاد تمرکز ذهنی از اجسام نورانی مانند لامپ ” خورشید “ماه ” بلور و نور آتش استفاده می کنند .

در اغلب ادیان ” نور نماد عقل الهی و منشا تمامی پاکی ها و نیکی هاست و خارج شدن انسان از تاریکی جهل و تابیده شدن نور معرفت در وجودش همواره یک هدف نهایی می باشد . در اثر تابیده شدن نور الهی به درون کالبد مادی ” یعنی جایگاه نفس آدمی است که انسان به رشد و تکامل معنوی می رسد در نتیجه برای نمایش این تمثیل ” در معماری اغلب بناهای مذهبی ” نور به عنوان عنصری بارز و مستقل از سایر عناصر و مفاهیم به کار رفته در ساختمان به کار گرفته می شود به گونه ای که شعاع های آن به طور واضح در داخل کالبد مادی و تاریک حجم قابل مشاهده است . فضاهای عمیق و تاریک کلیساهای قرون وسطی و یا مساجد اسلامی که با عنصر نور مزین شده اند به خوبی قادر به انتقال یک حس روحانی و معنوی می باشند . انسان در چنین فضاهایی که با نوری ضعیف روشن می شوند با مشاهده سایه های مبهم از اشیا و احجام ” در ذهن خود به کامل کردن تصاویر پرداخته و با این عمل به نوعی خلسه فرو می رود که نتیجه آن یک حس نزدیکی به منبع وجود و هستی در درونش بیدار می شود .

 

روشهای نوین نورپردازی

–  لامپ­های metal halide

–  استفاده از نورافکن های دیجیتال

–   استفاده ازLEDها،به عنوان  یکی از جدیدترین فناوری­های نورپردازی

لامپهای متال هالید(metal halide)

لامپهای متال هالید با رنگ نور جذاب ، بازدهی نور بالا و طول عمر زیاد بهترین انتخاب در نورپردازی سالنهای ورزشی ، استادیومها، مراکز خرید و … می باشند.
قابلیت­ تغییر رنگ سریع را دارند  ,از این لامپ­ها برای نورپردازی ساختمان Met Life در نیویورک استفاده شده است : «به همراه این لامپ ها بایستی یک چرخ رنگی یا یک عنصر فیزیکی که به دور لامپ حرکت می کند وجود داشته باشد.

موزه زیر آب اسکندریه

استفاده از نورافکن های دیجیتال در یک فضای شهری روش جدیدی برای شاخص نمودن و جلب توجه استفاده کنندگان از آن فضا می باشد.

این موزه که از بزرگترین و مهمترین بناهای خدماتی زیر آبی می باشد، توسط نورافکن های دیجیتالی زیر آبی نورپردازی شده است.

این موزه در ساحل، نزدیک کتابخانه ی جدید اسکندریه ساخته شده، جایی که به علت زلزله هایی که در آن ناحیه به وقوع پیوسته، فرورفتگی ای مابین ساحل و خط باریکی از خشکی شکل گرفته است. در مصر باستان و درست زیر این فرورفتگی، کاخ یکی از فراعنه ی مصر قرار داشته که بر اثر همین زلزله ها ، همراه خشکی به زیر آب رفته است و این موزه برای نمایش آثار به جا مانده بنا شده است. این آثار شامل تعداد زیادی از سنگ تراشه ها، مجسمه هاو کشتی های شکسته ی یونانی و رومی است که در این محل غرق شده اند. همچنین بقایای یک فانوس دریایی که احتمال میرود همان فانوس اسکندریه باشد ( یکی از عجایب هفت گاهنه ی جهان ) نیز در این محل پیدا شده است.

این یافته ها به علت احتمال آسیب دیدن، قابل جابجایی از آن محل نبودند، به همین علت بهترین راه برای حفظ و نمایش آنها ایجاد موزه ای در زیر آب ها بود. این موزه از ۴ المان بزرگ که از بادبان قایق های قدیمی مصری که روی رود نیل وجود داشته اند الهام گرفته شده است. در داخل موزه هم، به وسیله ی تونل های شفافی از جنس فایبرگلاس، این توانایی به تماشاگران داده شده تا آثار را به راحتی در زیر آب مشاهده کنند. عمقی که این تونل ها در آن قرار دارند، چیزی حدود ۵ تا ۶ متر است که در این عمق فشار زیادی به دیواره ها وارد نمی شود. این پروژه قرار است طی ۳ سال ( تا سال 2010 ) تکميل شود.

LEDها، یکی از جدیدترین فناوری­های نورپردازی

LEDها (مخفف Light Emitting Diodes ، به معنی دیودهای نورافشان) ، وسیله های نیمه رسانایی هستند که با استفاده از Solid-state electronics نور تولید می کنند
امروزه diodeهای نور افشان دیگر یک ابزار پر هزینه برای طراحان نمی باشد بلکه به سرعت تبدیل به لامپهای آینده خواهند شد.

 Adam Dawason نگاهی به فواید و استفاده LED یاDiodeنورافشان می اندازد.

با اقدام استرالیا به ممنوع نمودن استفاده از لامپ برق معمولی تا سال 2010 وهمینطور اتحادیه اروپا وکالیفرنیا با پیروی از این عمل,دنیای نورپردازی به سرعت توجه خود را به فواید زیاد LEDیاDiodeنورافشان معطوف می کند.با شروع استفاده تزLED برای امکانات کارآمد,دیگر تنها برای اهداف طراحی ویا تصویری بکار برده نمی شود

    بیشترین استفاده از LEDیا دیودهای نور افشان را در طراحی یک فضا میتوان  دید، کوچکی و این واقعیت که آنها میتوانند تا 16 میلیون رنگ را تولید کنند طراحان را به استفاده بیشتر و بیشتر از LED ترغیب می نماید.

 LEDها یا دیودهای نور افشان تاثیر شگرفی بر نور پردازی نمای  ساختمان و معماری آن می گذارند. آنها میتوانند بصورت مخفی در فضا مستقر شوند و برای بوجود آوردن جلوه های ظریفی مثل نورپردازی مجسمه ها بکاربرده شوند.  یا اینکه در مقیاس وسیعترمانند قاب های دیوار ، پنجره های نوری و یا نورهای نشانگر بکار برده شوند. بخاطرولتاژ کم  LED ها سیم کشی کوچک تری موردنیاز است و می توان  به آسانی آنها را مخفی نمود.
LEDها کوچک­تر و روشن­تر شده­اند، برق کمتری مصرف می­کنند، می­توانند توسط کامپیوتر کنترل شوند، و تمام رنگ­های رنگین­کمان را به نمایش بگذارند

متداول­ترین کاربرد LEDها، تغییر رنگ زمینه صحنه­ها و همچنین استفاده به عنوان عناصر و جزئیات تزئینی در محیط­های­ بزرگ و وسیع است.

یکی دیگر از قابلیت­های LEDها که معماران را به استفاده از آنها ترغیب می­کند، این است که LEDها می­توانند در نماهای مدرنیستی مرکب از شیشه و فلز جاسازی شوند و این امکان را بوجود بیاورند که طرح نورپردازی ساختمان در هر شب تغییر کند. با اینکه هزینه­های اولیه LEDها بیشتر است، اما به گفته Nolan، معماران به این نتیجه رسیده­اند که LEDها در درازمدت، به لحاظ اقتصادی باصرفه­تر هستند

عمر بی­نهایت طولانی LEDها، آنها را به یک گزینه کاملاً بی­عیب ­و ­نقص، جهت نورپردازی در محل­هایی که تعمیر و نگهداری لوازم و تأسیسات در آنها دشوار است، تبدیل می­کند.

نورپردازی در فضاهای شهری - پارسا کد و پارسی کد کاملترین مرجع های معماری و عمران

پارك هزاره شيكاگوMillennium

فواره های این پارک به صورت دو برج 50 فوتي پوشیده  از چراغ های ال – ای – دی به صورت نمايشگري است که تصاويري ويدئويي از ساكنين شيكاگو و نور پخش مي کند.

تصویر این برج ها در فاصله زمانی کوتاه تغییر کرده و بیش از 1000 چهره شیکاگویی را به نمایش می گذارد.

در آخر هر چه تصاویر (crown fountain) چهره هایی که بر روی صفحه ی LED برج های fountain وجود دارد ، تصویری هست که لبهای خود را غنچه می کند و آب به طور مستقیم و واقعی از لبهایش جاري

ميشودد .

نورپردازی در فضاهای شهری - معماری - تصویر و اسکیس در معماری - پارسا کد و پارسی کدنورپردازی در فضاهای شهری - معماری - پارسا کد و پارسی کد - تصویر معماری - علی شفیع زاده

نورپردازی در فضاهای شهری - معماری - پارسی کد - پارسا کد - علی شفیع زاده - تصویر های معماری

فهرست مطالب:
طرح مسئله 1
1 اهداف طرح
1 تأثير نور بر فضاي شهري
2 نور و طبيعت
2 نور و بشر
3 روش هاي نوين نورپردازي
3 موزه زير آب اسكندريه
5 ها، يكي از جديدترين فناوري هاي نورپردازيLED
6 در سئولPaco Rabannesque ساختمان
7 در آتن يونانSemiramis هتل
در توكيو 8Chanel ساختمان اداره مركزي
9 در اسپانياAgbar برج
10 Millennium پارك هزاره شيكاگو
11 دبي ، بزرگترين ال – اي – دي جهان Podium
12 در دبيAnara برج
13 (Solar) سراميك هاي آفتابي
14 Wind Tower برج باد در ژاپن
15 تكنولوژي پنهان در مراسم افتتاحيه المپيك پكن
15 Water Cube مكعب آبي
در پاريس 16Projet Tringle Le
17 در شيليLos Heroes ساختمان
در نيويورك 18Kubik Night Club كلاب شبانه مكعب
نورپردازي شهر مونترال 19
استاديوم آليانز در پكن 21
21 پل كابلي تبريز
نتيجه گيري 23
منابع و مآخذ 24

 

تصویر فایل:

پروژه نور در معماری,مقاله نورپردازی در فضاهای شهری,دانلود پروژه نورپردازی در فضاهای شهری,دانلود مقاله نور در معماری,دانلود تحقیق درباره نورپردازی در فضاهای شهری,نور در معماری1-7-2016 9-48-24 PM

 خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

فرمت فایل: word – حجم فایل: 4 مگابایت

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



ali گفت:

علی آقا سلام.
اگه امکان داره در باره موزه یه نمونه پروژه کدی بزاری رو سایت.

ممنون.خسته نباشی.

ممنونم از سایتتونه خیلی عالیه اگه میشه درباره ی معماری کشور روسیه تحقیق کنید و مطالبی را در این زمینه توی سایت بزارید ممنون میشم

پریا معمار گفت:

salam,khaste nabashiin ,kheili mamnun babat rah andazi site,man terme 8 karshnesi hastam reshteye shahrsazi,mikhastam bara porozheye nahayim ye mozu ke matlab dar moredesh dar ekhtiiar bashe entekhab konam,khodam bishtar nurpardazi ro dus daram age mishe rahnamayim konin vaghean mamnun misham,ajresh ba khoda

فاطمه نصیری گفت:

سلام عالی بود اگر میشه در مورد نور پردازی در شهر وامنیت مقاله یامطلبی روی سایت بزاریدمرسی

مرسی.مثل همیشه خوب..

shakoorniaz1360 گفت:

با سلام
دانلود مقاله بسیار کند و غیر قابل دریافت است .لطفا راهنمایی فرمایید

با سلام
از نرم افزارهای مدیریت دانلود و اینترنت پر سرعت استفاده نمائید.

هلنامحب گفت:

یه مقاله درباره معماری پایدار مربوط به ساختمان مناطق غرب کشور میخواستم اگه هست معرفی کنین ممنون

علی گفت:

سلام
در مورد معماری پایدار و همساز با اقلیم داخل سایت موجود است. جستجو کنید.

فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان