مقدمه
معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان می‌دهد. این امر به گونه‌ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی‌شناسی دین اسلام در معماری اسلامی تجلی می‌یابد مؤلفه‌های به جا مانده از پیش از ظهور اسلام نشان می‌دهد از زمانی که انسان هنر را شناخت یعنی از هزاران سال پیش به طراحی رنگی از حیواناتی که منقرض شدند به منظور نشان دادن واقعیتها و مهارتهای خود بر روی دیوارها پرداخت . در واقع هنر پیش از زبان و ادبیات در زندگی انسان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط او به شمار می‌رفت .

پروژه پاورپوینت درس معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت بینش نمادین در معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت برای معماری اسلامی,دانلود مقاله پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت معماری,دانلود مقاله های آشنایی با معماری اسلامی,مقاله معماری اسلامی,مقاله معماری,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامی

ارتباط معماری با دین اسلام نشانه اعتقاد به توحید، ایمان و عمل به آموزه ها و تعالیم دین اسلام است. اندیشه توحیدی مبنی بر اعتقاد به خدای واحد سبکی بود که در اکثر هنرهای اسلامی به عنوان موضوعی بکر به کار می رفت. معماری اسلامی هنری بود که نه تنها در اماکن دینی چون مساجد مورد استفاده قرار می گرفت، بلکه از آن در مدارس، ضریحها و قصرها و حتی خانه ها و حمامها نیز بهره گرفته می شد.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
بنابراین می توان گفت که معماری اسلامی با روح تمدن اسلام تطبیق داشت.هویت معماری اسلامی در همه جهان با وجود تنوعات زبانی و تمدنی یکسان است و این تنوعات از چین تا اقیانوس اطلس با وجود تعددات فرهنگها دیده می شود. اگر چه رومیها و دیگر اقوام نیز دارای معماری بودند، اما معماری اسلامی ویژگی خاص خود را داشت. از دیگر ویژگیهای هنر معماری اسلامی تزئینات است که مسجد النبی به عنوان اولین بنای اسلامی دارای معماری اسلامی دارای این ویژگی بوده است.

نشانه و نماد
نشانه و نماد هر دو به زبان مربوطند. در این مفهوم زبان چیزی بیش از زبان لغوی صرف است. زبانهای مختلفی وجود دارد، چون زبان تصاویر، ریاضی و قوانین، زبان آیینها و رفتارها، زبان موسیقی، زبان نمایش، یا حتی زبان گلها و عطرها … در همۀ این زبانها معنا و محتوای معنایی به بیان در میآیند. انسانها از طریق انواع زبان های مختلف با هم ارتباط برقرار میکنند. اما ارائۀ تعریف جامع و همه جانبهای از نماد ساده نیست. زیرا این اصطلاح در حوزههای مختلف و از دیدگاههای گوناگون مورد توجه قرار گرفته است. به زبان ساده میتوان نماد را «یک مفهوم یا نشانه دانست که به عنوان نمایندۀ چگونگیِ امر یا موضوع، حس یا فکر قرار میگیرد. در مفهوم دینی نشانۀ آیینی شماری از معانی غیرعقلانی و روابط را در خود یکی میکند. مثلا نماد صلیب در مسیحیت که هم نشانۀ مسیح مصلوب است و هم نشانۀ عمومی برای باور به مسیحیت. مفهوم نماد برای نشانههای تازه شکلگرفته، مدلها و علائم چون پنج حلقۀ بازی های المپیک هم صادق است. امروزه نماد به عنوان علائم سبکدار در مناسبتهای گوناگون ایجاد میشود و کارکرد آنها در این است که در نگاه ما اطلاعاتی مشخص به طور روشن انتقال دهند»

هر چیز، هر پدیده، و هر تصویری در طبیعت می تواند برای انسان تبدیل به نماد شود. از مادی ترین و ملموس ترین چون سنگ و چوب و برگ و حیوانات گرفته تا دور از دسترس ترین مثل ماه و خورشید و چهار عنصر مثالی. هر آنچه که اثر انسان بر زمین است؛ معماری، نقاشی، و به طور کلی آنچه که آنرا فرهنگ و تمدن می نامیم چیزی نیست جز طبیعت  ناب که توسط انسان وام گرفته شده و دوباره بازنمایی شده است. اینجا انسان درست به سان تبدیل کننده ( کاتالیزور) عمل میکند
برای بازنگری نمادها از ساده ترین آنها، یعنی اشکال بنیادین: دایره، مربع، و مثلث شروع میکنیم. ابتدا میتوانیم خیلی ساده و به طریقهء رمز شکنی (decode) هر یک را معادل یک عنصر بیابیم. دایره= آب، مربع= خاک، مثلث= آتش. بنابراین، همهء مفاهیمی که به این سه عنصر منسوب میشود، به این سه شکل بنیادی نیز قابل تعمیم است.  مثلاً دایره، منبع زندگی و حیات، چرخ هستی است همچون آب که عنصر مرتبط آن و منشاء زندگی است.

دایره:

کاندینسکی مینویسد: ” نقطه، زندگی است“. تصویرِ اصلیِ بیان است. دایره ای است که به غایت کوچک شده است: خُرد ترین شکل زمان است.

پروژه پاورپوینت درس معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت بینش نمادین در معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت برای معماری اسلامی,دانلود مقاله پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت معماری,دانلود مقاله های آشنایی با معماری اسلامی,مقاله معماری اسلامی,مقاله معماری,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامی

دایره شکلی است که دلالت بر بی زمانی دارد چرا که نه آغازی دارد و نه پایانی (زمان). بنابراین میتوانیم  مفهوم دایره به خصوص در معماری گونه ای دیگر بنگریم. این مفهوم به مرور، معنای حرکت، چرخ، راه، گردونه،(چرخ زمان، گردونه زمان، گردونه مهر یا خورشید، که خود به عنوان ابزار سنجش و اندازه گیری زمان در ساعت های خورشیدی به کار گرفته میشد) و زمانِ سپری شونده، به خود گرفته است. دایره نماد عهد و پیمان نیز هست، در ایران تبدیل به حلقهء ایزد مهر و یا حلقهء فره ایزدی در نماد فروهر شده و هم اکنون نیز در همهء فرهنگ ها کم و بیش نماد تعهد، مرحلهء گذر، و نشان مهر است. کلاً فضای درون دایره فضایی مقدس، جادویی و محافظت شده است.

مربع:
همانطور که دایره نماد روح است، مربع نیز نماد جسم میباشد چرا که این شکل چهار گوش از اجتماع چهار عنصر پدید آورندهء ماده حکایت میکند عالم بالا میبوده به شکل دایره ای ساخته میشده است. پیدایش گنبد مرحلهء جالب توجه ای در معماری می باشد. یکی از قدیمیترین نوع. گنبد، حد فاصل و رابطِ گذر جسم به عالم روحانی است. شالودهء معماری ایرانی بر حیاط های چهارگوش و حوض های دایره ای یا پنج وهشت ضلعی در مرکز حیاط میباشد. یکی از کهن ترین الگوهای شهرسازی نیز بنابر طرح دایره ای و بر حول نقطهء مرکزی دایره، و گسترشِ به سوی بیرون بوده است.
مربع نماد این تسلسل و فرود و ادامه ی زندگی و حکمرانی الهی در عالم ماده است . مربع فضای قابل تسخیر بوسیلهء انسان است (مکان).

مثلث:
بازهم به معماری ایران باز میگردیم؛ آتش، نماد خِرد نخستین و ازلی جلوه ای از دانایی بیکران و عالم ماورای انسان است (مثلث نماد آتش) که در آتشکده یا دارِ مهر، یعنی همان بناهای مکعبی در شکل ابتدایی خود تکریم و تقدیس میشود.
در کیمیاگری، تثلیث مقدس؛ سه گانهء جسم/خاک، روح/ آب، جان/هوا، می باشد که باید پس از مرحلهء پالایش، دوباره به دایره باز گردد. مثلث تنها شکلی است که جهت پذیر است و جهت رو به بالا یا رو به پایین آن در معنایش تاثیر می گذارد

گنبد:
گنبد که اساس آن دایره است , تصویر یک کل نامحدود است که چون به تساوی تقسیم گردد , به چند ضلعیهای منتظمی بدل می شود.آن چند ضلعیها هم ممکن است خود به چند ضلعیهای ستاره گون تبدیل و بر فرازش آید و پیوسته در تناسبات هندسی کاملآ هماهنگی گسترده شوند.این شیوه بدست آوردن همه تناسبات مهم از تقسیم کردن دایره به کمانهای برابر چیزی جز روشی نمادین برای بیان توحید نیست که همانا عقیده ماوراء الطبیعی وحدانیت الهی است که مبداء و معاد جمله کثرات است.انسان سنتی این صور را , همچون تشخیص اعداد , جلوه کثرات صادره از خالق ادراک می کند.نقشهای هندسی بی نهایت گسترش پذیر , نمادی است از بعد باطنی اسلام و این مفهوم صوفیانه ” کثرت پایان ناپذیر خلقت , فیض وجود است که از احد صادر می شود :کثرت در وحدت “و چون گنبد رو به آسمان کشیده شده , لذا درخت بهشتی ( طوبی ) مناسبترین نقشمایه برای تزئین سطح داخلی آن بود.یک نمونه برجسته از این نوع تزئین در قبه الصخره دیده می شود و در آن درخت عالمگیر پر نقش و نگاری که از دیدگاه اسلامی از بالا به پائین رشد می کند , از نقطه اوج گنبد رو به پائین کشیده و سرتاسر فضای داخلی گنبد را فروپوشانده و تا نقطه پائین ادامه یافته است.استفاده از درخت وارونه عجیب به نظر می رسد ولی در اسلام این دنیا همچون تصویری در آینه , رمز و نمادی از بهشت است.اصل برگشت پذیری در اسلام رخ می دهد.

 

و…

 

 

برخی اسلایدها ( جهت بزرگنمائی روی تصاویر کلیک نمائید.) :

پروژه پاورپوینت درس معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت بینش نمادین در معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت برای معماری اسلامی,دانلود مقاله پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت معماری,دانلود مقاله های آشنایی با معماری اسلامی,مقاله معماری اسلامی,مقاله معماری,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامیپروژه پاورپوینت درس معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت بینش نمادین در معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت برای معماری اسلامی,دانلود مقاله پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت معماری,دانلود مقاله های آشنایی با معماری اسلامی,مقاله معماری اسلامی,مقاله معماری,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامیدانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامی

دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامیپروژه پاورپوینت درس معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت بینش نمادین در معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت برای معماری اسلامی,دانلود مقاله پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله پاورپوینت معماری,دانلود مقاله های آشنایی با معماری اسلامی,مقاله معماری اسلامی,مقاله معماری,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامیمقاله پاورپوینت معماری,دانلود مقاله های آشنایی با معماری اسلامی,مقاله معماری اسلامی,مقاله معماری,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامی

مقاله معماری اسلامی,مقاله معماری,دانلود پروژه معماری اسلامی,دانلود مقاله معماری اسلامی,تحقیق بیشن نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله بینش نمادین در معماری اسلامی,دانلود مقاله آماده درس معماری اسلامی,دانلود مقاله کامل برای درس آشنایی با معماری اسلامی,پروژه پاورپوینت آشنایی با معماری اسلامی,مقالات پاورپوینت معماری اسلامی,مقاله های کامل معماری اسلامی

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت فایل: پاورپوینت – pptx
  • حجم فایل: 31 مگابایت
  • برای دریافت مقالات بیشتری برای درس آشنایی با معماری اسلامی اینجا را کلیک کنید.