دانلود طرح اتوکدی دانشکده معماری - مطالعات شناخت طراحی دانشکده معماری و مکان های آموزشی | گروه معماری پارساکد - مرجع معماری ایران

دانلود طرح اتوکدی دانشکده معماری – مطالعات شناخت طراحی دانشکده معماری و مکان های آموزشی - گروه معماری پارساکد – مرجع معماری ایران

به وب سایت گروه معماری پارساکد خوش آمدید.





پیشنهاد ویژه برای کاربران: برای انجام سفارشات معماری خود ، تماس بگیرید: 09371925312
بستن کادر




توجه: در صورتی که اطلاعات معماری دارید نیاز به خرید نیست و با شما تبادل اطلاعات انجام خواهد شد.

دانلود طرح اتوکدی دانشکده معماری – مطالعات شناخت طراحی دانشکده معماری و مکان های آموزشی
icon تعداد بازدید: 6,257 iconدسته : طراحی دانشگاه، طراحی معماری 2، طراحی معماری 3، طراحی معماری 4، طرح نهائی معماری، نقشه آموزشی فرهنگی، نقشه دانشکده معماری، پروژه تمرین معماری 1، پروژه تمرین معماری 2، پروژه طرح 4 معماری

ارسال شده از آرشیو نقشه های سایت

عنوان: دانلود نقشه دانشکده  معماری – پلان،نما،برش،سایت پلان و پرسپکتیو – { ویژه اعضاء سایت }

بیان اهداف :
در بدو ورود به حوزه مطالعات متوجه شدیم که بسیاری از نقایص و کمبود ها در دانشکده های معماری کشور ما در وحله اول به نقص درسیستم های آموزشی برمی گردد. در این پروسه قصد داریم سیستم های مختلف اموزش معماری را مطالعه کرده بعد از بررسی نقایص سیستم های آموزشی رایج در دانشکده های داخلی یک سیستم مناسب تر انتخاب کرده و بر اساس آن شروع به طراحی دانشکده ای بکنیم که قرار است بر اساس ان سیستم آموزشی مشخص کار بکند.
به این ترتیب انتظارات ما ( تا حدودی) از فضای آموزشی دانشکده مشخص میشود.

نقشه دانشکده معماری,پلان دانشکده معماری,طراحی دانشکده معماری,مطالعات شناخت دانشکده معماری,برنامه فیزیکی دانشکده معماری,مطالعات دانشکده معماری,رساله دانشکده معماری,نقشه های دانشکده معماری,پلان اتوکدی دانشکده معماری,دانلود نقشه دانشکده معماری,پایان نامه دانشکده معماری,طرح نهائی دانشکده معماری,

برای رسیدن به سیستم مورد نظر به نقد سیستماتیک بر سیستم (با هدف انطباق پذیری) میپردازیم. بعد از تبیین سیستم مورد نظر (نقد و در پی آن به روز کردن و انطباق سیستم قبلی ) می خواهیم فضایی طراحی کنیم که به نیازها و آنچه که قرار است در آن فضا روی دهد پاسخگو باشد.
این” انتخاب سیستم و ساخت فضا ” به گونه ای باید باشد که بتواند معمارانی تربیت کند که قادر به ایجاد معماری با هویت (ملی – ارزشی- تکنیکی) باشند. از طرفی بازتاب این هویت در تک تک فضاهای دانشکده و در کلیت آن دیده شود.
امیدوارم از این پروژه ارسال شده راضی باشید.
از همینجا از شما عزیزان درخواست دارم هر اطلاعاتی که در ارتباط با رشته معماری و عمران در اختیار دارید برایم ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت انتشار بدم و بقیه دوستان هم استفاده کنند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

نام فایل : دانلود طرح اتوکدی دانشکده معماری و مطالعات شناخت طراحی دانشکده معماری و مکان های آموزشی

 

درطراحی این دانشکده به دنبال حضور معنی دار انسان هستیم . فضاهایی پویا و منعطف که ظرفیت تمامی فعالیت های هنری – علمی – تکنولوژیکی دانشکده معماری را داشته باشد.
باید بتوان فضاهای لازم برای تجربه هایی نو به وجود آورد که پیش از آن تجربه نشده . و نیز فضاهایی برای تمام آنچه لازم است دانشجوی معماری (ازتاریخ معماری و محیط حرفه ای آن ) تجربه کند.(چه به صورت مجازی و چه به صورت عینی )

به طور خلاصه می خواهیم دانشکده ای طراحی کنیم به مثابه یک پل بین گذشته و آینده معماری که برای حرکت به سمت گذشته به فضای تجربه و برای حرکت به سمت آینده به فضای خلاقیت نیازمندیم .

تاریخچه آموزش معماری در غرب و جهان 

۱-بوزار فرانسه
دراین مدرسه اصل کار تکیه بر کارهای قدیمی است ، قواعد و تناسبات و بررسی نظام های شناخته شده نویان و دوره کلاسیک بوده است ، سیستم آموزشی کارگاهی یا به عبارتی آتلیه ای بود و هر کارگاهی تحت راهنمایی و سرپرستی استاد مشخصی قرار داشت . سنگ بنای سیستم آموزش مدرسه بوزار طرح مسئله طراحی بود که تقریبا” در ابتدای ترم به دانشجوها داده میشود و با کنترل و حمایت نزدیک در پیشرفت آن دقت می‌شد . مساله بصورت اسکیس شروع می‌شد و بصورت شارت تمام می‌شد . روش آموزش بوزار کاملا” متکی به استادان فاضل و برجسته و یاد گرفتن عمل بوده ، کارهای نهایی بصورت پروژه به سبک سنتی و زیبایی کشیده می‌شد و معمولا” فقط براساس مفهوم خوب و قابل فهم دفاع می‌شد . شیوه رایج سبک نئوکلاسیک بود . اساس داوری در مورد پروژه‌ها دانشجویان در نظر گرفتن مفهوم کلی بود که دانشجویان در طراحی استفاده می‌کردند . در این نوع آموزش مسئله رقابت جدی بود .

دوره تعلیمات باهاوس شامل دو دوره آموزشی بود ، دوره اول به مطالعه‌ی مواد و کار با دست بر روی آنها اختصاص داشت و در دوره‌ی دوم نظریه‌های شکل و طراحی مطالعه می‌شد . در آغاز کار هر شاگرد دو معلم داشت که یکی صنعتگر و دیگری هنرمند بود .
مدرسه با دوره مقدماتی ۶ ماهه آغاز می‌شد و در طی آن شاگردان با مواد مختلف آشنا می‌شوند و منظور این بود که بدانند هر دانشجو به چه چیزی علاقه دارد . هر دانشجو نخست برای استفاده از وسائل دستی و سپس برای کار با ماشین هایی که در صنعت و جانشین این وسایل دستی می‌شد آموزش می‌دید .

 باهاوس:
باهاوس مدرسه حرفه‌ای طراحی و ساختمان در سال ۱۹۱۹ بوسیله گروپیوس پایه گذاری شد . یکی از اهداف ایجاد وحدت بین هنر و حرفه بود و معتقد بود که هنرمند یا معمار می‌بایست در عین حال صنعتگر باشد . آموزش در این مدرسه تولید صنعتی را شامل می‌شود گروپیوس معتقد بود ماشین باید مطلقا” براساس خواسته‌های یک طراح خلاق بکار گرفته شود . گروپیوس به ماشین صرفا” به عنوان ابزار تکامل یافته وسایل کاردستی یک صنعتگر می‌نگریست . تعلیم و تربیت در این مدرسه نه تنها به کار حرفه‌ای بر روی مواد پرداخت . بلکه ساختن نمونه‌هایی را که بعنوان مدل برای تولید انبوه بکار می‌رفت مدنظر داشت .

 

اصول سیستم آموزشی بعد از اصلاح
تعلیم و تربیت در طراحی ، تکنیک ، صنعت گری برای همه انواع کارهای خلاقه به‌ویژه ساختمان و اجرای کارهای تجربی بویژه ساختمان و مبلمان داخلی و ساخت مدل و فروش به کارخانه‌ها برای تولید صنعتی . انستیتو طراحی شیکاگو ، مدرسه معماری دانشگاه‌ها وارد ، مدرسه طراحی صنعتی نیویورک ، مدرسه طراحی کالیفورنیای جنوبی به روش باهاوس کار می‌کند .

برنامه آموزشی : به دو قسمت تقسیم می‌شود .
۱ـ آموزش درفن
الف ـ آموزش مصالح و ابزار ب _ اصول تهیه صورت وضعیت ها
۲ـ آموزش در مسائل شکل
الف ـ مشاعره ب ـ عرضه کار
ج ـ کار هنری

باهاوس با این فکر اداره میشد
۱ـ هر کارآموز بوسیله دو استاد آموزش داده میشد . یکی صنعتگرو دیگری هنرمند.
۲ـ دوره آموزش فنون و نظریه شکل ضروری است .
باهاوس معتقد است که ماشین باید واسطه مدرن طراحی کردن ما باشد واحمقانه است که یک کارآموز مستعد را بی آنکه در یک فن آمادگی پیدا کرده باشد روانه کار در صنعت کنیم .

هدف دوره آموزشی باهاوس
نقطه اوج آموزش باهاوس تمایل به وابستگی کاری قدرتمند و نوین همه روندهای کار خلاق است . دانشجویان با استعداد باید علاقه به رشته‌های درهم بافته کار عملی و شکل را دوباره بدست آورند .
لذت ساختن بنا ، در گسترده ترین مفهوم این واژه باید جای گزین کار کاغذی طراحی شود .
معماری در یک کار جمعی همه کارگران خلاق ، از صنعتگر ساده تا هنرمندان متعالی را وحدت می‌بخشند . بدین دلیل بنیادهای آموزشی جمعی باید به اندازه کافی گسترده باشند تا گسترش هر نوع استعدادی را اجازه دهد .
از آنجا که یک روش مقبول جهانی برای کشف استعدادها وجود ندارد فرد در دوره تکامل خویش باید برای خود آن زمینه فعالیتی را بیابد که مناسب‌ترین زمینه برای او در محدوده جامعه است .

۳-دانشکده معماری لندن
اولین مدرسه معماری که بعنوان دانشکده معماری مطرح شد در لندن بود . این مرکز شیوه‌ای نسبتا” مستقل و جنبه‌های فنی و علمی کار معماری را بیشتر مورد توجه قرار می‌داد . اما در سال‌های اخیر جنبه‌های فلسفی و هنری را مدنظر قرار داده است .

۴- مدارس معماری ایتالیا
مدارس معماری ایتالیا تا حدودی مانند بوزار دانشجویان را با دیدی هنری تر با مسائل معماری آشنا می‌کرد . اما تفاوت عمده در ایتالیا این بود که بیشتر به مسائل اقلیمی ، محیطی و بومی توجه شد و نظامنامه جدید دانشکده‌های معماری ایتالیا چنین مقرر می‌کند . آموزش دوره دیپلم معماری متشکل از یک بخش تکوینی یا ساختاری است که به یادگیری نظریه‌ها ، روش ها و دیسپلین ها اختصاص دارد و یک بخش نظری – عملی که به یادگیری و تعلیم در حوزه فعالیت‌های حرفه‌ای اختصاص دارد . به‌منظور تحقق یافتن به بخش نظری – عملی کارگاه ها به منزله ساختارهای آموزشی با هدف خاص خود ، در دانشکده‌های معماری دایر می‌شوند .
این هدف چنین است : دانش طراحی ، فرهنگ طراحی و کار طراحی … در این کارگاه ها ارتباطی نزدیک بین دانشجو و استاد برقرار خواهد بود . بنابراین هر کارگاه نباید بیش از ۵۰ دانشجو داشته باشد .

۵- روش آموزش معماری در آمریکای شمالی
آنچه دولت آمریکا از دانشگاهها خواست این بود که به جوان های آمریکا آموزش علمی و کاربردی بدهند . این نحوه نگرش به‌شدت با سنت اروپا در تضاد بود . در اروپا آموزش به روشنی از تربیت حرفه‌ای جدا بود .
سنت اروپا از نظر سیر تفکر تاریخی به هر صورت در مرحله‌ی دوم اهمیت آموزش معماری در آمریکا قرار داشت .
با آغاز معماری مدرن در اروپا و گسترش شهرت اصطلاح آسمان خراش شیکاگو و مدرسه معماری پریری طراحی شده توسط رایت ، فشار زیادی برای تغییر برنامه آموزش معماری آغاز شد .
دانشکده‌های معماری دانشگاه اورگن اولین مدرسه‌ی معماری در آمریکا بود که دو اصل اساسی را در حرکت آموزش معماری بکار گرفت .
۱- ارتباط داشتن با همه رشته‌های وابسته ۲- عدم رقابت دانشجویان
در تمام این دانشگاه‌ها دوره آموزش ۴ ساله بود ولی وقتی آموزش معماری توسعه یافت و در کنار آن هنر تصویرسازی معماری و مبحث تأسیسات و سازه به میان آمد، بنظر رسید ۴ سال برای آموزش کافی نیست .
۱۹۹۲ : دانشکده کرنل اولین دانشکده‌ای بود که برنامه‌ی آموزش حرفه‌ای ۵ ساله را اختیار کرد و مدرک لیسانس می‌داد .
۱۹۶۰ : در دهه ۱۹۶۰ برنامه‌ی ۲ + ۴ برای گسترش برنامه آموزش حرفه‌ای استفاده شد این برنامه معمولا” بصورت یک برنام درسی ۴ ساله در طراحی محیط است که با یک برنامه دو ساله که بطور مشخص بر معماری تاکید دارد دنبال می‌شود . این برنامه در دانشگاههای کالیفرنیا ، برکلی و واشنگتن در سن لوییز پیاده شد .
مدل مطلوب دیگری در سال ۱۹۶۰ مطرح گردید که در آن آموزش معماری تنها می‌توانست برای مدرک بالاتر از لیسانس ارائه شود و بعنوان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند و منظور از برنامه‌های حرفه‌ای معماری که فقط در سطح بالاتر از لیسانس ارائه می‌شد . این است که یک آموزش کامل دانشگاهی قبل از شروع آموزش حرفه‌ای کسب شود .
تمایل جالب دیگری که در سال‌های ۱۹۶۰ تبلور یافت . فکر یا مفهوم کلینیک رایگان بود .

 

بررسی سیستمها و اهداف آموزشی در دانشکده های مهم خارج از کشور
۱-دانشگاه برکلی امریکا:
به طور کلی به دوره های ۴و۶و۷ ساله تقسیم می شود.در دوره چهارساله دانشجویان لیسانس می گیرند و مدرک آنها مدرک حرفه ای به حساب نمی آید و باید ۵ سال سابقه کار حرفه ای داشته باشند. دوره ۶ ساله باید دوسال و دوره ۷ ساله باید یک سال سابقه کار حرفه ای داشته باشند. دوره های آموزش معماری در امریکا با هم تفاوت زیادی دارند.
دانشگاه های امریکا از نظر تاکید شان بر مسائل مختلف معماری شامل تکنولوژی ـ فلسفه ـ هنر ـ مسائل انسانی با یکدیگر فرق دارند.
دو مسئله برای تحصیل در دانشگاه های آنجا مهم است:
مهندس معمار تازه فارق التحصیل شده باید از همان روز اول وارد محیط حرفه ای کار شود و به نحوه کار در دفتر آشتایی داشته باشد.
درسی که دانشجو خوانده است در راستای کارش و هماهنگ با هدفی خاص باشد(جامعه تخصصی)
درس طراحی معماری در ۹۰% دانشگاه های امریکا محور اصلی تمام دوره تحصیل است و از ترم اول ارائه می شود.
تمام مسائلی که یک دانشجو معماری یاد می گیرد در ظرفی است که ظرف معماری است. یعنی دانشجو کلی گرایی نمی کند.فلسفه ، هنر ـ روان شناسی.
دروسی نظیر: ریاضیات,تاریخ,تاریخ معماری,فلسفه,روانشناسی,جامعه شتاسی,اقتصاد در ترم اول ارائه می شود.
در سال دوم : تکنیک و روشهای ساختمانی به صورت نسبتا” خلاصه ارائه می شود. و درس تاریخ به عنوان تئوری معماری(در واقع سبک شناسی )برای شناخت سبک است، که درس تئوری معماری تا سال آخر وجود دارد.
در سال سوم یک سری دروس فنی مانند تأسیسات و ایستایی ارائه می شود و هر ترم که می گذرد درس ها تخصصی تر می شود و در کل در سال سوم و چهارم شروع به آموختن محاسبات در حد معماری می کنند.
به طور کلی دانشجو در طول این چهار سال تحصیلی به این مرحله می رسد که بفهمد به چه جنبه ای از معماری علاقمند است و می خواهد در چه زمینه ای تاکید و تمرکز بیشتری داشته باشد.
بعد از چهار سال دانشجویان به دانشگاه های دیگر که مطابق علایقه شان است
می روند و یا تصمیم می گیرند که یک شخص کلی گر و تئورسین شوند یا در رشته ای خاص تخصص بگیرند. پس دوره های فوق لیسانس یا دکترا می تواند از هم متمایز باشند.
در دانشگاه ها روی پروژه های معماری زیاد کار می شودو این طراحی حالت متسلسل و به هم پیوسته دارند.و در تمام پروژه هااز ترم اول تا آخر کاملا” مشخص است که استاد، چه درسی قرار است تدریس کند.و چه انتظاری از دانشجو داردو ا این مسئله به خاطر قدمت ۴۰۰ ساله است.
تفاوت آموزش رشته معماری در امریکا و ایران:
تفاوت در تراکم کار دانشجویان است و در واقع در آتلیه خود کار می کنند و استاد ها ۲۴ ساعته حضور فعال دارند.
به طور کلی هر دانشجو ۵۰% معلوماتش از استاد است و ۵۰% به وسیله ارتباط و مطالعه و همفکری با دانشجویان دیگر است.
در درس طراحی معماری، هیچ گاه به پروژه به صورت جامع بر خورد نمی شود مثلا” دانشجو خانه طرح کردن، یاد بگیرد معماری یک درس بصری و تصویری است. یعنی بسیاری از مسائل را از طریق دیدن یاد می گیرند مانند ,فیلم ,اسلاید,کنفرانس, سیستم کامپیوتر.
هدف آن است که در هر پروژه خاص با یک سری مسائل برخورد کند و بتواند بصورت خلاقانه آنها را حل کند.به عبارتی:هدف، روش برخورد با مسائل معماری است نه صرفا”طرح یک بنا.
۲-دانشگاه معماری A.A
دانشکده معماری A.A حدود ۱۵۰ سال پیش در مخالفت با سیستم آموزشی ای که تحت نظارت تشکیلات دولتی بود شکل گرفت.این دانشکده برای ایجاد دموکراسی در معماری تأسیس شد که تأکید اصلی آن بر خلاقیت فردی بوده است.
رئیس دانشکده معماری A.A آقای رابرت کر،۲۴ساله، بوده است.او معتقد بود که معماری یونان و گوتیک به عنوان دو قدرت بزرگ ، دو نیمه متخاصم به وجود آورده اند و این مسئله باعث شد که شاید معماران دست کم تصمیم بگیرند که چگونه باید بیاندیشند.
به گفته کر: هیچ آموزشی کامل نیست مگر آنکه شاگرد به صورت دانشجویی خود آموز(کسی که خودش مطالعه می کند,می اندیشد و به تجزیه و تحلیل می پردازد) درآید. A.A این دستورالعمل را تا به امروز حفظ کرده است.
مهمترین وظیفه دانشکده A.A پرورش قدرت تخیل فردی است.
A.A تا کنون پایه های خود را بر ارتباط مستقیم با تغییرات فرهنگ بنا نهاده است که در چهل سال اخیر تأثیرات آن جهانی بوده است.
سه بخش اصلی A.A شامل : مدرسه متوسط، مدرسه تخصصی، مدرسه فوق تخصصی است ، که در تمام آنها برنامه اتخاذ شده بر اساس اصول اولیه مدرسه A.A ، حفظ شده است. با اینکه پایه ای گسترده بر اساس تاریخ ، تکنولوژی ، تئوری فراهم شده است، دانشکده هیچ برنامه تحصیلی مشخصی ندارد.هر دانشجو باید به دقت تمام، واحد طراحی خود را انتخاب کند و او آزاد است برنامه شخصی مطالعات خود را با استفاده از سخنرانی ها و سمینارهای متعددی که برگزار می شود تنظیم کند. درست مانند آغاز کار، هیچ استاد رسمی دانشگاه را اداره نمی کند و تمام پستهای دانشگاهی سالیانه عوض می شود. که این امر، تجدید نظر دائمی و جهت دهی درباره رابطه برنامه آموزشی با معماری را میسر می سازد.
برنامه تحصیلی دانشکده به طور کلی به بخشهای اصلی زیر تقسیم می شود:
۱- دوره پیش دانشگاهی
۲- سال اول
۳- دوره متوسطه
۴- دوره تخصصی
۵- دوره قوق تخصصی
امکانات دانشگاه:
سالنی به عنوان نمایشگاه که در آن کارهای معماران بزرگ به معرض نمایش گذاشته می شود. کارگاه مجهزی را دانشگاه در اختیار تمامی دانشجویان قرار داده است که برای کار با مصالح مختلف، ساختن ماکت و مدلهاو نمونه های یک یک کارهایشان مورد استفاده قرار می گیرد.(مانند مرکز کامپیوتر و مرکز ویدئویی) معرفی دوره های مختلف دانشکده:
دوره پیش دانشگاهی:
سر آغازی برای زندگی حرفه ای جدی در معماری است . برنامه تمام وقت یک ساله ای است مناسب دانشجویانی که از خانه ، مدرسه یا شغل قبلی و یا از کشوری دیگر وارد این مجموعه شده اند تنظیم شده است.
این دوره زمان تحول است ، زمانی که عادت گذشته زیر سوال می رود. این مقطع با وجود اینکه جزئی از دانشکده است به صورت مستقل از بقیه مقاطع عمل می کند. و این مقطع فرصت کنار ایستادن و نظاره گربودن و گرفتن تصمیمات مهم برای آینده هنوز برایشان وجود دارد.
سال اول:
زمینه ای برای مهارتهای فنی و پر اهمیت در معماری را فراهم می کند. به طوریکه چهار کلاس مختلف با پروژه های متفاوت و طرز تدریس متفاوتی را ارائه می دهند که دانشجویان بعد از هفته اول کلاس، کلاس مورد علاقه خود را انتخاب کرده و با معرفی و ارائه کارهای خود همراه با مصاحبه، در آن کلاسها اجازه حضور می یابند و پروژه ها به صورت انفرادی بین دانشجویان و استاد راهنمایشان مورد بحث قرار می گیرد. در کارگاه دانشکده ، دانشجویان استفاده از مواد و مصالح و وسائل را مستقیما” تجربه می کنند. دوره متوسطه:
نه کلاس مختلف در این دوره وجود دارد که هر کدام برنامه و روش تدریس متفاوتی را ارائه می دهند تا با کمک آنها دانشجویان تجربه لازم برای احراز صلاحیت شرکت در آزمون [R[BA و اجازه ورود به دوره تخصصی را بدست آورند. طراحی معماری هسته اصلی پروژه است و باید با درک مهارتهای فنی آموخته از طریق شرکت در کلاسهای تشریحی همراه شود.
دورتخصصی:
واحد طراحی معماری هسته اصلی تجربه و آموزش است که با سمینارها و سخنرانی هایی که مطالب پر معنای تئوری و قابل درک را تجربه و تحلیل و جستجو می کند، همراه است.
سال چهارم، زمان جستجو و تحقیق است و فرصتی مناسب برای دست و پنجه نرم کردن با افکار اولیه است. سال پنجم، به طور فزاینده ای موقعیت و خلاقیت فردی دانشجویان در ابعاد وسیعی از موضوعات مختلف افزایش می یابد.
۳- دانشکده MIT
به کار گرفتن موردهای واقعی در تمرینهای آموزشی مدارس معماری در دهه ۸۰ در امریکا مورد بحث ,تحقیق و بررسی قرار گرفت.به کمک این روش دانشجو در برابر موضوعی واقعی قرار می گیرد تا در عوض به کارگیری مقررات القاء شده کلاسیک,امکان کاوش و جستجو اصول کلی را از طریق تجربه واقعیت به دست آورد.
به علت تعدد شاخه های تخصصی روزافزون در رشته معماری و نیز به جهت فقدان یک روش هماهنگ کننده روز به روز شکاف ما بین تخصصهای آن عمیقتر می شود و این امر نقطه ضعفی در امر آموزش معماری است.
این روش زمینه خلاقیت در دانشجو و برقراری ارتباط و همکاری بین مدرسان حوزه های گوناگون تخصصی در گروه های دانشکده و کاهش شکاف حرفه ای بین آنهاست.در عین حال زمینه آموزش مدارسان از یکدیگر را فراهم می کند.
روش موردی چه در تمرینهای کلاسی و چه در پروژه های آتلیه ای قابل تعمیم است.در هر دو مورد دانشجو مستقیما” در موضع تصمیم گیری و تجربه شخصی نکات حساس قرار می گیرد و این در واقع فرآیندی است که در آن به علت نیاز به داشتن ,عمل فراگیری صورت می گیرد.
۴-انستیتو شاهزاده ویلز
این مدرسه اولین دوره دانشجویان خود را در سال ۱۹۹۲ جذب کرد و هدف آن این بود که ارزشهایی را که در کتاب نگاهی به بریتانیا شرح داده بود ،القا کند.
این کار با یک دوره پایه ،که بر اساس صنایع دستی بود،شروع شد تا با معماری مکانیکی مقابله کند و ارزشهای انسانی را توسعه دهد.
بیشتر دوره ها بر پایه صنایع دستی بنا شده بود و نظریه کمتر و جود داشت ،بنا بر این برنامه درسی بسیار شبیه برنامه درسی باهاوس بود.
علاوه بر طرح مقدماتی شبیه باهاوس دانشجویان اساس طراحی و نقشه کشی را با مطالعه الگوهای سنتی و هندسه الگوهای سفالگری اسلامی می آموختند و این مطالعات هندسی به ساختارهای سه بعدی توسعه می یابند.
۵- دانشگاه اورگن
خواسته دولت امریکا از دانشگاهها برای جوانها این بود که آموزش علمی و کاربردی داشته باشند که البته این نحوه نگرش با سنت اروپا در تضاد بود.سنت اروپا از نظر سیر تفکر تاریخی در مرتبه دوم اهمیت آموزش معماری در امریکا قرار داشت.
این دانشکده اولین مدرسه معماری در امریکا بود و دارای دو اصل اساسی در حرکت آموزش معماری است:
۱-ارتباط داشتن با همه رشته های وابسته
۲- عدم رقابت دانشجویان
دوره آموزش این دانشگاهها ۴ ساله بود, اما وقتی که هنرتصویرسازی معماری و تأسیسات و سازه و….بر آن اضافه شد به نظر رسید که ۴ سال برای آموزش کم است.
در دهه ۱۹۶۰ برنامه ۴+۲ برای گسترش برنامه آموزش حرفه ای استفاده شد که این برنامه به صورت یک برنامه درسی ۴ ساله در طراحی محیط است که با یک برنامه دو ساله که بر معماری تأکیددارددنبال میشود.
چکیده مطالب ونتیجه گیری بخش سوم

نتیجه اهداف دانشگاه
۱- ایجاد کارگاههای مصالح شناسی و کارگاههای ویژه جهت شناخت جزئیات اجرایی ساختمان به صورت عملی
۲- ایجاد فضایی به صورت یک شرکت مستقل به عنوان دفتر فنی ( کلینیک رایگان ) ۱- اهمیت تجربه و آموختن کار به صورت عملی
۲- آشنا شدن با محیط حرفه ای کار از روز اول
۳- دانشجو در راستای کار و هدفش درس بخواند
( جامعه تخصصی )
۴- هدف درس طراحی روش برخورد با مسائل معماری است نه صرفا طرح یک بنا دانشکده برکلی آمریکا
۱- ایجاد فضاهای مناسب جهت مطالعه ، تحقیق ، بررسی و جستجو ماتنند مرکز سمعی بصری ، کتابخانه های مجهز ، سالنهای اینترنتی ، استدان تمام وقت ۱- دانشجو به صورت یک دانشجوی خودآموز در آید ، کسی که خودش مطالعه می کند ، می اندیشد و تجزیه و تحلیل می کند .
۲- مهمترین وظیفه دانشگاه پرورش قدرت تخیل است . دانشکده A-A
۱- فراهم آوردن زمینه مناسب برای پرداختن به معماری سنتی مثلا فراهم آوردن کارگاههای خاص مخصوص ساخت کاشی های سنتی و معرق و گره به همراه استادان تجربی ۱- مقابله با معماری مکانیکی و توسعه ارزشهای انسانی
۲- ایجاد وحدت بین هنر و حرفه انستیتوی شاهزاده ویلز
۱- فراهم آوردن امکانات برای درگیر شدن دانشجو با محیط حرفه ای ۱- تکیه بر کارهای قدیمی
۲- روش آموزش کاملا متکی به استادان فاضل و برجسته و آموختن کار به صورت عملی بود
۳- اساس داوری در مورد پروژه ها در نظر گرفتن مفهوم کلی بود
۴- در این نوع آموزش مسئله رقابت جدی بود . بوزار فرانسه
همانند بوزار ایتالیا
۱- در نظر گرفتن کارگاههای فنی از قبیل مصالح شناسی ، عناصر و جزئیات و استراکچر ۱- توجه به جنبه های فنی و عملی کار معماری دانشکده معماری لندن
۱- بوجود‌اوردن دفتر فنی
۲- درنظر گرفتن فضایی که در آن امکان ارتباط برقرار کردن با تخصصهای خاص در راستای یک کار اجرایی ساختمانی وجود داشته باشد . ۳- امکان کاوش و جستجوی اصول کلی از طریق تجربه واقعیت
۴- فراهم آوردن زمینه خلاقیت در دانشجو و برقراری ارتباط و همکاری بین مدرسان و حوزه های گوناگون تخصصی
۵- عمل فراگیریو تعلیم به علت نیاز به دانستن صورت می گیرد .
۶- کلینیک رایگان MIT
۱- کارگاههای فنی
۲- فراهم آوردن فضایی به صورت یک شرکت مستقل به عنوان دفتر فنی ۳- تاکید بر آموزش عملی و کاربردی
۴- کلینیک رایگان آمریکای شمالی ( دانشکده پریری )
۱- در نظر گرفتن فضایی که در آن امکان برقراری ارتباط و تبادل نظر با تخصصهای خاص وجود داشته باشد .
۲- ایجاد فضایی به صورت یک شرکت و پلی بین محیط آکادمیک و حرفه ای باشد .
۳- ارتباط داشتن با همه رشته های وابسته
۴- عدم رقابت دانشجویی
۵- کلینیک رایگان آمریکای شمالی ( اورگن )
۱- در نظر گرفتن فضاهای تمام وقت
۲- فضای سمعی بصری لازم
۳- فراهم آوردن مکانهایی جهت تحقیق و بررسی بر روی یک موضوع خاص که این فضاها قطعا فضاهایی متفاوت با کتابخانه ها می باشد . ۱- تحصیلات معماری به طور تمام وقت در دانشگاه انجام شود
۲- معماری باید به صورت پلی میان هنرها و علوم مهندسی جامعه شناسی و اقتصاد عمل کند .
۳- توجه به تاکید بر تحقیق آکسفورد
۱- ایجاد کارگاههای آموزش مصالح و ابزارآلات ۱- ایجاد وحدت بین هنر و حرفه و بوجود آوردن یک هنرمند صنعتگر
۲- هر دانشجو باید دارای دو استاد باشد یکی در زمینه هنری و دیگری در زمینه اجرا
۳- تعلیم و تربیت در زمینه طراحی ، تکنیک ، صنعتگری انستیتو طراحی شیکاگو
اهمیت تجربه و آموختن کار به صورت عملی هاروارد
مدرسه طراحی نیویورک
مدرسه طراحی کالیفرنیای جنوبی

 نظر صاحب نظران در مورد سیستم آموزش هنر و معماری در گذشته و حال در ایران :

فلسفه بنیان گذاری رشته معماری در اولین شماره دانشکده همراه با پیشرفت علم و هنر و نیاز به احداث بناهای عمومی و همچون مدارس ، بیمارستان‌ها ، فرودگاه ها و کارخانجات ذکر شده در حدود ۱۳۱۸ گروهی معمار ـ نقاش ـ مجسمه ساز دور هم جمع شدند تا اولین دانشکده هنری را تشکیل دهند.
۱-ـ مهندس منوچهر سلیمانی پور :
ترکیب و محتوی دروس رشته معماری تمام و کمال از برنامه آموزشی مدرسه بوزارفرانسه سرمشق گرفته بود و آموزش پیشینه غنی معماری کشور درآن جایی نداشت . در میان پروژه‌ها به عناوینی بر می‌خوریم که با شیوه زندگی آن زمان ارتباطی نداشت . بار برای ده نفر ـ باشگاه تنیس ـ ایستگاه هلی کوپتر ـ ورودی حوزه دریانوردی دانشجوی معماری که در فضای سنتی و بومی جامعه رشد یافته بود و رؤس آموزش ویژه‌ای برای پرورش ذوق و استعداد خود می‌طلبید . انگیزه اسم نویسی دانشجویان در آن زمان با هم متفاوت بود و عمدتاً به دور از طلب هنر معماری بود . تأسیس رسمی هنر کده در چهارچوب دانشگاه تهران مانند تأسیس خود دانشگاه تهران بر مبنای معماری علمی متداول کشورهای صنعتی غربی و تابع سیاست حاکم بر ایران درآن دوران بود که این سیاست در جمله شعار گونه‌ای خلاصه می‌شود «بجای رفتن به فرنگ ، فرنگ را به ایران خواهیم آورد».
هنرکده دانشگاه تهران دقیقاً از روی الگوی آموزشی و آکادمی هنرهای زیبای پاریس تشکیل یافته بود ، زیرا آکادمی پاریس به مدت بیش از دو قرن سرمشق آکادمی های هنر کشورهای دیگر فرنگ بوده است .
وجود هنرکده در چهارچوب دانشکده دانشگاه تهران از همان آغاز سئوال انگیز و به گفته بچه‌ها ناجور و نیم بند بوده است . خود عنوان هنرکده را نپسندیده بودند و عاقبت به دانشکده هنرهای زیبا مبدل گردید که آن هم مناسبت چندانی نداشت زیرا بطور ضمنی این معنای غلط را القا می‌کرد که آنچه در آنجا آموزش داده می‌شود هنر خلق آثار هنری نیست بلکه علم هنرشناسی است . یعنی محصول نهایی این آموزش بویژه در مورد معماری ـ سازندگی عملی نیست بلکه بینش تحلیلی و انتقادی و نظری است . از نتایج علنی آن دور شدن معماران دانشگاه دیده از میدان سازندگی فیزیکی شهرها و محول شدن فراینده این امر به مؤسسات غیر هنری بوده است .
ـآیا به عقیده شما شیوه آکادمی پاریس واقعاً می‌توانست در آموزش هنرمندان ایرانی مفید باشد؟
البته از نظر شکل و سبک و شیوه بناها ، منطق مهندسی را برمعیارهای دیگر ارزش‌یابی مقدم می‌دانم ، البته در خصوص معماری ، روشهای تقلیدی و به اصطلاح سنتی معماری آکادمیک ، منطق مهندسی را به حدّ ناچیزی تقلیل می‌دهد . اما اساس آموزش آکادمیک چند هزار سال قدمت دارد . آکادمی افلاطون و ارسطو و… بویژه با روش سنتی و تاریخی آموزش معماری ایرانی جوانب مشترک با اهمیتی دارد که در این چند نکته خلاصه می‌شود :
۱ـ آموزش بصورت همکاری مستقیم استاد هنرمند و شاگرد هنر جو یعنی تمام .. مشخص استاد و شاگرد.
۲ـ آموزش عملی یعنی در حین تعبیه و طرح و به‌ویژه اجرای کارهای هنری حقیقی ، یعنی طرح مسائل نظری به مناسبت مسائل عملی ، نه بالعکس .
۳ـ رقابت خلاق و سازنده بین شاگردان یک استاد و بین استادان مشهود که برای شاگرد جنبه کارآموزی در خصوص فعالیت حرفه‌ای آینده داشت .
۴ ـ سابقه شاگردی و کار نزدیک با استاد مشهور، بهترین معرف صلاحیت حرفه‌ای معماران در آغاز فعالیت مستقل آنان بود .
مشارکت تدریجی شاگردان در عملیات اجرا آنها را مجاز می‌ساخت که برای اثبات تجربه و کارآیی خود کارفرمایان را بر بناهای حقیقی و عیان ارجاع دهنده نیز در مقابل کارهایی که اجرا کرده‌اند مشخصاً مسئول بمانند.
این امتیازات تنها منحصر به معماران سنتی ایران نبوده بلکه از دوران باستان تا دوران اوج رنسانس ایتالیا و حتی در مواردی در دوران معاصر کاملاً رایج بوده است .
این رابطه انسانی ـ شخصی ـ کاری بین استاد شناخته شده و هنرمندان تازه کار درون نظام آکادمیک پاریس بصورت کارگاهها یا آتلیه های ویژه استادان خاص پیاده شده بود و ودانشجویان در کارگاه و استاد خود مختار بودند . البته با این تفاوت بزرگ که در آکادمی پاریس رابطه آموزشی استاد و شاگرد نه در زمینه بنا و احداث بلکه بیشتر در زمینه تهیه طرح یعنی عمل تصویری پیاده شده بود.
البته علوم و فنون لازم عمدتاً بصورت دروس نظری الزامی بود . اصل رقابت هنری نیز در آکادمی بصورت طرح‌های آموزشی یک یا چند ماهه که عنوان مسابقه یا کنکور داشت جامه‌ی عمل پوشیده و ارزش و کیفیت نسبی طرحهای تعبیه شده در فلان کارگاه توسط شورای استان ارزیابی و به ترتیب کیفیت به معرض نمایش گذاشته میشد بین ترتیب اصل رقابت و مسابقه نه تنها بین استادان و کارگاههای متبوع آنها بلکه بین دانشجویان نیز تشویق می‌شود . به نمایش گذاشتن طرح‌های دانشجویان پس از ارزش‌یابی آنها توسط شورای استادان دانشجویان را به مقایسه و سنجش بازده تصویری استادان مختلف ترغیب می‌کرد که در تجربه بنده تأثیر آموزشی بسیار مثبتی داشت . عین این روش آموزشی در هنرکده دانشگاه تهران نیز پیاده شده بود وتا پیروزی انقلاب اسلامی با تفاوت‌هایی اعمال می‌شد . این نکته را نیز باید یادآوری کنیم که در دو سال اول تحصیل بنده اصول هنرشناسی نیز بطور بسیار فشرده‌ای طی دروس نظری مرحوم استاد محسن مقدم سال اول تحصیل بنده اصول هنرشناسی نیز بطور بسیار فشرده‌ای طی دروس نظری مرحوم استاد محسن مقدم در هنر کده تدریس می‌شد که از آن زمان تا امروز این اصول علمی هرگز بصورت یک درس مدون پیاده نشده و این فقدان آموزش تئوری هنر اکنون هم درآموزش معماری کاملا محسوس است . یکی از علل ترک آموزش تئوری وارد شدن بحران فرهنگ غرب به هنر کده که خود بنده تا حد زیادی شاهد و تا حتی متأثر از این تضاد ها بودم.
از وسایل آموزشی، آنچه در دسترس دانشجو قرار داشت تعدادی مجسمه گچی و چهارپایه و فیرویک گنجه معمولی که حاوی تمامی متون و کتب هنر کده بود ، محتوای این گنجه از چند جهت جالب توجه بود :
– نیمی ازقفسه را مجلات بسیار کهنه مصور خارجی تشکیل می‌داد و تنها کتاب‌های واقعا ارزشمند شش جلد هنر ایران به قلم آرتور آپهام پوپ بود . این وضع هنرکده برای بنده تا دو سه سال اول ادامه داشت تا روزی که یکی از نخستین دانشجویان هنرکده ، هوشنگ سیحون ، پس از اتمام تحصیل در آکادمی پاریس به ایران آمد و بلافاصله مورد تشویق آقای گدار قرار گرفت و مشغول تدریس شد.
از اولین ابتکارات او سفارش تعدادی کتاب درسی و مجلات معماری از فرانسه بود . از آن پس چهره هنر کده به سرعت رو به دگرگونی نهاد و دنیای معماری معاصر و دستاوردهای آن به روی ما گشوده شد .
پس از دوران رکود اولیه شرایط اقتصادی بر سرگذشت دانشکده هنرهای زیبا تأثیر تقریباً تعیین کننده ای گذاشت و مباحث آکادمیک و تئوریک اولیه جای خود را به جنجالترین تازه های فرنگ که در مجلات خارجی تبلیغ می‌شد داد . اما این هم از نظر بنده کمتر مایع سردرگمی فرهنگی دانشجویان جدید می‌شد تا مسئله استادان تازه از فرنگ رسیده ، تقریباً هر استاد تازه از فرنگ رسیده‌ای تئوریها و معیارهای قضاوت مکتب مورد نظر خود را با خود وارد می‌کرد و تمام شوق و ذوق جوانی در قبولاندن این معیارها دانشکده می‌کوشید . آن مکتب های خارجی نیز با همه تفاوت‌ها و حتی تضادهای محسوس که داشتند خود در حال تحول و گاهی تشنج بسر می‌بردند ! در واقع در دانشکده سعی می‌شد همه چیز تواماً تدریس شود.
مطالعه و آموزش هنر سنتی ایران و به‌ویژه معماری سنتی نخست در هنر کده و سپس در دانشکده هنرهای زیبا به رغم طرح شیوه‌های نوظهور فرنگی نه تنها از انظار دور نمانده بلکه مورد توجه و گسترش فزاینده‌ای قرار گرفته بود . در مراحل اولیه هنر کده که بنده شاهد عینی آن بودم مسائل مربوط به معماری سنتی بیش از تئوریهای معماری نوین غربی مورد بحث استادان و دانشجویان قرار گرفت.
از نظر تئوری، بحث عمدتاً متوجه مفهوم است از تقلید ، اقتباس و تلفیق بود و این سئوال مطرح شد که اگر معماران بزرگ قدیم در شرایط امروز با امکانات کشورمان عمل میکردند و آیا شکل و سیمای بناهای جدیدشان همان می‌ماند که در سیصد سال پیش بود یا نه ؟
با این سئوال که باید عناصر سنتی را دقیقاً حفظ ولی به صورت تازه ای با هم ترکیب کرد یا نه ؟
۲- دکتر ایرج اعتصامی :
سیستم آموزشی بوزارفرانسه بعنوان یک روش مقبول آموزش معماری در جهان آن روز پذیرفته و اعمال می‌شد و از طرف دیگر مدرنیسم متداول در معماری آن زمان با بهره‌گیری از تعلیمات گروپیوس مدرسه « باهاوس» و قبول و اجرای اصول ۵ گانه لوکوربوزیه « سبک بین‌المللی » را رواج داده بود که طبیعتاً و همان‌طور که از نام سبک پیداست ، مغایر با مسائل منطقه‌ای و بومی بود و بالا خره این که معماری بومی ایران و اهمیت آموزش آن روزها شناخته شده نبود و اگر معدودی از مؤسسان دانشگاه مثل مرحوم مهندس محسن فروغی آشنایی با این معماری داشتند در برابر امواج مدرنیسم معماری و سبک بین‌المللی که حالت جهان شمولی یافته بود تاب مقاومت نیاورده و وضع موجود را پذیرفتند . البته با اینکه درآغاز برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه معماری ما . معماری ایران جایگاه ویژه ای نداشت ولی به تدریج استادانی مثل فروغی ، مقدم ، سیحون فرصت‌های مختلفی را برای آشنایی با معماری بومی ایران بوجود آوردند . به هر حال برنامه‌های درسی دانشکده شامل دو بخش نظری و عملی بودند . دروس نظری شامل استاتیک ، بتن آرمه ، نقشه برداری ، زبان خارجی و تاریخ هنر بود که فقط در درس تاریخ هنر ، معماری باستانی و قدیمی ایران بحث می‌شد و بعضاً از معماری بومی ایران حرفی به میان می‌آمد . دروس نظری دیگر جنبه کاملاً فنی و مدرن داشتند .
دروس عملی که در کارگاههای معماری « آتلیه » تدریس می‌شد شامل پروژه‌های معماری ، دکوراسیون و اسکیس بودند . در این تمرینات به موضوعات مختلفی پرداخته می‌شد شامل پروژه‌هایی که اکثرا برای ایران و محیط های شهری و یا روستایی ایران بودند مع الوصف به خاطر رواج سبک « بین‌المللی» و در مدرنسیم معماری » در جهان اساس آموزش عملی معماری مبتنی بر شناخت معماری مدرن از طریق مطالعه و مشاهده مجلات معماری خارجی و کرکسیون استادان بود . با تمام این احوال در آتلیه معماری فرصت مناسبی برای طراحی و تبادل نظر بین دانشجویان بود . معمولاً دانشجویان سالهای بالاتر با تفسیرهایی که از گفته‌ها و کرکسیون های استادان می‌کردند و یا مباحث دیگری که خودشان مطرح می‌کردند برای دانشجویان سالهای پایین تر کمک فکری و مشوق و محرک هنری خوبی بودند . این برنامه در زمانی‌که من دانشجو بودم ادامه داشت و زمانی‌که عضو هیئت علمی دانشکده شدم نیز ادامه داشت . فقط با پیشنهاد و پی‌گیری من دروسی برای شهرسازی به صورت نظری و عملی بر این برنامه اضافه گردید . ولی روند آموزشی در همان چهار چوب قبلی باقی بود . تا زمانی‌که پروفسور رضا رئیس دانشگاه تهران شد و سیستم جدید اموزشی را مطرح کرد . این سیستم جدید که از جمله شامل بوجود آمدن ترم تحصیلی و واحدهای الزامی و انتخابی بود ترکیب هیأت عملی را نیز از کرسی استادی و دانشیاری آن به چهاردرجه ، استاد ، دانشیار ، استادیار و مربی تغییر دادند . با اینکه این تغییرات در اصول اشکالی نداشت ولی نه بطور کامل و صحیح در سطح دانشگاه پیاده شد و نه در دانشکده ما بر عکس در سیستم قبلی آموزشی دانشکده که خوب یا بد جا افتاده بود، به هم ریختگی زیادی ایجاد کرد . متأسفانه عده‌ای به اشتباه این بهم ریختگی را در نحوه آموزش دانشکده از چشم استادانی می‌بیند که از ایتالیا فارغ التحصیل شده و اتفاقاً در آن موقع مدیریت آموزش دانشکده را به عهد ه داشتند . درزمان دانشجویی خود در زمینه شناخت معماری سنتی کشور خود کمبود شدیدی احساس می‌کردم .
من در سال ۱۳۲۹ وارد دانشکده شدم و آ ن موقع همان طو ر که گفتم فقط در درس تاریخ و هنر اشاراتی به معماری قدیمی ایران می‌شد . ولی در اواخر دوره تحصیلم دانشکده بازدیدهایی از آثار تاریخی اصفهان و تخت جمشید شیراز گذاشت و تدریجا به شهرهای حاشیه کویر مثل یزد ، نائین و کاشان سفر کردم . پیشنهاد من در مورد بهبود آموزش معماری این است . چون در دنیای امروز دو سیستم شناخته شده آموزش معماری وجود دارد که یک سیستم اروپایی و به اصطلاح لاتین است و دیگری سیستم آنگلوساکسون که در کشورهای آمریکای شمالی گسترش یافته است . سیستم اروپایی خود در فرانسه و ایتالیا و یا بلژیک و آلمان و غیره سیستمی است که دانشجویی از ورود به دانشگاه دروس تعیین شده ای را در مقعطی معین فرا می‌گیرد و بعنوان آرشتیک فارغ التحصیل می‌شود و آن سیستم مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری به طور جداگانه وجود ندارد . در حالی که سیستم آموزشی انگلوساکسون و آمریکایی یک شبکه تعلیمات انعطاف پذیر است که دانشجو تنها می‌تواند در هر یک از مقاطع سه گانه فارغ التحصیل شود بلکه می‌تواند از رشته‌ای به رشته دیگر برود. فرضاً کارشناسی خود را در فیزیک بگیرد . کارشناسی ارشد را در معماری و دکتری را در جغرافیا.

۳-دکترهادی ندیمی :
وضع موجودآموزش معماری از زوایای مختلفی قابل نقد و بررسی است که می‌توان به اعتباری آن را به دو وجه درونی و بیرونی تقسیم کرد. وجه درونی بطور کلی مربوط به مسائل درون مدرسه است که درقالب موضوعات کلی :
۱ـ تاریخچه آموزشی دانشگاه معماری
۲ـ سازمان آموزشی
الف ـ ارتباط میان دروس
ب ـ بررسی مجموعه دستورالعمل‌ها ، آیین نامه‌ها و مقررات
۳ـ محتوی : شامل محتوی دروس در رابطه با هدف آموزش
۴ـ روش ها : روشهای به کار گرفته شده در دروس عملی و نظری
۵ـ معماران : بررسی کمی و کیفی نیروهای آموزشی موجود.
۶ـ دانشجویان
وجه بیرونی :
۱- موقعیت فارغ التحصیلان
۲- جایگاه این رشته در میان جوانان قبل از دانشگاه
۳- نوع و کیفیت ارتباط مدارس معماری و مؤسسات حرفه‌ای و دولتی
شایان ذکر است که روش آموزش سنتی نزد هنرمردان گذشته این سرزمین گو آنکه از نظر هدف و جهت با روشهای آموزش جدید متفاوت بوده ولی از نظر تاکید به شکفتگی خلاقیت و تبدیل کردن خامی شاگرد به پختگی مشابهت دارد .
دروس رشته را به دو دسته عملی و نظری تقسیم می‌کنیم :
در رشته معماری بعد از حذف دروس عمومی تقریباً ۵۰% دروس به کارگاه ها اختصاص داده سپس به این ترتیب ستون فقرات و محور اصلی دروس را کارگاهها می‌سازند . بنابراین در کارگاههای معماری است که شخصیت حرفه‌ای معمار ساخته میشود تمامی آموخته ها ، دانسته‌ها ی وی در تفکر معمارانه تجسم می‌یابد.
دروس نظری و غیر کارگاهی را می توان کمک آموزشی نامید که معنا و موضوعیت خویش را در دروس کارگاهی می یابند . و دروس کارگاهی به این دروس معنا می‌بخشند و کاربرد آنها را معلوم می‌کند .
دروس نظری : دروس نظری را بر حسب هدفی که تعقیب می‌کنند و جهتی که برای آنها تعقیب می‌شود می توان به دو بخش تقسیم نمود :
۱ ـ اطلاع‌رسانی : زیاد کردن اطلاعات و مصالح شناسی
۲ـ فرهنگ ساز( تئوری معماری)
تنگناهای موجود در آموزش دروس نظری :
۱ـ فقدان و یا ضعف نظام هماهنگ در عمل کل آموزش را بصورت پیکره واحد زنده‌ای بنگرد و از ناهماهنگی و گسیختگی میان دروس نظری با یکدیگر و یا کارگاه ها چه از نظر محتوی و چه از نظر روشهای ارائه جلوگیری کند.
۲ـ عدم توجه به بسط و تبیین اهداف تعریف شده در هر درس که موجب اشکالات زیر میشود.
الف : آزمون نهایی به درستی میزان توانایی دانشجو در روابط با هدف درس را نمی‌دهد.
ب : فرا رفتن میزان زمان اشغال شده برای هر درس از حدّ مجاز.
ج : جابجا شدن نقش اطلاع‌رسانی و فرهنگ رسانی .
۳ـ عدم استفاده از روش های متنوع جدید آموزشی و کمک آموزشی و خلق فضاهای جدید .
۴ـ کاربردی شدن محتوای دروسی که ضمیمه اطلاع‌رسانی بیشتری دارند .
دروس کارگاهی : کارگاهها بیشترین سهم از پرورش معمار را به خود اختصاص میدهد و فرصتی فراهم می‌آورد که دانشجو تمامی اندوخته‌ها و تجربیات و مهارتهای خویش را در یک تمرین طراحانه متجلی و بارز سازد.
روند کارگاه ها را می توان در چرخه دو مرحله‌ای زیر بیان نمود.
۱ـ مرحله اول : برنامه‌ریزی که روند را طی می‌کند . جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات ، رسیدن به احکام مشخص برای طراحی
۲ـ مرحله دوم : طراحی ، که معمولا با حل پلان عملکردهای آغاز می‌شود و با کار برو روی نماها و مقاطع پایان می‌یابد.
مشکلات موجود در چرخه دو مرحله‌ای :
۱ـ چرخه کار طرح شده در بسیاری از کارگاهها به طور کامل طی نمی‌شود و معمولا در نقاطی موجب گسیختگی میشود.
ـ در برخی موارد تحلیل اطلاعات و رسیدن به احکام و دستورالعمل‌ها مشخص بدلیل ضعف قدرت در تحلیل گری و فرصت زمان اندک آنها به سرانجام مطلوب نمی‌رسد.
ـ در اکثر موارد در ورود به مرحله دوم کار یعنی طراحی گسیختگی رخ میدهد که شاید ناشی از طبیعت دو گانه باشد به عبارت دیگر می توان گفت طرح معماری صرفاً از جمع‌آوری اطلاعات ـ تحلیل داده‌ها و استنباط احکام سر نمی‌کشد بلکه دور نمایه ها و خلاقیت فردی طراح نیز به آن افزوده می‌شود .
۲ـ عدم گسترش همه جانبه طرح :
معمولاً دانشجو نمی‌تواند تفاوت میان نمودارهای عملکردی حاصل از مطالعات را با راه حل های طراحی دریابد . لذا تمامی تلاش دانشجو مصروف به پیشبرد پلان و محتوی عملکردی آن می‌شود و معمولاً فرصت بسیار کمی برای کار بر روی نماها و مقاطع باقی می‌ماند .
۳ـ سئوال و مشکل دیگری که در این روش مطرح می‌گردد این است که دانشجو در چه زمانی باید تخلیل طراحانه خویش را به کار اندازد .
به‌نظر می‌رسد موکول کردن این مرحله به تحلیل مقطعی اطلاعات و تدوین دستورالعمل های مربوط می‌تواند پرسش‌های ذهن خلاق دانشجو را در زیر انبوهی از داده‌ها و تحلیل های دستوری مدفون کند و بسیاری از مشکلات که با یک جرقه ذهن خلاق می‌تواند رنگ ببازند به دژهای تسخیر نا پذیر مبدل سازند .
۴ـ این روش در بهترین حالت غالباً امکان فراهم آوردن یک طرح تصوری قبلی در تخیل طراح را ناممکن می‌نماید . بدین ترتیب ممکن است جوابگوی عملکرد باشد ولی فاقد روح و حیات معماری است .
۵ـ مشکل دیگر عدم توانایی کافی دانشجویان در ارزیابی و تصحیح کار خود در مسیر طراحی است و می توان گفت این توانایی مهمترین چیزی است که دانشجویان در آموزش کارگاهی باید بدون برسند.

 

مشخصات فضاهای آموزشی
فضاهای آموزشی شامل ، کلاسها ( در اندازه‌های مختلف )، اتاقهای سمینار ، سالنهای نقشه کشی ( آتلیه )، استودیوهای سمعی و بصری ، سالنهای کنفرانس ، آزمایشگاه و کارگاهها می‌باشند .
الف-کلاسهای تئوری ، اطاقهای سمینار و گردهمایی ، کلاسهای نقشه کشی و طراحی :
کلاسهای مورد نیاز دانشکده‌ها و موسسات آموزش عالی شرایط تقریباً مشابهی دارند، باستثنای کلاسها و اطاقهای سمیناری که ظرفیت آنها بیش از ۶۰ نفر می‌باشند و احتیاج به مشخصات فیزیکی و وسائل و تجهیزات خاصی دارند .
پیشنهاد شده است که ظرفیت کلاسها برای سطوح مختلف آموزشی بر اساس جدول زیر تعیین گردد.
سطوح آموزشی ظرفیت کلاس
عمومی ۴۰-۵۵ نفر
تخصصی ۳۰-۴۰ نفر
لیسانس به بالا ۲۰-۳۰ نفر
در طراحی کلاسهای عمومی و اطاقهای سمینار مشخصات فیزیکی زیر باید در نظر گرفته شوند .
میز و صندلیها بصورت یکپارچه باشند .
فاصله صندلیها پشت تا پشت ۹۰ سانتی‌متر و با فاصله مرکز تا مرکز ۶۰ سانتیمتر
عرض ردیف کمتر از ۷ صندلی : عرض کل راهروهای داخل کلاس ۸۰/۱ متر
عرض ردیف بیشتر از ۷ صندلی : عرض کل راهروهای داخل کلاس ۴۰/۲ متر
اگر بیش از ۵۰ صندلی در کلاس وجود دارد ، باید درب دومی نیز وجود داشته باشد و در غیر اینصورت فاصله صندلی عقبی با دیوار بیش از ۶۰% متر باشد .
کف کلاس بعد از ردیف هشتم باید شیب دار بوده و ارتفاع آن برای دید مناسب باشد .
میزان نور در کلاسها باید با ابعاد و مساحت آن متناسب بوده و مصالح سقف و دیوارها و کف طوری انتخاب شود که از نظر انعکاس نور و یا صوت ، مشکل پیش نیاید.
تبصره (۱):
تناسب ابعاد کلاس درس با توجه به استانداردهای مختلف برای حداکثر نسبت طول به عرض کلاس از ۳/۱ :۱ تا ۷/۱ : ۱ ، متغیر است ولی نسبتی که اکثراً در رعایت آن بعنوان حداکثر توافق دارند ۴/۱ : ۱ است. حداقل ارتفاع در بیشتر موارد ۳ متر و نسبت حجم فضای سرانه برای سالن های کوچک ۵/۲ متر مکعب و برای سالنهای بزرگ ۵/۴ متر مکعب تعیین شده است .
تبصره (۲) :
سطح سرانه در کشورهای اروپایی برای کلاسها متفاوت است . بدین معنی که در آلمان فدرال ۹/۰-۸/۰ متر مربع برای هر شاگرد ، در انگلستان حداقل ۹۳/۰ مترمربع و حداکثر ۶/۱ متر مربع ( میانگین ۲/۱ متر مربع ) و در هلند ۳/۱ متر مربع برای تا ۵۰ نفر و ۸/۰ مترمربع برای هر فرد اضافی تا ۲۰۰ نفر و یک متر مربع برای ۴۰۰ نفر ( بخاطر راهروهای اضافی ) را تعیین می‌کنند .
اجزای مبلمانی پیش‌بینی شده برای کلاسهای درس ، عبارتند از:
جالباسی- صندلی با زیر دستی- سه پایه برای دستگاه نمایش – تخته سیاه – میز استاد – صندلی – سکوی چوبی زیر تخته سیاه
در صفحات بعد کلاسهای به ظرفیت ۵۰ ، ۷۲ ، ۱۱۲ ، ۱۶۰ نفره مبلمان شده با تیپ و به ابعاد مختلف آورده شده است .

در مورد فضای مورد نیاز سمینار ها نیز با توجه به اینکه ساعات مباحثه و سمینار در دوره‌های لیسانس بطور متوسط چهار برابر کمتر از ساعات درس است و معمولأ نیز با حضور استاد و با گروهی حدود ۲۰ نفر تشکیل می‌شود میتوان از همان فضای کلاسها با جا به جا کردن تجهیزات استفاده نمود، ولی بهر حال اطاق های مورد نیاز سمینارها معمولا دارای تناسب ۱:۱( نزدیک به مربع ) هستند .
این کلاسها بیشتر برای دروس تخصصی مورد استفاده اند .
اجزای مبلمان کلاسهای سمینار همانهایی هستند که برای کلاسها ذکر شد. کلاسهای ۱۸ ، ۳۲ ، ۴۵ نفره سمینار، بعنوان نمونه در صفحات بعد آورده شده‌اند .
نمونه کلاسهای گردهمایی و کارهای گروهی با ظرفیت ۱۲ ، ۲۸ نفر آورده شده‌اند اجزای مبلمان کلاسهای گردهمایی عبارتند از :
میز گردهمایی به ابعاد ۱۸۰*۱۰۰ سانتیمتر یا چند عدد برای هر کلاس – صندلی – آویز لباس- قفسه و کمد
کلاسهای طراحی با میزهای نقشه کشی و صندلی چرخان مبلمان می‌شوند و اجزای مبلمان مورد نیاز در این کلاسها عبارتند از :
– آویز لباس- تخته سیاه – میز استاد- صندلی – سکوی چوبی زیر تخته سیاه – صندلی چرخان – میز نقشه کشی به ابعاد ۱۰۰*۸۰
نمونه کلاسهای طراحی با ظرفیت ۳۰ ، ۴۸ ، ۶۴ نفر بعنوان نمونه آورده شده‌اند.
ب-کارگاهها
کارگاهها باید طوری طراحی شوند که با تغییرات ناشی از روش های آموزشی با تکنولوژی قابل انعطاف باشند . برای طراحی فضاهای مربوط به کارگاهها، مشخصات فیزیکی باید مورد توجه قرار گیرند :
درصدی متناسب ، اضافه بر احتیاجات برای توسعه آینده در نظر گرفته شود.
فقط قسمتهای اساسی و غیر قابل تغییر، بصورت دائمی، طراحی و اجرا شوند و بقیه فضاها قابل انعطاف باشد.
برای کارگاهها که در آنها فعالیت‌ها عملی با دستگا‌هها و ابزار بخصوص انجام می‌گیرد، مانند کارگاه چوب ، سفال ، … فضایی مخصوص مسئول کارگاه در نظر گرفته شود.
کارگاه و اتاق پروژه طبق نیاز هر گروه آموزشی باید پیش بینی شود.
تامین نور طبیعی جز در معدودی از آزمایشگاهها و کارگاهها ، اساسی شمرده می‌شود و در عین حال کارگاهها باید برای بعضی آزمایشات قابل تاریک شدن باشد . کارگاه ها با عملکرد مختلف ، برای رشته های آموزشی طرح می‌شوند که در اینجا چند نمونه از کارگاههای خدماتی ( کارگاههای چاپ و تکثیر ، اوزالید و فتوکپی ، انفورماتیک ، ماکت سازی و عکاسی ) که در دانشکده هنر مورد استفاده دارند ارائه شده است .
اجزای مبلمان کارگاههای مزبور به شرح زیر است :
۱- کارگاه چاپ و تکثیر:
آویز لباس- صندلی چرخان-دستگاه چاپ- دستگاه برش با ابعاد (۸۰*۱۰۰)- دستگاه صفحه بندی و صحافی – میز کار بعرض ۸۰
۲- کارگاه اوزالید و فتوکپی:
– دستگاه چاپ اوزالید- دستگاه برش – میز کاربرش ۸۰- دستگاه فتوکپی – قفسه بندی
۳ ـ کارگاه انفورماتیک:
دستگاه کامپیوتر و نوارهای مربوطه – دستگاه چاپ تصویری – میز محل استقرار دستگاه دیجیتایزر
دستگاه پلاتر یا رسام -میز محل استقرار صحنه نمایش
۴ ـ کارگاه ماکت سازی :
– قفسه بندی- صفحه برش – دستگاه سنگ- مته – اره مدور- رنده نجاری – کمان اره- دستگاه مته
میز کار با ابعاد ۲۱۰*۱۲۰ (۲۸)
۵- کارگاه عکاسی :
دستگاه آگران دسیمان عمودی- دستگاه آگران دیسمانی- فیلم – ظرف ظهور- دستشوئی-دستگاه خشک کن
دستگاه آگران دیسمان افقی- ریل آگران دیسمانی افقی- پرده – تولید میکروفیلم – نور افکن ثابت- رختکن

 

سیستم آموزشی:

• همان گونه که بیان شد سیستم آموزشی جدید را بر پایه نقد سیستمتیک بر سیستم آموزشی موجود ، تعریف کرده ایم .

این سیستم دارای دو مقطع است : یک دوره پیوسته کارشناسی در ۹ ترم تحصیلی با ۶ واحد پروژه طرح نهایی و مقطع کارشناسی ارشد در ۴ ترم و ۶ واحد پایان نامه . گرایش ها در دوره کارشناسی به صورت کلی و در کارشناسی ارشد در خوزه های مشخصی ، تخصصی تر می شود.
• در دوره کارشناسی در ۲ سال اول واحدهای عمومی پایه در حوزه شناخت هنر ، تاریخ هنر، جامعه شناسی ، فلسفه … مطرخ می شود ، که به صورت کد هایی مشترک بین گرایش های موجود ارایه می شود .
• گرایش ها : در انتخاب گرایش های لیسانس به دنبال بالا بردن پیچیدگی در جهت تکامل سیستم و امکان ایجاد حداکثر تعامل بین سیستم های آموزشی گرایش ها بودم .
با توجه به مشخص بودن معماری به عنوان یکی از گرایش ها برای رسیدن به معیارهای مورد نظر ، بقیه رشته ها را نیز از هنر های کاربردی انتخاب کردم :
معماری
شهرسازی
طراحی صنعتی
طراحی پارچه و لباس ( این گرایش در مرحله تعیین برنامه فیزیکی ، به علت بالا رفتن حجم کار ، حذف شد )
معیار های انتخاب :
─ وجود نیازهای آشکار در جامعه که همکاری مشترک این رشته ها را می طلبد.
─ همخوانی و بالا بودن اشتراکات
─ امکان استفاده بیشتر از فضاها و امکانات مشترک
─ نزدیکی زمینه های کاری

• روشهای آموزشی :
“رویکرد سیستمی بیانگر این نکته که تعادل دراز مدت سیستم های پیچیده ای چون سیستم های اجتماعی تنها از طریق کنترل های تعادل گرا ممکن است. یعنی از طریق اصل عدم تمرکز در تصمیم گیری ها . دیگر باید قبول کنیم که عصر سازمان های بزرگ که از بالا به پایین رهبری می شوند ، مانند عصر امپراطوری های بزرگ ، به پایان رسیده است و ما باید بسیاری از مسایل خویش را از طریق خود سازماندهی (خود گردانی ) حل کنیم .”

در این سیستم امکان انتخاب و استفاده خلاقانه از انواع روش های آموزشی به گروه ها و اساتید داده می شود، به نوعی که از هرگونه تعیین و تکلیف روش ثابت و مشخصی (از سلسله مراتب بالاتر به پایین تر ) خودداری می شود.
با توجه به این مساله فضاهای آموزشی باید به گونه ای طراحی شود و دارای خصوصیاتی باشد که افراد را در انتخاب روش های خلاقانه و متفاوت محدود نکند .(این راهکار بخش نقد سیستم در حوزه اصل عدم تمرکز ، بقای سیستم و نیاز به تنوع مطرح شد. )
• در بخش های نقد سیستم موجود در حوزه های ارتباط با محیط ، بقای سیستم و تکامل سیستم ، ۴ سازمان پارا به عنوان راهکار مطرخ شد . که هر کدام از آنها دارای حوزه عملکردی در درون سیستم دانشکده و حوزه عملکردی ای خارج از آن و در محیط بیرون است . [ سازمان پارا ═ رابط ]
این سازمانها شامل موارد زیر اند ( که در بخشهای مربوط به تفصیل توضیح داده شده اند .)
─ دفتر فنی
─ پژوهشکده
─ نمایشگاه
─ سازمان تکنولوژی و اطلاعات دانشکده

 

 

 

فرمت فایل: DWG

 حجم : ۳ مگابایت

 

   برای دانلود روی آیکون زیر کلیک کنید. (  لینک مستقیم از سرور سایت )

طراحی پارک - عکس پارک - عکس معماری - علی شفیع زاده - پارسا کد

 

   برای دانلود روی آیکون زیر کلیک کنید. (  لینک غیر مستقیم از سرور های دیگر )

طراحی پارک - عکس پارک - عکس معماری - علی شفیع زاده - پارسا کد


 رمز عبور : www.parsacad.com

 

 

***در صورت کپی کردن حتما لینک منبع را ذکر نمایید***

منبع : پارسا کد – مرجع معماری ایران

 

پایان نامه دانشکده هنر و معماری ۱۴۶ صفحه + نقشه – کلیک کنید.

رساله طراحی دانشکده معماری ۱۰۵ صفحه – کلیک کنید.

 

برای مشاهده فهرست ۷۵ مطالعات ، رساله و پایان نامه معماری کلیک کنید.

مجموعه ۲۰۰۰ مقاله تخصصی معماری ، عمران ، ساختمان ، شهرسازی و… { مقاله های کامل به زبان فارسی }

 

ارتباط با مدیریت پارسا کد:

همراه جهت تماس: ۰۹۳۷۱۹۲۵۳۱۲    –    ۱۰ صبح تا ۶ عصر

ایمیل: admin@parsacad.com

 

عکس شیت ها:

حجم دانشکده معماری - سه بعدی دانشکده معماری - 3d دانشکده معماریحجم دانشکده معماری - سه بعدی دانشکده معماری - 3d دانشکده معماریکانسپت طراحی دانشکده معماری - ایده در طراحی دانشکده معماری

نماهای دانشکده معماری - طراحی دانشکده معماری - پلان دانشکده معماریمقطع از دانشکده معماری - برش دانشکده معماری - معماریپلان کامل دانشکده معماری - طرح کامل دانشکده معماری - شیت بندی دانشکده معماری


توجه: در صورتی که اطلاعات معماری دارید نیاز به خرید نیست و با شما تبادل اطلاعات انجام خواهد شد.


در باره ي "مدیریت سایت" از مدیران سایت پارسا کد
نوشته شده توسط :مدیریت سایت | تعداد مطالب : 940مطلب

پارسا هستم ( مدیریت سایت ) - مهندسی معماری از تهران و عضو گروه معماری پارسا کد | مرجع معماری ایران



 ۱۴ نظر براي نوشته ي "دانلود طرح اتوکدی دانشکده معماری – مطالعات شناخت طراحی دانشکده معماری و مکان های آموزشی" ارسال شده است!
نوشته شده توسط : زهرا نبی زاده   درتاريخ: آبان ۲۵ام, ۱۳۹۲ در ۱۷:۳۸   

MSIE 8.0 Windows 7

طرح اتوکدی دانشکده معماری ودیاگرام فضایی

نوشته شده توسط : sara_ghst   درتاريخ: آبان ۲۶ام, ۱۳۹۲ در ۲۰:۳۴   

Firefox 24.0 Windows 7

چرا باز نمیشه???????

نوشته شده توسط : Only God   درتاريخ: آبان ۲۶ام, ۱۳۹۲ در ۲۳:۱۹   

Firefox 25.0 Windows 7

سلام
به احتمال زیاد در زمان دانلود به علت قطعی اینترنت شما یا سرور ما خطای دانلود داده.
دوباره دانلود نمائید.

نوشته شده توسط : 890277599   درتاريخ: آبان ۲۸ام, ۱۳۹۲ در ۱۱:۴۰   

MSIE 10.0 Windows

ممنون از فایل های دانشکده .

نوشته شده توسط : sara_ghst   درتاريخ: آذر ۲ام, ۱۳۹۲ در ۲۰:۰۹   

Firefox 25.0 Windows 7

سلام. میشه درباره پلانا یه مقدار توضیح بدید؟؟؟؟؟ من خیلی متوجه نمیشم هر کدوم برای کدوم قسمته؟؟؟

نوشته شده توسط : محمد هادی پور   درتاريخ: آذر ۸ام, ۱۳۹۲ در ۱۸:۲۰   

MSIE 8.0 Windows 7

سلام . فایل باز نمیشه دوبار هم دانلودش کردم اما باز نشد. اگه میشه دوباره فایل رو اپلود کنید . اتوکد بنده ۲۰۱۲ است اگه میشه فایل ها رو به ۲۰۱۲ پایین سیو کنید ممنون یاعلی.

نوشته شده توسط : Only God   درتاريخ: آذر ۹ام, ۱۳۹۲ در ۱۳:۵۰   

Firefox 25.0 Windows 7

سلام
از اتوکد ۲۰۱۳ استفاده نمائید.
پیشنهاد میکنم یک اتوکد ۲۰۰۶ و یک اتوکد با آخرین ورژن همیشه در سیستم خود نصب داشته باشید.

نوشته شده توسط : sara salim   درتاريخ: بهمن ۷ام, ۱۳۹۲ در ۲۳:۱۷   

Unknown Windows 7

سلام من نقشه ترمینال و به ریز فضا نیاز دارم.

نوشته شده توسط : فرشید (معاون)   درتاريخ: بهمن ۸ام, ۱۳۹۲ در ۱۷:۱۳   

Chrome 32.0.1700.76 Windows 7

سلام
در صورت نیاز می توانید سفارش دهید.

نوشته شده توسط : omidkoloot   درتاريخ: اسفند ۱۲ام, ۱۳۹۲ در ۰۰:۴۲   

Chrome 33.0.1750.117 Windows 7

سلام صاحب گرامی سایت اگه امکان داره این پروژه رو ۲۰۱۰ سیو کنید برام ایمیل کنید :D

نوشته شده توسط : فرشید (معاون)   درتاريخ: اسفند ۱۲ام, ۱۳۹۲ در ۱۷:۰۱   

Chrome 33.0.1750.117 Windows 7

از آخرین ورژن نرم افزار اتوکد استفاده نمائید.

نوشته شده توسط : alipasha   درتاريخ: اسفند ۱۵ام, ۱۳۹۲ در ۱۶:۵۹   

Chromium 32.0.1700.99 Android 4.3;

سلام
چرا دانلود نمیشه؟

نوشته شده توسط : فرشید (معاون)   درتاريخ: اسفند ۱۵ام, ۱۳۹۲ در ۱۷:۲۶   

Chrome 33.0.1750.146 Windows 7

سلام
از اینترنت پرسرعت ، نرم افزارهای مدیریت دانلود استفاده نمائید.
علت دیگری هم می تواند داشته باشد که مربوط به ترافیک بالای سایت بوده است و شما موفق با دانلود نشدید.
و می توانید در زمان دیگری دانلود نمائید.

نوشته شده توسط : سیدو   درتاريخ: خرداد ۸ام, ۱۳۹۳ در ۰۱:۰۲   

Firefox 29.0 Windows 7

سلام من رساله دارم نیاز به نقشه و۳دی فرودگاه دارم

ارسال نظر

rss-comments دنبال کردن نظرات با فید | يك آواتار براي خود بسازيديك آواتار براي خود بسازيد

submit a comment on this postحالا نوبت شماست!!!



آدرس سايت يا وبلاگ :



راهنما : در صورتی که از پاسخ استفاده می کنید متن نظر خود را در خط بعد از کدهای html ایجاد شده بنویسید.

           
پیشنهاد ویژه برای کاربران: نیاز به خرید نیست برای تبادل اطلاعات معماری تماس بگیرید: 09371925312


صفحه اصلي | تالار گفتمان | فروشگاه | ارتباط با ما | تبلیغات | ورود کاربران | خبرنامه | مدرسه معماری