عنوان : پروژه حركت – تصویر – مقالات مربوطه فارسی و لاتین – مرجع معماری ایران

موضوع : حرکت سیال و دگرگون

ارسال شده از :آرشیو سایت

حرکت در هنر و معماری

از زمان کشف پرسپکتیو در دوره رنسانس تا به وجود امدن کوبیسم در قرن بیستم ادراک بصری همیشه از یک نقطه تصور می شد . کوبیسم با نشان دادن نماهای مختلف یک جسم به صورت همزمان از نقاط مختلف در یک تصویر مفهوم فضا در تصاویر پرسپکتیوی را توسعه داد و مفهوم حرکت را از طریق زمان وارد نقاشی نمود .

پروژه حركت - تصویر - مقالات مربوطه فارسی و لاتین - مرجع معماری ایران - پارسی کدامیدوارم از این پروژه که از آرشیو سایت ارسال شده راضی باشید.

از همینجا از شما عزیزان درخواست دارم هر اطلاعاتی که در ارتباط با رشته معماری و عمران در اختیار دارید برایم ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت انتشار بدم و بقیه دوستان هم استفاده کنند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

توضیحات : پروژه حركت – تصویر – مقالات مربوطه فارسی و لاتین – مرجع معماری ایران

حرکت در هنر :

از زمان کشف پرسپکتیو در دوره رنسانس تا به وجود امدن کوبیسم در قرن بیستم ادراک بصری همیشه از یک نقطه تصور می شد . کوبیسم با نشان دادن نماهای مختلف یک جسم به صورت همزمان از نقاط مختلف در یک تصویر مفهوم فضا در تصاویر پرسپکتیوی را توسعه داد و مفهوم حرکت را از طریق زمان وارد نقاشی نمود .

در کوبیسم ادراک فضا به عنوان فرایندی وابسته به زمان در نظر گرفته می شود . این مطلب در معماری به معنای حرکت در ترکیب فضایی برای دیدن و درک آن از جهات مختلف است . در جریان بعدی یعنی فوتوریسم سعی بر این بود که حرکت در تصویر گنجانده شود . در معماری نیز هدف فوتوریست ها نمایش تحرک بود یکی از دلایل این امر جاذبه ای بود که در آن زمان تکنولوژی در میان مردم به وجود اورده بود . مجسمه ساز معروف امبرتوباچیونیس در مقدوه کاتالوگ یک نمایشگاه می نویسد: ((….این اعتقادات است که مرا مجبور می سازد در مجسمه سازی به جای این که به دنبال فرم بگردم در جستجوی ضرب اهنگ ( ریتم ) مصور باشم و به جای تجسم اندام جویای تجسم اعمال بدن باشم و چنین اشت که معماری مورد علاقه من معماری اهرام نیست ( حالت ایستا ) بلکه معماری حلزون شکل و پویا است )) .

اولین معماری که در صدد استفاده از این اندیشه بر امد انتونیو سنت الیا  بود که در طرح او برای شهر جدید یا چیتانوا اسمان خراش ها از زمین می رویند و راه ها وریل ها و اسانسور ها و پله های متحرک همگی به صورت اجزای یک کلیت پرتحرک در می آیند .

در بیانیه ای که سنت الیا و مارتینی تحت عنوان معماری فوتوریستی نوشته اند می خوانیم :‌(( … اسانسورها نیابد خودش را مانند کرمی در چاه پنهان کند باید از پله به یکباره صرفه نظر کرد و جا را برای اسانسورهای مار مانند و ساخته شده از اهن و شیشه باز کرد که به سرعت و مستقیم از سطح خیابان – که چندین طبقه زیر زمین

اپرای سیدنی :

اثر جوئرن انزن .ساختمانی که ایینه ی تمام نمای بادبان کشتی امواج اقیانوس و نماد صدف دریایی می باشد.

پوسته ی حلزونی شکل ان شامل یک میلیون 56 هزار تکه سنگ گرانیت سوندی است.و مانند بادبان قایق است در این بنا از توالی غلاف ها برای به وجود امدن فضا استفاده میشود.

اپرای سیدنی به دلیل داشتن عناصری که به صورت منظم یا نامنظم تکرار شده شده اند و دارای ریتم است حس حرکت را القا میکند.

همچنین این بنا به دلیل  دارا بودن  توالی نیم دایره ها  میتواند حس حرکت  جهت دار را نیز شامل شود.

این ساختمان به دلیل اکوستیک قوی ان که امواج صوتی را در کمتر از 2 ثانیه مستهلک میکند مسیر تردد به صورت مارپیچ است به دلیل حرکت پیرامون محیط یک ساختمان فرم سه بعدی ان تاکید ویژه ای دارد وقتی وارد فضا میشویم ورودی ان ممکن است بارها دیده شود و یا تا انتها مسیر از دید ما پنهان بماند.

تصویر اپرای سیدنی - ایران - معماری - علی شفیع زاده - پارسا و پارسی کد - مرجع معماری

برج ایفل :

در رستوران های پانوراما یا sky line در قله کوه ها و یا بر بالای اسمان خراش ها ساخته شده اند این خیال در بیننده به وجود می اید که تمامی محیط در مقابل چشمان او حرکت می کند می آید

موزه ی میلواکی :

این بنا از برجسته ترین اثار  معماری کالاتراوا محسوب میشود که ترکیبی متنوع و پیچیده از بنا و سازه است . در این بنا هم سقف های متحرک و مواج وجود دارد هم پلی معلق و زیبا هم نور پردازی های خلاقانه . این بنا نماد شاخص شهر میلواکی شده است

 

55 بازار :

 در كالبد شكافي بستر تاريخي شهرها و مجتمع هاي مسكوني ايراني ، بازار همواره از پايه هاي اصلي كالبدي و فضايي شهرها به شمار مي ايد . در گذشته علاوه بر اين كه محل داد و ستد در شهر بوده مكان تعاملات اجتماعي يادگيري فرهنگي محل تجمع گروه ها و قشرهاي گوناگون مردم نيز بوده است . به نحوي كه حيات شهر و بازار به هم گره خورده اند و در بسياري از موارد شهر ها با بازارها معنا و مفهوم پيدا مي كردند . بازارهاي قديمي عموما دسترسي هاي اصلي شهر را شامل مي شدند كه در حين ايجاد ارتباط بين دو عنصر مهم شهري ( معمولا دروازه  تا مسجد جامع يا بناي حكومتي ) محل زندگي اجتماعي ، گذران اوقات فراغت و تحولات سياسي بوده است .

حس حركت در كالبد فضاي شهري بازارها معمولا با ايجاد ريتم در جداره مسير ، نورگيري هاي سقفي ، ستون هاي متصل به ديوار و … به ناظر القا مي شد . در ضمن حضور مردم در فضا بازار و وجود فعاليت هاي مختلف در آن نيز پويايي جهت دهنده اي به فضا مي بخشيد . از طرفي فرم كلي خطي فضاي بازار نيز بر اين امر تاكيد داشت . تا حدي كه در صورت نياز به مكث يا كاهش سرعت عابر با ايجاد فضا هاي مربع يا مستطيل شكل ايستا ( تيم ها ، تيمچه ها و … ) در مسير خطي بازار اين حس را در عابر ايجاد مي كردند .

اين فضاي شهري كه كانون ثروت و قدرت اقتصادي سياسي مذهبي و فرهنگي بود ، بعد از انقلاب صنعتي با تحولات بنيادي مواجه شد . خصوصا با ورود اتومبيل به زندگي اجتماعي نقش بازار هاي سرپوشيده در نواحي قديم شهري به لحاظ اجتماعي و اقتصادي كم رنگ تر شده و از نظر كاركردي نابه سامان گشت و در عوض به پر رنگ تر شدن نقش اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي خيابان ها در فضاي شهري انجاميد .

 

تصاویر فایل ها:

1-8-2016 4-54-11 PM

خرید آنلاین:
در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
فرمت فایل ها: word – jpg – حجم فایل: 5 مگابایت