صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

رساله معماری کتابسرا 107 صفحه – مطالعات معماری کتابسرا

رساله کتابسرا,مطالعات معماری کتابسرا,پروپوزال معماری کتابسرا,طرح نهایی معماری کتابسرا,دانلود رساله معماری کتابسرا

عنوان پروژه: كتابسرا: طراحي مجموعه فرهنگي، تجاري، در جهت پاسخگويي به نياز نسل جوان به كتاب و ساير محصولات فرهنگي
كتاب: معنوي لغوي كلمه «كتاب» با استناد به فرهنگ معين عبارت است از:
1- نوشته، مكتوب 2- مجموعه‌اي خطي يا چاپي

سرا:
معني لغوي كلمه «سرا» با استناد به فرهنگ معين عبارت است از:
1- اتاق، بيت، 2- خانه، دار 3- بناي عالي، قصر، كوشك 4- پسوند مكان مانند: مهمانسرا، كتابسرا

كتابسرا:
خانة كتاب، مكاني درخور كتاب، محل متعلق به كتاب و آنچه كه به كتاب مرتبط است.

رساله معماری کتابسرا 107 صفحه,مطالعات معماری کتابسرا,دانلود رساله معماری کتابسرا,پروپوزال معماری کتابسرا,پایان نامه معماری کتابسرا,رساله کتابسرا,مطالعات کتابسرا,برنامه فیزیکی کتابسرا,نمونه موردی کتابسرا,نمونه موردی خارجی کتابسرا,نمونه داخلی کتابسرا,طراحی کتابسرا,دنلود مطالعات معماری کتابسرا,ظوابط و ریزفضاهای طراحی کتابسرا

تصویری از محصول نهایی طرح:
آنچه از این پروژه انتظار میرود,طراحی خلاقانه فضایی است چند بعدی که فقط پاسخگوی یک نیاز خاص نباشد,بلکه در جنبه های مختلف فرهنگی,آموزشی و تجاری توان جذب مخاطب بویژه نسل جوان جامعه را دارا بوده وبتواند به عنوان نقطه عطفی جهت ارتقاء سطح آگاهی و دانش افراد ، آنان را ترغیب به مشارکت در فعالیت های فرهنگی نموده ونیز زمینه را جهت استفاده هر چه بیشتر از رسانه های موجود ، بویژه کتاب فراهم ساخته و بتواند به تقویت روحیه مطالعه و کتاب خوانی در میان جوانان کمک نماید .

برای توضیحات بیشتر و دانلود رساله معماری کتابسرا به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

بخشی از مطالب و پروپوزال:

مقدمه:
«عصری که در آن زندگی می‌کنیم، عصر ارتباطات و اطلاعات لقب گرفته است. در جهان امروز, اطلاعات عامل اصلی و زیربنایی توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و نقش مهمی در زمینه فعالیت های انسانی ایفا می‌کند .»
رسانه‌ها به عنوان مهمترین عامل اشاعه اطلاعات, همواره جایگاه ویژه ای در جامعه داشته و پلی ارتباطی میان اطلاعات روز و افراد جامعه به شمار می آیند.
با بررسی و تفکر در معنا و مفهوم واژه «رسانه» به این نتیجه می‌رسیم که رسانه شامل ابعاد مختلف فرهنگی, آموزشی, تجاری و اجتماعی می باشد وبا زیرمجموعه‌هایی همچون کتاب, مجله, روزنامه, فیلم, تلویزیون, رادیو و اینترنت نقش بسزایی در اشاعه اطلاعات در میان مخاطبین خویش ایفا می‌کند.
از میان این زیرمجموعه ها ,کتاب به عنوان یک کالای واسط فرهنگی,از گذشته‌های دور تا به امروز همواره جایگاه ویژه ای در انتقال اطلاعات و دانش روز جهان و نیز فرهنگ های مختلف به مخاطبین خود داشته است.از این رو توجه و احترام به شأن واقعی‌اش می تواند زمینه ساز افزایش سطح کیفی کتابها و نیز ترغیب مردم به خریدن و مطالعه بیشتر آن ها گردد.
این پروژه سعی بر این دارد تا با ایجاد فضایی با هویت و شخصیتی درخور کتاب به عنوان یک مقوله فرهنگی و آموزشی, نقش آن را در زندگی افراد جامعه بویژه نسل جوان پررنگ تر ساخته و با ترغیب مردم به خریدن کتاب, زمینه ساز اعتلای سطح فرهنگی کشور گردد.
ضرورت های طراحی:
نیاز به رسانه و علی‌الخصوص کتاب به عنوان کالای واسط فرهنگی در هر جامعه ای جزء بدیهیات است.کتاب و مطالعه بخشی از فرهنگ هر جامعه و ملتی است که علاوه بر نشان دادن و شناساندن فرهنگ آن مرز و بوم خود می تواند زمینه ساز تغییرات مثبت یا منفی فرهنگی نیز باشد,جامعه ای که مطالعه روزانه بخشی از برنامه زندگی افراد آن باشد,به مراتب از لحاظ علمی و فرهنگی در سطح بالاتری نسبت به دیگر جوامع قرار دارد.
متاسفانه در جامعه ما آمار مالکیت کتاب و مطالعه آن نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا در سطح بسیار پایین تری قرار دارد و تنها درصدی از قشر دانشجو و دانش پژوه هستند که به مالکیت کتاب تمایل دارند و افراد معمولی جامعه بنا به دلایل مختلفی علاقه چندانی به خرید کتاب نشان نمی دهند. از جمله این دلایل می توان به مسایل اقتصادی ,از جمله بالا بودن نسبی قیمت کتاب اشاره نمود,علاوه بر این مسأله, مشکلات و کمبودهای دیگری نیز وجود دارد که خود نیاز به طراحی چنین مجموعه ای را بیشتر آشکار می کند:
1_ عدم وجود یک مکان مشخص که دارای هویت و شخصیتی درخور کتاب به عنوان یک مقوله تأثیرگذار فرهنگی باشد.
2- عدم وجود مکانی مشخص جهت فروش کتب دانشگاهی و غیردانشگاهی و سایر محصولات فرهنگی در سطح مشهد به عنوان یک شهر بزرگ و پرجمعیت که دارای مراکز آموزشی بسیاری در سطوح مختلف می باشد.
3- عدم وجود یک نمایشگاه دايمی محصولات فرهنگی بویژه کتاب که در نقطه مناسبی از لحاظ مکانی قرار گرفته باشد و بتواند تمام نیازهای مردم بویژه نسل جوان را به این محصولات برآورده سازد.
4- عدم وجود یک مجموعه چند عملکردی در ابعاد مختلف که توانایی جذب مخاطب را دارا بوده و بتواند آنها را تشویق و ترغیب به خرید کتاب و مطالعه و نیز استفاده از دیگر رسانه‌ها نماید.

اهداف طراحی:
1- بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی جامعه به مرور زمان
2- ترغیب نسل جوان به مطالعه و کمک به توسعه و اعتلای دانش
3- ایجاد پتانسیل هایی جهت جذب مخاطب وسپس هدایت وی در جهت اعتلای فرهنگی
4- بدست آوردن اطلاعات و دانش روز دنیا واشاعه ان در میان نسل جوان جامعه
5- بررسی تاثیر معماری برارتقاعه سطح فرهنگی جامعه
6- ایجاد فضایی با هویت و شخصیتی در خور رسانه های فرهنگی
7- تقویت روحیه مشارکت مردم در فعالیتهای فر هنگی
8- استفاده از معماری جهت ایجاد یک مجموعه چند بعدی که توانایی جذب مخاطبین با نیاز های متفاوت را داشته باشد
مبانی نظری عام :
1- ایجاد یک فضای زنده و پویا جهت برخوردهای فرهنگی و اجتماعی
2- «تاکید بر هستن در فضا: اگر فضا ها به گونه ای طراحی شوند که پتانسیل انجام فعالیتهای متفاوت و چند گانه را داشته باشد نقش انسان و چگونگی حضور او در فضا پررنگ تر می شود. »
3- توجه و هویت معماری ایرانی و خلق فضایی سازگار با روحیه جوان ایرانی
4- ایجاد معماری با توجه به تاثیر رسانه‌ها به ویژه کتاب در چگونگی خلق فضا و (معماری دارای هویت که توان شناساندن خویش به عنوان یک مجموعه چند بعدی فرهنگی، آموزشی و تجاری را به مخاطب داشته باشد) .
5- «توجه به معماری ماندگار: ماندگاری صفتی است که بیش از هر چیز به انسان و نوع رابطه مادی و معنوی او با معماری مربوط است. این رابطه تابع زمان است و همیشه در حال تغییر و تحول. معماری ماندگار ,معماری اصیل است, معماری که هم از الگو های رفتاری مردم شکل می پذیرد و هم به این الگوها شکل می‌بخشد .»

منابع مورد استفاده :
1- مقاله «هم صدایی با عصر ارتباطات»,معصومه شعار, مجله معماری و ساختمان, شماره 1,بهار83
2- مقاله «بازتعریف کاربردی طراحی داخلی,پاسخ به نهاد انسان»,ساناز افتخارزاده,مجله معماری و ساختمان, شماره4, زمستان83
3- مقاله «هویت معماری معاصر ایران», حمیدرضاشایان ,مجله معمار 36
4- طرح نهایی «کتابخانه دانشگاهی». نورالهی
6- سایت www.eg.bucknell.edu

بخش اول:
تعريف فرهنگ
مفهوم فرهنگ، مفهومي بسيار بغرنج و پيچيده است كه واجد نمودهاي عيني است سازه‌اي فكري براي تبيين، تدوين، تشريح و توجيه مجموعه پيچيده‌اي از رفتارها، افكار، عواطف و ساخته‌هاي انسان است و در برگيرندة كلية آموخته‌ها و عاداتي است كه انسان به عنوان عضوي از جامعه كسب مي‌كند. فرهنگ بستر ساز و متن رويش تفكرات ماهيت كه تأثير گذار و تأثير پذير است. فرهنگ پديده‌اي اجتماعي و مبتني بر مختصات سرزمين محل زندگي شخص است و شكل تابعي به خود مي‌گيرد كه بواسطة تغييرات عوامل تعيين كننده‌اش دگرگوني مي‌يابد. به عبارتي فرهنگ زاده‌اي فعال يعني داراي قدرت تأثير گذاري مجدد بر عوامل زاينده يا تعيين كننده‌اش است و بستر ساز انگيزه‌هاي تحرك انساني است. يكي از پايه‌هاي اصلي زندگي رواني انسان‌هاست و ادراك انسان از محيطي كه پيرامون اوست تابع فرهنگ اوست و استفاده از حواس نيز در محيط‌هاي گوناگون فرهنگي متفاوت است.
در تعريفي ديگر فرهنگ عبارت است از مجموعه‌ باورها، دانش‌ها، معارف، آداب و رسوم و ارزش‌هايي كه جامعه بر مبناي اعتقادات خود آن را تكامل بخشيده و بر اساس آن مجموعه مشي مي‌كند.
به طور كلي مي‌توان كليه تعاريف مربوط به فرهنگ را در دو حوزه دسته‌بندي كرد:
الف) تعاريف و كاربردها و معاني كه ناظر بر مصرف محصولات و فرآورده‌هاي تمدن (بويژه يك تمدن برتر) همچون ادبيات، فلسفه و هنر است. به عنوان مثال منظور از فرهنگ در نگرش مردم عادي، آشنا بودن با آداب و رسوم اجتماعي، داشتن اخلاق خوش و رعايت اعتدال در برخورد با ديگران است. و تمايز بين با فرهنگ و بي‌فرهنگ در نحوه استفاده از اين محصولات فرهنگي است. و در مثال ديگر از نظر روشنفكران و نخبگان، قابليت استفاده از پيشرفته‌ترين محصولات فرهنگي جامعه، نشانه با فرهنگ‌بودن است. اين دسته از كاربري‌هاي فرهنگي، نخبه‌گرايانه است و به‌طور تاريخي فرهنگ را در انحصار افراد معدودي قرار مي‌دهد كه اولاً داراي تحصيلات لازم براي درك اثر هنري هستند و با زبان سمبليك به خوبي آشنا هستند و ثانياً قدرت مالي لازم و اوقات فراغت منظم براي پروراندن استعداد و قابليت مصرف اين‌گونه محصولات فرهنگي را دارند.
ب) كاربرد‌ها و معاني‌اي كه در انسان‌شناسي و جامعه‌شناسي .و علوم وابسته از فرهنگ ارائه مي‌شود. از نظر اين علوم و مردم كه مسير تكامل دستاوردهاي بشري را مد نظر دارند، فرهنگ مهمترين مسئله سازگاري انسان و ميانجي زيست انساني و وسيله سازگاري او با محيطي است كه او را در بر گرفته‌است.
فرهنگ “كليت همتافته‌اي شامل دين، هنر، قانون، اخلاقيات، آداب و رسوم و هر گونه توانايي و عاداتي است كه آدمي به عنوان عضو جامعه به دست مي‌آورد”. اين تعريف هسته اصلي تمام تعاريف و نظريات مردم‌شناختي فرهنگ است. در اين حال تمدن “به مجموعه دستاوردهاي مادي و معنوي هر جامعه در گذشته و حال اطلاق مي‌گردد” به عبارت ديگر «تمدن هر جامعه نتيجه عيني فرهنگ است».
فرهنگ عمومي:
زندگي مردم يك جامعه ابعاد متفاوتي دارد. يكي از مهمترين اين ابعاد، زندگي فرهنگي يك جامعه است. اگر بخواهيم نامي براي زندگي فرهنگي مردم يك جامعه بيابيم، شايد عنوان «فرهنگ عمومي» عنوان مناسبي باشد.
زندگي فرهنگي مردم يا فرهنگ عمومي، هر چند فقط به‌عنوان بخشي از فرهنگ در تعاريف جامعه‌شناسان از اين مفهوم قرار دارد، اما خود به‌عنوان يك كل و يك مجموعه كامل مورد نظر محققان و بويژه دولتها قرار دارد و نقطه كانوني غالب استراتژيها و برنامه‌ريزيهاي توسعه فرهنگي شده است.
به طور كلي دولتها به دلايل زير مايل به مداخله در امور فرهنگ عمومي هستند كه اهم آنها عبارتند از:
1) ضرورت بالابردن سطح آگاهيها و مهارتهاي عمومي مردم.
2) تاكيد بر عناصر وحدت‌بخش ملي.
3) برنامه‌ريزي اوقات فراغت.
توسعه فرهنگي چيست؟
مي‌توان توسعه‌فرهنگي را از جهت محتواي آن بررسي كرد. در اين صورت توسعه فرهنگي را مي‌توان فراهم‌آوردن امكانات آفرينندگي فرهنگي و هنري بر پايه مشاركت تمامي افراد جامعه توصيف كرد كه به فرد براي جستجوي خلاقيت كمك مي‌كند.
نقش وسايل ارتباط جمعي در توسعه فرهنگي:
در ارتباط با وسايل ارتباط جمعي از دو نوع فرهنگ در جامعه مي‌توان نام برد. فرهنگ كلاسيك يا فرهنگ سنتي كه ارزشها و آگاهيهاي آن از نظام آموزش و پرورش تغذيه مي‌كند و فرهنگي است متجانس كه عناصر متشكله آن با يكديگر توافق و تناسب دارند. اين همان فرهنگي است كه در مدرسه آن را به دست مي‌آوريم و در دانشگاه دنبال مي‌كنيم و آن را مي‌توان فرهنگ نخبگان ناميد. ولي با گسترش رسانه‌هاي همگاني ما با نوع ديگري از فرهنگ هم‌ روبه‌رو مي‌شويم كه فرهنگ توده است. فرهنگ توده را نبايد با فرهنگ عامه يا فرهنگ فولكلوريك سنتي كه مربوط به گذشته است اشتباه گرفت. فرهنگ توده از رسانه‌هاي همگاني تغذيه مي‌كند، تجانس فرهنگ كلاسيك را ندارد و يك فرهنگ موزائيك است يعني كثرت مفاهيم كه با هم ارتباط زيادي ندارد، كنار هم قرار مي‌گيرند و سپس فرهنگي را مي‌سازند. البته تنها عامه مردم نيستند كه از چنين فرهنگي تغذيه مي‌كنند بلكه نخبگان جامعه در اين فرهنگ غوطه‌ورند. منتها مورد آنان با فرهنگ توده متفاوت است. بدين معني كه آنها مصالح اوليه احساس و انديشه خود را از اين فرهنگ كه به وسيله رسانه‌هاي همگاني منتشر مي‌شود مي‌گيرند و از آن آثار تازه‌اي خلق مي‌كنند. پس فرهنگ فقط به نخبگان جامعه تعلق دارد در حاليكه فرهنگ توده در اختيار جمع كثيري قرار مي‌گيرد. ميليونها نفر حتي افراد بي‌سواد كه نمي‌توانند بخوانند و بنويسند از اين فرهنگ به طور وسيع استفاده مي‌كنند.
اجزاء چرخه توسعه فرهنگي:
الف) رسانه‌هاي گروهي (كتاب و مطبوعات ـ سينما و تئاتر ـ راديو و تلويزيون) با تغذيه از حافظه فرهنگي ـ اجتماعي و اطلاعات و اخبار رويدادهاي اجتماعي و هماهنگ با مديريت و تصميم‌گيري حاكم بر جامعه فعاليت مي‌كنند. آنها آنچه را كه از حافظه فرهنگي ـ اجتماعي جامعه دريافت مي‌كنند ساده و قابل فهم مي‌سازند و با شيوه‌هاي مختلف آنها را به پيامهاي فرهنگي مبدل كرده و پخش مي كنند.
ب) گروه نخبگان؛ اين پيامهاي فرهنگي توسط گروه نخبگان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. آنان با استفاده از مصالح آن پيامها، انديشه‌ها و احساسهاي تازه‌اي خلق مي‌كنند. رشد فرهنگي ناشي از افزايش ظرفيت نو‌آوري و آفرينندگي همه افراد جامعه است ولي گروه نخبگان در مجموع نوآوريها سهم بيشتري از افراد عادي دارند.
ج) حافظه جمعي سرآمدان و نخبگان پس از خلق انديشه‌هاي تازه براي نشر انها از ابزارهاي گفتگو و تبادل فكري خاص خود استفاده مي‌كنند اين ابزارهاي درون گروهي نظير مجلات تخصصي و كتابهاي علمي كم‌ تيراژ حوزه‌هاي كوچك و روشنفكران نقد و ارزيابي مي‌شود و بعد از گذشتن از اين صافي در يك نوع حافظه جمعي بزرگ ضبط مي‌شود. اين‌ حافظه جمعي چيست؟ كتابخانه‌ها، موزه‌ها، آرشيو‌ها، بانكهاي اطلاعاتي و تمام مراكزي كه اطلاعات فرهنگي و هنري در آنها نگهداري مي‌شود.
رسانه‌هاي گروهي از منابع فوق يعني كتابخانه‌ها، موزه‌ها، نمايشگاهها و آرشيو‌ها و . . . براي تهيه برنامه‌ها و مطالب خود تغذيه‌مي‌كنند و بار ديگر اين مطالب را به صورت پيامهاي فرهنگي به درون جامعه مي‌فرستند.
آنچه در اين چرخه اهميت زياد دارد، سرعت گردش آن است. هر چه گردش اين چرخه زيادتر و سريعتر باشد آن فرهنگ پوياتر است. در جوامع صنعتي سرعت گردش اين چرخه (و در نتيجه نقش هنرمندان و روشنفكران، آفرينندگان، وسايل ارتباط جمعي) بسيار زياد است كه منجر به نوآوريها، ابداعات و اختراعات مي‌شود. كتابخانه‌ها، بانكهاي اطلاعاتي و آرشيو و وسايل ارتباط جمعي در حكم حلقه واسطه و اتصالي هستند كه «جامعه‌كل» يا «محيط بزرگ» را با «محيط كوچك» يا «جامعه روشنفكر» متصل مي‌كنند و يكي از عوامل اصلي نوزايي و خلاقيت و در نتيجه تحرك و پيش برنده توسعه فرهنگي است.

نقش كتاب در توسعه فرهنگي :
در حفظ وصيانت فرهنگ ملي و توسعه فرهنگي، وسايل ارتباط جمعي نقشي بسيار مهم و ارزنده دارند و نقش كتاب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اگر چه از نظر وسعت به نقشي كه تلويزيون دارد نمي‌رسد، ليكن تأثير تلويزيون نسبت به كتاب سطحي و ناقص است و بيشتر مي‌تواند فرهنگ توده را بيافريند در حاليكه كتاب عصاره انديشه ناب انسانها و نتيجه پژوهش و تفكر خاصي است كه از چندين صافي گذشته است. كتاب سازنده و توسعه‌دهنده فرهنگ نخبگان است و از اين رو نقشي اساسي و چشمگير در پويايي فرهنگ و جاودان شدن انديشه‌ها دارد. تاريخ نيز بر اين ادعا صحه گذاشته است و ادياني كه تا به امروز دوام آورده‌اند صاحب كتاب بوده‌اند. جامعه‌اي كه به كتاب اهميت و اعتبار مي‌دهد و در نشر و توزيع آن برنامه‌ريزي و سرمايه‌گزاري مي‌كند، جامعه‌‍‌اي است كه به تفكر پژوهش و تحقيق‌بها مي دهد و فرهنگي پويا و زنده دارد.
مردم بايد بيشتر بخوانند نه تنها به اين دليل كه خواندن ما دلالت بر معاصر بودن و متمدن بودن ما مي‌كند. ما به خواندن نيازمنديم. انسان براي به‌كار انداختن بخش عمده‌اي از استعداد‌هاي فردي و جمعيتي احتياج دارد كه بخواند. كتاب خواني در جامعة جديد صرفاً عملي فردي نيست كه به‌لحاظ علايق و. سليقه‌هاي شخصي يا اشخاص بتواند استمرار يابد. ضرورتهاي اجتماعي، موقعيت تاريخي و فرهنگي جامعه، نيازهاي نظام اجتماعي، امكانات و توانايي‌هاي نظام و در اختيار بودن كتاب‌، عوامل تعيين كننده در كتاب‌خواني‌اند. كتاب‌خواندن، رفتاري اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي تعريف شده، زيرا اطلاعات ارزشي كالايي و اهميت اقتصادي بيشتري يافته است و فرد با اطلاعات بيشتر، در عرصه فعاليتها اهميت بيشتري دارد.
آگاهي نيز (به‌طور عمده) از طريق گسترش سواد، كتاب . كتابخواني ميسر مي‌شود. بر اين اساس توسعه فرهنگي به عنوان زير بناي توسعه اجتماعي ـ اقتصادي محتاج اسباب و لوازم خاصي است كه از آن جمله مي‌توان به فراهم آوردن امكانات مادي معنوي گسترش كتاب و كتابخواني به مثابه كليد اصلي و دستيابي به توسعه فرهنگي اشاره كرد.
بايدباور كنيم كه راه اصول و پايدار توسعه از وادي فرهنگ مي‌گذرد و كتاب كتابت نقش تعيين كننده‌اي در اين وادي دارند به ديگر سخن، بدون داشتن نظام آموزشي كارآمد و مراكز تحقيقاتي و مراكز آموزش عالي كارساز و رونق بازار كتاب و كتابت و تاليف وترجمه به توسعه و پيشرفت واقعي دست نمي‌يابيم.

 

 

 

فهرست مطالب:

مقدمه: 4
فصل اول: مطالعات پايه
تعريف فرهنگ 11
فرهنگ عمومي 13
نقش وسايل ارتباط جمعي در توسعه فرهنگي 14
اجزاء چرخه توسعه فرهنگي 15
نقش كتاب در توسعه فرهنگي 17
تعريف فراغت 19
ويژگي‌هاي فراغت 20
كاركردهاي اوقات فراغت 21
آثار و نتايج اوقات فراغت 23
1) اوقات فراغت و بهداشت رواني: 24
2) اوقات فراغت و تأمين سلامت جسماني 24
3) اوقات فراغت و توسعه مهارتهاي شناختي 24
4) اوقات فراغت و خلاقيت‌ها: 25
5) اوقات فراغت و تعالي شخصيت: 26
6) اوقات فراغت و آسيب پذير‌هاي اجتماعي: 27
7) اوقات فراغت و اشاعه فرهنگ عمومي 27
كتاب چيست؟ 28
1. تعريف 28
2. انواع كتاب 28
3- روند دگرگوني شكل كتاب: 29
فصل دوم: مطالعات تكميلي
نقش مراكز فرهنگي كتاب در توسعه فرهنگي 36
اهميت توسعه مراكز فرهنگي كتاب 36
توسعه كتابخواني و اوقات فراغت 38
برنامه‌ريزي توسعه كتابخواني 40
مراحل توزيع و فروش كتاب از ناشر تا كتابفروش 41
خلاصه مطالعات تكميلي، بخش دوم: 45
فصل سوم: مطالعات تطبيقي
تاريخچه شكل‌گيري كتابفروشيها در ايران و مشهد 46
بررسي آماري وضعيت مطالعه در ايران و مشهد 50
بررسي آماري وضعيت كتابفروشيهاي مشهد 56
چكيده مطالعات تطبيقي بخش اول: 59
بررسي يك نمونه مشابه داخلي 36
فصل چهارم: مطالعات زمينه
1- شناخت زمينه 66
سابقه تاريخي شهر مشهد و بررسي روند توسعه فيزيكي شهر در قرون گذشته: 64
شناخت خصوصيات كالبدي شهر مشهد 67
1- بافت سنتي 67
2ـ بافت مياني 67
3ـ بافت شطرنجي 68
4ـ طراحي اقليمي در شهر مشهد 69
مكان يابي پاي محدوده قراري گيري مجموعه كتابسرا 70
1- سابقه تاريخي محدوده: 70
2- جمعيت محدوده : 70
3- دسترسي: 71
4- حوزه نفوذ كاركردي: 71
5- بررسي فرهنگي: 72
6- بررسي ميزان درآمد: 72
7- بررسي ميزان سواد جمعيت 73
– شناخت و معرفي سايت مورد نظر: 75
الف) شناسايي شرايط دروني زمين پروژه: 75
ب) شناسايي عوامل بيروني تأثير گذار بر پروژه: 78
ضوابط و مقررات 84
ضوابط و مقررات بالادست 84
ضوابط و مقررات كاربري فرهنگي 86
فصل پنجم: تدوين چهارچوب كلي پروژه و ارائه برنامه فيزيكي
تدوين چهار چوبة كلي پروژه 88
1- تعيين اهداف و ارائه راهكار: 88
2- مبناي طراحي معماري 89
برنامه فيزيكي پروژه 91
الف) حوزه‌بندي فضاهاي مورد نياز پروژه: 91
1- حوزه فروش انواع كتاب: 91
2- حوزه فروش انواع نشريات 94
3- حوزه فروش ساير محصولات فرهنگي و كتاب الكترونيكي: 95
4- حوزه رفاهي: 95
5- حوزه اداري: 96
6- حوزه خدماتي: 98
ب) ارائه جدول زير بناها: 104
منابع

 

 

 

تصاویر رساله:

11-19-2016-11-38-58-amرساله معماری کتابسرا 107 صفحه,مطالعات معماری کتابسرا,دانلود رساله معماری کتابسرا,پروپوزال معماری کتابسرا,پایان نامه معماری کتابسرا,رساله کتابسرا,مطالعات کتابسرا,برنامه فیزیکی کتابسرا,نمونه موردی کتابسرا,نمونه موردی خارجی کتابسرا,نمونه داخلی کتابسرا,طراحی کتابسرا,دنلود مطالعات معماری کتابسرا,ظوابط و ریزفضاهای طراحی کتابسراپروپوزال معماری کتابسرا,پایان نامه معماری کتابسرا,رساله کتابسرا,مطالعات کتابسرا,برنامه فیزیکی کتابسرا,نمونه موردی کتابسرا,نمونه موردی خارجی کتابسرا,نمونه داخلی کتابسرا,طراحی کتابسرا,دنلود مطالعات معماری کتابسرا,ظوابط و ریزفضاهای طراحی کتابسرا

 

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

فرمت رساله: word –  نسخه pdf هم قرار گرفته است.
حجم فایل ها: 6 مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان