صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

مطالعات طراحی ایستگاه آتش نشانی 119 اسلاید – رساله ایستگاه آتش نشانی

چکیده

آنچه تحت عنوان دفترچه مطالعاتی طراحی ایستگاه آتش نشانی واقع در شهر تهران در ادامه به آن خواهیم پرداخت مجموعه ای است شامل فصول زیر :
فصل اول از مطالعات اختصاص به ایستگاه آتش نشانی و آشنایی با ایستگاه آتش نشانی دارد. در این فصل با عملکرد آتش نشانی آشنا خواهیم شد.
فصل دوم از مطالعلت به دو بخش ”مطالعات استان تهران“ و ”مطالعات سایت“ تقسیم می شود و در نهایت عوامل موثر در انتخاب سایت بررسی می شود.

مطالعات ایستگاه آتش نشانی,رساله ایستگاه آتش نشانی,طرح نهائی ایستگاه آتش نشانی,پایان نامه ایستگاه آتش نشانی,مطالعات تطبیقی ایستگاه اتش نشانی,نمونه موردی ایستگاه آتش نشانی,نمونه موردی داخلی ایستگاه آتش نشانی,نمونه موردی خارجی ایستگاه آتش نشانی,برنامه فیزیکی ایستگاه آتش نشانی,ریز فضاهای طراحی ایستگاه آتش نشانی,ظوابط طراحی ایستگاه آتش نشانی,طراحی ایستگاه آتش نشانی,نقشه ایستگاه آتش نشانی,طرح ایستگاه آتش نشانی,مطالعات ایستگاه آتش نشانی کارشناسی معماری,رساله ارشد معماری,رساله برای ارشد معماری,طراحی شهری,دانلود مطالعات کامل ایستگاه آتش نشانی,دانلود رساله کامل ایستگاه آتش نشانی,دانلود پایان نامه ایستگاه آتش نشانی,مقاله در مورد ایستگاه آتش نسانی,تحقیق کامل در مورد ایستگاه آتش نشانی

مقدمه

همواره انسان در طي دوره هاي مختلف براي حفظ حيات خويش ، به دنبال مکاني امن براي زندگي بوده است که او را از خطرات طبيعي و غير طبيعي در امان دارد . با گذشت زمان ، با تغييرات ايجاد شده در نحوه زندگي، پيشرفت و تکنولوژي ، خطراتي تکنولوژي ، به همراه مزاياي بي شماري که براي بشر به ارمغان آورده است ، خطرات تازه و نوي را نيز به وجود آورده که انسان را در مدت زمان کوتاهي به کام مرگ مي کشاند . توسعه شهرنشيني و کاربرد تکنولوژي پيچيده در امکانات شهري ، استفاده از تأسيسات عظيم و ساختمانهاي بلند و فعاليت مراکز اجتماعي و اقتصادي بزرگ ، توليد روزافزون محصولات مصرفي در مراکز صنعتي و توليدي، به کارگيري مراکز بزرگ تخليه و نگهداري کالا و محصولات ، از جمله عواملي هستند که سبب به وجود آمدن اين نظرات که از مهمترين آنها ، آتش سوزي مي باشد ، می گردد . که انسان را تهديد مي کند نيز ، تغيير يافته است .

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

لذا ضرورت وجود نهادي ، جهت امداد و رسيدگي به خطرات ، که بتواند هر چه سريعتر از گسترش خطر جلوگيري کند ، الزامي گرديد .
ايجاد اين مکان ، به دليل حساس بودن و اهميت آن ، نيازمند استاندارد هاي ويژه و خاصي است که عدم رعايت آن به شدت بر عملکرد نهاد و سرعت عملياتي آن اثر مي گذارد . مکان يابي مناسب بنا ، رعايت استاندارهاي ويژه ساختماني ، رعايت روابط فضايي و اصول داخلي بنا ، از جمله مسائل ضروري است که مي بايست در طراحي و مکان يابي ايستگاه آتش نشاني رعايت و مورد توجه قرار گيرد . طبق تعريق سازمان آتش نشاني ، اين نهاد در هر منطقه ، به منظور استقرار ايمني پايدار در جامعه ايجاد مي گردد و بنا به استانداردهاي جهاني مي بايست در مدت زماني مابين 3 الي 5 دقيقه به محل حادثه دسترسي پيدا کند ، بنابراين مسيرها و شريانهاي شهري واقع در اطراف هر سايت ، از ديگر عواملي است که مي بايست مدنظر قرار گرفته است .
پروژه حاضر ، تلاشي است جهت پيشروي و شناخت هرچه بهتر اصول طراحي ايستگاه هاي آتش نشاني ، که با نزديک تر شدن به استانداردهاي جهاني ، روز به روز جامعه را به سوي ايجاد فضاي ايمن سوق دهد .
فصل اول
مطالعات موضوعی

مقدمه

در این فصل به بررسی سابقه موضوع و سابقه آتش نشانی در جهان و ایران پرداختـــــــــه
می شود. در ادامه به طرح جامع آتش نشانی پرداخته می شود که در آن تعاریف ، معیارها و ضوابط عمومی مکانیابی ها ارائه می شود و در نهایت انواع ایستگاه های آتش نشانی و خصوصیات آنها بررسی می شود.

– معرفی آتش نشانی

آتش‌نشانی نام نهاد، ارگان، واحد دولتی و یا خصوصی است که وظیفه مقابله با آتش و برخی دیگر از سوانح و حوادث را بر عهده دارد.

شرح وظایف
در برخی کشورها از جمله ایران، وظیفه آتش‌نشانی فقط به مبارزه با حریق خلاصه نمی‌شود. برای مثال سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، شرح وظایف خود را بدینگونه برشمرده‌است.از صدرالله
۱. مقابله با هرگونه آتش‌سوزی ۲. نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و… ۳. مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان ۴. نجات سقوط کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و… ۵. مقابله با حیوانات وحشی و موذی ۶. نجات مصدومین حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای ۷. کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر می‌باشد. علاوه بر این، آتش‌نشانی وظایف جنبی دیگری نیز دارد که تعیین صلاحیت و ایمنی برخی شرکت‌ها، افراد و ساختمانها از آن جمله‌است.

حرفه آتش نشــان
سازمان های آتش نشانی با هدف اصلی نجات جان و اموال انسان ها تشکیل شده‌اند بنابراین یک آتش نشان قادر است در بحرانی ترین شرایط محیطی و زیان آور ترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد.با توجه به آمارهای حریق و حوادث ، تعداد مصدومین و فوت شدگان ماموران آتش نشان در طی سالیان اخیر نگران کننده است چرا که آتش نشانان در محیط های پر مخاطره آمیز و از جمله انفجارات به امداد رسانی و عملیات می‌پردازند ، لذا آسیب پذیری آنان در حد بالایی است.علاوه بر این ، عوارض و مخاطرات شغلی در حرفه آتش نشانی با بروز و تشدید انواع بیماری های جسمی و روانی جلوه می‌کند.بر این اساس مهم ترین وظیفه آتش نشانان شامل آماده باش شبانه روزی برای شرکت در حوادثی که جان انسان در خطر باشد، انجام عملیات نجات و امداد در حوادثی که جان حیوانی در خطر باشد، شرکت فعال در حوادث طبیعی به منظور یاری رساندن به هموطنان، اداره کردن و مهار آتش سوزی ها در صنایع و اماکن مختلف، بررسی علل حریق و حوادث در شرایط محیطی متفاوت و همراه با مخاطرات گوناگون می‌شود.
به این ترتیب آتش نشانان در هر ماموریت به طور معمول در معرض چندین عوارض از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک ، عوارض ناشی از اثرات دود و گازهای سمی در محل های عملیات، عوارض ناشی از صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، عوارض ناشی از ترشح هورمون های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، اثرات ناشی از حرارت در محل حریق، عوارض ناشی از تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، عوارض ناشی از صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه، عوارض ناشی از دریافت پرتوهای یونساز و تشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند. علاوه بر این ، آتش نشانان در هنگام انجام عملیات نجات و امداد در معرض عوارضی نظیر رویت صحنه های دلخراش و تألم آور، عوارض ناشی از وقوع انفجار در صحنه حادثه، عوارض ناشی از مسائل ارگونومی وسایل و تجهیزات و ماشین آلات، عوارض ناشی از انجام خدمت به صورت شیفتی، عوارض ناشی از عدم تغذیه صحیح و متناسب با حرفه، عوارض ناشی از استرس پس از حادثه، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های آلوده، عوارض ناشی از کارکردن در محیط های مرطوب نیز قرار می‌گیرند.براساس آمار سال های ۷۶ تا ۸۱ در رابطه با خسارات جانی و مصدومین ناشی از شرکت در عملیات آتش نشانی، بیشترین مصدوم ناشی از شرکت در عملیات حریق و نجات مربوط به سال ۸۱ با تعداد ۶۳ مصدوم حریق و ۱۲ مصدوم نجات بوده‌است.بنابراین گزارش ، وجود فاکتورهایی شامل سرو صدا ، محیط عفونت زا و آلوده ، مواد شیمیایی و گازهای سمی ، مواد رادیواکتیو ، کار در محیط غیر متعارف (کم نور وپر نور) ، وجود ذرات معلق در هوا ، کار در شرایط جوی نامساعد ، کار در ارتفاع ، ریزش و برخورد اجسام خارجی ، انفجار ، خطر برق ، سطوح شیب دار و لغزنده ، کار در فضای مسدود و غیر متعارف، کار در اعماق، کار در محیط های با حرارت بالا ، جابجا کردن قطعات سنگین ، کار در فضای باز ، کار در محیط های مرطوب، کار در محیط های متعفن و نامطبوع ، کار در شرایط روحی نامساعد از مهم ترین عواملی است که شرایط محیط کار آتش نشانان را از حالت عادی خارج می‌کند. بر این اساس ، مقایسه فاکتورها و عوامل زیان آور در محیط کار با شرایط ویژه شغل آتش نشانی گواه آن است که کلیه فاکتورها و عوامل مذکور در حرفه آتش نشانی وجود داشته ضمن اینکه فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در قوانین موضوعه لحاظ نشده است لذا یک آتش نشان در هر حادثه حداقل ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس می‌کند همچنین آتش نشان در طول خدمت با تمامی فاکتورهای زیان آور در صحنه های عملیات و امداد رسانی مواجه است.

تعریف
ايستگاه ها و نهادهاي آتش نشاني ( طبق تعريف سازمان ) ، سيستمي متشکل از اجزاء به هم پيوسته و مبتني بر نظم و انظباط است که به منظور رسيدن به هدف هاي خاصي ايجاد شده است ، که اين هدف ها فلسفه وجودي سازمان را تشکيل مي دهند . هدف کلي از نهاد آن استقرار ايمني پايدار در جامعه مي باشد که هدف کلي با دستيابي به چند هدف جزئي تحقق مي يابد . از مهمترين آنها نجات جان انسان ها ، مهار و اطفاي آتش سوزي و حفاظت از ثروتهاي ملي در مقابل حريق و سوانح و عوارض ناشي از آن مي باشد .

ضرورت و مبناي تاسيس يک مرکز آتش نشاني طبق آمار
بر اساس اين ضابطه کلي و عمومي ، در مقابل هر 50000 نفر از جمعيت شهر ، بايستي يک ايستگاه آتش نشاني موجود باشد.
در سطح شهرهاي ايران ، معيار 05/0 متر مربع زمين براي تاسيسات آتش نشاني به ازاي هر نفر جمعيت شهري پيشنهاد ميشود . شعاع دسترسي به مراکز آتش نشاني 2 تا 3 کيلو متر است.

دسته بندي کلي ايستگاههاي آتش نشاني
در بررسي هاي صورت گرفته،ايستگاههاي آتش نشاني را بر دو اساس مختلف تقسيم بندي مي کنند.
دسته اول بر اساس محل قرارگيري و نحوه ارائه خدمت ايستگاه مي باشد که به شرح زير است:
سه گروه اصلي در اين تقسيم بندي براي ايستگاه هاي آتش نشاني در نظر گرفته شده
است :
1-روستايي
2-شهري
3-جامع ( شامل بخش هايي براي کارمندان + کارآموزان و داوطلبان )

دسته دوم در حقيقت بر مبناي نحوه ارائه خدمات و گستره عملياتي آنها مي باشد که به شرح زير است:
1-ايستگاه مادر که بايد داراي 38 نفرنيروي کاردرهرنوبت، وتعداد 10 تا15 دستگاه خودروسبک وسنگين وفضايي درحدود 6000 مترباشد..
2-ايستگاه متوسط که بايد داراي 27 نفرپرسنل درهرشيفت و تعداد 4 تا7 دستگاه خودرو مجهز، وفضايي درحدود 3000 مترباشد.
3-ايستگاه کوچک که نيازمند 7 نفرمأمور درهرنوبت کاري، 2 تا3 دستگاه خودرو مجهزوفضايي حدود 300 مترمي‌باشد.

 تاريخچه تشکيل ايستگاه آتش نشاني جهان 

وقوع حادثه آتش سوزي انگلستان ، در سپتامبر 1666 ميلادي و عدم توانايي در کنترل آن فاجعه بزرگي را در ذهن مردم لندن به يادگار گذاشت که با توجه به چوبي بودن خانه ها ، خسارت هاي زيادي را به مردم وارد نمود . اين موضوع سبب گرديد تا در سال 1667 ، موسسه هاي رونق گيرد که منازل را در برابر آتش سوزي بيمه مي نمود . خطر ورشکستگي اين مؤسسات آنها را به راه اندازي تجهيزات آتش نشاني واداشت تا از وقوع خسارات جلوگيري نمايد .
پس از گذشتن مدت زمان اندکي مشخص گرديد که واحد هاي آتش نشاني وابسته به مؤسسات گوناگون ، کارايي لازم را نداشته ومعقول نمي باشند . لذا مؤسسات در صدد هماهنگي و اتحاد برآمدند تا بتوانند اقدامات مؤثري را در اين زمينه انجام دهند .
در سال 1833 ، در لندن ، از ادغام واحدهاي آتش نشاني، سازمان واحدي تأسيس شد و در همين سالها ، نخستين تلمبه هاي بخار آتش نشاني اختراع شد .
گسترش صنعت ، وقوع جنگ هاي جهاني و حوادث طبيعي، موجب ايجاد انگيزه هاي تجهيز و ساماندهي آتش نشاني ها شد به طوري که امروزه آتش نشاني ها رکن اساسي و اصلي امدادي کشور هاي پيشرفته را تشکيل مي دهند .

تاریخچه آتش نشانی در ایران
نخستین شهر کشور که به تجهیزات و سازمان آتش‌نشانی مجهز شد، شهر تبریز بود. در حدود یکصد و پنجاه سال پیش، روسها در این شهر نخستین سازمان آتش نشانی ایران را تاسیس نمودند که برج آتش‌نشانی تبریز از یادگارهای آن دوران است. دومین و سومین واحدهای آتش نشانی رسمی در جنوب کشور و در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تأسیسات ایجاد شده در پالایشگاه آن شهرها تاسیس شد. سپس با توجه به ایجاد زیر ساختهای اقتصادی در اقصی نقاط کشور، ایجاد واحدهای اطفایی در مناطق مختلف کشور آغاز گردید که می‌توان به احداث واحدهای آتش نشانی (اطفائیه) در بلدیه آنروز نام برد که در قطبهای اقتصادی و صنعتی کشور ایجاد شده و بطور مثال احداث پایگاه‌هایی در تهران ۱۳۰۳، قزوین ۱۳۰۳، اهواز ۱۳۰۴، بندر انزلی ۱۳۰۵، شهر رشت ۱۳۱۰، مشهد مقدس ۱۳۱۲، شهر زنجان ۱۳۲۷، شهر اصفهان ۱۳۲۸ و شهر شیراز ۱۳۲۹ نام برد. در تهران نیز اولین‌بار، یک ژنرال روس در محل سه‌راه امین‌حضور، اقدام به تاسیس اولین ایستگاه آتش‌نشانی نمود و بعدها با گسترش همین واحد و انتقال آن به چهارراه حسن‌آباد، واحد اطفائیه بلدیه تاسیس گردید. به تدریج با افزایش نیازهای شهر تهران این واحد به دو ایستگاه تهران و شمیرانات توسعه پیدا کرد. در سال ۱۳۲۶ این ایستگاه‌ها به پنج ایستگاه افزایش یافت و امروزه تعداد ایستگاه‌های حریق تهران در حال رسیدن به ۱۲۵ مورد است. (1)

 1-1-حوزه ي ايستگاه آتش نشاني

ايستگاه محلي است براي استقرار و انتظار نيروهاي آتش نشاني و نجات و همچنين، نگهداري خودروها و تجهيزات و مواد اطفايي و وسايل نجات و خودروهاي آمبولانس، براي کمک هاي اوليه و حمل مصدوم (البته در ايران ايستگاه هاي اندکي وجود دارند که خودروهاي آمبولانس و اورژانس را نيز نگهداري نمايند).
در ايستگاه، نيروها موظفند در ساعات غير حادثه، خود و تجهيزاتشان، در آمادگي کامل باشند. در بعضي از ايستگاه ها، بنا به نياز، يک برج ديده باني نيز ساخته شده است، که هدف آن ديده باني به منظور رؤيت آتش سوزي، نگهباني و همچنين به عنوان لوله ي خشک کن، مي باشد. اين برج ها عامل مؤثري در شناسايي به موقع حريق ها است، زيرا گاهي مردم به دلايل مختلف، به موقع بع اداره ي آتش نشاني اطلاع نمي دهند و دچار خسارت هاي بي شمار مالي و جاني مي شوند. (2)

1-2-انواع ايستگاه هاي آتش نشاني :
1-2-1- ایستگاه بزرگ ( مادر )
اين ايستگاه در زميني به وسعت حدود 6 هزار متر مربع و به طورت چند منظوره ايجاد مي گردد، و در آن سه نيروي حريق، نجات و گروه پشتيباني؛ مستقر مي شوند و براي شهرهاي بزرگ و پر جمعيت پيشنهاد مي شود. فعاليت هايي مانند آموزش مردم، پيشگيري، پشتيباني، از ايستگاه هاي فرعي، عمليات ويژه (سقوط، بهمن،زلزله و …)؛ در آن انجام مي گردد. وسايل مستقر در اين ايستگاه، شامل اتومبيل هاي حريق (4 تا 7 دستگاه)، اتومبيل هاي گروه نجات (2 تا 4 دستگاه) و خودروهاي ويژه مانند لودر، جرثقيل، ژنراتور و …؛با توجه به نياز منطقه مي باشد. اين ايستگاه از امکانات ورزشي مناسبي برخوردار است. در هر شيفت اين ايستگاه 22 تا 23 نفر فعاليت دارند. (3 )
1-2-2- ایستگاه متوسط
زمين مورد نياز اين ايستگاه حدود 3 هزار متر مربع است، که در آن بني 3 تا 6 دستگاه اتومبيل حريق و نجات مستقر مي باشد و 15 تا 22 نفر آتش نشان در هر شيفت آماده هستند.( 4)
1-2-3- ایستگاه کوچک
اين نوع ايستگاه در زميني به مساحت حدود 200 متر مربع ساخته مي شود که 1 تا 4 دستگاه، خودروي آتش نشاني و يک دستگاه خودروي نجات با تمام تجهيزات، براي شرکت در يک حادثه ي حريق يا نجات، مستقر خواهد شد و در هر شيفت حدوداً هفت نفر، فعاليت دارند.

لازم به ذکر است که شيفت کاري دو حالت دارد، يکي 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت و حالت ديگر 24 ساعت کار و 24 ساعت استراحت مي باشد.

1-3-طبقه بندي گروه هاي آتش نشاني

1-گروه پيشرو
2-سري یک
3-سري دو
4-پشتيباني
5-امداد و نجات (5)

تعريف گروه هاي آتش نشاني
1-3-1- گروه پیشرو
از آنجايي که زمان در حوادث نقش مهمي دارد، ازدست دادن زمان مي تواند موجب بروز يا تشديد خسارت مالي و جاني گردد؛ لذا معمولاً فرمانده عمليات سري يک، با يک يا حداکثر دو دستگاه وسيله ي نقليه، که به تجهيزات اوليه ي آتش نشاني و نجات و امداد مجهز است و از سرعت و شتاب کافي برخوردار است، با تعدادي از مأمورين ورزيده ي خود، قبل از بقيه به محل حادثه مي رسند و در اولين فرصت، به شناسايي نوع حادثه و راه هاي مقابله با آن مي پردازند و وارد عمليات مي گردند.
1-3-2- گروه سری یک
از آن جايي که شرح وظايف دقيق بين مأموران و گروه ها، نقش به سزايي در سرعت عمليات دارد، يک ايستگاه که از امکانات عملياتي و نيروي انساني کافي برخوردار است، گروهي تحت عنوان «سرييک» تشکيل مي دهند، که وظايف آن در شرکت در عمليات مهار حريق در بافت هاي قديمي شهر، که داراي کوچه هاي کم عرض و پر پيچ و خم مي باشد و دسترسي به محل، به علت باريکي و پيچ و خم بودن کوچه ميسر نباشد، از کپسول هاي ضد حريق يا اتصال لوله هاي آبرساني، براي مهر حريق بهره مي برند و در صورتيکه حادثه قابل مهار کردن نباشد، از نيروي سري دو کمک مي گيرند.
1-3-3 گروه سری دو
نيروهاي سري دو، معمولاً مجهز به وسايل نقليه بزرگتر و تواناتر مي باشند و براي حوادث شهري که نياز به نيرو و امکانات بيشتري دارد يا بعد مسافت آن تا ايستگاه دور مي باشد، اعزام مي شوند. اين گروه شامل 2 يا 3 وسيله ي نقليه حامل آب کف هاي شيميايي و ديگر امکانات مورد نياز مي باشد.
1-3-4- گروه پشتيباني
در بعضي از حوادث شهري و منطقه اي، حادثه به شدتي سنگين است که با تجهيزات و وسايل موجود آتش نشاني و هلال احمر، عمليات دچار مشکل و نقص مي گردد و نياز به وسايل پشتيباني، شامل جرثقيل، کاميون حامل نردبان- بالابر، لودر، قايق نجات و … مي باشد. در اين گونه موارد از امکانات و وسايل پشتيباني ايستگاه، جهت عمليات استفاده مي گردد.

 1-3-5- گروه هاي امداد و نجات

پيشرفت تکنولوژي و مکانيزه شدن ابزار، باعث ساخت و توليد وسايلي مي شود که روز به روز آسايش و رفاه انسان را در زندگي، به دنبال دارد.همچنين اگر اين امکانات و وسايل به طور صحيح استفاده نشود، مي تواند خطر آفرين باشد، به طوري که همه ساله جان ميليون ها انسان را مورد هجوم حوادث مختلف قرار داده و تعداد بي شماري را به کام مرگ يا نقص عضو مي کشاند. پس مي طلبد حوادث را واقع بينانه مد نظر قرار داده، تا با درک و توجه خاص به آن، به تدريج باعث کاهش آمار حوادث در تمام سطوح باشيم. لذا در همين راستا دومين گروهي که در سازمان آتش نشاني مسؤليت امداد رساني به حوادث شهري و برون شهري را بر عهده دارد، گروه نجات و امداد مي باشد. اين گروه متشکل از کادري مجرب با تخصص هاي منحصر به فرد مي باشد، که وظايف آنان نجات و انتقال مصدومين و مجروحين ناشي از حوادث مختلف، به اماکن درماني است.
به طور مختصر، وظيفه ي عملياتي گروه هاي نجات و امداد شرکت در عمليات امداد رساني، بجز موارد آتش سوزي است؛ و هرگاه جان انسان يا حيواني در خطر باشد، به عمليات مي پردازند و در دو بُعد کلي که يکي شرکت در حوادث شهري و ديگري حوادث منطقه اي خلاصه شده است؛ که به اجمال به ذکر بعضي نمونه هاي عمليات مي پردازيم.(6)

حوادث شهري که نياز به گروه هاي امداد و نجات مي باشد :
-فروکش نمودن منازل و سقوط افراد در آن
-حادثه ي چرخ گوشت
-محصور ماندن در ساختمان يا در مکاني ديگر
-محصور ماندن افراد در منازل و کارگاه ها در حين تخريب
-قطع درختان پوسيده و خطر دار قبل از طوفان
-غرق شدن افراد در سدها و بندها
-محصور شدن در آسانسور
-رفع آب افتادگي منازل در فصول بارندگي

 

 و……………………………………….

 

فهرست مطالب

چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………………………1
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………..2
فصل اول مطالعات موضوعی
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….4
معرفی آتش نشانی………………………………………………………………………………………………………………………..5
تعریف آتش نشانی………………………………………………………………………………………………………………………..7
دسته بندی کلی ایستگاه های آتش نشانی………………………………………………………………………………….7
تاریخچه تشکیل آتش نشانی در جهان و ایران……………………………………………………………………………8
1-1-حوزه ایستگاه آتشنشانی…………………………………………………………………………………………………….10
1-2-انواع ایستگاه های آتش نشانی…………………………………………………………………………………………..10
1-3-طبقه بندی گروه های آتش نشانی……………………………………………………………………………………11
1-4-تجهیزات آتش نشانی…………………………………………………………………………………………………………13
1-5-مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی…………………………………………………………………………………17
1-6-ضوابط ایستگاه های آتش نشانی………………………………………………………………………………………22
1-7-طرح ریزی ایستگاه آتش نشانی……………………………………………………………………………………….36
1-8-سطوح و مرتبه خدمات آتش نشانی………………………………………………………………………………..37
فصل دوم مطالعات محیطی و تجزیه و تحلیل سایت
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………..47
قسمت الف : مطالعات تهران…………………………………………………………………………………………………….53
الف-2-1-مشخصات جغرافیایی استان تهران………………………………………………………………………….57
الف-2-2-اقلیم و آب و هوای استان تهران……………………………………………………………………………..61
الف-2-3-وضعیت زمین شناختی استان تهران………………………………………………………………………63
الف-2-4-آلودگی های استان تهران……………………………………………………………………………………….67
الف-2-5-وضعیت دسترسی ها در استان تهران……………………………………………………………………..69
الف-2-6-ساختار خدماتی در استان تهران…………………………………………………………………………….71
الف-2-7-سیاست در استان تهران………………………………………………………………………………………….74
الف-2-8-اقتصاد در استان تهران……………………………………………………………………………………………76
الف-2-9-جاذبه های فرهنگی و تاریخی استان تهران…………………………………………………………..78
الف-2-10-جاذبه های طبیعی استان تهران………………………………………………………………………….79
فسمت ب : بررسی سایت
ب-2-1-موقعیت سایت…………………………………………………………………………………………………………..80
ب-2-2-دسترسی های سایت………………………………………………………………………………………………..83
ب-2-3-شکل هندسی زمین………………………………………………………………………………………………….83

ب-2-4-موقعیت زمین نسبت به مناطق …………………………………………………………………………………….84
ب-2-5-عوامل مصنوعی زمین…………………………………………………………………………………………………….87
ب-3-1-عوامل مهم در انتخاب سایت…………………………………………………………………………………………89
فصل سوم بررسی نمونه های مشابه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………90
3-1-نمونه های ایستگاه های آتش نشانی…………………………………………………………………………………..92
3-1-1-ایستگاه آتش نشانی برندویر……………………………………………………………………………………………95
3-1-2-ایستگاه آتش نشانی ویترا……………………………………………………………………………………………….98
فصل چهارم برنامه فیزیکی و دیاگرام
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………..106
4-1- بررسی ضوابط و مقررات فضاها………………………………………………………………………………………….109
4-2-سایر فضاهای آتش نشانی……………………………………………………………………………………………………112
4-3-نوع ایستگاه انتخابی جهت طراحی آتش نشانی………………………………………………………………….113
4-4-دیاگرام…………………………………………………………………………………………………………………………………113
4-4-1-دیاگرام نمونه…………………………………………………………………………………………………………………..113
4-4-2-دیاگرام طرح پیشنهادی………………………………………………………………………………………………….114
4-5-برنامه فیزیکی………………………………………………………………………………………………………………………115

 

 

 

 

نکته: برنامه فیزیکی و ریزفضاها ندارد و فرمت رساله پاورپوینت است.

 

تصاویر فایل:

دانلود رساله ایستگاه آتش نشانی,پروپوزال ایستگاه اتش نشانی,مطالعات ایستگاه اتش نشانیدانلود رساله معماری ایستگاه آتش نشانی,طرح نهائی ایستگاه آتش نشانی

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت رساله: powerpoint
  • حجم فایل ها: 2 مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – 10 صبح تا 4 عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان