صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

مطالعات معماری هتل تفریحی توریستی 118 صفحه – رساله هتل تفریحی توریستی

فصل او ل :
« شناخت و مبانی نظری »

از گذشته‌های دور ایرانیان در سواحل خلیج فارس و دریای عمان ساختمان‌های بلند می‌ساختند و بر فراز آنها آتش می‌افروختند. نقاط کم عمق آب را مشخص می‌نمود و وظیفه خبررسانی را بر عهده داشته‌است.
واژه فانوس از زبان یونانی به فارسی آمده و یونانی آن فاروس است. هم‌اکنون در بسیاری از زبان‌های اروپایی فانوس را فارو می‌نامند. فانوس دریایی ساختمان بلندی است که چراغی در بالای آن نصب شده است. چراغ را سیستم پیچیده‌ای از عدسی‌ها احاطه کرده است و نور آن به صورت باریکه‌ای درخشان متمرکز می‌شود.موتورهای الکتریکی این عدسی‌ها را بی وقفه می‌چرخانند و باریکه‌ی نور به سرعت از مقابل عدسی‌ها می‌گذرد و به نظر می‌رسد که چراغ چشمک می‌زند. هر فانوس دریایی کد مشخصی به صورت باریکه‌های چشمک زن دارد.در مه، بعضی از آن ها کدی شبیه صدای بم شیپور دارند.بیشتر فانوس‌های دریایی با نوارهای درخشانی از رنگ‌های متباین رنگ آمیزی شده‌اند.ملوانان کشتی‌های عبوری می‌توانند فانوس دریایی را در روز یا شب تشخیص بدهند و بلافاصله بفهمند که در کجا هستند.
فانوس دریایی می‌تواند جزیره‌ها، صخره‌ها و آبسنگ‌ها را، که برای کشتی رانی خطرناک‌اند، مشخص کند. با گسترش سامانه‌های نوین و پیشرفته ناوبری، امروزه (سال ۲۰۰۶م) تعداد فانوس‌ها در جهان به کمتر از ۱۵۰۰ عدد کاهش یافته‌است.

مطالعات هتل تفریحی توریستی,رساله هتل تفریحی توریستی,پایان نامه هتل تفریحی توریستی,طرح نهائی معماری هتل تفریحی توریستی,برنامه فیزیکی هتل تفریحی توریستی,نمونه موردی هتل تفریحی توریستی,دانلود مطالعات هتل تفریحی توریستی,دانلود رساله هتل تفریحی توریستی,دانلود پایان نامه معماری هتل تفریحی توریستی,رساله پایان نامه هتل تفریحی توریستی,طراحی هتل تفریحی توریستی در منطقه 22 تهران,نقشه هتل تفریحی توریستی,مطالعات کامل هتل تفریحی توریستی,رساله کامل هتل تفریحی توریستی,طرح هتل تفریحی توریستی در تهران,ظوابط طراحی هتل تفریحی توریستی,رساله هتل تفریحیی,مطالعات هتل تفریحی,مطالعات هتل تفریجی گردشگری,رساله هتل تفریحی گردشگری,ریزفضاهای هتل تفریحی توریستی,پلان هتل تفریحی توریستی,

1-1 تحلیل گردشگری :
افزایش روز افزون جمعیت انسانی و بالطبع توسعه و گسترش شهرها ، بخشها و روستاها از یک سو و ازدیاد کارخانجات و مراکز صنعتی ، به کارگیری انبوه اتومبیل ها و لوازم حرارتی و متعدد منازل از سوی دیگر ، موجب گردید که از یک طرف هوا و محیط زیست به شدت آلوده شده ، از طرفی منابع اصلی کنترل کننده آلودگی های زیست محیطی یعنی رستنی ها ، به ویژه فضاهای سبز درختی پیرامون شهرها و بخشها و مراکز صنعتی نابود گردد. لذا بشر امروزی به علت فرسودگی روحی و جسمی ناشی از کارو فعالیت در این فضاها و تماس مستمر با ابزار و آلات ماشین نیاز مبرم به گذارندن اوقات فراغت درطبیعت و گردشگاههای آلوده نشده یا کم آلوده و استفاده از آب و هوای سالم در نقاط و محیط های طبیعی خصوصا مناطق سرسبز طبیعی یا مصنوعی به نام پارکها و تفریحگهای ساحلی یا کوهستانی داردو تا بدین وسیله روح و جسم کوفته و فرسوده از کار و فعالیت و استنشاق در فضاهای آلوده و پرسرو صداهای شهری و مراکز صنعتی ، خود را دمی آسوده ، گرد و غبار از تن بیرون کنند و زنگار از روح بزدایند.

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…


از آنجائیکه استان مازندارن دارای پارکهای جنگلی ساحلی در کناره های دریای خزر همچون پارک نور و سیسنگان میباشد موجب گردید که قطعه زمینی از اراضی ساحلی توریستی چالوس واقع در حد فاصل چالوس به نمک آبرود به مساحت تقریبی3840 متر مربع انتخاب شده تا مجموعه تفریحی – توریستی مناسبی (هتل فانوس) در آن طراحی و اجرا گردد.
1-1-1 مفهوم تفرج :
تفرج به مفهوم ارزشیابی اوقات فراغت به منظور بازسازی و خودیابی روانی و فیزیکی مجدد شخص است . در خلال اوقات فراغت ،انسانها برای رهایی از تأثیرات امور خسته کننده و یکنواخت روزانه و به منظور دستیابی به استراحت و سپری کردن اوقات خوش ،فعالیتهای مختلفی را از خود انجام می دهند . به بیان دیگر ،اوقات فراغت شامل زمانهایی است که شخص در انجام و ارزشیابی آن نسبت به نیازهای شخصی خویش وابستگی به موقعیت ، شرایط و ساختار اجتماعی خود، برای ادامه زندگی تلاش و برای ارتقاء سطح زندگی حرکت می کند .

2-1-1 نیازهای تفرجی و ریشه های آن :
امروزه اکثر شهرها فاصله زیادی تا برطرف نمودن نیازها و احتیاجات انسان دارند و تبدیل به مکانهایی شده اند که به انسان تنشهای عصبی و فشارهای مختلف زندگی شهری- حتی از نقطه نظر معنوی –تحمل می کنند . بنابراین می توان گفت که اکثر شهروندان در محیط های کاری و زندگی روزمره خوداز امکان دستیابی مجدد و بازیابی نیروی ذهنی و بدنی خود محرومند .
در بررسی رفتارها و فعالیت تفرجی افراد جامعه ، به این نتیجه رسیده اند که تغییر مکان برای بازسازی ذهنی و بدنی افراد نقش مهمی ایفا می کند ، ولی شهرهای موجود به دلایل مختلف امکان و قابلیت پاسخگویی به این نیازها را ندارد. از این روست که حرکت انسانی از طرف شهرها به مناطق پس کرانه شهری به منظور تفرج و بازخودیابی فردی به چشم می خورد حتی در صورتی که بخشی از این نیازهای تفرجی در داخل شهرها برآورده شود ، به دلیل وجود شخص در حیطه شهری و نیز محدودیت تحرک و فعالیت در حیطه مسکونی و زندگی ،کمود و نیازتفرجی بطور مستمر باقی خواهد ماند. در شهر محدودیت و تبعیت از بسیاری از قوانین شهری و زندگی اجتماعی برای فرد مطرح است . برای رفع این محدودیت که در دراز مدت باعث فرسودگی روحی و روانی خواهد شد ، نیاز به مکانهایی مخصوص برای برقراری توازن روحی و جسمی ،اجتناب ناپذیراست .

3-1-1 برنامه ریزی تفرج و پیامدهای آن :
برنامه ریزی فراغت کمابیش از سابقه درخور توجهی در کشور ما برخوردار است ، ولی برنامه ریزی تفرج بویژه در محیطهای باز طبیعی ، فاقد هرگونه پیشینه مدیریتی و تشکیلاتی است و اگر اقدماتی نیز در برخی از شهرهای بزرگ کشور در این رابطه صورت گرفته ، بیشتر اقدامات پراکنده و مجزای سازمانهای مختلف ورزشی ، فرهنگی ، فضای سبز و غیره که آن هم در چارچوب اهداف بخشی از این سازمانها صورت گرفته است . با توجه به این امر ، برخی از زمینه ها و پیش شرط های لازم برای برنامه ریزی تفرج که می تواند به نوعی برنامه ریزی تفرج در محدوده مورد مطالعه را نیز پوشش دهد ، در زیر مطرح می گردد.
در شرایط کنونی شهر نشینی ، مسئله چگونگی اوقات فراغت و تامین نیازهای تفرجی ، به یک ضرورت عمومی و نیاز همگانی بدل شده است . از این نظر توسعه و ساماندهی منابع تفرجی به عنوان قسمتی از رفاه عمومی و خدمات اجتماعی محسوب می شودکه ضرورتاً در قلمرو وظایف بخش عمومی و مدیریت شهری قرار می گیرد . چرا که غفلت از آن ، به عوارض نامطلوب اجتماعی و محیطی منجر خواهد شد . از این دیدگاه در برنامه ریزی تفرج ،بیش از هر انگیزه دیگر ،باید اهداف و معیارهای رفاه اجتماعی ، توسعه فرهنگ فراغتی و سلامت و رضایتمندی عمومی را مدنظر قرار داد . بدیهی است که ارزیابی این نتایج ، در کوتاه مدت و با معیارهای کمی میسر نمی باشد ، بلکه باید ارزشهای کیفی آن در دراز مدت به حساب آورده شود . با توجه به ملاحظات فوق ، عمومی کردن و توسعه تفرج یکی از وظایف وجدید و مهم نهادهای کشوری در مقیاس ملی ، مدیریت شهری و در مقیاس محلی است .
4-1-1 تفرج و عوامل اقتصادی
با اینکه هدف اصلی از برنامه ریزی تفرج ، توسعه رفاه اجتماعی و گسترش فرهنگی فراغت است، ولی بطورطبیعی دارای پی آمدهای اقتصادی مهمی است که ضرورت برنامه ریزی را تشدید می کند .
در جهان امروز ، روند تولید ، توزیع و مصرف خدمات فراغتی و تفرجی ، جایگاه مهمی را در نظام اقتصادی به دست آورده است ، بطوریکه از آن به عنوان بخش چهارم پس از کشاورزی ، خدمات و صنعت یاد می کنند . در واقع همراه با رشد روزافزون نیازهای فراغتی و همه گیر شدن آن ، نقش « اقتصاد فراغتی » نیز روز به روز وسیع تر شده است .
با توجه به شرایط اقتصادی ، محیطی و جمعیتی منطقه مورد مطالعه می توان گفت که برنامه ریزی تفرج ، انگیزه ها و تحرک اقتصادی نوینی در سطح ناحیه پدید می آورد که به نوبه خود در اقتصاد ناحیه نیزاثر می گذارد . به عبارت دیگر می توان گفت که اثرات اقتصادی برنامه ریزی تفرج در منطقه بر توسعه اقتصاد کلان و منطقه ، ایجاد در آمد برای مدیریت استانی و شهری ، تشویق بخش خصوصی در سرمایه گذاری و افزایش نقش بخش خدمات منجر می گردد.

5-1-1 توسعه اقتصاد کلان
با توجه به سیاستهای توسعه اقتصادی کشور ، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در زمینه تفرج یکی از امکانات جدید توسعه محسوب می شود که علاوه بر تأمین رفاه عمومی می تواند نقش موثری در تشویق سرمایه گذاری و ایجاد کار و اشتغال داشته باشد . از جهت دیگر ، برنامه ریزی برای تفرج یکی از مهمترین اهرم هایی است که زمینه هایی لازم برای توسعه جهانگردی و ایرانگردی را فراهم می سازد. با توجه به نقش ویژه استان مازندران و شهر چالوس در مقیاس ملی و موقعیت استقرار محدوده مطالعاتی به لحاظ مجاورت و نزدیکی به جاده ارتباطی مرکز شهر، ساماندهی گردش و گردشگاهها میتواند اثرات بسیار مطلوبی در جهت اهداف توسعه گردشگری خارجی و داخلی به بار آورد .
استان مازندران از بزرگترین پایگاههای فرهنگی تولیدی کشور می باشد . بررسی ساختار اقتصادی منطقه چالوس که اساس آن بر دو قطب خدماتی و کشاورزی استوار شده است . و لزوم توسعه بخش گردشگری شدیداً احساس می شود . برنامه ریزی و ساماندهی تفرجگاه درمنطقه می تواند به توسعه اقتصادی کل منطقه کمک نماید .
با رشد سریع نیازهای فراغتی و همگان شدن فرهنگ تفرج ، سهم هزینه های تفریحی و تفرجی در کل هزینه خانوارهای شهری افزایش یافته است. به همین دلیل نیز تقاضاهای خدمات تفریحی بصورت یک نیاز همگانی در مناطق شهری نمود پیدا کرده است . علیرغم این واقعیت ، در بیشتر کانون های شهری عرضه خدمات تفرجی به صورت نامتعادل و یا در حد بسیار ضعیف صورت می گیرد که شهر چالوس نیز از این امر مستثنی نیست .
با توجه به اهداف اجتماعی و فرهنگی تفرج و وظیفه مدیریت شهری در تامین آن ، به نظر می رسد که مدیریت شهری بیش از هر سازمان ونهاد دیگر شایستگی و توانایی عرضه خدمات تفرجی را به عموم دارد . از این طریق نه تنها اهداف فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری تحقق پیدا میکند ، بلکه منابع درآمدی جدید و قابل توجهی برای بودجه شهری به وجود می آید . علاوه بر این زمینه های مناسب برای مشارکت سالم بخش خصوصی فراهم می گردد.
از زمینه های مهم سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان به مشارکت در تبدیل فضاهای پارک طبیعی به استراحگاه ، تسهیلات اقامتی و تفریحی ، خدمات گردشگری و غیره اشاره کرد.
استفاده تفرجی از سرزمین ، در مقایسه با انواع دیگر بهره برداری از آن ، نه تنها بسیار کمتر مستلزم دخالت و تخریب طبیعت است ، بلکه به طرق مختلف می تواند به حفظ و توسعه منابع طبیعی کمک کند . با این همه اگر استفاده تفرجی از منابع محیطی بدون برنامه ریزی و نظارت انجام شود، می تواند عوارض منفی بسیار ببار آورد و به همین منظور باید تمهیدات اندیشید تا حتی الامکان از بروز عوارض منفی و نامطلوب ناشی از ورود گردشگر به منطقه که بر محیط زیست وارد می گردد، جلوگیری گردد.
اطلاع و آگاهی مردم از وجود تفرجگاهها و امکانات آنها یکی از لوازم دسترسی و مراجعه به این فضاها محسوب می شود. همچنین اگر ارزشها و هنجارهای مربوط به گردش و تفرجگاه شناخته نشود ، مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت . بنابراین یکی از وظایف اولیه مدیریت عمومی تفرجگاهها و گردشگاهها، معرفی و تبلیغ امکانات تفرجی برای عامه مردم و آموزش آنان از طریق رسانه های عمومی می باشد .

6-1-1 اصول برنامه ریزی و طراحی فضاهای تفرجی
با توجه به موارد پیش گفته ، مهمترین اصولی که در برنامه ریزی و طراحی فضاهای تفرجی می بایست مدنظر قرار گیرد به شرح زیر می باشد:
– جهت دهی به ساختار و امکانات محیطی با توجه به نیازها و خواست های افرادی که تمایل به استفاده از مکان تفرجی دارند .
– استفاده بهینه از داده های سیمای محیط از دیدگاه کاربردی و زیبایی شناختی
– ایجاد ارتباط و هماهنگی بین خصوصیات الکولوژیکی سیمای طبیعی محیط و طرحی که مدنظر می باشد .
– ایجاد حداکثر وابستگی به اصول ساده سازی در طرح ریزی فضاهای تفرجی
– طرح ریزی تفرجی برای اینکه از قابلیت اجرائی و استفاده بالایی برخوردار باشند ، باید توجیه اقتصادی داشته و برای استفاده کننده کم خرج باشد .
– طرح ریزی های تفرجی باید از نظر مقیاس و اندازه با فرم و کاربرد تفرجی مورد نظر هماهنگ ومرتبط بوده و از طرفی فضای تفرجی باید از هماهنگی خوبی با محیط برخوردار باشد.
– طرح ریزی های تفرجی باید نیازها و خواسته های گروههای مختلف سنی استفاده کننده را فراهم نمایند .
– فضاهای جالب توجهی که از تاثیرات بصری و دیداری برخوردارند ، اراضی دارای خصوصیات جالب توجه موفولوژیک ، فضاهای جنگلی و کشاورزی و پوشش طبیعی گیاهی که در مجموعه سیمای محیط جای دارند ، باید حفظ و حمایت گردند.
– در ترکیب گیاهی فضاهای تفرجی و به ویژه در فضاهایی که در پهنه محیطهای طبیعی طرح ریزی می شوند ، از پوشش طبیعی گیاهی استفاده شده و در کل خصوصیات ترکیب گیاهی باید با محیط طبیعی هماهنگ باشد.

7-1-1 مجتمع های تفریحی – توریستی
مجتمع توریستی – تفریحی به محلی اطلاق می شودکه در آن انواع خدمات گردشگری در زمینه تفریح و سرگرمی ، خوراک ، اقامت و سایر نیازهای گردشگران ارائه می شود . به عبارت دیگر این نوع مراکز برای اقامت موقت گردشگران برنامه ریزی و طراحی شده است که البته این اقامت می تواند از چند ساعت تا چندین روز به طول انجامد . به طور معمول ، اینگونه مجتمع ها در نقاطی احداث می شوند که از توانها و جاذبه های محیطی و طبیعی لازم در زمینه جذب گردشگر برخوردار باشند ، مانند پیستهای اسکی ، آبشارها، دریاچه ها ، کوهها و مکانهایی از این دست . نوع امکانات اقامتی و خدماتی که در این مجتمع ها ایجاد می شود برحسب میزان اهمیت و اعتبار آن جاذبه متفاوت است ، معمولا در کنار پیستهای اسکی امکان اقامت برای بیش از یک روز و در کنار دریاچه ها و کوههای زیبا امکان اقامت برای چند ساعت یا حداکثر یک روز در نظر گرفته می شود.
نمونه های بین المللی این گونه مجتمع ها بسیار زیاد و در اقصی نقاط جهان گسترش دارد و عموما یکی از منابع درآمدی پایدار محسوب می شود . در ایران نیز سالیان متمادی است که اینگونه مجتمع های تفریحی – توریستی در انواع مختلف طراحی و ساخته شده اند که هم اینک از بسیاری از آنها استفاده می شود . نمونه بارز اینگونه مجموعه ها مجتمع توریستی – تفریحی ائل گلی کیاشهر گیلان است که از شهرت بالایی در کشور برخوردار است . البته بعضی از این مجتمع ها که در داخل کشور وجود دارند به صورت ارگانیک و خود جوش فعال بوده و محل هایی از پیش طراحی شده نیستند .

8-1-1 تنوع واحد های ارائه خدمات گردشگری
چنانچه در ابتدا نیز اشاره نمودیم ،تنوع واحدهای خدمات گردشگری در کشور از جمله توانائی های است که در جذب گردشگر اهمیت بسزایی دارد هر چند که پس از تعیین بازاریابی گردشگری نیز می بایست نسبت به تعیین خدمات گردشگری اقدام نمود ، اما همانطور که در ادامه نیز مشاهده خواهید نمود تنوع واحدهای پذیرایی و اقامتی به حدی زیاد و بالاست که نه تنها ایجاد تمامی آنها در این مجتمع امکان پذیر نیست بلکه در کل کشور نیز امکان ایجاد تمامی این خدمات گردشگری وجود ندارد . اما آشنایی با آن ها می تواند شناخت ما را در بوجود آوردن بعضی از این خدمات که در راستای اهداف بازاریابی گردشگری هستند کمک نماید . از آنجا که بخش اعظم (بیش از 60%) هزینه هایی که یک مسافر می پردازد شامل این دو خدمات (پذیرایی و اقامتی ) است و این دو خدمت تاثیر به سزایی در علاقمندی و جذب گردشگری داراست ،اهمیت و بررسی و شناخت آن بیشتر معلوم می گردد.
همچنین می توان گفت یکی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ،وابستگی رشد اقتصادی به درآمدهای حاصل از محل فروش نفت خام و نااطمینانی درآمدهای انتظاری به عنوان یکی از عوارض ناشی از نوسانات قیمت این محصول در بازارهای جهانی است که همواره موجبات ناامنی در فضای تصمیم گیری اقتصادی را فراهم می آورد . در مقام چاره جویی برای رفع این مشکل و نیز فایق آمدن بر معضل بیکاری که امروزه یکی از دغدغه های عمده نظام سیاستگزاری کشور می باشد ،صنعت توریسم با در نظر گرفتن طبیعت چهار فصل ایران میزان سرمایه بری پائین تر این صنعت در مقایسه با سایر منابع که مستلزم انجام سرمایه گذاری های هنگفت می باشند و نیز با در نظر گرفتن تبلیغات اقتصادی – اجتماعی – سیاسی و فرهنگی مثبت این صنعت چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی ، می تواند به عنوان یکی از گزینه های مناسب مطرح باشد .
استان مازندران با دارا بودن قابلیت ها و پتانسیل های نظیر آب و هوای مدیترانه ای که از نظر صنعت توریسم اقلیم مناسبی تلقی می گردد، سواحل و دریای خزر با قابلیت های منحصر به فرد آن در امر توریسم ،تعداد قابل توجهی ساحل متنوع که استعداد مناسبی برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات توریستی دارند، حواشی رودخانه ها و چشمه سارهای پرآب و آبشارهای منحصر به فرد با چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبا همچون آبهای سفیدرود ،رشته کوههای پیوسته و پراکنده دشتی ،دره ای و جنگلی بسیار زیبا ، حیات وحش و تنوع بیولوژیکی از نقطه نظر جاذبه های تاریخی و فرهنگی نیز ،برخورداری از تاریخ تمدن و فرهنگ چند هزار ساله که نمونه های بارزند در معماری که واجداهمیت جهانی است ،آثار معماری در جای جای آن که معروفیت جهانی آن ، قلاع و معماری نظامی باستانی و معماری شگرف و عمیق بومی در عرصه زبان ،موسیقی ،مراسم وهنرها نیازمند توجه و سرمایه گذاری مناسب و مدیریت کار در صنعت توریسم است .
9-1-1 جایگاه ایران در صنعت توریسم :
کشور پهناور ایران باوجود این همه تنوع سرزمینی و اقلیمی و جاذبه های توریستی ،سهم بسیار ناچیزی در صنعت توریسم بین المللی داشته است . با این که در سالهای اخیر ،جهانگردی به عنوان صنعتی سودآور و اشتغال زا شناخته شده و در موازنه پرداختهای ارزش کشورها نقش مهمی ایفا کرده است . در ایران توریسم جایگاه واقعی خود را نیافته و درامد ارزی ایران از این منبع بالقوه بسیار ناچیز بوده است.
10-1-1 بررسی وضعیت اقتصادی گردشگری استان مازندران:
استان مازندران از نظر صنعت گردشگری به ویژه گردشگری بر مبنای طبیعت از مراکز مهم در کشور محسوب می شود . همه ساله تعداد زیادی از هموطنان ایرانی به نقاط دیدنی مازندران مسافرت می کنند، از سویی وجود برخی از مناظر زیبای طبیعی و تاریخی ،موجب جلب تعدادی مسافر خارجی در طول سال می شود . برای پی بردن به نقش و اهمیت صنعت گردشگری در استان ضروری است ، ویژگیهای اقتصادی آن را شناخت و آنگاه نقش این صنعت را در اقتصاد استان مشخص نمود . این ویژگیها را می توان به شرح ذیل برشمرد.
– استان مازندران مهاجر فرست بوده و هر 3 ساعت 4 نفر به طور متوسط از این استان خارج می شوند ، با بررسی های بعمل آمده بیشترافرادی که مهاجرت می کنند در سنین کار بوده و برای تحصیل یا شغل راهی دیار دیگر می شوند.
– زمینهای کشاورزی استان با توجه به بعد خانوار روستایی گنجایش افراد را نداشته و با تقسیم بین افراد و کوچک شدن قطعات به صورت سنتی کشت شده و از نظر اقتصادی با حداقل ظرفیت مواجه است ؛بنابراین با هدایت بیش از حد افراد به اشتغال در این بخش ،بازده نیز نزول خواهد داشت.
با توجه به موارد فوق ،محور توسعه استان از کشاورزی به گردشگری تبدیل شده و اقتصاد گردشگری بیش از هر زمان دیگر در برنامه سوم توسعه اقتصادی ،اجتماعی استان مورد توجه قرار گرفته است . برای سنجش و اندازه گیری اقتصاد گردشگری می توان از شاخص هایی به شرح ذیل استفاده نمود:
1- میزان هزینه در طول اقامت (شامل خرید لوازم مصرفی ،غذایی ،سوغاتی و…)
2- هزینه اقامتگاه
3- آمار مسافران (خارجی ،داخلی و محلی )
4- متوسط اقامت مسافران
5- سطح بندی مسافران

و……

 

 

 

 

فهرست مطالب:

عنوان صفحه
مقدمه
فصل او ل : شناخت و مباني نظري 1
1ـ 1 ـ تحلیل گردشگری 2
1ـ 1 ـ 1 ـ مفهوم تفرج 3
2ـ 1 ـ 1 ـ نیازهای تفرجی و ریشه های آن 3
3ـ 1 ـ 1 ـ برنامه ریزی تفرج و پیامدهای آن 4
4ـ 1 ـ 1 ـ تفرج و عوامل اقتصادی 5
5ـ 1 ـ 1 ـ توسعه اقتصاد کلان 5
6ـ 1 ـ 1 ـ اصول برنامه ریزی و طراحی فضاهای تفرجی 7
7ـ 1 ـ 1 ـ مجتمع های تفریحی توریستی 8
8ـ 1 ـ 1 ـ تنوع واحد های ارائه خدمات گردشگری 9
9ـ 1 ـ 1 ـ جایگاه ایران در صنعت توریسم 10
10ـ 1 ـ 1 ـ بررسی وضعیت اقتصادی گردشگری استان مازندران 11
11ـ 1 ـ 1 ـ میزان هزینه در طول اقامت 12
2ـ1 ـ تاریخچه سیر و سفر 15
1ـ 2ـ 1 ـ سير و سفر تا پيش از عصر حاضر 15
2ـ 2ـ 1ـ سير و سفر در دوران معاصر 16
3ـ 2ـ 1ـ پديده جهانگردي 16
3ـ 1 ـ تقسيم بندي تفريح يا گذران اوقات فراغت 17
1 ـ 3 ـ 1 ـ تقسيم بندي بر اساس زمان 17
2ـ 3 ـ 1 ـ تقسيم بندي در رابطه با علت سفرهاي توريستي 17
4 ـ 1 ـ بررسي امكانات موجود 18
1 ـ 4 ـ 1 ـ جاذبه هاي توريستي ايران 18
1ـ 1 ـ 4ـ 1 ـ جاذبه هاي طبيعي 19
2ـ 1 ـ 4 ـ 1 ـ جاذبه هاي فرهنگي ـ هنري 19
2ـ 4 ـ 1 ـ مناطق توريستي ايران 20
3 ـ 4 ـ 1 ـ امكانات زير بنايي سير و سفر 20
1ـ 3 ـ 4 ـ 1 ـ خدمات بين راهي 21
2ـ 3 ـ 4 ـ 1 ـ امكانات اقامتي 21
3ـ 3 ـ 4 ـ 1 ـ امكانات تفريحي 22

فصل دوم : بررسی نمونه های مشابه 23
1ـ 2ـ نمونه هاي خارجي 23
1ـ 1ـ 2ـ هتل كيوكرا 23
2ـ 1ـ 2 ـ هتل سوئيس 27
3ـ 1ـ 2 ـ هتل هسپريا 29
4ـ 1ـ 2 ـ هتل شرايتون 31
2ـ 2 ـ نمونه هاي داخلي 32
1ـ 2ـ 2 ـ هتل نارنجستان 32
2 ـ 2ـ 2 ـ هتل شايگان كيش 33
3ـ 2ـ 2 ـ هتل قصر مشهد 34

فصل سوم: ضوابط و استانداردهای طراحی وبرنامه فیزیکی
1ـ3ـ آشنايي با مفهوم اسكان 35
2ـ3ـ انواع مكان‌هاي اقامت 35
3ـ 3ـ آشنايي با مفهوم كلي و اهداف هتل 36
1ـ 3 ـ 3ـ دسته بندي هتل ها از لحاظ نوع فعاليت 37
1ـ 1 ـ 3 ـ 3ـ تقسيم بندي هتلها از لحاظ موقعيت مكاني 37
2ـ 1 ـ 3 ـ 3ـ تقسيم بندي هتلها به لحاظ تعداد واحد اقامت 38
3ـ 1 ـ 3 ـ 3ـ تسهيلات مورد نياز هتل 40
2ـ3 ـ 3ـ طبقات اتاقهاي مهمان 40
1ـ2 ـ3 ـ 3ـ ملزومات طبقات اتاقهاي مهمان 40
2ـ 2 ـ3 ـ 3ـ اهداف طراحي طبقه اتاق مهمان 41
3ـ 2 ـ3 ـ 3ـ تحليل آلترناتيوهاي تركيبات مختلف پلان 41
4ـ 2 ـ3 ـ 3ـ تركيب بهينه : 44
5ـ 2 ـ3 ـ 3ـ برخي مشخصات تركيب خطي 45
3ـ3 ـ 3ـ اتاقها 45
1 ـ 3 ـ3 ـ 3ـ اتاق ميهمان 46
2 ـ3 ـ3 ـ 3ـ مبلمان اتاق 46
3ـ3 ـ3 ـ 3ـ ابعاد اتاقهاي خواب 48
4ـ 3 ـ3 ـ 3ـ تجهيزات و تكنولوژي اتاق مهمان 49
5ـ 3 ـ3 ـ 3ـ اتاق مهمانان معلول 49
4ـ3 ـ 3ـ سوئيت ها 51
1ـ4ـ3 ـ 3ـ تعريف سوئيت 51
2ـ4ـ3 ـ 3ـ انواع سوئيتها 51
4ـ 3ـ فضاهاي عمومي 54
1ـ4 ـ 3ـ دسترسي ها و وروديها به هتل 54
2ـ4 ـ 3ـ لابي 55
1ـ 2ـ4 ـ 3ـ فضاي پيشخوان لابي 56
2ـ 2ـ4 ـ 3ـ فضاي نشيمن 57
3ـ 2ـ4 ـ 3ـ سير كولاسيون 57
1ـ 2ـ4 ـ 3ـ فضاي پشتيباني 58
3ـ4 ـ 3ـ فضاهاي عرضه غذا و نوشيدني 58
4ـ4 ـ 3ـ فضاهاي برگزاري مراسم و جلسات 59
1ـ 4ـ4 ـ 3ـ مشخصات كليدي فضاهاي مراسم و جلسات 59
5 ـ4 ـ 3ـ فضاهاي ورزشي 59
1ـ 5 ـ4 ـ 3ـ استخر شنا 60
2ـ 5 ـ4 ـ 3ـ كلوپ سلامتي 61
2ـ 5 ـ4 ـ 3ـ مشخصات فضاهاي ورزشي هتل 62
5 ـ 3ـ فضاي دفاتر اداري و فضاهاي خدماتي 62
1 ـ 5 ـ 3ـ دفاتر اداري 63
1ـ 1 ـ 5 ـ 3ـ پيشخوان لابي و دفتر لابي 63
2ـ 1 ـ 5 ـ 3ـ مديريت اجرايي 65
3ـ 1 ـ 5 ـ 3ـ دفتر فروش و تداركات 65
4ـ 1 ـ 5 ـ3ـ دفتر حسابداري 65
2 ـ 5 ـ3ـ بخش آماده سازي غذا و نگهداري آن 65
1 ـ 2 ـ 5 ـ3ـ انبار مواد غذايي و نوشيدني 67
3ـ 5 ـ3ـ بار انداز مواد اوليه ، زباله و انبار عمومي 69
1ـ 3 ـ 5 ـ3ـ دريافت مواد اوليه 70
2ـ 3 ـ 5 ـ3ـ زباله و خاكروبه و محوطه نگهداري 70
3ـ 3 ـ 5 ـ3ـ انبار عمومي 70
4ـ 5 ـ3ـ بخش كاركنان 70
1ـ4 ـ 5 ـ3ـ دفاتر پرسنل 72
2ـ4 ـ 5 ـ3ـ سرويس ها و رختكن هاي كاركنان 72
3ـ 4 ـ 5 ـ3ـ غذا خوري كاركنان 72
4ـ 4 ـ 5 ـ3ـ اسكان كاركنان 72
5 ـ 5 ـ3ـ رختشويخانه و خانه داري 73
1ـ 5 ـ 5 ـ3ـ رختشويخانه 73
2ـ 5 ـ 5 ـ3ـ خانه داري 73
6 ـ 5 ـ3ـ فضاهاي تاسيسات ( مهندسي و مكانيكي) 74
1ـ 6 ـ 5 ـ3ـ تاسيسات مكانيكي 74
2ـ 6 ـ 5 ـ3ـ دفاتر مهندسي 74
3ـ 6 ـ 5 ـ3ـ كارگاههاي نگهداري و تعميرات 74
7ـ 5 ـ3ـ پاركينگ 76
6 ـ3ـ استانداردهاي هتل 77
7 ـ3ـ برنامه فیزیکی 82
1ـ 7 ـ3ـ عرصه اقامتي 82
2ـ 7 ـ3ـ عرصه عمومي 83
3ـ 7 ـ3ـ عرصه اداري 86
4ـ 7 ـ3ـ عرصه خدماتي 87

فصل چهارم : اقلیم
1ـ 4ـ بررسی اقلیم منطقه – تهران – رودخانه کن  91
1ـ 1 ـ 4ـ درجه حرارت 92
2ـ 1 ـ4ـ رطوبت 92
3ـ 1 ـ4ـ جریان باد 93
4ـ 1 ـ 4ـ تابش آفتاب 93
5 ـ1 ـ 4ـ آب باران 94
6 ـ1 ـ 4ـ تعرق 94
2 ـ 4ـ منطقه بيوكليماتيك انساني 96
4ـ 2 ـ3 ـ 4ـ تعیین فرم ساختمان 98
5ـ 2 ـ3 ـ 4ـ جهت استقرار ساختمان 98
3ـ3 ـ 4ـ جهت ساختمان در رابطه با اقلیم 99

فصل پنجم : تحلیل سایت و روند طراحی
1ـ 5ـ وضعیت قرارگیری سایت نسبت به شهر 101
2ـ 5ـ محدوده سایت 102
3ـ 5 ـ وضعیت دسترسی موجود 103
4ـ 5 ـ وضعيت آلودگي صوتي 103
5ـ 5 ـ ديد به بيرون سايت 104

فصل ششم : نتیجه گیری،گزینه های طراحی و نقشه های پروژه
1 ـ6ـ اهداف 105
1 ـ6ـپلان ها و حجم 109

 

تصویر از فایل رساله:

مطالعات هتل تفریحی توریسی - رساله هتل تفریحی توریستی - پایان نامه هتل تفریحی توریستی

 

برای خرید آنلاین از زیر اقدام نمائید.

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

فرمت رساله: word – – حجم : 28 مگابایت

نمونه های موردی داخلی و خارجی کامل و همراه با تصویر
نفشه: در صورت نیاز به طرح کامل می توانید سفارش دهید.
رندر و پوستر: ارائه نمی شود.
حجم فایل ها: 28 مگابایت

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان