هدف از طراحی درمانگاه عمومی
مقصود از انجام طرح معماری ۴ طراحی یک فضای بهداشتی شهری با موضوع کلینیک واورژانس در نظر گرفته شده است که دانشجویان با عنایت به ملموس بودن این عملکرد واین که همه اقشار جامعه تجربه حضور در چنین بناهایی را دارند به نوعی پیشینه ذهنی داشته واز طرفی پیچیدگی خاص و لزوم توجه به جنبه های عملکردی ، شفافیت فضا ، همجواری های فضایی ، دسترسی ها ونیز رعایت مسائل فرهنگی ، اجتماعی ، بهداشتی وروانی ، محدودیت های خاصی در این طراحی به وجود می آورد که دانشجو باید با مطالعه دقیق و بررسی نمونه های موردی تجربه ومهارت کافی در خلق این فضاها را داشته باشد.

پروژه طراحی معماری 4 - درمانگاه عمومی,پاورپوینت تحلیل و بررسی درمانگاه عمومی,پروژه طرح 4 معماری درمانگاه عمومی,مقاله پاورپوینت طرح معماری 4,مقاله پاورپوینت درمانگاه عمومی,تحقیق پاورپوینت درمانگاه عمومی,دانلود مقاله درمانگاه عمومی,دانلود پروژه پاورپوینت درمانگاه عمومی,مقاله درباره درمانگاه عمومی,دانلود مقاله پاورپوینت طراحی معماری 4,پروژه طراحی معماری 4,تحلیل و بررسی درمانگاه عمومی
تعریف درمانگاه
درمانگاه به موسسه اي اطلاق می شود که بطور شبانه روزي بیماران سرپایی را براي درمان می پذیرد و درآن محل می توان موارد فوري یا نیازمند کمکهاي ویژه را حداکثر 24 ساعت تحت نظر قرار داد و در صورت عدم بهبودي و داشتن مشکلات خاص و نیازمند به خدمات بیشتر، بایستی درطول این مدت هماهنگی لازم جهت اخذپذیرش واعزام به بیمارستان،در صورت لزوم فراهم گردد.
درمانگاهها بر حسب نوع فعالیت به درمانگاه هاي عمومی و تخصصی تقسیم می گردند .
درمانگاه تخصصی موسسه اي است به منظور ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در یکی از رشته هاي تخصصی پزشکی ( نظیر درمانگاه تخصصی قلب و عروق و ….) و یا تشخیص و درمان یک یا چند بیماري مشخص ( نظیر درمانگاه تخصصی بیماري دیابت و …) که متخصصین رشته هاي مختلف در آن همکاري می نمایند وطبق ضوابط موضوع آیین نامه هاي مربوط تاسیس می شود.
شرایط ساختمانی تجهیزاتی و پرسنلی
ساختمان درمانگاه و تعداد اطاق ها وکلیه شرایط لازم براي تهویه، نور، سیستم هاي حرارتی و برودتی باید منطبق با اصول بهداشتی و فنی بوده و مورد قبول و تصویب وزارت یا دانشگاه / دانشکده مربوطه قرار گیرد.
حداقل تعداد اطاق براي تاسیس درمانگاه عمومی شامل شش اطاق ویک سالن انتظار با امکانات کافی می باشد.
سطح کلی زیر بنا باید حداقل 200 متر مربع بدون در نظر گرفتن فضاي لازم جهت بخشهاي پاراکلینیک بوده و پیش بینی هاي لازم براي کلیه اقدامات ایمنی از جمله اطفاي حریق شده باشد.
در صورتیکه درمانگاه در طبقات همکف ، اول یا زیر زمین ساختمان نباشد تعبیه آسانسورجهت انتقال بیماران ضروري است .
حداقل تخت هاي لازم جهت تزریقات پانسمان و سرم درمانی و تحت نظر 6 عدد با تفکیک یک فضاي لازم برای خانم ها و آقایان است.
در ایران درمانگاه معمولاً می تواند دارای بخشهای پزشک عمومی و متخصص، دندانپزشکی، داروخانه، مامایی، رادیولوژی، آزمایشگاه و … باشد .
هر درمانگاه باید دارای درب ورودی مستقل از سایر واحدها و طبقات باشد.
پیش بینی لازم برای کلیه اقدامات ایمنی از جمله اطفای حریق شده باشد.

جهت
بهترین جهت برای اتاق درمان و جراحی بین شمال غربی و شمال شرقی است. نمای بخش پرستاری در جهت جنوب به جنوب شرقی مناسب است . آفتاب صبحگاهی دلپذیر ، گرمای کم ، مزاحمت کم نور آفتاب (احتیاج به تاریک کردن اتاق نیست) ، هوای ملایم در عصرها، اتاق هایی که رو به شرق و غرب هستند به نسبت دارای آفتاب گیری بیشتر هستند اگر چه از آفتاب زمستانی بهره کمتری می برند. جهت بخش های درمانگاه که دارای اقامت متوسط کوتاهی هستند مهم نیست برخی مقررات انظباطی تخصصی حکم می کنند که بیماران در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند که اتاقهای رو به شمال برای آنها مناسب است .
اشکال ساختمانی درمانگاه بیماران سرپایی
محل درمان بیماران سرپایی دارای اهمیت ویژه ای است. جداسازی مسیر بیماران سرپایی و بیماران بستری شونده باید در اوائل برنامه ریزی مد نظر قرار گیرد. با این حال راه دسترسی به دپارتمانهای جراحی بایستی نزدیک باشد. امور مربوط به بیماران سرپایی هر روز مهمتر می شوند. بنابراین به اتاق های انتظار بزرگتر و اتاقهای درمان بیشتری نیاز است.
راهروها
راهروها باید برای بیشترین جریان گردشی طراحی شوند . در کل ، راهروهای دسترسی بایستی حداقل دارای 1/50 متر پهنا داشته باشند. راهروهایی که بیماران را با تخت متحرک جابجا می کنند باید حداقل دارای پهنای موثر 2/25 متر باشند. سقف معلق در راهروها می توانند تا 2/40 متر ارتفاع داشته باشند. پنجره های نورگیر و هواگیر نبایستی بیش از 25 متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. پهنای مقدار راهروها نباید توسط بر آمدگیهای دیوار ، ستونها و عناصر دیگر ساختمان مختل و محدود شود

درها
در طراحی درها بهداشت باید درنظر گرفته شود. لایه سطحی در بایستی دارای مقاومت بلند مدت در برابر نظافت مداوم توسط تمیز کننده ها و میکروب کشها باشد و بایستی طوری طراحی شود که مانع انتقال صدا ، بوهای نا مطبوع و جریان هوا باشند . درها نیز بایستی دارای همان استاندارد عایق بندی در برابرصدا باشد که دیوارهای اطراف از برخوردارند . چوب دوروکشه در باید حداقل توانایی کاهش صدا تا 25 دسی بل را داشته باشد . ارتفاع دقیق دربها به نوع و عمل آنها بستگی دارد.

 

 

تصاویر فایل:

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت فایل: pptx ( پاورپوینت)  102 اسلاید – حجم فایل: 3 مگابایت