صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

مطالعات ویلا 190 صغحه – طرح نهایی ویلا – رساله ویلا – نقشه ویلا – پایان نامه معماری ویلا

 بخشی از مطالعات:

استانداردهای طراحی ویلا

مقدمه :
معماری یا مهرازی یعنی ارائه بهترین راه حل، چه استفاده از راه‌حل‌های گذشته، چه آفریدن راه‌حل جدید برای رسیدن به هر هدفی0
برای طی کردن یک پروژه باید ابتدا دانش و آگهی خود را نسبت به آن پروژه بالا ببریم شناسایی فضاها و گونه های معماری در آغاز هر طرحی باید انجام گیرد. از همین روست که در هنگام انجام فاز صفر( فاز مطالعات) ، فصلی به مطالعات گونه شناسی و شناسایی اصول و مقررات و فضاهای لازم برای هر گونه، اختصاص داده می شود.لازم به یادآوری است که هراندازه دانش ما نسبت به موضوع افزایش یابد، نتیجه کار نهایی ما پخته تر شده و از ارزشی افزون تر برخوردار خواهد بود. با مطالعه و دیدن کارهای معماران بزرگ می توانیم به نقاط قوت و ضعف آنها پی برده و تکنیکهای آفرینش فضا را از آنها اقتباس نماییم.چگونگی مطالعه معماران هم شیوه ویژه خود را دارد. برای شناخت هر چیزی باید اجزای تشکیل دهنده آن را یک به یک تجزیه و از دیدگاه های مختلفی تجزیه نمود. برای شناخت یک اثر معماری لازم است افزون بر شناخت ایده آن، آن اثر را از دیدگاه های مختلفی همچون نورپردازی، هندسه، الحاق و حذف حجم ها یا سطوح و خطوط، تناسبات به کاررفته،ریتم و تکرار موجود در بنا، عناصر تک و مجرد و عناصر تکراری و…. مورد بررسی قرار دارد دانش دیگر، همانا دانش چگونگی خلق فضای معماری است. از دیگر دانش ها ,دانش هندسه است. هندسه دانشی است کهن و به غایت ورجاوند( مقدس). دانش بعدی ، همانا داشتن آگاهی و دانش نسبت به تجربه های کهن بشری و از جمله تجربه نیاکان ایرانی ما در درازای 7000 سال تمدن ایرانی است.

مطالعات ویلا 190 صغحه - طرح نهایی ویلا - رساله ویلا - نقشه ویلا ,دانلود رساله ویلا,دانلود مطالعات ویلا,دانلود پایان نامه ویلا,دانلود طرح نهایی ویلا,مطالعات مطالعات مطالعات طرح نهایی رساله پایان نامه پایان نامه ویلا ویلا ویلا,مطالعات معماری ویلا,رساله معماری ویلا,پایان نامه معماری ویلا,پروپوزال معماری ویلا

نور:

نور عنصری است كه با آن دیدن اشیا ممكن می شود0 نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد0 بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را0 نورپردازی در یك فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد چه بسا نورپردازی مناسب یك فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز كند0 نورپردازی در كنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملكردی هم دارد0 نور مناسب در طول شب در یك فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف كند0 نور مناسب یك اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی كند0 به كمك نورپردازی می توان یك فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل كرد0 پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری كم ولتاژ هستند.

برای توضیحات بیشتر و دریافت رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…


شناسایی فرم:
فرم، توده فیزیكی یك شیء است كه سه بعدی بوده و وزن دارد.0 فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی كه فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشكیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است0 هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یك بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یك شكل نباشد0
احساس کردن فضا:
در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است0 مسأله ای كه در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است0 از قرن ها پیش رویكرد عمده فیلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است0 در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعاد انسانی با فضاهای داخلی به یكی از فاكتورهای مهم طراحی بدل شده كه از آن تحت عنوان ارگونومی یا كار پژوهی در دید كلی و اندام سنجی در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درسـت انسان با فضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظر قرار گیرد0
بافت:
بافـت مشخصـه ای از یك شیء اسـت كه با لمس كـردن یا دیدن به چشـم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، كشیده یا برجسته، زبر یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملكرد هر فضا تغییر می كند. چه بسا طراحی داخلی یك خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یك سینما چنین سطوحی را برنتابد.
شكل:
شكل، خط بیرونی یك شیء را تشكیل می دهد. در معماری معمولاً شكل و فرم را با هم اشتباه می گیرند 0معمولاً شكل ها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی. در تركیب بندی یك فضا شكل اشیـا عامل تعیین كننده ای است. طراحان داخلی به كمك این عامل می توانند تركیبات بصری گوناگونی پدید آورند0
رنگ:
در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأكید می كند، ضمن آنكه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود. كاربرد رنگ هم، از یك فضای داخلی به فضای دیگر فرق می كند و در كاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد.

استاندارد ها 
سقف:
ايزوله كردن كف آشپزخانه به خاطر شرايط خاص آن الزامي است. مي توان
براي ايجاد عايق رطوبتي از دو شيوه قير گوني و ايزولاسيون ـ ايزوگام استفاده كرد. . در شيوه قير گوني براي اطمينان بيشتر از دويا سه لايه قير گوني استفاده مي شود . ايزوگام لايه اي ظريف ،بدون چين و چروك واطمينان بخشي است كه با استفاده از حرارت چسبانده مي شود. مي توان كف آشپزخانه را با سنگ ،سراميك و كف پوش هاي پلاستيكي مفروش كرد ،البته گاهي اوقات درز هاي بين سنگ و سراميك محل تجمع مواد غير بهداشتي مي شود . مي توان براي عدم تجمع آلودگي ها در بين درزها از سنگ و سراميك با ابعاد بزرگ استفاده كرد . اصولاً سنگها بر اساس جلوه وكارآرايي داراي قيمت هاي متفاوتي هستند . سنگ گوهره پر مصرف ترين سنگ در صنعت ساختمان سازي است اما اين سنگ جاذب آب است و ايجاد گرد و غبار مي كند .
دیوار:
ديوار آشپزخانه است . براي ايمن شدن ديوار ها در برابر رطوبت عايق
رطوبتي كف را تا 80 سانتي متر از ديوار ها بالا مي آورند . در ديوار پشت كابينت ها از رنگ كاشي و سنگ ارزان استفاده مي شود . بعلت متغيربودن جاي يخچال اجاق گازوغيره ديوار پشت آنها را با كاشي مرغوب مي پوشانند. بهتر است در آشپزخانه از رنگ روغني براق استفاده شود
سقف:
. در سقف آشپزخانه بايد از مصالحي كه جاذب رطوبت نبوده و قابل شستشو باشند استفاده كرد . رنگ آميزي سقف آشپزخانه بوسيله رنگهاي روغني براق صورت مي گيرد.
حرارت و برودت:
حرارت و برودت در آشپزخانه است ،كه اهميت زيادي دارد . در بعضي از اقليم ها ممكن است فضاي آشپزخانه به شوفاژ يامنبع حرارتي ديگري كه از انرژي برق تغذيه مي شود نياز داشته باشدو يا برعكس به سرمايش نياز داشته باشد .
پنجره:
پنجره جهت عبور و مرور نور و هواتعبيرمي شود . لذا پنجره از ملزومات آشپزخانه است و طول استانداردآن نبايد كمتر از دو متر باشد . براي تخليه هواي داخل آشپزخانه از هواكش استفاده مي كنند . هواكش ها به اشكال مختلف و د رفضاهاي مختلف بكار مي روند. براي استفاده بهتر از هواكش ها ،در بسياري از مسير هاي عبور هوا لوله هاي دودكش قرار مي دهند و بعد از آن هواكش را نصب مي كنند كه هوا را بطور مستقيم به بالاترين سطح ساختمان برساند .
درب ورودی
آشپزخانه در صورتي كه OPEN نباشد داراي درب است . شكل كلي درب آشپزخانه بايد داراي سطحي صاف ورنگي براق باشد اصولاً فضاي آشپزخانه نبايد داراي پرز يا اختلاف سطحي خاص باشد كه نتوان براحتي آن را تميز كرد .
كابينت :
از جمله وسايل موجود در آشپزخانه ،كابينت با معيار استاندارد است . به دليل چيدمان خيلي جالب و يكنواختي كه كابينت ميتواند داشته باشد وسايل شخصي ، لباسشويي و غيره را داخل كابينت قرار ميدهند .
ـ انواع كابينت :
كابينت به دو صورت فلزي و چوبي وجود دارد.بدليل جلوگيري از زنگ زدگي و پوسيدگي همچنين به منظورايجاد استحكام بيشتر درساخت بدنه كابينتهاي فلزي و چوبي از فلزات رنگي و صفحات مرغوب چوبي استفاده مي كنند .
ابعاد كابينت :
به منظورتسلط مصرف كننده بر قفسه هاعمق بخش ديواري و زميني كابينت به ترتيب 60تا50 تا 30 سانتي متراست .
ـ يخچال : در آشپزخانه يخچال ، فريزر و يخچال فريزر پهلوي هم وجود دارند كه نوع اخير به برق و شبكه آب خانه وصل مي شود . براي سهولت در انجام كار بهتر است يخچال چند در داشته باشد.
اتاق پذيرايي :
معمولاً از اتاق پذيرايي براي برگزاري مهماني ، ديد باز ديد ، دعوت وپذيرايي از اقوام و دوستان استفاده مي شود. در خانه هاي بزرگ اصولاًجالبترين و مناسبترين فضاي ساختمان را به اين مكان اختصاص مي دهند . بهترين وسايل و ظروف منزل براي پذيرايي ازميهمانان در اين فضا استفاده مي شود . تزيين چيدمان اين اتاق بايدبه گونه اي باشدكه انگيزه وشور و شوقي براي گفتگو ايجاد نمايد.نوع و فرم ظروف و وسايل مورداستفاده در اتاق پذيرايي تأثير زيادي در ايجاد ارتباط و مراوده بين افراد دارد .
نور اتاق پذيرايي :
وجود نورطبيعي( پنجره) در محيط پذيرايي ازاهميت زيادي برخوردار است . معمولاً زيباترين پنجره و منظره در ساختمان به اتاق پذيرايي اختصاص داده مي شود . استفاده ازانواع نورهاي مصنوعي و پرده هاي مختلف نقش مؤثري در زيبايي اين فضا دارد .
ارتباط اتاق پذيرايي باقسمتهاي ديگرخانه :
فضاي پذيرايي در ارتباط نزديك با غذا خوري و ورودي بوده و با اتاق خواب و آشپزخانه ارتباط غير مستقيم دارد .
كف پوش اتاق پذيرايي :
از آنجايي كه معمولاً مهمانان با كفش وارد اتاق پذيرايي مي شوند بهتر است كف پذيرايي بدليل رعايت مسائل بهداشتي از سنگ يا سراميك باشد .
استفاده از پاركت در فضاي پذيرايي بدليل مقاومت كم آن و جذب گردو غبار مناسب نيست . سنگ و سراميك مورد استفاده در كف پذيرايي علاوه بر بزرگ بودن ،بايد داراي رنگ هاي روشن باشندتا درز بين آنهامحل تجمع ميكروب و آلودگي نشود .
تزيين فضاي پذيرايي :
استفاده از گل و گياه در تزيين اين فضا بسيار اهميت دارد . وسايل گرمازا و سرمازاي مورد استفاده در اين فضابايد از زيبايي لازم برخوردار باشند يا در پوششي از زيبايي قرار بگيرند. مبلمان مورد استفاده در پذيرايي بايد نفيس و باارزش باشد و احتياجي به تعويض كوتاه مدت نداشته باشد. چيدمان زاويه داريا مستقيم مبلمان ونيز رنگ آميزي ملايم و مناسب در كاهش و افزايش وسعت اين فضا تأثير زيادي دارد . معمولاً در فضاي پذيرايي ، مطالعه صورت نمي گيرد و از كتابخانه صرفاً براي تزيين فضاي اتاق استفاده مي شود.
اتاق نشيمن :
اتاق نشيمن محل تجمع افراد خانواده است و بيشترين اوقات افراد خانواده در اين فضا مي گذرد. ميز و صندلي بايد در اين فضا بر خلاف ديگر فضاهاي خانه مثل آشپزخانه بسيار راحت باشد . اتاق نشيمن بهترين فضا براي ادامه فعاليتهاي روزمره بخصوص انجام تكاليف كودكان مي باشد . شناخت دقيق فضاي اتاق نشيمن باعث مي شود وسايل و امكانات مورد نياز براي اين مكان را به صورت مطلوبي فراهم كنيم فضاي نشيمن گاهي مي تواند محل حضور مهمانان باشد .بهتر است كه ارتباط اتاق نشيمن با
ورودي غير مستقيم و با غذا خوري و اتاق خواب مستقيم باشد . فضاي نشيمن رامي توان بوسيله پارتيشن از فضاهاي ديگرخانه جدا كرد . در هنگام تزيين و چيدمان اتاق نشيمن بايد دقت نمود كه آرامش و تنوع در فضا حاكم شود. تزيين وسايل موجود در اين فضا بايد طوري صورت بگيرد كه مانع عبور و مرور افراد نشود . معمولاًمحل قرار گرفتن كتابخانه در اتاق نشيمن است .
نور :
جهت تابش نور در فضاي اتاق نشيمن اهميت بسيار زيادي دارد و بايد بر خلاف حركت دست باشد . همچنين استفاده از نور طبيعي در اتاق نشيمن (پنجره و پرده ) در اين فضا مسئله مهمي است . بهتر است در فضاي نشيمن از نور هاي متمركز استفاده نشود. استفاده از نور هاي مخفي در ايجاد آرامش اين فضا مناسب تر است .
كف فضاي نشيمن :
كف اتاق نشيمن با سنگ ، سراميك و يا پاركت فرش مي شود. نبايد محل قرار گرفتن وسايل صوتي و تصويري مثل تلويزيون در مقابل پنجره و يا پشت به آن باشد .
وسايل گرمازا:
وجود كانال كولر در اتاق نشيمن علاوه بر اشغال فضاي زياد باعث ايجاد سطوح مختلف مي شود. اين مسئله را مي توان با كاربرد نور ورنگ در تزيين فضا خنثي كرد . در اتاق نشيمن وسايل گرمازا (بخاري و يا شوفاژ ) بايد نزديك پنجره باشند .
براي ايجاد تنوع در فضاي اتاق نشيمن مي توانيم از وسايل ساده و قابل تعويض مانندپارچه استفاده كنيم.همچنين مي توانيم براي تزئين از وسايل تزييني و عكس هاي خانوادگي استفاده كنيم . با استفاده از گل و گياه در كنار پنجره مي توانيم ارتباط زيبايي بين محيط داخل و خارج خانه ايجادنماييم . بهتر است در هنگام مطالعه بجاي استفاده از نورهاي سقفي از چراغ مطالعه استفاده شود .
اتاق خواب :
مهمترين مسئله در فضاي اتاق خواب ، گرد آوري امكانات براي ايجاد آرامش است .در ضمن بايد بدانيم كه عملكردهاي ديگري غير از خوابيدن مانند مطالعه ، نشستن و گفتگو نيز در اين فضا صورت مي گيرد. بهتر است هر يك از اعضاي خانواده داراي اتاق خواب جداگانه اي باشند .
ارتباط اتاق خواب با فضاي خانه :
ارتباط اتاق خواب بايد با فضاهاي ديگر خانه بخصوص حمام، نزديك و راحت باشد.
نور در اتاق خواب :
تابش مستقيم خورشيدو وجود نور كافي در اين فضا اهميت فراواني دارد . بهتر است اتاق خواب به دليل رعايت مسائل بهداشتي در نماي جنوبي ساختمان احداث شود . معمولاً پنجره اتاق خواب داراي دو پرده است :
پرده توري:زماني كه فضاا از نور خورشيد برخوردار نيست از آن استفاده مي شود.

پرده ضخيم : كه مانع عبور نور شديد مي شود و لذا باعث ايجاد آرامش در اين فضا مي شود.
تتخواب :
به دليل رعايت مسائل پزشكي در سلامت بدن، بهتر است سطح تختخواب محكم باشد و از تخت خواب نرم كمتر استفاده شود.همچنين بهتراست ابعاد تختخواب دو نفره، 2×2 متر وابعاد تختخواب يك نفره 1×2 مترباشد .نوع فلزي تختخواب استقاوت بيشتري نسبت به نوع چوبي آن دارد . ملحفه ها و
بالش هامحفاظ خوبي براي پوشاندن بدنه تختخواب هستند . جنس اين وسايل بهتر است عمدتاً از مواد اوليه طبيعي باشد نه مواد مصنوعي .
كمد :
كمد از وسايل وملزومات ديگر اتاق خواب است كه بايد فضاي لازم جهت نگهداري البسه ، كيف ، كفش و غيره را داشته باشد .
دراور:
وجود ميز آرايش و آينه تقريباً بزرگ در اتاق خواب بسيار ضروري است . بهتر است وسايل مورد استفاده در اتاق خواب از وسايلي باشند كه به راحتي قابل تعويض هستند.
اتاق خواب کودک:
معمولًاچگونگي تزيين اتاق كودك و چيدمان وسايل در آن، به عنوان يكي از دل مشغوليها و سرگرميهاي خانم خانه قرار مي گيرد و عرصه بسيار جالبي براي خواستهاي عاطفي خانواده مي باشد. مهمترين نكته اي كه بايد براي ايجاد آرامش در اتاق كودك در نظر گرفته شود اين است كه همان طور كه كودك به تدريج رشد مي كند، بايد وسايل اتاقش نيز انعطاف لازم با اين رشد را داشته باشند . قبلاً گفته بوديم كه قد انسان را به طور متوسط 170 سانتي متر در نظر مي گيرند اما انساني كه ما در اينجابا او سر و كار داريم دراين مقوله نمي گنجد و بايد اين استاندارد را در مورد او فراموش كنيم . قد كودك تقريباً هر روز و هر هفته رشد مي كند. بنا براين بايد وسايلي كه براي او تهيه مي كنيم انعطاف لازم را داشته باشند.اشتباهي كه گاهي بعضي از خانوادها مرتكب مي شوند اين است كه بر اساس سليقه و علايق خود وسايلي را تهيه مي كنند كه فقط براي مدت كوتاهي قابل استفاده است و يا اينكه كودك را مجبور به استفاده از وسايلي مي كنند كه با ابعاد فيزيكي او تناسبي ندارد . اما بايد دقت شود كه وسايل مورد استفاده كودك در شكل گيري شخصيت و تربيت او تأثير به سزايي دارند و بايد در انتخاب آنها دقت فراواني مبذول شود .به طور كلي فرم و اندازه اتاق بچه بايد بسته به استفاده كننده ء آن قابل انعطاف باشد . معمولاً مشكل اصلي خانواده ها اين است كه اتاق بچه مطابق با سليقه پدر و مادر آماده مي شود . استفاده از رنگهاي متضاد در اتاق كودك ممكن است در بعضي از حالات براي او خيلي جالب
باشد اما در مواقع ديگركودك نياز به رنگهاي آرام بخش دارد. دانستن و رعايت اين مسايل مستلزم آن است كه مادران آموزشهاي لازم در اين زمينه را ديده و با شخصيت و روحيات كودك خود در سنين مختلف آشنا شوند .
دماي اتاق كودك :
از مسايل مهم ديگر در اتاق كودك تعيين ميزان سرما و گرماي اين اتاق است . گاهي ديده شده است كه وقتي پدرو مادر شخصاً احساس سرما و يا گرما مي كنند تصور مي كنند كه كودك هم همين احساس را دارد .در صورتي كه شايد اين موضوع در موردكودك صدق نكند .ميزان گرما و سرماي اتاق بچه بايد متناسب با وضعيت جسمي خود كودك تنظيم شود .
خصوصيات كلي اتاق كودك :
اصولاً بهتر است محل استقرار اتاق كودك در نماي جنوبي ساختمان باشد تا از نور خورشيد بر خوردار گردد . وسايل گرمازا در اتاق كودك نبايد به هيچ وجه در دسترس او قرار داشته باشند .
ميز كار ، ميزبازي، وسايل بازي و تخت خواب كودك بايد از مواد و وسايل طبيعي تهيه شده باشند نه ازوسايل مصنوعي ،زيرا بچه هابه طور مداوم در تماس مستقيم با اين وسايل هستند . اصولا ً بچه ها خيلي زياد عرق مي كنند وگاهي براي مدت طولاني تن برهنه خود را به وسايل مي چسبانند . گفته مي شود بيماريهاي سرطاني گاهي در اثر ارتباط تن برهنه كودك با وسايل و امكانات پلاستيكي و ايجاد تعريق بين آنها شكل مي گيرد كه ممكن است سالها بعدبروز كند. بهترين جنس براي وسايل كودك، وسايل چوبي هستند . رنگ و فرم وسايلي كه بچه ها از آنها استفاده مي كنند در تعيين و شكل گيري شخصيت آنها نقش مهمي دارد . با توجه به تفاوت سليقه دختران و پسران رنگ و فرم مورد استفاده براي كودكان دختر و پسر نيز تفاوت مي كند . دختران بيشتر به رنگهاي صورتي و ليمويي وپسران به رنگ هاي آبي روشن و خاكستري علاقمند مي باشند . در كنار اين رنگها معمولاً كودكان از ديدن رنگهاي متضاد نيز خوشحال مي شوند و به سمت آنها جذب مي شوند . اما از آنجا كه هر كودكي قيافه و خصوصيات خاص خود را دارد علايق و سليقه هاي آنها نيز متفاوت است . نبايدبه اشتباه تصور شود كه علايق كودكان با يكديگر و يا با علايق ما مشترك است . در نظر گرفتن تنوع وسايل و امكانات در اتاق كودك به دليل استفاده طولاني مدت از اهميت بسياري برخورداراست .
كودكان به نقاشي و حجم سازي بسيار علاقمند مي باشند و دوست دارند وسايلي را كه در اختيار دارند رنگي كنند ، مثل نقاشي كردن روي ديوارهاي اتاقشان .گاهي اين مسئله باعث ايجاد اضطراب و نگراني در خانوده ها مي شود. اما بايد دقت نمود كه كودكان را از انجام اين كار نهي نكنيم .و فضاي لازم را براي انجام اين كار براي او فراهم كنيم .به طور كلي آشنايي با روانشناسي كودكان و چگونگي تزيين اتاق آنان مسئله بسيار مهمي است به طوريكه شايد بتوان گفت ارتباط بسيار زيادي بين تزيين اتاق كودك و اصلاح جامعه وجود دارد.
غذا خوري :
غذا خوري محل امتحان فعاليت كدبانوي خانه است .كدبانوي خانه در اين فضا عشق و علاقه خود را بكار مي بندد تا فضاي مناسبي براي اعضاي خانواده فراهم كند . فضاي غذاخوري بايد علاوه برداشتن ارتباط مستقيم با آشپزخانه دسترسي آسان و مستقلي با اتاق نشيمن و پذيرايي داشته باشد .
طراحي فضاي غذاخوري :
براي طراحي مطلوب فضاي غذا خوري بايدابتدا از اين فضا و عملكردهاي آن شناخت كافي پيدا كرد . بهتر است هنگام صرف غذا در شب، نورموجود فقط روي ميز غذاخوري تابيده شود. استفاده از رنگهاي لطيف و ملايم در سطوح بزرگ به زيبايي فضا كمك مي كند .معمولاًميز غذاخوري نسبت به تعداد مصرف كنندگان به صورت دايره ، مستطيل و مربع طراحي مي شود . ميز و صندلي اين فضا بايد فقط مخصوص استفاده در اين فضا باشد . توصيه مي شود،براي غذا خوري از مبلمان چوبي استفاده شود .
توالت:
بدليل مصرف زياد آب در توالت مسئله ايزولاسيون در آن از اهميت زيادي برخوردار است . براي مفروش كردن ديوارهاي توالت ، توصيه مي شود از كاشيهاي بزرگ استفاده شود.چون اين كاشيها داراي درزهاي كمتري هستند.
تهويه مطلوب :
نور و تهويه مطلوب در ساختمان دستشويي اهميت فراواني دارد . بدليل رعايت مسائل بهداشتي ، الزاماً بايد در توالت از رنگهاي روشن استفاده شود . زيرا كه رنگ هاي روشن لكه ها را بهتر نشان مي دهند . هدايت هواي داخل دستشويي به طرف بالا ترين بخش ساختمان از ضروريات است ، بايد در ساختمان يك كانال يا لوله تهويه جداگانه براي توالت وجود داشته باشد .
كاسه توالت :
بهتر است كه در توالت از كاسه توالت مستطيلي شكل و گود استفاده شود. براي استعمال اين نوع كاسه بايد وسعت فضاي ساختمان تؤالت مد نظر قرار بگيرد .
تخليه توالت :
از مسايل ديگري كه بايددر توالت مد نظر قرار بگيرد ، سوراخ تخليه و نحوه قرار گرفتن آن است . تخليه ساختمان توالت با استفاده از فلاش تانك صورت مي گيرد . فلاش تانك مي تواند از دو جنس پلاستيكي يا فلزي بوده و در حجم هاي چهار، شش و يا دوازده ليتري باشد . در صورت نبودن فلاش تانك مي توان از شير تخليه يا فلاش استفاده كرد . وجود سيفون در انتهاي توالت به جهت جلوگيري از انتشار بوي نامطبوع بسيار اهميت دارد .
چنانچه ساكنان منزل به دلايل پزشكي به جاي آب از دستمال كاغذي استفاده مي كنند ، جاي دستمال بايد طوري قرار بگيرد كه در معرض ترشح آب نباشد .
رنگ تجهيزات توالت :
تمام وسايل داخل توالت از جمله كاشي ، فلاش تانك ، شيرآلات و حتي سطل زباله بايد بدليل رعايت مسائل بهداشتي رنگ روشن داشته باشند .
محل استقرار توالت :
محل استقرار توالت ايراني و فرهنگي در شمال و جنوب ساختمان نيست . اين مسئله علاوه بر داشتن دلايل مذهبي به علل گوناگوني مثل نحوه گردش كره زمين ، وزش باد وجريان آب و هوا انجام نمي شود.
اصولاً در فضاي توالت ازوسايل گرمازا استفاده نمي شود . زيرا اين فضا بايد خنك باشد .
ساختمان حمام :
بررسي استفاده از حمام در منازل نشان مي دهد كه ايرانيهادر گذشته بسيار پيشتراز كشورهاي پيشرفته فعلي از آن استفاده مي كردند . حمام بايد در ارتباط نزديك با اتاق خواب بوده و يا از طريق درب مجزا بااتاق خواب ارتباط داشته باشد . درب حمام بايد بدليل ترشح فراوان آب ، از جنس مناسب و ضد رطوبت باشد . مسئله ايزولاسيون در قسمت كف حمام از اهميت فراواني برخوردار بوده و بايد دقت زيادي نسبت به آن مبذول گردد .اصولاً سقف حمام بايد كوتاه باشد .براي اين منظور معمولاً از سقف كاذب استفاده مي شود.كوتاه بودن سقف حمام به دو دليل لازم و ضروري است . اول اينكه گرم كردن حمام آسان باشد . دوم اينكه چون معمولاً در طبقات بالاي ساختمان، روي حمام پاييني، حمام ديگري جايگذاري شده و لوله ها از سقف آن عبور مي كنند ، سقف كاذب باعث پوشش اين منظره مي شود .به عبارت ديگرسقف كاذب باعث پوشش لوله هاي مربوط به طبقه بالا شده و در هنگام خرابي و پوسيدگي آنها بسيار كارآمد است.
وجود نورو پنجره در حمام ، به دليل انجام عمل تهويه و خروج بخار و … يكي از ملزومات مهم حمام مي باشد . حمام بر عكس توالت نياز به وسايل گرمازا دارد . همچنين در ساخت تأسيسات و لوله كشي حمام بايد دقت بسيارزيادي صورت گيرد . به عنوان مثال استفاده از لوله هاي روكار، ضمن جالب نبودن باعث عدم رعايت مسايل بهداشتي نيز مي شود.
دوش :
يكي از ملزومات حمام دوش آب سرد و گرم است كه در اشكال مختلف
وجود دارد . دوش ساده داراي علم است كه در آن آب بصورت موضعي ، قابل استفاده نيست . براي تسهيل اين مشكل، دوش تلفني ساخته شده كه در آن علاوه بر قابل مصرف بودن آب بصورت علم ، براي شستشوي مناطق مختلف بدن يا حمام نيز بكار مي رود ، ميزان ارتفاع ، فاصله و محل قرارگرفتن صابون و شامپواز دوش اهميت زيادي دارد .
وان :
وان شامل دو قسمت سر ريز و زير آب (محل خروج آب ) مي باشد.
.زيرآب قسمتي در ته وان است كه محل خروج آب مي باشد . سرريز سوراخي نزديك به لبه بالاي وان مي باشد . وان در اشكال و اندازه هاي مختلف ساخته شده است .جنس وان معمولاً از چوب ، فلز (چدن )و پلاستيك است . بهترين نوع وان، نوع فلزي آن مي باشد كه البته اين نوع ، علاوه بر گران بودن، در مقابل سرما و گرما نيز انعطاف ندارد. نوع پلاستيكي آن زنگ نمي زند ، اما عيب آن اين است كه چون آب بندي در اطراف آن صورت نمي گيرد، معمولاً با مقاومت كم پلاستيك و تحرك مصرف كننده از نظر ريزش آب مشكل بوجود مي آيد . ميزان آب درون وان توسط وسيله اي بنام شناور كنترل مي شود .
توالت فرنگي :
در حمام معمولاً توالت فرنگي نيز وجوددارد ،در قسمت بالاي سيفون اين وسيله، مقدار زيادي آب جمع مي شود كه عايق بسيار خوبي براي سرايت نكردن بو به داخل حمام مي باشد.

پیشگفتار:

خانه ، مکانی است که می توانیم آنچه را از بیرون خریداری می کنیم درآن به نمایش بگذاریم .در جریان خرید، ما تبدیل به شخصی می شویم که از میان آن همه تنوع ، «چیزی خاص» را برگزیده است . ما به انسانی بدل می شویم که امکان «گزینش» خودرا آشکارا می بیند. ما ، موجودی هستیم که قادر به گزینش می باشیم و اشیاء تجلی این گزینش می شوند و معنای خودرا به واسطه ی قرار گرفتن در جهان ما بدست می آورند
درخانه ، اشیایی را می بینیم که به نمایش گذاشته شده اند ، اما نمایش گذاشتن نه به معنای آنکه اشیاء را موزه وار بچینیم و به دیدن آن ها بسنده کنیم . بلکه آنها را برمی گزینیم تا زندگی «با -آنها» را درخانه پی بگیریم . تا «در میان- آنها» زندگی روزمره را دنبال کنیم . درخانه ، کاربردی ترین رابطه ی ممکن با اشیا برقرار می شود . ما همواره به نسبت استفاده ای که از آنها می توانیم بکنیم ، به آنها می نگریم
فرش را بر روی زمین پهن می کنیم تا بتوانیم بر روی زمین پای برهنه راه برویم . بتوانیم بر روی زمین بخوابیم . فرش ، می گذارد که سفره ای بر روی زمین پهن شده و غذا درمعیت دیگران صرف شود . فرش با همه ی این کاربری هایش بر ما رخ می نماید. اما همزمان رابطه ای پنهان بین ما و زمین برقرار می کند . رابطه ای که فضای وجودی ما را تجسم بخشیده و آن را بر روی زمین مستقر می کند . فضای وجودی ما در خانه ، سطحی افقی به نام کف می یابد که چیزی به نام فرش آن را می پوشاند
این فضا سطحی دیگر به نام دیوار هم دارد . درخانه ، تابلویی ، گلدانی ، ظرفی و … خودرا بر روی این وجه از فضا قرار می دهد . گاهی دیوار فرو می رود و این اشیا را در بر می گیرد . آیا این اشیا هم با وجه کاربردیشان بر ما آشکار می شوند ؟ ما گلدان را برای زیباییش در طاقچه می گذاریم، اما حین نگاه کردن به آن ماهیتش را درمجموعه ی اتم هایش نمی دانیم، بلکه در خاصیت زیباییش آن را می بینیم ظرفی که یادگاری است، تصویری که جای تهی یک منظره را پر می کند و… این اشیا بر روی دیوار ، روبروی خط افق دید ما جای می گیرند و ما را در پیوند بین زمین و آسمان می گذارند. دیواره ای که از زمین بر می خیزد و به سمت بالا می رود و درمرکز سقف ، چراغی آویزان می شود که از مرکز بر ما نور می بخشد . این شیء هر روزه با کارکردی که دارد بر ما آشکار می شود . جایگاه پخش روشنایی . ما به نور محتاجیم و این احتیاج را چراغی رفع می کند . اما این روشنایی از بالا گسترده می شود . ا زسقف که بر بالای سرمان قرار دارد پس این اشیا ما در نسبت با سه وجه بنیادی فضا ، یعنی ، کف، دیواره و سقف قرار دادند.
اما امروزه روزمرگی ما در کنار شی ایست که بی توجه به این نسبت ها ، فضایی مجازی خلق می کند : تلویزیون دیوار و سقف و کف ، عناصر فضایی هویت دهنده به انسان می باشند . به« فضای وجودی» تعین می بخشند و آن را تجسمی معمارانه می بخشند . اما تلویزیون از وجه سلبی هویت اقدام می کند. مهم نیست که ما کجا هستیم . دو چشم و یک صفحه برای بودن کفایت می کند . پس به تدریج همه ی آن اشیاء از اعتبار فاقد می شوند . چون ما در دنیایی مجازی ، در میان چیز ها نخواهیم بود بلکه چیزها روبروی ما قرار خواهند گرفت پس« نا کجا »شکل می گیرد . نا کجایی که ما را به هر «کجا »که خواست می برد و در فضایی تهی تنها می گذارد .
ما به خانه ” نمی رویم” ، بلکه به خانه ” باز می گردیم ” . رفتن دردل خود دوباره رفتن را در پی ندارد . رفتن یا ناظر بر جایی است که از آن جدا می شویم یا جایی که به سویش روانه می شویم و یا ناظر بر مسیری است که در حال پیمودنش هستیم . اما نشانی از تکرار در آن نیست .
رفتن نشان از روانه شدن به سوی جایی آشنا را ندارد . رفتن به هر جایی ممکن است صورت بگیرد . رفتن به مدرسه، بانک ، مغازه ، بیمارستان ، هتل ، پارک و…. اما به محض ورود به چنین جاهایی می دانیم که ممکن است دیگر بدانجا باز نگردیم ،یا آنکه مدت زمان محدودی را در آنجا سپری خواهیم کرد .
مدرسه به هر حال زمانی تمام خواهد شد و من هیچ وقت بدانجا باز نخواهم برگشت و این حقیقت از روز نخستین رفتنم به مدرسه بر من رخ می نماید .
اما خانه مکانی است از جنسی دیگر . از جنس بازگشت . زیرا هر روز و هر لحظه که از خانه خارج می شویم مکان خموشانه می گوید که دوباره باز خواهیم گشت . بنابر این آدمی گام هایش را با نیرویی متفاوت به سمت خانه بر می دارد نسبت به زمانی که به سوی مدرسه پیش می رود .
در این مقاله، به «خانه» و مفاهیم مادی و فرهنگی و تاریخی و ارزشی آن نظری می‌افکنیم و ابعاد مفهومی آن را در حد مقدور در معرض قضاوت اساتید و صاحب‌نظران معماری قرار می‌دهیم.
در پایان با کمال تشکر از خانم مهندس ساناز حائری که راهنمايي اينجانب را به عهده داشته و با ارائه نظرات صائب خود در تدوين اين پايان‌نامه، راهنمايي‌هاي ارزشمندي نموده‌اند.
همچنین از تمامی اساتید گروه معماری که در طول این دوران نکات ارزشمندی را از ایشان آموختم، تشکر می نمایم.

مقدمه:
خانه شاید یکی از ابتدایی‌ترین و اصلی‌ترین گونه‌های معماری باشد. شاید بتوان پذیرفت معماری با «خانه» و سرپناه آغاز شده است. جستجو برای یافتن و سپس تلاش برای شکل دادن و ساختن سرپناه، از بسیاری از فرم‌های دیگر معماری قدیمی‌تر و حیاتی‌تر است. پیش از آن که معماری نیایش‌گاهی یا معماری آرام‌گاهی به وجود آید؛ یا پیش از آن که انسان‌ها مکان‌هایی را برای داد و ستد کالاهایشان طراحی کنند و فضاهای دیگری را به امور آموزشی اختصاص دهند و سپس به طراحی فضاهای شهری و عمومی بپردازند، «خانه» بوده است.
الگوی اصلی و بنیادین کلیه فضاها در طراحی، همان خانه است. موزه، خانه‌ی اشیا است، بیمارستان خانه‌ی بیماران، مسجد خانه‌ی خدا، مدرسه خانه‌ی بچه‌ها و شهر خانه‌ی مردم است. به همین ترتیب خانه‌های بی‌شماری وجود دارند. و اما خانه‌ی واقعی، خانه‌ای است که تک‌فضایی باشد. خانه‌های اولیه تک فضایی بوده‌اند. به همین دلیل برخی از معماران، ایاصوفیه را برجسته‌ترین اثر معماری جهان می‌دانند.
جای شگفتی فراوان است که بسیاری معتقدند شرایط جهان امروز و کوچک و متراکم شدن اقامت‌گاه و رواج آپارتمان‌نشینی موجب به خطر افتادن مفهوم خانه و حتی از بین رفتن آن شده است. در حالی که به هیچ وجه چنین نیست. چه بسا احساس هویت و آرامشی که یک آپارتمان‌نشین در آپارتمان خویش بدان دست می‌یابد، برای فردی که در خانه‌ای مجلل و با اتاق‌های تو در تو زندگی می‌کند، آرزویی دست‌نیافتنی باشد. در واقع تغییر ساختار فیزیکی اقامت‌گاه‌ها با توجه به شرایط زمانه، نمی‌تواند خللی بر مفهوم خانه وارد کند؛ چرا که سکونت و داشتن خانه، نیاز ذاتی، روانی و همیشگی بشر است. بی‌خانمانی ما انسان‌های معاصر، ریشه در همین ناتوانی ما در خانه کردن دارد. ما در خانه‌هایمان اتراق می‌کنیم، شب را سحر می‌کنیم، تا دوباره در جاده‌ی بی‌انتهای روزمان طی مسیر کنیم. ما مقیم خانه‌مان نیستیم. ما توان اقامت را از دست داده‌ایم. خانه‌های ما به واقع کاشانه‌هایی بی‌رمق‌اند. کالبدهایی مسطح و بی‌عمق.
اما هر خانه‌ای برای ما خانه نیست. به جرأت می‌گویم که کالبد معماری خانه، تنها بخش کوچکی از یک خانه است که امکان خانه شدن اثر معمار را فراهم می‌کند. بخش زیادی از خانه را خاطرات و آن چیزی که حال و هوای خانه می‌نامیم، برای ما می‌سازد ( لحظه‌ای به خانه مادربزرگ – پدربزرگ خود یا خانه‌ای که از آن دور هستید، فکر کنید. شاید با همه زشتی‌هایش، فقط برای شما زیبا باشد) به نظر من، معماری خانه را ساکنان آن انجام می‌دهند ( با توجه به این که همه ما معمار دنیا آمده‌ایم و بعد فراموش کردیم) و بخش عمده این معماری، معماری داخلی است.

فصل اول

کلیات

1-1 شناخت و معرفی موضوع:
الف) عنوان طرح : 
خانه من

ب) علت انتخاب موضوع :
فضاي مسكوني كه انسان در آن سکونت می گزیند با ديوارها و كف وسقف و….. هويت خانه مسكوني را شكل مي دهند اين ساختار پناهگاهي است در مقابل باد و باران و …. علاوه بر تامين نيازهاي اوليه انسان همچنین مفهوم تعلق خاطر را در ذهن افراد پر رنگ تر می کند و کانونی پدید می آورد که می تواند قلب یک فضایی مسکونی به حساب آید. هدف من طراحي خانه اي است كه با روح و روان انسان رابطه برقرار كند و پایگاه معنوی افراد خانه بشمار آید.

ج) هدف و ضرورت :
مركزيت قرار دادن كانون خانواده به عنوان يك اصل و طراحي خانه اي كه نيازهاي روحي و رواني تك تك افراد خانواده را تامين كند . از خداوند منان خواستارم مرا در رسيدن به اين هدف ياري رساند.0

1-2 خانه :
خانه كهن ترين ، مهم ترين و حياتي ترين فضاي زيست انسان بوده است وشايد بتوان بيان كرد كه تنها فضايي است كه از برخي جنبه ها براي انسان و جوامع انساني بلكه براي ساير جانوران نيز نقشي حياتي و ضروري داشته است وجود اشتراك لفظي و معنايي بين واژه هاي لانه ، خانه و كاشانه و آشيانه در زبان فارسي را نمي توان فكر نشده دانست انسان از دوران كهن مي دانسته كه برخي از جانوران مانند زنبور عسل و موريانه لانه هايي بسيار دقيق و پيچيده و طراحي شده مي سازد و بسياري از پرندگان با چه دقتي لانه و آشيانه خود را برفراز درختان مي ساخته اند . به ويژه در گذشته كه سكونت گاه ها و محيط هاي زيست انساني در درون يا پيوسته به بسترهاي طبيعي بوده و به همين دليل احترام به آشيانه برخي جانوران چنان بوده كه ويران كردن آن را جايز نمي دانستند.
اگر قبول كنيم كه كار معماري شكل دادن به مكان زندگي انسان است. پس فعل معماري مستلزم توجه همزمان به دو عامل است « شكل» و « زندگي » به عبارت ديگر معماري درصد ساختن ظرف براي مظروف است ظرفي به نام بنا براي مظروفي به نام زندگي انسان است .
پيداست كه توجه بيش از حد به هر يك از دو عامل شكل و زندگي و وانها دن ديگري و يا تلقي نادرست از آنها به معماري نامطلوب و ناموفق منجر مي شود معماري نامطلوب معماري است كه انسان ها در آن احساس زنده بودن و حيات داشتن و انسجام و آرامش نمي كنند بررسي معماري اخير و محصولات آن به ما مي گويد كه توجه بيش از حد به ظرف و غفلت از مظروف باعث ايجاد فضاهاي فاقد روح منجر مي شود گويا معماري امروز از اين نكته غافل شده است كه علت وجودي ظرف جاي دادن مظروف به بهترين نحو است .
براي ساختن ظرف خوب بايد مظروف آن را به درستي شناخت معماري خوب مستلزم شناخت خصوصيات مظروف آن يعني معيارهاي زندگي بهينه است پيدا است كه مقصود از زندگي كل آن است نه برخي از وجوه آن پس شرط لازم براي معماري خوب براي رسيدن به مكان هايي زنده و جاودانه شناخت زندگي است . پس معمار در معناي عام آن يعني هر كه به ساختن عمارتي اقدام مي كند نه تنها بايد خصوصيات آن نوع از زندگي را كه قرار است در آن مكان رخ دهد بشناسد بلكه بايد به تصوري از زندگي بهتر رخ دهد بشناسد.
با توجه به مطالب بالا انساني بودن معماري مقوله اي است كاملا اثبات شده .
بدين ترتيب رابطه جایگاه طبيعي انسان يعني خانواده با مكان اقامت او يعني خانه را هسته مناسبي براي تاثير فضا برانسان تشخيص دادم .

فصل دوم

سکونت، مسکن، خانه

2-1 سكونت
نیاز به مسكن دارای دو بعد كمی و كیفی است. در بعد كمی؛ نیاز به مسكن، شناخت پدیده‌ها و اموری را شامل می‌شود كه مسئله فقدان سرپناه و میزان دسترسی به آن را مطرح می‌كند، در بررسی بعد كمی مسكن، در واقع درجه پاسخگویی به نیاز مسكن بدون در نظر گرفتن كیفیت آن موردنظر است. در بعد كیفی؛ مسائل و پدیده هایی مطرح می شود كه به بی‌مسكنی، بد مسكنی و تنگ مسكنی معروف هستند و آنچه مطرح است، نوع و شكل نیاز است.
احتیاج به مسكن و اتخاذ راهكارهای مناسب برای تولید متناسب با نیاز آن؛ یكی از مسائل و مشكلات عمده در شهرهای بزرگ است. نیاز به مسكن در تاریخ، همیشه دغدغه جوامع بوده و به فراخور امكانات و شرایط تاریخی، اقلیمی و تكنولوژیكی، روش‌های بدیع و متنوع تولید سرپناه، به خلق الگوهای مختلف سكونت منجر شده است. هرچند به نظر می‌رسد مسئله سکونت به موضوع تکراری و رنگ باخته محافل معماری بدل شده ولی از آنجا که مسکن یک نیاز اجتماعی و اولویتی است مقدم بر تمام کارهای دیگر که از جانب اجتماع به معماری تحمیل می‌شود؛ معماری مدرن با محور قرار دادن موضوع مسکن و سكونت، اهداف خود را سازماندهی کرده و زیربنای خود را شکل داده، به گونه‌ای که این مسئله همواره باعث تحسین معماری مدرن شده است.
در شرایطی که زندگی بشر هر روز بیشتر و بیشتر در مادی‌گرایی فرو می‌رود، «سکونت» نیز از مفهوم کیفی خود دور می‌شود. زمانی در هویت‌یابی و تعلقات مکانی ساکنین، مفهوم سكونت و انواع سکونت‌گاه‌ها، عامل قابل توجهی بود ولی کم‌کم اهمیت کیفی و غیر مادی خود را از دست داد. به قولی سكونت چیزی جز داشتن سقفی بالای سر و چند متر زمینی زیر پا نیست. این تعریف نشان‌دهنده دور شدن از کیفیت و مطلوبیت فضاهای سكونتی و توجه صرف بر بعد مادی سکونت است. برای دانستن تعریف مسكن ابتدا لازم است كه معنی واژه سكونت را بدانیم.
اولین مفهومی كه بعد از شنیدن كلمه سكونت در ذهن انسان نقش می‌گیرد، ساكن شدن و اتراق كردن در یك مكان است. «كریستین نوربرگ شولتز» روش‌های سكونت را به چهار شیوه تقسیم می‌كند:
1- سكونت به صورت طبیعی 2- سكونت مجتمع 3- سكونت عمومی 4- سكونت خصوصی.
سكونت طبیعی اولین بار در آبادی شكل گرفت. آبادی؛ محلی است كه محیط طبیعی مفروضی را در برگیرد. در نتیجه؛ آبادی، صحنه رخداد سكونت طبیعی است.

کتاب مفهوم سکونت کریستیان نوربری-شولتز
با توجه به تمایل انسان برای زندگی اجتماعی، سكونت‌گاه‌های جمعی شكل گرفتند. فضاهای شهری، صحنه ملاقات و دیدار است، جایی است كه انسان‌ها در آن مصنوعات، اندیشه‌ها و احساسات خود را با یكدیگر مبادله می‌كنند. بدین صورت؛ سكونت مجتمع شكل گرفت. پس از شكل‌گیری سكونت‌گاه‌های مجتمع، چارچوب‌های توافق بین انسان‌ها به وجود آمدند.
توافق؛ بیان‌كننده ارزش‌ها و منافع مشترك است و امكان عضویت در گروه‌های اجتماعی را ایجاد می‌كند. از ملزومات توافقات اجتماعی، وجود فضاهای دیدار و مشترك بین اعضای اجتماع است. این فضاها، مكان‌های عمومی هستند كه ارزش‌های مشترك در آنها نگهداری می‌شوند.
سكونت عمومی، پس از توافق اجتماعی و ایجاد مكان‌های عمومی معنی پیدا می‌كند. جنبه دیگر سكونت، خلوت فرد است كه یكی از ابزارهای شكل‌گیری و پرورش هویت فرد است. این شیوه سكونت را می‌توان با توجه به فعالیت‌هایی كه باید از دخالت دیگران دور نگه داشته شوند، سكونت خصوصی نامید. به طور كلی؛ آبادی، فضاهای شهری، فضاها و نهادهای عمومی و خانه همراه یكدیگر، محیط كل یا محل سكونت (جایی كه در آن سكونت به صورت طبیعی، مجتمع، عمومی و خصوصی شكل می‌گیرد) را به وجود می‌آورند. سکونت؛ بیانگر برقراری پیوندی پرمعنا بین انسان و محیطی مفروض است.

2-2 معاني واژه سكونت
واژه سكونت به معناي اقامت كردن و سكني گزيدن بوده و در ادبيات ما معاني آرامش و تسكين رانيز دربردارد.
معناي اين واژه در لغتنامه دهخدا چنين است:
سكونت: اقامت و آرامش، سكون
سكونت مفهومي گسترده‌تر از مسكن داشته و مجموعه‌اي از فعاليتهاي فردي – جمعي از يك سو و فعاليتهاي اجتماعي – اقتصادي را از سوي ديگر دربر مي‌گيرد.

 

 

مطالعات ویلا 155 صفحه فایل وورد و  77 صفحه فایل پی دی اف و هفت نقشه اتوکد میباشد.

فهرست مطالب:

پیشگفتار:
مقدمه:
فصل اول
کلیات

1-1 شناخت و معرفی موضوع:
الف) عنوان طرح :
خانه من
ب) علت انتخاب موضوع :
ج) هدف و ضرورت :
1-2 خانه :

فصل دوم
سکونت،  مسکن، خانه

2-1 سكونت
2-2 معاني واژه سكونت
2-3 مفهوم سكونت:
2-4 تاريخچه سكونت
2-5 فلسفه سكونت
2-6 مسكن
2-6-1  مفهوم مسكن:
2-6-2 محيط مسكوني
2-6-3 مسكن مطلوب
– توجه به انسان :
ـ امنيت و ايمني :
ـ محرميت : ـ آرامش :
ـ خلوت :
ـ امكان ارتباط با طبيعت
ـ ميانه روي
ـ احترام به خانواده
2-6-3-1 عوامل كلي مؤثر بر مطلوبيت مسكن
الف- از نظر فرهنگي
ب- از نظر اقليم
د- از نظر امنيت
ه- از نظر زيبايي
و- از نظر تكنولوژي
ز- از نقطه نظر رواني
2-7 خانه
2-7-1 مفهوم خانه:
2-7- 2سیری در تحول مفهوم خانه از دیروز تا امروز
-شفافیت
-حیاط
-مهتابی
-آبارسیایوان
-محوریت در فضا
-سلسله مراتب در فضا
-تقارن در فضامحرمیت در فضای خانه2-8 فرهنگ خانه: ريشه ها، کارکردها و الگوها
2-9 تاثير فرايندها و تحولات فرهنگي معــــاصر بر خـــانه و مفهوم آن
2-9-1 مدرنيته و تحول فرهنگ خانه
2-9-2 امروزي شدن خانه
2-9-3 عقلاني شدن خانه
2-9-4 جهان/محلي شدن خانه
2-9-5 فردي شدن خانه
2-9-6  دمکراتيک شدن خانه
2-9-7 رسانه اي شدن خانه
2-9-8  بوروکراتيک شدن خانه
2-10 معماری همگام با زمان
2-11مفهوم خانه از دید من:
خانه چیست؟
به ر استی خانه چیست؟
2-12 نتیجه گیری فصل دوم:

 فصل سوم
 سیمای کلی شهر شیراز

3-1 سیر تحول تاریخی شیراز
3-2 شیراز در دوران بعد از انقلاب اسلامی :
3-3 فرهنگ و بافت جمعیتی شیراز:
3-4 ساخت و ساز و الگوی فیزیکی شهر شیراز :
وضع عمومی ساخت و ساز در شهر شیراز :
افزایش سطح زیر بنا :
3-5 تراکم ساختمانی و بلند مرتبه سازی :

فصل چهارم
 بررسی نمونه های موردی

4-1 خانه آبشار
4-2 ویلا ساوا
4-3 خانه فولر

فصل پنجم:
 برنامه فیزیکی 
استانداردهای طراحی ویلا

مقدمه :
نور:
شناسایی فرم:
احساس کردن فضا:
بافت:
شكل:
رنگ:
استاندارد ها
سقف:
دیوار:
سقف:
حرارت و برودت:
پنجره:
درب ورودی
كابينت :
ـ انواع كابينت :
ابعاد كابينت :
اتاق پذيرايي :.
نور اتاق پذيرايي :
ارتباط اتاق پذيرايي باقسمتهاي ديگرخانه :
كف پوش اتاق پذيرايي :
تزيين فضاي پذيرايي :.
اتاق نشيمن :
نور :
كف فضاي نشيمن :
وسايل گرمازا:
اتاق خواب :
ارتباط اتاق خواب با فضاي خانه :.
نور در اتاق خواب :
تتخواب :
كمد :
دراور:
اتاق خواب کودک:
خصوصيات كلي اتاق كودك :
غذا خوري :
طراحي فضاي غذاخوري :
توالت:
تهويه مطلوب :
كاسه توالت :
تخليه توالت :
رنگ تجهيزات توالت :
محل استقرار توالت :
ساختمان حمام :
دوش :
وان :
توالت فرنگي :
5-1 ورودی :
5-2 آشپزخانه :
5-3 اتاق خواب :
5-4 نشیمن
5-5 پذیرایی
5-6 توالت :
5-7 حمام :
5-8 حیاط:
5-9 پارکینگ :
5-10 انباری :

فصل ششم 
مطالعات اقلیمی

6-1 موقعیت طبیعی جغرافیایی ایران
6-2 وضعیت و شرایط جغرافیایی استان فارس:
6-3 شرایط طبیعی استان فارس:
کوه ها:
پوشش گياهی:
سه ناحیه اقلیمی استان فارس:
6-4 وضعیت و شرایط جغرافیایی شیراز:
6-5 شرایط طبیعی شیراز:.
کوه ها:
آبها:
زمين شناسي و زلزله :
لرزه خیزی:
خاک و پوشش گیاهی:
منطقه نيمه بياباني :
6-6  ویژگی های اقليمي شیراز:
6-6-1 آب و هوا:
6-6-2 تابش خورشيد
6-6-3 دما :
6-6-4 شدت برودت هوا در شیراز:
6-6-5 رطوبت نسبي :
6-6-6 بارندگي:
6-6-7 باد:
6-6-8 جهت قبله :
6-7 جدول زیست اقلیمی ساختمانی و مشخصات اقلیمی شیراز :
6-8 ویژگی های منتج از مطالعات اقلیمی:
6-9 روش هاي كنترل حرارت خورشيدي:

فصل هفتم
 تجزیه و تحلیل سایت

7-1 بررسی  و تحلیل سایت:
معرفی مکان طرح:
7-2 دلیل انتخاب سایت:
7-3 تعیین کاربری های سایت:
7-4 دسترسی به سایت:

فصل هشتم
طراحی

8-1 معرفی طرح:
8-2 ایده طراحی:
-آشتی با طبیعت و دید طبیعت گرایانه .
-برداشتن مرز دیوار و درخت.
-ایجاد سرزندگی در خانه به وسیله فضای سبز.
-مرکزیت قراردادن نشیمن به عنوان قلب تپنده یک خانه.

8-2-1 احکام طراحی
-پنجره های طویل و سرتاسری و از بين بردن گوشه هاي اتاق
-بام مسطح و باغ در بام
-عدم تقارن
-طراحی همساز با اقلیم

8-3 برنامه فیزیکی طرح :
پدر :
مادر:
دختر بزرگ:
دختر کوچک:
8-4 روند طراحی:
مقياس انساني :
کلیت:
ساسله مراتب:
هماهنگی:
درونگرائی:
تعادل:
مکانیابی مناسب:
8-5 شکل گيري خطوط اوليه
•مد نظر قرار دادن ایده طراحی
•توجه به هندسه بنا و پويايي آن
•جهت گيري اقليمي و کشيدگي در جهت سایت و منطبق با خطوط سايت
•در نظر گرفتن عملکرد بنا
•شکل گيري ساختمان در دو بعد افقي و عمودي
•توجه به شکل زمين و خطوط سايت

8-6 اتود های اولیه:
8-7 نقشه های معماری
پلان زیرزمین
پلان همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
سایت پلان
نما
برش
برش A-A
برش B-B
حجم
منابع مآخذ

 

 

این نقشه ها هم همراه مطالعات ارسال خواهد شد. کلیک کنید.

تصاویر فایل:

مطالعات طراحی ویلا,رساله ویلا,رساله خانه مسکونی,رساله طراحی خانهمطالعات طراحی خانه,دانلود رساله ویلا,دانلود پروپوزال ویلا,پروپوزال خانه مسکونی11-23-2015 1-47-38 PM

 

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  •  فرمت رساله: word
  • فرمت نقشه: dwg
  • حجم فایل ها: 24 مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – 10 صبح تا 4 عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



حسن آخوندي گفت:

سايت خوبي است ولي بعضي اطلاعات رو نميشه دانلود كئد

مریم احمدی گفت:

سلام و خسته نباشید. لطفا نقشه ویلا هم قرار بدید. ممنون

فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان