مقدمه
خانه، مبدأ و مقصد زندگی روزمره انسان است. انسان ها برای کار و فعالیت اجتماعی از آن خارج می شوند و پس از انجام آن و کسب تجربه به خانه باز می گردند. خانه مکانی است که ما پس از تجربه ابعاد مختلف جهان پیرامون، به آن باز می گردیم. خانه برای انسان از چنان اهمیتی برخوردار است که می توان آن را مرکز دنیای فرد نامید (نوربرگ شولتز، ۱۳۸۱). بنابراین خانه باید بتواند در فضای درونی و جلوه بیرونی خود توقع “مرکز دنیای فردی بودن” را برآورده سازد. امروزه به علت جبر زندگی و یا تک بعدی نگری و توجه به اقتصاد، بسیاری از ارزش های انسانی، اجتماعی، بومی و فرهنگی نادیده گرفته می شود.

رساله مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,مطالعات مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,پایان نامه مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,پروپوزال مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,برنامه فیزیکی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,نمونه موردی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,ظوابط مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,طرح نهایی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی «خانه آدمی در بلوک های مسکونی در پشت چند پنجره یکنواخت و هم شکل با دیگران قرار دارد که نه فقط برای میهمان، بلکه برای افراد خانواده نیز تشخیص آن از بیرون مشکل است» (پاکزاد، ۱۳۸۶: ۲۳۵-۲۲۵). در اثر چنین برنامه ریزی و طراحی، این گونه انبوه سازی های کلیشه ای، انسان ها به صورت توده در کنار هم قرار می گیرند و به جای این که گروه های اجتماعی مثبت گرا و هدفمندی تشکیل گردد، انبوهی از نفرها تشکیل می شود که کنار هم قرار گرفتن آن ها فقط ازدحام، شلوغی و هرج و مرج را در پی دارد. در چنین شرایطی، افراد خانواده برای تأمین حداقل امنیت و آرامش از جمع فرار کرده، به کنج خانه پناه می برند. غربت و محرومیت اجتماعی از این جا آغاز می گردد و در این میان کودکان بیش از همه صدمه می بینند.
«تنها فضایی که در اختیار کودک قرار می گیرد تا بتواند بازی کند، یا بتواند اندکی خاموش بنشیند و به مطالعه بپردازد، تخت خواب است. تمام هنجارهای معمول در خانه سازی، فقط فضایی محدود در اختیار کودک می گذارد و او را مجبور می کند که دایم در گفت و گوی بزرگتران و در تعاملات ناخوشایند با والدین باشد که غیر قابل قبول است» (راجرز، ۱۳۸۳ : ۴۱-۳۲). تبعات چنین شرایطی صدمه به بنیان و سلامت خانواده، افراد و جامعه است؛ به طوری که حتی روابط داخلی خانواده تحت تأثیر کالبد نامناسب خانه ضعیف گردیده، بی حرمتی ها در داخل خانه نهادینه می شود. با تضعیف اعتبار خانواده، اعتیاد و سایر ناهنجاری های اجتماعی فرصت بروز و نفوذ به اعماق جامعه پیدا می کنند.
با توجه به نابسامانی های فوق، پی جویی اصول پایداری مجتمع های مسکونی برای نیل به توسعه پایدار در این رساله از اهمیت خاصی برخوردار است.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از پروپوزال و مطالب:
بخش اول
مطالعات پایه
فصل اول:
تعریف و مفهوم مسکن

ضرورت مطالعه ( کمی )
در شرایط کشور ما میزان تولید و عرضه کمی مسکن کمتر از تقاضای آن است زیرا ارشد سریع جمعیت و گسترش مراکز زیست و کانون های شهری بیش از مکانات ساخت و ساز مسکن است در نتیجه همواره در قشر بندی اجتماعی خانواده های کم درآمد و محروم در رسیدن به فضای مسکونی خود در تنگنای بیشتری قرار می گیرند.
ضمن اینکه در شرایط کنونی ایران مسئله مسکن و کمبود آن دیگر مختص به طبقات پایین و کم درآمد جامعه نمی شود بلکه طیف وسیعی از طبقات متوسط به بالا نظیر کارمندان دولت؛فرهنگیان؛کسبه و … نیز با این مشکل مواجه اند و به عبارت دیگر مسکن در ایران تبدیل به یک مسئله فراگیر و همگانی شده است که حل این معضل حداقل در کوتاه مدت و میان مدت با توجه به روند کنونی افزایش جمعیت شهر نشین غیر ممکن می نماید توجه به این مسئله ضروری است که با اینکه رشد جمعیت ظاهرا تحت کنترل در آمده و به رقم ۱٫۲ درصد رسیده است اما جمعیت جوان زیادی که حاصل همان رشد سریع جمعیت در سال های پس از انقلاب هستند حال خود در محدوده سنی ۲۵-۲۰ سال قرار گرفته اند و به عبارت دیگر در سنین ازدواج و تشکیل خانواده قرار دارند که با ازدواج این قشر عظیم بار دیگر نرخ رشد جمعیت افزایش می یابد و اهمیت مسئله مسکن دو چندان می شود چرا که با ازدواج این تعداد میزان نیاز به مسکن در طی چند سال با روندی تصاعدی افزایش می یابد.
• کیفی : با رشد سریع جمعیت در ایران و افزایش نیاز مردم به مسکن سرعت ساخت و ساز افزایش یافت ، از طرفی با افزایش ارتباطات بین قاره ای در این عصر و هجوم فرهنگ بیگانه ؛ فرصت کافی برای واکاوی الگوهای وارداتی مسکن به طور چشمگیری کاهش یافت و در نتیجه تقلید کوکورانه از این الگوها شدت گرفت ؛ به نحوی که این سرعت برق آسا ؛ اجازه نداد که الگوهای وارداتی به درستی در دل فرهنگ معماری اسلامی هضم شده از خود شود به کارگیری الگوهای غیر اسلامی در خانه های ایرانی ؛ خانه سنتیمان را که براستی محل امن و آرامش بود تبدیل به ساختمان سازی هایی مدرن کرده است که در آن خانه تنها به تمام مفاهیم معماری ایرانی اسلامی یمان بلکه به ساده ترین نیاز انسانی که همان امن و آرامش است بی توجهی شده است. امروزه در یک نگاه اجمالی می بینیم که خانه های سنتی ایرانی متناسب با الگوهای فرهنگی اسلامیان چه زیبا هشتی ها و دالان ها ؛ اندرونی ها و بیرونی ها ؛ گودال باغچه ها و حوضچه ها را یکی پس از دیگری در کنار هم نشانده است.گویی که هر یک کلماتی از یک جمله اند که به زیبایی هر یک در جای خود نشسته اند؛آنچنان که جملگی آرامش سکنی و مسکن را تداعی می کنند. خانه های سنتی مان با حیاط مرکزی های سر سبز و آرام که به دور از شلوغی و نگاه غیر به یک حریم کاملا خصوصی و آرامش بخش تبدیل شده بود به راستی خستگی را از تن بر می گرفت و محل آرامش ؤ آسایش بود. ولی امروزه ضوابط شهری و نحوه توده گذاری خانه ها اجازه می دهد که هر همسایه به حریم خصوصی همسایه اش وارد شود در حالیکه این احراز نظر دینی کاملا مردود است . خصوصا زون بندی ها و معماری داخلی خانه که بیشتر منظور نظر این مختصر است به عنوان مثال الگو برداری بی چون و چرا از معماری غربی و پلان آزاد اجازه می دهد که میهمان و میزبان و حتی افراد خانواده به حریم خصوصی یکدیگر بی اجازه داخل شوند.در نهایت خانه با دور شدن از کارکرد اساسی خود که تامین آرامش عمومی است مار را به سمت ناآرامی و در نتیجه دور شدن از کارکرد اصلی خود سوق می دهد و البته نجات این مسئله به همین جا ختم نمی شود چرا که بطور کلی خلق فضاهای تکراری و به کارگیری طرح یکسان و از پیش طراحی شده انبوه سازانه و خصوصا تقلید های کم مایه از الگوهای غربی بدون توجه به زیر ساخت های فرهنگی – اجتماعی – اقلیمی و تاریخی مکان ططراحی گام به گام جامعه را به سمت بی هویتی هر چه بیشتر سوق می‌دهد.

نتیجه گیری :
چون مسکن به عنوان ضروری ترین نیاز هر جامعه است ، یکی از مسائلی که در ایران برای ساخت مسکن و به خصوص مجتمع های مسکونی مشکل ایجاد می کند عدم وجود معیار های مدون برای طراحی مسکن می باشدوسازندگان و مسئولان بدون توجه به نیاز های سکونتی –فرهنگی –اجتماعی و کالبد ی شروع به طراحی و ساخت و ساز می کند که نتیجه آن به وجود مجتمع های مسکونی است که فقط نیاز به سر پناه ساکنان را تامین می کنند؛ در نتیجه لازم است که با توجه به فرهنگ مردم و معماری ایرانی طراحی کرد که علاوه بر نیاز های مادی بتواند به نیاز های روحی مردم پاسخگو باشد.

تعریف مسکن
• مفهوم مسکن : مفهوم مسکن چیزی بیش از یک سر پناه و چیزی بیش از محافظ انسان و فعالیت هایش از گزند عناصر طبیعی نیست . پاسخ به این سوال که نارسایی های این تعریف کدام است و بیش از این چیست ؛ بسیار دشوار است و با توجه به عواملی نظیر وضیعت اقلیم ؛ مذهب ؛ مبلغی از درآمد که باید به هزینه مسکن و اختصاص داده شود و نیز گذشته تاریخی فرد در رابطه با مسکن و تمایلات و بینش های فردی او تغییر می کند.

• تعریف سازمان بهداشت جهانی مسکن : سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۶۱ مسکن را به عنوان ” محیط مسکونی “محله ” محدوده خرد ” با ساخت فیزیکی ای که انسان به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار می دهد ؛ همراه با متعلقات این ساخت از قبیل کلیه خدمات ؛ تسهیلات و ابزار ضروری و وسایل مورد نیاز یا طراحی شده برای سلامت فیزیکی و فکری خانواده و فرد تعریف کرد .
• کهن ترین خانه ها : به گفته دانشمندان خانه سازی ها به هنگام فرود آمدن آدمیان از غارها به کوهپایه ها و دشت انجام شد که پس از آن آدمی ناگریز به ساخت سر پناه گردید . نشانه های بدست آمده از کهن ترین خانه سازی ها در جهان تا به امروز در گنج دره کرمانشاه یافت شده است که پیشینه آن به ده هزار و پانصد سال پیش می رسد.
• خانه های باستانی : در روزگار باستان خانه ها کوچک و کما بیش دارای یک اندام یا اتاق بوده اند که خوابیدن و زندگی و آشپزی و کارهای دستی و .. . همه در یک جا انجام می شده است .

تعریف رویکرد
اصول معماری ایرانی
• مردم واری : یعنی داشتن مقیاس انسانی
• پرهیز از بیهودگی : این اصل در معماری قبل و بعد از اسلام مورد تاکید قرار گرفته است . به طور مثال کاشی عنصری است که در بسیاری از بناها از آن استفاده شده این عنصر فقط برای زیبایی نبوده بلکه به دلیل ضعف خشت خام در برابر باران با آجر و کاشی از آن حفاظت می کرده اند.
• نیارش : این واژه به مجموع چیز هایی که بنا را نگاه می داشته است اطلاق می شود ، از عنصری به نام پیمون در نیازش استفاده شده است .

• خود بسندگی : به این معنی است که سازندگان سعی کرده اند مصالح مورد نیاز را از نزدیکترین مکان ها و با ارزانترین بها بدست آورند .
• درون گرایی : معمار بوسیله درون گرایی و قراردادن اندام های معماری و ساخت دیوار های خارجی ارتباط مستقیم بنا را با فضای خارج در درون خود با عنصری به نام حیاط مسیر می کند در داخل این فضا معماران ایران بهشتی را در دل خشکی ساخته اند .

 

 

فهرست مطالب:

عنوان صفحه
چکیده ۱
مقدمه ۲
بخش اول : مطالعات پایه
فصل اول : تعریف و مفهوم مسکن ۳
ضرورت مطالعه ( کمی ) ۴
نتیجه گیری ۵
تعریف مسکن ۵
تعریف رویکرد ۶
فصل دوم : هویت ملی ایرانی – اسلامی و نمود آن در معماری سنتی ۸
عناصر هویت ساز معماری ایرانی ۱۰
بررسی هندسه و تناسب در معماری ایرانی ۱۲
پیمون در هندسه ایرانی ۱۳
نتیجه گیری ۱۴
فصل سوم : بررسی الگوهایی از خانه های سنتی ایرانی ۱۵
الگوی طبیعت گرایی ۱۶
الگوی استتار و عدم اشراف ۱۶
الگوی محرمیت ۱۷
نتیجه گیری ۱۹
فصل چهارم : بررسی نما و پلان در خانه های ایرانی ۲۰
بررسی نما ۲۱
بررسی پلان در خانه های ایرانی ۲۲
بررسی پلان از نظر توالی و مراتب فضا ها در خانه ۲۳
بررسی پلان از نظر هندسه و تناسبات ۲۴
نتیجه گیری ۲۴
فصل پنجم : اندام های خانه های ایرانی ۲۵
اندام های خانه های ایرانی ۲۶
شناخت شناسی معماری ایران ۲۶
ویژگی های خانه ایرانی بر اساس ادبیات خانه در ایران ۲۶
نتیجه گیری ۲۷
فصل ششم : ضوابط و استانداردها ۲۸
ضوابط مجتمع های مسکونی ۲۹
فضاهای لازم الاجرا در مجتمع های مسکونی ۲۹
ابعاد الزامی در داخل بنا ۳۲
ضوابط اختصاصی راه های خروج در بنا های آپارتمانی ۳۳
عملکرد فضایی داخلی ۳۳
طراحی بلوک های ساختمانی ۳۴
نتیجه گیری ۳۵
دیاگرام روابط عملکردی ۳۶
تدوین برنامه فیزیکی ۳۷
بخش دوم : مطالعات تطبیقی
مجتمع مسکونی زیتون اصفهان ۳۸
مجتمع مسکونی شوشتر در خوزستان ۴۳
بخش سوم : مطالعات زمینه
فصل اول : سایت آنالیز ۵۵
نتیجه گیری ۶۳
فصل دوم : لکه گذاری ۷۲
نتیجه گیری ۷۵
مدارک پروژه ۷۶
سایت پلان ۷۷
پلان همکف ۷۸
پلان زیرزمین ۷۹
پلان ۱+ ۸۰
پلان ۳+ ۸۱
پلان ۴+ ۸۲
نما برش A-A 83
نما برش B-B 84
نما برش C-C 85
نمای شمالی ۸۶
نمای غربی ۸۷
منابع ۸۸
چکیده
در دهه های پایانی قرن بیستم و شروع قرن بیست و یکم، پایداری به عنوان یکی از مباحث مطرح در کلیه عرصه ها، به ویژه در عرصه فضاهای شهری و معماری مطرح بوده است. این موضوع می تواند از طریق سه مؤلفه اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در کنار یکدیگر به تعادل برسد. وجه اقتصادی معمولاً به علت انگیزه های مالی و انتفاعی توسط سرمایه گذاران رعایت می گردد. حتی در اغلب اوقات به حد افراط مورد توجه قرار می گیرد و چه بسا مشکلاتی را از این برای سبب می شود.
مسائل زیست محیطی نیز به فراخور هر جامعه برای خود ضوابطی دارد و مورد توجه واقع می شود، اما آنچه مغفول می ماند وجه اجتماعی توسعه است. در رساله حاضر، اصول پایداری مجتمع های مسکونی از بعد اجتماعی شامل عدالت، زیباشناسی، راحتی، آسایش، امنیت و رشد کودکان، هویت اجتماعی و سایر مسایل مشابه در شهرهای ایرانی – اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد. در این راستا پایداری اجتماعی مجتمع های مسکونی از نظر جامعه متخصصان و صاحب نظران ایرانی تحت بررسی قرار گرفته تا تجربه های ارزشمند آکادمیک و حرفه ای آنان از یک سو و تجربه زندگی آن ها در مجتمع های مسکونی از سوی دیگر ثبت و تلفیق شود و با تجزیه و تحلیل نظریه های دریافت شده، عوامل موثر در اصول پایداری مجتمع های مسکونی استخراج گردد.

و….

 

 

 

 

رساله های دیگر با همین موضوع:

 

تصاویر رساله:

رساله مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,مطالعات مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,پایان نامه مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,پروپوزال مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,برنامه فیزیکی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,نمونه موردی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,ظوابط مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی,طرح نهایی مجتمع مسکونی با رویکرد معماری ایرانی

 

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. آموزش تصویری خرید

فرمت رساله: word
حجم فایل ها: ۲۶ مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : ۰۹۰۳۷۷۵۸۵۵۵ – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.