رساله مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),طرح نهایی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),رساله خانه هنر,مطالعات خانه هنر,پروپوزال خانه هنر

مقدمه
هر معماری تبلوری است از فرهنگ یک ملت در گذر زمان،هنگامی که سخن از ایجاد بنایی می‌رود، ساختمان این بنا نمی‌تواند مستقل از شرایط فرهنگی، سیاسی، اقلیمی و توانایی‌های فنی زمان خود مطرح باشد. معماری در حقیقت راوی فرهنگ و هنر ملت هاست.هنری که با توجه به امکانات هر زمان و هر مکان و از اندیشه به عمل درآمده های دور است ،آیینه‌ای است روشن از شرایط هر جامعه در ادوار مختلف.

رساله معماری خانه هنر,رساله مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),طرح نهایی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),رساله خانه هنر,مطالعات خانه هنر,پروپوزال خانه هنر,برنامه فیزیکی خانه هنر,ظوابط طراحی خانه هنر,ریزفضاهای طراحی خانه هنر,طراحی خانه هنر,مقاله طراحی خانه هنر,مطالعات معماری خانه هنر,طرح نهایی معماری خانه هنر,پروپوزال معماری خانه هنر,

عنوان تحقیق
طراحی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر)

۰-۲- بیان ضرورت های مطالعه و طراحی
جامعه و شهر ما دچار نابسامانی است.معماری و شهرسازی ما هم تأثیرگذار و تأثیرپذیر از وضع شهر و مردم آن است. امروزه صحبت از نابسامانی فضای شهری،بحران هویت معماری،حسرت گذشته به یادگار مانده است و ضرورت تحقیق و طرح مسئله را دوچندان می‌کند.

ماریو بوتا:
“اماکن فرهنگی کاتدرال‌های جدید شهر امروز هستند و علاوه بر سر و کار داشتن با خاطرات جمعی نشانه‌های شهری محسوب می‌شوند.”
دکتر علی شریعتی فرهنگ را مجموعه تجلیات معنوی، هنری، تاریخی، ادبی، مذهبی و احساس یک قوم به صورت سمبلها، علایم، آداب و رسوم، سنت ها، آثار و رفتار جمعی که در طول تاریخ یک قوم فراهم آمده می‌داند که این تجلیات جنس،روح، فطرت و خصوصیات اجتماعی و زیست مادی،روابط اجتماعی و ساختار اقتصادی آن جامعه را توجیه نماید.

پروپوزال:

 

۰-۲-۱- بیان ضرورت‌های کمی
با نگرشی ساده به طیف جمعیتی کشور متوجه می شویم که بیش از %۵۰ آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.در این طیف جمعیتی مشهد دومین کلان شهر ایران به لحاظ جمعیتی و وسعت می‌باشد.در بررسی ساخت جنسی و گروه‌های سنی می‌توان یافت که حدود%۵۸ جمعیت مشهد در محدوده سن رشد و تربیت هستند(حدود ۱تا۲۵ساله)بنابراین ضرورت و کمبود فضاهای شهری در مقیاس شهری و فراشهری و ایجاد ساخت و سازهای فرهنگی در رابطه با جوانان این قشر عظیم جامعه احساس می‌شود.
با توجه به میزان فقر فضاهای فرهنگی شهر مشهد،در طرح جامع،فضای زیادی جهت اختصاص به این کاربری در نظر گرفته شده است. مطابق مطالعات انجام شده،سرانه ی موجود کاربری فرهنگی ۰٫۰۲متر مربع می‌باشد که سرانه‌ی پیشنهادی در طرح جامع،۱٫۰۹مترمربع تعیین شده است. مقایسه‌ی سرانه‌ی موجود فضاهای فرهنگی با سایر کاربری ها، نشان دهنده‌ی کمبود شدید فضاهای فرهنگی در سطح شهر است.
عمده‌ی مراکز فرهنگی در شهر مشهد را می توان به شرح زیر طبقه بندی نمود:
دانشگاه ها- فرهنگ سراها-مراکز فرهنگی وابسته-آموزشگاه‌های هنری-مراکز متفرقه که از میان این مراکز،فقط دو نمونه وجود دارد که با اهداف پروژه مشابهت دارد که عبارتند از:
۱-فرهنگسرای امام رضا(ع) ۲-فرهنگسرای بهمن
که با توجه به نیاز شدید شهر مشهد، تعداد کمی به شمار می‌آیند.

۰-۲-۲- بیان ضرورت‌های کیفی
طبق اعلام نهادهای متولی،امکان گذران اوقات فراغت جوانان در مراکز فرهنگی، بسیار کم می‌باشد که همین تعداد نیز اغلب از فضا و امکانات مناسب برخوردار نبوده و چه به لحاظ عملکردی و چه به لحاظ کالبدی خصوصیات یک مرکز فرهنگی را ندارند.به عنوان مثال،فرهنگسرای امام رضا(ع) که بهترین نمونه‌ی موجود است،مجموعه ای هنری است ولی فضای آن نشانگر روح فضای هنری نیست و از سوی دیگر، با روح زمان خود،پیوند خاصی برقرار نکرده است.
گاهی نیز مکان یابی و پیوند نامناسب این مراکز با محیط شهری از اشکالات و نواقص آن ها می باشد.
علاوه بر موارد گفته شده،شاهد افتی جدی در مراکز فرهنگی هستیم که نیاز به تأسیس مراکزی که به طور جدی به تدوین مباحث گوناگون هنری بپردازند را تشدید می‌کند.

۰-۳- اهداف پروژه
۰-۳-۱- اهداف عام
ارتباط فرهنگ و هنر امروزه ی جامعه‌ی ما با گذشته به کلی جدا شده و راه به سوی آینده را نیز گم کرده است.از یک سو،ایجاد فاصله میان مردم و هنرمندان، علاقه و اشتیاق مردم را نسبت به مقوله ی هنر کاهش داده است و از طرفی دیگر هنرمند، نومید از ارتباط با مخاطب خویش و عدم اگاهی از تفکر و بینش مخاطب نسبت به اثر هنری اش،به تدریج خلاقیت و شکوفایی هنر خویش را از دست داده و دچار سطحی نگری و تکرار می شود.از این رو ایجاد مراکزی که در آن ها،نوعی ارتباط و تبادل نظر میان مردم هنرمندان برقرار شود،به شدت احساس می شود.
نکته دیگری که می توان در این جا بدان اشاره کرد،این است که کمبود مراکز هنری در سطح کشور به گونه‌ای که پاسخگوی مسائل جوانان باشد،خود باعث شده که ضد ارزش ها، مجال خودنمایی پیدا کرده و منشأ مسائل حادتری در جامعه گردد، در صورتی که افزایش مرکز فرهنگی، به گونه‌ای می تواند این خلأ بحرانی را پر کند و در جهت هر چه سالم تر شدن جامعه کمک مؤثری به شمار آید.

۰-۴- شرح مختصری از سازمان عملکردی طرح
این پروژه با ارائه‌ی فضاهای راحت و خودمانی و با نمایش دادن فعالیت‌های خود در معرض دید عموم، مردم عادی را به عنوان مخاطبان عادی خود جذب می‌کند و آن‌ها را با انواع هنر آشنا می‌کند.
فعالیت‌های آن‌ها در سطح حرفه ای نیست،بلکه جهت آشناسازی مردم با هنر است و در واقع این مکان لینکی است به سایر فضاهای فرهنگی و آموزشگاه‌ها که فعالیت‌های فرهنگی در آن‌ها به صورت حرفه‌ای‌تر و تخصصی تر انجام می‌گیرد.
جهت تحقق اهداف کلی پروژه، ایجاد مکانی جهت دست یابی به فضاهای خاص به شرح ذیل مورد نظر است:
۱- ایجاد فضاهایی برای آموزش و پژوهش راجع به هنر همچون آتلیه‌های هنری،کلاس‌های نقد هنر، کتابخانه تخصصی و …(فضاهای آموزشی و پژوهشی-تحقیقاتی هنر)
۲-ایجاد فضاهایی برای مطالعات در زمینه‌های مختلف همچون فضاهای اینترنتی،کتابخانه‌ی عمومی و…(فضاهای اطلاع رسانی)
۳-فضاهایی برای مقاصد فرهنگی-تفریحی همچون سالن تئاتر، سالن موسیقی و…(فضاهای جمعی)
۴-ایجاد فضاهای رفاهی همچون تریا،رستوران،نمازخانه و …(فضاهای خدماتی-رفاهی)
۵-ایجاد یک فضای اجتماعی پویا و فعال جخت استفاده‌ی عموم مردم همچون گالری‌ها، آمفی تئاترهای روباز، فضای پارک خطی و…(فضاهای نمایشگاهی، فضاهای باز مجموعه)
۶- ایجاد فضای مناسب جهت مشارکت مردمی در امور شهر و تلاش در جهت تبدیل فرهنگ شهرنشینی به شهروندی از طریق تقویت تشکل های جامعه‌ی مدنی همچون سالن‌های چندمنظوره و … (فضاهای جمعی)
۷-فضاهایی جهت سودآوری اقتصادی به نفع کاربری فرهنگی نظیر فروشگاه عرضه‌ی آثار هنری هنرجویان و هنرمندان و …(فضاهای تجاری-فرهنگی)
۸-فضاهای اداری و مدیریتی
۹-فضاهای خدماتی
۱-۱-فرهنگ
۱-۱-۱-تعریف لغوی فرهنگ
فرهنگ واژه‌ای فارسی و مرکب از دو جزء (فر) و (هنگ) است:فر پیشوند و به معنی جلو، بالابر و پیش آمده و در قالب اسمی به معنی شکوه،درخشندگی و بزرگ است.(هنگ) از ریشه‌ی اوستای(تنگنا) و به معنای کشیدن، سنگین و وزن می باشد.این واژه ی مرکب از نظر لغوی به معنی بالا کشیدن و برکشیدن است و در جای دیگر به معنای علم،ادب و دانش،معرفت،تعلیم،تربیت و آثار عملی و ادبی یک قوم آمده است.
معنای لغوی لاتین واژه ی فرهنگ CULTUREاست.این واژه از زبان کلاسیک و شاید پیش کلاسیک لاتین ریشه می‌گیرد و در اصل به معنای کشت و کار یا پرورش بوده است اما از نیمه ی قرن نوزدهم واژه‌ی فرهنگ معنای علمی تازه و خاصی به خود گرفت .این معنا به دسته‌ای از ویژگی ها و دست آوردهای جامعه‌ی انسانی و درنتیجه تمامی بشریت ادامه داردکه با مکانیسم‌هایی جز مکانیسم وراثت زیستی انتقال پذیرند و بشر به انباشتن این ویژگی‌ها می‌پردازد.

۱-۱-۲- تعریف‌های فرهنگ
در طول تاریخ، فرهنگ را از جنبه های گوناگون مورد مطالعه قرار داده و تعریف‌های گوناگون از آن ارائه داده‌اند. مهم ترین این جنبه‌ها عبارتند از :

۱-۱-۲-۱- تعریف فرهنگ به معنای خاص(نظام فرهنگی)
در این مفهوم فرهنگ هر جامعه در یک زمان مشخص مجموعه ی معانی مورد قبول آن جامعه است که برای حمایت از آن در نهایت از اجبار فیزیکی(زور) نیز سود می‌جوید و برای درونی کردن آن ها تلاش می کنند(نهادهای آموزشی به وجود می‌آورد). نهادها خود بر اساس آن معانی شکل می دهندو نمادهای نشان دهنده ی آن معان یرا تقویت می‌کند.در این جا فرهنگ معنای خاص می یابد به مجموعه ای از معانی در حوزه‌ی وسیع فرهنگ (به عنوان یک مقوله) اطلاق می‌شود.
این معنای فرهنگ را با عنوان نظام فرهنگی مشخص می‌کنیم.حاصل نام گذاری آن که در هر جامعه‌ای،مجموعه‌ای از معانی مورد قبول وجود دارد که اجبار اجتماعی از آن حمایت می کند. بعضی از معانی این مجموعه اصلی و بعضی دیگر فرعی هستند. اما بنا به وحدت جامعه همه آن‌ها از نظمی سیستمی پیروی می‌کنند و شکل نسبتاً منظم به خود می‌گیرند. به همین دلیل می‌توان آن را نظام فرهنگی نام نهاد.
تعاریف از قبیل هویت جمعی تمایز بخشی جوامع از یکدیگر است.امری که در همه‌ی وجوه زندگی اجتماعی ساری و جاری است،امری که مفهوم نهادها محسوب می‌شود و نظایر این‌ها چنین معانی فرهنگ را مد نظر دارند. در این معنی (نظام فرهنگی) فرهنگ مبنای شکل گیری و تداوم هویت جمعی و جامعه است.
۱-۱-۲-۲- تعریف فرهنگ عمومی
حوزه‌ای از معانی و فرهنگ را که اجبار حکومتی از آن حمایت می‌کند؛ حوزه‌ی رسمی فرهنگ (نظام فرهنگی) و حوزه‌ای از معانی و فرهنگ را که اجبار اجتماعی(اجبار اعمال شده از سوی هر شخصی در نقش غیرحکومتی) از آن حمایت می‌کند حوزه‌ی عرفی فرهنگ (نظام فرهنگ عمومی) می‌نامیم. می‌‌توان از تقابل مذکور(دو نوع نظام فرهنگی بر اساس دو نوع اجبار حامی هر یک)به عنوان تقابل رسمی و غیر رسمی یا دولتی و مردمی هم یاد کرد و با تبدیل مفهوم مردمی یا غیر مردمی یا غیر مردمی به مفهوم عمومی از فرهنگ عمومی درمقابل با فرهنگ رسمی نام برد.بر اساس تقسیم بندی فرهنگ عمومی حوزه‌ای از نظام فرهنگی جامعه است که پشتوانه ی آن اجبار قانون و رسمی نیست بلکه تداوم آن در گروه اجبار اجتماعی اعمال شده از سوی آحاد جامعه و تشکل‌ها و سازمان‌های غیر دولتی(غیر رسمی) است.
برخلاف حوزه‌ی فرهنگ رسمی که در نهایت اجبار فیزیکی از آن حمایت می‌کند.حوزه ی فرهنگ عمومی عمدتاً ر پذیرش و امتناع استوار است و عدم پایبندی به آن مجازات را در پی ندارد.فرهنگ عمومی در کنار فرهنگ رسمی در همه ی حوزه ها ی زندگی اجتماعی خانواده،حکومت،اقتصاد،آموزش و پرورش و… و نظایر این‌ها حضور دارد.از این رو نمی‌توان آن را به حوزه‌ی مشخصی محدود نمود.فرهنگ عمومی سازندگان و حاملان خاص خودش را داراست که درست تنها به بخشی از آن‌ها نظارت دارد.نزدیک شدن به فرهنگ عمومی و اصلاح آن از طریق بخشنامه میسر نیست و بر مبنای شناختی که از آن ارائه شد.گذراندن مصوبه‌ی قانونی برای فرهنگ عمومی، نامناسب ترین و احتمالاً ناکارآمدترین شکل برخورد می باشد،چرا که با ویژگی‌های فرهنگ عمومی مباینت ندارد بلکه تدبیرهای مدیریتی(مردم گرایانه) لازم است تا با ایجاد ساز و کارهای مناسب در اصلاح آن بکوشد.

۱-۱-۲-۳- تعریف های وصف گرایانه
در تعریف ها از عناصر سازه ای فرهنگ تکیه می شود:
• ادوارد تایلور(مردم شناسی انگلیسی) Tylor (1871):
فرهنگ کلیت درهم تافته ای است شامل:دانش دین هنر قانون اخلاقیت آداب و رسوم وهرگونه توانایی و عادتی که فرد همچون عضوی از جامعه اش کسب می کند.فرهنگ در یک زمان معین و به ناگاه متولد نمی شود بلکه حاصل تجربیات انسان در طول زمان است.
• ویسلرWissler (1920):
تمامی کارها و فعالیت های اجتماعی به گسترده ترین معنای آن مثل:ادب،هنر و صناعات
• هیلرHilre (1933):
باورها، نظام‌های فکری، فنون علمی، راه و روش زندگی،رسم ها،سنت‌ها و تمامی شیوه‌های رفتاری که جامعه بدان سازمان می‌بخشد، فرهنگ نامیده می‌شود. بنا به این تعریف فرهنگ شامل تمامی فعالیت‌هایی است که در جامعه از روابط میان افراد شکل می‌گیرد یا از گروه اجتماعی آموخته می‌شود ولی این رفتارها زاده‌ی سرشت ارثی نمی باشد.

۱-۱-۲-۴- تعریف های تاریخی
در این تعریف ها بر میراث اجتماعی تکیه می شود.
• ساپیرSapir(1921):
فرهنگ، مجموعه‌ی هم بسته ای از کردارها و باورها که از راه جامعه به ارث رسیده و یا زندگی ما را می‌سازد.
• بوسBoas(1927):
فرهنگ را می توان شامل رفتارهایی دانست که در میان گروهی از انسان‌ها مشترک است و از نسلی به نسلی و از کشوری به کشوری راه یافته است.
• انجیالAngyal(1941):
فرهنگ، تنه ای سازمان یافته از از الگوهای رفتار که از طریق وراثت اجتماعی به افراد می‌رسد، می‌باشد و هر فرهنگ خاص یک حوزه با یک گروه از مردم است.

۱-۱-۲-۵٫تعریف‌های هنجاری
در این تعریف‌ها بر قاعده‌ی باروش تکیه می‌شود.
• ویسلر(۱۹۲۹):
شیوه‌ی زندگانی که یک گروه یا یک قبیله از آن پیروی می کنند که شامل همه‌ی رویه‌های اجتماعی یکسان است.
• بوگاردوسBogardus(1930):
فرهنگ،مجموعه ی راه و رسم های عمل و اندیشه و یک گروه اجتماعی در گذشته و حال می باشد.
• کلاکن وکلی(۱۹۴۵):
فرهنگ همه‌ی طرح هایی است که در طول تاریخ برای زندگانی ریخته شده و آشکاریانا آشکار،عقلی یا غیرعقلی همیشه همچون راهنمایی بالقوه برای رفتار مردمان وجود دارد.

۱-۱-۲-۶- تعریف های روان شناسیک
در این تعریف ها تأکید بر فرهنگ همچون وسیله ای برای حل مسائل و تاکید بر آموختگی فرهنگ و تکیه بر عادت است.

 

 

 

 

فهرست مطالب:
۰٫مقدمه ۱
بخش اول: مطالعات شناخت
فصل یکم: مطالعات پایه ۶
۱-۱٫فرهنگ ۷
۱-۱-۱٫تعریف لغوی فرهنگ ۷
۱-۱-۲٫تعریف های فرهنگ ۷
۱-۱-۲-۱٫تعریف فرهنگ به معنای خاص(نظام فرهنگی) ۷
۱-۱-۲-۲٫تعریف فرهنگ عمومی ۸
۱-۱-۲-۳٫تعریف های وصف گرایانه ۸
۱-۱-۲-۴٫تعریف های تاریخی ۹
۱-۱-۲-۵٫تعریف های هنجاری ۹
۱-۱-۲-۶٫تعریف های روان شناسیک ۹
۱-۱-۲-۷٫تعریف های ساختاری ۱۰
۱-۱-۲-۸٫تعریف های تکوینی ۱۰
۱-۱-۳٫فرهنگ به عنوان یک نیاز ضروری جامعه ۱۱
۱-۱-۴٫فولکور(folkore) یا فرهنگ مردمی ۱۲
۱-۱-۵٫انواع فرهنگ ۱۳
۱-۱-۵-۱٫فرهنگ نمادی ۱۳
۱-۱-۵-۲٫فرهنگ نهادی ۱۳
۱-۱-۵-۳٫فرهنگ متبلور ۱۳
۱-۱-۵-۴٫فرهنگ مادی ۱۳
۱-۱-۵-۵٫فرهنگ غیر مادی ۱۴
۱-۱-۶٫ویژگی های فرهنگ ۱۴
۱-۱-۷٫ایستایی فرهنگ ۱۴
۱-۱-۸٫عناصر فرهنگی ۱۴
۱-۱-۹٫فرهنگ پذیری ۱۵
۱-۱-۹-۱٫خصوصیات فرهنگ پذیری ۱۵
۱-۱-۱۰٫فرهنگ پذیری در عصر حاضر ۱۶
۱-۱-۱۱٫تأثیر فرهنگ بر فضا ۱۸
۱-۱-۱۲٫تحول فرهنگی در تهاجم فرهنگی ۱۸
۱-۱-۱۳٫فرهنگ و تمدن ۱۹
۱-۱-۱۴٫فرهنگ و هنر ۱۹
۱-۱-۱۵٫فرهنگ و ارتباط ۲۰
۱-۱-۱۶٫فرهنگ و شخصیت ۲۱
۱-۱-۱۷٫توسعه ی فرهنگی ۲۱
۱-۱-۱۸٫تأثیر فرهنگ بر فضا ۲۲
۱-۲٫اوقات فراغت ۲۴
۱-۲-۱٫مفاهیم و تعاریف ۲۴
۱-۲-۲٫هدف های استفاده از اوقات فراغت ۲۴
۱-۲-۳٫اوقات فراغت،ضرورت ها و کارکردها ۲۵
۱-۲-۴٫اوقات فراغت و آسیب پذیری اجتماعی ۲۵
۱-۲-۵٫رابطه ی فراغت با نظام اجتماعی ۲۶
۱-۲-۶٫فراغت و فرهنگ ۲۶
۱-۲-۷٫چگونگی گذراندن اوقات فراغت و نیازهای اجتماعی ۲۶
۱-۲-۸٫انواع اوقات فراغت ۲۷
۱-۲-۹٫نقش فرهنگ سرا در تأمین نیازهای فرهنگی گروه مخاطب ۳۱
۱-۲-۱۰٫نیازها و تمایلات مخاطب دلایل بازدیدهای فرهنگی ۳۳
۱-۲-۱۱٫ارزیابی کلی ۳۴
۱-۳٫مجموعه های فرهنگی ۳۵
۱-۳-۱٫مراکز فرهنگی ۳۵
۱-۳-۲٫سیاست های فرهنگی کشور ۳۶
۱-۳-۳٫حوزه بندی فرهنگ سراها و مجموعه های فرهنگی ۳۷
۱-۳-۳-۱٫برنامه ریزی عمومی ۳۷
۱-۳-۳-۲٫حوزه فعالیت ۳۷
۱-۴٫گرایش های مختلف هنر ۳۹
۱-۴-۱٫موسیقی ۳۹
۱-۴-۲٫مجسمه سازی ۴۰
۱-۴-۳٫هنرهای ترسیمی شامل:نقاشی،خطاطی… ۴۰
۱-۴-۴٫هنرهای نمایشی شامل:فیلم،سینما،تئاترو… ۴۲
۱-۴-۴-۱٫تئاتر ۴۲
۱-۴-۴-۱-۱٫نمایش پس از اسلام ۴۲
۱-۴-۴-۱-۲٫فضا در تئاتر کلاسیک ۴۴
۱-۴-۴-۲٫سینما ۴۵
۱-۴-۴-۳٫پویانمایی ۴۵
۱-۴-۴-۴٫فیلم ۴۶
۱-۴-۵٫ادبیات شامل شعر و داستان،نمایش نامه،فیلم نامه و نثر ۴۶
۱-۴-۵-۱٫شعر ۴۶
۱-۴-۵-۲٫داستان نویسی ۴۶
۱-۴-۶٫معماری ۴۷
۱-۴-۷٫ورزش،رقص و حرکات نمایشی ۴۷
۱-۴-۷-۱٫ورزش ۴۷
۱-۴-۷-۲٫رقص ۴۷
۱-۴-۸٫عکاسی ۴۷
۱-۵٫زیبایی شناسی ۴۸
۱-۵-۱٫طبیعت و زیبایی ۴۸
۱-۵-۲٫هنر و زیبایی ۴۹
۱-۵-۳٫ارزیابی کلی ۵۰
فصل دوم:مطالعات تکمیلی ۵۲
۱-۲٫فضاهای پیشنهادی برای مجموعه ی فرهنگی-هنری ۵۳
۲-۲٫ضوابط و استانداردهای فضاهای معرفی شده ۵۴
۲-۲-۱٫آتلیه های طراحی ۵۴
۲-۲-۲٫کارگاه ها ۵۴
۲-۲-۲-۱٫انباری ۵۵
۲-۲-۳٫کلاس های تئوری ۵۵
۲-۲-۴٫کتابخانه ۵۶
۲-۲-۵٫آمفی تئاتر ۵۷
۲-۲-۶٫سالن کنفرانس ۵۸
۲-۲-۷٫دفاتر اداری ۵۹
۲-۲-۸٫سالن غذاخوری ۵۹
۲-۲-۹٫پارکینگ ها ۶۰
۲-۲-۱۰٫فضای ارتباطی ۶۱
فصل سوم:مطالعات تطبیقی ۶۳
۳-۱٫بررسی نمونه های خارجی ۶۴
۳-۱-۱٫مرکز ملی و فرهنگی ژورژ پمپیدو ۶۴
۳-۱-۲٫مرکز فرهنگی تی جی بائو ۶۹
۳-۱-۳٫کیاسما-شمایل تقاطع ها ۷۲
۳-۲٫مطالعات تطبیقی ایرانی ۷۸
۳-۲-۱٫موزه ی هنرهای معاصر تهران ۷۸
۳-۲-۲٫فرهنگسرای نیاوران ۸۰
۳-۲-۳٫فرهنگسرای خاوران ۸۱
فصل چهارم :مطالعات زمینه ۸۴
۴-۱٫شناخت شهر ۸۵
۴-۱-۱٫موقعیت طبیعی مشهد ۸۵
۴-۱-۲٫ویژگی های آب و هوای مشهد ۸۵
۴-۱-۲-۱٫درجه حرارت ۸۵
۴-۱-۲-۲٫میزان بارندگی،رطوبت نسبی،تبخیر و تعرق ۸۵
۴-۱-۲-۳٫جریان های هوا ۸۶
۴-۱-۲-۴٫وزش باد ۸۶
۴-۱-۲-۵٫وضعیت تابش آفتاب ۸۶
۴-۱-۲-۶٫خلاصه و نتیجه گیری ۸۷
۴-۱-۲-۷٫اهداف مطالعات اقلیمی ۸۷
۴-۱-۳٫بررسی ویژگی های اقلیمی در بافت قدیمی شهر مشهد ۸۸
۴-۱-۴٫بررسی استخوان بندی شهر مشهد در قدیم ۸۹
۴-۱-۵٫وضعیت کالبدی شهر ۹۰
۴-۱-۵-۱٫محورها ۹۰
۴-۱-۶٫مطالعات جمعیتی شهر مشهد ۹۱
۴-۱-۷٫بررسی محدوده‌ی کوهسنگی ۹۲
۴-۱-۷-۱٫بررسی سابقه‌ی تاریخی کوهسنگی ۹۲
۴-۱-۷-۲٫خیابان کوهسنگی ۹۳
۴-۱-۸٫بررسی شبکه در دسترسی به محدوده ۹۳
بخش دوم:فرآیند طراحی
فصل یکم:تعیین برنامه‌ی کلی پروژه ۹۵
۵-۱٫تعریف پروژه ۹۶
۵-۱-۱٫اهداف و وظایف پروژه ۹۶
۵-۱-۲٫شناسایی جمعیت مخاطب پروژه ۹۶
۵-۲٫فضاهای مورد نیاز برای خانه ی هنر ۹۸
۵-۳٫تدوین مبانی طراحی پروژه ۹۹
۵-۳-۱٫مبانی نظری عام طرح ۹۹
۵-۴٫برنامه ی فیزیکی طرح ۱۰۰
۵-۴-۱٫مبانی تدوین برنامه ی فیزیکی ۱۰۰
۵-۴-۲٫برنامه ی فیزیکی پروژه و تدوین عملکردها ۱۰۰
۵-۴-۲-۱٫فضاهای آموزشی ۱۰۱
۵-۴-۲-۲٫فضاهای اطلاع رسانی ۱۰۲
۵-۴-۲-۳٫فضاهای جمعی ۱۰۳
۵-۴-۲-۴٫فضاهای نمایشگاهی ۱۰۳
۵-۴-۲-۵٫فضاهای تجاری-فرهنگی ۱۰۳
۵-۴-۲-۶٫فضاهای اداری ۱۰۴
۵-۴-۲-۷٫مجموعه ی ورودی ۱۰۴
۵-۴-۲-۸٫فضاهای خدماتی-رفاهی ۱۰۴
۵-۴-۲-۹٫فضاهای خدماتی ۱۰۵
۵-۴-۲-۱۰٫نتیجه گیری ۱۰۵
فصل دوم:معرفی و انالیز سایت……………… ۱۰۶
۵-۵٫تجزیه و تحلیل سایت ۱۰۷
۵-۵-۱٫مطالعات میدانی ۱۰۷
۵-۵-۲٫کلیات ۱۰۷
۵-۵-۳٫تعیین کیفیت سایت ۱۱۱
۵-۵-۴٫تجزیه تحلیل سایت ۱۱۲
۵-۵-۴٫خلاصه تجزیه تحلیل سایت ۱۱۹

فصل سوم:مدارک طرح ۱۲۰
منابع وماًخذ ۱۱۰

 

توجه: فصل معرفی و انالیز سایت و مدارک طرح از رساله حذف شده است و رساله ۹۳ صفحه می باشد.

 

 

تصاویر رساله:

مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),طرح نهایی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),رساله خانه هنر,مطالعات خانه هنر,پروپوزال خانه هنر,برنامه فیزیکی خانه هنر,ظوابط طراحی خانه هنر,ریزفضاهای طراحی خانه هنر,طراحی خانه هنر,مقاله طراحی خانه هنر,مطالعات معماری خانه هنر,طرح نهایی معماری خانه هنر,پروپوزال معماری خانه هنر,مطالعات طراحی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),طرح نهایی مجتمع فرهنگی هنری (خانه هنر),رساله خانه هنر,مطالعات خانه هنر,پروپوزال خانه هنر,برنامه فیزیکی خانه هنر,ظوابط طراحی خانه هنر,ریزفضاهای طراحی خانه هنر,طراحی خانه هنر,مقاله طراحی خانه هنر,مطالعات معماری خانه هنر,طرح نهایی معماری خانه هنر,پروپوزال معماری خانه هنر,رساله خانه هنر,مطالعات خانه هنر,پروپوزال خانه هنر,برنامه فیزیکی خانه هنر,ظوابط طراحی خانه هنر,ریزفضاهای طراحی خانه هنر,طراحی خانه هنر,مقاله طراحی خانه هنر,مطالعات معماری خانه هنر,طرح نهایی معماری خانه هنر,پروپوزال معماری خانه هنر,

برنامه فیزیکی خانه هنر,ظوابط طراحی خانه هنر,ریزفضاهای طراحی خانه هنر,طراحی خانه هنر,مقاله طراحی خانه هنر,مطالعات معماری خانه هنر,طرح نهایی معماری خانه هنر,پروپوزال معماری خانه هنر,7-28-2016 10-40-54 AM

 

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. آموزش تصویری خرید

فرمت رساله: word
حجم فایل ها: ۱۵ مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.