چکیده:
در جهان امروزه که سریعاً در حال دگرگونی و تحول است، ملتها نیازمند آنند که گهگاهی موقعیت خود را در این آشفته بازار بازشناسند و تحولات سریعی را که در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در اطرافشان بوقوع می پیوندند دریابند.
موزه ها می توانند نقش فعال و خلاقی به کمک مردم برای دریافتن اینکه که هستند، چه هستند، از کجا آمده اند و امروز در کجا قرار دارند و تا اندازه ای خود را به کجا می برند، ایفا نمایند.

رساله معماری طراحی موزه آبزیان,رساله موزه آبزیان,پروپوزال موزه آبزیان,مطالعات معماری موزه آبزیان,طرح نهایی معماری موزه آبزیان,برنامه فیزیکی موزه آبزیان,ریزفضاهای طراحی موزه آبزیان,ظوابط و استانداردهای طراحی موزه آبزیان,نقشه موزه آبزیان,پلان معماری موزه آبزیان,طراحی موزه آبزیان,دانلود رساله معماری موزه آبزیان

اگر خلاقیت هنری را بعنوان یک نیاز طبیعی بشر قلمداد نمائیم، نقش موزه بعنوان محل گردآوری و عرضه این خلاقیتها روشنتر می شود. در عصر حاضر موزه ها گامی فراتر از گردآوری صرف آثار هنری، تعیین هویت، نگهداری و عرضه آنها، نهاده اند. در گذشته موزه عبارت بود از پرستشگاه، یک خزانه آثار و اشیاء ولی اکنون باید پاسخگوی نیازهای متضاد باشد، آموزش دهد، تفریح فراهم سازد و در جهت گسترش دانش عمل می کند و اینهمه با بهره گیری از تکنولوژی و امکانات جدید امکان پذیر می گردد.
امروزه موزه محلی غیرانتفاعی است که اهداف آموزشی دارد و بوسیله جمعی متخصص اداره می شود. از جمله وظایف اصلی هر موزه جمع آوری و نگهداری آثار هنری و فرهنگی است. به دیگر سخن آنکه، موزه از خلال ارزشهایی که حاوی آنهاست، منظری عینی از جهان سه بعدی را در ذهن بازدید کننده خود متبادر میسازد و به انسان امکان میدهد که روح نافذ خویش را بسته و از آن راه سلیقه شان را شکل بخشیده و به کنجکاوی خویش میدان عمل دهند.
نخستین وظیفه چنین مجموعه هایی، مشخص ساختن جامعه مخاطب خویش و دریافت نیازهای آنان، اعم از کلی و جزئی است و استناد به طبقات اجتماعی، اقلیتها و سطح فکری آن جامعه، برنامه هر موزه ای با ملاحظه گستره و دیدگاه بازدید کنندگان تبیین می گردد.

برای دانلود رساله و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله:

فصل اول: شناخت
۱-۱) شناخت موضوع
۱-۱-۱) مقدمه:
ایران در طول تاریخ بوجود آمدنش توسط قوم آریا، فرهنگ معماری خاص خود را به جهان ارائه داده است. ایران سرزمینی است با وسعت زیاد و به علت همین جغرافیا و وجود ناحیه های متعدد دارای تنوع معماری زیادی می باشد.
معماری ایران و معماری اسلامی توجه به درونگرایی داشته است.
این انتخاب و گرایش در معماری ایران (اسلامی) ریشه در اعتقادات ایرانیان (که اکثریت مسلمان هستند) دارد. ایرانیان خواستار فضایی آرام برای خانواده خود به دور از هیاهو و مزاحمت دیگران هستند. عام ترین و مهم ترین امری که ملت را تشکیل می دهد خاطره مشترک و در نهایت هویت ملی آن کشور می باشد. موزه یک آموزشگاه است و می توانیم در آنجا هویتی که متعلق به ماست را بشناسیم.حدیث معماری امروز ایران، درک اصالت ارزش ها، مفاهیم فرهنگی و تمدنی در یک معماری ریشه دار و پویاست. معماری که در عصر جهانی شدن و سرعت ارتباطات و تغییر جلوه های تمدن بشری در معرض خطراتی چون دوری از اصالت و خویشتن یابی و اعتبار قرار گرفته است.
۲-۱-۱) شرح موضوع:
موضوع انتخابی با نام موزه مطرح گردیده است.
موزه را می توان به هر چیزی که بشر آن را به کار برده، حس کرده، دیده، روایت داشته و قداست بخشیده اطلاق کرد.
به معنای موزه ای جهت حفظ ارزشها و مفاهیم فرهنگی است که ریشه دار و پویااست. پویایی آن اشاره دارد به فرایند جهانی شدن، با حفظ ارزشها و فرهنگ کشورمان.

۳-۱-۱)ضرورت انجام موضوع:
طبق آخرین آمار اعلام شده در اجلاس شورای بین المللی موزه ها در ملبورن :
در حال حاضر در جهان ۰۰۰/۵۰ موزه مشغول فعالیت هستند. یعنی به طور میانگین هر کشور حدود ۳۳۰ موزه دارد.
کشورها را می توان از نظر تعداد موزه ها به دو فصل تقسیم کرد:
نوع اول: کشورهای پر تعداد از نظر موزه ها. شامل کشور های اروپای غربی ، روسیه ، آمریکای شمالی و استرالیا.
نوع دوم: کشور های کم تعداد از نظر موزه شامل کشور های آسیایی، آفریقایی و کشور هایی که در آمریکای جنوبی و مرکزی قرار دارند.
در ایران ۱۴۰ موزه وجود دارد که در مقایسه با تمدن، قدمت، ‌تعداد ابنیه، آثار و … خیلی پایین است.
این آمار نشان می دهد، ما با وجود اینکه بیش از سایر کشور ها میراث منقول و غیرمنقول فرهنگی داریم ولی کمتر از این میراث عظیم استفاده کرده ایم.
ما تاریخ و تمدن طولانی تر، گستر ده تر، و نیز پر محتوا تری داریم ولی خوب آنها را به نمایش نگذاشته ایم. تفاوت ما در این است که کمتر خود را می شناسیم، کمتر انگیزه داریم و کمتر می توانیم در راه اهداف ملی با هم کار کنیم.
موزه با نگاه موشکافانه به فرهنگ و نمادها و نشانه های معماری ایران چه به لحاظ شکل ظاهر، چه به لحاظ اعتقادات و چه به لحاظ اثر گذاری در شکل گیری نوع باورها و شخصیت های افراد جامعه در نظر دارد تا با کم کردن فاصله گذشته و آینده و با نگاه به حفظ اعتقادات، فرهنگ و هویت ایرانی رو به سوی جهانی شدن و آینده قدم بردارد و همواره پویا و زنده است.
این زنده بودن را می توان در کالبد بنا، در شکل گیری فضاها و هم چنین در نوع ساختار ( استراکچر) بنا مشاهده کرد.
۴-۱-۱) اهداف طرح:
در طراحی این بنا سعی شده تا فرهنگ و نشانه های معماری بومی به نحو مطلوبی به نمایش گذاشته شود.
به گفته “موتیسوس” معماری وسیله واقعی سنجش یک ملت بوده و هست و از آنجایی که معماری یکی از مظاهر بیرونی فرهنگ یک جامعه است، نماد مناسبی برای مطالعه “فرهنگ” آن جامعه محسوب می شود.
معماری ایرانی از یک موجودیت و هستی تمدنی حکایت می کند که لزوماً مربوط به مرگ های گذشته نیست، بلکه حکایت گر امروز هستی آینده نیز هست.
تمدن، یک برجستگی ملی است که هم ماندگاری گذشته را بیان می کند و هم چگونه بودن حال و آینده را رقم می زند. یکی از خصوصیات مهم هنر معماری مانند سایر هنرها، قابلیت و ظرفیت نماد پردازی آن است.
هر بنایی بعنوان سمبلی از فرهنگ معماری این وظیفه را دارد که یک بینش و تفکر را از طریق شکل ظاهر خود عینیت ببخشد، با این ترتیب باز تولیدی خواهد شد برای ارزیابی یک فرهنگ.
با توجه به مطالب بالا موزه سعی بر این دارد تا با الگو گرفتن از نشانه ها و نمادهای آئینی و فرهنگی ایران و معماری ایرانی به گونه ای این فرهنگ و تمدن را به نسل آینده منتقل سازد.
به طور خلاصه اهداف کلی طرح را می توان در غالب موارد زیر برشمرد:
– حفظ اصالت فرهنگی
– اشاعه فرهنگ، هویت و معماری ایرانی
– شناساندن فرهنگ ملی و دینی ایران
– تحول در مبانی ارتباطی و ساختاری جامعه و توسعه ساختارهای اجتماعی
– به تصویر کشیدن نماد ها و نشانه ها به عنوان سمبلی از فرهنگ و معماری ایران
۵-۱-۱) فضاهای پیشنهادی طرح:
ماهیت موضوع به لحاظ کالبدی به بخش های زیر تقسیم می شود:
نگارخانه ها ( اصلی ترین بخش مجموعه )
بخش نمایشگاهی به صورت کلی به دو بخش تقسیم می شود:
بخش نخست- نمایشگاه دائمی جهت نمایش ماکت آثار باستانی نیاکانمان، به اضافه آثار حجمی ( چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به شکل دائمی امکان تماشای آنها میسر است.
بخش دوم– آثار هنری قابل عرضه در فضای باغ و نگارخانه (محل نمایش موقت) که در مدت محدودی در معرض مشاهد شهروندان قرار می گیرد.
تالار گفتمان– این تالار از دیگر فضاهای پیش بینی شده در این موزه است، در این تالارها بازدید کنندگان این امکان را دارند تا در حوزه عقاید، میراث و فرهنگ خود به بحث و گفتگو بپردازند.
این مباحث خود، می تواند تاٌثیر روان شناختی بسیار عمیقی در ذهنیت افراد داشته باشد.
بخش نمایشی
بخش مطالعه و تحقیق
بخش اداری
بخش خدماتی و رفاهی
فصل دوم: تعاریف و مفاهیم پایه (مبانی نظری)
۲ موزه
۱-۲) تعریف موزه:
موزه به ساده ترین شکل تعریف عبارت است از: دنیایی جهت گردآوری مجموعه هایی از نمونه هایی از نمونه های گوناگون به منظور تحقیق و بررسی و بهره گیری.
در جهان امروزه که سریعاً در حال دگرگونی و تحول است، ملتها نیازمند آنند که گه گاه موقعیت خود را در این آشفته بازار بازشناسند و تحولات سریعی را که در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در اطرافشان بوقوع می پیوندند دریابند.
موزه ها می توانند نقش فعال و خلاقی به کمک مردم برای دریافتن اینکه که هستند، چه هستند، از کجا آمده اند و امروز در کجا قرار دارند و تا اندازه ای خود را به کجا می برند، ایفا نمایند.
اگر خلاقیت هنری را بعنوان یک نیاز طبیعی بشر قلمداد نمائیم، نقش موزه بعنوان محل گردآوری و عرضه این خلاقیتها روشنتر می شود. در عصر حاضر موزه ها گامی فراتر از گردآوری صرف آثار هنری، تعیین هویت، نگهداری و عرضه آنها، نهاده اند. در گذشته موزه عبارت بود از پرستشگاه، یک خزانه آثار و اشیاء ولی اکنون باید پاسخگوی نیازهای متضاد باشد، آموزش دهد. تفریح فراهم سازد و در جهت گسترش دانش عمل می کند و اینهمه با بهره گیری از تکنولوژی و امکانات جدید امکان پذیر می گردد.
امروزه موزه محلی غیرانتفاعی است که اهداف آموزشی داشته و بوسیله جمعی متخصص اداره می شود. از جمله وظایف اصلی هر موزه جمع آوری و نگهداری آثار هنری و فرهنگی است. به دیگر سخن آنکه، موزه از خلال ارزشهایی که حاوی آنهاست، منظری عینی از جهان سه بعدی را در ذهن بازدید کننده خود متبادر می سازد و به انسان امکان میدهد که روح نافذ خویش را بسته و از این راه سلیقه شان را شکل بخشیده و به کنجکاوی خویش میدان عمل دهند.
نخستین وظیفه چنین مجموعه هایی، مشخص ساختن جامعه مخاطب خویش و دریافت نیازهای آنان، اعم از کلی و جزئی است و استناد به طبقات اجتماعی، اقلیتها و سطح فکری آن جامعه، برنامه هر موزه ای با ملاحظه گستره و دیدگاه بازدید کنندگان تبیین می گردد.
موزه های پویا که تعدادشان رو به افزایش است، همه امکانات خود را وقف آموزش و فرهنگ کرده اند و همانند یک دانشگاه عرصه ایجاد آشتی و نزدیکی بین خواسته های علمی که بیشتر بر تحقیق بودن موزه تکیه دارد – و خواسته های فرهنگی – که بیشتر متوجه عموم مردم ما است – برآمده و در این راستا گامهای موثری برداشته اند.
۲-۲) تاریخچه موزه در ایران:
در ایران غارت اموال فرهنگی سابقه طولانی و مستمر داشته است. بصورتی که اکثر موزه ها و نمایشگاههای معروف دنیا مملو از دست آفریده های ایرانی است. عدم وجود سازمان فرهنگی مستقل و مسئولی که وظیفه جمع آوری و حفظ آثار و اموال فرهنگی و ثبت و ضبط آنها را بعهده داشته باشد. استمرار این غارتهای فرهنگی را تا سالهای نه چندان دور تداوم بخشیده است. در دوره قاجاریه سازمانی بنام ادارات عتیقات به ریاست ایر جمیزرا و موزه ای بنام موزه ایران تأسیس شد ولی این سازمان صرفاً به جنبه های ظاهری حفظ آثار توجه داشت و چون بخاطر سرگرمی و تفنن افرادی خاص ایجاد شده بود، رعایت هیچ گونه جنبه های علمی و تخصصی در مورد آن مشاهده نمی شد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب:

چکیده:

فصل اول: شناخت
۱-۱) شناخت موضوع
۱-۱-۱) مقدمه:
۲-۱-۱) شرح موضوع:
۳-۱-۱)ضرورت انجام موضوع:
۴-۱-۱) اهداف طرح:
۵-۱-۱) فضاهای پیشنهادی طرح:

فصل دوم: تعاریف و مفاهیم پایه (مبانی نظری)
۲ موزه
۱-۲) تعریف موزه:
۲-۲) تاریخچه موزه در ایران:
۳-۲) شناخت موزه و عناصر تشکیل دهنده آن:
۴-۲)نورگیری طبیعی
۱-۴-۲)روشنایی از بالا:
۲-۴-۲) روشنایی از جوانب:
۵-۲) نورطبیعی
۶-۲) فراهم کردن آسایش و محیط مطلوب
۷-۲) سرویس های موزه
۸-۲) انواع موزه ها:
۱-۸-۲) موزه هنر و آثار باستانی
۲-۸-۲) موزه تاریخی
۳-۸-۲) موزه ملل
۴-۸-۲) موزه علوم طبیعی و تکنولوژی
۵-۸-۲) موزه های فرهنگی
۹-۲) راهکارهای پیشنهادی در راستای اهداف طرح:
۱۰-۲) ارائه دیدگاههای نظری:
۱۱-۲) ارائه دیدگاههای عملی:

۳)فصل سوم: ضوابط و استانداردها
۱-۳) دیاگرام ها
۲-۳) جدول برنامه فیزیکی طرح:

۴) فصل چهارم: بررسی نمونه ها
۱-۴) نمونه های داخلی
۱-۱-۴)موزه جانورشناسی دکتر جلال افشار کرج در محوطه دانشکده کشاورزی

۲-۱-۴) موزه تاریخ طبیعی اصفهان (بنای تاﻻر تیموری)

۲-۴)نمونه های خارجی
۱-۲-۴) ساختمان موزه‌ی تاریخ طبیعی شانگهای
۲-۲-۴) موزه تاریخ طبیعی آمریکا

۵) فصل پنجم:شناخت بستر طرح

۱-۵)اقلیم
۱-۱-۵) مازندران:
۲-۱-۴) وضعیت آب و هوای استان
۳-۱-۴) شناخت عناصر اقلیمی
۴-۱-۴) طراحی اقلیمی:
۵-۱-۴) ویژگی های جغرافیایی بابلسر
۶-۱-۴) جریانهای آب و هوایی مؤثر بر شهر بابلسر

۲-۵)تحلیل سایت
۳ -۵) تاسیسات
۱-۳-۵) سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی:
۲-۳-۵)مشخصات سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی:
۳-۳-۵) مزایای سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی:
۴-۳-۵) معایب سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی:
۵-۳-۵)بازیابی انرژی و ذخیره انرژی گرمائی:
۴-۵) سازه :
۱-۴-۵) سقف های پس کشیده( ccl )
معرفی سیستم پیش تنیده:
۲-۴-۵)مزایا وامتیازات سقف های پس کشیده:
۳-۴-۵) روشهای اجرای سیستم پس کشیده:
۴-۴-۵) امتیازات سیستم های پس کشیده:

۵-۵) فرآیند طراحی:

منابع

 

 

 

تصاویر فایل:

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. آموزش تصویری خرید
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: ۴۱ مگابایت
  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : ۰۹۰۳۷۷۵۸۵۵۵ – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.