طرح نهایی معماری با موضوع فرهنگسرای عکاسی,مطالعات فرهنگسرای عکاسی,پروپوزال معماری فرهنگسرای عکاسی

چکیده :
در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، عکاسی، دوزندگی و جز اینها فراهم می‌گردد. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده‌اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند.

رساله معماری فرهنگسرای عکاسی,طرح نهایی معماری فرهنگسرای عکاسی,مطالعات معماری فرهنگسرای عکاسی,برنامه فیزیکی فرهنگسرای عکاسی,نمونه موردی فرهنگسرای عکاسی,پایان نامه معماری فرهنگسرای عکاسی,دانلود رساله فرهنگسرای عکاسی,پروپوزال فرهنگسرای عکاسی,ظوابط و استانداردهای طراحی فرهنگسرای عکاسی,در این رساله هدف طراحی فرهنگسرای تخصصی است که در زمینه عکاسی فعالیت دارد. بسیاری‌ از نظریه‌پردازان‌ مطرح‌ حوزه‌ی‌ عکاسی‌ را به‌ خاطر سرشت‌ بینا رشته‌ایی‌اش‌ مورد توجه‌ قرار می‌دهند. شاید تنها خصلت‌ غالب‌ این‌ رسانه‌ انعطاف‌پذیری‌اش‌ باشد. این‌ نکته‌ با کاربردهای‌ گوناگون‌ این‌ رسانه‌ در عرصه‌ فرهنگ‌روشن‌ می‌شود. کاربردهایی‌ که‌ تنها بخش‌ اندکی‌ از آنها وجه‌ی‌ هنری‌ دارند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله فرهنگسرای عکاسی:

فصل اول
ضرورت موضوع و روش تحقیق
۱-۱- مقدمه:
فرهنگ به مفهوم عام ، روش زیستن و اندیشیدن است و حاصلی است از مجموعه دانسته‌ها و اعتقادهای یک قوم « استنتاجی است که ملتی در طی قرون متمادی از دریافت های خود از زندگی کرده اند.
فرهنگ در زبان فارسی به معنی خرد و داشتن تربیت و ادب است ، نیز واژه فرهنگستان نیز از همین ریشه می‌باشد . فرهنگ جمع بندی تاریخی مهارتها ، عقاید ، احساسات ، سطح تحصیلات ، نهادهای اجتماعی ، آثار ادبی و هنری می باشد ، نیز نحوه استفاده از تسهیلات عمومی میزان تحصیلات نقش مذهب در زندگی ، سطح بهداشت و نظایر آن نیز از مظاهر فرهنگ جامعه هستند
فرهنگ امری زنده است بنابراین باید متحرک و روینده باشد ، توقف او مرگ اوست چه اگر فرهنگ طبع انعطاف پذیر و سیال نداشته باشد تا بتواند خود را پیوسته با نیازها و آرمان‌ها تطبیق دهد ، از پای در خواهد آمد . فرهنگ از هر جا هر چه را که مایه تقویت و بالندگی خود باشد می گیرد و در مقابل از خود مایه می گذارد .
قرن بیستم عصر رسانه ها و ارتباطات است . میلیونها نفر از مردم جهان ، هر روز از طریق تصویر و تصویر از جریان رویدادها و تحولات سیاسی ، علمی و هنری آگاه می شوند .
رسانه ها با بهره گیری از تصویر و تصویر ، در ابعاد مختلف گاه به شکل روزنامه ، مجله ، کتاب و گاه به صورت اسلاید ، فیلم ، تلویزیون ، ویدئو ، همواره در رشد آگاهی عمومی نقش انکارناپذیری داشته اند. اگر انسان قدم بر کره ماه می گذارد یا در اعماق اقیانوس ها کندوکاو می کند ، تصویر و تصویر با چشم ناظر ، همگام و همراه است و در ثبت لحظات حساس و با شکوه به ما مدد می رساند. این جانب به عنوان دانش پژوه می خواهم به مختصری از هنر عکاسی و سبکها و مکاتب آن به چشمه کوچکی از آن اشاره کنم و بتوانم به علم خود بیافزایم.

۱-۲- بیان مساله:
هر موضوعى که اولویت کارى یک فرهنگسرا تعریف مى شود مى تواند مورد نیاز فرهنگسراهاى دیگر هم باشد و این که فرهنگسراهایى با موضوعات تخصصى در واقع خوراک آن موضوع را درخصوص فرهنگسراهاى دیگر تامین کنند اتفاق خوب و قابل توجهى است. فرهنگسراها به عنوان یکى از مهمترین اماکن فرهنگى که به دلیل نزدیکى جغرافیایى با خانواده ها مى تواند بر روند فرهنگ سازى در خانواده و فرزندان موثر باشد. در این بخش با محور قرار دادن فرهنگسراهاى تخصصى و تاثیر آنها در گسترش فرهنگ خواهیم پرداخت و این نکته را مورد کنکاش قرار مى دهیم که اختصاص فرهنگسراها بر موضوعات خاص چه فوایدى و احیانا مضراتى در پى خواهد داشت.
عکاسی یکی از بزرگترین اختراعات بشری است که فناوری در موارد متعددی تکامل و پیشرفت خود را مرهون آن است . از سوی دیگر جلوه های هنری آن افق دید واقع گرایانه و وسیع تری را از جهان رمز آلود در فراسوی دیدگانمان تصویر می کشد. در این پژوهش به این مهم دست خواهیم یافت که عکاسی چگونه در جهان رشد و نمو یافته است و به راستی کدام جنبه و جلوه آن در زندگی پررنگتر و کاربردی تر است؟ و چه بهره هایی بشر از آن برده است.

فصل دوم
مبانی نظری طرح

۲-۱ تعریف فرهنگسرا
فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، دوزندگی و جز اینها فراهم می‌گردد. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده‌اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار (تخصصی) اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند.
فرهنگسراها برپایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کیستی)، محتوا (درونمایه) و نهاد می‌پردازند:
فرهنگسراهای شخصیت محور، عبارت‌اند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند. فرهنگسراهای محتوا محور، عبارت‌اند از: اندیشه، قرآن، ولاء، انقلاب، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره‌ها (اقوام)، ورزش، ماه‌ بهمن، کار، دانش‌ها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطلاعات. فرهنگسراهای نهاد محور، عبارت‌اند از خانواده، مدرسه، و شهر.
اهداف بزرگ؛ فضاى کوچک
فرهنگسراها به عنوان یکى از مهمترین اماکن فرهنگى که به دلیل نزدیکى جغرافیایى با خانواده ها مى تواند بر روند فرهنگ سازى در خانواده و فرزندان موثر باشد. در این بخش با محور قرار دادن فرهنگسراهاى تخصصى و تاثیر آنها در گسترش فرهنگ خواهیم پرداخت و این نکته را مورد کنکاش قرار مى دهیم که اختصاص فرهنگسراها بر موضوعات خاص چه فوایدى و احیانا مضراتى در پى خواهد داشت.

۲-۲ پیشینه ی مراکز فرهنگی در برخی از کشورهای جهان
۲-۲-۱ فرهنگسرا در یونان و روم
هنگام گفتگو درباره ی فضاهای فرهنگی و تفریحی اغلب حضور در چنین فضاهایی برای پرکردن اوقات فراغت را پدیده ای نسبتاً مدرن می پندارند و آن را محصول تحولات صنعتی اواخر قرن نوزدهم واوایل قرن بیستم وبه تبع آن کاهش ساعات کار می دانند.اما درطول تاریخ ، حضور در چنین فضاهایی بخشی ازفعالیتهای آگاهانه انسان در جوامع بشری ازجشن های المپیا در یونان و تماشای گلادیاتورهای رومی گرفته تا فستیوالها ، مراسم مذهبی وآیینی ،کنسرتها،اپرا، سینما،و… بوده است. بنابراین،ریشه ی تاریخی این فعالیتهاوفضاهای مربوطه به آنهادرغرب را بایددرجشنها ونمایش های یونان باستان جست وجوکرد. هرچندکه جشن های آیینی ریشه ای قدیمی تردارد، اولین نمونه ی نظام یافته جشن-به مثابه ی یک فعالیت اجتماعی-متعلق به یونان باستان است. البته یونانیان علاوه بر جشن های مختلف ، نمایش را نیزبسیارارزشمند میدانستند وآن را نه فقط یک سرگرمی بلکه بزرگداشتی شاعرانه وهنرمندانه از اعتقادات عمیق مذهبی واجتماعی قلمداد می کردند. تماشاخانه های(تئاتر) یونان در دامنه تپه ها ساخته می شد،شیب دامنه فضای لازم برای نشستن تماشاگران وگودترین نقطه محل برگزاری برنامه ها بود. معماری تماشاخانه ها پس ازیونان در روم تداوم یافت. عقیده بر این است که رومیها ساختاربومی مشخصی برای آن نداشتندوآن را ازمعماری یونان اقتباس کرده وبا تمایلات وعلایق خود تغییرداده اند وتا قبل ازآن، ازسازه های چوبی موقت برای برگزاری چنین برنامه هایی استفاده می کردند.
باظهور دین مسیحیت ورسمیت یافتن آن ،سرنوشت نمایش هم تغییر کرد.در قرون وسطی ، کلیسا دشمن نمایش شد،اما محبوبیت نمایش در میان مردم به قدری بود که این عناد تاثیری نداشت و درنهایت ، کلیسا راه دیگری درپیش گرفت وآن ، همسویی وسازگاری با نمایش بود. به طوری که دیرها وکلیساها محل آفرینش درام شدند ونمایش زندگی پردردمسیح وتوانمندی های روحی او جایگزین نمایشهای شاد دهقانان شد.ولی نمایشها نیز، مانندآیین دعا ونیایشهای جمعی ،در کلیسا انجام می شد.اما به تدریج از قرن دوازدهم به بعد، نمایشهای مذهبی بغرنج تر ومفصل تر ازآن شد که بتوان آنها را درفضای سرپوشیده انجام داد.به همبن دلیل در بیرون محوطه ی کلیسا سکویی برای اجرای نمایشها ساخته شد.با ضعیف شدن روحانیت وکاهش تسلط کلیسا برمسائل اجتماعی وهنری ، محل اجرای نمایشها نیزاز محوطه ی جلوی کلیسا به میدان شهر-که اغلب محل تجمع مردم وعرصه ی روابط اقتصادی نیز بود-کشیده شد.در این دوره هیچ تماشاخانه ای وجودنداشت وبرای برگزاری نمایشها، معمولاً ازصحنه های موقت استفاده می کردند با دور شدن تدریجی نمایشها وموضوعات آنها ازکلیسا ومطرح شدن مجدد مسائل عام واجتماعی درآن درنمایش به یک فعالیت شهری مبدل شد.
۲-۲-۶ پیشینه ی مراکز فرهنگی در ایران :
اگر بخواهیم به طور کلی به موضوع فرهنگ ایران نگرشی داشته باشیم، شاید بتوان نخستین مساجد ،حسینیه ها ومیدان ها را به عنوان فرهنگسرا وفرهنگستان های اولیه نامید.مراکزمحله وفضاهای مذهبی خود به عنوان مکانی درجهت رشد وتوسعه ی مذهب وفرهنگ ، نقش موثرتری داشته اند.در این خصوص احداث ساختمان تکیه ی دولت که به دستورناصرالدین شاه درسمت جنوب تالار الماس در سال۱۲۸۵ ه-ق آغاز شد را می توان اولین بنای مذهبی وبه نوعی فرهنگی در ایران است که تحت تاثیر آمفی تئاترهای فرنگی بنیان نهاده شد.قرارداشتن غرفه های خواص جهت تماشای مراسم در اطراف صحنه وشکل مدور گونه ی تکیه ی دولت، در معماری سنتی ایران سابقه نداشته و این نوع طراحی به سالن های اجرای نمایش واپرا در فرانسه نظیر سالن اپرای پلیتر وسالن خانه ی اپرای پاریس شباهت زیادی دارد.در این تکیه محل نمایش واجرای مراسم در فضای میانی بنا بوده که حضاروتماشاچیان در گرداگرد سکوی وسط وافراد متشخص در غرفه های داخل بنا مراسم را تماشا می کردند.به مرور زمان فکرجدا کردن عملکردها مد نظر قرار گرفت و فضاهای فرهنگی –آموزشی در مجموعه هایی جدا از هم تعریف شد.به طور کلی می توان گفت که فرهنگستان به عنوان یکی از پیامدهای قرن سیزدهم ،درطی دوران های مختلف، به عنوان یک فضای زیر بنایی در اشاعه ی فرهنگ ایران فعالیت می نمود.فعالیتهای فرهنگی وهنری در دوره ی پهلوی اول،بعدتازه ای به خود گرفت.آنچه قبل از آن ودر دوره ی قاجاربه عنوان فعالیت های هنری ویا فرهنگی انجام می گرفت،هیچ گاه یک قالب منسجم سیستماتیک دنبال نشد واصولاً فعالیتی کلاسیک و وسیع درنقش یک تشکیلات فرهنگی وهنری به وقوع نپیوست. نخستین اقدامات به شیوه ی جدید در دوره ی معاصر،در زمان پهلوی اول وبه تاثیر از فرنگ انجام پذیرفت.اولین فرهنگستان در زمان کابینه ی فروغی تشکیل شد و فعالیت هایی در زمینه ی ایجاد واژه های جدیدمورد احتیاج در زبان فارسی وتبدیل بعضی لغات بیگانه وعربی به زبان فارسی انجام گردید.اولین موزه ی هنرهای زیبا در سال ۱۳۰۹ برای پیشرفت ورواج هنرهای زیبای ایران آغاز به کار نمود وهمزمان با آن ،هنرستان صنایع قدیمه نیزافتتاح شد وگروهی از هنرمندان برجسته ی ایرانی برای ترویج وپرورش هنرهای زیبای باستانی دعوت شدند که این هنرستان در رشته های مختلف هنرهای سنتی ،دستی وقدیمی ایران،خدماتی ارزنده در زنده نمودن وبازسازی هنرهای فراموش شده انجام داد.فعالیت موزه ی ایران باستان نیز در سال۱۳۱۵ ه.ش آغاز شدواین موزه در بخش های مختلف (دوران پیش از تاریخ، دوران های تاریخی پیش از اسلام، دوره های اسلامی، سکه ها ومهرها ، کتاب ها و…)فعالیت خود را شروع نمود.(کیانی،۱۳۷۴)
این روند ادامه پیدا کرد وبه مرور زمان در تمامی نقاط کشور ،کتابخانه ها ،فرهنگسراها، موزه ها ومکان هایی از این قبیل تاسیس شدند.البته آنچه امروزه از یک مرکز فرهنگی-هنری انتظار داریم، بسیارفراترازآن چیزی است که در چند دهه ی اخیرازآن انتظار می رفت.درآن زمان ،مرکز فرهنگی فضایی برای نمایش آثار خلق شده بود،ولی امروزه بسیاری از فعالیت های جنبی از قبیل نمایشگاه های موقتی ،همایش ها،پایگاههای اطلاع رسانی و… در کنارآن اضافه شده اند،چرا که جهان امروز، جهان ارتباطات است وبرای آگاهی از موقعیت خود ضروری است علاوه برشناسایی دقیق فرهنگ ملی ،از سایر رخدادهای فرهنگی دنیا نیز آگاه بود.این مراکز، با ارزش ترین وپرثبات ترین عناصر زیربنایی ملی در هر کشور محسوب می شوند که بیشترین دانش های بالقوه از طریق آنها جمع آوری و ذخیره شده وسپس بازتاب می یابند.
۲-۳ عکاسی
عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و تصویربرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمه یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. نابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است.
عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، بدست‌آوردن تصویربه وسیله دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن.
در این فرایند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.
عکاسی دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیده علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. کاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجه تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است و سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است اما اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی،ژوزف نیسه فور نیپس تولید شد و پس از آن توانست تصویری دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. او با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌هاییوهان هاینریش شولتز انجام دادند و داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند.
تئوری تصویر رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول در سال ۱۸۵۵ پیشنهاد شده بود. برپایه نظریه او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایه آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین تصویر‌رنگی را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند.
جورج ایستمن در سال ۱۸۸۴ میلادی فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال ۱۸۸۸، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. ادوین لند نوعی دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری موسوم به دوربین پولاروید را اختراع کرد که بلافاصله پس از تصویربرداری، نسخه چاپ‌شده تصویر را پرینت می‌کردند و تصویر گرفته‌شده یک دقیقه بعد و در مدل‌های جدیدتر تا چند ثانیه بعد، قابل رویت بود.
در عکاسی آنالوگ، باید تمامی تدبیرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و کنتراست را قبل از نوردهی انجام داد. چون تقریباً بعد از نوردهی و ظهور فیلم، در این خصوص کار زیادی نمی‌شود انجام داد. ظهور در عکاسی به معنای مواجهه دادن فیلم عکاسی یا کاغذ عکاسی با مواد شیمیایی است که باعث تبدیل شدن فیلم به یک تصویر منفی(نگاتیو) یا مثبت (اسلاید)، و یا کاغذ به تصویر تصویر می‌شود در حالی که عکاسی دیجیتال به فرایند ثبت تصاویر به وسیله دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور سنسور الکترونیکی گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.
۲-۳-۱ تاریخچه عکاسی
اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ پدیده های متعدد علمی به جهانیان معرفی شد از جمله کشتی بخار، گاز روشناییف تلگراف، راه آهن و عکاسی . عکاسی در اروپا متولد شد و در آمریکا به تکامل رسید ژوزف نیسفورنی پئس پس از مدتها تلاش و تحقیق توانست در سال ۱۸۲۲ اولین عکس دنیا را به ثبت رساند. نی ئپس این عکس را در دهکده ای به نام لودو وارن تهیه کرد. در قرن یازدهم حسن ابن هیثم (دانشمند مسلمان اهل بصره) از اتاقک تاریک برای دیدن ستاره ها و مطالعه استفاده کرد که عبارت بود از جعبه یا اتاقکی که فقط بر روی یکی از سطوح آن روزنه ای ریز تعبیه می شد نور از روزنه عبور کرده تصویری نسبتاً واضح اما وارونه بر روی سطح مقابل تشکیل می داد. اگر قطر روزنی ریزتر از حد معمول بود شعاعهای نور در محل روزنه دچار تفرق و در صورتی که قطر روزنه بیشتر بود نقاط نور تداخل کرده تصویری ناواضح به دست می آمد. این وسیله طی جنگهای صلیبی به اروپا راه یافت لئوناردو داوینچی ضمن شرح خواص اتاقک تاریک آن را کامرا ابسکورا نامگذاری کرد و روزنه ریز آن راپین … نامید. نقاشان صفحه ای را روی سطح مقابل روزنه نصب کرده تصویری که بر روی آن شکل گرفته بود ترسیم می کردند. آن تصویر بسیار واقعی و از پرسپکتیو صحیحی برخوردار بود.
در سال ۱۵۵۰ ژرم کاردان روزنه اتاقک را به یک عدسی محدب مجهز کرد که تصویری واضح تر به دست آمد. در قرن ۱۷ آیینه ۴۵ درجه بدان افزوده شد آیینه نور منعکس شده از موضوع را بر روی صفحه ای در داخل اتاقک می تاباند. بعدها نوع کوچکتری از این اتاقکها به صورت تاشو ساخته شد که آن را بر روی میز یا محلی تخت قرار می دادند و عدسی آن را رو به موضوع می گرفتند نور پس از عبور از عدسی به آیینه برخورد کرده آیینه تصویر را به صفحه شیشه ای مات می رساند. در یکی از روزهای سال ۱۷۲۷ در آزمایشگاه شولتز شیمیدان آلمانی بر روی کاغذی آغشته به نیترات نقره و آهک برگ درختی می افتد شولتز پس از مراجعه به آنجا می بیند که کاغذ مثل همیشه سیاه شده است وقتی برگ را از روی آن برمی دارد می بیند محلی که برگ بر روی آن قرار گرفته بود سیاه نشده او می فهمد که برگ درخت مانع رسیدن نور به آن قسمت شده این واقعه باعث آغاز فعالیتهایی برای شناسایی مواد حساس به نور شد. دانشمندان با قراردادن صفحات آغشته به مواد حساس در اتاقک تاریک در تلاش به دست آوردن تصاویری بودند اما نور اتاقک تاریک کافی نبود و تصویرها نیز با قرارگرفتن در معرض نور شدید از بین می رفتند. سال ۱۸۱۹ سرجان هرشل انگلیسی محلول ثبوت را کشف کرد. این ماده هیپوسولفیت دو سود نام داشت. او با ترکیبی از کلمات (photo ) یعنی «نور» و (Graphein ) یعنی «رسم کردن» واژه فتوگرافی (photography ) را ابداع کرد. او الفاظ (Negative ) منفی، و (postive ) مثبت را در مورد تصاویر نیز بکار برد. اولین عکس ثابت دنیا را او بعد از هشت ساعت نور به ثبت رساند. او این روش را هلیوگرافی یا ترسیم به وسیله خورشید نامگذاریکرد. زمان طولانی نوردهی ناشی از حساسیت بسیار کم ماده حساسی بود که او ساخته بود. پس از چند سال بخاپئس کار خود را با (لویی ژاک مانده داگر) ادامه داد. او روشی را به نام (اگرئوتیپ) نامید. عکاسی برای بسیاری از مردم سحر و جادو تلقی می شد تا حدی که روزنامه های آن زمان این تصویرها را (آیینه حافظه دار) خواندند. (ویلیام هنری تالبوت) با تهیه تصویر نگاتیو در ابعاد کوچکتر بزرگسازی تصویر در به دست آوردن تصویر پوزتیو یا مثبت دو مرحله اصلی را در ظهور عکس تکمیل کرد. یکی از این تصاویر پنجره ای با شیشه های کوچک بود که او این روش را کالوتیپ نامیدپیش از این عکاسان برای عکسبرداری از دوربین های عظیمی استفاده می کردند مثل (ماموت کامرا) برای عکسبرداری از یک واگن قطار که ۱۱ نفر خدمه داشت. اما با اختراع تالبوت فیلمها در اندازه کوچکتر ساخته شدند. کار با روش بزرگسازی تصویرهای بزرگتر چاپ شدند یکی از عبارات تالبوت این است که :یک شعاع نورخورشید ، یک درخت بلوط خشک شده یا یک سنگ پوشیده از خزه می توانند یک رشته افکار و احساسات و تصورات با شکوه را بیدار کنند. این یعنی افرادی به قابلیتهای هنری عکاسی فکر می کردند افراد زیادی زمینه را برای تجارت مساعد دیدند آتلیه ها عکاسی گشایش یافت و عکاسی به سرعت گسترش یافت. عکسبرداری با ابزاری به نام (آپلو) صورت می گرفت با کشف را مولسیون تر) زمان عکسبرداری به ۲ تا ۳ ثانیه تقلیل یافت و مردم با هزینه کم از خود عکس داشتند. با اختراع امولسیون تر حجم زیاد و وسایل کوچک شد و عکاس لازم بود که ماده حساس را ساخته بر روی شیشه ای بمالد و قبل از خشک شدن عکس گرفته شده ظاهر شود که در تاریک خانه های سیار انجام می شد. نقیصه هایی چون سنگین بودن دوربین و سه پایه و چادر سیاه رنگ کار عکاسی را دشوار می کرد. اما مردم بسیار استقبال می کردند و نمایشگاه های عکس در رقابت با هم بودند با ساختن ماده ای حساس با استفاده از ژلاتین و برومور نقره و مالیدن آن به روی شیشه روش امولسیون ژلاتین دار یا امولسیون خشک به وجود آمد. در این روش شیشه های آماده شده برای عکسبرداری به محلهای دیگر حمل می شدند و پس از عکسبرداری به لابراتور برگردانده می شد نه برای ظهور و ثبوت . زمان عکسبرداری به ۱/۲۵ ثانیه تقلیل یافت. عکاسی پیشرفته کرد تا جایی که به جای ماده سنگین و شکننده شیشه ابتدا کاغذ و سپس از مواد سلولوئید برای پایه مواد حساس استفاده شد از این تاریخ عکاسی مدرن متولد شد با اختراع سینما توسط برادران لومیر در سال ۱۸۹۵، فیلمهای حساس به تمامی طیف خورشید در سال ۱۹۰۴ بر وسعت کاربردهای عکاسی افزوده شد. جرج ایستمن بنیانگذار مؤسسه کداک است که محصولات متعددی به بازار مصرف روانه ساخت. با پیشرفت روز افزون دستگاههای متعدد عکاسی که قابل حمل بودند ساخته شدند این دوربین ها به شکل کلاه، کیف و وسایلی از این قبیل بودند. فیلمهای رنگی ساخته شده فلاش های عکاسی به وجود آمد زمان عکسبرداری کوتاه شد عکاسی در عرصه های گوناگون زندگی حضور یافت و جایگاه بسیار مستحکمی در تحقیقات علمی و ثبت وقایع مستند پیدا کرد.

و….

 

 

فهرست مطالب:

فصل اول : ضرورت موضوع و روش تحقیق ۱
۱-۱- مقدمه ۲
۱-۲- بیان مساله ۲
۱-۳- اهداف پروژه ۳
۱-۴- متدولوژی و شیوه مطالعاتی ۳
۱-۴-۱ جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده ۳
۱-۴-۲ جمع آوری اطلاعات از طریق کتاب خانه ۴
۱-۴-۳ جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه ۴
۱-۵- فرضیه ها و سوالات ۴
فصل دوم فصل دوم : مبانی نظری ۵
۲-۱ تعریف فرهنگسرا ۶
۲-۲ پیشینه ی مراکز فرهنگی در برخی از کشورهای جهان ۶
۲-۲-۱ فرهنگسرا در یونان و روم ۶
۲-۲-۲ فرهنگسرا در اروپا ۷
۲-۲-۳ فرهنگسرا در فرانسه ۸
۲-۲-۴ فرهنگسرا در اتحاد شوروی ۸
۲-۲-۵ فرهنگسرا در ژاپن ۹
۲-۲-۶ پیشینه ی مراکز فرهنگی در ایران : ۱۰
۲-۳ عکاسی ۱۱
۲-۳-۱ تاریخچه عکاسی ۱۲
۲-۳-۲ پیدایش عکاسی در ایران ۱۴
۲-۴ انواع عکاسی ۱۵
۲-۴-۱ تبلیغاتی ۱۶
۲-۴-۲ هنری ۱۶
۲-۴-۳ فتوژورنالیسم ۱۶
۲-۴-۴ زیر آب ۱۷
۲-۴-۵ هوایی ۱۷
فصل سوم: نمونه های موردی ۱۸
۳-۱ مصادیق داخلی ۱۹
۳-۱-۱ فرهنگسرای نیاوران ۱۹
۳-۱-۱-۱ بررسی از نظر اقلیم : ۲۰
۳-۱-۲- خانه هنرمندان اصفهان ۲۹
۳-۳ خانه هنرمندان ایران : ۳۰
۳-۲- مصادیق خارجی ۳۲
۳-۲-۱- مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکیMACC 32
۳-۲-۲ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۳۶
فصل چهارم : برنامه ریزی فیزیکی و سرانه ها و استانداردها ۴۳
۴-۱ استانداردهای لازم برای طراحی فرهنگسرا: ۴۴
۴-۱-۲ گالری ها ۴۸
۴-۱-۳ ساختار عمومی فضاهای نمایشی ۵۱
۴-۱-۴ استاندارد ها و ضوابط طراحی سینما ۵۴
فصل پنجم : تحلیل سایت و مباحث اقلیمی ۶۰
۱-۵ متدولوژی و شیوه مطالعاتی ۶۱
۱-۱-۵ جمع آوری اطلاعات از طریق مشاهده ۶۱
۲-۱-۵ جمع آوری اطلاعات از طریق کتاب خانه ۶۱
۳-۱-۵ جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه ۶۱
۲-۵ ویژگی های شهر اصفهان از نظر تاریخی فرهنگی اجتماعی ۶۱
۱-۲-۵ وجه تسمیه ی اصفهان ۶۲
۲-۲-۵ انتخاب مصالح ساختمانی متناسب با اقلیم: ۶۱
منابع ۹۱
فهرست تصاویر
۳-۱- فرهنگسرای نیاوران ۱۹
۳-۲ ورودی فرهنگسرا نیاوران ۲۰
۳-۳ فرهنگسرای نیاوران ۲۰
۳-۴ فرهنگسرای نیاوران ۲۱
۳-۵ فرهنگسرای نیاوران ۲۳
۳-۶ فرهنگسرای نیاوران ۲۷
۳-۷ خانه هنرمندان اصفهان ۲۸
۳ -۸خانه هنرمندان اصفهان ۲۸
۳-۹ خانه هنرمندان ایران تهران ۲۹
۳-۱۰ مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکیMACC 30
۳-۱۱ مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکیMACC 33
۳-۱۲ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۳۶
۳-۱۳ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۳۶
۳-۱۴ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۳۸
۳-۱۵ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۳۸
۳-۱۶ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۳۹
۳-۱۷ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۴۰
۳-۱۸ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۴۱
۳-۱۹ مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۴۱
۵-۱ محدوده سایت ۷۳
۵-۲ دسترسی ها ۷۳
۵-۳دید و منظر ۷۴
۵-۴ تابش نور ۷۴
۵-۵ باد غالب ۷۵
۵-۶ آلودگی صوتی ۷۵
۵-۷ دسترسی سایت ۷۶
۵-۸ دسترسی سایت ۷۶
۵-۹ دسترسی سایت ۷۷
۶-۱ نقطه دید ناظر ۷۹
۶-۲ دوربین عکاسی ۷۹
فهرست دیاگرام
۶-۱ فضاهای فرهنگی ۸۲
۶-۲ فضاهای آموزشی ۸۲
۶-۳فضاهای خدماتی ۸۲

فهرست جداول
۴-۱ بخش اداری ۵۶
۴-۲ کتابخانه ۵۷
۴-۳ آمفی تئاتر ۵۷
۴-۴ بخش فرهنگی –نمایشگاه ۵۷
۴-۵ آموزش نظری ۵۸
۴-۶ نگهبانی و پارکینگ ۵۸
۴-۷ رستوران ۵۸
۴-۸ بخش تجاری خدماتی تریا ۵۹

فهرست نقشه ها
۳-۱ دید پرنده فرهنگسرا نیاوران ۲۰
۳-۲ پلان فرهنگسرا نیاوران ۲۰
۳-۳ پلان فاز ۱مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکیMACC 34
۳-۴ پلان فاز ۱مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکیMACC 34
۳-۵ پلان فاز ۱مرکز فرهنگی آمریکایی- مکزیکیMACC 35
۳-۶ سایت پلان مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۳۷
۳-۷ برش و پلان مرکز علمی- فرهنگی فائنو ۴۲
۷-۱ پلان همکف ۸۳
۷-۲ پلان اول ۸۴
۷-۳ نمای جنوبی ۸۴
۷-۴ نمای شمالی ۸۵
۷-۵ نمای غربی ۸۵
۷-۶ برش ۸۶
۷-۷ برش ۸۶

 

 

 

 

تصاویر فایل:

رساله معماری فرهنگسرای عکاسی,طرح نهایی معماری فرهنگسرای عکاسی,مطالعات معماری فرهنگسرای عکاسی,برنامه فیزیکی فرهنگسرای عکاسی,نمونه موردی فرهنگسرای عکاسی,پایان نامه معماری فرهنگسرای عکاسی,دانلود رساله فرهنگسرای عکاسی,پروپوزال فرهنگسرای عکاسی,ظوابط و استانداردهای طراحی فرهنگسرای عکاسی,مطالعات معماری فرهنگسرای عکاسی,برنامه فیزیکی فرهنگسرای عکاسی,نمونه موردی فرهنگسرای عکاسی,پایان نامه معماری فرهنگسرای عکاسی,دانلود رساله فرهنگسرای عکاسی,پروپوزال فرهنگسرای عکاسی,ظوابط و استانداردهای طراحی فرهنگسرای عکاسی,نمونه موردی فرهنگسرای عکاسی,پایان نامه معماری فرهنگسرای عکاسی,دانلود رساله فرهنگسرای عکاسی,پروپوزال فرهنگسرای عکاسی,ظوابط و استانداردهای طراحی فرهنگسرای عکاسی,

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد. آموزش تصویری خرید

 

  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: ۹ مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : ۰۹۰۳۷۷۵۸۵۵۵ – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.