صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

مطالعات طراحی کتابخانه تخصصی هنر و معماری 100 صفحه – رساله کتابخانه هنر و معماری

بخشی از پروپزال:

فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه
آمار مربوط به تيراژ كتاب و متوسط زمان كتابخواني هر ايراني، نشان دهنده كم توجهي به كتاب است كه زنجيره اي از مشكلات اجتماعي را بوجود مي آورد. به عنوان مثال در پي نبودن ميل و اشتياق به مطالعه كتاب، تعداد كمي از مردم اقدام به خريد كتاب مي كنند. نبودن خريدار و كتاب هاي روي قفسه، ناشران را به تيراژ بيشتر كتاب تشويق نمي كند- تيراژ پايين و نبودن سود كافي، نويسنده را سرد و بي انگيزه مي كند كه اين خود منجر به خلق كتابي مي شود كه در خور ستايش در بازار جهاني نيست. دور ماندن نويسندگان از صحنة بين المللي، انگيزه لازم به خلق آثار قوي به نويسنده نمي دهد تمام اين ناكامي ها منجر به نبودن ميل و اشتياق به مطالعه مي شود و…
كم توجهي جامعه به مسايل فرهنگي يكي از دلايل چرخه ناكامي هايي است كه در بالا ذكر شد. مطمئناً اگرحركت ها و مراكز فرهنگي در سطح شهرها و کشور پررنگ تر شود شكوفايي كه نياز است آغاز مي شود.
كتاب به عنوان پايه اي ترين گزينه در چرخه اي كه در بالا آمده، مورد توجه است و وجود مركزي كه حول محور مطالعه و كتاب بچرخد، تلنگري خواهد بود به اين غفلت ما.

مطالعات کتابخانه تخصصی هنر و معماری,رساله کتابخانه تخصصی هنر و معماری,پایان نامه کتابخانه تخصصی هنر و معماری,طرح نهائی معماری با موضوع کتابخانه تخصصی هنر و معماری,مطالعات کتابخانه هنر و معماری,رساله کتابخانه هنر و معماری,برنامه فیزیکی کتابخانه تخصصی هنر و معماری,ظوابط طراحی کتابخانه تحصصی هنر و معماری,ریزفضاهای طراحی کتابخانه تخصصی هنر و معماری,طراحی کتابخانه هنر و معماری,نقشه کتابخانه تخصصی هنر و معماری,نمونه موردی داخلی کتابخانه هنر و معماری,نمونه موردی خارجی کتابخانه هنر و معماری,نمونه موردی کتابخانه,مطالعات معماری کتابخانه هنر و معماری,رساله معماری کتابخانه تخصصی هنر و معماری,دانلود پایان نامه معماری کتابخانه تخصصی هنر و معماری
1-2- تعریف طرح
کتابخانه ها یکی از مراکز فرهنگی و اطلاع رسانی در جوامع محسوب می شوند و از این میان کتابخانه های دانشگاهی با توجه به نوع مراجعین و روش ارائه خدمات باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. از آنجایی که دانشجویان آینده سازان جامعه محسوب می شوند باید آنها را چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ فرهنگی بارور ساخت.
از آنجایی که رشته هنر پل ارتباطی بین فرهنگ و علم می باشد، دانشجویان این رشته نیز نیازمند توجه و آموزش بیشتری می باشند و باید گام های محکمی برای رسیگی به نیازهای این قشر آینده ساز انجام داد. ایجاد کتابخانه تخصصی هنر می تواند در راستای نیل به این هدف خلاءهای موجود بین سیستم های آموزشی و مراکز فرهنگی جامعه را جبران کند.

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

فصل دوم: شناخت
2-1- گردآوری قوانین و نمونه ها
2-1-1- سیر تحول تاریخی کتابخانه ها 1
2-1-1-1- کتابخانه های باستان:
تاریخ ایجاد کتابخانه در جهان به دوران کهن می رسد و به تاریخی که قرن ها پیش از میلاد مسیح است، ارتباط پیدا می کند. نخستین سنگ بنای کتابخانه را سران و زمامداران کشورها نه به قصد و نیت صرفاً ایجاد کتابخانه بلکه به خاطر حفظ و نگهداری اسناد و گزارشات محصوص و محرمانه پایه گذاری کردند.
اولین کتابخانه بزرگ و مهم در «آتن» ایجاد گردید. در آن زمان مدارس که نظریات افلاطون و اپیکوریان در آن ها تدریس می گشت صاحب کتابخانه بودند. معروف ترین مجموعه کتابخانه ای متعلق به مدرسه ارسطو بود که به وسیله خود او بر طبق روش و نظامی منطقی ایجاد گردید که در معبد «موسس» قرار داشت.
در سال 300 قبل از میلاد اسکندر مقدونی در شهر اسکندریه کتابخانه عظیمی تاسیس کرد که دارای ده تالار بزرگ و صدها قفسه شماره گذاری شده بود. هر یک از تالار های ده گانه به یکی از بخش های علم و دانش اختصاص یافته بود. بطلمیوس اول که ریاست کتابخانه را بر عهده داشت بر مجموعه کتاب های آن افزود. استفاده از منابع این کتابخانه هم در اتاق های کوچکی که برای مطالعه در نظر گرفته شده بود میسر بود.
کتابخانه های معابد معمولاً دارای چند اتاق بود، در هر اتاق الواح و طومارها روی زمین یا گنجه های چسبیده به دیوار نگهداری می شد. ساختمان کتابخانه های باستان برای استفاده از روشنایی روز، رو به آفتاب و مقابل جبهه شرق بنا می شد. ساختمان را طوری می ساختند که مانع نفوذ رطوبت باشد، زیرا رطوبت برای کتاب هایی که جنس آن ها از پاپیروس یا پارچه بود بسیار مضر بود و سبب از بین رفتن کتاب ها می شد. غالباً مجسمه های بزرگان و مشاهیر ادب آن روزگار زینت بخش تالار های کتابخانه بودند.
2-1-1-2- کتابخانه های قرون وسطی:
نخستین کتابخانه عمومی در یونان در سال 330 قبل از میلاد تاسیس شد. اولین کتابخانه مسیحی در دیرها و کلیسا ها دایر گردید. کتاب ها در طاقچه ها و یا در گنجه ها وصندوق هاییکه در رواق ها تعبیه شده بود نگهداری می شدند. محل کتابخانه تنگ، تاریک و دراز بود. نور از یک طرف به رواق ها می تابید و در ضلع دیگر گنجه های کتاب تعبیه شده بود. در کنار رواق ها اتاقک هایی برای مطالعه وجود داشت که از دریچه های باریک آن نور به اتاقک ها وارد می شد. در داخل هر اتاق صندلی و میز گذاشته شده بود. بطور قطعی نمی توان گفت که همه اتاق ها و رواق ها دارای پنجره شیشه ای بوده اند، چون بعضی شیشه نداشت و بعضی هم به جای شیشه سفید شیشه رنگی داشته اند.
در کتابخانه های صومعه ها و کلیسا ها در اواخر قرون وسطی روش غرفه ای معمول شد. غرفه های کتاب طوری طرح ریزی شده بودند که نیاز خوانندگان را از بابت نور کافی تامین می کردند. هر یک از غرفه ها شامل یک اتاق دراز بود که نور از دو طرف از طریق دو ردیف پنجره وارد اتاق می شد. حد فاصل پنجره ها و دیوار های دو طرف ردیف های پشت به پشت گنجه ها و قفسه های کتاب چیده شده بود. در قسمت جلوی هر قفسه کتاب، میزی چسبیده به آن قرار داشت و کتاب ها در داخل قفسه ها به زنجیر کشیده شده بودند.
2-1-1-3- کتابخانه در دوران اسلامی:
در دوره پیشرفت تمدن اسلامی کار به جایی رسید که در هر مسجد جامع یک کتابخانه بزرگ هم ایجاد می کردند و فضلا و اهل علم کتاب های خود را وقف مساجد جامع می کردند. بسیاری از کتابخانه های اسلامی خدمات گوناگون به مراجعه کنندگان ارایه می دادند. برای آن ها صرف نظر از محل زندگی و غذا، کاغذ و مرکب هم فراهم می آوردند. برای مثال علی بن یحیی منجم معروف که از همنشینان خلفا بود، در اواسط قرن سوم هجری در ملک خود کتابخانه بزرگی بنا کرده بود و مردم از هر شهری برای کسب علم ودانش آن روز به کتابخانه او می آمدند و علاوه بر استفاده از کتاب ها از مسکن، غذا و لوازم التحریر بهره مند می شدند.
یکی دیگر از کتابخانه های مهم اسلامی، کتابخانه بیت الحکومه بود که به وسیله مامون خلیفه عباسی در بغداد تاسیس شد. خلیفه دستور داده بود تا بسیاری از نسخه های خطی یونانیان را از امپراتوری بیزانس بیاورند و توسط مترجمین توانا به عربی ترجمه کنند. در قرن چهارم هجری ساختمان هایی مخصوص کتابخانه وجود داشت. کتاب ها در کتابخانه های اسلامی بر حسن علوم مختلف طبقه بندی و در اتاق های جداگانه جایگزین می شد و فهرست آن ها بر سر در هر اتاق الساق می گردید. عضدالدوله دیلمی در شیراز کتابخانه ای ساخته بود که دارای 360 حجره بود و او هر روز در یکی از حجره ها جلوس می کرده و می گویند در هیچ علمی کتابی تالیف نشده بود جزء آن که در آن کتابخانه وجود داشت.
2-1-1-4- کتابخانه های قرون هفدهم و هیجدهم میلادی:
در این دو قرن تغییر عمده ای که بر ساختمان کتابخانه ها به عمل آمد این بود که کتابخانه ها برای برخورداری از نور بیشتر بالاتر از سطح زمین احداث شدند. روشنایی کتابخانه ها از طریق پنجره های بلندی که تا کف تالار ادامه داشت تامین می شد. روش ثابت کردن کتابخانه ها تا اواخر قرن 18 کاملاً منسوخ شد. از قرن 18 بنای کتابخانه های ملی که در واقع تجسم آرمان های معماری در عصر شکوه و جلال مهندسی بود آغاز شد. این ساختمان ها دارای چشم انداز های دل انگیز، پله های عریض، سردرهای مجلل، گنبدهای بزرگ، ستون های عظیم داخلی و خارجی، تالار های بزرگ مطالعه، ردیف های طویل قفسه کتاب، راهروهای بلند، میزهای کنده کاری شده، سقف های مزین به نورافزارهای تزیینی، پنجره های مشبک باشکوه، آجر فرش های زیبا، کتیبه ها و نقش های دیواری و مجسمه ها و تندیس های پایه دار بودند.
2-1-1-5- کتابخانه های قرن نوزدهم میلادی:
در قرن 19 تعداد خوانندگان نسبت به فضای اتاق ها و تالارهای مطالعه فزونی گرفت. کتابخانه بسیاری با بناهای نسبتاً باشکوه تاسیس شد. به تدریج لازمه ارایه خدمات در کتابخانه ها باعث ایجاد بخش مرجع، بخش امانت و اتاق مطالعه در هر در هر کتابخانه بود ولی وحدت و انجسامی در طرح و نقشه های بنا وجود نداشت و به اشکال مختلفی ساخته می شدند. هزینه نگهداری، حفظ و حراست و خدمات این گونه کتابخانه ها نیز بسیار زیاد بود.
از اواسط قرن 19 تفاوت بسیار آشکاری در ساختمان کتابخانه های دانشگاهی از جمله مخازن بزرگ کتاب و تالارهای مطالعه پدید آمد. طرح همه این ساختمان ها بر طبق سبک های معماری سنتی، گوتیک و یونانی تهیه می شد. ولی پیش بینی کافی برای توسعه و گسترش ساختمان کتابخانه به عمل نمی آمد و به همین دلیل آنچه کتابخانه های این زمان را در مضیقه و تنگنا قرار داده بود انبوه کتاب چاپی و جای کم برای نگهداری کتاب بود.
سبک کلی ساختمان مبنای یادگاری و تاریخی داشت و بیشتر برای مطالعه و تحقیق فضلا و دانشمندان مناسب بود. انبوه کتاب، مخازن را به تدریج به شکل برج کتاب در می آورد یعنی کتاب ها روی هم چیده می شدند و به صورت عمودی بالا می رفت. سالن های مطالعه واحدهای معماری جداگانه به حساب می آمدند. در موارد زیادی مقیاس و اندازه فضای اتاق های مطالعه با مخزن کتاب تناسبی نداشت و دسترسی به کتاب ها در اتاق مطالعه امکان پذیر نبود.
فضاهای مورد نیاز بخش های اداری و کارهای اجرایی و روزمره کتابخانه مثل کنترل و و بازرسی، بایگانی سوابق امانت، آماده سازی، فهرست نویسی، صحافی و حمل و نقل در نقشه ها گنجانده نمی شد. اساساً ساختمان با طرح و نقشه ثابت قبلی ساخته می شد. امکان تغییر پذیری و انعطافپذیری از نظر جابجایی فضاها و مواد و مجموعه کتابخانه وجود نداشت. مراجعه کنندگان به ندرت به قفسه های کتاب دسترسی داشتند و هیچگاه با رضایت خاطر از کتابخانه خارج نمی شدند. اکثر کتابخانه ها در خیابان های قدیمی جای داده شده بودند. در این زمان لزوم تنظیم و طبقه بندی و رده بندی کتاب ها و نیز دسترسی آزاد به کتاب ها، تا خوانندگان بتوانند محل و جای موضوعات و کتاب های مورد نیاز خود را به سادگی و راحتی پیدا کنند به عنوان یک ضرورت مطرح شد. تغییر و تحول اساسی در طرح و نقشه بنای کتابخانه بعد از جنگ جهانی دوم صورت گرفت.
2-1-1-6- بنای کتابخانه ها در قرن بیستم و گرایش به ساختار مدولار و انغطاف پذیر:
در این دوره از سوی طراحان و کارشناسان برای ساختمان کتابخانه بنای مستطیل شکل ساده توصیه شد. در این مدل تقریباً همه بخش های کتابخانه در یک طبقه جای می گیرند. قسمت های مختلف کتابخانه بر حسب نیاز به کمک پارتیشن و قفسه ها و وسایل و تجهیزات متحرک ایجاد می شود. دسترسی آزاد به منابع و مواد کتابخانه از تغییرات عمده و انقلابی این قرن است. به همین دلیل قفسه ها کوتاه تر می شوند. قفسه های دو طرفه به فرم و شکل راهرویی رایج می گردد. طرز آرایش قفسه ها نظارت بر آنها را تسهیل می کند.طرح های ساختمان ساده تر، کارآمدتر و جدیدتر و فضای داخلی بازتر، وسیع تر و انعطاف پذیرتر می شود. خلاصه این که در این قرن در رابطه با کاربرد و کارایی بناها و نیازهای استفاده کنندگان تحول اساسی ایجاد گردید.
در سال 1930 مکتب جدیدی برای طرح ساختمان کتابخانه بوسیله مبتکر آن «مک دونالد» به وجود آمد. روش جدید مبتنی بر اندازه های متناسب به نام روش «مدولار» که ساختمان را به وسیله ستون هایی که در فواصل معین کار گذاشته شده اند. بنیاد می گیرد، یعنی بار و سنگینی ستون ها بر روی ستون ها است و دیوار های خارجی ساختمان، راه پله و تاسیسات، لوله کشی ها، سرویس ها و خدمات بهداشتی هر کدام در جای خود طراحی بر طبق نقشه طراحی می شوند. در سیستم مدولار تغییر خدمات، وظایف و کاربرد یک محل یا فضا مستلزم تغییر ساختاری بنا نمی گردد. امتیاز این سیستم تغییرپذیری و انعطاف پذیری آن است و فضاها را می توان برای منظور های مختلف بدون تغییرات زیاد و هزینه های گزاف آماده ارائه خدمات و کاربرد مورد نیاز کرد. در سیستم مدولار قفسه های متحرک، ارتفاع سقف کوتاه و روشنایی یکنواخت و یکسان است. تجهیزات و وسایل ساده و قابل جابجایی، فضاهای دلپذیر و بی تکلف و استفاده از آن ها آسان است.
2-1-2- انواع کتابخانه ها 1
کتابخانه ها به شش دسته تقسیم می گردند.
2-1-2-1- کتابخانه های ملی
طبق تعریف یونسکو کتابخانه ملی کتابخانه ایست که خود را وقف شناسایی، جمع آوری و حفظ آثار و انتشارات مربوط به یک کشور کند. وظایف کتابخانه ملی را می توان در سه گروه تقسیم کرد:
1) فعالیت های اصلی شامل:
– جمع آوری انتشارات و آثار ملی،
– جمع آوری انتشارات خارجی در باره آثار ملی،
– انتشار کتابشناسی ملی (کتابشناسی ملی ایران از سال 1342 در فواصل زمانی سالیانه انتشار یافته است)،
– ایجاد مرکز ملی اطلاعات کتابشناختی، انتشار فهرست ها،
– تاسیس نمایشگاه ها.
2) فعالیت های قابل انتظار شامل:
– امانت بین کتابخانه ها،
– جمع آوری نسخه های خطی،
– تحقیق در زمینه های فنون کتابخانه.
3) فعالیت های فرعی شامل:
– خدمات مبادله بین المللی، ارسال کپی ها
– کمک فنی به سایر کتابخانه ها.
علاوه بر آن جمع آوری و حفظ سکه ها و مدال ها، مهرها، مدارک نادر و قیمتی که دارای ارزش ملی هستند، مدارک خاص دیداری- شنیداری، تصویر ها، نقشه ها، صفحات و نوارهای موسیقی، تهیه نشریات رسمی خارجی از طریق ارتباط و مبادله و در بعضی از کشور ها هدایت و برنامه ریزی تحقیقات در زمینه علوم انسانی و اجتماعی را نیز به عهده دارد.
2-1-2-2- کتابخانه های عمومی
سازمان یونسکو در سال 1995 میلادی اعلامیه ای را در زمینه کتابخانه های عمومی منتشر کرد. در این متن آمده است که استفاده از این کتابخانه ها باید به صورت رایگان باشد و تمام مردم (بدون در نظر گرفتن گروه سنی، ملیت، مذهب، نژاد، زبان و طبقه اجتماعی خاص) باید توانند به طور یکسان از منابع و خدمات کتابخانه های عمومی بهره گیرند.
هدف کتابخانه عمومی آموزش، اطلاع رسانی، فراهم آوردن امکانات پژوهشی، تعالی بخشیدن به روح و فکر، ایجاد تفریح و تفنن و تشویق مردم به مشارکت فعال در فعالیت های فرهنگی و اقتصادی است. گاهی محدوده خدمات آن ساختمان کتابخانه فراتر می رود و به زندان ها و مراکز تامین اجتماعی می رسند و زمانی با «کتابخانه های سیار» مناطق روستایی را در بر می گیرد. خدمات کتابخانه های عمومی به کودکان و نوجوانان نیز حائز اهمیت است.
2-1-2-3- کتابخانه های دیجیتال
معماری دیجیتال یک چارچوب کلی برای کتابخانه دیجیتال است که در آن اشیاء دیجیتالی بسیار زیادی مرکب از همه نوع منابع بر روی شبکه های رایانه ای ملی و از طریق اینترنت قابل دسترسی برای همه می باشند، که به این نوع دسترسی «نشر الکترونیک» می گویند. ویژگی های کتابخانه الکترونیک عبارتند از:
1. از کتابخانه های دیجیتال بدون محدودیت فیزیکی و اداری کتابخانه های دیگر می توان استفاده کرد.
2. کتابخانه دیجیتال دیدگاهی منسجم از همه اطلاعات موجود در کتابخانه را بدون در نظر گرفتن شکل یا فرمت آن فراهم می آورد.
3. کتابخانه دیجیتال هم به مهارت های کتابداران و هم به مهارت های متخصصان کارآمد رایانه نیاز دارد.
4. در کتابخانه دیجیتالی ارتباط استفاده کننده با کتابدار وجود ندارد و آموزش شیوه بهره گیری توسط کتابدار ممکن نیست.
5. در کتابخانه دیجیتال حجم اطلاعات گسترده و ریزش اطلاعات کاذب فراهم می شود.
6. در کتابخانه دیجیتالی امکان گسترش منابع منحصر به فرد وجود دارد.
2-1-2-4- کتابخانه های آموزشگاهی
کتابخانه های آموزشی بیشتر مخصوص مدارس هستند. هدف اصلی آن تشویق به خواندن کتاب، عادت به مطالعه (که در سنین کودکی باید به آن پرداخته شود)، تقویت قوه تفکر و بر انگیختن حس کنجکاوی بچه است.
بر حسب امکانات و بودجه و از همه مهم تر توجه مسئولان در بعضی از مدارس گاه کتابخانه ممکن است تنها محدود به یک کلاس یا یک قفسه باشد. کتابخانه های آموزشی بزرگ معمولاً نمونه کوچکی از یک کتابخانه عمومی با هدف در دسترس قرار دادن منابع اطلاعاتی در موضوع های گوناگون و کمک به برنامه درسی و پیشبرد آنها است.
عمده ترین خدمات کتابخانه های آموزشگاهی عبارت است از: پاسخ به نیاز های علمی کادر آموزشی و دانش آموزان است. کتابخانه های مزبور جزء کتاب و نشریات از وسایل تکنولوژیک و به خصوص وسایل دیداری- شنیداری نیز برخوردار است.
2-1-2-5- کتابخانه های دانشگاهی
فلسفه وجودی این نوع کتابخانه ها در دانشگاه ها، دانشکده ها، موسسات آموزش عالی و دانشسراها کمک به اساتید، مدرسان و دانشجویان برای پیشبرد کار تحقیق و تدریس است. مهمترین نوع آن کتابخانه های مرکزی دانشگاه ها یا کتابخانه های بین دانشگاهی است. کتابخانه های دانشگاهی ممکن است شامل کتابخانه های متعددی به صورت کتابخانه های دانشکده ای و حتی بخش ها و رشته های گوناگون باشد.
کتابخانه های دانشگاهی ایران پس از تاسیس مدارس عالی به تدریج شکل یافتند و به موازات گسترش دانشگاه ها، منابع و عرضه خدمات در آنها افزایش یافت. از کتابخانه های دانشگاهی قدیم و مهم ایران، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران است که در سال 1328 شمسی بنیاد نهاده شد. از فعالیت های آن می توان به برگزاری نمایشگاه ها و سمینارها، همکاری با سایر دانشگاه ها و مراکز علمی- پژوهشی، تهیه میکرو فیلم و میکرو فیش از نسخه های دست نوشت و انتشارات نشریات و فنون کتابداری و کتابشناسی اشاره کرد.

و…………

 

 

 

 

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات 1
1-1- مقدمه 1
1-2- تعریف طرح 2
1-3- دلایل انتخاب طرح 2
1-3-1- هدف طرح 2
1-3-2- اهمیت و ضرورت موضوع 3
1-4- معرفی زمین پروژه و محدوده طرح 3
1-5- نتیجه گیری 5

فصل دوم: شناخت 6
2-1- گردآوری قوانین و نمونه ها 6
2-1-1- سیر تحول تاریخی کتابخانه ها 6
2-1-1-1- کتابخانه های باستان 6
2-1-1-2- کتابخانه های قرون وسطی 7
2-1-1-3- کتابخانه در دوران اسلامی 7
2-1-1-4- کتابخانه های قرون هفدهم و هیجدهم میلادی 8
2-1-1-5- کتابخانه های قرن نوزدهم میلادی 8
2-1-1-6- بنای کتابخانه ها در قرن بیستم و گرایش به ساختار مدولار و انغطاف پذیر 9
2-1-2- انواع کتابخانه ها 9
2-1-2-1- کتابخانه های ملی 9
2-1-2-2- کتابخانه های عمومی 10
2-1-2-3- کتابخانه های دیجیتال 10
2-1-2-4- کتابخانه های آموزشگاهی 11
2-1-2-5- کتابخانه های دانشگاهی 11
2-1-2-6- کتابخانه های اختصاصی 12
2-1-3- بررسی استانداردها و ضوابط طراحی 20
2-1-3-1- استاندارد های کتابخانه های دانشگاهی ایران 20
2-1-3-2- استاندارد های کتابخانه های تخصصی ایران 23
2-1-3-3- معیار های برنامه ریزی و طراحی کتابخانه کشور 25
2-1-3-4- استانداردهای ساختمان کتابخانه 27
2-1-4- بررسی ضوابط شهرسازی موثر بر طرح 31
2-1-5- مطالعه و بررسی نمونه های داخلی و خارجی 31
2-1-5-1- کتابخانه عمومی آیت الله روحانی بابل 31
2-1-5-2- کتابخانه JAOME FUSTER 42
2-1-5-3- کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان 50
2-1-5-4- کتابخانه دانشگاه هنر تاما- توکیو 55
2-1-5-5- کتابخانه مرکزی دانشگاه UNIVERSIDAD CATOLIA DEL NORTE 59
2-2- بستر طرح 62
2-2-1- اقلیم 62
2-2-1-1- دما 62
2-2-1-2- بارش 63
2-2-1-3- وزش باد 63
2-2-1-4- رطوبت نسبي 64
2-2-1-5- تابش خورشيد 65
2-2-1-6- يخبندان 66
2-2-1-7- پوشش گياهي منطقه بابل 66
2-2-2- تحلیل سایت 66
2-2-2-1- دسترسی به سایت 66
2-2-2-2- بررسي همسايگي سايت 67
2-2-2-3- ديدهاي مطلوب سايت 68
2-2-2-4- تحليل نور مطلوب و نا مطلوب سايت 68
2-2-2-5- تحليل بادهاي مطلوب و نامطلوب سايت 68
2-2-3- گونه شناسی الگوی معماری منطقه 70
2-2-4- مطالعه آداب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محدوده طرح 76
2-3- بررسی نمونه ای فن آوری، مصالح، سازه و تاسیسات مرتبط با موضوع 77
2-3-1- سازه 77
2-3-2- نور پردازی 77
2-3-3- تاسیسات و تنظیم شرایط محیطی 80

فصل سوم: فرایند طراحی 83
3-1- مبانی نظری 83
3-1-1- ارائه ایده بنیادین طرح با توجه به کلیت و شناخت موضوع 83
3-1-2- ارائه مصادیق طرح 86
3-1-2-1- طرح سيد هادي ميرميران براي كتابخانه ملي ايران 86
3-1-2-2- كتابخانه دانشگاه جندي شاپور 87
3-1-2-3- كتابخانه BATON ROUGE 87
3-1-3- نحوه تاثیر مبانی نظری بر طرح 88
3-2- برنامه ریزی کالبدی و تهیه طرح شماتیک 89
3-2-1- ارائه برنامه فیزیکی 89
3-2-1-1- محاسبه ظرفيت پذيرش مجموعه 89
3-2-1-2- محاسبه ابعاد فضاهای مختلف مجموعه 89
3-2-2- ارائه 3 ایدئوگرام در نحوه کاربری زمین و بنا 94
3-2-3- تحلیل و نقد گونه ها و انتخاب گزینه نهایی 95
3-2-4- پیشنهاد مصالح، سازه و تاسیسات 96
3-3- تهیه طرح نهایی 97

فصل چهارم: ارايه نقشه ها 99

فهرست جداول

1-1- تعداد دانشجویان هنر در استان مازندران 1
2-1- سرانه فضاهای فنی و کارگاهی 25
2-2- سرانه فضاهای عمومی 26
2-3- سرانه فضاهای پشتیبانی 27
2-4- متوسط دمای سالیانه بابل 62
2-5- متوسط رطوبت نسبي در شهر بابل به تفكيك ماه بين سالهاي 44-40 65
2-6- میزان زاویه تابش در ماه های سال در بابل 65
2-7- مقدار روشنایی مورد نیاز فضاهای مختلف 78
2-8- شرایط مطلوب دمایی ورطوبتی در کتابخانه 82
3-1- محاسبه جامعه آماري 89

 

فهرست تصاوير

1-1- موقعیت زمین طرح در شهر 4
1-2- موقعیت زمین طرح در بافت پیرامون 4
1-3- ابعاد زمین طرح و دسترسی ها 5
2-1- بنای کتابخانه آیت الله روحانی بابل 31
2-2- حوزه نفوز کتابخانه تا شعاع 300 متری 32
2-3- سایت کتابخانه عمومی آیت الله روحانی 32
2-4- حجم کلی کتابخانه 33
2-5- ورودی و نمای اصلی کتابخانه 34
2-6- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه همکف 34
2-7- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه اول 34
2-8- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه دوم 35
2-9- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی طبقه سوم 35
2-10- تفکیک فضاهای عمومی، پشتیبانی، اداری، فنی، کارگاهی و گردشی در پلان ها 35
2-11- ارتباطات فضایی طبقه همکف، اول ، دوم و سوم 36
2-12- دیاگرام فضایی طبقه همکف 36
2-13- دیاگرام فضایی طبقه اول 36
2-14- دیاگرام فضایی طبقه دوم 36
2-15- دیاگرام فضایی طبقه سوم 36
2-16- مخزن کتابخانه 37
2-17- بخش گردش و امانت آقایان 37
2-18- تالار مطالعه آزاد آقایان 38
2-19- بانک اطلاعات و سایت 39
2-20- مرکز اسناد 39
2-21- نمای کتابخانه در شب 40
2-22- نمای اصلی مجموعه 41
2-23- مقطع طولی مجموعه 41
2-24- کتابخانه خائومه فوستر 42
2-25- نمای شرقی 42
2-26- نمای شمالی 42
2-27- سایت پلان مجموعه 43
2-28- اسکیس های اولیه 43
2-29- تصاویر سه بعدی از حجم 44
2-30- حجم کتابخانه در تقابل با بافت قدیم شهر 44
2-31- ورودی مجموعه 44
2-32- ورودی مجموعه در شب 44
2-33- کافی شاپ در کنار ورودی 44
2-34- تشخص حجم کتابخانه نسبت به بافت شهر 45
2-35- منظر کتابخانه در شهر 45
2-36- فضای مطالعه 45
2-37- سالن اینترنت 45
2-38- فضای استراحت 46
2-39- بخش نرم افزاری کتابخانه 46
2-40- پلان های زیر زمین، طبقه همکف، اول و دوم 46
2-41- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلان زیر زمین 47
2-42- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلا ن طبقه همکف 47
2-43- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلان طبقه اول 47
2-44- معرفی و تفکیک فضاهای داخلی در پلان طبقه دوم 48
2-45- تفکیک فضاهای عمومی، پشتیبانی، اداری، فنی، کارگاهی و گردشی در پلان ها 48
2-46- ارتباطات فضایی در پلان ها 49
2-47- دیاگرام فضایی طبقه زري زمين 49
2-48- دیاگرام فضایی طبقه همکف 49
2-49- دیاگرام فضایی طبقه اول 49
2-50- دیاگرام فضایی طبقه دوم 49
2-51- ورود نور به مجموعه از نورگیر های سقفی 50
2-52- جداره شفاف جهت نورگیری 50
2-53- نورگیر ها در ارتفاع بالا جهت ورود نور به عمق ساختمان 50
2-54- دید از بیرون مجموعه 51
2-55- پلان پارکینگ و مخزن 52
2-56- پلان همکف 52
2-57- نمای غربي 52
2-58- نمای جنوبی 52
2-59- بخش داخلی فضای مطالعه 53
2-60- سایت اینترنت 53
2-61- فضای داخلی گالری 53
2-62- بخش نشریات و مجلات 53
2-63- بخش جستجوي اطلاعات 53
2-64- سالن همایش 53
2-65- حجم پلکان اصلی (از گرانیت نارنجی) و بالکن مشرف به آن 54
2-66- دید از بیرون مجموعه 55
2-67- دید از دالان طاق دار 56
2-68- دید از سالن مطالعه 56
2-69- پلان طبقه همکف و اول 57
2-70- مقطع 58
2-71- اتاق مرجع 58
2-72- سالن نشریات جديد 58
2-73- محوطه مشاهده ویدیویی 58
2-74- فضاهای استراحت در دالان ستون دار 58
2-75- راه پله 58
2-76- نمای اصلی کتابخانه 59
2-77- دید از درون کتابخانه 59
2-78- دید از بيرون کتابخانه 59
2-79- سایت پلان 60
2-80- پلان همکف 60
2-81- پلان طبقه اول 60
2-82- پلان طبقه دوم 60
2-83- پلان طبقه سوم 60
2-84- نمای شمالي 60
2-85- نمای جنوبی 60
2-86- نمای غربي 61
2-87- نمای شرقي 61
2-88- مقاطع طولی 61
2-89- مقطع عرضي 61
2-90- طرح اولیه 61
2-91- چند تصویر از فضاهای داخلی و تراس کتابخانه 61
2-92- نمودار ميزان بارندگي سالانه شهر بابل 63
2-93- نمودار گل باد سالانه شهر بابل 64
2-94- دسترسي ها به سايت 67
2-95- همسايگي هاي سايت 67
2-96- مقطع عرضی از خیابان مدرس تا 17 شهریور 67
2-97- دید از میدان 17 شهریور 68
2-98- کشیدگی شرقی-غربی و امکان استفاده از نورهای مطلوب 68
2-99- ديد هاي اطراف سايت 69
2-100- تصویر از کوه دماوند، جلگه های مازندران و دریای خزر 70
2-101- نمونه ای ورودی و سردر های منازل 72
2-102- نمونه ای از حوض و چاه آب مجاور آن 72
2-103- ایجاد گربه رو و کف کرسی 72
2-104- پلان زیرزمین، طبقه همکف و اول یک خانه قدیمی 73
2-105- یک نمونه از گربه رو 74
2-106- قرار گرفتن ساختمان بالاتر از سطح زمین 74
2-107- وجود ایوان در اطراف ساختمان 74
2-108- ایوان فضای مناسبی برای استراحت 74
2-109- نحوه استقرار ساختمان در حیاط 75
2-110- نمونه ای از نماهای ابنیه سنتی با سقف شیروانی 75
3-1- ماكت طرح كتابخانه ملي ايران 86
3-2- فرم كلي طرح كتابخانه ملي ايران 86
3-3- كتابخانه جندي شاپور 87
3-4- كتابخانه BATON ROUGE 87
3-5- ایده های اولیه کانسپت 88
3-6- کانسپت انتخابی 88
3-7- ایدئوگرام های اولیه طرح 94
3-8- بهترین ایدئوگرام 94
3-9- دیاگرام های کلی مجموعه 95
3-10- دیاگرام بخش کتابخانه 95
3-11- دیاگرام بخش فضاهای جانبی 95
3-12- حالات مختلف بخش مطالعاتی 95
3-13- حالات مختلف بخش مطالعاتی به صورت 3 بعدي 96

 

 

تصاویر فایل:

11-23-2015 11-07-03 PM11-23-2015 11-07-22 PM

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: 32 مگابایت

 

  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – 10 صبح تا 4 عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



نوید گفت:

عالی بود دمتون گرم باسایت فوق العادتون

مهسامحمدی گفت:

سلام .من اطلاعات معماری در اختیار دارم.مایلم تبادل اطلاعات کنم.ولی چطورباید این کاررا انجام دهم؟؟؟؟

پاسخ به : مهسامحمدی
:

Firefox 3.0 Windows

سلام .من اطلاعات معماری در اختیار دارم.مایلم تبادل اطلاعات کنم.ولی چطورباید این کاررا انجام دهم؟؟؟؟

با سلام
چه اطلاعاتی در اختیار دارید؟
لطفا از طریق ایمیل های سایت در ارتباط باشید.

محمود گفت:

سلام من فایل رو خریداری کردم اما در مورد نقشه اتوکد خیلی خوب نیست
فقط از یک طرف کشیده شده که اون هم مقیاسش درست نیست و خیلی زیاد نیاز به اصلاح داره
امیدوار بودم فایل کد کامل و صحیح باشه اما نیست چرا ؟
اگر از تمام نمای بیرونی بطور کامل دارید برام بذارید مونون میشم
من به کل نقشه نیاز دارم البته فقط نمای ببیرونی از از همه طرف
با سپاس از سایت خوبتون

پاسخ به : محمود
:

Firefox 28.0 Windows 7

سلام من فایل رو خریداری کردم اما در مورد نقشه اتوکد خیلی خوب نیست
فقط از یک طرف کشیده شده که اون هم مقیاسش درست نیست و خیلی زیاد نیاز به اصلاح داره
امیدوار بودم فایل کد کامل و صحیح باشه اما نیست چرا ؟
اگر از تمام نمای بیرونی بطور کامل دارید برام بذارید مونون میشم
من به کل نقشه نیاز دارم البته فقط نمای ببیرونی از از همه طرف
با سپاس از سایت خوبتون

با سلام
تنها رساله است.
شما چظور نقشه را دریافت کردید؟!
به احتمال زیاد شما این رساله با نقشه ها را دریافت کردید:
https://www.parsacad.com/?p=2587

الناز گلستان گفت:

سلام من فایل رو خریداری کردم ولی هنوز به ایمیلم ارسال نشده
لطفا زود پیگیری کنید.

پاسخ به : الناز گلستان
:

Unknown Windows

سلام من فایل رو خریداری کردم ولی هنوز به ایمیلم ارسال نشده
لطفا زود پیگیری کنید.

با سلام
ایمیل خود را اشتباه وارد نمودید.
ایمیل را با www. وارد نمی کنند.
لینک دانلود مجددا به ایمیل شما ارسال شد.

مهرسا گفت:

منابع پروژه چی هستش ؟ داخل فایل مشخص نشده

پاسخ به : مهرسا
:

Unknown Windows

منابع پروژه چی هستش ؟ داخل فایل مشخص نشده

با سلام
منابع هم قرار دارد و در پاورقی ها قرار گرفته است.

مهرسا گفت:

سلام
من فایل رو دیدم ولی در پاورقی چیزی به عنوان منابع نوشته نشده
لطفا منابع رو واسم ارسال کنید ممنون

پاسخ به : مهرسا
:

Unknown Windows

سلام
من فایل رو دیدم ولی در پاورقی چیزی به عنوان منابع نوشته نشده
لطفا منابع رو واسم ارسال کنید ممنون

لطفا کامل مطالب را مطالعه کنید.
در بعضی از صفحات در پاورقی ها منابع ذکر شده است.

محمد گفت:

سلام ..
وقتتون بخیر…
آیا امکانش هست فقط بخش “۲-۱-۳- بررسی استانداردها و ضوابط طراحی” رو خریداری کنیم؟

با سلام و احترام ،
در صورت نیاز می بایست فایل را کامل دریافت نمایید.
اما می توانید درخواست خود را به ایمیل های سایت ارسال نمایید.

فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان