صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

رساله معماری ورزشگاه فوتبال 31000 نفری 170 صفحه – پایان نامه ورزشگاه فوتبال

1- فصل اول : معرفی طرح
1-1- تعريف استاديوم
بايد توجه داشت كه استاديوم از زمانهاي دور با تمام مشكلات تكنولوژيك كه برپايي اين ساختمانهاي عظيم نظير استاديوم المپيك در يونان و كلوزئوم در شهر رم ايتاليا در آن دوره با آن روبرو بودهاند به عنوان مهمترين كار عظيم ساخت بشر مورد توجه قرار داشتهاند.
در قرن گذشته هم جامعه بشري چنين نيازي را حتي در زمان جنگ جهاني دوم انكار نكرد. در زمان جنگ جهاني دوم و در جريان فاجعهاي كه هم در اروپا با آن درگير بود، بازسازي استاديوم برلين از طرف مردم آلمان و جهان مورد استقبال قرار گرفت. به علت همين احساس نياز، دولتها در طول تاريخ هزينه سنگين ساخت چنين استاديومهايي را پذيرفتهاند هرچند امروزه بازگشت سرمايه و سود آن روندي چندين ساله دارد اما چون برپايي استاديومها جزئي از الزامات فرهنگي جامعه است متخصصان براي اين مشكل نيز راهحلهاي مفيدي يافتهاند كه اگر بازگشت سرمايه صددرصد نباشد لااقل مقدار مناسبي از آن جبران گردد (Nixdorf,Stefan,2007).

دانلود رساله استادیوم فوتبال,دانلود مطالعات استادیوم فوتبال,دانلود پایان نامه استادیوم فوتبال,دانلود طرح نهائی استادیوم فوتبال,رساله رایگان استادیوم فوتبال,مبانی نظری استادیوم فوتبال,طراحی نهائی استادیوم فوتبال 31000 نفری,رساله معماری استادیوم فوتبال 31000 نفری,مطالعات معماری استادیوم فوتبال 31000 نفری,پایان نامه معماری استادیوم فوتبال 31000 نفری,طرح نهائی استادیوم فوتبال 31000 نفری,دانلود مطالعات رایگان استادیوم فوتبال

1-2- تاريخچه ساخت استاديوم
1-2-1- استاديوم
كلمه «استاديوم» از كلمه يوناني «stadion» مشتق شده كه پيش از هر چيز به واحد قديمي طول اشاره داشت كه بر حسب شرايطِ محلي بين 177 و 192 متر متغير بود. مفهوم اين اصطلاح تا زمین بازی كلي مسابقات نيز بسط يافت، يعني زمين مسابقه همراه با ردیف هاي تماشاچيان در اطراف آن. در آن زمان يونانيان اصطلاح «stadion» را به تمام زمينهاي ورزشي كه به شكل مربع مستطيلهاي كشيده با امتدادهاي نيم دايره بودند اطلاق كرده و بعدها از اين واژه براي اشاره به زمین بازی ساير انواع وقايع ورزشي استفاده ميكردند(يك واحد طول = يك ) stadion) (Nixdorf,Stefan,2007)).

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:
زمین بازی
واژه زمین بازی (معادل واژه انگليسي arena كه از واژهاي لاتين به معناي «شن» مشتق شده) در اصل به «محل نبرد پوشيده شده از شن در آمفي تئاتر، زمین ورزشی يا استاديوم» اطلاق مي شود.
اين فضا محل برگزاري رقابتهاي ورزشي و رويدادهاي فرهنگي است. امروزه اين واژه نه تنها به محل انجام آن فعاليت بلكه به كل ساختار معماري اطراف آن اشاره دارد.

1- 2 – 2- دسته بنديهاي تاريخي
در طول هزاران سال به دنبال پيدايش زمین بازی، كار ساخت مكانهاي گردهمايي و انگيزه انجام اين كار آغاز شد.
در كشور يونان باستان، استاديومها در ابتدا فضاي برگزاري نبردهاي نظامي فرقهاي و بعدها محل انجام رقابت هاي ورزشي بودند كه نشاندهنده گرايشهاي ميهن پرستانه و مهمتر از همه نشاندهنده اعتبار اغنياي حاكم بود. ظرفيت نشيمن اين استاديوم ها اغلب مطابق با جمعيت كل يك شهر خاص بود. «بازيهاي المپيك» با فاصله هاي زماني 4 سال بين سالهاي 776 پيش از ميلاد و 393 پس از ميلاد در استاديوم قديمي «اولمپیا » در شبه جزيره پلوپوتيسوس و به اصطلاح در تنها استاديوم «اصلي» المپيك برگزار شدند.
اين استاديوم امكان تماشاي بازي را براي تقريباً 30.000 تماشاچي فراهم مي آورد. با اين حال تماشاچيان امكان نشستن نداشتند. براي اينكه تماشاچيان ديد بهتري داشته باشند در اطراف زمين مسابقه ديوارهاي خاكي ساخته شد. در سراشيبی جنوبي، سكوها يا تريبونهاي سنگي كوچكي فقط براي استفاده داوران و يك سكو هم براي والاترين كاهنه معبد((هِرا)) در محرابي در سراشیبی شمالي تعبيه شد.
استاديوم شهر دِلف كه به قرن پنجم پيش از ميلاد مي رسد يكي از بهترين نمونههاي حفظ شده از يونان باستان است. طول اين ساختمان تقريباً 177 متر مي باشد كه از توپوگرافي شيب دار در ساخت ديوار خاكي سكوي آن استفاده شده است. در اينجا هم براي افراد سرشناسي كه در مراسم حضور داشتند سازه هاي پلكاني به شكل رديف- نيمكتهاي سنگي ساخته مي شد. اين نيمكتها امكان تماشاي بلامانع زمين مسابقه را فراهم می آوردند.

تصویر شماره 1-1 : استادیوم آنتیگوی دلفی، یونان
پهنه ورزشي  تقريباً در طي دوره آغازين امپراطوري روم در حدود سال 500 پيش از ميلاد ساخته شد. اين زمين ورزشي، بزرگترين زمین ورزشي رم باستان بود كه عموماً صحنه مسابقات ارابه هاي جنگي و به دفعات كمتر، محل برگزاري نبرد گلادياتورها يا شكار حيوانات بود.
تماشاگران در ابتدا بر روي سراشيبي هاي دو طرف دره و بعداً بر روي سكوهاي چوبي ساده ميشستند. اينجا هم فقط براي سناتورها نيمكتهاي سنگي ساخته شده بود. اين ساختار تا قرن 4 پس از ميلاد به مناسبتهاي مختلف وسعت يافت و در شكل نهايي خود به طول 5/3 استادیا (635 متر) و عرض 110 متر رسيد.
اين زمين ورزشيِ وسعت يافته، خود داراي طول 590 متر بود و از يك بيضي كشيده تشكيل شده بود كه در قسمت وسط با ديواري به نام «اسپینا» جدا مي شد. ظرفيت نشيمن پهنه ورزشي «سیرکوس ماکسیموس» بيش از 300.000 نفر تخمين زده مي شود. اگرچه در طول دوره امپراطوري روم هم، استاديومهايي ساخته شده است اما در ايتاليا به رقابتهاي ورزشي از نوع يوناني كمتر اهميت داده ميشد.
تصویر شماره1- 2
1-3- نسل استاديومها طبق نظر رود شر، رئيس ارشد ورزشگاه(اچ . او . کی)
1-3-1- استاديوم هاي نسل اول
تاريخچه استاديوم هاي امروزي به ساماندهي ورزش در نيمه قرن نوزدهم برمي گردد.در نسل اول استاديوم ها، تأكيد بر جاي دادن تعداد زيادي تماشاچي بود و به كيفيت امكانات يا آسايش اين تماشاچيان توجه كمي مي شد.

1-3-2- استاديوم هاي نسل دوم: تأثير تلويزيون
با تحول تلویزیون در 1930، پخش رويدادهاي ورزشي آغاز شد. نسل دوم استاديوم ها متقابلاً تأكيد بيشتري بر آسايش تماشاچيان و بهبود امكانات حمايتي ورزشگاهها داشت. با اين حال، هنوز هم اكثر اين استاديوم ها از زمين گودي متشكل از شن و ماسه بودند و تعداد زيادي از ورزشگاههاي دنيا به عنوان استاديوم هاي نسل دوم باقي مانده اند.

1-3-3- استاديوم هاي نسل سوم: استاديوم هاي خانوادگي
نسل سوم استاديوم ها در اوايل دهه 1990 بوجود آمدند كه به منظور جلب كل خانواده، امكانات كاربرپسندتري را فراهم آورده بودند. ورزشگاه، مركز فعاليت بود اما تنها مركز توجه نبود و منبع اصلي بودجه باشگاههاي ورزشي از دريافتهاي دوره اي از بازاریاب ها و تلویزیون بود.در زمين هاي ورزشي، استاندارد جديدي براي كيفيت امكاناتِ مختص تماشاگران، ارائه شده بود كه تعداد زيادي رستوران، محل عرضه خوراكي و فروشگاههايي براي هواداران را شامل مي شد.

1-3-4 – استاديوم هاي نسل چهارم: تعهد جمعي و رسانه ها
مشخص شد كه اگر طرح، تأمين بودجه و مديريت استاديومها نظاممند شوند استاديوم ها ميتوانند درآمدزا باشند. نبايد گمان كرد كه استاديوم ها منابع مالي كشور را صرف مي كنند.دوره جديدي در حال ظهور بود كه استاديوم جديد «تلسترا دوم» در ملبورن، نمونهاي برجسته از آن است. این استادیوم سقف روباز، رديف نشيمنهاي متحرك و يك پاركينگ خودرو در زير زمين بازي دارد. و یک طرح كلي براي شهرها در آينده محسوب مي شود.

1-3-5- استاديوم هاي نسل پنجم: بازسازي شهري
استاديومها به بلوغ رسيدهاند و به ساختمانهايي بدل شدهاند كه ميتوان از آنها براي پيشرفت برنامه ريزي شده و تدبيرانه شهرهاي قرن 21 بهره برد. استاديوم ها نمادهاي پرتوان فرهنگ ما، آرمانهاي ما و گاه شكستهاي ما شده اند. بايد بياموزيم كه چگونه از آنها استفاده خردمندانه كنيم.((Nixdorf,Stefan,2007

1-4- استاديوم از لحاظ معماري
• ايده‌آل
استاديوم‌هاي ورزشي مكان‌هاي وسيع تفريحي هستند كه همانند سالن‌هاي سينما و تئاتر از شاخصه‌هاي معماري شهر و يا سرزمين محسوب مي‌گردند. در نهايت طراحي در استاديوم هنگامي به دست مي‌آيد كه سازه و ساير مسائل ساختمان در تمامي ابعاد اعم از كل تا جزئي‌ترين جزئيات كه هر استاديوم در رابطه با زمان و مكان و محيط با آن روبرو است به دقت در نظر گرفته شود.
• مشكلات
از آنجايي كه استاديوم‌هاي ورزشي در ارتباطي نزديك با بايستي‌هاي عملكردي ( نظير خطوط ديد واضح، سيركولاسيون و…. هستند) از جمله ساختمان‌هايي محسوب مي‌شوند كه در بيشتر مواقع فرم در تبعيت مستقيم از عملكرد قرارداد.
• شكل درون‌گرا
استاديوم به شكل طبيعي رو به فعاليت‌هاي ورزشي و پشت به پيرامون آن است و پيرامون آن معمولاً با حصار و ساير موانع امنيتي مجهز مي‌گردد.
• پاركينگ خودرو
فضاي پارك خودرو تماشاگراني و توقفگاه‌هاي وسايل نقليه عمومي در استاديوم، اغلب نه تنها به خودي خود غير جذاب است بلكه باعث قطع ارتباط استاديوم با پيرامون آن مي‌گردد.
• مقياس غول‌آسا
در حالي كه مقياس فيزيكي عظيم يك استاديوم مسئله خاصي در فضاهاي برون شهري است جاي دادن آن در داخل شهر امري بغرنج است تطبيق اندازه استاديوم با محيط پيرامون آن سعیی عظيم را ايجاب مي‌كند.
• عناصر غير انعطاف‌پذير
استاديوم تركيبي از عناصر مختلف (نظير رديف‌هاي صندلي، راه‌پله‌ها و گذرگاه‌ها، ورودي سقف و…) است كه بسيار غير انعطاف بوده و گاهي حتي تطبيق آنها با شكل‌هاي سنتي ساختماني نيز شكل است. به‌طوري كه حتي قوانين سنتي كمپوزسيون نيز چشم‌پوشي شده و فرم‌هاي معماري در پي يافتن عوامل ممكني هستند كه علاوه بر ايستايي و مقاومت و استفاده زيبا و هارمونيك نمايانگر معماري خوب نيز باشند. استاديوم‌ها معمولاً روزهاي زيادي از سال را بدون هيچ‌گونه فعاليتي مي‌گذرانند. در نتيجه براي استفاده در يك دوره كوتاه‌مدت فضاي مفيد بسياري را اشغال مي‌نمايند. اين الگوي استفاده در ميان انواع ساختمان‌ها بي‌نظير است و بدترين تأثير را هم در حالت استفاده بيش از حد و هم در حالت استفاده كمتر از حد بر محيط اطراف خود بر جاي مي‌گذارند. بنابراین زنده نگه داشتن فضای استادیوم و ایجاد کاربری برای فضا در زمان غیر از انجام مسابقات، علاوه بر ایجاد درآمدزایی راه حل مناسبی برای رفع این نواقص می باشد.

-4- فصل چهارم : بررسی استانداردها

1-4-1- استاندارد درهای ورودی
از یک عرض واحد در هر دقیقه از 10 تا 30 نفر رد می شوند که اگر بخواهیم با توجه با استاندارد مذکور ورزشگاه در یک ساعت پر شود به 66 متر عرض ورودی نیاز داریم. در هر دقیقه 40 نفر (در سطح صاف و رامپ) 100 متر را طی میکنند که در نتیجه ورزشگاه با 500 متر عرض خروجی در یک دقیقه تخلیه میشود. در صورت قبول استاندارد معمول (8 دقیقه) و تخمین 200 متر طی طریق، عرض خروجی برای 6 دقیقه پیش بینی شده است.

1-4- 2- فضاهای خروجی
برای خروج عادی از استادیوم می توان از الگوی درختی پیروی کرد. دراین روش مسیرهای کوتاهتر به مسیرهای بزرگتر و در نهایت به یک مسیر اصلی می رسند. علائم نشان دهنده خروجی ها باید کاملاً واضح و قابل رؤیت باشند و درصورت امکان نورپردازی شوند. برای رعایت هرچه بیشتر ایمنی بهتر است که این علائم به صورت بینالمللی و مشترک بین همه کشورها در نظر گرفته شوند.

1-4-3- مسیرهای خروج اضطراری
تابلوهای راهنما به سمت نزدیکترین خروجی، بایستی ثابت و کاملاً قابل رویت باشد. مسیرهای خروج بایستی کاملاً رنگی باشند تا بوضوح به چشم آیند. براساس استانداردهای فیفا /DFB وDIN، گذرگاههای محوری توسط علائم رنگی علامت گذاری می شوند. درتمامی فضاهای جمعی، مسیرهای خروج اضطراری، در تاریکی باید کاملاً قابل تشخیص بوده و حتی بدون چراغ ایمنی نمایان باشد. در استادیوم های ورزشی دارای روشنایی اضطراری، استفاده از چراغ اضافی دیگر در ردیفها الزامی نیست.

1-4- 4- محاسبات زمان برای خروج جمعیت
معمولاً مدت زمان خروج تماشاچیان در کشورهای مختلف منطبق با شرایط و ضوابط داخلی آن کشور که تابع موقعیت سیستمهای آتش نشانی، نیروهای امداد و نجات، فرهنگ ملت ها و… میباشد، تعیین میگردد. اما در هر صورت حداقل زمان خروج، نماینده موفقیت طرح و مدیریت پروژه می باشد. حداقل زمان (مطلوب ترین زمان) در انگلستان 8 دقیقه و در ایتالیا 5 دقیقه تعیین گردیده است. زمان حرکت از محل نشستن تا دهانه خروجی در این محاسبات در نظر گرفته نمیشود.

نحوه محاسبه
• دهانه خروجی که در بدترین موقعیت قرار دارد ملاک عمل قرار گیرد.
• مسافت این دهانه تا منطقه 3 محاسبه شود.
• سرعت هر تماشاچی در رامپ و سطح صاف، 100 متر در دقیقه در نظر گرفته می شود و همین سرعت برای پله 30 متر در دقیقه می باشد که در یک عرض واحد از دهانه یا در رد می شوند (عرض واحد 60 سانتی متر می باشد).
• زمان فوق را با زمان عبور از منطقه 3 جمع نمود.
• زمان به دست آمده باید با 8 دقیقه مقایسه شود.
• در نظر گرفتن عرض واحد (60 سانتی متر برای هر نقر) در مقایسه با عرض درها و معابر، زمان رد شدن از درهای خروجی را مشخص می کند.
• محاسبه فوق (عرض دهانه و درها و مسافت ها) را مجددا برای تمام تغییرات مورد بررسی قرار داده تا هیچ قسمتی نادیده انگاشته نشود.

1-4- 5- تعداد ردیفها
برحسب ظرفیت، ساختار جایگاه به ردیفهایی تقسیم بندی میشوند. تعداد ردیفهای متوالی بستگی به ظرفیت مورد نیاز و بهره برداریهای طراحی شده نسبت به فضاهای اضافی در زیر جایگاه دارد.
برای جلوگیری از آشفتگی، جایگاهها بایستی توسط جدا سازیهای بصری واضح مشخص شود مـانند لـژها. جهت رسیدن به نیمکتها، تماشاگران 2 جهت حرکتی را دنبال میکنند: عمودی و افقی.
یک استـادیـوم بیـش از یـک طبقه بایستی ازدحام تماشاگران را به شکل عمودی به سمت گذرگاهها و محل های تجمع جانبی راهنمائی نماید. بطور کلی هدایت مسیرها در پشت و جلو یکسان است.. سیستمهای عمودی ذیل در نظر گرفته میشود.

1-4- 6- پله ها
پله ها فضاهای خطرناکی هستند و باید به گونهای طراحی شوند تا کسانی که استفاده از سطوح شیبدار برایشان مشکل است بتوانند از آنها استفاده نمایند.
پیشانی پله باید یکپارچه و محکم باشد و نباید از 15 سانتیمتر تجاوز کند. حداقل عرض کف پله نیز 28 سانتیمتر است.
اختلاف سطح بین دوپاگرد پله نباید از 2/1 متر بیشتر باشد، حداقل عرض پاگرد نیز از 2/1 متر کمتر نیست. برای ایمنی هرچه بیشتر بهتر است پله ها با دستگیره هایی در اطراف احاطه شوند.
سطح پاگرد پشت درهای خارجی باید حداقل ابعادی برابر 8/1 × 8/1 متر داشته باشد و لازم است به گونهای طراحی شود که تا 2/1 متر از عرض پاگرد عاری از هرگونه بازشو و چرخش در به سمت خارج باشد.

1-4- 7- گذرگاهها و سطوح شیبدار
مسیرهای حرکتی حداقل 2/1 متر عرض دارند و در صورتی که برای صندلی چرخدار طراحی شده باشند عرض آنها به 2 متر می رسد.
برای کوتاه کردن و هموارکردن راهها می توان از سطوح شیبدار استفاده کرد. نقطه اتصال سطوح باید هموار باشد و حداکثر شیب سطوح شیبدار 6% است. دربین دو پاگرد به عرض 5/1 متر حداکثر طول شیب نباید بیش از 10 متر باشد.
شیب هیچ رمپی نباید از 8% بیشتر و فاصله رمپ بین دو پاگرد نیز از 5 متر بیشتر باشد.
رمپهایی که شیب آنها بیش از 5% باشد باید دارای دستگیرههایی با ارتفاع 1 متر در بالای پاگردها و 90 سانتیمتر بالای رمپها باشد. رمپهایی بیشتر از 5% باید با پله هایی تجهیز شوند.
اختلاف سطح بین سطح شیبدار و زمین مجاور آن باید با میلهها یا جداولی به ارتفاع 10 سانتیمتر ایمن شود. جنس سطوح شیبدار باید غیر صیقلی بوده و در هر شرایط آب و هوایی از خطرهای ممکنه پیشگیری نماید.

1-4- 8- بالابرها و پله برقی
مسافران و بالابرهای مخصوص لوازم برای تقریباً تمامی مسابقات و زمینهای ورزشی بزرگ طراحی میشود. بالابرها، فضاهای انبار طبقه پائینی را به آشپزخانه ها و فروشگاه ها در طبقات بالاتر متصل میکند. قفسه های عمودی در واحدهای خدماتی تدارکاتی مانند تولیدات آشپزخانه، امکانات ظرفشویی و یا فضاهای انبار، حداقل یک سیستم بالابر الزامی است. بالابرهای مسافرین در فضاهای مهمانان ویژه دسترسی مناسب را تسهیل میکند و اغلب در سطوح بالاتر از لژها در جداسازی بین ردیف پائین و بالا قرار میگیرد. تعداد و تجهیزات آن بستگی به نیازهای استادیوم داشته و یا به تعداد افرادی که تمایل دارند در هر ساعت از بالا یا پائین انتقال یابند، بستگی دارد.

1-4- 9- ورودیها
ورودی اصلی باید به گونهای باشد تا همه استفاده کنندگان قادر باشند از آن عبور کنند. محل ورودیها باید درطول مسیرهای ارتباطی تعریف شوند و شکل آنها به گونهای باشد که در نمای اصلی قابل تشخیص باشد. فواصل ورودیها در تمامی استادیوم های جام جهانی آلمان، بصورت متفاوت استقرار مییابند.(از m5/13 تا m 0/37 ) و بستگی به شبکه ارتباطی و ساختاری آن دارد.درهای ورودی باید برای تمام کسانی که دارای مشکلات حرکتی هستندیا مجبور به استفاده از صندلیهای چرخدارند قابل دسترس باشد.
بازشوهایی که با کنترل از راه دور کار می کنند در ایجاد امنیت بیشتر موثرند. درهای متحرک و تاشو مناسبتر از درهای چرخشی و مفصلی هستند.
عرض مناسب بازشو برای یک در یا لنگه اصلی از یک در باید حداقل 80 سانتیمتر و ترجیحاً 85 سانتیمتر باشد.
برای کمک به افرادی که از صنـدلی چـرخـدار استفاده میکنند یا کسانی که توسط عصا یا دیگر ابزارهای کمکی حرکت می کنند، باید برای مواقع اضطراری فضاهایی بدور از مانع در کنار درها پیشبینی شود.
شیشه کاری درها باید حداکثر 90 سانتیمتر ارتفاع داشته باشد تا دید مناسبی ایجاد کند ولی به لحاظ ایمنی باید مورد توجه قرارگیرد. داشتن دید مناسب از داخل ساختمان و قبل از ورود به آن در ایجاد ایمنی موثر است. دستگیره های در باید از چهار چوب آن قابل تشخیص باشند و استفاده از آنها سهل و راحت باشد. چنانچه دستگیره در عمودی باشد در ارتفاع 80 تا 140 سانتیمتر نصب می شود و اگر به صورت افقی باشد در فاصله 80 تا 100 سانتیمتری از سطح زمین قرارمی گیرد.
راهروی مابین درهای داخلی و خارجی حتی الامکان حذف می شود و در مواقعی که وجود راهرو بین دو درب ضروری است طول آن باید به اندازهای باشد تا کسی که روی صندلی چرخدار نشسته قبل از رسیدن به درب دوم از درب اول عبور نماید (مهندسین مشاور نوی، 1385).

1-4- 10- گردش افقی
حداقل عرض مسیر حرکتی برای عبور مستقیم و محدود 2/1 متر است. این اندازه در نزدیک درها به 5/1 متر و برای عبور صندلیهای چرخدار به 2 متر می رسد.
سکوهای نشمین باید برای افراد معلول هم قابل استفاده باشد، در طراحی جایگاه تماشاچیان، فضایی نیز برای استقرار صندلیهای چرخدار (به ازای هر صندلی 140 × 90 سانتیمتر) باید در نظر گرفته شود. طراحی فضای منطقی بین ردیفها یا پیش بینی دسته برای صندلیهای مورد استفاده معلولین ضروری است.
بازشوهای بزرگ، حرکت آسانتر صندلی چرخدار و عبور بهتر کسانی که با عصا حرکت میکنند را موجب میشود (مهندسین مشاور نوی، 1385).

1-4- 11- درهای داخلی
درهای داخلی در عمل برای افراد معلول مانع محسوب می شوند و در صورت امکان بایستی حذف شوند. درهایی که در مـواقع آتش سـوزی مـورد استـفاده قـرارمی گیرند باید به تاسیسات ضد حریق متصل باشند. این درها در مواقع عادی باز می شوند ولی در مواقع ضروری به خودی خود بسته می شوند.
حداقل عرض درهای یک لنگه، یا لنگه اصلی درهای دولنگه 80 سانتیمتر است. برای مسیرهای زاویه دار، عرض بازشوها به 90 سانتیمتر می رسد. درها باید تا ارتفاع حداکثر 90 سانتیمترشیشه کاری شوند. شیشه کاری در، دید واضحی از آن طرف در به معلول ارائه می کند.

1-4- 12- گردش عمودی
فضاهای گردش عمودی ساختمان برای کلیه استفاده کنندگان باید مطلوب و مناسب بوده و شرایط زیر برای ایمنی هر چه بیشتر مهیا گردد:
بین کف پله و پا گرد تفاوت واضح بوده و لبه پله قابل تشخیص باشد. اندازه ارتفاع پیشانی پله 17 سانتیمتر و حداقل عرض کف پله 25 سانتیمتر است. حداکثر ارتفاع طی شده بین دو پاگرد متوالی 8/1 متر پیشنهاد میشود.
برای حرکت عمودی در ساختمان، وجود آسانسور ضروری است تا افرادی که قادر به استفاده از پله نیستند بتوانند جابه جا شوند. حداقل اندازه داخلی یک آسانسور با ظرفیت 8 نفر 4/1 × 1/1 متر است. (مهندسین مشاور نوی، 1385)

1-4- 13- تعیین بلوک ها جهت استقرار نیمکت ها

تعیین بلوکها در قوانین آلمان بدین صورت مطرح میشود: چیدمان نیمکتها بایستی به گونه ای باشد که در حداکثر 30 ردیف جای گیرد. در قسمت پشت و مابین بلوکها از مسیرهای حداقل 20/1 متری استفاده شود تا در کوتاهترین فاصله تماشاگران به نزدیکترین خروجی هدایت شوند. در قوانین گذشته، مابین دو راهرو تا 32 نفر (16×2) مجاز به نشستن در ردیفهای بدون شیب بودند. در ردیفهای شیبدار این مقـدار به 24 نفر (12 ×2) کاهش یافته و در صورتی که ورودی پله ها حداقل 50/1 متر عرض داشته باشد در هر چهار ردیف 50 نفر اسکان مییابند.

1-4- 14- بررسی تعیین بلوکها
حداکثر اندازه بلوک نیمکت ها شامل 1200 نفر می باشد. حداکثر طول مسیرهای خروج اضطراری نباید بیش از این باشد. نفر 1200 = نفر 40 ×ردیف 30 ، نفر 1200 = نفر30 ×ردیف 40
بلوک ها به دوشیوه تعریف می شوند: برحسب ابعاد بلوکهای تماشاگران، دیوار بلوک ها به سمت مرکز و یا زمین بازی تعبیه می گردد.
A : بلوک های تماشاگران: مانند جایگاه نشسته و ایستاده بین دو مسیر
B : بلوک آگهی: مانند تعیین و محاسبه نیمکت های منفرد، بطورکلی اجرا همراه با سیستم ارتباطی است. واژه بلوک برای راهروها و نیمکت های مجاور آن به سمت چپ و راست بکار می رود. از اینرو تنها تماشاگران بر مبنای این راهروها محاسبه می شوند (Nixdorf,Stefan,2007).

1-4- 15- فضـاهای ارتباطی
بـه دلیـل حداقـل عـرض مسیـرها (m 20/1) بین بلوک تماشاگران و مسیر خروجی m 20/1واقـع در پشـت هر بلـوک، ارتبـاط میان سطوح مورد نیاز و فضای خدماتی برحسب نقشه تغییر می کند.در ذیل سه عرض راهرو جهت فضای خروجی معرفی می گردد.
سهم فضاهای ارتباطی با ترکیب 40 ×30 و 30 ×40 حدوداً 2 % افزایش می یابد. در نتیجه بهره برداری از سطح مـورد نظـر از 12/2 به 09/2 نیمـکت در هـر متـرمربع کاهش می یابد. افراد بیشتری در یک بلوک جای می گیرند و تناسبات مورد نظر متعادل تر گشته ظرفیت های بیشتری سازماندهی می شوند. برمبنای عرض خروجی m60/0، سه گروه اصلی راهروها پدید می آیند (Nixdorf,Stefan,2007).
فضای خارجی : m40/2 برای 1200 نفر فضای داخلی : m 60/3 برای 600 نفر
m 80/1 برای 900 نفر m40/2 برای 400 نفر
m 20/1 برای 600 نفر m80/1 برای 300 نفر
m20/ 1برای 200 نفر

1-4- 16- سهم فضاهای ارتباطی
تصمیم گیری جهت اندازه بلوک ها و عرض مشابه راهروها مطابق شبکه ساختاری استادیوم ها می باشد. در مورد مسیر ورودی، موقعیت دسترسی جایگاه شبیه به یک پلکان روباز است.
شکل تکمیل شده، به صورت بخش های کوتاه چند ضلعی از قسمتهای پیش ساخته است. شبکه کوچکتر و نیز تیرهای حائل کوتاهتر موجب تراکم بیشتر تقسیمات ورودیها و ابعاد کوچکتر بلوک های تماشاگران خواهد شد. بلوک استاندارد 1200 نفر/ m40/2 درحداکثر یک مسیر ارتباطی 15% در12/2 نیمکت در هر متر مربع درنظر گرفته می شود. بدون یک راهروی جانبی اضافه در جایگاه، فاصله محوری ورودی m40/22 است. در یک بلوک 600 با عرض راهروی m20/1، شبکه داخلی نصف می گردد. بنابراین سهم مسیرهای ارتباطی به 23% افزایش یافته و تنها 92/1 نیمکت در هر متر مربع نصب می گردد (Nixdorf,Stefan,2007).

1-4- 17- اندازه گیری ظرفیت اولیه
ظرفیت کلی مطابق قانون برابراست با دونفر در هر مترمربع، یاکس در 1993 از میزان2 m /نیمکت 5/2 آغاز میکند. در حقیقت اندازه گیری اولیه به اماکن خصوصی بدون در نظر گرفتن سطح راهروی مورد نیاز انتقال مییابد، به علت عوامل موثر در مجموعه های ورزشی ظرفیت دقیق و اولیه تعیین شده به ندرت اعمال شده و یا اغلب بطور تخمینی در برنامه ریزی ها برآورد می شود. ظرفیت واقعی تحت تاثیر سیستم های ارتباطی، بلوک ها و تعداد ردیف های جایگاه قرارمی گیرد. ظرفیت های جزئی مانند نیمکت های رسانه ها، مفسرین و یا فیلمبرداران و تعداد مناسب نیمکت های ویژه نیز نقش مثبتی را ارائه می نمایند. اندازه گذاری های اولیه جهت میانگین ها به منظور قرارگرفتن درحداقل ظرفیت مورد نیاز در مرحله برنامه ریزی نهایی می باشد. دونوع ظرفیت بطورکلی لحاظ می گردد:
1) ویژه نیمکت ها 2 ) ویژه بلوک ها.
در استادیوم های روباز عرض راهرو m20/1با حداکثر 600 نفر ظرفیت، و یا 200 نفر برای فضای داخلی در حداکثر عرض یک بلوک (30 ردیف)، تعداد نیمکت ها همراه با تجهیزات:
(متر پلکان نیمکت) 10= (نفر در هر طرف راهرو 10= نفر 20 = ردیف 30/600)
تعداد ردیف ها برحسب حداکثر محدوده ردیف نیمکت ها تقسیم می شوند (30 ردیف داخل هر بلوک). هرگاه بلوکی به این تعداد ردیف دست یابد بایستی ردیف دیگری در مجاورت آن جهت متعادل ساختن قرارگیرد.
با افزایش ظرفیت، ردیف نیمکت ها روی یکدیگر قرارمی گیرند در نتیجه یک ردیف دوبل ایجاد می شود. در سطوح پله دار یک ردیف بالاتر همواره بزرگتر از ردیف پائینی است (مهندسین مشاور نوی، 1385).

1-4- 18- ارتباطات مخابراتی از راه دور
فیفا در دستورالعمل های تکنیکی خود به وضوح، به نیازمندیهای موجود به منظور استفاده از تسهیلات ارتباطی در استادیوم های ورزشی مدرن به این موارد اشاره نموده است، خطوط ارتباطی مخابراتی سازماندهی شده و قابل تمدید (تکنولوژی فیبر نوری) بایستی کاملاً در دسترس باشد. عملکرد بسیار پیشرفته موجود که بایستی توسط یک سازمان شبکه ای حمایت کننده، پشتیبانی شوند و مرکز اطلاعات و فضاهای مناسب در محل های ورودی استقراریابند. سیستم کابل ها بایستی دارای حداقل استانداردها بوده (LAN-CATS) و معماری شبکه باید براساس LAN (شبکه ارتباطی محلی) باشد.
ارتباط رادیویی : طبق نظر DFB باید یک شبکه تلفنی داخلی(همچنین موبایل) به منظور اهداف ارتباطی مخابراتی در داخل استادیوم را جایگزین ارتباط رادیوئی محلی قبلی گردد. سیستم های دوگانه همچنان به منظور کنترل محل ها، پست فرماندهی، ایستگاه پلیس، بازداشتگاه ها، تیم ها و داوران و نیز اداره مرکزی توصیه می شود (Nixdorf,Stefan,2007).

و….

فهرست مطالب:

بخش اول
فصل اول : معرفی طرح
1-1- تعريف استاديوم 1
1-2- تاريخچه ساخت استاديوم 1
1-3- تاريخچه ساخت استاديوم 1
1-2-1- استاديوم 1
1- 2 – 2- دسته بنديهاي تاريخي 2
-3-1نسل استاديومها طبق نظر رود شر، رئيس ارشد ورزشگاه(اچ . او . کی) 3
1-3-1- استاديوم هاي نسل اول 4
1-3-2- استاديوم هاي نسل دوم: تأثير تلويزيون 4
1-3-3- استاديوم هاي نسل سوم: استاديوم هاي خانوادگي 5
1-3-4 – استاديوم هاي نسل چهارم: تعهد جمعي و رسانه ها 5
1-3-5- استاديوم هاي نسل پنجم: بازسازي شهري 5

1-2- فصل دوم : بررسی محیط پیرامون
1-2-1- مقدمه 8
1-2-2- چکیده 9
1-2-3- واژه هاي كليدي 9
1-2-4- شناخت ویژگیهای منطقه 10
1-2-4-1- موقعيت استان همدان [حوزه كلان ] 10
1-2-4-2- موقعيت شهرستان ملاير 11
1-2-5- بررسي و تعيين ويژگي هاي اقليمي منطقه 11
1-2-5-1- آب و هواو عوامل مؤثر بر آن در شهر ملاير 11
1-2-6- عناصر اقليمي 12

1-3- فصل سوم : بررسی ضوابط و مقررات
1-3-1- مشخصات كالبدي 16
1-3-1-1- ابعاد و اندازهها 16
1-3-1-2- روش ترسيم خطوط زمين فوتبال 17
1-3-1-3-تعیین جهت قرارگیری زمین 18
1-3-1-3- تجهیزات مورد نیاز مسابقات فوتبال 18
1-3- 1- 4 – امکانات زمین بازی جهت مسابقات دو میدانی 19
1-3-1- 5 – ایمنی زمین بازی 20
1-3-1- 6 – اندازه نیمکتها 31
1-3-1- 7 – محلهای ایستادن 31
1-3-1- 7 – 1- ابعاد جایگاه تماشاگران ایستاده 32
1-3-1- 7 – 2- انواع جایگاه های ایستادن 32
1-3-1- 7 – 3-آرایش جایگاه تماشاگران ایستاده 32
1-3-1- 8 – آسایش تماشاگران 32
1-3-1- 9 – جایگاه معلولین 33
1-3-2- دسترسی ها 35
1-3-3- تجهیزات 35
1-3-4- نقشه (پلان) زمین استادیوم 36
1-3-5- فضای بازیکنان و اتاق رختکن 37
1-3-5- 1- فضای بازیکنان 38
1-3-5- 2- اتاق تعویض تیم ها 38
1-3-5- 3- حوضچه های مخصوص استراحت و تمدد اعصاب 39
1-3-5- 4- اتاق مخصوص ماساژ 39
1-3-5- 5- اتاق تعویض مربیان تیم 39
1-3-5- 6- اتاق داوران برحسب قوانین فیـفا 40
1-3-5- 7- فضای آزمایش مواد مخدر 41
1-3-5- 8- مراقبت های پزشکی 42
1-3-5- 9- فضـای گـرم کـردن 42
1-3-5- 10- نیمکت بازیکنان 43
1-3-5- 11- فضای تعویض نمایندگان رسمی 44
1-3-6- فضاهای مربوط به اشخاص مهم و سرشناس و پذیرایی از مهمانان سازمانها 45
1-3-6- 1- استراحتگاههای متعلق به اشخاص مهم 45
1-3-6- 2- فضای پذیرایی 45
1-3-6- 3- سالن استراحت 46
1-3-6- 4- کرسی های اجرایی 46
1-3-6- 5- لژ و فضاهای ویژه مخصوص اشخاص مهم 47
1-3 – 7- ارتفاعها 48
1-3-8- تسهیلات رسانه ها (امکانات و فضاهای کاری رسانه ها و مطبوعات) 49
1-3- 8 – 1- فضاهای مربوط به عملکرد رسانه ها 49
1-3- 8 – 2- موقعیت فضاهای مربوط به رسانه ها 50
1-3- 8 – 3- موقـعیتهـای مفسرین 51
1-3- 8 – 4- مکان و تجهیزات 51
1-3- 8 – 5- فضـای کنترل مفسرین 52
1-3- 8 – 6- نیمکتهای گزارشگران تلویزیون 53
1-3- 8 – 7- عکاسان 53
1-3- 8 – 8- روزنامه نگاران 54
1-3- 8 – 9- منطقه مختلط 55
1-3- 8 – 10- فضای مذاکرات و انجمن مطبوعاتی 56
1-3- 8 – 11- موقعیت دوربین 57
1-3- 8 – 12- فضای مورد نیاز فیلمبردار 57
1-3- 8 – 13- حداقل فضای مورد نیاز دوربین ها 57

1-4- فصل چهارم : بررسی استانداردها
1-4-1- استاندارد درهای ورودی 58
1-4- 2- فضاهای خروجی 58
1-4-3- مسیرهای خروج اضطراری 58
1-4- 4- محاسبات زمان برای خروج جمعیت 59
1-4- 5- تعداد ردیفها 60
1-4- 6- پله ها 60
1-4- 7- گذرگاهها و سطوح شیبدار 61
1-4- 8- بالابرها و پله برقی 61
1-4- 9- ورودیها 62
1-4- 10- گردش افقی 63
1-4- 11- درهای داخلی 63
1-4- 12- گردش عمودی 64
1-4- 13- تعیین بلوک ها جهت استقرار نیمکت ها 64
1-4- 14- بررسی تعیین بلوکها 65
1-4- 15- فضـاهای ارتباطی 65
1-4- 16- سهم فضاهای ارتباطی 66
1-4- 17- اندازه گیری ظرفیت اولیه 67
1-4- 18- ارتباطات مخابراتی از راه دور 68
1-4- 19- فضاهای پشتیبانی 68
1-4- 19- 1- پارکینگ 69
1-4- 19- 2- انبار 70
1-4- 19- 3- تدارکات استادیوم 71
1-4- 19- 3- 1- سالن میهمانان ویژه 72
1-4- 19- 3- 2- فضای رستوران 71
1-4- 19- 3- 3- آشپرخانه مرکزی 72
1-4- 19- 4- کیوسکها و یا فروشگاهها 73
1-4- 19- 5- محل کمک های اولیه 73
1-4- 19- 6- فضاهای کلی سرویس بهداشتی 74
1-4- 19- 7- فضاهاي اداري و عمومي 75
1-4- 20- محدوده مخصوص بازیکنان 76
1-4- 20- 1- رختکن بازیکنان 77
1-4- 20- 2- شرایط رختکن بازیکنان 78
1-4- 20- 3- امکانات رختکن ها 78
1-4- 21- دفتر مربیان 78
1-4- 21- 1- امکانات دفتر مربیان 79
1-4- 22- اتاق داوران 79
1-4- 22- 1- امکانات اتاق داوران 79
1-4- 23- علائم در محوطه رختکن ها 80
1-4- 24- بخش های عملکردی رسانه ها 81
1-4- 24- 1- محل قرار گیری گزارشگران 82
1-4- 24- 2- محل قرارگیری عکاسان 83
1-4- 24- 3- اتاق کنترل تصاویر و گزارش تلویزیونی 84
1-4- 24- 4- بخش خبرنگاران مطبوعات 85
1-4- 24- 5- فضای مشترک 87
1-4- 24- 6- جایگاه مصاحبه فوری 87
1-4- 24- 7- اتاق کنفرانس مطبوعاتی 88
1-4- 24- 8- مرکز رسانه ها در استادیوم 89
1-4- 24- 9- پخش تلویزیونی 90
1-4- 24- 10- دوربین های اصلی پخش اختصاصی 92
1-4- 24- 11- طراحی فضای مورد نیاز برای دوربین ها 95
1-4- 24- 12- دوربین های ضبط تصاویر آهسته 96
1-4- 25- سالن های پذیرایی 97
1-4- 26- لابی و پذیرش 98
1-4- 27- سالن 98
1-4- 28- سکوهای تماشای مسابقه (جایگاه VIP) 99
1-4- 29- ظرفیت سکو های مهمانان 100
1-4- 30- اتاق های مهمانان 100
1-4- 30- 1- ایده های طراحی 101
1-4- 30- 2- قرارگیری اتاق ها بین سکو های استادیوم 101

بخش دوم
2-1- فصل اول : مبانی نظری طرح
2-1-1-(High-Tech) 115
2-1-2- منابع 118
2-2- فصل دوم : تحلیل سایت 119
2-3- فصل سوم : طراحی 120
2-4- فصل چهارم : سازه 121
2-4-2- سیستم های باربری ساختمانی 123
2-4-2- 1- سیستم های سازه با عملکرد شکلی 123
2-4-2- 2- سیستم های سازه با عملکرد برداری 123
2-4-2- 3- سیستم های سازه با عملکرد مقطعی 123
2-4-2- 5- سیستم های سازه با عملکرد ارتفاعی 125
2-4-3- سیستم های سازه ای مناسب برای پوشش دهانه های بزرگ 125
2-4-3- 1- سیستم های خطی 125
2-4-3- 2- سازه های فضاکار 127
2-4-3- 4- لایه بندی 128
2-4-3- 5- اتصالات 129
2-4-3- 6- گنبدهای مشبک 130
2-4-3- 7- سازه کش بستی 131
2-4-3- 8- سیستم سقف چرخ دوچرخه 131
2-4-3- 9- سازه ورق های تاشده 132
2-4-3- 10- سازههاي پارچه اي 133
2-4-3- 10-1- دسته بندی سازههای پارچهای به لحاظ عملکرد 134
2-4-3- 10-2- فرم و رفتار سازه هاي پارچه اي 138
2-4-3- 11- بالشتکهاي بادي 141
2-4-3- 11- 1- ابعاد بالشتک ها 144
2-4-3- 11- 2- پوشش های ETFE با پیش تنیدگی مکانیکی 144
2-4-3- 11- 3- نصب و برپایی 145
2-4-3- 11- 4- تولید و فرآوری محصول ETFE 147
2-4-3- 11- 5- باد کردن بالشتکها 147
2-4-3- 11- 6- نگهداری 148
2-4-3- 11- 8- رطوبت گیرها 149
2-4-3- 11-9- حریق 149
2-4-3- 11-10- اکوستیک 149
2-4-3- 11- 11- انتقال حرارت 149
2-4-3- 12- طراحی سازه های پارچه ای 150
2-4-3- 12- 1- شكل سطح ـ پوشش 151
2-4-3- 12- 2- پيشتنيدگي 151
2-4-3- 12- 3- انعطافپذيري و تغيير شكل 152
2-4-3- 12- 4- آب و هواي داخل پوسته 152

2-5- فصل پنجم : تاسیسات 154
2-5-1- تاسیسات برقی 154
2-5- 2- نورپردازی 154
2-5- 2- 1- نیاز استفاده کنندگان 154
2-5- 2- 2- رده های نورپردازی 155
2-5- 2-3- معیارهای نورپردازی 156
2-5- 2- 4- یکنواختی نور 156
2-5- 2- 5- طراحی روشنایی 157
2-5- 2- 7- نورپردازی استادیوم فوتبال 158
2-5- 2- 8- گرمای رنگ نور 160
2-5- 2- 9- گرمای رنگ لامپ ها 160
2-5- 2- 10- نصب چراغها 162
2-5- 2- 12- روشنایی اضطراری 162
2-5- 2- 13- آکوستیک 163
2-5-3- تاسیسات مکانیکی 166
2-5-3- 1- تامین دمای مناسب 166
2-5-3- 2- تامین هوای تازه 167
2-5-4- ملاحظات اقلیمی 167
2-5-4- 1- آسایش گرمایی در زمین های روباز 168
2-5-5- ضوابط اقلیمی طر احی زمینهای ورزشی 168
2-5-6- بررسی نحوه مدیریت اقتصادی استادیوم ها (موثر بر معماری) 169

بخش اول
تصویر شماره 1-1 : استادیوم آنتیگوی دلفی، یونان 3
تصویر شماره1- 2: سیرکوس ماکسیموس، روم 4
تصویر شماره 1-3-1: اندازه زمین فوتبال 17
تصویر شماره 1-3- 2: جهت گیری بهینه زمین فوتبال 18
تصویر شماره 1-3-3: دروازه و ابعاد آن 19
تصویر شماره 1-3-3: نمونه هایی از حفاظ های دور زمین 22
تصویر شماره 1-3-4: دسترسیهای متفاوت به جایگاه تماشاچیان 24
تصویر شماره 1-3-5 : فواصل دید تماشاچیان 25
تصویر شماره 2-10: مقادیر موثر در تعیین ارتفاع پله 27
تصویر شماره 2-11: انواع صندلیهای جایگاه تماشاچیان 28
تصویر شماره 2-12: روشهای مختلف ساخت جایگاههای پیش ساخته 29
تصویر شماره 2-13: ابعاد جایگاه تماشاچیان 30
تصویر شماره 2-14: ابعاد جایگاه معلولین 34
تصویر شماره2-15: دیاگرام سیرکولاسیون فضای بازیکنان 37
تصویر شماره 2-16: مشخصات اتاق داوران 41
تصویر شماره 2-18: موقعیت نیمکت بازیکنان نسبت به زمین بازی 44
تصویر شماره 2-19: مشخصات جایگاه مفسرین 52
تصویر شماره 2-20: دیاگرام فضایی بخش رسانه ها و مطبوعات 56
تصویر شماره 2-17: ابعاد نیمکت بازیکنان 44
بخش دوم
تصویر شماره 2-4- 1: اتصالات گوی مرو 129
تصویر شماره 2-4-2 : استادیوم تنیس روتنبام شهر هامبورگ 132
تصویر شماره 2-4-3 : ترمینال بین المللی یوکوهاما ژاپن 133
تصویر شماره 2-4-4 : دسته بندی سازه های پارچه ای به لحاظ عملکرد 135
تصویر شماره 2-4-5 : گنبد اقیانوس هوا نمایشگاه اکسپو 1998 135
تصویر شماره 2-4-6 : گنبد آکیتا کاوابه کویگو 136
تصویر شماره 2-4-7 : مرکز تحقیقات شیمی ونفارو 136
تصویر شماره 2-4-8 : فضای داخلی مرکز تحقیقات شیمی ونفارو 137
تصویر شماره 2-4-9 : استادیوم آلیانز آرنا مونیخ 142
تصویر شماره 2-4-9 : استادیوم آلیانز آرنا مونیخ 145
تصویر شماره 2-4-11 : مراحل نصب بالشتک های استادیوم آلیانز آرنا مونیخ 146
تصویر شماره 2-4-12 : مرکز گیاه شناسی ادن 150
تصویر شماره 2-4-13 : جزیره حاره ای بر 153
پ
جدول1-2 : روزهای یخبندان 13
جدول 1-2 : میانگین سالانه تعداد بادها در ایستگاه ملایر 15
جدول شماره 1-3-1: مشخصات كالبدي فعاليت‌هاي ورزشي فوتبال 16
جدول شماره 2-2 ابعاد نیمکت های جایگاه تماشاچیان 31
جدول شماره 2-3: تجهیزات رختکن بازیکنان 38
جدول شماره 2-4 تجهیزات رختکن مربیان و داوران 40
1-5- فصل پنجم : بررسی نمونه مشابه 103
1-5-1- معرفی مصادیق 103

 

 

رساله های دیگر با همین موضوع:

 

 

تصاویر برخی فایل ها:

10-12-2015 7-14-40 PM10-12-2015 7-10-58 PM10-12-2015 7-12-00 PM

10-12-2015 7-12-13 PM10-12-2015 7-12-47 PM

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: 28 مگابایت
  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان