گاهی تصمیم می گیرید در طراحی خانه خود تغییرات کوچکی ایجاد کنید و می خواهید که از یک متخصص طراحی داخلی یا دکوراسیون داخلی کمک بگیرید، اما به دنبال یافتن متخصصی برای کمک در ایجاد تغییرات دلخواهتان ، با فهرستی از افرادی مواجه می شوید که برخی معمار و طراح داخلی هستند و برخی دکوراتور داخلی. این سوال ممکن است در اینجا برای شما پیش بیاید که تفاوت این دو شغل چیست و مهم تر اینکه من به کدامیک از این تخصص ها نیاز دارم.

معمار,طراحی داخلی,طراح داخلی,دکوراتور داخلی,معمار داخلی,معماری داخلی,دکوراسیون داخلیطراحی داخلی و دکوراسیون داخلی دو واژه ای هستند که معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند اما حقیقت این است که واقعا نمی توان این دو واژه را به جای هم به کار برد. شباهت های زیادی بین این دوشغل وجود دارد، آنقدر که سخت است بتوان گفت مرز مشخص بین این دو حرفه چیست. اگرچه با این حال، کمی بیش از یک تفاوت ناچیز بین آنچه که یک فرد را طراح داخلی می کند و آنچه که یک فرد را دکوراتور داخلی می کند، وجود دارد. برخی از این تفاوت ها نامحسوس هستند و بعضی واقعا قابل توجه. در ادامه تفاوت های این دو حرفه بررسی شده است و می توانید با استفاده از این مطلب برای خود تفاوتی میان این دو تخصص قائل شده و انتخاب کنید که واقعا به خدمات کدام یک از آنها نیاز دارید.

طراحی داخلی چیست؟
تحصیلات طراح داخلی: معماری داخلی، تخصصی است که نیاز به تمرین و آموزش رسمی دارد. تخصص در این شغل با مطالعه رنگ ها و پارچه ها، تمرینات طراحی با استفاده از کامپیوتر (CAD)، ترسیم، برنامه ریزی فضایی، طراحی مبلمان، معماری و غیره به وجود می آید. اکثر طراحان بعد از فراغت از تحصیل با یک کمپانی یا طراح داخلی که به صورت حرفه ای مشغول فعالیت است همکاری می کنند تا بتوانند در آینده شرکت شخصی خود را تاسیس کنند.
مدارک طراح داخلی: در برخی از ایالت ها و کشورها، متخصصان طراحی داخلی پیش از آنکه واژه طراح به آنها اطلاق شود، می بایست آزمونی را بگذرانند تا بتوانند به سمت مشاور دارای حق امضا در بیایند. که البته این مورد بستگی به این دارد که فرد موردنظر در کدام کشور یا ایالت مشغول فعالیت است. با این وجود در بسیاری از کشورها این آزمون الزامی نیست. بنابراین خوب است که در مورد شرایط و مجوز های کاری در کشور خود، پیش از انتخاب متخصص موردنظر، تحقیق کنید.
وظایف طراح داخلی: طراحان داخلی برنامه ریزی فضایی انجام می دهند و می توانند در طراحی و بازسازی فضای داخلی از طرح ریزی پلان طبقات تا انتخاب تمام اشیا و لوازم به افراد کمک کنند. این متخصصان تنها ظاهر فضا را بهتر نمی کنند بلکه عملکرد یک فضا نیز برای آنها حائز اهمیت است.
از نظر همکاری: طراحان داخلی معمولا با معماران و پیمانکاران همکاری می کنند تا بتوانند خواسته های کارفرما را برآورده کنند، حال ممکن است که پروژه طراحی مربوط به یک فضای مسکونی باشد یا یک اداره، یک هتل و یا هر فضای داخلی دیگر.

معمار,طراحی داخلی,طراح داخلی,دکوراتور داخلی,معمار داخلی,معماری داخلی,دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی چیست؟
تحصیلات دکوراتیو : دکوراتورهای داخلی نیازی به تحصیلات آکادمیک و آموزش حرفه ای ندارند و کانون توجه آنها بر زیبایی فضاست. دکوراتورها معمولا در پروژه های بازسازی و انجام تغییرات سازه ای شرکت نمی کنند. آنها معمولا بعد از اتمام پروژه وارد عمل شده و بر روی ظاهر سطوح در فضا تمرکز می کنند.
مدارک دکوراتیو : اگرچه تحصیلات آکادمیک برای این شغل نیاز نیست، اما دوره ها و برنامه های آموزشی بسیاری در زمینه این تخصص وجود دارد. این دوره ها معمولا روی مباحث رنگ و پارچه، برنامه ریزی فضایی، پلان فضاها، سبک های مبلمان و غیره تمرکز دارند.
وظایف متخصص دکوراسیون داخلی: دکوراتورها در این زمینه شکل دادن به یک فضا و زیبا ساختن یک فضا عموما خیلی خوب عمی می کنند. آنها می توانند به کارفرما کمک کنند که سبک موردنظر خود را انتخاب کرده، در مورد پالت رنگی مورد نیاز تصمیم بگیرد و همینطور در خرید مبلمان و سایر لوازم موردنیاز نیز می توانند به کارفرمایان کمک کنند. آنها معمولا وارد پروژه هایی می شوند که یک فضا از پیش موجود است ولی نیاز به بهتر شدن و آراسته تر شدن دارد.
از نظر همکاری: دکوراتورها معمولا با پیمانکاران و معماران همکاری نمی کنند چرا که هر نوع کار سازه ای پیش از اینکه آنها به پروژه وارد شوند تمام شده است. آنها معمولا با سازندگان مبلمان، تامین کنندگان پارچه و سایر افراد حرفه ای در صنایع مختلف وابسته به ساختمان همکاری می کنند.

معمار,طراحی داخلی,طراح داخلی,دکوراتور داخلی,معمار داخلی,معماری داخلی,دکوراسیون داخلی

و درنهایت اینکه آیا من باید یک معمار داخلی راهنمایی بگیرم یا یک دکوراتور داخلی؟
این که شما چه کسی را باید برای پروژه خود استخدام کنید واقعا وابسته به نیاز شماست. اگر نیاز به تغییرات سازه ای در بنای خود دارید مانند جابه جا کردن دیوارها، تغییرات در لوله کشی یا اضافه کردن یک پنجره یا درب جدید، بنابراین انتخاب یک طراح داخلی برای پروژه شما می تواند انتخاب مناسب تری باشد. این افراد می توانند به شما کمک کنند که برای تغییرات سازه ای برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و بتوانید این کار را انجام دهید. در عوض، اگر نیاز به تغییرات سازه ای ندارید اما می خواهید در مورد اینکه در طراحی فضای خود از چه سبکی استفاده کنید، مشورت بگیرید یا در مورد انتخاب رنگ یا کاغذ دیواری یا مبلمان و یا مدل پرده و یا حتی مدل روشنایی ها و اکسسوری ها نیاز به مشاوره دارید، بنابراین در این شرایط انتخاب یک دکوراتور داخلی برای شما مناسب تر است. آنها به خوبی می دانند که چه مبلمان و اشیایی به خوبی می توانند با هم کار کنند و همینطور قادرند که یک فضا را به مکانی مناسب نیازها و علائق مشتری خود درآورند، در عین حال که برای این کار نیازی به تغییرات فنی نیست.
در نهایت نکته مهم در ایجاد تغییرات در فضای موردنظر شما، این است که چه تغییراتی می خواهید انجام شود و نه اینکه فردی که برای کمک از او استفاده می کنید چه عنوان شغلی دارد. بسیاری از طراحان داخلی تحصیل کرده زمان زیادی از وقت خود را به پروژه های دکوراسیون اختصاص می دهند چرا که نیازی به تغییرات سازه ای و بازسازی ندارند. در عین حال بسیاری از متخصصان دکوراسیون هستند که تحصیلات آکادمیک این رشته را نداشته ولی قادر به همکاری با پیمانکاران برای انجام تغییرات سازه ای لازم هستند و در عین حال جزئیات مناسب برای تامین زیبایی فضا را نیز در بالاترین کیفیت ممکن در نظر می گیرند. بهترین کار در مواجهه با این انتخاب برای شما این است که نیازهایتان را بسنجید و آن را با خدماتی که شرکت مقابل به شما می دهد مقایسه کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.

منبع: decoboom.ir