صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

مطالعات معماری مرکز نگهداری کودکان معلول 95 صفحه – رساله معماری مرکز نگهداری کودکان معلول 95 صفحه

فصل اول : معرفی
1-1. شناخت مسأله
برای پذیرش معلولین به عنوان بخشی از بدنه فعال جامعه چه باید کرد؟ شاید بسیار اندیشانه باشد که بخواهیم فقط با روشهای درمانی و یا حتی برگزاری مراسم، چاپ پوستر و بروشور و اقداماتی از این دست، زمینه های فردی و اجتماعی را برای حضور معلولین در اجتماعی را برای حضور معلولین در اجتماع فراهم سازیم. این موارد اگرچه مطلوب و در جای خویش ستوده است، اما برای کسب استقلال در معلول و بازتوانی وی کافی نیست. در زمینه توان بخشی به معلولین لازم است علاوه بر توجه به روند مراحل درمانی ایشان، سعی شود بر پایه مطالعات و تحقیقاتی علمی به سازگاری محیط شهری و فضاهای معماری با ویژگی های خاص معلولان نیز توجه گردد، زیرا که به دلیل اهمیت محیط زیست معماری در زندگی ور فتار روزمره معلول چنانچه این سازگاری حاصل گردد، وی خواهد توانست از یک زندگی فردی و اجتماعی مناسب برخوردار شود و همین امر موجب تداوم فعالیت های او میگردد، حال انکه فضا و شهر نامناسب امکان مراودات فردی و اجتماعی مناسب را از وی گرفته و او را به انزوا می کشاند وهمانطور که می دانیم انزویا یک معلول اغازی بر فراموشی اوست. از این نظر اهمیت توجه به جنبه های مختلف زندگی ایشان و لحاظ کردن شرایط ویژه معلولین در طراحی شهری و معماری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مطالعات معماری مرکز نگهداری کودکان معلول,رساله معماری مرکز نگهداری کودکان معلول,برنامه فیزیکی مرکز نگهداری کودکان معلول,ریزفضاهای مرکز نگهداری کودکان معلول,ظوابط معماری مرکز نگهداری کودکان معلول,مطالعات مرکز نگهداری کودکان معلول,رساله مرکز نگهداری کودکان معلول,طرح نهائی معماری مرکز نگهداری کودکان معلول,دانلود مطالعات طراحی مرکز نگهداری کودکان معلول,دانلود رساله معماری مرکز نگهداری از کودکان معلول,مطالعات آماده مرکز نگهداری کودکان معلول,رساله آماده مرکز نگهداری کودکان معلول,رساله کامل مرکز نگهداری کودکان معلول,
در علوم بهداشتی، توانبخشی یا بازتوانی فرآیندی است که در آن به فرد توانخواه کمک می‌شود تا توانایی از دست رفته خود پس از یک واقعه، بیماری یا آسیب را که منجر به محدودیت عملکردی وی شده است مجدداً به دست آورد توانبخشی حوزه علمی بسیار وسیعی در مجموعه خدمات
بهداشتی و درمانی محسوب می گردد و به افراد کمک می‌کند تا پس از ابتلا به مشکلاتی نظیر سکته، ضایعات نخاعی، جراحی‌های ارتوپدی، ضربه مغزی، سوختگی، کم شنوایی، اختلال پردازش مرکزی شنوایی، مشکلات تعادل و غیره، تا حد امکان بر مشکل خود غلبه نموده و استقلال عملکردی قبلی را باز یابد.تَوانبَخشی به معنای بازتوانی و بازگرداندن توانایی‌های یک فرد به حالت حداکثر استقلال اطلاق می‌گردد.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب و پروپوزال:

1-2. اهميت و ضرورت مسأله
شهر در حقيقت انعكاس كالبدي عوامل اقتصادي و اجتماعي . سياسي . فرهنگي . مذهبي . در فضا ميباشد
شهر پديده اي است كه در مكان و فضا و در طي زمان رشد و نمو ميكند . و متناسب با روح و شرايط زمان و تغيير نياز ها خود را وفق ميدهد . گاهي نياز هاي بوجود آمده باعث ميشود كه شگل كنكوني شهرها تغيير كند . آنجاييكه شهر براي تمامي افراد طراحي شده . و به نوعي تمامي افراد بايد از ان استفاده كنند . و از حق طبيعي خود بهره گيرند چنانچه ميدنيم حقوق بشر حقوقي است كه انسان صرف نظر از رنگ نژاد و جنس و كيش و قوميت و عقيده و هر موقعيت ديگر ؛ از همه مهمتر انسان است . بدون هيچ گونه تبعيضي و به صورت برابر ميشود به آن نگريست . در واقع بشر به محض تولد و حتي دوران جنيني صاحب اين حقوق ميشود . و كسي آن ها را به او اعطا نميكند و قانونگذار صرفا به آن ها جنبه عيني داده و ضمانت اجرا مي بخشد . اما ناگفته پيداست وضعيت هميشه بدين شكل نيست و گروههايي از افراد همواره به خاطر شرايط و موقعيتي كه دارند از دستيابي كامل حقوقشان محروم مانده اند . مانند . كودكان . زنان . اقليت ها . معلولان . از اين نوع هستند . حال اگر كمي دقت كنيد در سطوح مختلف بين المللي كه قوانيني در زمينه حقوق معلولين و قوانين شهرسازي و معماري را تدوين نموده است . بايد اين ها در زندگي واقعي معلولين نمود عيني داشته باشند و ان ها اثر اين قوانين را در برنامه هاي اجرايي و طراحي هاي معماري و به عبارتي روان بودن طرح ها از نظر دسترسي و غيره مشاهده كنند .
در حقيقت زندگي واقعي معلولين در شهر را به بحث و گفتگو مينشيند . و ازحيطه ديگري كه بخواهم موضوع را مورد تجزيه و تحليل قرار بدهم كمبود فضاهاي فرنگي آموزشي ورزشي براي معلولين است كه با توجه به موفقيت هاي بالاي آنان در زمينه هاي هنري و بخصوص پارا المپيك معلولين است . لذا با چندين تحقيق متوجه عدم پرداختن به جنبه دوم يعني واقعيت هايي كه يك معلول در مسايل شهري و معماري دارد بررسي كرده ام . و بدين لحاظ موضوعي برايم مطرح شده است : طراحي مجتمع علمي فرهنگي هنري معلولين با نگاه دوم
نگاه دوم را ميتوان از وجوه مختلف طرح به صور زير بيان كرد :
نگاه و تغييرات از سوي قوانين تئوري . و كمي نگاه واقع بيناينه تر به آنچه كه در شهرهايمان ميگذرد .
نگاه ترحم آميزي كه مردم نسبت به معلولين در عدم ناتواني دارند . و عملا بيشتر از آنكه توانايي آن ها ديده شود . معلوليت خاص ان ها ديده ميشود .
تغييرات عمده اي كه ميشود با هزينه بسيار كم در وضع موجود ايجاد نمود تا بهينه سازي براي معلولين ايجاد شود . در حقيقت ما به سمت و سوي حركتي به نام مناسب سازي حركت ميكنيم . كه اين مناسب سازي در ابتدا با گزينه هاي اول بهينه سازي شروع ميشود و بعد به نقاط مهم تري دست پيدا ميكند .

1-3. اهداف و انتظارات
انسان به مرور زمان و در مقاطع مختلف سني و موقعيت هاي اجتماعي گوناگون مانند كودكي ؛ دوران تحصيل ؛ كار و پيري به ارزشها ؛ مشكلات و همنوعان خود و همدردي با آنها را فراموش كرده و يا نسبت به آن ها بياعتنا ميشود كه اين خود باعث بروز ناهنجاريها و عارضه هايي در زمينه اجتماعي و روابط انسانها با يكديگر
ميشود .
اكنون در كشورهاي اروپايي اهميت ويژه اي به معلولين داده ميشود . و ميتوان اذعان داشت با اينكه تفكر و راه حل در رفع مشكلات معلولين با تاخير شروع شد؛ اما در حال حاضر ان دسته از كشورهايي كه داراي تجربه هاي مفيدي در حل معضلات و موانع و مشكلات معلولين هستند ،توانسته اند به راحلهاي مفيدي در اين زمينه دست يابند .
آنچه در ايران مهم است توجه به اين پيشرفت ها است . با توجه به گوناگوني جوامع بشري و نحوه زندگي آنان بايد اذعان داشت كه افزايش مسائل و مشكلات بوجود آمده در زمينه هاي اجتماعي و معضلاتي كه انسان هاي معلول با آنها سرو كار دارند نسبت مستقيم با پيشرفت هاي تكنيكي و صنعتي كشورها دارد . و با توجه به اينكه قوانين بين المللي حقوق معلولين در تمامي دنيا به شكل يكسان وضع شده است .. آنچه براي كشور ما ضرورت دارد .. توجه به اين قوانين به صورت عملي تر و واقع بينانه تر مي باشد . و تغييرات و سامان دادن به مسائل شهري و معماري معلولين ضروري است.

فصل دوم: مباني نظري
2-1. معلول ومعلولیت
2-1-1. مقدمه
معلولیت عارضه ای طبیعی و اجتماعی است که در جوامع مختلف به صورتهای گوناگون دیده می‌شود.
آمار نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از افراد هر جامعه را معلولین تشکیل می‌دهند. به طور مثال طبق آماری که از طرف سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد درسال جدید منتشر شده است، ده درصد از مردم در جهان به نوعی معلول هستند، امروزه با پیشرفتهای زیادی که در علوم مختلف از جمله پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی، تربیت بدنی و غیره به وجود آمده است، سعی می‌شود هرچه بیشتر به این گونه افراد کمک شود تا بتوانند به طور مستقل و بدون کمک دیگران و نیز بدون آنکه خود را سربار جامعه احساس کنند و یا منزوی باشند، به زندگی عادی خود بپردازند. تدابیری که به اینمنظور ازطرف ارگانهای مختلف به عمل می‌آید بیشتردر زمینه فراهم آوردن امکاناتی از قبیل مسکن مناسب با وضع معلول، شغل مناسب، وسیله حمل ونقل (به طور مثال اتومبیلهای مخصوص برای معلولین قطع نخاعی)، وسایل آموزشی و کمک آموزشی مناسب، گذراندن اوقات فراغت و … است.
گذراندن اوقات فراغت با ورزشهای تفریحی به وسیله معلولین از اهمیت بیشتری حتی نسبت به افراد غیر معلول دارد زیرا متخصصان آشنا با خصوصیات معلولین و نیز متخصصان تربیت بدنی و ورزش معلولین معتقدند که اگر ورزش برای غیرمعلولین امری مستحب است، برای معلولین امری واجب می باشد. آنها معتقدند که اگر چه ورزش برای افراد غیر معلول بسیار نیکو و پسندیده است اما اگر هم به آن نپردازند از طریق فعالیت های روزانه تا حدودی نیازهای حرکتی خود را برطرف می کنند اما معلولین باید این نیازها را با انجام مرتب فعالیت های ورزشی برطرف نمایند.

تعریف معلول و معلولیت
اصولا ً ناتوانیها، ناهنجاریها و نارسائی هایی که برای یک انسان به عنوان یک موجود زنده به وجود می آید خود را در سه قالب نمایان میسازد:
بیماریها : که بوسیله اتخاذ تدابیر کلینیکی، داروئی و یا احتمالا ًاز طریق حرکت درمانی معالجه شده و از بین می روند.
ضعفها : مانند ضعف های نگهداری، ضعف های ارگانی و یا ضعفهای هماهنگی که بوسیله حرکات اصلاحی برطرف می شوند.
معلولیتها : که نه قابل معالجه و نه قابل برطرف کردن هستند.
بنابراین معلولیت عبارتست از هرنوع ناتوانی، ناهنجاری و یا نارسائی که قابل برطرف کردن و یا معالجه نباشد.
و به عبارت دیگر معلول کسی است که دارای ناتوانی، ناهنجاری و یا نارسائی بوده که قابل برطرف کردن و یا معالجه نباشد.

تعریفی دیگر از معلول و معلولیت
معلولیت عبارتست از محدودیت های دائمی در زمینه های مختلف جسمی، حسی یا ذهنی ـ روانی که شخص مبتلا به آن را در زندگی روزمره در مقایسه با سایر افراد جامعه دچار مشکل یا محدودیت سازد.
اشخاص معلول، انسانهایی هستند که عملکرد جسمانی، توانایی های ذهنی و یا سلامتی روانی آنها به احتمال قریب به یقین به مدت بیش از شش ماه از آنچه استاندارد سن آنهاست انحراف داشته و به همین دلیل برای آنان در زندگی روزمره مشکلاتی را بوجود می آورد.

تقسیم بندی معلولین
برای معلولین تقسیم بندی های مختلف و متفاوتی ازدیدگاههای گوناگون وجود دارد. عده ای معلولین را حتی به ده گروه مختلف نیز طبقه بندی کرده اند. آنچه که برای درس تربیت بدنی و ورزش معلولین مهم و مفید تشخیص داده شده، تقسیم بندی آن به سه گروه کلی به صورت زیر است:
1. معلولین حسی
2. معلولین جسمی یا حرکتی
3. معلولین ذهنی و روانی
1- معلولین حسی:
معلولین شنوایی: شامل ناشنوایان و کم شنوایان
معلولین بینای : شامل نابینایان و کم بینایان
معلولین جسمی یا حرکتی:
معلولین آسیب دیده به سیستم اعصاب مرکزی یا محیطی (مانند معلولین c.p. یا فلج مغزی ، معلولین قطع نخاع ومعلولین فلج اطفال یا پلیوملیت
معلولین قطع و نقص عضو
معلولین آسیب دیده به ارگانهای داخلی (مانند سرطان، آسم، دیابت و ناراحتی های حاد قلبی- عروقی – تنفسی). ( لازم به ذکر است، به دلیل اینکه برای این نوع آسیب دیدگیها تاکنون معالجه قطعی پیدا نشده است و اگرچه با پیشرفتهای فزاینده ای که در علم پزشکی به وجود آمده، برخی از آنها تا حدودی تحت کنترل در آمده اند. اما با تعریفی که سازمان بهداشت جهانی دارد آنها نیز نیاز به گرفتن خدمات و سرویس های مخصوص بوده و از این رو در گروه معلولین قرار می گیرند).

3- معلولین ذهنی- روانی
معلولینی که دارای اختلالات رفتاری هستند
معلولینی که دارای عقب ماندگیهای ذهنی هستند
معلولین منگولیت
معلولینی که دارای مشکلات روانی هستند
هر نوع معلولیتی روی تمامی ‌وجود شخص اثر می‌گذارد و اگر چه می‌توان نوع و درجه معلولیت را مشخص کرد ولی، قاعدتاً باید از تاثیرگذاری معلولیت روی تمامی ‌ساختار و تواناییهای فیزیکی و روانی شخص صحبت کرد. به همین علت است که نمی‌توان در مورد معلولین جسمی ‌فقط به معلولیتهای قابل تشخیص و یا ظاهری توجه نمود، بلکه باید به تأثیرات احتمالی که این معلولیتها بر روی روان شخص معلول برجای می‌گذراند نیز توجه کرد. به طور مثال یک شخص معلول قطع نخاعی فقط فاقد تواناییهای حرکتی نیست بلکه از وضعیت قرارگیری و موقعیت و احساس گرما و سرما در اندام فلج شده خود نیز بی اطلاع است. می توان گفت او به دلیل عدم وجود احساس در اندام فلج شده خود، فاقد حس لامسه در آن نواحی نیز می باشد. این امر به نوبه خود به اختلالات روحی- روانی شخص معلول منجر می شود که آن را می‌توان در نوع رفتار یک شخص معلول نخاعی به خوبی مشاهده کرد. برتصویر هرگونه صدمه دیدگی که در زمینه روحی- روانی به وجود آید نیز با تأثیرگذاری روی اعمال حرکتی شخص باعث می‌شود که رفتار حرکتی او از هنجارهای طبیعی فاصله بگیرد.
در مثالی دیگر، موقعیت یک شخص نابینا باعث می‌شودکه تغییراتی در قوه درک او از محیط زیستش به وجود آید. به خاطر فقدان قدرت درک از طریق حس بینایی، درک او از محیط زیستش محدود به درک از طریق لمس یا شنیدن می‌شود که این امر نیز بر زمینه روحی- روانی او تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر روند تکامل ذهنی، به خصوص جریان هدایت و تنظیم حرکات تحت تأثیر قرار می‌گیرد، به طوری که نوع حرکات یک شخص نابینا با نوع حرکات افراد غیرمعلول (بینا) کاملاً متفاوت است.
مثالهایی که آورده شد، مشخص می‌کنند که هر معلولیتی در درجه اول شامل یک قسمت یا یک عضو از بدن می‌شود، اما نباید از اثرات مستقیم یا غیرمستقیم آن روی سایر زمینه های جسمی ‌یا روحی- روانی شخص غافل شد.

2-2-1. جايگاه معلولین دراجتماع
نگاهی به روند توسعه‌یافتگی در دنیای امروز، توجه ما را به این واقعیت جلب می‌كند كه توسعه و بالندگی هر كشوری منوط به استفاده بهینه از تمامی ظرفیت‌های انسانی و تخصصی آن جامعه است. در چنین دنیایی تمامی افراد صرفنظر از تفاوت‌های فردی، استعدادها و محدودیت‌های خویش می‌توانند سهمی را در پیشبرد اهداف فرارو عهده‌دار شوند. شك نیست كه معلولان هم از این قاعده مستثنی نیستند.

بررسی تاریخ اختراعات، اكتشافات و تحولات اجتماعی نشان می‌دهد كه در تمامی نقاط دنیا هستند معلولانی كه با تكیه بر اراده‌های پولادین و بهره‌گیری از تدبیر و تلاش خوش توانسته‌اند این واقعیت را به اثبات برسانند كه «انسان با اندیشه‌اش هویت می‌یابد نه با توانایی‌های جسمانی یا زیبایی ظاهری.»

امروزه افراد نابینا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به بالاترین مدارج علمی و اجتماعی دست می‌یابند. اكنون دیگر ناشنوایان را در دنیای خلوت و خاموش، تنها نمی‌یابیم بلكه زندگی این افراد در سایه آموزش و فعالیت‌های اجتماعی، در مسیر پیوند با سایر آحاد جامعه قرار گرفته‌اند.

قوانینی كه از حقوق معلولان حمایت می‌كنند صراحتاً بیان می‌دارند كه فرد معلول نیز حق دارد تا همانند سایر اقشار مردم از آموزش، مسكن، رفاه و تأمین اجتماعی، اشتغال و تفریح برخوردار باشد و جامعه نیز موظف است با اتخاذ راهكارهای مناسب، امكان تحقق این خواسته‌ها را فراهم كند. هرچند كشور اسلامی ما با تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و پیوستن به كنوانسیون‌ جهانی حقوق افراد دارای معلولیت، خود را به احیای هویت اجتماعی و تحقق خواسته‌های معلولان متعهد ساخته است لیكن باید بپذیریم كه طی این سال‌ها تلاش‌های ما در مسیر برابرسازی حقوق معلولان با كاستی‌های بسیاری همراه بوده است.

شاید یكی از مهمترین گام‌ها در این مسیر، تلاش مشترك این سازمان و معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و برخی تشكل‌های معلولان در بازبینی مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است كه امید است با عنایات بی‌شائبه دولت تدبیر و امید، روند تصویب آن تسریع و به این ترتیب، زمینه‌های مساعدتری برای احیای مطالبات و انتظارات بر حق معلولان كشور فراهم شود.

فراموش نكنیم كه تحقق شاخص‌های عدالت در كشوری كه براساس آرمان‌های دینی عمل می‌كند. حضور فعال تمامی اقشار جامعه در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرایی است. شك نیست كه در چنین جامعه‌ای معلولان نیز باید از ابزارهای لازم برای اثبات خویشتن برخوردار باشند تا وزش نسیم عدالت محوری را در ژرفای وجود خود احساس كنند.

و….

 

فهرست مطالب:

فهرست: صفحه
فصل اول …………………………………………………………………………………………………………………1
معرفی. ………………………………………………………………………………………………………………….2
شناخت مسأله ……………………………………………………………………………………………………….2
اهميت و ضرورت مسأله ……………………………………………………………………………………………..2
اهداف و انتظارات……………………………………………………………………………………………………….4
فصل دوم: مبانی نظری……………………………………………………………………………………………………5
معلول ومعلوليت…………………………………………………………………………………………………………..6
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………..6
تعریف معلول و معلوليت ………………………………………………………………………………………………..6
تقسيم بندي معلولين………………………………………………………………………………………………………..7
جایگاه معلولين دراجتماع…………………………………………………………………………………………………9
ویژگی هاي جمعيتی……………………………………………………………………………………………………..10
بررسی جمعيت معلولين در ایران……………………………………………………………………………………….12
فصل سوم……………………………………………………………………………………………………………….14
معرفی زمين پروژه ومحدوده طرح…………………………………………………………………………………….15
بررسی ویژگيهاي اقليمی………………………………………………………………………………………………15
بررسی ویژگی هاي معماري و مصالح بومی مناطق معتدل ومربوط…………………………………………………..23
تحلیل سایت………………………………………………………………………………………………………….25
فصل چهارم………………………………………………………………………………………………………..29
بررسی نمونه هاي مشابه……………………………………………………………………………………………30
فصل پنجم : ……………………………………………………………………………………………………….32
برنامه فيزیکی……………………………………………………………………………………………………..33
…………………………………………………………………………………………..34. ابعاد اتاق هاي کودکان
امنيت و شرایط آسایش…………………………………………………………………………………………….37
فضاهاي آموزشی…………………………………………………………………………………………………45
فضاهاي عمومی………………………………………………………………………………………………..51
فضاهاي فراغتی……………………………………………………………………………………………….55
فضاهی اداري – مدیریتی………………………………………………………………………………………60
فضاهاي خدماتی………………………………………………………………………………………………..62
فضاهاي ارتباطی………………………………………………………………………………………………..63
فضاهاي باز………………………………………………………………………………………………………65
فضاهاي باز عمومی……………………………………………………………………………………………….66
توصيه هاي کلی در طراحی……………………………………………………………………………………….70
شرایط آسایش……………………………………………………………………………………………………..74
جداول ریز فضاها………………………………………………………………………………………………..78
دیاگرام هاي فضایی ) روابط عملکردي……………………………………………………………………………80
فصل ششم ………………………………………………………………………………………………………..86
نتایج مطالعات……………………………………………………………………………………………………..87
تحليل سایت و تعيين قابليت اراضی…………………………………………………………………………………88
ابعاد زمين………………………………………………………………………………………………………….94

 

 

 

برای خرید آنلاین از زیر اقدام نمائید.

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

فرمت رساله: word
برنامه فیزیکی کامل – نمونه های موردی داخلی و خارجی ندارد.
نفشه: در صورت نیاز به طرح کامل می توانید سفارش دهید.
حجم فایل ها: 5 مگابایت

 

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان