سبك باروك
از اوايل قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم، انديشه‌ها و سليقه نو ـ معماري ـ هنر اروپا را دگرگوني بخشيد كه محققان اين دوره را باروك نام نهاده‌اند. باروک از نظر لغوي از واژه پرتقالي باروكو به مروارید نامنظم است.
هنر باروك بيش از آنكه در ادبيات بكار رود، در هنر معماري رخ نمود و به تدريج در هنرهاي تجسمي و موسيقي آشكار شد. سبك باروك تركيب‌بندي‌هاي دقيق و اكيد رنسانس را گرفت. معماران ايتاليايي زبان كاملاً جديدي در معماري بوجود آوردند كه آن را هم در پلان و هم در نما مي‌توان ديد. خم‌ها و اخم‌ها، سطوح محدب و مقعر، پيش‌آمدگي‌ها و فرورفتگي‌ِها و فضاهاي بسيار بزرك به معماري آنها جلوه‌ي ويژه‌اي بخشيد.

مقاله بررسی سبک معماری باروک,بررسی و شناخت سبک های معماری,مقاله پاورپوینت سبک باروک,مقاله معماری سبک باروک,مقاله پاورپوینت سبک معماری باروک,تحقیق درباه سبک باروک,تحقیق در مورد سبک معماری باروک,معماری باروک,سبک باروک,سبک های معماری,مقاله های پاورپوینت معماری,کلیسای سن پیترو,كليساي ايل جزو ,شاخصه‌هاي اصلي باروک,,ویژگی های سبک باروک,نقاشي باروک,کلسیای سنت پل,معماری باروک در انگلستان,كليساي سنت لوئی,كاخ ورسای,معماری باروک در فرانسه,مقاله بررسی سبک های معماری

مفهوم باروك
باروك نوعي هنر است كه در آن قواعد تناسب رعايت نمي‌شود و همه‌ چيز بنا به حواس هنرمند نمايانده مي‌شود. باروك يك تداوم فرهنگي است كه در سرتاسر تاريخ هنر بارها تكرار شده است. باروك چيز پيچيده‌اي است كه پيچيدگي‌اش به غناي آن مي‌افزايد. باروك هنر جنبش ضد تجدد ديني است. هنرمندان در دوره‌ي باروك با احساس خود حركت مي‌كردند و احساس را مقدم بر عقل مي‌دانستند.

برای دانلود و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب:

واژه‌ها و اصطلاحاتي كه به هنر باروك مربوط مي‌شوند:
سرزندگي، تجمل، شكل‌هاي اغراق شده، پرهيز از خطوط مستقيم، شكل‌هاي كشف شده، تحرك اعضاي بدن، شكل‌هاي پرواز كننده، فضا در حالت انفجار، نامتوازن، بي‌قرينگي، پويايي مورب، هنر زياده‌روي.

معماري باروك
معماري باروك از ايتاليا آغاز گرديد و بخش بزرگي از اروپا را زير پوشش خود درآورد. از ويژگي‌هاي معماري و هنرهاي ديگر،‌ حفظ تعادل و وحدت آفريني در ميان عناصري متراكم و گوناگون است.
معماری باروک با مایه گرفتن از انسانگرایئ بساط «شیوه گری» را برچید و حق اولویت را از عقل گرفت و به احساس سپرد. در معماری به جاي ديوارهاي ساده و روشن ميكل آنژ پالاديو حالتي پر رمز و راز برقرار بود. جاي ديوار واقعي را حايل‌هايي متشكل از ستون‌هاي بسيار نزديك به هم يا نيم ستون‌هاي پس و پيش گرفته بود. طرح قرنيزها پيچيده شد و به شكل چنگ خرچنگي درآمد. طاق‌ها هم گنبدهاي ساده رنسانس را كنار مي‌گذارند و به سطوح مواجي كه عمدتاً بيضي‌هاي خانگي‌هاي تو در تو بود روي آوردند.

كليساي ايل جزو
نخستین اثر معماری این دوره، کلیسای ایل جزو بود. معمار آن دوره «جاکومودا وینیولا» آن را طراحی کرد و ساخت.
معمار دیگری به نام «جاکومو دادلاپورتا» مسئولیت تکمیل نمای آن را به عهده گرفت.

كليساي ايل جزو - پلان كليساي ايل جزو - نقشه كليساي ايل جزو - تصاویر كليساي ايل جزو

نمای این کلیسا به عنوان مدلی برای نمای کلیساهای باروک مردمی تا 2 قرن قابل توجه بود.
البته اصل نما در اين سبك، تازگي ندارد. سابقه‌ي اتصال طبقات بالا و پايين به كمك ديوارهاي پشت‌بند توماري، به كليساي سانتاماريا باز مي‌گردد و نمونه‌ي سنتور كلاسيك آن در آثار آلبرتي و پالاديو ديده مي‌شود. ستون‌هاي مزدوج متصل به بدنه آن نيز در طرح ميكل آنژ براي كليساي سان پيترو ظاهر شده‌اند،‌ ولي كل نماي مزبور تركيب ماهرانه‌اي از موضوعات پيشين است. دو طبقه‌ي اول و دوم به خوبي با يكديگر وحدت دارند و حركات افقي ستون‌هاي متصل به بدنه و ستون‌هاي آزاد در بلوك مركزي به اوج مي‌رسد و بلوك‌هاي نما بي‌هيچ تبايني با شبكه‌ي صحن و نمازخانه‌ي پشت سر جور درمي‌آيد.

كليساي ايل جزو - پلان كليساي ايل جزو - نقشه كليساي ايل جزو - تصاویر كليساي ايل جزو

کلیسای سن پیترو
يكي ديگر از شاهكارهاي معماري باروك، کلیسای سن پیترو در رم است
پلان متراکم در مرکز آن چنان که میکلانژ و برامانته طراحی کرده بودند پذیرفته نشد، چون مي‌گفتند تهيه كنندگانش از دين رومي متاثر بوده‌اند. لذا طرح بازسازی آن به فردی به نام« کارلومادرنو» داده شده و او سه بلوک را به صحن افزود ونقشه را از تقارن نقطه ای به تقارن محوری تبدیل نمود، ولی طرح او با مرگش تکمیل نشد سپس «جووانی برنینی» به عنوان هنرمند بزرگ عصر باروک طراحی میدان عظیم مقابل کلیسای سن پیترو را به عهده گرفت.

يكي ديگر از شاهكارهاي معماري باروك، کلیسای سن پیترو در رم است

 

 

و…

برخی اسلایدها ( جهت بزرگنمائی روی تصاویر کلیک نمائید. ):

مقاله پاورپوینت سبک باروک,مقاله معماری سبک باروک,مقاله پاورپوینت سبک معماری باروک,تحقیق درباه سبک باروک,تحقیق در مورد سبک معماری باروک,معماری باروک,سبک باروک,سبک های معماری,مقاله های پاورپوینت معماری,کلیسای سن پیترو,كليساي ايل جزو ,شاخصه‌هاي اصلي باروک,,ویژگی های سبک باروک,نقاشي باروک,کلسیای سنت پل,معماری باروک در انگلستان,كليساي سنت لوئی,كاخ ورسای,معماری باروک در فرانسه,مقاله بررسی سبک های معماریمقاله پاورپوینت سبک معماری باروک,تحقیق درباه سبک باروک,تحقیق در مورد سبک معماری باروک,معماری باروک,سبک باروک,سبک های معماری,مقاله های پاورپوینت معماری,کلیسای سن پیترو,كليساي ايل جزو ,شاخصه‌هاي اصلي باروک,,ویژگی های سبک باروک,نقاشي باروک,کلسیای سنت پل,معماری باروک در انگلستان,كليساي سنت لوئی,كاخ ورسای,معماری باروک در فرانسه,مقاله بررسی سبک های معماریتحقیق در مورد سبک معماری باروک,معماری باروک,سبک باروک,سبک های معماری,مقاله های پاورپوینت معماری,کلیسای سن پیترو,كليساي ايل جزو ,شاخصه‌هاي اصلي باروک,,ویژگی های سبک باروک,نقاشي باروک,کلسیای سنت پل,معماری باروک در انگلستان,كليساي سنت لوئی,كاخ ورسای,معماری باروک در فرانسه,مقاله بررسی سبک های معماری

سبک های معماری,مقاله های پاورپوینت معماری,کلیسای سن پیترو,كليساي ايل جزو ,شاخصه‌هاي اصلي باروک,,ویژگی های سبک باروک,نقاشي باروک,کلسیای سنت پل,معماری باروک در انگلستان,كليساي سنت لوئی,كاخ ورسای,معماری باروک در فرانسه,مقاله بررسی سبک های معماری

 

برای خرید آنلاین از زیر اقدام نمائید.

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت فایل: پاورپوینت – pptx
  • حجم فایل: 23 مگابایت
  • برای دریافت مقالات بیشتری از سبک های معماری اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت مقالات بیشتری برای آشنایی با معماری اسلامی اینجا را کلیک کنید.