مسجد شاهزاده
اين مسجد در محله تيمچه شهر كرمانشاه نرسيده به ميدان جوانشير واقع شده و به دوره قاجاريه مربوط است كه در حدود سال 1237 هجري قمري توسط محمدعلي‌ميرزاي‌دولتشاد بنا شده است. صحن مسجد، مستطيل شكل و مفروش به سنگ تيشه‌اي و نوساز است كه در ضلع شمالي آن، حسينيه‌اي نوساز و در اضلاع غربي و شرقي آن، كلاس‌ها و كانون‌هاي فرهنگي قرار دارد. از ويژگي‌هاي اين بنا، آب انباري است كه در ميانه صحن ساخته شده و ورودي آن از داخل كوچه مجاور تعبيه شده است.

پروژه مرمت آب انبار,پروژه پاورپوینت مرمت آب انبار مسجد شازده کرمانشاه,دانلود پروژه پاورپوینت مرمت,پروژه پاورپوینت مرمت,دانلود پروژه آشنایی با مرمت ابنیه,مرمت آب انبار مسجد شازده,دانلود پروژه درس مرمت,پروژه مرمت بناهای تاریخی,پروژه مرمت در کرمانشاه,دانلود پروژه درس مرمت ابنیه,نقشه آب انبار مسجد شازده

این اب انبار تا حدود 40 ساله پیش و حتی بعد از ان هم مورد استفاده قرار میگرفت اما امروزه هیچ کاربری ندارد.
سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه سال گذشته بحث مرمت تکمیلی انرا انجام داده که با توجه به بحث احیا توسط این سازمان در اینده به نمایشگاه اثار باستانی و فرهنگی تبدیل می شود.

تاریخچه.، فرهنگ ، و بررسی کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان کرمانشاه می‌باشد. برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، جمعیت این شهر بالغ بر ۷۸۴٬۶۰۲ نفر بوده‌است که از این جهت نهمین شهر بزرگ کشور محسوب می‌شود. نام کرمانشاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به «باختران» تغییر پیدا کرد؛ ولی از آن‌جایی که این امر با اعتراضات گستردهٔ مردم همراه شد، در نتیجه چندی بعد نام شهر به نام قدیمی خود تغییر یافت. کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است و به‌دلیل قرارگرفتن در تقاطع دو محور شمال به جنوب و شرق به غرب و نیز همجواری با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است. سه رودخانهٔ قره‌سو، آبشوران و چم‌بشیر از کرمانشاه عبور می‌کنند. مردم این شهر به زبان کردی (گویش‌های کردی کرمانشاهی، کلهری، جافی و لکی) و زبان فارسی (گویش فارسی کرمانشاهی) سخن می‌گویند.
وجه تسمیه
واژهٔ کرمانشاه در دورهٔ ساسانیان بر روی شهر کنونی کرمانشاه گذاشته شده‌است؛ به‌طوری که در یک اثر مکتوب تاریخی، واژهٔ کرمانشاه را لقب بهرام چهارم -پادشاه ساسانی- دانسته‌اند؛ چراکه وی پیش از رسیدن به تخت شاهی، حاکم شهر کرمان در جنوب شرق ایران بوده‌است؛ به‌همین دلیل پس از پادشاهی او نام این شهر را به افتخار بهرام چهارم -حاکم کرمان- کرمانشاه نهاده‌اند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی برای مدتی نام شهر را به «باختران» تغییر داد که در نتیجهٔ اعتراضات شدید مردم به «کرمانشاه» تغییر داده‌شد.

پیشینه
کرمانشاه از لحاظ بقایای سکونت‎های پیش از تاریخ، یکی از مناطق بسیار غنی و مهم در ایران و غرب آسیا است. قدیمی‎ترین آثار سکونت بشر در کرمانشاه مربوط به پارینه‌سنگی قدیم است که شامل چند تبر دستی سنگی است که در منطقهٔ گاکیه و غرب هرسین یافت شده‌است.این آثار دست‎کم حدود ۲۰۰ هزار سال قدمت دارند. آثار مهمی از دوران پارینه‌سنگی در غارهای کرمانشاه کشف شده‌است که مربوط به دوره‎های پارینه‌سنگی میانی، پارینه‌سنگی جدید و فراپارینه‌سنگی است. نخستین غاری که در ایران کاوش شد غار شکارچیان در بیستون کرمانشاه قرار بود که تنها بقایای استخوانی انسان نئاندرتال در ایران در آن کشف شده‌است. آثار سکونت نئاندرتال‎ها همچنین در سایر غارهای بیستون -همچون غار مر تاریک و غار مر آفتاب- کشف شده‌است. در غارهای شمال شهر کرمانشاه مثل قبه و دو اشکفت نیز ابزارهای سنگی این دوره یافت شده‌است. از دورهٔ پارینه‌سنگی جدید و فراپارینه‌سنگی نیز آثاری در غارهای مرخریل و کولیان کشف شده‌است.
از کهن‌ترین آثار سکونت روستانشینی اولیه در غرب آسیا چندین مکان در اطراف شهر کرمانشاه قرار دارند که از میان آن‎ها می‎توان به گنج‎دره در غرب هرسین و سراب و آسیاب در شرق کرمانشاه اشاره کرد. گفتنی است که قدیمی‌ترین مدارک اهلی‌کردن بز در تپهٔ گنج‌دره شناسایی شده‌است که نتایج مطالعه آن اخیراً به وسیلهٔ ملیندا زیدر در نشریهٔ ساینس منتشر شد.

احيا و كاربري جديد بنا :
با توجه چندين بار مراجعه ما به محل براي تهيه و بررسي مداركي از بنا به تعداد زيادي از كودكان برخورديم كه در كوچه مشغول بازي و گذران اوقات خود بودند اما به دليل خصوصيات محل و قديمي بودن باغت و عرض كم كوچه ها و ….. براي انها محدوديت هايي فراواني وجود داشت.
با توجه به اصل احياي بنا و تعريفي كه از ان كه بايد منجر به ايجاد كاربري تازه و بخشيدن روحي نو در بنا شود بايد همسو با نياز هاي روز و محيط اطراف پيش رويم.
لذا نكته اي كه در اينجا از ديد ما قابل توجه بود احياي بنا با توجه به نياز محله و هم خواني فرم بنا با كاربري جديدي است كه بهترين گزينه را مي توان ايجاد فضايي براي گذران اوقات كودكان و نوجوانان با عنوان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است .
با توجه به ظرفيت هاي بنا و محله كاريبري هاي ديگر نيز مي تئان تعريف كرد ما به جرات مي توان گفت بهترين گزينه كانون پرورش فكري است لذا از لحاظ ساختاري و فرم معماري مي تواند پاسخ گوي نياز هاي اين چنين محلي باشد.
براي مثال از قسمت ورودي پله ها مي توان براي فضاي نمايشگاهي براي نقاشي و كاردستي هاي اعضاي كانون و يا از قسمت سمت راست مخزن به عنوان اتاقي براي نمايش فيلم؛ از قسمت چپ مخزن به عنوان فضايي يراي ساخت كاردستي ، از قسمت مياني مخزن براي كاركاه نقاشي استفاده كرد.
با توجه به مطالب فوق علاوه بر ايجاد كاربري تازه و روحي نو در بنا مي توان به بخش عظيمي از مشكلات تفريحي اجتماعي ساكنان محل پاسخ گفت و در كنار ان بحث مراقبت و حفاظت از بنا را پسش برد به طوري كه به بنا كمترين اسيب وارد شده و نگاه و اهميت اين مجموعه از سوي مردم و مسئولين افزايش يافته و سبب توجه بيشتر به ان و بنا هايي از اين قبيل است .
تاریخچه و بانی مسجد و اب انبار

نگاره‌ای از محمدعلی میرزا
محمد علی میرزا ملقب به دولتشاه (دولتشاهی) (زاده: ۷ ربیع‌الثانی ۱۲۰۳ (قمری) برابر با ۱۵ دی ۱۱۶۷ شمسی و ۴ ژانویه ۱۷۸۹ (میلادی) در مازندران – درگذشته: ۲۶ صفر ۱۲۳۷ (قمری) در مداین) از شاهزاده‌های بنام ایرانی دوران قاجار و سر سلسله خاندان دولتشاهی ایران می‌باشد.[۱] وی در قصبهٔ نوا در مازندران به دنیا آمد. پدرش فتحعلی شاه قاجار و مادرش زیباچهر خانم، سی وسومین همسر وی، از اهالی گرجستان بود. دولتشاه اولین پسر فتحعلی شاه قاجار و هفت ماه از عباس میرزا نایب السلطنه بزرگ‌تر بود ولی چون مادرش از ایل قاجار نبود، نمی‌توانست جانشین شاه باشد.[۳] دولتشاه در سال ۱۲۱۲ حاکم فارس، سال ۱۲۱۴ حاکم قزوین و گیلان، سال ۱۲۱۹ حاکم خوزستان و لرستان و در سال ۱۲۲۱ حاکم کرمانشاه بوده‌است.

 

و…

 

 

تصاویر فایل:

دانلود پروژه پاورپوینت مرمت,پروژه پاورپوینت مرمت,دانلود پروژه آشنایی با مرمت ابنیه,مرمت آب انبار مسجد شازده,دانلود پروژه درس مرمت,پروژه مرمت بناهای تاریخی,پروژه مرمت در کرمانشاه,دانلود پروژه درس مرمت ابنیه,نقشه آب انبار مسجد شازده

 

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

فرمت فایل: word – حجم فایل: 4 مگابایت

  • برای دریافت پروژه های بیشتری برای درس آشنایی با مرمت ابنیه  اینجا را کلیک نمایید.