ساختمان مسجد خانم زنجان در سال 1323 ه.ق. در زمان قاجار ساخته شده ست . این مسجد در خیابان اما م کوچه فخیم الدوله واقع گردیده است. و سر درب جالبی با کاشیهای منقوش دارد . و دو مناره مسجد که با اجر و کاشی سبز زنگ تزئین شده نمای بدیعی به مسجد خانم داده است.
در داخل مناره ها پلکان مارپیچی وجود دارد که با لای مناره راه دارد . در سه قسمت غرب و شرق و شمال مسجد حجره های متعددی موجود است . که طلاب به مسجد از آن استفاده می کنند . و این حجره ها با کاشی ها ی منقوش با طرحهایی زیبای منقوش شده است . سقف شبستان مسجد طاق و تریزه است . و بوسیله ستونهای سنگی تراشیده در دو طرف محراب و ستونهای آجری در قسمتهای دیگر به یک دیگر متصل هستند .

پروژه پاورپوینت آشنایی با مرمت ابنیه - پروژه مرمت مسجد خانم زنجان 56 اسلاید - پروژه مرمت,دانلود پروژه مرمت مسجد خانم زنجان,دانلود پروژه کامل مرمت,پروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه های آماده مرمت,دانلود پروژه درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه مسجد خانم زنجان,تاریخچه مسجد خانم زنجان,مرمت مسجد خانم زنجان,طرح مرمت و احیای مسجد خانم زنجان,پروژه های آماده مرمت
در قسمت شرقی شبستان اتاقی قرار دارد که به مدرسه معروف است . سقف آن طاق گهواره ای می باشد و دارای درب ورودی از شبستان است. دو پنجره اتاق که به حیاط پشتی باز می شوند نور آنرا تامین می کنند .
بدین ترتیب این بنا با داشتن حجره های ، مدرس ، و شبستان عملکرد مسجد – مدرسه دارا می باشد.

برای توضیحات بیشتر و دریافت فایل به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

2-1-2شناخت معرفی بنا د ر سایت :

3-1-2قرار گیری در بافت شهر:
بنا در غرب سبزه میدان واقع بوده و خیابان امام زنجان از جنوب آن می گذرد . مسجد جامع زنجان نیز در این خیابان و در شرق سبزه میدان قرار دارد.و فاصله چندانی با این بنا ندارد
مسجد رسول الله نیز که از مساجد معتبر زنجان می باشد .
با فاصله کمی از مسجد خانم در غرب آن قرار گرفته است . و یکی از دلایل عدم رونق آن قرار گیری اش در میان این دو مسجد معتبر شهر است که جماعت را جذب خود می کنند.

4-1-2نحوه رسیدن به بنا :
چنانچه در نقشه صفحه قبل دیده می شود بنا در بافت مجاور سبزه میدان قرار گرفته است ؛ و از راههای متعددی امکان دسترسی به آن می باشد. در حالت کلی می توان این راهها را به دو دسته عمده تقسیم کرد .
راههایی که از معابر ( یا میدان ) درجه اول و اصلی منشعب می شوند و در واقع دسترسی منطقه به بنا را تامین می کند .

5-1-2همسایگی ها و همجواریها :

بنا از جنوب به تعدادی واحد تجاری ( مغازه ) با مالکیت شخصی و از شرق به دو قلعه مخروبه که متروک مانده اند و مالک شخصی ندارند . محدود می شود . در غرب آن عرصه بازی وجود دارد که جزو معبر محسوب شده ، دارای مالکیت دولتی می باشد در شمال بنا نیز کوچه شرقی و غربی قرار دارد. از جنوب بنا خیابان امام می گذرد که بدنه های آن توسط واحدهای تجاری اشغال شده اند . و پس از این لایه تجاری ؛ بافت مسکونی قرار دارد. سبزه میدان در شرق بنا نیز توسط واحدهای تجاری احاطه شده است.

2-2شناخت ساختار معماری :

راهنمای نقشه:

1-جلو خان ورودی
2-هشتی ورودی
3-حیا ط
4-شبستان قدیمی
5-محراب
6-شبستان جدید
7-حجره
8-پستو
9-مدرسه
10-حیا ط خدماتی
11-سرویس
12-انبار

ورودی :
فضای ورودی ؛ فضای انتقالی یا حد واسط بین بیرون و درون یک بناست . که به سبب قرارگیری در کنار معبریا مکان عمومی دیگری به این مکان پیوند می خورد . ورودیها عمدتا از عناصر مختلفی تشکیل می شوند . که تسلسل آنها این مکان را فراهم می آورد . ورودی در این بنا فضای خارج را از طریق یک جلو خان و یک هشت با صحن مسجد ، مدرسه مرتبط می سازد .
جلو خان ورودی :
با عقب نشینی ورودی نسبت به امتداد معبر اصلی جلوخان کوچکی در محل ورودی بنا ایجاد شده است که تضاد آن با جداره یکنواخت شمالی بنا بر خصلت دعوت کنندگی اش می افزاید . و از جمله معدود بخش هایی است که روحیه بنا را در خارج آن با تزئیناتش متظاهرمیسازد.

هشتی :
هشتی یا کریاس فضایی است که بلافاصله پس از درگاه قرار می گیرد . و در مسیر ورود حالت نقطه مکثی را دارد . هشتی این بنا به صورت هشت ضلعی کشیده است ؛ که کشیدگی آن در جهت محور شمالی جنوبی بوده ضمن تعریف یک نقطه مکث با کشیدگی خود در امتداد مسیر حرکت عبور فضا را نیز القاء میکند. سقف این فضا کار بند ی شده و مزین به کاشی است هشتی دراین بالا رابطه برون دالان به حیاط متصل می شود و تنها وجود دو پله آن را از حیاط تفکیک می کند و نسبت به حیاط کمی مرتفع تر است .
ورودی از داخل حیاط :
و از طرف دیگر استقرار آن بر روی محور تقارن نما نیز تاکید می کند و وجود و منار مسجد که نسبت به ورودی متقارن می باشند ورودی و نمای داخل حیاط آن را شاخص تر به طوریکه با قرار گرفتن در حیاط میسر دسترسی به خارج به آسانی قابل باز شناسی است .
حیاط :
در معماری درونگرا حیاط هسته مرکزی بنا و انتظام بخش فضاها است و در واقع حجم خالی ای است . که در میانه بنا ورودی فضاهای بسته به عنوان شاخص ترین واحد فضایی ؟؟ است . و نما فضایی می باشد . که تمامیت آن در ارتباط با تمامی فضاهای مجاورش جبهه های شمال و غرب حیاط مسجد در نظر اول برای مخاطب قابل درک است.
شبستان قدیمی :
شبستان محلی است که در آن به اقامه نماز می پردازند . لذا مقدس ترین محل مسجد به شمار می آید وبایدمطلقا پاک باشد. و معمولا به هنگام احداث آن بر زمینش صحیفه ای جاری می سازند . که مکان استقرار کاربریهای دیگر را از آن زمین ساب کرده ؛صرفا عملکرد محل اقامه نماز می تواند بران تربت باشد.
فضای شبستان ؛فضای مدوله ؛ سرپوشیده و ستوندار است ؛ که در جبهه جنوبی مسجد استقرار یافته است و در واقع دیرینه ترین بخش در سنت مسجد سازی است . در نتیجه آن به مسجد پیامبر در مدینه بر می گردد.
در مسجد خانم بخشی که از آن به عنوان شبستان قدیمی یاد کردیم بخشی است که پس از حمله هوایی بمباران سالم و به صورت اولیه اش باقی مانده است . این بخش متشکل از دو مدول بوده و دارای یک محراب است . و تمام جبهه مشرف به حیاط آن پنجره می باشد. این قسمت معمولا به عنوان شبستان مردانه مورد استفاده قرار می گیرد در مواردی که جمعیت کم است . با کشیدن پرده در میان آن به صورت زنانه و مردانه توام از آن استفاده می شود . وجود در ورودی مجزا از حیاط به این فضا این امکان را به راحتی فراهم می آورد که به صورت توام از آن استفاده شود و دسترسی از حیاط به این قسمت از بنا از محل پخها امکان پذیراست .
محراب
حتی اگر جهت تمام مسجد و ساختمان آن درست باشد. یک کانون تمرکز لازم است . محراب در فضای مسجد نماینده تمرکز روحانی ساختمان مسجد و نمادی از ارتباط آن با کعبه است.
محراب در مسجد خانم در مدول میانی شبستان قدیمی واقع شده است . به صورت فرورفتگی د ر دیوار می باشد. و برای تاکید و اهمیت دادن به آن تمام سطح جداره این مدول در جداره ساده آجری شبستان یک مرکز توجه قوی ایجاد گشته است . اطراف محراب تا پای طاق کاشی شده است.
شبستان جدید :
شبستان جدید مسجد خانم دنباله شبستان قدیمی آن است. قسمتهایی از این بخش بنا در اثر اصابت بمب تخریب شده بود که برا ساس بخشهای باقیمانده و در ادامه الگوی شبستان قدیم باز سازی شده است .
ولی کف آن نیم متر از کف شبستان قدیم بالاتر است .
این قسمت توسط دو حائل چوبی از شبستان قدیم جدا شده است. این حائلها امکان دسترسی فیزیکی به فضای شبستان قدیم را فراهم نمی آورند .
و دسترسی به این فضا از طریق یکی از پخها از حیاط به صورت مستقل از شبستان قدیم صورت می گیرد. در مسیر این دسترسی ، علاوه برفضای کنج حیاط یک بیش فضای دیگر نیز وجود دارد که با توجه به استقرار این فضا به آن جنبه خصوصی تر داده ؛ معمولا به عنوان شبستان زنانه مورد استفاده قرار می گیرد .
این فضا هیچ جدار مشترکی با حیاط ندارد لذا نور آن از طریق نور گیرهای سقفی و به صورت دست دوم از طریق شبستان قدیم تامین می شود.
حجره ها :
حجره ها فضاهای سکونت طلاب هستند و گرداگرد حیاط و جبهه های شمالی و غربی و شرقی قرار گرفته اند و تقریبا نسبت به محور شمالی ؛ جنوبی بنا متقارن هستند . درحال حاضر بجز حجره واقع در شمال غربی حیاط که در اختیار خانواده خادم مسجد است . در سایر حجره ها سکونت دائم وجود ندارد .فضای حجره ها کوچک بوده دسترسی به آنها و ارتباط آنها با یکدیگر از طریق حیاط امکان پذیراست . لذا در جداره مشترکشان با حیاط دارای یک درب و پنجره برای نور گیری و ارتباط ؟؟ با آن می باشد. در جداره های دیگر نیز طاقچه هایی تعبیه شده است .که ضمن عملکرد سازه ای سبک کردن جرز فضاهای قابل استفاده ای ایجاد کرده اند.
مدرس :
مدرس فضای تدریس علوم دینی در مسجد مدرسه حاضر می باشد . که در بخش جنوب شرقی بنا و در مجاورت شبستان قدیم واقع است. دسترسی این فضا از صحن اصلی بلا واسطه نمی باشد. و از طریق شبستان قدیم صورت می گیرداما از طریق یک پیش فضای کوچک مستقیما به حیاط خدماتی بنا راه دارد .
دو پنجره شرقی این فضا نیز به حیاط خدماتی بازمی شود . و برای آن امکان نور گیری مستقیم را فراهم می آورند این فضا اکنون به دلیل از رونق افتادن نه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد لذا رو به تخریب تدریجی است
منارها :
در قرنهای نخستین هجری معمولا منار به صورت منفرد در گوشه ای از ساختمان مسجد و در نزدیکی ورودی ساخته می شود . ولی به تدریج و احتمالا از اواخر دروه سلجوقیان به خصوص د ر دوره ایلخانان ترکیب ورودی و دو منار به طرحی استوار در مسجد ها و مدارس و سایر ابنیا مذهبی تبدیل می شود . وجود این منارها بر اعتبار وارزش بصری ورودی می افزاید منارهای مسجد خانم نیز در دو طرف ورودی واقعند و از جمله تظاهرات قوی خارجی بنا هستند . این منارها چندان مرتفع نیستند ولی با ایجاد میلهایی بر فراز آنها سعی شده بر ارتفاع بصریشان افزوده شود بدنه منارها به تزئینات کاشی و آجر لعابدار زنگی مزین می باشد و از سطح بام از طریق پلکان های درونی منارها می توان به بالای آنها دسترسی یافت .

و….

 

 

 

بعضی از اسلایدها:

دانلود پروژه مرمت مسجد خانم زنجان,دانلود پروژه کامل مرمت,پروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه های آماده مرمت,دانلود پروژه درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه مسجد خانم زنجان,تاریخچه مسجد خانم زنجان,مرمت مسجد خانم زنجان,طرح مرمت و احیای مسجد خانم زنجان,پروژه های آماده مرمتپروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه های آماده مرمت,دانلود پروژه درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه مسجد خانم زنجان,تاریخچه مسجد خانم زنجان,مرمت مسجد خانم زنجان,طرح مرمت و احیای مسجد خانم زنجان,پروژه های آماده مرمتدانلود پروژه درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه مسجد خانم زنجان,تاریخچه مسجد خانم زنجان,مرمت مسجد خانم زنجان,طرح مرمت و احیای مسجد خانم زنجان,پروژه های آماده مرمت

نقشه مسجد خانم زنجان,تاریخچه مسجد خانم زنجان,مرمت مسجد خانم زنجان,طرح مرمت و احیای مسجد خانم زنجان,پروژه های آماده مرمتمرمت مسجد خانم زنجان,طرح مرمت و احیای مسجد خانم زنجان,پروژه های آماده مرمتمرمت مسجد خانم زنجان,طرح مرمت و احیای مسجد خانم زنجان,پروژه های آماده مرمت

طرح مرمت مسجد خانم زنجان - پروژه های مرمت ابنیهدانلود رایگان پروژه مرمت - دانلود مرمت 2-17-2015 7-56-59 PM

2-17-2015 7-57-45 PM

 

 

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت فایل : 56 صفحه – word
  • حجم فایل : 15 مگابایت