مقدمه
مرمت حرکت خلاقانه ای است در جهت بازگرداندن بنا همراه با حفظ ارزشهای آن( بنایی که به زبان امروزه بیان ندارد)، به فضای زندگی ما می باشد. (استاد زنده یاد دکترباقر آیت الله زاده شیرازی )

در واقع مرمت ، دادن پاسخ فلسفی است به رابطه بین تغییر و پایداری، به رابطه میان کثرت و وحدت، به رابطه بین هستی و مرگ و رابطه بین نظم و بی نظمی . یکی از اهداف غایی مرمت، نزدیک کردن مفاهیم امروزی و روزمره به مفاهیم بنیادی حیات است.

پروژه مرمت,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,دانلود پروژه مرمت خانه یزدان پناه,دانلود پروژه آماده مرمت,پروژه آماده درس مرمت,پروژه های مرمت,پروژه های درس مرمت ابنیه,مرمت خانه یزدان پناه,مرمت و احیای خانه یزدان پناه قم,پروژه درس مرمت,پروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه اماده مرمت ابنیه,تصویر های خانه یزدان پناه قم,نقشه خانه یزدان پناه قم,پلان های خانه یزدان پناه قم,اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناه

ما در این پروژه به شناخت استان قم و در هسته ی این پروژه به شناخت خانه ی یزدان پناه (شماره ثبت:9151) و شناخت آسیبهای آن و مرمت این خانه در حد دانسته های خود پرداخته ایم.

برای دانلود ، مشاهده برخی اسلایدها و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…..

بخشی از مطالب:

فصل اول:
1.شناخت اثر
1.1. شناخت جغرافیایی
1.1.1.شهر قم
این استان که در مرکز ايران قرار دارد، از شمال به استان تهران، از شرق به استان سمنان، از جنوب به استان اصفهان و از غرب و جنوب غربی به استان مرکزي محدود است . استان قم در غرب دریاچه ی نمک قرار گرفته است.
استان قم با وسعت 11 هزار و 240 کيلومتر مربع، بین مدار 34 درجه و 15 دقیقه تا 35 درجه و 15 دقیقه ی عرض شمالی نسبت به خط استوا و 50 درجه و 30 دقیقه تا 51 درجه و 30 دقیقه ی طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ، در بخش مرکزی ایران قرار دارد. مساحت استان قم 6/8 % درصد کل مساحت کشور است.
استان قم درقالب ۱ شهرستان دارای ۵ بخش، ۱۰ دهستان و شامل: ۶ شهر و ۳۶۳ آبادی دارای سکنه‌است.
بخش‌ها: بخش مرکزی، جعفرآباد، خلجستان، کهک و سلفچگان.
شهرها:قم، جعفریه، دستجرد، سلفچگان، قنوات و کهک.
1.1.1.1.خصوصیات جغرافیایی
آب و هوا
استان‌ قم‌ از نظر آب‌ و هوا، اقلیم‌ نیمه‌ بیابانی‌ دارد و میزان‌ بارش‌ سالانه‌ آن‌ در اطراف‌ حوض‌ سلطان‌ كمتر از ۱۰۰ میلی‌ متر است‌ كه‌ عمدتاً در فصول‌ سرد سال‌ (پاییز و زمستان‌) صورت‌ می‌گیرد. در حالی‌ كه‌ درفصول‌ گرم‌ به‌ ویژه‌ تابستان‌، نزولات‌ جوی‌ آن‌ بسیار نادر است‌. همچنین‌ ماه‌های‌ اردیبهشت‌، خرداد، شهریور و مهر مناسب ‌ترین‌ زمان‌ برای‌ مسافرت‌ به این ‌استان‌ است‌.
منابع آب
رودها : رودهای این استان بیشتر از غرب به شرق و از جنوب به سمت شمال جریان دارند.
مهمترین رودهای استان عبارتند از :
رودهای اصلی : “قره چای و قمرود (اناربار) ”
و رودهای فرعی : “امامزاده اسماعیل، بیدهند (ابرجس)، قره سو و طغرود“
رودهای شور کرج و جاجرود از شمال استان تهران، وارد استان قم شده و سرانجام به دریاچه ی نمک می ریزند. تعدادی رودهای فصلی کوچک نیز به دریاچه ی حوض سلطان در شمال استان وارد می شوند.
دریاچه ی نمک :
این دریاچه، که در واقع بخشی از کویر نمک ایران است، در شرق قم قرار دارد. دریاچه ی نمک تنها در فصل زمستان دارای آب است و در فصل تابستان به جای آب، ورقه های نمک در آن جلب نظر می کند.
شکل هندسی نمکهای پف کرده در این دریاچه به خصوص به هنگام طلوع و غروب خورشید، مناظر دیدنی و زیبایی را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد.
دریاچه ی حوض سلطان :
این دریاچه با مساحتی حدود 330 کیلومتر مربع، در حاشیه ی بزرگراه قم-تهران و شمال استان قم قرار دارد. دریاچه ی حوض سلطان با مناظر گوناگون و دیدنی خاص خود در فصلهای مختلف و در ساعات روز، مناظر بدیعی را به نمایش می گذارد.

3.3.1.1.1. قم در دوران معاصر :
شهر قم از جمله شهرهای بزرگ و مهاجر پذير کشور می باشد که در مقطع زمانی پس از سال 1300 با افزايش جمعيت و توسعه شهر به طرز چشمگيری مواجه بوده است. در سال 1299 يعنی يک سال قبل از شروع شهر نشينی نوين در ايران 35000 نفر جمعيت داشته است. در سال 1305 و در آغاز اين جريان جمعيت قم 60000 نفر، در سال 1316، 55000 نفر، در سال 1321، 52637 نفر و در سال 1326، 81540 نفر بوده است.
جمعيت شهرستان قم طی دوره های بعد دارای رشد چشمگير جمعيت شهر نشين می باشد، تا آن جا که در سال (1345) 7/74 درصد، در سال (1355) 2/84 درصد، در سال (1365) 88 درصد، در سال (1370) 90 درصد و بالاخره در سال 1375 بالغ بر 91 درصد جمعيت شهرستان ساکن در شهرها (شهر قم ) بوده اند و از اين حيث شهرستان قم در کشور دارای بالاترين درصد جمعيت شهرنشين می باشد.
2.1.1. قم و نظام سلسله مراتب شهری :

کشور ما در چند دهه اخير به علت مهاجرت های روستايی و در جهت افزايش تعداد شهرها و تبديل برخی از آن ها به شهرهای بزرگ دچار تغييرات و تحولاتی شده که نتيجه آن ناهماهنگی در پراکندگی مراکز شهری، تمرکز شديد جمعيت در برخی از شهرها، ناموزونی در نظام و شبکه شهری و بالاخره عدم تعادل سلسله مراتبی شهری بوده است. لذا به جهت جلوگيری از مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و اکولوژيکی شهرهای بزرگ، بررسی کمی و کيفی اين شهرها و لزوم بازنگری در برنامه ريزی آن ها، از اهميت زيادی برخوردار است. بديهی است در پيدايش اين عدم تعادل و ناهماهنگی، در عين حال که نقش عوامل زيست محيطی و تباين شرايط طبيعی را به عنوان بستر جغرافيايی نمی توان فراموش کرد، اثر مسايل سياسی، اقتصادی و اجتماعی را نيز نبايد از نظر دور داشت. سلسله مراتب شهری نوعی رده بندی و پشت سر هم آوردن منظم مراکز شهری است که بر حسب اهميت و براساس عوامل کمی و کيفی صورت گرفته و بر مبنای تعداد جمعيت و مرتبه منظم شده اند. در نظام سلسله مرتبه ای شهرهای يک کشور، غالبا يک مکان شهری به لحاظ ويژگی های خاص خود در بالاترين مرتبه سلسله مراتب شهری قرار می گيرد، اين شهر که در واقع بزرگ ترين شهر يک کشور و اغلب پايتخت و مهم ترين نماينده فرهنگ ملی آن محسوب می شود «نخست شهر» ناميده می شود. رتبه بندی 40 شهر اصلی کشور که توسط فريبرز رييس دانا بين سال های 35 تا 70 صورت گرفته، رشد جمعيت شهر قم و به دنبال آن مقايسه رتبه های کشور نشان می دهد که قم از جمله شهرهايی بوده که در تمام دوره ها جمعيت آن افزايش قابل توجهی داشته و از حيث رتبه در سال 1335 دهمين شهر کشور بوده، ولی در سال 1370 به هفتمين شهر پر جمعيت کشور ارتقا يافته است بعلاوه در سرشماری سال 1345 رتبه نهم و سال های 55 و 65 رتبه هشتم را دارا بوده است

3.1.1. معرفي خانه تاريخي يزدان پناه
موقعيت بنا
بناي خانه تاريخي يزدان پناه در استان قم ، شهرستان قم ، منطقه مركزي و در خيابان 19 دي( باجك يك قديم ) كوچه شماره 11 ، پلاك 9 و در درون بافت قديم قم واقع شده است . اين بنا در تاريخ 1382/04/24 به شماره 9151 ثبت ملي گرديده است .
تاريخچه بنا
با توجه به فرم ساختماني و مصالح بكار رفته و كسب اطلاعات از مالك بنا ، بناي ساختمان متعلق به دو نسل پيش و با قدمتي نزديك به 120 سال متعلق به اواخر دوره قاجاري و اوايل دوره پهلوي مي باشد . اين بنا با بناهاي تاريخي مشابه خانه زند و خانه توكلي قابل مقايسه است .

1.3.1.1. مشخصات بنا
ورودي بنا شامل سردري بلند با طاق شلغمي آجري چهار ترك و چهار ستون سنگي مدور با سرستون و پايه ستون هاي حجاري شده مي باشد . لب چيني هره سردرب با كاشي هاي كنگره اي و آجر بري شده است كه از طريق پاگرد و دالان جبهه شمال شرقي به ايوان شمالي و حياط مركزي ( ميان سرا ) ارتباط مي يابد . كل مساحت بنا 5/884 متر مربع است كه 928 متر مربع آن زيربنا مي باشد . علاوه بر سرويس هاي بهداشتي ، اين بنا داراي 10 اتاق بوده كه 3 اتاق از جبهه جنوب غربي به همسايه مجاور در گذشته واگذار شده است .
از مجموع 7 اتاق كه در حال حاضر باقي مانده ، 3 اتاق آن نسبتا بزرگ است . اين بنا داراي سه حياط مي باشد حياط بزرگ وسطي، حياط كوچك كناري و حياط كوچك پشتي . شاخص ترين بخش خانه پنج دري جبهه غربي است با چهار ستون گرد با شال ستون ساده و سرستون ها و پابه ستون هاي حجاري شده . همچنين سه دري هاي جبهه شمالي و جنوبي با ستون هاي سنگي شكيل ايوان ها و زير زمين هاي اين دو جبهه از قسمت هاي با اهميت خانه تاريخي يزدان پناه مي باشد . اين زيرزمين ها به آب انبار و مطبخ متصل است .
زيرزمين هاي جنوبي به آب انبار اصلي كه در زير پله ها قراردارد و از ساروج ساخته شده راه دارد . زيرزمين قسمت جنوبي محل نشيمن گاهي در تابستان بوده و داراي راهرويي كوچك در پشت آب انبار مي باشد كه به بادگير متصل است . زيرزمين هاي قسمت شمالي مطبخ بوده كه در انتهاي آن اتاقكي وجود دارد كه به عنوان محل نگهداري اموال از آن استفاده مي شده كه اصطلاحا به اين محل ” مال بند ” مي گفته اند . در انتهاي زيرزمين شمالي حوضچه اي جهت نگهداري آب جهت شستشوي استفاده مي شده است .
اين منزل در زمان خود از بهترين امكانات برخوردار بوده است آب انبار آن از قناتها تامين مي شده و در زير ساختمان آبراهي وجود داشته كه آب به داخل حوض وسط حياط و باغچه ها منتقل مي شده است . در زيرزمين جبهه جنوبي و غربي دو دستگاه دار پايي وجود داشته كه با آن كار دارايي بافي و شر بافي توسط زنان خانه انجام مي شده است . در حال حاضر اين خانه كاربري مسكوني خود را از دست داده و با مرمتي كه در حال حاضر انجام شده از جمله بادگير بسيار زيبا كه كاملا در گذشته تخريب شده بود به محل مجموعه هنرهاي صناعي شامل موزه هنرهاي سنتي و صنايع دستي ، نگارخانه هنرهاي سنتي و صنايع دستي و مجموعه كارگاههاي توليدي و آموزشي صنايع دستي تغيير كاربري داده و به فعاليت خود ادامه مي دهد .

 

و…….

 

برخی از اسلایدها:

دانلود پروژه آماده مرمت,پروژه آماده درس مرمت,پروژه های مرمت,پروژه های درس مرمت ابنیه,مرمت خانه یزدان پناه,مرمت و احیای خانه یزدان پناه قم,پروژه درس مرمت,پروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه اماده مرمت ابنیه,تصویر های خانه یزدان پناه قم,نقشه خانه یزدان پناه قم,پلان های خانه یزدان پناه قم,اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهپروژه های مرمت,پروژه های درس مرمت ابنیه,مرمت خانه یزدان پناه,مرمت و احیای خانه یزدان پناه قم,پروژه درس مرمت,پروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه اماده مرمت ابنیه,تصویر های خانه یزدان پناه قم,نقشه خانه یزدان پناه قم,پلان های خانه یزدان پناه قم,اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهمرمت خانه یزدان پناه,مرمت و احیای خانه یزدان پناه قم,پروژه درس مرمت,پروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه اماده مرمت ابنیه,تصویر های خانه یزدان پناه قم,نقشه خانه یزدان پناه قم,پلان های خانه یزدان پناه قم,اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناه

پروژه درس مرمت,پروژه کامل درس مرمت,دانلود پروژه اماده مرمت ابنیه,تصویر های خانه یزدان پناه قم,نقشه خانه یزدان پناه قم,پلان های خانه یزدان پناه قم,اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهدانلود پروژه اماده مرمت ابنیه,تصویر های خانه یزدان پناه قم,نقشه خانه یزدان پناه قم,پلان های خانه یزدان پناه قم,اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهنقشه خانه یزدان پناه قم,پلان های خانه یزدان پناه قم,اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناه

اقلیم قم,اقلیم و جغرافیای استان قم,طرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهطرح مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه کامل مرمت خانه یزدان پناه قم,پروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهپروژه مرمت در استان قم,مرمت بنا در قم,پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناه

پروژه های آماده درس آشنایی با مرمت ابنیه,نقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهنقشه قدیم قم,پروژه آماده مرمت خانه یزدان پناهپروژه درس مرمت - مرمت بناهای تاریخی ایران

درس مرمت - مرمت ابنیه - مرمت خانه - مرمت بناآشنایی با مرمت ابنیه - مرمت بنا در قم - مرمت خانه در قم

 

خرید آنلاین:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت فایل: pptx – پاورپوینت
  • حجم فایل ها: 26 مگابایت
  • برای دریافت پروژه های بیشتری از درس  مرمت اینجا را کلیک نمایید.