مطالعات معماری طراحی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی – اوتیسم 148 صفحه

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله طراحی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی

چکيده
اين اثر مي کوشد ابعاد مختلفي از نيازهاي جامعه معلوليت ذهني کودکان را در نظر گرفته و با توجه به اين دسته نيازها تسهيلات مکاني مناسبي براي اين کودکان ايجاد نمايد تا بدين وسيله بتوان در تربيت و آموزش ناتوانان ذهني و بازگرداندن آن ها به حيات جامعه قدمي هر چند اندک برداشت. اين مرکز براي کودکان آموزش پذير و تربيت پذير کودکان و ارائه خدمات به صورت روزانه مي باشد. باتوجه به روحيات اين، کودکان و نياز به فضاي آرام جهت پرورش آنان و همچنين نظر به ضوابط سازمان بهزيستي، در محيطي آرام با منظر عالي به دور از بافت متراکم مسکوني انتخاب گرديده، همچنين با توجه به کمبود مرکز روزانه نگهداري کودکان معلول ذهني در اين منطقه ايجاد چنين مرکزي ضرورت مي يابد.

رساله معماری مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی - اوتیسم,مطالعات معماری مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی - اوتیسم,برنامه فیزیکی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی اوتیسم,نمونه موردی داخلی و خارجی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی اوتیسم,پروپوزال معماری مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی - اوتیسم,ظوابط و برنامه فیزیکی مجموعه آموزشی کودکان کم توان ذهنی

در پرداختن به مسئله فوق تحقيق را با مطالعه کتابخانه اي و سپس پيگيري از طريق سازمان بهزيستي (معاونت توانبخشي، دفتر امور فني و مهندسي بهزيستي کشور)، بازديد از مراکز، مصاحبه با کارشناسان ذيربط صورت داده، و در تدوين رساله ابتدا به مبحث شناخت کودک، استانداردهاي مرتبط با آنان و ويژگي هاي کودک معلول ذهني، معماري و دنياي کودک پرداخته، سپس به شناخت انواع مراکز نگهداري کودکان معلول ذهني و استانداردهاي مرتبط با معلولين پرداخته و درآخر فرايند طراحي و رسيدن به طرح نهايي مد نظر مي باشد.

کلید واژه ها
توانبخشی- مرکز توانبخشی- کودکان- کم توان ذهنی

برای دانلود رساله و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

فصل اول : کلیات تحقیق

1-1مقدمه
از منظر سازمان ملل متحد، معلولیت خاص اقلیتی از جامعه نیست بلکه واقعیتی است که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم دست به گریبان صدها میلیون از احاد جوامع شری در سرار جهان بوده و بر زندگانی انان اثر میگذارد. آمار معلولیت هایی که بر اثر امراض قابل پیشگیری و آفات و بلایای طبیعی حادث میشود در سطح بالای غیر قابل قبولی بای ما معلولیت های ناشی از خشونت که به اندام ، مغز ، حواس و دیگر صدمات که در جریان جنگ یا با اعمال تروریستی و شکنجه و خیانت بروز می کند رو به فزونی است. علاوه بر پیشرفتهای اقتصادی و فن آوری عوامل جدیدی از قبیل مواد مخدر الودگی محیط زیست فشارهای عصبی، افزایش بیماری های قلبی و عروقی و حوادث ترافیکی و صنعتی پدید آمده معلولیت از پیامدهای آن است. میهن اسلامی ما به عنوان عضوی از اعضا جامعه بین الملل نه تنها از تبعات معلولیت مصون نبوده بلکه جنگ تحمیلی و هشت سال مشکلات فزاینده ای شده است. بنابراین هم میهنان معلول و جانباز و خانواده های آنان باید با مشکلات ناشی از معلولیت دست و پنجه نرم کنند. چرا که وجود یک فرد معلول، خانواده را نیز به معلولیت می کشاند . در ایران نیز همچون دیگر کشورهای جهان افراد معلول در گذشته منزوی بودند و تامین حقوق آنان به نسبت پیشرفت جامعه و سهم بالقوه آنان در این پیشرفت نادیده گرفته می شد. و در یک کلام معلولین، از دیدگاه سنتی، افرادی متکی و مستحق حمایت تلقی می شدند.
معلولیت موجب شرمساری و فرد معلول به انزوا ، یا در آسایشگاه ویژه معلولین بود. اکنون جای بسی خوشوقتی و امیدواری است که در دهه های اخیر، بویژه پس از اعلام دهه معلولین (۱۹۹۲–۱۹۸۳) توسط سازمان ملل متحد، تغییرات فاحشی در تلقی جامعه از معلول و معلولیت پدید آمده است. دیدگاه جدید بر توانایی ها و نه ناتوانی های افراد معلول تاکید دارد . در این جهت ترویج حقوق معلولین ، آزادی انتخاب و فرصت های مساوی گام برداشته و کوشش بر آن دارد تا محیط را با نیازهای ویژه معلولین انطباق دهد و نه به عکس دیدگاه جدید، جامعه را تغییر جامعه را در تغییر نگرش به معلولین و کمک به آنان در جهت قبول مسولیت کامل بعنوان اعضا فعال جامعه تشویق می نماید. این امر در ایجاد و تقویت اعتماد به نفس و احساس امنیت این قشر از جامعه نقشی بس موثر دارد، چرا که احساس توانایی زیستن بدون اتکا به دیگران در قبال پذیرش شغلی مناسب و انجام کاری شرفتمندانه یکی از عوامل اساسی رضایتمندی انسان از زندگی و وجود خویشتن است . از طرف دیگر ارائه خدمات توانبخشی حرفه ای، واژه ای عمومی شامل فرایندهای پیوسته پزشکی و حرفه ای که از طریق آن فردی که به علل مادرزادی ، حادثه با بیماری دچار ناتوانی (به عبارت بهتر، محدودیت) گردیده است ، میتواند به عنوان جز لازمی از نیروی کار جامعه مورد پذیرش قرار گیرد. مراکز عام المنفعه بسان پلی هستند بین معلولین و جامعه از اینروست که طی دهه اخیر عبارت “توانبخشی مبنی بر جامعه” مقبولیت عام یافته این چنین مراکز با هدف اصلی برقراری دوره های کوتاه مدت به منظور ارزیابی و آماده سازی معلولین جهت گذراندن دوره های آموزش فنی و حرفه ای مناسب ، با آموزی و با ورود مستقیم به بازار کار تاسیس گردیده اند. در همین راستا و در مسیر حرکت بسوی کرامت های انسانی و با نگرش به اهمیت و نقش عظیمی که آموزش و استقلال خواهران و برادران معلول ایفا می نماید. لزوم طراحی یک مجمومه آموزشی ویژه معلولین و جانبازان به همراه توانبخشی جسمانی با هدف اشتغال این عزیزان لازم و ضروری به نظر می رسد پروفسور لاوسون یکی از برجسته ترین تئوریسن های معماری و نویسنده کتاب طراحان چگونه می اندیشند؟ اعتقاد دارد از میان تمامی پروژه های معماری که می بایست طراحی شوند , هیچکدام به اندازه طراحی مدرسه نمی تواند جذاب و دل انگیز باشد چرا که بسیاری از فعالیتهای مهم انسانی و آموزش و رشد نوجوانان مان می انجامد.
فضاهای آموزشی یکی از حوزه های معماری محیطی هستند که نقش عمده ای در یک جامعه ایفا می نمایید.
نقش آموزش در توسعه جامعه انکار ناپذیر است. هرتزبرگر معتقد است از آنجا که به افراد بیشماری تعلق دارد و افراد با نقش های اجتماعی متفاوت در آن سهیم هستند موضوعی بسیار قابل توجه در طراحی است.
نبود فضاهای آموزشی مناسب و امکانات سخت افزاری یکی از کمبودهای اساسی آموزش در ایران است. فضا و امکانات آموزشی ، و نیز ارتباط اموزش با نیازها از نکاتی هستند که در بسیاری از مراکز آموزشی به شکل مطلوب مورد توجه و بررسی قرار نگرفته اند. گستردگی این مساله در سطح اکثر فضاهای اموزشی در کشور قابل ملاحظه است.بررسی میدانی فضاهای اموزشی و مطالعات صورت گرفته در این زمینه گواه مطمعنی بر این ادعاست .
تأکید بر کیفیت فضایی و تاثیر آن از طریق مطالعاتی که در زمینه روان شناختی فضا صورت گرفته و از طرف دیگر باور جمعی به ضعفهای شدید فضای آموزش در ایران که از مقایسه با دیگر فضاهای آموزشی در سطح دنیا حاصل شده اهمیت چندین برابر نموده است. «آشفتگی فضاهای آموزش در ایران تقریبا پاسخ ده به نیازهای اموزشی نوجوانان و عدم هدفمند کردن ذهن نوجوان در جهت شکل گیری شخصیت نوجوان از مسائل اساسی و ضعفهای اموزش ما می باشد به طوریکه در آموزش آکادمیک ارزیابی کمی و عددی معیار اساسی ارزیابی نوجوان قرار گرفته شده است و خبری از کیفیت فضایی ، کلاس های نظری و عملی و نبود فضای خلاق منجر به عدم خلق فضای ایده آل در طرحها می شود.” براساس اطلاعات مکتوب و پژوهشهای صورت گرفته در باب فضا و مفاهیم نیتی آن و بر اساس اطلاعاتی که از تحلیل تصاویر فضاهای آموزشی حاصل شده ، نگاهی شکل گرفته است که شاید به پشتوانه این آگاهی بتوان تاکید نمود که فضاهای موجود از کیفیت مناسب برای امر آموزش برخوردار نیست . استناد به تحقیقاتی که در باب معماری و نسبت آن با روان شناسی محیط و به خصوص محیط آموزشی صورت گرفته و مطالعه میدانی فضاهای آموزشی و تطبیق این دو با هم در شکل گیری اطلاعات و درک این مطلب اهمیت به سزایی دارند . عدم پاسخگویی به این امر ضمن پائین آوردن کیفیت آموزش سبب ایجاد بستر نا آرامی برای ذهن دانشجو شده که این نارضایتی سبب عدم ایجاد حس تعلق برای نوجوان نسبت به این فضا می شود تداوم این امر ضمن زیر سؤال بردن آموزش و ایجاد تعارضات، پیش زمینه ذهنی نوجوان را در نقد و تحلیل فضای بهینه دچار چالش می کند.
2-1 بیان موضوع تحقیق
کودکان افرادی بازکاوت و حساس پذیر میباشند. کودکانی که دچار بیماری کم توان ذهنی هستند به دلیل نااگاهی پدر و مادر و نیز گاهی سهل انگاری پزشکان به دنیا می ایند. کودکان کم توان ذهنی نسبت به سایر کودکان روابط اجتماعی کمتری دارند لذا ما نیز نباید این خصلت را تشدید کنیم و همچنین باید در جامه فرهنگ سازی شود تا با دید منفی به این کودکان نگاه نشود. از انجایی که این کودکان بسیار عاطفی تر و شکننده تر می باشند چه بسا باید برای به ثمر رسیدن انها تلاش بسزایی انجام داد و از طرفی این کودکان نیز نیاز به اموزش و پرورش دارندپس باید به اموزش و پرورش انها توجه بیشتری شود که حتی گاهی چندی از این کودکان تا مقطع تحصیلی دانشگاه نیز ادامه تحصیل میدهند و برخی از انها که توانایی و کشش درس خواندن را ندارند به کارهای فرهنگی روی می اورند به همین خاطر باید فضایی ایجاد شود که در حین اموزش امکان فعالیت های تفریحی- فرهنگی نیز فراهم شود و زمینه ی تعاملات اجتماعی این کودکان جهت رشد شخصیتی انها فراهم شود.
3-1 هدف تحقيق
بررسي حواس و سيستم هاي غير بصري انسان که در درک محيط پيرامون دخيل هستند و نيز دستيابي به پتانسيل هاي موجود در محيط که در ادراک غير بصري فضا موثر هستند. رسيدن به اصول و مباني طراحي فضا با تکيه بر نقش تمامي حواس فرد کم توان و بررسي مفاهيم ادراک زيبايي در طراحي فضا با توجه به اصول زيبا شناسي از ديدگاه فرد کم توان و بهره گيري از احکام و اصول منتج از ادراک فضايي فرد کم توان جهت رسيدن به فاکتورهاي طراحي که علاوه بر پاسخ گويي به نيازهاي عملکردي (که فضا را براي فرد کم توان يا معلول خوانا يا قابل درک مي کند) با تکيه بر حواس کاربردي، جوابگوي مفهوم و ادراک زيبايي فضا نيز باشد.
یکی از اهداف طراحی این پروژه گرد هم اوردن کلیه پرسنل و امکانات مورد نیاز معلولین در قالب یک واحد منسجم اموزشی و تفریحی به منظور ایجاد و یا تقویت تعاملات معلول با جامعه میباشد. طراحی مرکزی جامع برای استفاده معلولین باعث بیشتر توجه نشان دادن مردم و مسئولین و خانواده انها به افراد معلول میشود.
4-1 اهميت موضوع
هر كودك در بدو تولد داراي روحيات، اخلاق و رفتاري است كه همانند جسم او، اين روحيات و رفتار نيز رشد مي كند و تحت هر شرايط و محيطي به شكلي متفاوت بروز مي كند.
در مراحل ابتدايي رشد، اين روحيات و عكس العمل ها در همه كودكان تقريبا يكسان است ولي به تدريج همراه با رشد جسماني كودك شكل مي گيرد و اين شكل گيري تدريجي در سنين مختلف معرف شخصيت انفرادي او خواهد بود.
رشد جسماني كودك تقريبا يك سير صعودي از پيش تعيين شده اي را مي پيمايد. ولي در مورد رشد عاطفي و روحي او نمي توان چنين ادعايي كرد، زيرا در اين مسير، تكامل اخلاقي كودك يكنواخت و از پيش تعيين شده نيست و هر كودك خصوصيات و اخلاق مخصوص به خود دارد كودك در هر مرحله از رشد روحي و جسمي خود يك سري نيازهاي مخصوص به خود دارد كه بايد به درستي شناسايي شود و در جهت هر چه بهتر برآوردن آن، اقدامات لازم و اساسي صورت گيرد.
5-1 روش تحقيق و چگونگي انجام آن
5-1-1 مطالعات کتابخانه اي
1 .مطالعه و بررسي اسناد و مدارک موجود کتب و مقالات معتبر و پايان نامه هاي انجام شده در زمينه موضوع پروژه.
2 .مطالعه و بررسي در باب مباني نظري طرح شامل مطالعات پيرامون مباحث ادراکي، شناخت فرد کم توان و چگونگي تعامل او با محيط و شاخص هاي فضا براي افراد کم توان جسمي.
5-2-1 مطالعات ميداني
1 .مصاحبه با افراد کم توان ذهني و معلولين؛
2 .مطالعات ميداني از وضعيت سايت پروژه و تهيه تصویر و کروکي و مشاهده عيني.
6-1 سوالات یا فرضیه های تحقیق
چرا به چنین مجموعه ای نیاز داریم؟
فضاهای کاربردی این مجموعه چیست؟ (ریزفضاها)
اهمیت وجود فضاهای جمعی،فرهنگی،اموزشی برای کودکان خاص چگونه و از چه نظر میباشد؟
تاثیر چنین فضایی برای کودکان خاص به چه صورت میباشد؟
در انتخاب سایت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

فصل دوم : مبانی نظری

1-2 مقدمه
معماري براي کودکان نيازمند آگاهي از خواسته هاي کودکان، ويژگي هاي تصور و قوه ادراک کودکان نسبت به فضاي دربرگيرنده آن ها، تفاوت مقياس کودکان با بزرگسالان و يادگيري چگونگي آشنايي و ارتباط کودک با فضا و از سويي ديگر شناخت و درک محيطي که کودک امروز در آن به سر مي برد مي باشد. کودکان به عنوان شهرونداني متفاوت نياز به بزرگ شدن در يک فضاي معماري منطبق بر خصوصيات خود دارند.
قبل از هرگونه بحث در خصوص معلوليت کودکان ابتدا بايد به شناخت کودک، مشخصات فيزيکي، روحيات، خواسته هاي آنان پرداخت وسپس بررسي نمود که کودک چه فضاهايي را دوست دارد، چه فضاهايي راجالب مي داند، درکجا احساس آرامش مي کند و چه فضايي براي او رعب برانگيز مي باشد. دربخش اول به بحث روانشناسي کودک وسپس به بحث معلولیت پرداخته، و در ادامه به مبحث معماری کودکان خاص پرداخته میشود.
2-2روانشناسي رفتارهاي كودك
اخلاق و رفتار و روحيات كودك نيز همانند جسم او رشد مي كند و هر كودكي بنابر محيط خويش اين رفتار را به نحو خاصي بروز خواهد داد، در اين مراحل اخلاق و رفتار كودكان شبيه به هم است و كودك براي تكامل بايد اين مسير را مرحله به مرحله و پله پله طي كند و براي رسيدن به بالاي پلكان رشد و ترقي، بايد از پله اول شروع كند و اگر چه پله هاي اين نردبان براي همه يكسان درست شده اند ولي طرز بالا رفتن از نردبان براي همه يكسان نيست. بنابراين طرز عبور كودك از اين مراحل رشد و نمو، اخلاق و رفتار او در سنين مختلف معرف شخصيت انفرادي او خواهد بود. (خلجي احمد، 74)
رشد جسماني كودك هميشه يك سير صعودي را طي مي كند كه گاهي سريع تر و گاهي كندتر است، وهيچ وقت مسير قهقرائي نخواهد داشت، ولي از لحاظ روحي اين طور نيست و نمي توان تضمين كرد كه هر چه كودك بزرگتر شده از نظر اخلاقي هم بهتر مي شود كه در اين مسير تكامل و پيشرفت اخلاقي كودك يكنواخت و بي وقفه نيست و در آن بازگشت به عقب هم وجود دارد طفل در دوره كودكستان مرحله اي را طي مي كند كه با احساس شديد شخصيت همراه است. نخستين تصور از اطراف را دارد ولي اين تصور حالت درهمي دارد بازي از فعاليت هاي اساسي اوست كه خود فعاليت اش پيچيده مي باشد و به صورت طبيعي خودنمايي مي كند. (همان)
شخصيت در دوره 3-1 سالگي ديده مي شود ولي صورتي ناقص دارد و بعد از 2 سالگي كودك كلمات را به كار مي برد شخصيت او به مرحله واقعي خود مي رسد. كودك تا رسيدن به سن كودكستان، اين مرحله ابتدايي عواطف اجتماعي را پشت سر نهاده و شخصيت مركبي پيدا كرده است. كودك سعي مي كند آزادي بيشتري بدست آورد نسبت به وزن و آهنگ موسيقي حساس بوده و حركاتي هماهنگ با موسيقي مي كند (رقص) گاهي از بزرگ سالان تقليد مي كند كه اين كار از 5-7 سالگي با قدرت بيشتري همراه است تصوير كودك از عالم باعث پرسش سؤالات بي‌شماري مي شود. جواب هايي كه به او داده مي شود دنياي زيباتري را براي او مي سازد. ( همان)
روح رهبري كودك، در كودكستان نيز كاملا هويدا و آثار تسلط يك كودك بر كودك ديگر كاملا مشخص است و رهبر خردسال ممكن است از لحاظ اندام يا توانايي سخن گفتن از سايرين متمايز باشد يا به علت نيرومندي ديگران را وادار به اطاعت كند.
2-2-1 شناخت روحيات و نيازهاي كودك
هر كودك در بدو تولد داراي روحيات، اخلاق و رفتاري است كه همانند جسم او، اين روحيات و رفتار نيز رشد مي كند و تحت هر شرايط و محيطي به شكلي متفاوت بروز مي كند.
در مراحل ابتدايي رشد، اين روحيات در همه كودكان تقريبا يكسان است ولي به تدريج همراه با رشد جسماني كودك شكل مي گيرد و اين شكل گيري تدريجي در سنين مختلف معرف شخصيت انفرادي او خواهد بود.
رشد جسماني كودك تقريبا يك سير صعودي از پيش تعيين شده اي را مي پيمايد. ولي در مورد رشد عاطفي و روحي او نمي توان چنين ادعايي كرد، زيرا در اين مسير، تكامل اخلاقي كودك يكنواخت و از پيش تعيين شده نيست و هر كودك خصوصيات و اخلاق مخصوص به خود دارد. كودك در هر مرحله از رشد روحي و جسمي خود يك سري نيازهاي مخصوص به خود دارد كه بايد به درستي شناسايي شود و در جهت هر چه بهتر برآوردن آن اقدامات لازم و اساسي صورت گيرد. (خلجي احمد، 74)

 

و….

 

 

 

فهرست مطالب:

عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1مقدمه 2
1-2 بیان موضوع تحقیق 4
1-3 هدف تحقيق 5
1-4 اهميت موضوع 5
1-5 روش تحقيق و چگونگي انجام آن 6
5-1-1 مطالعات کتابخانه اي 6
1-2-5 مطالعات ميداني 6
1-6 سوالات یا فرضیه های تحقیق 6
فصل دوم : مبانی نظری
2-2 مقدمه 8
2-2روانشناسي رفتارهاي كودك 8
2-2-1 شناخت روحيات و نيازهاي كودك 9
2-2-2 کودك و بازي 10
2-2-3 كودك و طراحي 11
2-2-3-1 كودك و نقاشي 12
2-3-2-2 انعكاس شخصيت كودك در نقاشي هايش 12
2-2-3-3 کودک و رنگ 13
2-2-4 كودك و اوقات فراغت 14
2-2-5 كودك و مطالعه 15
2-2-6 كودك و ورزش 15
2-2-7 شناخت خصوصيات فيزيكي كودكان و نوجوانان 16
2-3 استاندارهاي جسمي و ذهني انساني 17
2-3-1 معلوليت 17
2-3-1-1 معلول 18
2-3-1-2 نقص 18
2-3-1-3 ناتواني 18
2-3-2 نقيصه هاي معلولت زا 18
2-3-3 تعريف و مفهوم کلي عقب ماندگي ذهني 19
2-3-4 زيرهنجاري 20
2-3-5 طبقه بندي كودكان عقب مانده ذهني 20
2-3-5-1 دلايل دشواري طبقه بندي کودکان عقب مانده ذهني 20
2-3-5-2 طبقه بندي از ديدگاه هاي مختلف 21
2-3-5-2-1 گروه بندي روانشناسان 21
2-3-5-2-2 گروه بندي از ديدگاه ميلاني فر 21
2-3-5-2-3 تعريف عقب ماندگي از ديدگاه آموزش و پرورش 22
2-3-5-2-4 گروه بندي عقب ماندگان ذهني از نظر پزشكي 24
2-3-5-2-5 تعريف بر اساس نمره آزمون هاي هوشي 25
2-3-6 عوامل روان شناختي در عقب ماندگي‌ ذهني 26
2-4 تاريخچه مختصر توانبخشي در ايران 26
2-4-1 سازمان بهزيستي کشور 27
2-4-2 سازمان آموزش و پرورش استثنايي 27
2-5 تعريف توانبخشي 27
2-5-1 امكانات مورد نياز در جهت توانبخشي 28
2-5-3 مفهوم توانبخشي در بيماران رواني 29
2-5-3-1 توانبخشي بيمار رواني 29
4-5-2 موسيقي درماني 29
1-4-5-2 موسيقي درماني در توانبخشي معلوليت 29
2-4-5-2 کاربرد موسيقي در توانبخشي بيماران رواني 30
2-6 معماري کودکان 30
2-6-1 کودک و معماري 31
2-6-2 کودک و فضا 32
2-6-3 تاثير شخصيت کودک بر رابطه او با فضا 33
2-6-4 محيط هاي مناسب کودکان 34
2-6-5 انواع معماري براي کودکان 34
2-6-6 ويژگي هاي يک فضاي کودکانه 36
2-6-7 فضاهاي خارجي داخل فضاهاي داخلي 39
2-6-8 نقش فضاهاي خارجي 39
2-6-9 طبيعت و ارزش آن در بازي کودکان 41
2-6-10 فضا و فعاليت هاي متناسب سن و رشد کودکان 41
2-6-11 نکات مهم در طراحي فضاي بازي مختص کودکان 42
2-6-12 طراحي در مقياس کودکان 42
2-6-13 استفاده همسان کودکان معلول در کنار ساير کودکان 42
2-7 نتيجه گيري 44
فصل سوم : مطالعات طراحی
3-1 مقدمه 46
3-2 اطلاعات اساسي مربوط به کودکان 46
3-2-1 اندازه هاي بدن کودکان 47
3-2-2 زمينه هاي رشد کودک 49
3-2-3 مکان مجتمع فرهنگی کودکان 49
3-2-4 ضوابط 49
3-2-5 ضوابط طراحي فضاهاي داخلي 50
3-2-6 فضاهاي خدماتي و تأسيساتي 55
3-2-7 تجهيزات مجتمع فرهنگی کودکان 56
3-2-8 ضوابط طراحي فضاي باز و محوطه 59
3-2-9 طراحي زمين بازي 60
3-2-9-1 وسايل بازي 62
3-2-9-2 ارزيابي انواع جنس پوشش سطح محوطه بازي 65
3-3 ضوابط طراحی 66
3-3-1 حداقل فضا براي چرخش صندلي چرخدار برقي 66
3-3-2 ابعاد اصولي معلول و صندلي چرخدار 66
3-3-3 معلول 67
3-3-4 تسهيلات عبوري درب هاي اتوماتيک، لولائي و کشوئي 68
3-3-5 درب کشوئي 68
3-3-6 تسهيلات عبوري- رامپ عمومي 69
3-3-7 تسهيلات عبوري- پلکان 70
3-3-8 تسهيلات عبوري- دستگيره 71
3-3-9 عرض راهرو 71
3-3-10 تجهيزات- قفسه و کمد 72
3-3-11 تجهيزات- يراق آلات و محل نصب پنجره ها 72
3-3-12 انواع دستگيره ها براي استفاده معلولين 73
3-3-13 تجهيزات- يراق آلات درها 73
3-3-14 تجهيزات ساختماني- توالت فرنگي با سيفون شترگلو 74
3-3-15 ابعاد و تجهيزات- توصيه هاي مربوط به حمام و توالت 74
3-3-16 تجهيزات ساختماني: دستشوئي 75
3-3-17 توصيه هائي در طراحي ساختمان 76
3-3-18 توصيه هائي در طراحي داخلي ساختمان 76
3-4 عوامل کمک آموزشي 77
3-5 عوامل موثر در طراحي فضاها 78
3-6 تجهيزات 78
3-7 نمونه موردی 79
3-7-1 مرکز بهار 79
3-7-2 Building blocks kids 82
3-7-3 مهد كودك ليپاجاروي Lippajarvi– 85
3-7-4 مهد كودك فرانكفورت گيرشيميم Frankfurt-Griesheim 86
3-8 برنامه فيزيکي 88
3-8-1 شناسایی ابعاد فضاها 89
3-8-1-1 فضاهای اداری 89
3-8-1-2 فضاهاي آموزشي 90
3-8-1-3 فضاهاي خدماتي 91
3-8-2 چارت فضاهاي مرکز توانبخشي 92
3-9 شناخت و تحلیل بستر طراحی 92
3-9-1 پتانسيل هاي مهم سايت 92
3-9-2 بررسی دسترسی ها 93
3-9-3 بررسي ديد و منظر و پوشش گیاهی 93
3-9-4 کاربری های مجاور و موثر 94
5-9-3 وضع موجود 95

منابع

 

فهرست تصاویر
عنوان صفحه

تصویر 2-1 : كودك و بازي 11
تصویر 2-2 : کودک و طبيعت 39
تصویر 2-3 : طبيعت و ارزش آن در بازي کودکان 41
تصویر 2-4 : استفاده همسان کودکان معلول در کنار ساير کودکان 42
تصویر 3-1 : حداقل ارتفاع سقف راه پله 52
تصویر 3-2 : پله هاي انتهايي و مرز لبه ديوار 52
تصویر 3-3: فواصل عناصرعمودي و افقي نرده 53
تصویر 3-4: جداسازي فضاي ورودي و مسير حرکت وسايل نقليه 54
تصویر 3-5: فاصله مناسب لبه دستگيره هاي اهرمي با سطح در 54
تصویر 3-6: گوشه هاي تجهيزات بايد گرد شود 56
تصویر 3-7 : ضوابط تجهيزات 57
تصویر 3-8 :ابعاد تجهيزات که در حالت نشسته مورد استفاده قرار مي گيرد. 58
تصویر 3-9 : ارتفاع نشيمن گاه صندلي 58
تصویر 3-10: تجهيزات فضاي آموزش و هنر 58
تصویر 3-11: تقسيم فضا با استفاده از قفسه 59
تصویر 3-12: فاصله مسيرهاي حرکت از در ، پنجره و ديوار 60
تصویر 3-13: استفاده از رمپ به جاي پله 60
تصویر 3-14: رعايت نکات ايمني در طراحي نرده ها 61
تصویر 3-15: ارتفاع پله به سانتي متر نسبت به سن کودک 62
تصویر 3-16:دامنه ايمني چرخ و فلک 62
تصویر 3-17: دامنه ايمني سرسره 63
تصویر 3-18: دامنه ايمني تاب 63
تصویر 3-19: دامنه ايمني بالا رونده 64
تصویر 3-20: سطح پوشش از نوع مواد پرکننده نرم 65
تصویر 3-21 : حداقل فضا براي چرخش صندلي چرخدار برقي 66
تصویر 3-22: ابعاد اصولي معلول و صندلي چرخدار 67
تصویر 3-23 ابعاد معلول با عصاي دستي 67
تصویر 3-24 ابعاد معلول با عصاي زير بغل 68
تصویر 3-25: تسهيلات عبوري درب هاي اتوماتيک، لولائي و کشوئي 69
تصویر 3-26: تسهيلات عبوري کشویی 69
تصویر 3-27: تسهيلات عبوري- رامپ عمومي 70
تصویر 3-28: تسهيلات عبوري- رامپ عمومي 71
تصویر 3-29: تسهيلات عبوري- پلکان 71
تصویر 3-30: تسهيلات عبوري- دستگيره 72
تصویر 3-31: عرض راهرو 72
تصویر 3-32: تجهيزات- قفسه و کمد 73
تصویر 3-33: تجهيزات- يراق آلات و محل نصب پنجره ها 73
تصویر 3-34: انواع دستگيره ها براي استفاده معلولين 73
تصویر 3-35: انواع دستگيره ها براي استفاده معلولين 73
تصویر 3-36: انواع دستگيره ها براي استفاده معلولين 73
تصویر 3-37: تجهيزات- يراق آلات درها 74
تصویر 3-38: تجهيزات ساختماني- توالت فرنگي با سيفون شترگلو 75
تصویر 3-39: ابعاد و تجهيزات- توصيه هاي مربوط به حمام و توالت 75
تصویر 3-40: تجهيزات ساختماني: دستشوئي 76
تصویر 3-41: توصيه هائي در طراحي ساختمان 76
تصویر 3-42: توصيه هائي در طراحي ساختمان 77
تصویر 3-43: توصيه هائي در طراحي داخلي ساختمان 77
تصویر 3-44: توصيه هائي در طراحي داخلي ساختمان 79
تصویر 3-45: مرکز بهار 80
تصویر 3-46: اتاق کار در ماني انفرادي مخصوص نقاشي کودک 80
تصویر 3-47: اتاق کار درماني 81
تصویر 3-48: اتاق کار در ماني انفرادي 81
تصویر 3-49: اتاق بازي 81
تصویر 3-50: اتاق بازي درماني 81
تصویر 3-51: اتاق گفتار درماني 81
تصویر 3-52: کلاس هاي گروه 82
تصویر 3-53: ساختمان بلوک بچه ها 83
تصویر 3-54: آموزش خواندن و نوشتن به کودکان 83
تصویر 3-55: آموزش نقاشي به کودکان 83
تصویر 3-56: راهروي داخلي مرکز 83
تصویر 3-57: اتاق آموزش 84
تصویر 3-58: فضاي بازي 84
تصویر 3-59: اتاق قصه گويي 85
تصویر 3-60: مهد كودك ليپاجاروي 85
تصویر 3-61: ساختمان مهد کودک 86
تصویر 3-62: مهد كودك فرانكفورت گيرشيميم 86
تصویر 3-63: مهد كودك فرانكفورت گيرشيميم 86
تصویر 3-64: مهد كودك فرانكفورت گيرشيميم 87
تصویر 3-65: مهد كودك فرانكفورت گيرشيميم 95

فهرست جداول
عنوان صفحه

جدول 2-1: روحيات كودك در سنين مختلف 10
جدول 3-1: اطلاعات اساسي مربوط به کودکان 47
جدول 3-2: ضرايب اندازه هاي تجهيزات نسبت به قد ايستاده کودک 48
جدول 3-3: برنامه فیزیکی 88
جدول3-4: ریزفضاهای اداری 89
جدول3-5: ریزفضاهای اموزشی 90
جدول3-6: ریزفضاهای خدماتی 91

فهرست نمودارها
عنوان صفحه

نمودار 3-1: چارت فضاهاي مرکز توانبخشي 92

 

 

 

 

تصاویر فایل:

رساله معماری مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی - اوتیسم,مطالعات معماری مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی - اوتیسم,برنامه فیزیکی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی اوتیسم,نمونه موردی داخلی و خارجی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی اوتیسم,پروپوزال معماری مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی - اوتیسم,ظوابط و برنامه فیزیکی مجموعه آموزشی کودکان کم توان ذهنیبرنامه فیزیکی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی اوتیسم,نمونه موردی داخلی و خارجی مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی اوتیسم,پروپوزال معماری مجموعه فرهنگی آموزشی کودکان کم توان ذهنی - اوتیسم,ظوابط و برنامه فیزیکی مجموعه آموزشی کودکان کم توان ذهنی

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل