رساله کارشناسی معماری با موضوع تالار و رستوران

مطالعات معماری طراحی تالار پذیرایی مراسم و رستوران 201 صفحه

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله تالار پذیرایی مراسم و رستوران

مقدمه:
امروزه رستوران و تالارها و غذاخوري ها بخش جدا ناشدني شهرهاي بزرگ و حتي شهر هاي کوچک شده اند به گونه ايي که به هيچ وجه نمي توان شهري را بدون آنها متصور شد گويي شهر با آنها تعريف شده است اين وابستگي به حدي است که بعيد به نظر مي رسد کسي حداقل يک بار در ماه در آنها نرود و دلي از عزا در نياورد
غذاخوري‌ها از ديدگاه نوع مشتريان، بهاي خوراک‌ها و کيفيت خدمات ارايه شده، اغلب به دو دسته بخش مي‌شوند، دستهٔ نخست، غذاخوري‌هاي بي‌تکلف و ارزان‌قيمت‌اند که بيشتر مشتريانشان از باشندگان همان محل هستند يا در همان محدوده کار مي‌کنند. در اين گونه غذاخوري‌ها، ميهمانان مقيد به رعايت آداب و رسوم ويژه‌اي نيستند و بيشتر با لباس‌هاي معمولي و غير رسمي در غذاخوري حاضر مي‌شوند. دستهٔ دوم غذاخوري‌هاي گران‌قيمت هستند. در اين گونه غذاخوري‌ها، بهاي خوراک‌ها و خدمات بالاست و بسته به عرف و فرهنگ جوامع گوناگون، ميهمانان با پوشاک رسمي يا نيمه‌رسمي حضور مي‌يابند.

رساله معماری طراحی تالار پذیرایی مراسم و رستوران,رساله معماری تالار پذیرایی مراسم و رستوران,برنامه فیزیکی تالار پذیرایی و رستوران,پایان نامه معماری تالار پذیرایی و رستوران,ریزفضاهای تالار پذیرایی و رستوران,نمونه موردی داخلی و خارجی تالار پذیرای و رستوران,طرح نهایی معماری تالار پذیرایی ورستوران,دانلود پایان نامه معماری تالار پذیرایی و رستوران,ظوابط و استانداردهای طراحی تالار پذیرایی و رستوران,پروپوزال معماری تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات طراحی تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات معماری تالار پذیرایی و رستوران

ارايهٔ غذا در رستوران و تالار با همکاري همهٔ کارمندان رستوران و تالار انجام مي‌شود. چينش ادوات غذاخوري، ارايهٔ منو و دريافت سفارش از ميهمانان و ارايهٔ غذا به ايشان، تحويل صورت‌حساب، دريافت وجه و در پايان مرتب‌ساختن و پيراستن ميز از وظايف پادو‌هاست. پخت غذا نيز از وظايف آشپزها به شمار مي‌آيد.
غذاخوري خويش‌يار يا سلف سرويس گونه‌اي از غذاخوري است که در آن خود ميهمانان از خويشتن پذيرايي مي‌کنند.∗
هم‌چنين، غذاخوري‌ها ممکن است گونهٔ ويژه‌اي از خوراک‌ها را ارايه کنند، مانند خوراک‌هاي دريايي، خوراک‌هاي گياهي و يا خوراک‌هاي ويژهٔ ملت‌ها و اقوام گوناگون. (مانند رستوران و تالار ايراني، چيني، لبناني و … .)

برای دانلود رساله و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

تعریف رستوران و تالار و تالار
برگرفته از واژهٔ فرانسوي و انگليسي Restaurant) نوعي بنگاه (مؤسسه) است که در آن خوراک و نوشيدني ارايه و در همانجا صرف مي‌شود. مطلوبيت خوراک ارايه شده، چيدمان مناسب و پاکي و تميزي و… مي‌تواند در کيفيت رستوران و تالار و شهرت آن نقش به سزايي داشته باشد. گاه ممکن است که غذاخوري‌ها، بخشي از يک واحد بازرگاني و جهانگردي بزرگ‌تر باشند، مانند فروشگاه‌ها و مهمانخانه‌ها.

طراحي موفق يک رستوران و تالار
درطراحي موفق يک رستوران و تالار در محيطهاي شلوغ و پرازدحام سردر(Facade) رستوران و تالار بايد به گونه اي باشد که کاملاً مشخص و مجزا به نظرآيد و جلب توجه کند. اين مساله به ويژه در مورد رستوران و تالارهاي حاشيه جاده ها بسيار حايز اهميت است و بايد به گونه اي طراحي شود که اتومبيلي که با سرعت از آن محل عبور ميکند تابلوي رستوران و تالار (Signage) و سردرآن را مشاهده نمايدو تابلو رستوران و تالار يکي از اجزاي بسيار پراهميت درطراحي خارجي رستوران و تالار است و عامل مشخص کننده اي در نماي خارجي رستوران و تالار به شمار مي رود زيرا موجب جلب توجه مشتري شده, در ذهن آنها به عنوان نشانه رستوران و تالار باقي مي ماند. امروزه طراحان گرافيک, با بهره گيري از رنگ, فرم خاص و نورپردازي, تابلوهايي بسيار تاثيرگذار که پيام آن نيز روشن, واضح و در عين حال بسيار جذاب است, خلق مي کنند. سبک حروف روي تابلو نيز بايد منتصویر کننده نوع رستوران و تالار باشد و به مردم نشانه هايي را که بدانند در داخل رستوران و تالار با چه روبرو مي شوند, ارائه نمايد. گذشته از شکل تابلو, خوانا بودن حروف روي آن نيز, امري ضروريست. تابلو ضمن اينکه از اجزاي تکميل کننده طراحي ساختمان است, در عين حال عاملي مستقل است که بايد با طراحي معماري هماهنگ باشد. بنابراين وجود تابلويي که خواندنش آسان باشد و نيز جلب توجه نمايد ضروري مي باشد.

مشخص بودن سردر رستوران و تالار را مي توان با رنگي کردن و بنوعي جدا کردن از ساختمان هاي اطراف طراحي کرد و نمي بايست تابلو را با خط هاي که خواندن آن به راحتي امکان پذير نيست نوشت يا تابلورا با رنگهاي زمينه و نوشته يک رنگ طراحي و آويزان کرد , طراحي براي سردرساختمان رستوران و تالار , خود به تنهايي, موجب تمايز آن رستوران و تالار از ساير رستوران و تالارهاي رقيب است و تصويري به يادماندني در ذهن ميهمانان ايجاد مي نمايد البته بايد به نامي که براي رستوران و تالار انتخاب مي شود توجه کرد که نام مناسب انتخاب نمايند.
اغلب مشتريان ممکن است از آشنا يان خود, راجع به رستوران و تالاري چيزي بشنود, يا تبليغ آنرا بخواند, يا قسمت ها و طراحي هاي بياد ماندي را به خاطر بسپارند تمامي اين اطلاعات موجب مي شود که مشتري به رفتن يا نرفتن به آن رستوران و تالار براي اولين بار تصميم بگيرد.با صرف اولين غذا دررستوران و تالار, بيشتر مشتريان در مورد بازگشت مجدد به آنجا تصميم مي گيرند.
ظاهر رستوران و تالار
ظاهر رستوران و تالار, به شيوه هاي گوناگوني بر مشتري تاثير مي گذارد. مسلماً مکان داراي نقش تعيين کننده در سبک معماري رستوران و تالار است. بدين معنا که طراحي رستوران و تالار کنار دريا با رستوران و تالار داخل شهريا بين جاده اي يکسان نيست مشتري طبق مکان رستوران و تالار, انتظار طراحي خاصي را نيزدارد ظاهر رستوران و تالار, به شيوه هاي گوناگوني برمشتري تاثير مي گذارد.در نتيجه مشتري برطبق مکان رستوران و تالار, انتظار طراحي خاصي را نيز دارد ظاهر رستوران و تالار, به شيوه هاي گوناگوني بر مشتري تاثير مي گذارد.
اولين نگاه مشتري
اولين نگاه مشتري به بخش آشکاررستورا ن مي باشد سردر و ظاهر ساختمان و سپس دکور ،طراحي ميز و صندلي ،نور پردازي ، رنگ ، کف سالن ، وغيرو که نشان دهنده لوکس و مجلل بودن رستوران و تالار يا ارزان قيمت بودن خواهد بود براي تصميم به رفتن يا نرفتن به رستوران و تالار ميکند و همين نکته است که به مشتري القا مي کند که قيمت اين رستوران و تالار چند است آيا ميتواند ازاين رستوران و تالار استفاده کند يا خير ؟ مشتري معمولاً براي انتخاب رستوران و تالار دلخواه, به شيوه جستجو براي خريد کالاعمل مي کند. اگر ظاهرآن جالب باشد, به داخل و مشخصات ديگر آن هم نگاهي مي اندازد .

طراحي رستوران و تالار
طراحي بايد همچون عاملي نيرومند, تصميم به بازگشت مجدد به رستوران و تالار را در مشتريان تقويت کند.چنانچه طراحي ظاهر ساختمان و تجهيزات مناسب نباشد مردم هميشه و با شک و ترديد غذا انتخاب مي کنند که آيا غذا سالم است يا خير چنين مي پندارند که مثل رستوران و تالارهاي کنار جاده ها محيط غير بهداشتي دارند وانتظار سرو غذا با ظروف لب پريده وغير بهداشتي و قاشق چنگال چرب را رستوران و تالاري با ساختاري غيرازاين, غير عادي جلوه مي نمايد. طراحي مناسب خارجي, غالباً مانع از بروز چنين پيش داوري ها مي شود.امروزه, بسياري از رستورا ن ها تابلو و محلهاي ورودي خود را ارتقا بخشيده اند تا بتوانند با جلب نظر مشتريان, آنان را به ورود به رستوران و تالار تشويق کنند. بخش خارجي رستوران و تالار همانند ساختماني فوق مدرن و بسيار لوکس مي نمايد که اين چنين نمايي مي تواند حاکي از فضاي بسيار مجلل و باشکوه در داخل رستوران و تالار باشد.

رستوران و تالارها ي که طراحي وتشکيلات و نور پردازي و فضاي مناسبي داشته باشند محيط گرم و صميمي و شاد را براي مشتري تداعي مي کنند.
منحصر به فرد
اگر مکان رستوران و تالار که نقش تعيين کننده در سبک معماري رستوران و تالار دارد درست طراحي شده باشد و از طراحي هاي يکنواخت و تقليدي استفاده نشده باشددر چنين مواردي, مشتري فضاي رستوران و تالار را بر خلاف ذهنيتي که از قبل در مورد ترياها و رستوران و تالارهاي يکنواخت و خسته کننده داشته مي بيند و جذب محيط رستوران و تالار مي شود.

پس يکي از رموزکليد موفقيت در طراحي ((منحصر به فرد)) بودن آن است. در مورد رستوران و تالارهاي زنجيره اي, عامل معماري و طراحي و آرم خاص است که به سرعت با مشتري ارتباط برقرارمي کند و به سرعت موجب شناسايي آن از طرف مشتري مي شود.با اين وجود, بايد توجه داشت که تکيه زياد بر چشم انداز (ظاهر) معماري, موجب محدوديت قابليت تغييرساختمان درآينده مي گردد. همچنين چشم انداز ساختمان بايد به گونه اي طراحي شود, که به راحتي قابل تقليد براي ديگران نباشدوهرگزاز قرينه سازي استفاده نکننداشخاص و رانندگان که از جلوي رستوران و تالار مي گذرند, نه تنها متوجه خود ساختمان, بلکه متوجه مناظر طبيعي اطراف آن نيز مي شوند.درحقيقت, دور نما به تاثير اوليه رستوران و تالار بر افراد کمک مي کند. دورنما نيز همانند سردروتابلو نشانگر فضاي درون رستوران و تالار است.

 

 

 

فهرست مطالب:

تقدير و تشكر: 4
فهرست مطالب 5
مقدمه: 10
12

انواع رستوران و تالار 19
بهداشت رستوران و تالار 21
کارکنان و خدمه 22
رستوران و تالار‌داري 23
جلب رضايت مشتريان 24
نكات مهم در طراحي داخلي انواع رستوران و تالار 27
ظاهر رستوران و تالار 29
طراحي داخلي 30
انواع رستوران و تالار: 33
مجموعه رستوران و تالاري 35
ايجاد يک فضاي شاد و مطلوب 37
ساختمان مجموعه رستوران و تالارها 38
فضاهاي داخلي رستوران و تالار 41
سفره خانه سنتي 48
رستوران و تالارهاي سنتي امروز 49
سفره خانه هاي الگوي جهاني 53
قهوه خانه در ايران 54
استاندارد هاي لازم براي طراحي رستوران و تالار 64
: فضاي رستوران و تالار 65
طراحي فضا 66
ارگونومي نور 66
ارگونومي مبلمان 67
ارگونومي صوت 68
فضاهاي مهمان 68
رستوران و تالارهاي موفق در جهان 72
نمونه هاي موردي 75
عجیب ترین های معماری رستوران در ایران و دنیا 84
رستوران و تالار فرودگاهي 89
conduit رستوران و تالار 93
نمونه هاي موردي خارج کشور 96
رستوران و تالار کاسپين 106
رستوران و تالار سنتي خيام 107
رستوران و تالار سنتي باغ بهشت 110
رستوران و تالار سنتي دف 112
رستوران و تالار سنتي باغ صبا 113
تعريف قهوه خانه‌هاي سنتي 115
قدغن كردن قليان 116
الگوهاي سقف در رستوران و تالار سنتي 121
سقف رستوران و تالار سنتي 122
سقف طبقه موزيک کاخ عالي قاپو 122
سقف 123
برنامه فيزيکي رستوران و تالار سنتي 125
استانداردها و ضوابط طراحي رستوران و تالار 128
بنيادهاي معماري سنتي ايران 133
طراحي داخلي در معماري سنتي 140
هفت اصل در طراحي – معماري داخلي 144
تفاوتــي بين يک سفره خانه سنتي و يک رستوران و تالار معمولي وجود دارد 146
مشخصات سفره خانه هاي سنتي 147
باغ تابستاني 149
نحوه دسترسي و استفاده از مجموعه در ايده معماري 152
فرم و خلق فضا 152
فرم هاي بي قاعده 154
فرم هاي با قاعده 155
انتخاب فرم 159
احساس فرم 160
درک يک فرم در کنار فرم هاي ديگر 163
فضا و معماري 165
انواع فضا 169
فضاي رياضي و فضاي ادراکي 169
فضاي روز و فضاي شب 170
فضاي عمومي و خصوصي 170
فضاي مابين 171
فضا و زمان 171
تعاريف پايه 172
گروه 1 (فضاهاي اصلي) 172
گروه 2 (فضاهاي وابسته اصلي) 172
گروه 4 (فضاهاي پشتيباني) 173
گروه 5 (فضاهاي گردش) 173
الف) گردش افقي در طبقات 174
ب) گردش عمودي بين طبقات 174
مساحت زيربنا 174
زيربناي خالص 174
زيربناي ناخالص 175
مساحت سرانه 175
سرانه مبنا 175
رستوران و تالار: 175
استاندارد فضاهاي لازم در رستوران و تالار 176
ابعاد انساني و استانداردهاي فضايي : 177
تالار پذيرايي 183
آشپزخانه تالار 183
باغ تابستاني: 184
سفره خانه سنتي: 186
شرايط سالن پذيرايي: 186
واحد كبابي و حليم : 186
پیوستها 187
منابع و ماخذ 201

 

 

 

 

 

رساله از نظر نگارش ، منابع ، نمونه های موردی ، برنامه فیزیکی و جداول ریزفضاها و… کامل می باشد.

 

 

تصاویر فایل:

رساله معماری طراحی تالار پذیرایی مراسم و رستوران,رساله معماری تالار پذیرایی مراسم و رستوران,برنامه فیزیکی تالار پذیرایی و رستوران,پایان نامه معماری تالار پذیرایی و رستوران,ریزفضاهای تالار پذیرایی و رستوران,نمونه موردی داخلی و خارجی تالار پذیرای و رستوران,طرح نهایی معماری تالار پذیرایی ورستوران,دانلود پایان نامه معماری تالار پذیرایی و رستوران,ظوابط و استانداردهای طراحی تالار پذیرایی و رستوران,پروپوزال معماری تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات طراحی تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات معماری تالار پذیرایی و رستورانبرنامه فیزیکی تالار پذیرایی و رستوران,پایان نامه معماری تالار پذیرایی و رستوران,ریزفضاهای تالار پذیرایی و رستوران,نمونه موردی داخلی و خارجی تالار پذیرای و رستوران,طرح نهایی معماری تالار پذیرایی ورستوران,دانلود پایان نامه معماری تالار پذیرایی و رستوران,ظوابط و استانداردهای طراحی تالار پذیرایی و رستوران,پروپوزال معماری تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات طراحی تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات معماری تالار پذیرایی و رستوراننمونه موردی داخلی و خارجی تالار پذیرای و رستوران,طرح نهایی معماری تالار پذیرایی ورستوران,دانلود پایان نامه معماری تالار پذیرایی و رستوران,ظوابط و استانداردهای طراحی تالار پذیرایی و رستوران,پروپوزال معماری تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات طراحی تالار پذیرایی و رستوران,مطالعات معماری تالار پذیرایی و رستوران

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل