ارسال شده از آرشیواطلاعات سایت

عنوان: مقاله و تحقیقی کامل در مورد نور ، چشم ، پنجره 59 اسلاید – روابط بین نور ، چشم و پنجره

به نام یگانه معمار هستی

مقدمه :
بسم الله الرحمن الرحیم
معماری هنری است در خدمت انسان و پیوسته در متن زندگی انسان حضور دارد یا شاید انسان در متن معماری قرار می گیرد اما به هر حال معماری بر انسان است نه انسان برای معماری و ارتباط انسان با جهان پیرامونش با حواس پنج گانه می باشد که چشم بعنوان یکی از این حواس بیشترین ارتباط را با این هنر بر قرار می کند و شاید به دلیل درصد بسیار زیاد بهره گیری این حس نسبت به سایر حواس از این هنر بتوان نقش سایر حواس را در این هتر ناچیز شمرد .
زیرا شکل بعدی معماری که صورت هنری آن است تنها از طریق چشم درک می شود و سایر حواس بیشتر از جنبه های غیر هنری و صنعتی است که بر سلامتهای بهداشتی در معماری است مثلاً تهویه   نامناسب هوا که به سلامت ریه ها و بویایی مربوطاست و یا اکوستیک بودن ساختمان در سلامت گوش موثر است و یا …

 پاورپوینت نور چشم پنجره,دانلود فایل پاورپوینت نور ، چشم ، پنجره,مقاله های آماه معماری,دانلود مقاله معماری,دانلود مقالات معماری,مقاله در مورد نور چشم پنجره,تحقیق در مورد نور در معماری,تحقیق در مورد نور پشم پنجره,دانلود تحقیق کامل در مورد نور پشم پنجره,تحقیق در مورد معماری,مقاله در مورد معماری

اما جلوه های بصری و هنری معماری تنها از طریق چشم لمس می شود و اما مهمترین اصل در کارکرد چشم حضور نور است . نور عنصر بیدارکننده چشم است لذا در این تحقیق با بررسی مختصر ساختار چشم سعی شده است نقش نور در فعالیت های چشمی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح  با توجه به موضوعات علمی در جهت معماری بهتر ، زیباتر و صحیح تر کرد .

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

نام فایل : مقاله و تحقیقی کامل در مورد نور ، چشم ، پنجره 59 اسلاید – روابط بین نور ، چشم و پنجره

 

ساختمان چشم انسان (آناتومي چشم)
كليات
مقدمه
ملتحمه
عنبيه و مردمك
اتاق قدامي
عدسي
زجاجيه
شبكيه
مشيميه
صلبيه
عصب بينايي
عضلات چشم
مناظر درون چشم ها
نور
نور و اثر روانی آن
نور و طبیعت
نور در معماری و معماری داخلی
نور و فضاهای داخلی
نور و فضای شهری
نورپردازی
نور در مساجد
التیام بخشی نور
تحقیقات و نتایج
اثرات روشنایی
روشنایی طبیعی روز
روشنایی مصنوعی
رنگ در طراحی
معماری داخلی – ارایشی. بهداشتی .پزشکی.مدروز
نورپردازی
کنترل نور و انرژی
به همراه تصاویر

 

ساختمان چشم انسان (آناتومي چشم)
كليات
كار اصلي چشم آن است كه نورهايي را كه از خارج دريافت مي كند طوري روي پرده شبكيه متمركز كند كه تصوير دقيقي از شيء مورد نظر روي پرده شبكيه ايجاد شود. شبكيه اين تصاوير را به صورت پيام هاي عصبي به مغز ارسال مي كند و اين پيام ها در مغز تفسير مي شوند. بنابراين براي واضح ديدن، قبل از هرچيز لازم است كه نور به طور دقيق روي پرده شبكيه متمركز شود.
ساختمان چشم شبيه يك كره است. در قسمت جلوي اين كره يك پنجره شفاف به نام قرنيه وجود دارد. نور از محيط خارج وارد قرنيه شده پس از عبور از مردمك به عدسي مي رسد. عدسي نور را به صورت دقيق روي شبكيه متمركز مي كند تا تصوير واضحي بر روي شبكيه ايجاد شود.
براي آنكه اشياء به صورت دقيق و واضح ديده شوند لازم است مسيري كه نور در چشم طي مي كند شفاف باشد و قرنيه و عدسي نور را درست روي شبكيه متمركز كنند.

پاورپوینت نور چشم پنجره,دانلود فایل پاورپوینت نور ، چشم ، پنجره,مقاله های آماه معماری,دانلود مقاله معماری,دانلود مقالات معماری,مقاله در مورد نور چشم پنجره,تحقیق در مورد نور در معماری,تحقیق در مورد نور پشم پنجره,دانلود تحقیق کامل در مورد نور پشم پنجره,تحقیق در مورد معماری,مقاله در مورد معماری

پلك
وقتي جسم نوك تيزي به چشم ما نزديك مي شود ما بي اختيار پلك ها را مي بنديم. پلك ها در حقيقت ساختمان هاي تمايز يافته اي از جنس پوست و عضلات زير پوستي هستند كه وظيفه محافظت از چشم ها را بر عهده دارند. مژه ها مثل يك صافي از ورود گرد و غبار و ذرات مختلف به داخل چشم جلوگيري مي كنند.
خود پلك ها دو وظيفه مهم دارند:
اول آنكه مثل يك ديوار دفاعي جلوي قسمت عمده اي از كره چشم را مي گيرند و از كره چشم محافظت مي كنند، دوم آنكه پلك ها هر 5 تا 10 ثانيه يك بار باز و بسته مي شوند كه اين امر به شسته شدن ميكروب ها و ذرات خارجي از سطح چشم كمك مي كنند و در حقيقت سطح چشم را جارو مي كند. به علاوه باز و بسته شدن پلك ها به توزيع يكنواخت اشك بر روي كره چشم كمك مي كند.

اثرات روشنایی
در 2002، دیوید برسون و همکاران سلول های گیرنده نور در شبکیه را شناسایی کردند که به “هسته فوق تقاطعی” (uprachiasmatic ) از هیپوتالاموس و غده کاجی شکل مربوط می شود. روشنایی که به این سلولها می رسد بر سیکلهای 24 ساعته بدن تاثیر می گذارد، از آن جمله تولید هورمون های تنظیم خواب (ملاتونین) و هوشیاری (کورتیزول).
سیکلهای 24 ساعتی بر سلامتی و کارآیی بشر از راههای بسیار زیادی شامل حساسیت به دارو، ترشح هورمون، خواب، تغذیه، رشد، سیستم تناسلی و پاسخ به ایمن سازی اثر می گذارند. محیط بیمارستان درجات متفاوتی از قرارگیری در معرض روشنایی روز فراهم می کند و غالبا از سیستم های روشنایی الکتریکی استفاده می کند که از لحاظ بصری کارا هستند اما از لحاظ بیولوژیکی بر سیکلهای 24 ساعته نفوذی ندارند. سطوح روشنایی که برای بینایی لازم هستند بسیار کمتر هستند از آنچه برای برانگیختگی بیولوژیکی لازم است.
میزان درخشش، طیف، تنظیم زمانی و مدت به نظر میرسد که بر سیکل های 24 ساعته اثرگذارند. ریتم ها در یک محیط با آفتاب درخشان روز بسیار قوی تر هستند از یک محیط روز تاریک. نور آبی احتمالا مفیدترین نور برای سیستم 24 ساعته است. برخی تحقیقات (ک.م. بوش مین و پ. هیز، 1996) قویا توصیه می کنند که روشنایی درخشان روز روشنایی درخشان در صبح در کاهش افسردگی بسیار موثر تر از نور درخشان در غروب است.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که پاسخ های استرس به صورت منظم با نوسان روشنایی الکتریکی تغییر می کند. تعداد خاصی از بیماران به درمانهای روشنایی پاسخ داده اند. نور درخشان افسردگی را در بیماران با اختلالات دوقطبی و اختلالات موثر فصلی (SAD) کاهش می دهد. این موضوع مخصوصا اگر قرارگیری در معرض روشنایی صبح انجام شود، صحت دارد.
نتایج تحقیقات مانند این نشان داده که نور چیزی غیر از روشن ساختن است. رویه های بیولوژیکی که بر سلامتی تاثیر دارند متوانند با انواع مختلفی از نور سریعا آغاز شوند و در بعضی شرایط، می توانند خواص درمانی داشته باشند، مخصوصا به میزان قابل توجهی در بیماران پیر و افسرده.

روشنایی طبیعی روز
مدیران بیمارستان ممکن است بخواهند دلایل اقتصادی گزینه های طراحی را درک کنند. اتاقهای آفتابگیر مدت زمان کوتاهتری ار اقامت بیماران افسرده را نشان داده است. در 1998 بوش مین و هیز دریافتند که بیماران خانم در یک ICU قلبی در اتاقهای آفتابی مدت اقامت کوتاهتری داشته اند.
یک تحقیق در 2005 توسط ج. م. والچ و همکاران نشان داده که بیمارانی که در محیط های درخشان تر بیمارستان اقامت داشته اند نسبت به همتایان خود با شرایط پزشکی مشابه در طرف تاریکتر بیمارستان به طور متوسط در معرض 46% شدت بالاتر نور خورشید قرار داشته اند و 22% کمتر داروی مسکن مصرف کرده اند. این یعنی 21% کاهش هزینه ها.
یک نیاز به تحقیقات روی روشنایی وجود دارد مانند آنچه برای فلوشیپ لتروب انجام شده است، که مستقیما خواص روشنایی در تنظیمات طراحی را به نتایج قابل اندازه گیری سلامتی مرتبط می کند. اگرچه دراین میان نشانه های محکمی داریم که نور بر حالت موثر و سیستم سیکل 24 ساعته وبنابراین وضعیت سلامت و آرامش بسیار مهم است.

روشنایی مصنوعی
تحقیقات پیشنهاد می کند که فراهم کردن دسترسی مستقیم به روشنایی طبیعی روز بسیار مهم است. وقتی از روشنایی الکتریکی به جای آن استفاده می شود، بهتر خواهد بود که شبیه سیکل نور طبیعی باشد. همچنین ایده اتاقهای توالت مرکزی با حداکثر محیط پنجره، و نیز اتاقهای یک تخته که دسترسی بیشتری به نور خورشید برای همه بیماران را ممکن می سازد مطرح می کند. جهت گیری در مقابل خورشید به عنوان ابزاری برای افزایش مدت زمان حضور روشنایی روز، مخصوصا در زمستان بسیار مهم است. توانایی برای تغییر دادن شدت نور ممکن است قابل توجه باشد، با نور درخشان در صبح و نور پرآسایش با شدت کمتر در شب.
طراحی روشنایی نیاز به متعادل کردن توجهات به خواسته های بیولوژیکی با پرداخت رنگ پوست بیمار و نور کافی برای دستیاران پزشکی در جهت کمینه کردن خطاهای پزشکی دارد. کنترل های روشنایی ممکن است تغییرات مورد نیاز برای این دامنه از خواسته ها را فراهم کند.

رنگ در طراحی
ما در مورد رنگ چیزهای کمتری می دانیم. دریک تحقیق 2004 توفل و همکاران 3000 نقل قول در مورد رنگ را مرور کرده اند تا نشانه های طراحی قابل حمایتی برای به کارگیری رنگ در طراحی مراقبت بهداشتی بشناسند. آنها نتیجه گرفته اند که مقالات برای پشتیبانی ارتباط علتی بین رنگ و نتایج سلامت ناکافی است. آنها همچنین ادعا کرده اند که تاثیر رنگ بر حالت احساسی و فعالیت های رفتاری با نتایج قطعی ثابت نشده است.
اگرچه اثرات قابل اثباتی وجود دارد که رنگ می تواند بر تجربه و عملکرد افراد در محیط های خاص اثر بگذارد. به عنوان مثال، احساس فراخی می تواند توسط رنگ فراخوانده شود، اگرچه درخشانی عامل بسیار مهمتری از رنگ است.

 

کنترل نور و انرژی
مقدار نور و انرژی که بین ساختمان و فضای اطراف جريان دارد تأثیر قابل توجهی بر زيبائی ساختمان ، آرامش ساکنین و هزينه های سرمایش و گرمایش دارد. با انتخاب شیشه مناسب میتوان مقدار نوری که به ساختمان وارد میشود را کنترل نمود، از ورود پرتوهای مضر به ساختمان جلوگیری کرد و فضائی آرامش بخش برای ساکنین فراهم ساخت . در عین حال انواع شیشه های پوشش دار رنگی ، رفلکس و Low-E تحقق ایده­های خلاق معماری و صرفه­جوئی­های قابل توجهی در هزينه های سرمایش و گرمایش را ممکن ساخته­اند

1) طیف خورشید: نورخورشید از سه طیف اصلی تشکیل شده است : نورماوراء بنفش , نورمرئی و نور مادون قرمز . ورود کنترل نشده هريک از این سه طیف به درون ساختمان می تواند ناراحت کننده ، مضر و یا دارای عوارض نامطلوب باشد .

    الف ) نورماورا بنفش ( پرتوهای با طول موج 380-290 نانومتر) :       ورود و تابش بلندمدت این پرتوها موجب تغییر رنگ مبلمان , فرش و پرده می شود .

    ب ) نورمرئی (پرتوهای با طول موج 780-380 نانومتر) :      بخشی از طیف خورشید که به چشم انسان مرئی است . ورود نور مرئی به ساختمان معمولا مطلوب است اما ورود بیش از اندازه آن و به ويژه تابش مستقیم خورشید به درون ساختمان می تواند آزار دهنده باشد.

   ج ) نور مادون قرمز ( پرتوهای با طول موج 3000-790 نانومتر):      آن بخش از انرژی خورشیدی است که به صورت حرارت احساس می شود .تقریبا دوسوم از انرژی ورودی و خروجی از راه پنجره به صورت تابش در طیف مادون قرمز جريان می یابد . در مناطق گرمسیر و پرآفتاب , تابش این طیف از نور به داخل ساختمان موجب افزایش سريع دما می شود . این پدیده بار سنگینی را به سیستم خنک کننده ساختمان تحمیل نموده سبب افزایش مصرف انرژی می شود . بهمین ترتیب بخش قابل توجهی از گرمای درون ساختمان درمناطق سردسیر ،درهمین طیف از راه پنجره ها به بیرون تابیده و بهدر می رود .

2 ) پرتوهای نور و رفتار شیشه :      تمام پرتوهای نوری ( شامل نورمرئی و IR و UV) به نسبت های معینی , بسته به نوع شیشه یا از آن عبور کرده و یا توسط آن جذب می شوند . نسبت تابش , نسبت بازتاب و نسبت جذب , پارامتر های ناظر براین پدیده بوده که در طیف های مختلف و درانواع شیشه متفاوت است . آن بخش از انرژی تابشی که جذب شیشه می گردد در نهایت به صورت پرتوهای مادون قرمز به درون و بیرون ساختمان تابیده می شود .

 

برای دانلود این مقاله کامل از زیر اقدام به خرید آنلاین نمائید.

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل

 

 

مطالعات ، رساله و پایان نامه های آماده معماری –  کلیک کنید.

مجموعه ۲۰۰۰ مقاله تخصصی معماری ، عمران ، ساختمان ، شهرسازی و… { مقاله های کامل به زبان فارسی }