عنوان : پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان

موضوع : کاروانسرای سید آباد – مشهد

ارسال شده از : آرشیو سایت

موقعيت طبیعی بنا :

بطور کلی شهرستان چناران در منطقه کوهستانی بوده و داراي آب و هوای معتدل مي باشد و بين دو رشته کوه هزار مسجد و بينالود قرار گرفته است . دشت مابين اين دو رشته کوه که حاصل رسوب سيلابهاي فصلی در طي هزاران سال است مکان منابعي براي ایجاد زيستگاههاي باستانی تا عصر حاضر بوده. است

تعمیر و نگهداری ساختمان - پارسا کد - علی شفیع زاده - معماری - سایت معماری

برای دریافت سایز بزرگ تصویر کلیک کنید.امیدوارم از این پروژه که از آرشیو سایت ارسال شده راضی باشید.

از همینجا از شما عزیزان درخواست دارم هر اطلاعاتی که در ارتباط با رشته معماری و عمران در اختیار دارید برایم ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت انتشار بدم و بقیه دوستان هم استفاده کنند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

توضیحات : پروژه تعمیر و نگهداری ساختمان – کاروانسرای سید آباد – مشهد

موقعيت فعلی :

رباط سيد آباد در مجاورت روستايي به همین نام و در جبهه جنوبی شاهراه مشهد – قوچان و به فاصله حدوداً 18 كيلومتري شمال غرب چناران واقع شده است .

تاریخچه بنا :

در حال حاضر كتيبه و مداركي نوشتاري در رابطه با قدمت رباط سيد آباد وجود ندارد لكن با توجه به نحوه اجراي کار سبک معماری نوع قوسهاي جناغي و مقایسه آنها با آثار عمده مي توان آن را یکی از ابنيه دوره صفوي قلمداد نموده اين بنا در محل به نام رباط شاه عباسی خوانده مي شود .

 

مشخصات بنا :

بناي اوليه با پلان مستطيل شکل به ابعاد 23× 30 متر به صورت سر پوشيده ساخته شده است . سقف بنا گنبدي بوده و به وسيله 8 ستون مستطيل شکل آجري حمل مي شود . فضاي داخلي بنا شامل یک تالار ستوندار است که 13 ايوانچه با تاق جناغي در اطراف آن تعبيه شده است . در دو گوشه ضلع شمالي رباط دو اطاقك كوچك وجود دارد که هر کدام از طریق یک درگاهي كوچك از ايوانچه هاي مجاور به تالار راه مي يابند و ورودي بنا به طرف جنوب گشوده مي شود و بوسيله یک راهرو و دو درگاهي به تالار مركزي و فضاهاي دو طرف راه مي يابند و ورودي بنا به طرف جنوب گشوده مي شود و بوسيله یک راهرو و دو درگاهي به تالار مركزي و فضاهاي دو طرف راه مي يابد . یک اسطبل در دوره بعد به ضلع غربی رباط الحاق گردیده است مصالح بنا را آجرمربع شکل و ملات گل و گچ تشكيل مي دهد .

نوع بهره برداری و خصوصیات بارز بنا :

اين بنا یکی از ابنيه وابسته به راه مشهد – قوچان و احتمالا یکی از چاپار خانه هاي اين مسير و محل پذيرايي مسافرين بوده است . اما در حال حاضر متروكه و بصورت نيمه مخروبه بر جاي مانده است .

توسعه و يا تجهیزات و دخل و تصرف انجام شده تا كنون :

نصب منبع آب و ريزش آب ، فرسايشهاي طبیعی و عدم رسیدگی به موقع باعث تخريب در قسمتهاي مختلف بنا گردیده است . ديوارهاي گوشه جنوب شرقی و انتهاي اسطبل الحاقي بكلي منهدم و پشت بام آن ريزش کرده است . اخيرا نيز كشاورزان روستاي سيد آباد با عبور کانال آب جهت آبياري اراضی خود باعث تخريب قسمت ديگري از بنا شده اند .

از سال 1378 مرمت و باز پيرايي و تعمیرات موضعي و استحکام بنا آغاز شده است . در اثر جاری شدن سيل بداخل بنا و فرو پاشي سقفها ، فضاي داخل كاروانسرا تا بلنداي نزديك به پاكار توپزه ها مملو از خاك و آوار بوده که با نظارت كارشناسان حفظ و احيا پس از خاك برداری شالوده سست و فرسوده بنا که عاری از شفته و پي سازي بوده و پايه ها و ديوارهاي سست بنا ترميم و احيا شد .

بعد از پي و پايه هاي وسط و در پايه ها و بدنه ايوانچه هاي داخلي ، دیوار دو طرف ورودي در نماي خارجی و سه پايه هاي دو طرف ورودي و سكوي جلوي ايوانچه ها باز پيرايي شد و كف یک ايوانچه آجر فرش و اجاقها و طاقچه ها مرمت گرديد

توضيحات :

 

 

 

 

 

كاروانسراي سيد آباد به دلیل فرسایش زياد ، سيل ، عوامل انسانی و . . . آسيب شديدي دیده و براي احيا و مرمت آن به وقت ، نیروی مالي و نیروی انسانی زياد احتیاج است ، سقف از بين رفته و در بالای آن به طور طبیعی علفهاي زيادي رويده که باعث تخريب بیشتر آن مي شود . ستونها با تعميراتي که به روی آن صورت گرفته مستحكم به نظر مي رسد . اتاقكها در یک قسمت مرمت و در روبروي آن دست نخورده باقی مانده است . در قسمتی که اتاقكها مرمت شده آثار نم زدگي دیده مي شود .

دو دیوار در دو سمت و توسط ميراث فرهنگ كشيده شده که با بنا هيچ گونه تطبيقي ندارد و وجه بنا را دگرگون کرده . مصالح به کار رفته در دیوار با مصالح به کار رفته در بنا تطبيقي ندارد . اسطبل که در دوره بعد به بنا اضافه شده كاملاً از بين رفته و هيچ گونه مرمتي روی آن انجام شده است .

تعمیر و نگهداری ساختمان - پارسا کد - پارسی کد - علی شفیع زادهتعمیر و نگهداری ساختمان - پارسا کد - پارسی کد - علی شفیع زادهتعمیر و نگهداری ساختمان - پارسا کد - پارسی کد - علی شفیع زاده

تعمیر و نگهداری ساختمان - پارسا کد - پارسی کد - علی شفیع زادهتعمیر و نگهداری ساختمان - پارسا کد - پارسی کد - علی شفیع زادهتعمیر و نگهداری ساختمان - پارسا کد - پارسی کد - علی شفیع زاده