عنوان :  مقاله و پروژه های معماری و عمران

موضوع : پروژه مهندسی بندر – طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش  17 اسلاید

ارسال شده از :آرشیو سایت

کارفرما: گروه سرما يه گذاران کيش

مساحت کل بندر:47 هکتار

مساحت حوضچه: 5/17 هکتار

اسکله: 6 پست اسکله تجاری و 5 پست اسکله مسافری

طول موج شکن: بازوی اصلی 1020 متر و بازوی فرعی 140 متر

مهندسی بندر -طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش 17 اسلاید - دانلد پروژه مهندسی بندر - پارسا کد

امیدوارم از این پروژه که از آرشیو سایت ارسال شده راضی باشید.

از همینجا از شما عزیزان درخواست دارم هر اطلاعاتی که در ارتباط با رشته معماری و عمران در اختیار دارید برایم ارسال کنید تا با نام خودتان در سایت انتشار بدم و بقیه دوستان هم استفاده کنند.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید…

توضیحات : پروژه مهندسی بندر – طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش  17 اسلاید

پلان کلی بندر آفتاب

مهندسی بندر -طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش 17 اسلاید - دانلد پروژه مهندسی بندر - پارسا کد

محدوده طرح مورد مطالعه در حد فاصل روستاهاي گرزه و كلات از توابع بخش شيبكوه شهرستان بندر چارك واقع در غرب استان هرمزگان مي‌باشد. تأمين و ساماندهي ارتباط مورد نياز با پسكرانه جنوبي كشور از طريق منطقه گرزه از راهكارهاي اجرايي مصوب در بخش ترانزيت و حمل و نقل منطقه آزاد كيش قرار گرفته است. منطقه گرزه در غرب بندر چارك از نزديكترين نقاط سرزمين اصلي به جزيره كيش مي‌باشد. موقعيت ويژه اين منطقه هنگامي آشكارتر مي‌گردد كه نگاه به اين ناحيه بكر و دست نخورده، نگاهي بلندمدت و بعنوان دروازه‌اي از سرزمين اصلي به جزيره‌ مهم و استراتژيك كيش و منطقه‌اي با مزاياي طبيعي فراوان بعنوان ناحيه پشتيباني جزيره كيش باشد. براين اساس منطقه گرزه در برنامه‌ريزيهاي ميان مدت و بلندمدت جزيره كيش جايگاه خويش را يافته است . نيازهاي فزاينده به تبادلات دريايي با سرزمين اصلي، ضعف مهم و انكارناپذير فقدان يك بندر مناسب در سرزمين اصلي، كه با كوتاهترين فاصله ممكن ارتباط دريايي با كيش برقرار سازد را آشكارتر مي‌نمايد. در اين راستا شركت گروه سرمايه‌گذاران كيش اقدام به سرمايه‌گذاري و احداث و توسعه « بندر آفتاب» (در منطقه گرزه) نموده‌اند که طراحی اين بندر به مهندسين مشاور پويا طرح پارس واگذار شده است.

بخشی از موج شکن بندر

مهندسی بندر -طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش 17 اسلاید - دانلد پروژه مهندسی بندر - پارسا کد

عملیات اجرایی اسکله بازرگانی

مهندسی بندر -طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش 17 اسلاید - دانلد پروژه مهندسی بندر - پارسا کد

بندر آفتاب در زمره بندرگاههاي مسافري- تجاري مي‌باشد كه وظيفه محوري آن ارائه خدمات ارتباطي به جزيره كيش خواهد بود. اهداف و فعاليتهاي اصلي اين بندرگاه را می توان در انتقال مسافر، انتقال وسايط نقليه با بار يا مسافر و انتقال كالا و بار به جزيره و بالعكس خلاصه نمود. برای اين منظور 2 نوع شناور به شرح زير به عنوان شناور های طرح بندر در نظر گرفته شده است:

شناور طرح مسافري: فري يا رو-رو با ظرفيت حدود 100 مسافر، با قابليت حمل خودرو :

• طول شناور: حدود 50 متر
• عرض شناور: حدود 25 متر
• آبخور شناور: حدود 3 متر

شناور طرح حمل و نقل کالا :

• تناژ : 7000 DWT
• ماكزيمم طول : 125 متر
• ماكزيمم آبخور : 7 متر

با توجه به شناور های انتخاب شده به عنوان شناور طرح بندر، حوضچه بندر با دو موج شکن اصلی به طول 1020 متر و فرعی به طول 140 متر از نفوذ موج و رسوب محافظت شده است که دهانه ورودی بندر به عمق متوسط 9 متر و عرض 120 متر (در بستر دريا) رو به سمت غرب می باشد. با احداث اين موج شکن ها حوضچه ايمنيه مساحت 5/17 هکتار برای پهلو گيری و مانور کشتی ها ايجاد خواهد شد. در بندرگاه آفتاب بدليل تنوع عملكردهاي بار و مسافر انواع مختلفي از اسكله‌ها مورد بهره‌برداري قرار خواهند گرفت. بنابراین 12پست اسکله اصلی با 3 نوع کاربری متفاوت برای بندر آفتاب طراحی شده است : 6 پست اسکله برای ‌ تخليه و بارگيري كالا، 5 پست اسکله برای حمل و نقل مسافر و خودرو و يک پست اسكله مايعات.

طرح ترمینال مسافری

مهندسی بندر -طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش 17 اسلاید - دانلد پروژه مهندسی بندر - پارسا کدمهندسی بندر -طراحی بندر بزرگ مسافری تجاری آفتاب کیش 17 اسلاید - دانلد پروژه مهندسی بندر - پارسا کد

با توجه به فعاليتهاي محوري بار و مسافر در بندر آفتاب ساختمانها و تاسيسات خشكي زير براي سايت بندري آن در نظر گرفته شده است:

مجموعه ساختمان های مسافري بندر به مساحت 5200 متر مربع:

• ساختمان ترمينال مسافري
• پاركينگ
• محوطه انتظار خودروها براي سوار شدن به شناورها
• فضاهاي تفريحي
• فضاهاي خدماتي

مجموعه ساختمان هاي اداري بندر شامل به مساحت 3500 متر مربع :

• حوزه رياست بندر
• اداره گمرك
• نهاد رياست جمهوري و ساير موارد ذيربط با تردد بين المللي
• نيروهاي انتظامي
• قرنطينه ها
• حراست
• بخش خصوصي
• خدمات رفاهی

مجمو عه انبار های بندر:

کانتينر يارد : اين محوطه که در پسکرانه اسکله های 4 تا 6 در نظر گرفته شده است دارای مساحتی حدود 11 هکتار خواهد بود که در صورت نیاز قابل توسعه در محوطه رزرو شمال بندر نیز می باشد.

انبارهاي CFS : اين دو انبار که محل تقسيم کردن کانتينرها می باشد در مجاورت کانتينر يارد تعبيه شده اند و هر کدام مساحتی حدود 630 متر مربع خواهند داشت.

انبارهاي روباز : این انبار ها که برای پشتيبانی اسکله های 1 تا 3 در نظر گرفته شده است مجموعا 7 هکتار وسعت دارند که می تواند برای دپوی مصالح فله و يا هر نوع بار عمومی دیگر مورد استفاده قرار گيرد و در صورت عملیا تی شدن رمپ اسکله 3 از این انبارها برای پار کینگ این رمپ نیز می توان استفاده نمود.

انبارهاي مسقف کالا: در طرح بندر آفتاب دو انبار سرپوشیده به مساحت 10800 متر مربع نیز در نظر گرفته شده است.

انبار تجهيزات : برای پشتيبانی و تعمیر ماشين آلات بندر، 2 انبار تجهيزات نيز در بندر در نظر گرفته شده است که يکی از آنها مساحتی برابر 4500 متر مربع و دیگری 8600 متر مربع خواهد داشت.

سایر ساختمان های مورد نياز:

برج کنترل

آتش نشاني

مخازن مايعات

پارکينگ، پمپ بنزين و سرويس تريلی و کاميونها

پست برق و تأسيسات

فضای سبز و پارک ساحلی