صفحه اینستاگرام پارساکد

نمایش دسته بندی مطالب

لیست مطالب صفحه اصلی

رساله معماری مرکز تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی 367 صفحه

رساله کارشناسی ارشد معماری

رساله معماری طراحی مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی (اجتماع تجاری ايرانيان ) 367 صفحه

مراکز خريد يا مرکز تجاري به بنا يا مجموعه اي از ابنيه اطلاق مي گردد که مشتمل بر واحدهاي متعدد خرده فروشي همراه با گذرگاه ها و راهروهايي مي باشد که علاوه بر مرتبط ساختن واحدها و فضاهاي تجاري، حرکت و همچنين بازديد مشتريان را در محيط تسهيل مي بخشد.

چکیده

حضور مردم در فضاهای شهری و ایجاد فرصت های ملاقات بین آنها، یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت فضاهای شهری است که بر پایه نیازهای اجتماعی انسان قرار دارد. در این میان فضاهای شهری سنتی از جمله بازارها به عنوان مکان های حضور و ملاقات، همواره از بیشترین ظرفیت در پاسخگویی به این نیاز اجتماعی انسان در جوامع شهری برخوردار بوده اند. در طی زمان، با ورود عناصر جدید به شهرها، نقش و ساختار بازار به عنوان عنصری ارزشمند در شهر دچار تغییر و تحول گردید. با کمرنگ شدن نقش فضایی بازارها در ساختار شهر، نقش اجتماعی آنها نیز به عنوان بستر حضور انسان و تعاملات اجتماعی ناچیز شد و تنها نقش اقتصادی به عنوان مهمترین کارکرد بازارها در آمد. لذا هنگامی که بازار را متناسب با ساختار شهر امروز و نیاز جامعه شهری پایه ریزی وطراحی کنیم، آنرا بستری برای بروز تعاملات اجتماعی علاوه بر نقش اقتصادی‌اش به شمار می‌آوریم.

رساله معماری مرکز تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,پروپوزال معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,برنامه فیزیکی مرکز تجاری,نمونه موردی مرکز تجاری,ظوابط و ریزفضاهای طراحی مرکز تجاری,پروپوزال مرکز تجاری برای ارشد,مطالعات معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی

بنابرین هدف از این رساله دستیابی به معیارهای موثر در حضور انسان در بازار و شکل گیری تعاملات اجتماعی است. شناخت اصول شکل‌دهنده به ساختار شهر و معماری بازارآن، با مطالعات کتابخانه ای و بررسی نقشه‌ها، حضور در بازار ومشاهدات میدانی و در نهایت تحلیل مطالعات در سیستم سوآت، ما را در شناخت معیارهای مکان یابی و طراحی بازار امروزی یاری می‌‌رساند. مکان یابی صحیح بازار در شهر امروز، از یک طرف به رونق بازارها و از طرف دیگر به خوانایی شهر کمک خواهد کرد. علاوه بر این اقبال گردشگران داخلی و خارجی فرصتی را ایجاد می کند تا در قالب طراحی بازار ، علاوه بر کارکرد اقتصادی آن، زمینه ی خلق یک فضای اجتماعی با میزان بالای تعاملات در سطح ملی و بین المللی فراهم شود.
در بخش اول به مطالعات پایه و در فصل دوم به مبانی نظری فصل سوم نمونه های تطبیقی فصل چهارم استانداردها و ضوابط و در فصل پنجم به برنامه فیزیکی و در فصل ششم به اقلیم و فصل هفتم به شکل گیری طرح از ایده تا کانسبت خواهم پرداخت.

برای دانلود رساله و توضیحات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه نمائید…

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله مرکز تجاری:

فصل اول به مطالعات پایه

بيان مسئله
رم کولهاس در کتاب خود به نام Mutaion در مورد خريد کردن و فضاهاي آن مي گويد: ” خريد کردن آخرين باقيمانده فعاليت عمومي است و تقريباً جايگزين تمام زندگي شهری افراد مي شود. مراکز تاريخي شهر ، حومه ها ، خيابان و اکنون ايستگاه هاي قطار ، موزه ها، بيمارستان ، مدرسه ، اينترنت ، و ارتش و….، همگي مراکز خريد مي شوند و با مکانيزم آن جلو مي روند .حتي پاويون ميس وندروهه هم ، به يک مغازه تنزل کرده است.”
فضاهاي خريد ، دنيايي وسيع هستند که از دنيای خارج بريده مي شوند . فضاهايي صلب و بسته که نور و تهويه به شکل کاملاً کنترل شده و بيشتر مصنوع، مهمترين مسئله آنها هستند . مراکز تجاري اي که در ساختار بزرگتر شهر موقعيت و نقشي خلاق را بر عهده دارد و فضاهاي شهری را نيز تعالي مي بخشد و درعين حال از آخرين ايده هاي طراحي پروژه هاي تجاری ، بهره برده و اهميت خاصي در آن منطقه خواهند داشت .
مراکز خريد يا مرکز تجاری به بنا يا مجموعه اي از ابنيه اطلاق مي شود که مشتمل بر واحدهای متعدد خرده فروشی همراه با گذرگاه ها و راهروهايي مي باشد که علاوه بر مرتبط ساختن واحدها و فضاهاي تجاری ، حرکت و همچنين بازديد مشتريان را در محيط سهولت مي بخشد .
مراکز خريد امروزی در چندين طبقه و به صورت مجموعه هاي چند عملکرد تجاری ، تفريحي احداث مي شوند ، که علاوه بر ارائه محصولات متنوع در جهت برآورده ساختن احتياجات کاربران خود، به ارائه تسهيلات رفاهي نظير کافي شاپ ، تريا، فضاهاي بازی و سرگرمي کودکان ودر نهايت فضاهاي تجمع و گفتگو برای مخاطبان و اجتماع عمومي مي پردازد . به عبارت ديگر مراکز خريد دنيای مدرن ، شريان هاي حياتي يک شهر مي باشند که علاوه بر فعاليت هاي اقتصادی ، حرکت هاي اجتماعي و فرهنگي را شکل داده و متأثر مي کنند .
مشخصات يک مرکز خريد
1- داراي ورودی و خروجي هاي متعدد
2- دارای پارکينگ اختصاصي
3- مجهز به سيستم هاي امنيتي ، گرمايش و سرمايش و….
4- بهره گيری از علايم و نشانه ها جهت معرفي بهتر فضا ، جلوگيری از ابهام فضايي و کمک به خوانايي محيط
5- برخورداری از طراحي داخلي و معماری مناسب
6-ايجاد فضايي متنوع و جذاب و در عين حال محيطي پاسخ دهنده
عناصر اصلي مراکز خريد چند منظوره
1- واحدهاي خرد تجاری
2- فضاهاي ارتباطی و عبوری
3- مکان تجمع و خدماتي نظير فضاي نشستن ، بازی و سرگرمي کودکان ، کافي شاپ و تريا، فضاهاي انتظار و …. که عملي مهم در جذب کاربران با اهداف گوناگون و در نتيجه رونق بيشتر چنين مراکزی خواهد بود و اين مراکز به مکاني برای تفريح و گذران اوقات خانواده بدل شده است .
تسهيلات رفاهي فروشگاه هاي بزرگ ، علاوه برای تفريح و گذران اوقات خانواده بدل شده است .
تسهيلات رفاهي فروشگاه هاي بزرگ ، علاوه بر چشم اندازها و مناظر و عناصر اصلي شامل :
– ظروف آشغال
– علائم راهنما
– تابلو و نقشه هاي مرکز تجاری ، تلفن هاي عمومي و….
– فضاهاي نشستن گروهي و فردی
– آبنماها
– کيوسک ها با مساحت کمتر از 4 متر مربع در کنار مسيرهاي حرکتی
– محوطه هاي سرو غذا ونوشيدني با استفاده اط احجام و فرم هاي خاص در فضاهاي عمومي
– دفتر کارکنان خدماتي طبقه
– سرويس هاي بهداشتي
– اتاق هاي نظافت و ايستگاه وسايل و تجهيزات
– آب خوری ها، نماز خانه و وضوخانه و…..
– استفاده از موزيک

مراکز خريد يا مرکز تجاري به بنا يا مجموعه اي از ابنيه اطلاق مي گردد که مشتمل بر واحدهاي متعدد خرده فروشي همراه با گذرگاه ها و راهروهايي مي باشد که علاوه بر مرتبط ساختن واحدها و فضاهاي تجاري، حرکت و همچنين بازديد مشتريان را در محيط تسهيل مي بخشد.
مراکز خريد امروزي در چندين طبقه و به صورت مجموعه هاي چند عملکردي تجاري، تفريحي احداث مي شوند، که علاوه بر ارايه محصولات متنوع در جهت برآورد احتياجات کاربران خود، به ارايه تسهيلات رفاهي نظير کافي شاپ، تريا، فضاهاي بازي و سرگرمي کودکان و در نهايت فضاهاي تجمع و گپ براي مخاطبان و اجتماع عمومي مي پردازد. به عبارت ديگر مراکز خريد دنياي مدرن همان شريان حياتي يک شهر مي باشد که علاوه بر فعاليت هاي اقتصادي، حرکت هاي اجتماعي و فرهنگي را در سيطره خود قرار داده اند
با توجه به جايگاه حفظ محيط زيست و صرفه جويي در منابع پايان پذير فسيلي، نياز به بهره مندي از انرژي هاي تجديد پذير و پاك مانند انرژي خورشيدي و استفاده حداكثري از تهويه طبيعي به منظور سرمايش ، روز به روز بيشتر احساس ميشود.
همچنين با رعايت الگوها و تكنيك هاي كاهش مصرف انرژي در بناهاي تجاري ضمن كاهش هزينه ها و رسيدن به اهدف زيست محيطي، ميتوان در راستاي آگاه سازي جامعه نسبت به اهميت مسئله كاهش مصرف سوختهاي فسيلي و استفاده از انرژي هاي پاك قدم برداشت تا ضمن حفظ سرمايه هاي ملي، از آلودگي هاي زيست محيطي نيز تا حد امكان جلوگيري نمود.
در ايران يکي از تفريحات اصلي مردم خريد کردن و چانه زدن و بعد از آن تعريف موفقيتها در امر تخفيف گرفتن براي دوست و آشنا است. معمولا” اگر کسي چيزي خريده باشد از قيمتش مي گويد اين …. تومان بود اما من آنرا ….تومان خريدم. اما با توجه به گراني نسبي که در حال حاضر بر بازار اغلب محصولات حاکم است، مردم اغلب به قول فرنگي ها به Window shopping ميروند و بدشان هم نمي آيد در طي اين گردش چيزکي هم ميل کنند. به همين دليل مجتمع هاي تجاري با استقبال خوب مردم رو به رو شده اند. اما واقعا کدام يک از اين مراکز واقعا در تعريف مجتمع تجاري ميگنجد؟
خريد و خريد کردن در دنياي مدرن و کهن تفاوت هاي ماهوي دارند. اين تفاوت ها را مي توان در محل هاي خريد مشاهده کرد. در دنياي جديد فروشگاه‌هاي بزرگ (مجتمع هاي تجاري )خريد کردن مدرن را نشان مي دهند. فروشگاه ها بزرگ در قرن 19 تاسيس شده اند. اما تحولات زيادي بعد از ان در آنها رخ داده است. تاسيس اين مجتمع ها را در تغيير تعريف خريد کردن نيز مي توان مشاهده کرد. اينک تعريف خريد کردن اين است که : ديدار از يک فروشگاه براي خريد کالا يا کالاهايي يا ديدن يا پرسيدن ( آزمايش) محتوي آنها.” در حالکيه در خريد کردن سنتي تعريف کردن به اين معني بود: “ديدار از فروشگاه براي خريد.” روشن است که از اين تعريف آزادي در خريد بيرون نمي آيد. در حاليکه بر اساس تعريف اول يکي از حقوق مصرف کننده جديد ورود آزادانه به فروشگاه بدون الزام به خريد است.
جامعه شناسان رشد فرهنگ مصرفي را با تاسيس و رشد فروشگاه هاي بزرگ همزمان مي دانند. ريچارد سنت (Richard Sennett) مي گويد: “رشد توليد مسبب اصلي رشد اين فروشگاه هاست.”. اما بطور کلي خصوصيات مهم اين فروشگاه ها يعني ورود آزاد بدون الزام به خريد نوعي دموکراتيزه شدن خريد در زندگي اجتماعي به بار آورده است. در چنين فضايي تمام طبقات به يک نحو رفتار مي شوند. به عبارت ديگر ارزش اجتماعي پول همه برابر با هم است و تمام فروشنده ها همه را برابر مي بينند.
خريد کردن در دنياي مدرن هم يک امر لذت بخش تلقي مي شود و هم يک امر خسته کننده.
در زير به برخي از ويژگيهاي قبل از تاسيس فروشگاه هاي بزرگ اشاره مي کنيم.
خريد االزامي است يعني نمي توان تنها به اقلام نگاه کرد. تخصيصي شدن زياد: هر فروشگاه تنها يک قلم يا چندقلم مي فروشد. کالا در هرصنف خرده فروشي تحت نظارت نظام صنفي؛ تعداد محدود عدم رقابتي در اعضا صنف عدم قيمت ثابت: چانه زني الزامي است نياز محوري: کالا نه آگهي مي شود و نه نمايش داده مي شود گردش خريد غير ممکن است تعويض يا پس دادن جنس غير ممکن است توليد – محوري خريد کردن محدود به يک منطقه محلي است که در آن خريداران و فروشندگان بطور شخصي شناخته شده اند ويژگي شخصي فروشنده ، نسبتا مهم نيست! فضا هاي عمومي عموما مردانه است خريد به تنهايي براي طبقه متوسط نمي تواند هويت فرهنگي فراهم کند و… .
اما، ويژگيهاي جامعه شناختي مهم خريد کردن بعد از تاسيس فروشگاه هاي بزرگ خريد اختياري: نگاه کردن به تنهايي ممکن است عمومي شدن زياد: هر فروشگاه تعداد زيادي اقلام مي فروشد خرده فروشي در فروشگاه پاسخ توليدات فراوان در دسترس است بين فروشگاه ها رقابت است قيمتهاي ثابت: چانه زني غير ممکن است سليقه محوري :نمايش کالا و آگهي براي خرده فروشي حياتي است گردش خريد ممکن است تعويض يا پس دادن اجناس ممکن است وجود مصرف محوري جذب خريدار از همه جاي شهر و ساير جاها انطباق ويژگيهاي فروشنده بايد با اجناس فروشگاه يا غرفه خلق فضاي عمومي و همگاني که در آن زنان نيز مثل مردان به سهولت به خريد و ديدن مي پردازند. بنابراين ،با تعمق در مطالب بالا که عموما از از طرف جامعه شناسان نقل مي‌شود ، مي توان تا حدودي به نياز هاي رفتاري ، در خلق و طراحي مجتمع هاي تجاري که در خور جايگاه آن باشد همت گماشت ،چراکه معماري هنر و علم طراحي و ساخت ساختمان‎ها با استفاده از مصالح پايدار و بر اساس قانون‎مندي‎هاي معين مي‎باشد. هدف معماري توليد ساختمان‎هايي است که از نظر عملکرد متناسب با اهدافشان هستند و از نظر بصري برانگيزاننده حواس آدمي و از نظر زيبايي‎شناسي خوشايند مي‎باشند. زيبايي يک شهر عمدتاً به کيفيت معماري آن وابسته است.
به عبارت ديگر موضوع اصلي معماري اين است كه چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روش‎هاي مختلف، به نحوي خلاق سازماندهي كنيم. از ديدگاه اگوست پره(Auguste Perret) ، معماري هنر سازماندهي فضاست و اين هنر از راه ساختمان بيان مي‌شود. ادوارد ميلر اپژوكوم (Edvard Miller Upjokom) نيز معماري را هنر ساختن و هدف كلي آن را محصور كردن فضا براي استفاده بشر تعريف مي‌كند. به گفته لامونت مور (Lamont Moore) نيز معماري هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است.
با توجه به کليات ياد شده، اين پرسش مطرح مي‎شود که بين جنبه‎هاي هنري و علمي معماري چگونه مي‎توان يک رابطه منطقي برقرار نمود و در طراحي معماري آيا بايد براي يکي از اين جنبه‎ها اولويت قائل شد يا اينکه هر دو را در کنار هم بايد ديد؟
پیشینه موضوع تعاملات اجتماعی در مراکز خرید سنتی

تعامل اجتماعي به معناي ايجاد رابطه بين 2نفر يابيشتر است كه منجر به واكنشي ميان آنها مي شود واين نوع واكنش براي هردو نفر شناخته شده است.بنابراين روابط بدون معنا در زمره اين تعريف قرار نمي گيرد.البته تعاريف ديگري نيز براي تعاملات اجتماعي وجود دارد.به عنوان نمونه تعاملات اجتماعي وبرقراري ارتباط مي تواند يك موضوع فيزيكي يك نگاه يك مكالمه وارتباط بين افراد باشد كه خود مستلزم تعريف رويدادها وفعاليت هاي متناسب و درنتيجه نقش پذيري مردم درفضا وعضويت آنها در گروه ها وشبكه هاي اجتماعي است.ميزان موفقيت فضاهاي شهري با ميزان استفاده از پان فضا وحضور انسان درآن متناسب است.درواقع معماري وشهرسازي بايد به جاي افتراق وجدايي در پي افزايش تعاملات اجتماعي وهمبستگي انسان ها باشد.اما آنچه امروزه در اغلب فضاهاي شهري باآن روبرو هستيم كاهش روابط ومشاركت اجتماعي ساكنان در اين فضاست.دراين تحقيق باتوجه به پايين بودن سطح تعاملات اجتماعي دراين فضاها (بازارهاي سنتي در مقابل مراكز خريد امروزي) به عنوان مسأله اصلي تحقيق،سعي شده به دنبال راه حل مناسب براي اين مساله از طريق شناسايي و ارزيابي مولفه هاي مختلف بااستفاده از مطالعات ميداني و روش همبستگي باشيم.طبقه بندي مولفه هاي كيفي سازنده بازارهاي سنتي ومراكز خريد امروزي واستخراج متغيرها (مولفه هاي كيفي سازنده بازارهاي سنتي چون:كارايي،نفوذپذيري،فرهنگ،امنيت وخوانايي)ارزيابي وارزش گذاري متغيرهاي شخصيت دهنده به مكان هاي مردمي وتأثيرگذار در تعاملات اجتماعي و در مقياس محلي هدف اصلي اين پژوهش است تا ازاين طريق بتوان به تقويت وتوسعه اين فضاها به عنوان مجراها وكانال هاي دربرگيرنده مكان ها وجنبه هاي اجتماعي قوي پرداخت.از سوي ديگر طراحان محيط همواره با ابعاد مختلفي در طراحي فضاهاي عمومي روبرو هستند وآنچه اهميت پيدا مي كند اينست كه از ميان انواع مولفه هاي تأثيرگذار برتعاملات اجتماعي در بازارهاي سنتي درمقابل مراكز خريد امروزي،كداميك نقش مهمتري دارد.درواقع اين مقاله بايك تحليل چند متغيره از طريق راهبرد همبستگي وتحليل مطالعات كمي واز طريق بازديدهاي منظم روزانه وتكميل 120پرسشنامه وبرداشت هاي ميداني به آزمون چندين مولفه و ويژگي هاي شخصيتي ورفتاري استفاده كنندگان وبازديدكنندگان مي پردازد تا نقش ونحوه تأثير انواع مولفه ها را روشن سازد،درنهايت نحوه وميزان تأثيرگذاري متغيرهاي مختلف را در تعاملات اجتماعي نشان داده تامورد استفاده طراحان محيط قرار گيرد.

ضرورت تعاملات اجتماعی و تاثير آن بر طراحي
براساس مدلهايی که برای تعريف نيازهای انسانی ارائه شده‌اند، تعاملات اجتماعی، يکی از موارد ضروری می‌باشد. جدا از مسايل مربوط به باورها، نگرش‌ها، ترجيحات و ديگر جنبه های شخصيتی ويژه افراد که در نظريه‌های مربوط به علوم رفتاری به عنوان مهمترين عوامل کنترل کننده رفتار انسان مطرح شده‌اند، محيط کالبدی نيز در ارتباط با رفتارهای انسان امکانات بالقوه‌ای دارد. در اين راستا، فضاهای عمومی مجتمع‌های مسکونی بعنوان محيطی که امکان حضور ساکنان درکنار يکديگر را فراهم می‌کند، می‌تواند زمينه ساز ايجاد تعامل بين آنها شود. عدم توجه به اين نياز افراد و عدم قابليت محيط در تامين آن، موجب می-شود تا محيط کالبدی بسياری از مجتمع های مسکونی به مجموعه‌ای از احجام و فضای خالی بين آنها تبديل گردد. اين مسئله می‌تواند باعث نارضايتی ساکنان از محيط زندگی و متعاقب آن عدم حضور در فضاهای عمومی مجتمع‌، بعنوان لازمه‌ی بروز فعاليت‌های بعدی، شود. اين مقاله به بررسی اين مسئله در دو مجتمع مسکونی به عنوان نمونه، ازطريق مشاهده ميدانی و مصاحبه و طرح پرسشنامه می‌پردازد. در پايان با روش تحليل همبستگی داده‌ها جمع بندی و نتيجه ارائه شده است.

فصل دوم مبانی نظری

تاريخچه
بازار
نگرشي کوتاه بر کالبد فيزيکي بازار و تجارتخانه هاي ايراني
بازار ايران با ويژگيهاي خود هميشه زبانزد جهانيان بوده و نام آن به همه زبانهاي جهان درآمده و چنان مشهور شده اشت كه صحنه هاي بزرگ و چشمگير در افسانه ها و داستانها به خوداختصاص داده است تا جاييكه اگر مصنفي مي خواسته است ايران و ايراني را دراثر خود توصيف كند نام بازار ايران بر آن مي نهاده است.
پرهيز ايراني از دروغ و ريا كاري و مردم فريبي و ويژه ربا خواري ، بازرگان و سودا گرا ايراني را از سود جويي و بهره برداري ستمكارانه از پيشه خود باز مي داشته و شايد به همين دليل ايرانيان چندان توجهي به سودا گري نداشته اند و طبقه سوداگر و بازرگان در اجتماع ايران باستان فرو تر از طبقات ديگر بوده است .
داستان لمبك آبكش و براهام رباخوار در شاهكار استاد سخن طوس چنان آمده است كه گويي بهره برداري از سرمايه جز در راه توليد گناهي نابخشودني بشمار مي آمده و سود بردن از سرمايه صرف و زراندوزي بي دهش و بي بخشش هميشه نفرت و ضجرت مردم ايران را بر مي انگيخته است .
بازرگان و سوداگر ايراني بايد در جايي مقام داشته باشد كه خريدار بتواند با آساني كالاي او را با آنچه ديگران عرضه مي دارند مقايس كند و وضع استثنايي و انحصاري آن باعث فريب و غبض نشود . پديد آمدن رسته و گردآوري كالاهاي مشابه در دكانهاي نزديك به هم و در يك بازار با تيم و سرا معلول همين نظام خاص پيشه وري سوداگري ايراني است كه بر خلاف نقاط ديگر جهان به خريدار فرصت مي دهد تا خواسته و كالاي مورد نظر خود را به ارزانترين بها و به نحو دلخواه ، بي عيب و متناسب با اقتصاد خانواده خود تهيه كند بي آنكه مانند امروز ناچار باشد براي خريداري چيزي صدها مغازه را كه هر يك اقلاً پانصد متر با هم فاصله دارد سر بزند . صداقت و درستكاري و وجدان حرفه اي ، پيشه وران ايراني را وا مي داشتند كه در يك رسته و نزديك به هم دكان بگيرند و هر صنف و دسته اي ، رسته و بازار خاص را براي عرضه كالاهاي مشابه خود برگزينند و خريدار را آزادبگذارند تا بتواند با ديدن نمونه هاي كالا و سنجيدن آنها آنچه را مي خواهد خريداري كند .

 

 

 

 

 

فهرست مطالب:

Contents
تقدير و تشكر: 2
چکیده 3
فصل اول به مطالعات پایه 4
بيان مسئله 4
پیشینه موضوع تعاملات اجتماعی در مراکز خرید سنتی 9
ضرورت تعاملات اجتماعی و تاثير آن بر طراحي 9
فصل دوم مبانی نظری 10
تاريخچه 10
بازار 11
نگرشي کوتاه بر کالبد فيزيکي بازار و تجارتخانه هاي ايراني 11
عناصر مختلف بازار 14
راسته 15
رسته 15
دالان 16
سرايا خان 16
خانبار يا كالنبار 16
تيم و تيمچه 16
قيصريه يا قيصرا 17
دكان 17
مرکز خريد اجتماعی 19
رفتار مصرف کننده و تعاملات مخاطب در مراکز تجاری مدرن 20
گوناگونی مراکز خرید 20
مرکز خريد نمونه اي از يک مکان تجاري اجتماعی 21
تعريف مرکز خريد 22
مرکز خريد اجتماعی ، نسل دوم بازارچه 23
رقابت موجب شکلگيري مرکز خريد اجتماعی 23
مرکز خريدها در اروپا 23
يک مرکز خريد در مالزي 23
مرکز خريدهاي تهران 24
مراکز خريد، عنصر اجتماعی تشکيل دهنده فضاي شهري 24
رسيدن به بنا 25
انواع رسيدن به بنا 25
از جلو 25
به طريق مارپيچي 26
رسش به بنا 26
ورودي مجتمعهای تجاری 27
ورودی مجتمع تجاري خاوران 31
ورودی مجتمع تجاري زيست خاور 32
بازار قسطنطنيه 32
ورودي بازار قسطنطنيه 33
ورودی بازار گوهر شاد 34
ورودی مجتمع تجاري تك 34
ورودی مجتمع تجاري پروما 34
ورودی بازار بزرگ بين المللي ( سپاد ) 36
ورودي مرکز خريد پويا 38
پلان و مقطع شماتيک 39
مجتمع تجاري الماس شرق 39
مشخصه يک مرکز خريد 40
نقش اجتماعی مراکز تجاري 41
لزوم مراكز تجاري و اجتماعي در يك شهر 41
چگونگي پيدايش مجموعه ها و بازارهاي تجاري 42
نحوه پيدايش بازارها 42
سير تكاملي مجموعه هاي تجاري –مجتمعهای تجاری 43
معماري بازار 45
مجتمع‌هاي تجاري به جاي بازارهاي سنتي 46
تبعيت از سبك زندگي جديد 47
خصوصيات ويژه مجموعه هاي تجاري 48
انتخاب سايت مناسب با دسترسي از اکثر نقاط شهر 49
ايجاد راه هاي دسترسي راحت به تمامي واحد ها 50
استفاد ازابزارهاي تسهيلات رفاهي براي خريداران 50
ايجاد فضاهاي تفريحي در مجتمع: 51
استفاده از رنگهاي جذاب در معماري ساختمان: 51
ورودي ساختمان: 52
طراحي و اجراي دکوراسيون داخلي و ساختمان: 52
نماي ساختمان: 53
محوطه سازي و ايجاد فضاي سبز: 53
نورپردازي: 53
بيلبوردها و info box 54
به طور کلي بازار از سه فضاي اصلي تشکيل شده است: 56
کالبد بازار 58
اصول تعاملات اجتماعی 59
تعاملات اجتماعی و فن آوري پيشرفته 60
بازار 62
اصول طراحي پايدار در مجتمع تجاری 63
معماري سنتي ايران و تعاملات اجتماعی 63
سرا يا خان 65
خانبار يا انبار 65
قيصريه 65
چهارسو 66
ميدان 66
جلوخان 66
حجره 66
پيشينه شکل گيري مراکز تجاري 67
تاريخچه مراکز تجاري در جهان 70
انواع مراكز خريد 72
مراكز خريد متوسط يا اجتماعي 73
مراكز خريد منطقه اي (حومه اي( 73
مرکز خريدها 73
فروشگاه هاي بزرگ 74
مراكز تجاري در جوار خيابان ها 74
فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي 75
پروژه هاي نوسازي(مركز شهر( 76
فصل سوم نمونه های تطبیقی 76
بررسي و تحليل نمونه هاي خارجي و داخلي 76
تجربه بازار جمعه زنجان 76
۲) امنیت و آرامش 77
۳) تنوع و مقیاس کالا 77
۴) قدرت چانه زنی 77
وجود سلامت معامله باعث روابط دوستانه بین خریدار و فروشنده شده بود. 77
جمعه بازار 77
روابط اجتماعی در جمعه بازار 78
عوامل جذابیت جمعه بازار 78
۱) تنوع و گستردگی تیپولوژی انسانها . 78
۴) گوناگونی اجناس عرضه شده 79
۵) تنوع در چیدمان عرضه 79
۶) ارتباط بازار با طبیعت. 79
۷) تلفیق عملکردها در فضا. 79
۸) پوشش به هرم سنی جامعه. 80
جمعه بازار فضایی برای پر کردن اوقات فراغت 80
1-3- مجموعه (BERCY2) 81
پانل‌هاي فولادي پوشاننده 82
ساختمان‌هاي پيانو 83
شبكه‌ي سازه‌اي (بتن) 83
برش طولي از بخش تجاري 84
برش طولي از مجموعه 86
ورودي اصلي 88
ويد مجموعه 88
مجتمع زيست‌خاور 89
همجواريها 89
ورودي مجموعه 90
فضاهاي ارتباطي طبقه همکف 91
فضاهاي ارتباطي طبقه 1- 91
مركز خريد مونيخ 94
مراكز خريد تجاري كوالالامپور 98
خيابان Petaling (محله چيني ها) 98
فروشگاه بزرگ Mid Valley 98
مركز تجاري Suria در برجهاي پتروناس 99
مجتمع برجايا: 99
مجتمع Bukit Bintang و Sungai Wang 100
مجتمع هاي خريد Lot 10 و Starhill 101
فروشگاه هاي Pavilion 101
مجتمع تجاري One Utama 102
مجتمع تجاري Sunway Pyramid 102
از ديگر مراكز خريد در محله چيني ها 103
بازار Seni (بازار مركزي) 103
مركز تجاري Koto Raya: 104
مركز تجاري National Craft Complex 104
بازار خوراكي Chow Kit 105
Kampung Baru 105
بازار Malam 106
مرکز تجاري تفريحي خليج فارس 106
مجموعه خليج فارس 107
اهداف کلي مجموعه خليج فارس 108
امکانات ويژه ورفاهي 109
4- گونه شناسي مراکز خريد 109
Airport center 109
Arcade 110
Community center 110
Convenience center 110
Enclosed mall 110
فصل چهارم استانداردها و ضوابط 113
استانداردها و ضوابط واحد هاي تجاري 113
استاندارد ها و ضوابط مکان هاي تجاري 113
4-1- تعريف كاربري تجاري 113
2-4- كاربري تجاري 113
1-2-4- تجاري رده محله 113
2-2-4- تجاري رده ناحيه 113
3-2-4- تجاري رده منطقه 114
4-2-4- تجاري رده حوزه 114
5-2-4- تجاري رده شهر و فراتر 114
3-4- اراضي و مناطق تجاري 114
4-4- ضوابط كلي طراحي ساختمانهاي عمومي 117
1-4-4- وروديها 117
2-4-4- راهرو 117
3-4-4- سطح شيبدار 117
4-4-4- آسانسور 118
5-4- ضوابط دسترسيها 118
1-5-4- كاربري تجاري مختلط مقياس محله 119
2-5-4- كاربريهاي تجاري مختلط مقياس ناحيه و منطقه 119
3-5-4- كاربري تجاري مختلط و مستقل منطقه و شهر 119
6-4- تفكيك اراضي تجاري 119
1-6-4- تفكيك اراضي تجاري مختلط 119
2-6-4- تفكيك اراضي تجاري مستقل 120
3-6-4- بررسي تراكم ساختماني تجاري مختلط در مراكز ناحيه و منطقه 120
7-4- استانداردهاي طراحي مجتمع هاي تجاري 121
1-7-4- ارتفاع طبقات 121
2-7-4- دربهاي ورود 121
3-7-4- دربهاي خروج 122
4-7-4- ظرفيت كريدور 122
5-7-4- پلكانها 122
6-7-4- نقاله مسافرتي 123
7-7-4- آسانسور 123
8-7-4- سطح شيبدار 123
8-4- ساختمان هاي اداري در بخش واحد تجار 123
1-8-4- روابط 124
2-8-4- ساختار اداره 124
3-8-4- پاركينگ ها 126
4-8-4- بانك 127
5-8-4- رستورانها 127
6-8-4- خرده فروشيها 127
7-8-4- فروشگاههاي مواد غذايي 128
مغازه ها 130
برنامه فيزيکي مرکز تجاري 133
سير تكاملي مجموعه هاي تجاري 134
بررسي مجموعه هاي تجاري گذشته از نظر شهر سازي 136
بررسي خصوصيات ويژه مجموعه هاي تجاري گذشته از نظر اقتصادي و اجتماعي 137
فصل پنجم به برنامه فیزیکی 139
انواع مجموعه هاي تجاري و بخش هاي تشكيل دهنده آن 139
احكام و معيارهاي نظري طراحي 143
مباني طراحي المانهاي مهم مراكزخريد 144
ساختمانهاي مستاجرين 144
جايگاه حركت پياده 147
تسهيلات اجتماعي 148
ملاحظات اصلي در طراحي مراكز خريد 149
جلب عناصر تجارت 149
دسترسي مشتريان 149
ورودي ها 150
سير كولاسيون در مراكز تجاري 150
ويژگي هاي فضاها 151
سيركولاسيون داخلي 151
محوطه هاي مياني 154
بازارچه 154
نورگيري در مراكز تجاري 156
انعطاف پذيري مراكز تجاري 156
ستون بندي واسكلت در مراكز تجاري 157
عمق ساختمان تجاري 157
ويترين در مراكز تجاري 157
آبنما در مراكز تجاري 158
فضاي سبز در مراكز تجاري 159
تهويه در مراكز تجاري 159
انسان وطبيعت 160
شهر و طبيعت 161
فضاي باز شهري 161
خصوصيات فضاي باز شهري 162
تفريح 166
خصوصيات فضاهاي طبيعي (تفرجگاهي) پيرامون شهرها 167
منابع تفريحي يا گردشگاهها 168
تحليل مصداق ها و نمونه هاي داخلي و خارجي 170
بررسي نمونه هايي از مراكز تجاري درايران 170
مجتمع تجاري الماس شرق 171
تاسيسات برودتي و حرارتي: 172
فضاهاي جانبي: 173
تاسيسات ساختماني 173
مجتمع تجاري – اداري ونوس 175
مجتمع تجاري – اداري ستاره شمال 179
نمونه هايي از مراكز تجاري درگوشه و كنار جهان 183
مركز تجاري استكهلم 183
مركز تجاري سامپو 186
مركز تجاري سنت وهربلين 190
رنگ و نور 192
اهداف چيدمان مركز 192
مركز پاور مزافيستا در آريزوناي ايالت متحده 192
عناصر طراحي 193
نتيجه گيري 194
هدف از تشکيل اين فضاها 194
دسترسيها و ارتباطات 194
نوع فضاهاي تشکيل دهنده مجموعه ها 195
نحوه شکل گيري و استقرار فضاها 195
بستر طراحي 196
شناخت و ارزيابــــي شهرستان در يک نگاه 196
از اوايل قرن حاضر تاكنون 196
وجه تسميه 197
راههاي ارتباطي 198
مراكز شهري 199
شكل شهر 199
طراحي اقليمي 200
اهداف عمده طراحي اقليمي 201
بررسي هاي اقليمي شهرستان 202
موقعيت جغرافيائي 202
پستي و بلندي 202
اوضاع اقليمي 202
ميزان درجه حرارت 203
رطوبت نسبي 204
ميزان بارندگي در شهر 204
ميزان خشكي 204
وزش باد 204
آبهاي سطحي 205
خاک و پوشش گياهي 205
استنتاج در رابطه با جهت بهينه ساختمان 205
بررسي منطقه آسايش در شهر 206
كاهش اتلاف حرارت ساختمان 206
محافظت ساختمان در برابر تابش آفتاب 209
بهره گيري از نوسان روزانه دماي هوا 210
اجزاي بنا و سقف 211
استانداردومباني مطالعاتي فضاها وبرنامه فيزيكي 211
صنایع دستی : 221
تقسیم بندی فضاها در طبقات و مساحت های آنها : 222
بررسي استاندارد و مباني مطالعاتي فضاها 224
واحدهاي تجاري 224
لابي تجاري 225
خرده فروشي ها 225
فروشگاه هاي مواد غذايي 227
رستوران ها 228
بخش اداري 230
فضا براي مبلمان و اثاثيه: 232
بانك 234
– پله 235
پله برقي 236
– آسانسور 238
سيستم هاي فراخواني آسانسور 240
راههاي فرار از آتش 240
تبيين موضوع 241
اهداف طرح 242
اهداف كلي در مقياس مياني 242
اهداف كلي در مقياس خرد : 243
عوامل شكل دهنده به طرح 243
معرفي فضاهاي مجموعه 243
بخش تجاري 243
بازارچه 244
پاركينگ 244
فضاهاي تاسيساتي و خدماتي 244
رستوران 244
پارك 244
فصل ششم به اقلیم 245
جمع آوري اطلاعات و بررسي در مورد تهران قديم و تهران جديد 245
ويژگيهاي محيطي منطقه تهران 249
ويژگيهاي اقليمي و جوي : 250
دما و تغييرات آن : 250
بارش و ميزان بارندگي 251
رطوبت نسبي هوا 253
باد : 254
تبخير : 255
تعداد روزهاي يخبندان : 255
تابش آفتاب : 256
4-8- موقعيت تابش خورشيد 258
4-9- بادهاي غالب 258
4-10- سرعت و جهت باد 259
4-11- درجه حرارت ورطوبت نسبي 260
شناخت و بررسي عرصه طرح 260
سايت شناسي 260
پلان محدوده سایت 261  –  موقعیت سایت: پارک لاله تهران
تصاویر داخلی از سایت 264
جهت وزش باد مطلوب در سایت 265
پلان کاربریهای محدوده سایت 266
فصل هفتم 267
شکل گیری طرح از ایده تا کانسبت 267
منابع و ماخذ : 270

 

 

 

رساله های با این موضوع:

  1. مطالعات ساختمان تجاری 435 صفحه + 5 نقشه 
  2. مطالعات طراحی مجتمع تجاری – تفریحی 150 صفحه

 

تصاویر فایل:

رساله مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,پروپوزال معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,برنامه فیزیکی مرکز تجاری,نمونه موردی مرکز تجاری,ظوابط و ریزفضاهای طراحی مرکز تجاری,پروپوزال مرکز تجاری برای ارشد,مطالعات معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعیپروپوزال معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,برنامه فیزیکی مرکز تجاری,نمونه موردی مرکز تجاری,ظوابط و ریزفضاهای طراحی مرکز تجاری,پروپوزال مرکز تجاری برای ارشد,مطالعات معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعیبرنامه فیزیکی مرکز تجاری,نمونه موردی مرکز تجاری,ظوابط و ریزفضاهای طراحی مرکز تجاری,پروپوزال مرکز تجاری برای ارشد,مطالعات معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی

پروپوزال مرکز تجاری برای ارشد,مطالعات معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعیرساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعیبرنامه فیزیکی و جداول ریزضاهای طراحی مرکز تجاری,ظوابط و استانداردهای طراحی مرکز تجاری

خرید رساله:

در پایان خرید ، لینک دانلود فایل نمایش داده می شود و به ایمیل شما ارسال خواهد شد. راهنمای خرید و دانلود فایل
  • فرمت رساله: word
  • حجم فایل ها: 16 مگابایت
  • برای مشاهده لیست رساله و مطالعات های معماری اینجا را کلیک نمائید.
  • سفارش انجام رساله و طرح پذیرفته می شود.
  • شماره پشتیبانی و سفارشات معماری : 09037758555 – ۱۰ صبح تا ۴ عصر
  • ایمیل های پشتیبانی : parsacad.com@gmail.com – info@parsacad.com
  • رساله معماری با رساله معماری هم تبادل می شود و نیاز به خرید نیست.

نظر و دیدگاه خود را بفرستید



محمد گفت:

سلام وقت به خیر من این رساله رو از شما خریداری کردم. خوب و کامل بود. لطفا اگر اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع دارید برای من ارسال کنید. ممنون

فول پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019




اولین و قوی ترین پکیج جامع آموزش اسکچاپ 2019 و ویری نکست + آرشیو متریال و مبلمان و صحنه های آماده رندر حرفه ای در فلش مموری (برای اسکچاپ 2016 تا 2019) / آموزش ها از صفر تا صد از مبتدی تا پیشرفته شامل تمامی مباحث از مدلسازی تا رندرگیری

قیمت: 1.500.000 تومان